Marraskuun masuasukit <3 *lokakuussa*

Ajattelin nyt listan päivittäjänä odotella hetken aikaa, että pahin kohu laantuisi. Koska luotan ihmisen luontaiseen uteliaisuuteen, niin uskoisin niidenkin, jotka ovat itsensä ilmoittaneet listalta poistuviksi käyvän kuitenkin täällä kurkkimassa. Olisi mukava, jos ihmiset ilmoittaisivat punaisella tekstillä jos pienen harkinnan ja tunteiden tasaantumisen jälkeen haluavat edelleen poistua.

Olisi myös hyvä käydä keskustelua siitä tunnetaanko tässä vaiheessa tarvetta karsia listaa kuinka paljon. Lista on todella pitkä ja siinä on useita nimimerkkejä, jotka eivät ole mukana Fb:n puolella ja eivät myöskään kirjoittele tänne. Pudotetaanko listalta siis kaikki, jotka eivät aktiivisesti kirjoittele? Toteutetaanko se esim. nimenhuudon kautta, että tiettyyn aikarajaan mennessä pitää itsestä ja halusta jatkaa listalla ilmoittaa? Vai kuinka tuollainen karsinta sitten käytännössä toteutettaisiin?

Olisi mielestäni reilua antaa hiljaisempienkin olla listoilla mukana ja tuntea itsensä osaksi tätä ryhmää, koska esimerkiksi vauvan syntymän jälkeen voi tulla tilanteita, jolloin vertaistuki voi olla paikallaan ja listalta poistaminen saatetaan tulkita siten, että ei ole enää tervetullut tänne kirjoittamaan. Avoimella foorumilla, jonne rekisteröitymisen jälkeen kuka tahansa voi kirjoittaa ja lukemaan pääsee ilman rekisteröitymistä olisi mielestäni melko hullua alkaa listaa aivan hirmuisesti karsimaan, riippumatta siitä kuuluuko ihminen mahdollisesti johonkin muuhunkin ryhmään jossain toisessa paikassa tai onko hän kuinka innokas kirjoittelija.

Minua ottaa päähän, että tämä meni tähän ja ihan oikeasti toivoisin, että tilanne täällä rauhoittuisi ja kukin kirjoituksissaan ottaisi huomioon, että nimimerkkien takana on ihan oikeita tuntevia (raskaushormonein varustettuja) ihmisiä, joiden tunteita ei liene tarve täällä nimettömänä loukata. Muutenkin kaikkien mielipiteiden arvostaminen ja omien tekstiensä muutamaan otteeseen tarkastaminen voisi olla paikallaan, ettei tule vähätelleeksi kenenkään huolia ja murheita.

Olen kai sanottavani sanonut ja odotan enemmistön päätöstä ja toimin sen mukaan listan päivittäjänä. Jos tässä kovin koviin karsimisiin lähdetään, en koe tätä foorumia enää mielekkäänä vertaistuen paikkana ja en halua toimia jatkossa listan päivittäjänä enkä pysyä mukana porukassa, kun täällä vieraillessa saa nyt lähinnä vain pahan mielen.

Kuume ja pikkuinen
 
Heippa!

Onpas täällä kiivas meininki. Ite en kirjoittele tuolla fb:ssä, ja ymmärrän kyllä että uusia ei enää tässä vaiheessa haluta tuohon alkuperäiseen ryhmään, joka on jo kauan pystyssä ollut. Enkä välttämättä tuohon uuteenkaan ryhmään halua, mulle riittää täällä kirjoittelu ja muiden kokemuksien/tuntojen/kaikenlaisten asioiden lukeminen ja juurikin se vertaistuki.

Oon sitä mieltä, että täällä saa kaikki vapaasti kirjottaa/olla kirjoittamatta, vaikka kuuluisivat muihinkin ryhmiin ja listoilla saa pysyä, tottakai! Ei tänne kenenkään velvollisuus oo jatkuvasti kirjottaa, vaan uskon, että osa haluaa vaan taustailla ja lukea muiden juttuja ja saada sitä kautta vertaistukea. Ja ne, ketkä kirjoittaa aktiivisemmin facessa kun täällä niin tottakai tekin saatte täällä olla listoilla, täähän on avoin palsta, joten antaa kaikkien kukkien kukkia :flower:

Itekkin oisin halukas täällä sitten synnytyksen jälkeen kirjottelemaan, jos joku on halukas perustamaan/ylläpitämään Marraskuussa 2012 syntyneiden listaa :) Täällä tosiaan tykkään siitä, kun saa anonyymisti kirjotella.

Sitten itse asioihin:

Epiduraali
Ekassa synnytyksessä sain sen, kun olin 3cm auki. Tuohon 3cm:iin avautuminen oli mulla kestänyt tosi kauan(käynnistetty synnytys), ja epiduraalin saatuani avautuminen 3cm-->10cm kesti reilu tunnin! Eli rentoutti lihakset, jolloin avautuminen nopeutui. Mulla epiduraali vei supistuskivut melkein täysin pois, paineentunne pepussa tuntui. Siihen asti oli ollu ihan jäätävät supistuskivut oksitosiinitipan takia. Huonona puolena tuossa epiduraalissa oli mun kohdalla se, että en tosiaan tuntenut ponnistamisen tarvetta, ja en osannut ponnistaa. Lisäksi supistkset heikkeni, ja mun väsymyksestä(käynnistystä takana 1,5vuorokautta) ja supistusheikkoudesta johtuen jouduttiin avustamaan neiti maailmaan imukupilla. En ees tuota imukupin laittoa tuntenut, ja episiotomiaakaan ei jouduttu tekemään, kun vauva oli jo melkein ulkona mutta ei vaan voimat riittäneet sitä yksin ulos saamaan. Imukupilla syntyikin sitten parilla ponnistuksella. Epiduraalin lisänä mulla oli pudendaalipuudutus, jonka takia uskon, että en tuntenu tuota imukupin laittoakaan, oikeestaan siis koko ponnistusvaihe ei sattunu ollenkaan. Nyt haluankin tässä synnytyksessä nimenomaan spinaalin, enkä epiduraalia. Oon miettinyt luomusynnytystäkin, mutta en tiedä onko musta siihen.. Spinaalin saaneilta piti kysyä että säilykö teillä kuitenkin ponnistamisen tarve ja tunsitteko vauvan kulkeutuvan synnytyskanavassa eteenpäin? Noi ois mulle tärkeitä asioita, mutta en tosiaan välttämättä luomuna halua ihan mennä..

Apua en muista mitä muuta mun piti kirjoittaa, palataan huomenna tai sitten kun tulee asiaa :D

miraaz ja peppi 35+5
 
  • Tykkää
Reactions: fourth gift
Voi kurjuus, kun tää meni taas kiistelyksi..:(

Itse toivoisin, että kaikki saisivat olla listalla ketkä haluavat, kirjoittelivatpa aktiivisesti tai eivät, Ja kuten aikaisemminkin kirjoitin, olisi mukavaa, että myös FB:ssa kirjoittelevat kävisivät joskus kertomassa kuulumisiaan:) Mikään pakko ei tietenkään ole, olisi vain kiva kuulla mitä kullekin kuuluu:) Mulle sopii tämä anonyymina kirjoittelu ja olen kokenut saavani täältä hienosti vertaistukea ja olisi kurjaa, jos palsta hiljenisi erimielisyyksien vuoksi kokonaan:(

Rauhaa naiset, keskitytään olennaiseen ja annetaan kaikkien kukkien kukkia, eiks joo:flower:

-Melanie
 
Meneepäs täällä nyt tunnelmat ikävään suuntaan. :( Minua ei häiritse jos joku ei niin aktiivisesti täällä kirjoita ja saavat puolestani listoilla olla, vaikka tosiaan sit enempi facen puolella kirjoittelisi. Ja muutenkin tässä vaiheessa tuntuu vähän erikoiselta tuota listaa ruveta karsimaan, kun enää ens kuun pino vaan tulossa meidän marraskuisten osalta. Itse en tuonne faceen ollut ihan valmis liittymään silloin alkuvaiheessa. Mieluummin nimimerkin suojissa täällä kirjoittelen. Ymmärrän molempien osapuolten mielipiteet, mutta ikävää kun täällä nyt sitten puolin ja toisin meno on mennyt kurjaksi näin loppuvaiheessa. No, tulipahan nyt vähän omiakin mielipiteitä kehiin heitettyä, mutta tähän se saakin minun osalta jäädä.
 
No pitihän se minunkin tulla kommentoimaan tuota mahdottomiin mittasuhteisiin paisunutta FB -asiaa.

Kaksplus on julkinen foorumi ja varmasti kaikki tällä palstalla vierailevat tekevät sen johonkin tarpeeseen. Osa (kuten esimerkiksi itse) ei kirjoittele kovinkaan aktiivisesti, muttei se tarkoita, etteikö vertaistuki olisi tarpeen. Toiset taas jakavat tuntojaan aktiivisemmin.

Minusta jokaisella on oikeus olla tällä palstalla läsnä ja kenelläkään ei ole oikeutta päättää kuka deletoidaan ja kuka jää. Se olisi jo typerää ja kohtuutonta vallankäyttöä. Toivoisinkin, että ihmiset tulisivat järkiinsä ja muistaisivat, että vaikka nimimerkkien takaa kirjoittelemmekin, moiset typeryydet saattavat tuntua toisista todella pahalta.

Ja FB:n ryhmän sulkeutuneisuudesta, ymmärrän täysin vaikken sinne itse kuulukaan. Jokaisessa ryhmässä käy ajan mittaan niin, että se tiivistyy ja jäsenten välille syntyy luottamus. Tai sitten vaihtoehtona on se toinen, mikä on vaara käydä tälle palstalle. Se hajoaa ihmisten eripuran takia.

Toivoisin, että erílaisista taustoistamme, elämäntilanteista ja tempperamenteista huolimatta jokainen osaisi silti käyttäytyä kuten aikuinen.

toiveajatus ja poju 34+5
 
Huh miten äksyt tunnelmat täällä.. ihan kurjalta tuntuu, tää palsta on kuitenkin ollut vähän niin kuin terapiaa itselle. Mutta ymmärrettävää, kun me ihmiset ollaan kuitenkin erilaisia, ei laskettu aika samana kuukautena tietysti ole mikään autuaaksi tekevä voima. Itse haluan kyllä liittyä tohon uuteen fb-ryhmään, toivon mukaan sinne muitakin tulee, mutta jatkan kyllä täälläkin kirjoittelua, jos/kun tänne syntyneet-pino perustetaan. Ja mun puolesta sinne fb:hen voi liittyä vielä vaikka puolen vuodenkin päästä, koska itse en kuitenkaan aio IHAN kaikkea elämääni sinne vuodattaa. Eli jos Fourt gift tai joku muu facebookiton joskus innostuukin liittymään, niin tervetuloa :D

Charolina tuo sun mainitsema synnytysohjelma on varmaan se 15 v. teiniäidistä kertova dokumentti. Katoin itsekin sitä synnytyskohtaa kauhun ja huvituksen sekaisin tuntein. "*ittu, *ittu, ottakaa se pois!! Ottakaan se pois!! Repeskö se, repeskö se??!!" Ai kauhea.. varsinkin toi repeskö se-kommentti, kun vauva ei ollut vielä edes ulkona.. Ja se vauva oli tooosi pieni, oliko jopa alle 2,5 kiloinen. Että semmosta. Tervemenoa vaan synnyttämään :D No, tietty se likka oli teini, ja sen kroppa ei ollut vielä ehkä ihan valmis synnytykseen?? En tiijä, mutta uskoisin että 15 vuotiaan lantio ei ehkä vielä ole täysin valmis tuollaiseen koitokseen(?)

Mä oon tänään tuntenut ihan kunnon alaselkäjomotusta, ihan kuin "ennen vanhaan" ennen menkkojen alkua. Selitin miehellekin ihan innoissaan että nyt polttelee selkää.. :heart: Voi kunpa se ois merkki jostain edistymisestä... olin jo melkeen sairaalaan lähdössä. Tänään (tai siis eilen) on kokeiltu tätä kuuluissa kolmen S:n menetelmää... mies tietty ihan innoissaan. ;) No, pakko kyllä sanoa, että ei näistä kolmesta ässästä mikään kauhean hyvältä tuntunut, aikamoista tuskaa tän mahan kanssa yrittää tehdä ylipäätänsä yhtään mitään.

Käynnistyksestä vielä sen verran, että tuntuu olevan kovin erilaisia käytäntöjä eri puolilla Suomea. Kyllä kai ne lääkärit tietää mitä tekee, mutta olisihan se mukavaa että äidin mielipiteitä ja huolia edes kuuneltaisiin eikä vaan liukuhihnalta hoidettaisi. "Naiset ovat tehneet tätä kautta aikojen ja selvinneet siitä"-kommentit eivät kyllä oikein toimi enää...

Mutta nyt nukkumaan, tai yrittämään ainakin. Melkoisen haastavaa tuo unen päästä kiinni saaminen nykyään. Tänään en onneksi ehtinyt päikkäreitä ottamaan, joten josko se nukkumatti nyt löytäisi tänne helpommin. :)
 
PikkuA niin minä vähä katoinki ettei se kovin vanha synnyttäjä ollut. :D Kanava kyllä vaihtu nopeaa ku alko lähinnä ärsyttään se kiljuminen ja vielä enemmä otti päähän ku siihen heräsin...
Ajattelinkin, että Suomessakin varmasti tehdään tuommoinen teiniäiti-ohjelma, kun se tuntui niin "muodissa" olevan tuolla amerikanmailla... Teki kyllä mieli hakata päätä pöytään kun ensimmäiset mainokset sitten tuosta Ylen ohjelmasta näin.

Olipa ihana nukkua jopa 5tuntia putkeen äsken! :heart: Tais kyllä lämpöäkin olla niin senkin takia varmaan nukutti niin hyvin. Ei kai sitä muuten ois malttanut nukahtaa samalla kun Johnny Depp hyppii telkkarissa Jack Sparrown roolissa. ;) Kaveri sitten halusi välttämättä minullekkin tekstarilla äsken ilmoitella kuinka oli poikaystävänsä kanssa pitkästä aikaa "leikkineet" yhdessä niin heräsin sitten siihen... :stick: Teki kyllä mieli laittaa aika kärkästä viestiä siitä, kuinka tykkään kun minut herätetään keskellä yötä ja kuinka minua ei todellakaan voisi vähempää kiinnostaa sen pariskunnan seksielämä... Meillä kun tuolla saralla on ollut turhankin hiljaista. :mad:

Nyt jos kattois tuota Foxilta TAAS tulevaa Vanhat Herrat Vesillä ja yrittäis sen jälkeen saada sitä nukkumattia taas kiinni. :)
 
facebookista siis olen mä siellä, oon vaan tosi tarkka ketä kavereina on ... ainoostas tasan tarkkaan varmat tutut, eikä enää ketään kuka puukottaa selkään... sekin on nähty. Jotenkaan en arvaa itseäni niin julki tehdä, että täältäkään kautta ottaisin kaveriksi ventovieraita.... eli facessa ollaan mutta harkitusti :) ihan jees idea se muutoin on, suljettuineen kaikkineen, en vaan koe itelleni ihan niin tarpeelliseksi :) toivottavasti nyt tästäkään ei sitten kukaan loukkaannu.

oma kirjoittelu on puhtaasti sitä oman pään purkamista. ei kyllä ole tarkoitus olla mikään omaa pätemisen tarvetta esille tuova. tekstistä kun ei kuule edelleenkään sitä äänensävyä, niin sitä on TOSI vaikea saada edes kuulostamaan siltä että kaikki tykkäisi.
Ja sit kun vielä ottaa huomioon sen et koneella ei välttämättä ole aikaa muuta kuin pikaisesti kommentoida, tai aamuisin istua kahvin kanssa, ennenkuin pienin herää, ne on semmosia löpinöitä vaan.
Eihän tätä nyt NIIN vakavasti VOI ottaa, yleinen palsta hyvänen aika... jos nyt verisesti aletaan loukkaantuinena poistumaan /poistamaan nimiä listalta niin onkohan siinäkään mitään OIKEAA järki-syytä?
Itteäni ei kanssa haittaa jos muualla palstailevat käy täällä kuulumisia vaihtamassa, ollaanhan me pitkä matka tultu yhdessä. Joku kirjoittaa useemmin, joku harvemmin. Jokaisella on ne omat arjen olosuhteet ja kiinnostukset ja jaksamiset.
Sen mitä itestäni voin kertoa, oon kokenut tämän palstan myös niin et olipa se mikä asia tahansa, kaikki muutkin voi niitä juttujaan ja ajatuksiaan ja ketutuksen ketutuksiaan tänne kirjoittaa, miksen siis minäkin.

Eikös tämä nyt voisi loppuun saakka jatkua sovussa, kirjava joukko eri-ikäisiä naikkosia ei aina ole se sopuisin vaihtoehto :D mutta se perimmäinen ajatus ei sais unohtua, vaikka tunteet kiehuukin: ne vauvat... niiden takiahan täällä oltu on :)

muistaako kukaan millaista tyttöjen kesken oli ala-asteella?
-tai millasia on BB-talon bileet..??? eka ollaan niin mielin kielin ja on hauskaa , kunnes joku sanoo jotain ja täysi sota on päällä :D

-lapsellista touhua, mutta toisaalta ihan ymmärrettävääkin. Lapsellista siis myös tämmöset riidat palstalla, mutta toisaalta ymmärrettävää, koskapa hormonitkin EHKÄ saattaa osansa antaa, että mieli helpommin järkähtää ja kuuppaa alkaa kivistää joku yksikin lause :D

VÄLIRAUHAAAAA pliis!!!

charolina ei ei mikä kaveri :D no, sä voit sitten supistusten tihentyessä soittaa kaverilles keskellä yötä semmosen "toisenlaisen" huohottavan puhelun :D

äh,mä en saanut unta, vaikka valvoin puolille öin... nyt sit jo pienimmäinenkin hereillä. eilen oli eka päivä kun ei päässä heittänyt, ja muutenkin jaksoin siivoskella ja muuta eri tapaan kuin aiemmin. Oiskohan rautamehu alkanut jo hiukan antaa tehoa? :)

nuo puudutukset.... siis mähän olen vallan unohtanut et joku spinaalikin on? ja miten se eroaakaan sitte pudendaalista saati kohdunkaulan puudutteesta... näin ne nuokin vuosien mittaan unohtuu, tartteekin ottaa selvää jo.
Ekassa mulla anestesia-lääkäri ei uskonut että etenisi nopeasti, lähti nukkumaan eikä suostunut antamaan epiduraalia. -kunnes kivut oli niin valtavat että ne soitti sen takaisin ja mä sain sen sitten auttamatta liian myöhään. tajunnan rajoilla olin kyllä... en muista juurikaan mitään.

toisesta koitettiin kohdunkaulan puudutetta laittaa, mutta vauva pyöri ympyrää eikä siitä tullut mitään... ilokaasulla mentiin se sitten ...

kolmannesta sain kohdunkaulan puudutteen, ajoissa, ja se oli kyllä taivas :) ponnistusvaiheen kipu oli kyllä hyvin havaittavissa :D mutta en tuntenut ponnnistamisen tarvetta vaikka olin täysin auki...kätilöä kävi sitten pari kertaa avittamassa, totesi että odotas, KOHTA tunnet, et pää on jo niin paljon ulkona :D Ja KOHTA alkoikin tuntua...
aijai kun jänskättääkin miten tällä kertaa.... no, sen näkee sitten... voisin kyllä lähtee vaikka ja nyt :)

jollain onkin haisevaa postia mulle, ei siis muuta kuin aamu-kakkan pesuun :D
 
  • Tykkää
Reactions: mnica
Oiskohan tää kiistely tässä :) Nopeesti laskien ei tullut nyt täs lueskellessa vastaan yhtään kommenttia, jossa olis toivottu kenenkään ihan oikeesti poistuvan keskusteluista tai haluttu haastaa riitaa sen perusteella kuka missäkin enempi palstailee. Jesh!

Nipistelee, kivistelee, tuntuu, että lonkat ja yläreidet, varsinkin oikee puoli, on maitohapoilla. Jesh sillekin :D

sisunen ja seve 37+3
 
  • Tykkää
Reactions: fourth gift
Huomenta,

ohoho olipas tekstiä tullut taas. :) Mun puolesta ketään ei tarvi listoilta poistella ja jokainen omien voimiensa ja halujensa mukaan kirjottelee. Musta on kiva, kun tänne tulee paljon tekstiä ja eri ihmisten viestejä näistä raskausasioista ja ne luen mielelläni. Monta kertaa päivässä käyn täällä viestit lukasemassa. Itekki aika kauan vain lueskelin, ennen kuin uskaltauduin kirjoittelemaan. Tää palsta on ollu tosi hyvää vertaistukee, koska nyt ei lähipiirissä ole ollut ketään muuta raskaana olevaa, joten olen ollut yksin raskauteni kanssa, vaikka en yksin muuten. Mutta ei raskaana olevan kanssa ei viiti koko ajan paasata omasta raskaudesta ja vaivoista tai vaivattomuudesta vain jos he kysyvät niin sitten. Mutta mielelläni kirjoittelen tänne kun on kirjotettavaa ja aktiivisesti lueskelen kaikki viestit.

olisi kiva kun ilmapiiri pysyis täällä hyvänä, ja kaikki sais olla mitä on ja kirjotella kun siltä tuntuu.

FB-ryhmään en usko liittyväni, koska en tunne oloani kotoisaksi alkaa ihan niin tuttavalliseksi. :) Olen ujo perusluonteeltani, mikä ehkä selittää sen. Mutta täällä haluan kyllä jatkaa ja mitä todennäköisemmin jos syntyneet pino tulee niin siellä olen lukemassa ja varmasti ehtimisen mukaan myös kirjottamassa. :)

Rauhallista sunnuntaita kaikille, pitäs lähtee laittamaan vaatteet päälle ja kohta puoliin ruoanlaittoon ja sitten kyläilemään :)

Aapaliini ja mukelo 34+2
 
  • Tykkää
Reactions: fourth gift
Kylläpäs täällä nyt poksuu! :)

Tuosta synnytystapa-arviosta, oliko täällä ketään HUS:in alueella synnyttävää, jolla olisi tietoa tehdäänkö sillä alueella tuo automaattisesti esim. ensisynnyttäjille, vaiko vain tietyissä tapauksissa, esim. vauvan ollessa isokokoinen? Mietin vaan kun ei siitä ole kukaan mulle maininnut (toki en ole käynyt neuvolassakaan 6 viikkoon...)?

Uuteen FB-ryhmään ovat tervetulleita kaikki halukkaat! Meitä on siellä nyt muutama, mutta enempi parempi eli toivottavasti saadaan vielä lisää jäseniä :) Liittymään pääsee laittamalla mulle täällä yksityisviestillä nimi ja lyhyt kuvaus profiilikuvasta, jonka jälkeen lisään sinut kaveriksi ja kutsun ryhmään. Varmistathan myös, että asetuksesi ovat niin, että sinut pystyy FB:sta tällainen ei-kaverikin löytämään ja lisäämään. Ja vielä tarkennukseksi; ryhmässä mukana oleminen ei edellytä sitä, että on kaveri mun kanssa, se pitää tehdä vain siksi että saan kutsuttua henkilön ryhmään. Sen jälkeen voit poistaa minut kaverilistalta saman tien. Ei siis huolta, että joku aivan tuntematon pääsee stalkkailemaan profiiliasi :)

Vasta huomenna poksuva Millimama & Rymy-Iita 34+6
 
oikee meininki kehissä :D hyvähyvä !!!

jos on hyvin mennyt raskaus, eikä ole valitettavaa joku tän tapainen jäi mieleen, et joku kirjoitti, et ihan kuin aina pitäisi vain valitella. Siis totta, edelliset odotukset itelläkin menneet hyvin, mitä nyt perus-närästykset ja issiakset loppuvaiheissa, mutta esimerkiksi alun pahoinvointia kun ei ole mistään ollut että oisin oksennellut, niin sekin on jo eri.
En tiedä mistä se sitten johtuu, että jos on mennyt kaikki hyvin, ei ikäänkuin ole tarvetta jatkaa kuulumisten kysymistä :)
Sitten taas, kun tässä raskaudessa on ollut ongelmia, niin on ollut hämmentävää sekin, että kun sanoo että ei ole ollut helppo, niin tarttis ihan juurta jaksain selittää, että MIKÄ sitten on...
:D
Ne keillä ei mitään oireita/vaivoja ole, ovat kyllä onnellisessa asemassa :) silloin saa ja pitää tuulettaa, NAUTTIA :popcorn:
Oiskohan se sitten ihan perus-suomalainen juttu, että tyyliin "kel onni on ni onnen kätkekööt"... ei saa mennä liian hyvin eikä sitä saa ainakaan toisille hehkutella.
Tämmösiä tuli tuosta aiheesta mieleen.

oma olo on kyllä tänäänkin ollut huimaamaton. On kai se uskottava että viikon rauta-mehun juomisen jälkeen jo olo VOI olla näin paljon parempi??!!
Väsähdin kyllä aivan totaalisesti siivousten kesken, ja parin tunnin päiväunoset maistui TOOOOSI hyvälle.. tästä sit jaksaa taas loppupäivän :)

kuukauden päästä tässäkin porukassa voi olla kuulkaapas jos vaikkas kuinka monta tuorettä äityliä :kiss:

Lempeyden tuulahduksin, Fourth Gift ja pikkupallero 33+4
 
Tuo on kyllä itsekin tullut huomattua, kysytään sitä vointia ja miten on raskaus mennyt. Ja kun se on mennyt ilman mitään vaivoja, niin siihen se sitten lopahtaakin tai sit aletaan kertomaan jonkun toisen yhteisen tutun hankalammin menevästi raskaudesta. Tuntuu tosiaan siltä, että pitäis olla jotenkin hankala raskaus, että se enemmän huomioitaisiin. Jotkut taas ei noteeraa millään tavalla raskautta. No, en tosin odotakaan että tää kaikkia nyt kiinnostaisi. Enkä viitsi itsekään tästä kauheasti hehkuttaa, kun ei kaikkien tilannetta tiedä, jos ovat vaikka tahtomattaan lapsettomia tms. Onneksi on tuo mies ja oma äiti joille voi oikeasti sitten tästäkin puhua ja he jaksavat myös kuunnella. Ihan kaikkia huolia en tosin heillekään jaa, mut onneks on edes tämä palsta mihin sitten vähän vapaammin uskaltaa ajatuksiaan kirjoitella.

Tänään sit saa tyydyttää tuota roskaruuan himoa, kun pitsat haetaan, ehkä noin kerran kuussa ja just sunnuntaisin vietetään vaan pitsapäivää kun ei aina jaksa ruokaa laitella. Tulis vaan se mies kohta kotiin, lähti autoaan laittamaan. Sillä aikaa nyt sitten uunia lämmitetään, kun pitkästä aikaa kämppä alkoi tuntumaan viileältä.

Tirppana 34+1
 
Viime yönä oli meillä täällä Turun lähistöllä ekat yöpakkaset, yön mittari lukema tais olla jotain -3 astetta.
Laivareissu tuli sitten tehtyä, valvoa jaksoin suurinpiirtein johonkin puol kahteen ja siitä lähinkin sitten hyttiin nukkumaan. No nukkumisesta ei jurikaan tullut mitään ja puolen tunnin välein heräilin. Kuului musiikkia ja käytäviltä mölinää, pissahätäkin tuntui vaivaavan ja pakko oli ottaa vesihörppyä kun niin janotti. Sitten tulivatkin kaikki muut hyttiläiset ja niillähän siinä hiukan kesti ennenkuin pääsivät peteihin. Aamulla olis nukuttanut, mut olin varannut ne hoidot niin mentävä oli. Rauhassa kahvilassa kupponen kahvia ja sämpylä naamariin. Jalkahoito oli ensin ja sitten niska- pää hieronta. Noi hoitajat oli varmaan virolaisia tai ainakin niin päättelin puheesta. Hieroja oli todella huomioonottavainen ja huolehti koko ajan että kaikki oli hyvin. No oikeestaan koko eilisen päivän vietin sitten laivalla yksin kun kaikki muut 7 potivat hyteissä krapulaansa. Oli ainakin rauhallinen kauppareissu ja ruokahetki. Tänään on ihan sikana nukuttanut, kun pari viime yötä olen nukkunut niin huonosti.
Suoraan sanottuna aika paska fiilis jäi reissusta, palloilla siellä yksinään hela dagen!

Avotarjonta joku oli tässä viikonlopun aikana tästä kysellyt ja saanutkin muutamia vastauksia, mutta annan nyt oman vastauksenikin. Meillä poika syntyi avotarjonnassa, joka huomattiin vasta kun synnytys oli kiivaimmillaan. Ponnistusvaihe oli "pitkä" ja omat voimat alkoi siinä jo uupua. Muistan kuinka kätilö sanoi että aina kun poika oli ollut tulossa niin nenä jäi luiden taakse jumiin. Tarjonnan ja oman jaksamisen vuoksi paikalle pyydettiin lääkäri imukupin kanssa. Toisen asteen repeämät tuli ja jouduttiin tikkaamaan. Kun myöhemmin kyselin kätilöltä paljonko tikkejä laitettiin niin sanoi ympäripyöreästi että kyllä niitä ainakin 20 oli. Itse tuosta ponnistusvaiheesta en juurikaan muista kuin että voimat tosiaan oli loppu. En muista tunteneeni edes sitä viiltoa mikä tehtiin imukuppivaiheessa. Mutta valitettavasti muistan tuon tikkaamisoperaation synnytyksen jälkeen. Mulle annettiin puudutetta niin paljon ettei sitä voitu enää lisätä, loppuvaiheessa ilokaasukin kiellettiin *pentele* :kieh: Tämä on suurin syy miksi olen tiistaina menossa sinne pelkopolille. Itse synnytys ei juurikaan pelota, mutta ajatus repeämistä ahdistaa. Jos itse tietäisin jo että vauva olisi avotarjonnassa haluaisin luultavasti sektion. Itse olin tuon synnytyksen jälkeen pitkään kipeä. Sairaalassa söin seisaalteen, istua en voinut ja kotiutumispäivänä kun ajelimme kotiin 60 kilsaa niin olin koko matkan polvillani.

Viikon päästä alkais mullakin sitten virallisesti äitiysloma, vaikka kotona onkin tullut jo oltua useampi kuukausi. Onneksi enää ei ole pitkä aika :)
 
Harmi, että mun kommentti otettiin loukkaavasti, kun en sitä tarkoittanut. Sanoinhan, että ne jotka eivät halua olla yhteydessä tänne, jolloin tarkoitin niitä, jotka ovat tänne "ilmottautuneet" mutta sitten totaalisesti kadonneet tai unohtaneet. En tarkoittanut niitä, jotka käyvät lukemassa ja harvemmin kommentoimassa! Ihan turhaan otitte itseenne, kun en teitä todellakaan tarkoittanut!
Noista teidän kommenteista ja reaktiosta sai sellaisen kuvan, kuin minä tämän koko palstan omistaisin. :(

ANTEEKSI :ashamed:

(musta tais tulla se kaikista pahin mätämuna, kun kommentoin ennen kuin olin lukenut tätä sivua. en toivo minäkään enää jatkoa tähän aiheeseen.piste.)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Millimama
Hyvää sunnuntaita!

PikkuA - oireileeko sinulla korkeat verenpaineet jotenkin? Minulla oli viimeksi mittarissa suunnilleen samat lukemat. Yläpaine on ollut viimeisien kuukausien aikana himpun alle 140 ja alapaine oli noussut viimeksi 80:n pintaan. Mitään tuntemuksia minulla ei korkeasta verenpaineesta ole, joskus on ollut pää kipeä, mutta jos paineista johtuisi, se olisi sitä varmaan koko ajan? Minullekaan ei annettu kotiin mittareita, käskettiin tulla mittauttamaan jos olossa tapahtuu muutoksia. Mikä sitten johtuu paineesta ja mikä ei...? Seuraavan kerran neuvola on ensi perjantaina, ja toivon kovasti, että ei tule sanomista. Normaalistihan minulla on enemmän alhaiset verenpaineet, joten joku valuvika on tässä kohti raskaana. Suolaa ja lakua en käytä juurikaan, sitä piilosuolaa lukuunottamatta, ja suolaisimmat jätän suosiolla välistä.

Millimama haha, jotenkin naurattaa jo oma huoleni, pääsenkö äitiysloman alussa vajaan viikon reissulle pohjoiseen vanhempien ja siskojen luokse. Toiset ne matkustaa maasta maahan, toiset jännittää vain kassien raahaamista junasta toiseen ja sitä, alkaako synnytys ennen aikojaan.

Mielelläni osallistun synnyttäneiden marraskuisten ketjuunkin, sitten kun itse pääsen siihen vaiheeseen asti. Taitaa monella vauvat olla jo nimenkin saaneita kun me vihoviimeiset synnytetään. Tai mistäpä sitä tietää, mutta vielä ei ainakaan ole mitään tuntemuksia tai oireita, eikä saiskaan olla! Siihen toiseen asiaan en mätämunaile, väärinkäsityksiä taisi olla viikonloppu täynnä. Mnica, nätti niiaus väärinkäsityksen oikaisemisesta ja anteeksipyynnöstä -oli syytä tai ei :)

Huomenna alkaa viimeinen viikko töitä, virallisesti!

Nynaeve ja Pp 34!
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama ja mnica
HUIHUI, mä koitan nyt mennä tonne petille rauhottumaan ja koitan saada unen päästä kiinni :O Toivottavasti olis huomenna tähän aikaan jännitys jo ohi ja käynnistys onnellisesti takana ja pikkanen nyytti kainalossa... Mahtasko 12 tuntia riittää ekakertalaiselle.... No, ei se sit niist tunneist oo kiinni, kuhan kaikki menis muutoin putkeen huomenna tai ylihuomenna tai PIAN :heart:

Mukavaa alkavaa viikkoa koko köörille :)

sisunen ja seve
 
Sisunen :Onnea matkaan! Jännät on paikat siellä=)

Eilen olin aktiivinen ja rehasin vintiltä vauvanvaatteet pesua varten ja tänään onkin pyykkikone laulanut ahkerasti. Nyt jotenkin konkretisoituu tämä homma kun viikkaa vauvanvaatteita kaappiin:) Huhheijaa, tässä ei ole meillä kellään kovin pitkä aika h-hetkeen:heart:

Hankinnat on suurinpiirtein tehty. Vielä muutama korvikepurkki varuulta kaappiin ja muutama tutti, sitten alkaa olla kaikki ostettuna. Pinnasänky pitäisi koota ensi viikolla. Vauva on alkanut painamaan tuonne alakertaan ihan kiitettävästi ja kävelyllä käynti oli tänään aika hankalaa tämän takia. Alkaisiko jo asettautua lähtökuoppiin? Supistuksia on päivittäin jonkin verran ja menkkamaista jomotusta. Ei kuitenkaan varsinaisia kivuliaita suppareita. Keskiviikkona olis neuvola...

Vähän on tunnontuskia tuon Nasolinin käytön suhteen, mutta edes sarvikuonokannulla en ole saanut vettä juoksutettua tänään illalla läpi ilman Nasolin suihketta. Saa nähdä jatkuuko tukkoisuus nyt sitten loppuraskauden. Ei tuo nenän tukkoisuus muuten haittaisi, mutta pelkään että saan taas poskiontelotulehduksen:/

Huomenna taas kohti uutta alkavaa viikkoa...

-Melanie 33+4
 

Yhteistyössä