Marraskuun masuasukit <3 *lokakuussa*

Hellurei :)

Täällä taas vietetty päivä kättärin päivystyksessä kun neuvolasta laittoivat taas sinne korkean verenpaineen takia 156/106. Sitten taas parin tunnin levolla laskivat roimasti. Tosin tässä käydään nyt kiistelyä että millä mittareilla mua saa mittailla ja kuinka herkästi laitetaan päivystykseen yms. ihme touhua. Luulin sitten jo että kaikki oli hyvin ja pääsen ajoissa kotiin niin sitten lääkäri sanoikin että haluaa vielä uudestaan sydänkäyrää vauvasta ja tarkistaa jotain. Kaks tuntia makasin sitten vielä käyrillä ja odottelin vielä sen jälkeen tunnin lääkärin "tuomiota". Välillä laskee sydänäänet liian alas siksi seuranta. Torstaina nyt sitten uudestaan ja tekeevät ilmeisesti lapsivesipunktion ja tutkaavat joko vauvan on aika tulla maailmaan. Tiivistä liikelaskentaa käskivät tekemään torstaihin asti. Hirveet paineet!!! Ja paniikki!!!

Epiduraalista sen verran että esikoisen synnytyksen kokemuksella en tiennyt sellaista autuutta olevankaan :D, olin jotain 6cm auki ja kärsinyt hirvittävistä kivuista ilokaasun kanssa ja epiduraalin laittokin oli yhtä tuskaa kun ei sitä meinattu saada. Onneksi lääkäri ei luovuttanut vaan kokeiltiin eri asentoja. Kun alkoi vaikuttamaan niin kaikki kivut loppui, sai nukkua, levätä ja vaan olla ja odottaa kunnes tuli ponnistuksen tarve. :heart:

Onkohan sisunen jo saanut pienen...kovasti uutisia odottaen.

Firesun ja pulla palleroinen 35+5 (esikoinen syntyi 36+3 joten vähiin käy jos samoihin menisi....)
 
oih, täällähän alkaa ihan tapahtua :):popcorn:
tsemppiä neonroze, jännää jännää!!

kiukuttelija ja Firesun voi miten inhottavat tilanteet tuon epävarmuuden suhteen. sympatiseeraan!! juurikin itsekin elin epävarmuudessa tuon parvorokko ja sikiö kuolema asian kanssa. on kohtuutonta olettaa, että hormoonimyrskyissä oleva mamma jaksaa kaiken muun lisäksi kantaa huolta noin isoista asioista. toisaalta, näillä viikoilla ollaan kuitenkin niin tarkkoja, että jos olisi aihetta niin varmasti olisivat ottaneet seurantaan ym.

kaikki on tuskaista! nukkuminen, liikkuminen, istuminen... huoh. tää mamma alkaa olla jo aika finito. viime yönä en saanut TAASKAAN unta ja yhdeltä yöllä alkoi TAAS jalkojen pakotus. kolmelta sain unen päästä kiinni ja esikko tulee aamulla kasin aikaan viimeistään herättämään. hommat sen kun lisääntyy ja aika vähenee, mutta voimia tekemiseen kun ei vaan ole :ashamed: no elättelen toivoa siitä käynnistyksestä, enää reilu viikko tuomioon.

täällä kipeät supistukset laantuivat eilen kokonaan. välillä juilii ja polttelee, välillä sitä normaalia kovettumista, mutta ei oikeastaan mitään mainitsemisen arvoista.

kivunlievitys on ollut ajatuksissa oikeastaan viimeinen kaiken muun keskellä. olen vaan jotenkin luottanut kätilöiden ammattitaitoon, että kyllä mulle sitten tarjotaan sitä mikä milloinkin on sopivinta. eilen juttelin kuitenkin erään kätilö ystäväni kanssa ja hän suositteli kyselemään spinaalia. on kuulemma uudelleensynnyttäjillä oikeinkin oiva apu. minulla oikeastaan se pahin 'kipu' oli se sietämätön paineentunne persuuksissa ja siihen ei epiduraali auta, toisin kuin spinaali. ongalmana tuossa on, että se laitetaan kertapistoksena ja vaikutus kestää noin 2-3 tuntia. eli laiton kohdalla tilanteen täytyy olla jo sellainen, että voitaisiin olettaa synnytyksen olevan ohi tuon ajan puitteissa.

annis ja bebe 35+5
 
Tuo on kyllä ikävää tuo epävarmuus. Täälläkin sellainen hetki koettiin tänään. Ultralla siis katsottiin myös vauvan tilannetta ja tämä nuorehko lääkäri sitten ei ollut varma onko lapsivettä riittävästi. Kutsui sitten vanhemman gynen paikalle, joka sitten ihan muutamissa sekunneissa onneksi näki, että tarpeeksi on. Mutta odottavan aika meinasi olla pitkä. Tämä vanhempi lääkäri sattui siis siinä alkuun olemaan siinä tutkimushuoneessa ja katsoi myös sitä kohdunsuun tilannetta. Ei vaan siinä sitten tajunnut kaikkea taas kysellä, esim. onko se jo mitenkin paljon sitten avautunut.

Juu, voi olla ettei sitä uskalla ihan ilman sitä ehkäisyä olla. Vaikka kuin ajattelee, että taatusti on taas kroppa sekaisin, niinkuin pillerien lopetuksen jälkeen, kun tätä raskautta alettiin yrittämään. Juurikin tuon takia en halua hormonaalista ehkäisyä, paitsi ehkä sitten kun lapsia ei enää lisää halua.

Olis kyllä kiva leipoa vaikka mitä, mutta ei vaan pakastimeen mahdu. Pitäisi hankkia varmaan toinen pakastin, niin ei tuo nykyinen olis aina ihan täynnä, vaikka ei siellä kauheasti ylimääräistä ole. Jotain pakastevihanneksia ym. Tosin yks lokero on vaan täynnä jäätelöä :D

Vauva-uutisia täälläkin jo malttamattomana odotellaan, toivotaan että sisusella niitä olis. Ja neonrozella alkaa olemaan myös jännät paikat, eli tästä se taitaa todenteolla alkaa. :) Tällä suunnalla koitetaan vielä tää kuukausi pysytellä yhtenä kappaleena, uskoisin että siihen hyvät mahdollisuudet on, tai tuskin ainakaan vielä tällä viikolla mitään tapahtuu.
 
Iltaa! Täällähän on jännät paikat jo, alkaa vauvoja tupsahdella piakkoin tähän pinoon <3 Jollei jo ole Sisusella vauva sylissä :)

Ehkäisystä tätäkin tulee mietittyä, esikkoa yritettiin tosiaan reilut 2v ja sekä hän että tämä masuasukki sai lopulta alkunsa kevyillä hoidoilla, mulla kun on niin epäsäännöllinen kierto. Esikoisen ja tämän toisen välissä ei siis ollut mitään ehkäisyä, kun haluttiin mahd pieni ikäero, ja onnekkaita oltiin kun tosiaan tulin näinkin "äkkiä" raskaaksi, että ikäeroa tulee melkolailla 2v(vähän reilu). Nyt tämän lapsosen jälkeen haluan kuitenkin suorittaa opinnot loppuun, kolmas lapsi on kyllä haaveissa mutta ei muutamaan vuoteen, joten olen miettinyt kuparikierukkaa. Hormonaalista ehkäisyä en halua.

Supistuksia
on päivittäin, kipeitäkin. Tänäänkin neuvolassa kun kävin niin oli siinä makoillessa alkuun maha koko ajan kovana niin ei meinannu täti saaha tunnusteltua ollenkaan. Ootanki innolla ens viikon äippäpolikäyntiä niin saa tietää tuon kohdunsuun tilanteen ja tietenkin näkee pikkuisen ultrassa ja saa painoarvion :heart: Kenkienlaitto jalkoihin on tuskaa, sängyssä kääntyminen ja siitä nouseminen samoin, alapäässä kauheat juilinnat aina.

Yöt
menee vaihdellen. Viime yönä nukuin 10h yhdellä vessareissulla, ai että! Yleensä nukun 8-9h yössä ja herään pari kertaa vessaan ja pari kertaa vaihtamaan asentoa. Muutama aamuna oon noussu ylös jo puoli6, kun mies lähtee töihin ja herään siihen , ja uni ei tule sen jälkeen. "Normi"tilassa en ees herää miehen kellonsoittoon.. Onneks tuo esikko on hyvä nukkumaan ja nukkuu yöt 21-08/09, toki joskus heräilee jos näkee painajaista tms, mutta pääsääntöiseesti nukkuu hyvin, ihan tarpeeksi nuissa omissakin herätyksissä.

Leipomiset
on täälläkin suunnitelmissa, toteutusta voi olla että pitää vähän ootta kun ei meinaa jaksaa :D Pullaa ajattelin ainakin leipoa pakkaseen ja jos jotaki ruokia tekis kans valmiiksi, niin on sitten helppo ottaa sieltä ja lämmittää.

Jännitys Mua ei jännitä niinkään synnytys tai sen jälkeinen aika kahden kanssa, vaan se että KOSKA se synnytys alkaa. Esikko synty 38+0(37+5 meni jo vedet) joten oletan koko ajan että tämäkin syntyy ajoissa, vaikka eihän se sitä aina tarkoita. Toivottavasti ei menis ainakaan yliajalle, se on mun ainoa toive :D Niin ja se että käynnistys luonnollisesti, viimeksi tosiaan meni lapsivedet mutta supistukset ei alkanu itestään ja piti 1,5vrk käynnistellä ja supisteli koko ajan mut paikat ei alkanu aukeamaan.. Ei tän ihan vielä tarvis syntyä, mut sanotaanko et parin viikon päästä voisit vauva tulla :) Se vaan kun sitä ei voi ite päättää koska ne syntyy :D

Sit vielä neuvolakuulumiset 36+1

paino +300g/vko, kokonaispainonnousu n.13kg
turvotus -
RR 109/71
pissa puhdas
Hb118
Sf 33,5cm
Vauva raivotarjonnassa alhaalla jo, sykkeet +160 ja liikkeet ++

Nyt vois koittaa kömpiä tuonne sänkyyn

miraaz ja peppi 36+2
 
Yötä :)

Juu, täällä taas vähän valvotuttaa. Karmea selkäkipu iski jo iltasella, mutta sain pari tuntia nukuttua, mutta tässä on tulos. Ei kyllä milläänlailla taida liittyä synnytykseen tää kipuilu, kun tuntuu tuolla ristiselässä. Kai tuo etupuolella oleva taakka rupee vetään mua sen verran kieroon, että kivuilta on vaikea välttyä.

Kiukuttelija, Firesun ja Tirppana Tsemppiä epävarmuuteen :heart:

Neonrozella jännät paikat :)

Leipomuksia Mulla ois tuolla kellarissa ihan tyhjillään oleva pakkanen, johon sais vaikka ja mitä mahtumaan. Vois ainakin yrittää tehdä pakkaseen asti karjalanpiirakoita, yleensä ne on kadonnut ennen kuin olen saanut niitä pakastettua :whistle: Jotain pullaa kans vois vierasvaroiksi tehdä. Mitä muuta, mitä muuta...

Mulla on vissiin piilotaktiikkana, järjestää mahdollisimman paljon tekemistä näille viimisille viikoille, etten ehtisi tuskastua tämän raskauden kanssa :)


Yökupeksia Inari & Juri Kakara 35+4
 
  • Tykkää
Reactions: fourth gift
hahah, ihan naurattaa kun lukee näitä :D poksutaan ja leivotaan vaan :D

poks 34+0 :D

illalla tuli tunnin verran supistuksia 10 min välein. oikeen selkää poltti. vielä menivät itellään ohi, mutta alkaa kai valmistautuminen täälläkin... mullahan tuo pallero vastaa jo viikkoja 36+0.. että kaipa se sais jo tullakin :)

just nyt ei kauheesti leikkaa... mutta sitä piti arvuutella teiltä että arvatkaapa mikä on nopeuden huippu??????

-viimeisillään raskaana oleva taaperon äiti.... :LOL:

ei muuta kun onnellista keskiviikkoa ja lisää limatulpan irtoamisia ja muita synnytyksen käyntiin lähtöjä toivottelen kaikille :D
 
Viimeksi muokattu:
Eilen poksahteli 35..

Varoitus, kiukuttelupostaus luvassa!!

Ja nyt kyllä on v-käyrä niin korkealla. Tuntuu ettei mikään onnistu ja kaikki on huonosti. :mad:
Ei saa nukutuksi ku jokainen asento on huono ja tuntuu että nukkuis miten vaa niin aina on joku huonosti tai käy kipeää. Nytki on siitä kolmesta asti jo hereillä oltu... Taas on semmonen fiilis et vois tuo penikka tulla jo ulos tuolta et sais olla rauhassa. Närästääki taas vaihteeksi. PRKL. :mad:
Tekis mieli lähteä käveleen niin pitkälle kuin pippuri kasvaa. :D Eli pääsisin varmaan tuohon etuovelle saakka ja sitten tulisin tulokseen etten jaksa enää yhtään enempää ja palaisin takaisin tähän sohvalle istumaan sekä noitumaan..


HUOH.

Että tänään tällaista, huomenna toivottavasti ois taas vähän parempi mieli.
 
37+0 :D:D:D

Jee! Pääsin kuin pääsinkin täysille viikoille!

kiukuttelija: Ihan kamala tilanne sulla, mun painajainen. Ärsyttävää tuollaiset huolet joille ei voi itse mitään ja joita ei suostuta seuraamaan..johan sitä verenpaine nousee vähemmästäkin, eikö olisi helpompaa van ä-polilla käydä kontrollissa mielen rauhoittamiseksi.

Tirppana83: Samat sanat sulle. Onneksi se veden määrä voi ja aika usein itsekseen lisääntyykin kun sitähän muodostuu koko ajan lisää.

Täällä olo on kuin jyrän alle jäänyt. Esikoinen flunssassa ja kun astmaatikolla on flunssa, pitää avaavaa lääkettä olla antamassa 2-4 tunnin välein yöllä ja lisäksi on sitten vielä limaoksennusten siivoamista. |O Pikkasen väsyttää. Turvotustakin on ollut nyt pari päivää, sormia kutitttaa ja kihelmöi, paino on noussut 1-2 kg ja olo on muutenkin turpea. Viime yönä alkoi päätäkin särkeä. Onneksi huomenna on neuvola. Esikoista odottaessa just näillä viikoilla verenpaine nousi (lähtö 110/75 ja oli sitten enimmillään 140/110), onkohan nyt sama edessä.. Joku oli saanut Kättärille jo lähetteenkin kohonneen verenpaineen takia. Mä en viimeksi noilla arvoilla saanut mihinkään lähetettä mutta neuvolassa piti käydä 2-3 päivän välein. Suolaton dieetti varmaan edessä, lepoa ja paaaaljon vettä.

Mä toivon että mulle ei noita supisteluja tule ennen synnytystä. Viime viikollahan lääkäri totesi että kohdunkaula on lyhentynyt 5 cm -> 2 cm ja hieman auki ja pehmeä. Ei siis mitään merkittävää uudelleensynnyttäjälle. Esikoista odottaessa mulla oli 40+1 paikat vielä täysin kiinni, kohdunkaula 5 cm mutta vähän oli sitä funneloitumista eli sisäsuun avautumista. Esikoinen syntyi 40+3 eli se sisäsuun tilanne on aika ratkaiseva.. Ja esikoisen synnytys meni sillai et kunnon supistuksia tuli ekan kerran silloin kun synnytys käynnistyi. Heti alkoi siis 10 min välein supistella ja ei kyllä ollut epäilystäkään, mistä oli kyse. Ei auttanut kuuma suihku tai Panadol. Toivottavasti menee nyt samalla tavalla.


HilmaVilma 37+0 :D

Ai niin, vauvan pään kiinnittymisestä: esikoisesta moista ei tapahtunut varsinaisesti ollenkaan. Synnytyksen aikanakin oli pää ja kohdunkaula niin korkealla ettei sisätutkimuksella saanut selvää, missä mennään. Vauva ei siis laskeutunut ennen synnytystä ollenkaan. Synnytyslääkäri meinas laittaa mut kotiin mutta onneksi kätilö oli eri mieltä ja oikeassa oli .
 
Viimeksi muokattu:
Charolina mä niiiiiiin ymmärrän sua! :hug:

ehkäisy, niinpä niin, aiemmin meillä oli sellainen ajatus, että ei otettaisi mitään ehkäisyä vaan kolmas saisi tulla kun on tullakseen, mahdollisesti pienelläkin aikavälillä. no nyt, kun tämä raskaus on ollut näin vaikea, niin on alkanut epäilyttämään. jaksaisinko toista tällaista perään ja vielä yhden pienen ja yhden vähän isomman lapsen kanssa. kestäisikö keho? tämäkin asia mua nyt stressaa vaikka ei ihan ajankohtaisimmasta päästä olekaan. pyörii silti mielessä koko ajan. tähän kun vielä liittyy tietysti nuo työkuviot. onko jollakin ollut vaikean raskauden jälkeen vielä helpompia odotuksia? vai meneekö nämä aina pahempaan päin?

unta tuli ihan kiitettävästi viime yönä, mutta mieli silti maassa :ashamed:

annis ja bebe 35+6
 
Niin siis tuo lapsiveden määrä todettiin sit ihan normaaliksi, piti vaan sen vanhemman lääkärin tulla siihen paikalle toteamaan. Kun se nuorempi nainen ei jotenkin sitä niin hyvin nähnyt. Mut olihan siinä sen hetken ajan huolta, ennenkuin tuo varmistui. Tuo vissiin jotenkin pisti ajatukset siellä vähän sekaisin ja unohdin sitten kysellä tarkemmin muista asioista. Esim. kuinka paljon se kohdunsuu oli lyhentynyt ja paljon se sisäsuu oli auki. Edellisellä kerralla kaulaa oli jäljellä vaan se 1,5cm, eli ei mikään ihan normi tilanne ensisynnyttäjälle. No, jos sitä ens neuvolassa kysyisi, näkeekö se terkka sieltä koneelta mitä tietoja tuosta. Ei ollut puhetta myöskään vauvan laskeutumisesta tai kiinnittymisestä, uskoisin että laskeutunut on jo, sen verran alhaalta joutuivat jo päätäkin ultraamaan. Saivat kuitenkin sentään just ja just ultrattua.

Tän aamupäivän ohjelma taitaa olla nettiyhteyden korjausyritykset. Eilen meni pimeeksi, onneksi on nettitikku. Pitää kai koittaa selvitellä onko vika meidän laitteissa vai sitten operaattorilla. Ärsyttää kun aina välillä yhteydet on poikki ja soneralta eivät osaa sanoa mitään.. Kyllästyinkin tuohon ja kesällä vaihdettiin saunalahteen, mutta soneran verkon kautta tääkin yhteys kuitenkin tulee. Toivotaan että ens kesänä paranee kun kuidun vetävät tälle alueelle. Ja nettitikun käyttökin välillä tuskaa, kun paljon puita ympärillä ja talon sisäseinät reilu puol metriä paksut.. Vanha hirsitalo kun kyseessä. Ja sitten jos tuon hoitopöydän laittais vielä valmiiksi, lähinnä niiden pienten tavaroiden järjestelyä ym. Viikonloppuna jos saataisiin vielä se kehto haettua. Nyt harmittaa kun ei aiemmin muistanut, että sehän on perjantaista maanantaihin täällä syyslomat. Eli miehellä on silloin myös vapaata, olis voinut edes yrittää houkutella sen johonkin pienelle reissulle. Mut nyt se on jo keksinyt vaikka mitä puuhaa ainakin perjantaille ja lauantaille..

Tirppana 34+4
 
POKS vaan täältäkin eli 34+0

Neuvolakuulumisia tälä päivältä:

Verenpaine: 102/72
Paino +481/vko, ekaan mittaukseen tullut 11kg, kokonaisuudessaan noin 13kg
Turvotus:+/-
Sf-mitta 31,5
Pissa puhdas

Pää alaspäin siellä köllötteli meidän pikkuinen:heart: Supisti taas heti kun täti laittoi käden mahan päälle. Näitä en itse tunne. Kunnon suppari tuli sitten hetkeä myöhemmin ja sen jo itsekin tunsin. Supistuksen aikana sikiön sydänäänet pomppas heti 170:een...Laski kyllä heti kun supistus meni ohitse. Seuraava käynti, joka on lääkärille onkin sitten kolmen viikon kuluttua, jolloin ollaankin jo viikolla 38! Vähän turha käynti oli tänään mutta seuraavaa käyntiä odotankin mielenkiinnolla, jos jotain painoarviotakin saisi silloin. Nyt meni sf-mitta aikalailla keskikäyrällä, mutta oli kyllä noussut hyvin viime kertaisesta kahden viikon takaisesta mittauksesta.

Eipä tässä muuta, tsemppiä kaikille epävarmuudessa eläville! :hug:

Mielenkiinnolla odotellaan vauvauutisia täälläkin!:wave:


-Melanie 34+0
 
tsemppiä ketutuksen keskelle , kellä semmosta tänään...:hug:

mullakin sitten iski leipoma-puuska, nyt on 1,5litran taikinasta pyöräytetty sämpylöitä, sekä litranen pulla-satsi :) nyt saa taas heittää pakkaseen vierasvaraksi :)

taapero ei meinannut mokoma millään nukahtaa päikkäreille, mutta nyt onneks on unilla, vielä kun viimeinen pelti tulee uunista ulos, pääsen mäkin sohvalle oikoseen.

10-11h yöunet MITÄ NE ON???!!!!!! siis kaukaiselta tuntuu moiset unimäärät :O
ei mitään havaintoa moisista... mä menen kahessa 3H/ pätkässä yön. loput rippeet on sitte mitä on. enkä usko että lähimpään kahteen vuoteenkaan pääsen silmiäni enemmäksi aikaa ummistamaankaan :)
siitä syystä tuo päivälepo kaiketi mulle niin hyvin joka päivä maittaakin :)

mulla on kans semmonen olo, että mähän en tähän lojumaan ja venaileen jää et millon syntyy.. paras kun pysyy liikkeessä ja touhussa tohinassa. onpas sitten lähtö koska tahansa. leviää pää totaalisesti jos ei mitään tekis!

pään kiinnittyminen no kyllä sen mä ainakin TUNNEN :D niin on alhaalla että välillä tuntuu et se oikeesti tipahtaa kävellessä pihalle :D
ja kun vauva pyörii ympäri, pään liikkeet tuntuu tuolla alapään kalustossa varsin selvästi.
joillakin uudelleensynnyttäjilläkin saattaa sit käydä niin et vauva ei ole synnytyksen alettuakaan ees laskeutunut. sit se tarvii supistusten siivittämän lykätä ensin kanavaan, ja vasta sitten pääsee ponnistusvaiheeseen.

äääk, mä en kestäs enää hetkeekään täällä, tahtoo jo synnärille :p
 
Viimeksi muokattu:
Jänniä aikoja aletaan elää tässä ryhmässä, hui!

Sisunen on mielessä täällä, veikkaan että pian kuullaan hyviä uutisia, koska ei ole mitään vielä kuulunut...:heart:

Tsemppiä neonroze, näinköhän sieltäkin saadaan pian vauvauutisia!

Ja kiukuttelijalle voimia huolien kanssa elämiseen, toivottavasti pikkuinen jaksaisi vaikka vielä vähän kasvaa, mutta tulisi kuitenkin ulos viimeistään sitten laskettuna aikana, ettei tarvitse enempää sen istukan kuntoa yms. murehtia :hug:

Ehkäisyä en ole oikeastaan vielä loppuun asti miettinyt, puhuttiin miehen kanssa että mietitään sitten synnytyksen jälkeen lääkärin kanssa mikä olisi meille sopivin vaihtoehto. Meilläkin mahdollisesti suunnitelmissa aloittaa toisen lapsen yritys melko pian, joten ehkä sitten vaan sillä kondomilla mennään, tai minipillereillä. Mulla ei varsinaisesti ole mitään hormonaalista ehkäisyä vastaan, pillereitä söin 14 vuotta ennen kuin lopetin, ja tokasta kierrosta tulin raskaaksi, enkä muutenkaan huomannut itsessäni ihmeempiä muutoksia pillereiden lopettamisen jälkeen.

Täällähän on ryhmä täynnä varsinaisia jauhopeukaloita :) Jää kyllä tuo leipominen mun ohjelmasta pois, en ole mikään keittiöihme muutenkaan, ja mun kokkaus-/leipomisyrityksistä tulee aina niin kamala sotkukin...:D

Millimama & Rymy-Iita 35+2
 
Täällähän saa jo useamman puolesta jännitellä :O KÄÄK!
Tuntuu tämä porukka olevan kovaa sorttia leipomaan ja liityn minäkin joukkoon :D Pakastinta on tässä jonkun aikaa tyhjennetty "vanhoista" tavaroista että saa uutta mahtumaan tilalle. Pakastimeen onkin nyt tehty jos jonkinlaista kokeilua, mulla on vinopino reseptejä joita pitää kokeilla...

Seuraavassa täyttä omaa napailua eiliseltä pelkopolireissulta (aion kuitenkin eilisen kokemuksen tähän kirjata koska mullahan on tapana säilyttää nämä kirjoitukseni. Tää on mulle vähänkuin raskauspäiväkirja)

Tyksissä kätilö otti meidät vastaan ja ensin kyseli miksi olemme tulleet. Kerroin että pelkään aiemman kokemukseni perusteella että tälläkin kertaa repeän täysin. Keskusteltiin mitä muistan viime synnytyksestä ja sanoin muistavani oikeastaan vain ja ainoastaan kun opiskelija laittoi ohjaajansa avustuksella minulle käteen kanyylia ja se sattui ihan penteleesti. Ohjaaja ohjasi opiskelijaa "laita noin, eikun noin, ei siihen, tohon, ota pois ja laita tuohon" tästä seurauksena käteni oli niin kipeä etten voinut sillä tehdä juuri mitään. Toinen minkä muistan oli tikkaus synnytyksen jälkeen. No nyt kätilö kirjasi papereihin että "kanyylin laittaa kaikkein pätevin henkilö. Se voi olla kätilö, lääkäri tai sitten tarpeen vaatiessa anestesialääkäri"
Keskustelimme myös kivunlievityksestä; papereihin kirjattiin halukkuuteni käyttää mahdollisesti ilokaasua, koska mulla on siitä hyvät kokemukset. Lisäksi sinne kirjattiin että kätilö tarjoaa epiduraalia heti kun se on hänen mielestään mahdollista. Lopullisen päätöksen sen ottamisesta teen sitten siinä hetkessä. Tuntuu että viimeksi olisin sen voinut ottaa jo hiukan aiemmin eikä olisi turhaan tarvinnut kärvistellä pelkällä ilokaasulla, vaikkakin tämä kätilö sanoi että olen sen saanut viimeksi optimaalisen aikaan. Mullahan synntys oikeastaan lähti kunnolla etenemään vasta epiduraalin laiton jälkeen.
Kätilö kävi vielä läpi synnytyksestä tehdyt kirjaukset ja itkuhan mulla siinä pääsi :ashamed: Koko neljän ja puolen vuoden ajan olen ajatellut että synnytykseni meni päin persettä enkä ole siinä itse jaksanut tehdä juuri mitään. Että poika olisi vain imukupilla vedetty pois kun en ole jaksanut ponnistaa. Papereiden tekstien mukaan synnytys on kuitenkin mennyt "oppikirjojen" mukaan, mutta synnytyksen tapahtumat ovat olleet huonojen sattumien summa. Kaikki tämä on ollut mulle pimennossa; lääkäri on käynyt kertaalleen katsomassa, kun vauvan sydänäänet olivat muuttuneet, oksitosiinia lisätään koska supistukset ovat niin heikkoja synnytyksen ollessa käynnissä. Lääkäri kutsutaan uudestaan paikalle koska äidin voimat vähenevät, supistukset ovat heikkoja. Päädytään imukuppisynnytykseen. Vauva syntyy imukupin avustuksella kolmannella SIIS kolmannella ponnistuksella avotarjonnassa. Ponnistusvaihe kestää 1h 15 min. Kyllähän sillon kotiutumispäivänä käytiin läpi synnytyksen kestot sun muut lääkkeiden saamiset ja jälkeiset, mutta olisin kyllä näköjään kaivannut tällaisen läpikäynnin, jotta ei olisi jäänyt epäselvyyksiä. Tämän synnytyksen jälkeen aionkin pyytää mua koskevat kirjaukset itselleni, jottei mun tämän jälkeen tartte turhaan pelätä.
Kätilö sanoi että on suuri todennäköisyys että tällä kertaa kaikki menee huomattavasti paremmin. Vaikka koskaan ei voi tietää satavarmaksi mitä tapahtuu niin nyt ainakin minä voin mennä avoimin synnärille.

Niipa ja Pekkis
 
Kovasti tsemppiä kaikille jännityksessä eläville sisunen, kiukuttelija ja neonroze Sisusella taitaa olla pikkuinen jo syntynytkin :heart: ja jos ei niin ainakin ollaan hyvin lähellä.

Niipa-85 todella ikävä kokemus tuo sinun ensimmäinen synnytys :( varsinkin kun se on omassa mielessä jäänyt kummittelemaan ja paperilla ollut sitten ihan muuta. toivottavasti pelkopoli käynnistä oli sinulle apua.
Itseasiassa nuo tapahtumat jotka sinulla on jäänyt mieleen on minulla itsellä ne asiat joita synnytyksessä pelkään.

Yöunet 2-3h pätkissä nukutaan ja juostaan vessassa. Eilen "ystäväni" närästys saapui häiritsemään yöunta entisestään. Mutta tosiaan vaikeaa on kun hyvää asentoa ei tahdo löytyä millään ja kun löytyy niin sitten saakin jo lähteä vessaan ja taas uudestaan hyvän asennon etsintään. Raivostuttavaa.

Ehkäisy ehkäisyä olitte mietiskelleet. Meillä oli ennen käytössä se ehkäisyrengas ja olin siihen ihan tyytyväinen tosin pitkän vaihtovälin vuoksi sai olla kännykässä aina muistutus milloin on taukoviikon aika. Haluaisin olla ihan ilman hormooneja, mutta kortsut on vaan niin tympeitä käyttää ja kuparikierukka taas...no onko se sitten niin tehokas ehkäisymenetelmä tahtoo olla noita koulukuntia puolesta ja vastaan aikalailla.
Kuitenkin tarkoitus on, että tähän tulee pidempi väli (yli 3 v) ennen kun seuraavaa edes yritetään jos yritetään. Että ehkä se menetelmä on sitten kierukka (kupari tai hormooni) tai sitten kokeilen sitä implanttia tai palataan tuohon renkaaseen.

Hankinnat Vaunut saapuivat tänään :) tilaus ja maksu lähti maanantaina ja tänään tulivat kotiovelle postin kyydissä. Päädyttiin sitten Jovi Aireihin kovalla kopalla on yksinkertaiset ja helpot käyttää niin ja hyvät maasto-ominaisuudet kun niitä täällä maalla tarvitaan. Kaupanpäällisenä tuli toppapussi :D pisti vähän naurattamaan, että just sain ostettua yhden toppapussin ja nyt sitten niitä onkin kaksi. No toinen kaukaloon ja toinen vaunuihin kyllä ne käytettyä tulee.

Ei nyt on pakko lähteä päiväunille ei tuu muuten taas yhtään mitään tästä loppu päivästä. Närästyskin on tulossa takaisin :(

iia ja Anselmi 35+6
 
Tällä kertaa vaan pikaiseen omaa napaa. Neuvolasta kotiuduttu ja kaikki edelleen kunnossa. Tuntuu turhalta juosta siellä viikon välein, kun verenpaineet, hemoglobiini ym. kaikki olleet koko raskauden ajan kohdillaan. Mutta tietysti pitää olla tyytyväinen, että raskautta seurataan ahkerasti. Voihan sitä tässä vaiheessa tapahtua suuriakin muutoksia yhtäkkiä, kuten täältäkin on voitu lukea. Vauvan pää oli laskeutunut entisestään ja nyt ei kuulemma enää ole yhtään tilaa laskeutua, vaan seuraavaksi on edessä synnytys. Noh, sitähän tässä odotellaan =) Ja täytyy sanoa, että vauvan alhaalla olon ja kiinnittymisen todella tuntee. Paineentunne on niin valtaisa ja kävellessä on sellainen olo, että kohta sieltä valahtaa jotain ulos =)

idylli 37+4
 
Neuvolassa käyty täälläkin ja jee, tyttö on lähtökuopissa! =) Eilen kyllä tuntuki sellasta ruuvausta, kun telkkaria möllötin tässä sohvalla, että asemiahan siellä kaivettiin.

paino +500
RR 147/75
pissa puhdas
hemppa 134
Sf 32
syke 145
liikkeet ++

Eli ei voi hemppaa syyttää väsymyksestä. Siinä kävi perhetyöntekijäkin esittäytymässä, kun ne on alottanu jonku matalan kynnyksen hankkeen. Hänkin epäili sitten, että helposti muutto voinut aiheuttaa väsymystä, kun se on kuitenkin niin iso muutos aina elämässä vielä tämän toisen muutoksen rinnalla. Kun nyt kuitenkin on tarkoitus viimeinkin asettua aloilleen tänne ja vähän väliä pitää olla jokin mielipide jostakin, mikä toteutetaan vasta jonkin ajan päästä.
Mutta jos nyt saisi taas keskittyä tähän raskauteen ja tulevaan synnytykseen. Nyt olluki vähän energisempi päivä, mutta olinki sitte neuvolareissun jälkeen kyläluutana, ettei täs kotona oo ehtiny paljon touhuta..

Neuvolassa muutenkin kerrattiin vielä sitä lähtemistä. Limatulpasta terkkari puhui aika itsestäänselvyytenä, että sitä tulee, mutta se voi tulla myös salakavalasti pitkän ajan aikana, ettei välttämättä edes huomaa. Mulla kun tuota valkovuotoa on koko ajan tullu ja nyt ehkä enemmän vielä ja limaisempaa välillä. Ja sitten, että se limatulppa voi irrota vasta sairaalassaki, jos lapsivedet menee vasta siellä. Tallaillaan siis tuhansien mahdollisuuksien maaperällä! :p

Kyllä tässä tosiaan jänskättää kaikkien puolesta, joilla jo lähellä lähtöä käyty ja etenkin se sisunen siellä! Miehen siskolla oli muistaakseni tiistaiaamuna käynnistetty ja torstai-iltanako neiti vasta oli suvainnut tulla maailmaan!

Ei oo meilläkään juteltu ehkäisystä vielä mitään. Kortsua kumpiki karsastetaan ja hormonijutut ei mua kiinnosta. Miehelle tiesti kelpais toinen heti perään, mutta kyllä mä haluaisin nauttia omasta kehostani taas edes vähän aikaa. Ens kesänä haluan päästä laittaan puutarhaa! :D Mutta sitä on aikaa miettiä sitten synnytyksen jälkeen, kun tuskin paikat on ihan heti valmiita toimintaan.. vähän kyllä jännittääki, että miltä se mahtaa sitten tuntua :rolleyes:

mnica ja möntti 37+6
 
Täällä yhtenä kappaleena vielä ollaan :) Eipä tahtonut seve vielä tulla maailmaan, kun on niin paljon parempaa tarjolla tuolla ahtaassa yksiössä, lämpöä, liikettä ja joskus sillon tällön, ehkä liian usein, muutama pala suklaata :LOL:
Sen sijaan, lähtölaskenta alotetaan sitten lääkärin toimesta uudelleen lokakuun viimenen päivä ja sitten ei kuulemma enää tarvii ilman nyyttiä kotiin tulla :heart:

En vielä ehtinyt lukeen kaikkea, mitä on kirjotettu tällä välin, joten huomenna perehdyn oikein kunnolla. Nyt omaan petiin pötkölle :)

sisunen ja pikku-takiainen 37+6
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama
sisunen eiiiiiih..... :hug: voi me on niin oltu varmoja et sulla se nyt ainakin on jo vauva käsissä... on varmasti ollut henkisesti raskaat päivät... tsempit ja voimia!!!!

en mä muuta nyt sit... tuli vaan yhtäkkii semmonen tunne et sisunen jos vaikka ois sattunut tulee kertomaan kuulumisia.. noh, rinki ehjänä toistaiseks...
 
sisunen voi että, täällä on jännätty! Ei ne sitte tuu vasta kun on sen aika ;)

Mä valvoin varmaan melkein puoli yötä, kun hikoilin ja möntti yritti selkeästi ulkoistaa itseään, tosin se ei taida tietää, että siihen pitää saada myös sellanen kohdun supistelu mukaan.. Oon nyt kolmena yönä hikoillu ihan kauheena ja oon luullu, että se johtuu kuumuudesta, mutta meidän makkarissa on oikeesti vähän kylmä ja mies sanoi, että sillä oli ollu tosi kylmä kun oli jossain vaiheessa heränny ilman peittoa.
Tissit tuntu kans vähän kovilta jossain vaiheessa ja nyt ne vuotaaki ihan ruhtinaallisesti, että koko yöpaita kohta ihan märkä!!! :stick:
Jouduin kanssa nousta puol kolmen aikaan vessaan ja suunnilleen oottelin, että ne veet hulahtaa samalla, kun oli niin outoa valvomista. :rolleyes:

Pitää kyllä tänään pakata se sairaalakassi ja käydä kaivamassa vikat vauvajutut, jotka jäi vielä laatikkoon, ja varmaan turvakaukaloonki valkata kotiutumisvaatteet valmiiksi.

Että POKS vaan 38+0 !!! :LOL:
 
Siis mitä mä teen ylhäällä tähän aikaan??? Herättiin pojun kanssa kun miehellä sois herätyskello puol kuuden aikaan, eikä sitten kummallekkaan enää oikein uni tullut. Makaroonilaatikkokin on jo uunissa =)

Eilen lueskelin esikoisen odotusajan kirjoituksia ja samoilla viikoilla mulla on silloinkin ollut öisin tota lonkkasärkyä. Nyt kun joku mainitsi kuumuudestaa niin mä olen myös ollut kuumissani tässä viimeaikoina. Öisin kun käy vessassa niin olen myös huomannut että mulla on alkanut tulla öisin nälkä vaikka illalla olis ihan normaalisti syönytkin. Vielä en oo yöllä jääkaapille käppäillyt...


iia84 Tosiaan ikävää että toi kokemus on jäänyt kummittelemaan päähäni, nyt tästä oppineena tiedän että haluan jälkikäteen "yksityiskohtaisen" selvityksen synnytyksen etenemisestä :) Toivottavasti tekstini ei laittanut sinua pelottamaan enemmän. Sen voin kuitenkin sanoa että mikäli siinä synnytystilanteessa tulisi vastaava tilanne, niin kätilöt osaavat erittäinkin hyvin hoitaa tilanteen. Mähän en edes tiennyt että mun väliliha oli leikattu kun vasta myöhemmin, eli tälläisia "pikku"toimenpiteitä ei taida siinä tohinassa edes huomata.

Sisunen Eikä!!! mä olin ihan satavarma että vauva on jo syntynyt. Ihana kuulla kuulumiset kun täällä ollaan sun puolesta jännätty.

Mitäs sitten seuraavaksi tekis?
 
Ihanaa torstaiaamua kaikille!

Taas on mennyt piiitkä aika viime kirjoittelusta, mutta lukenut olen ahkerasti. Kyllä tämä palsta vaan on aivan mahtavaa tukea :) Monilla on jo ollut jänniä paikkoja ja valmiin tuntuista porukkaa :) Kyllä sitä alkaa itsekin jo kovasti odottamaan synnytystä.

Täällä on voitu edelleen mitä mainioimmin! Vaivoja ei ole juurikaan, välillä pientä närästystä ja vihdoinkin parin viikon aikana on tullut harjoitussupistuksia. Ja koirien kanssa lenkkeillessä tulee välillä viiltäviä kipuja alapäähän, mutta loppuvat kun rauhoittaa vauhtia. Lenkkeillä pystyy vielä pari tuntia päivässä, mutta muuta liikuntaa en ole harrastanut. Ja lenkkeilyvauhtikin on hidastunut huomattavasti ;)

Välillä ovat yöunetkin katkonaistuneet, pissalla ei tarvitse käydä, mutta saatan herätä ihan muuten vaan. Tai olen ajatellut, että asento on varmaan ollut huono, ja siksi herään. Ja paljon tulee nähtyä unia, myös ikäviä, jotka myös herättävät. Mutta useimmin menee koko yö ilman herätyksiä :)

Eilen oli neuvola, sielä tuleekin nyt käytyä viikon välein. Kaikki oli kunnossa, pientä nousua verenpaineissa, mutta ei mitään huolestuttavaa kuitenkaan. Vauvan sykkeet 135-150 ja hengailee edelleen samassa asennossa eli raivotarjonnassa, mutta ei ole vielä kiinnittynyt. Sf-mitta on 34 ja tunnustelemalla meinasi, että ihan sopivan kokoinen vauva on, jos menee lasketulle ajalle, niin olisi noin 3500g. Viime viikon neuvolalääkärintarkastuksessa kohdunsuu oli kiinteä ja kiinni ja pituutta 1-2cm.

Mullakin olisi kova hinku leipoa, mutta pakkanen on ihan täynnä! Yritin jo miehelle puhua, että jos ostettais toinen pakastin, keittiön nurkassa olisi tilaa jollekin pienelle arkkupakastimelle... No ei se pitänyt tuota hankintaa ihan kaikista tärkeimpänä, kun on tuota rahanmenoa ollut nyt ihan kiitettävästi vauvahankinnoissa ;)

Sairaalassa käytiin tutustumassa, ja se sai kyllä jotenkin ajatukset synnytykseen! Tähän asti en ole kauheasti asiaa edes miettinyt, enkä ole osannut edes jännittää, mutta nyt se tuli jotenkin todella lähelle, ja alkoi vähän jännittämäänkin! Mutta kai se kuuluu asiaan.. Käynti oli kyllä hyödyllinen, lähinnä siltä osin, että näki mihin sitä ollaan menossa kokemaan luultavammin elämän hienoin ja upein kokemus! :heart:

Nyt tämä tyttö alkaa miettimään mitäs sitä tänä äitiyslomapäivänä oikein keksisi tehdä! :D

Suzyy ja pikkunen rv 37+1
 
Huomenta.

Ensimmäinen virallinen äitiyslomapäivä tänään! Jee.

Täällä vähän ollaan sairasteltu, mahatautia ollut lapsilla ja itellekin se paukahti toissa yönä. Onneksi oli pika tautia ja vuorokaudessa kaikkinensa ohi. Nyt jo täysin kunnossa.

Hyvä niin, sillä kohta puoliin lähdetään miehen kanssa yhden yön minilomalle ja isomummo tulee hoitamaan muksuja. Teräsmummo oikein 70vee, mutta täyttä rautaa. :)

Mullakin kauhee leipomisvimma ja esikoisen synttärit tulossa vielä alkukuusta, mutta pakkanen on ihan ääriään myöten täynnä. Me kyllä ollaan ajateltu ostaa sellanen mini pakastin varaston nurkkaan niin saa marjoja ja mehuja sinne, että mahtuu tohon keittiön kaappipakastimeen sitten lihoja ja leipomuksia. Mulla kans pino reseptejä odotta kokeilua, ja koko ajan mä niitä jostain löydän lisää. Korvapuusteja olen jo pakkaseen leiponut, mutta sämpylöitä ja kinkkusarvia ja erilaisia piirakoita olisi kiva sinne vielä saada ja sellasta aivan ihanaa pätkiskakkua. :)

Voi sisunen, jännitettiin kyllä, et miten sun käy. :) Mut tosiaan ne tulee kun ovat valmiita. :)

Joku aiemmin puhu töissäolosta äitiyslomalla, silloin en muistanut sitä kommentoida, mut yhtäkkiä tuli mieleen. Eli se menee niin, että kalenterin punasina päivinä saa tehdä töitä ilman mitään seuraamuksia. Mutta jos äitiyspäivärahapäivänä on töissä ne päivät pitää ilmottaa kelaan esim. internetpalvelun kautta ja niiltä päiviltä saa minimipäivärahan, olikse nyt jotain 22€/pv. Tietenkin palkka lisäksi. Muilta päiviltä saa ihan normaalisti sen myönnetyn äprahan. Tää on itelle ajankohtanen, koska olen jonkin verran äitiyslomalla töissä (ehkä 10-20h/kk) joten mun täytyy panna päivät ylös ja ilmottaa ne sit kelalla, eipä tule sitten liikamaksua ja takaisinperintää. En tiiä miten tarkasti ne näitä seuraa, varsinkin kun pienistä summista itelläkin on kyse, kun kuitenkin noin vähän on töitä, mutta olen oppinut sen, et kelan kanssa ei kannata pelleillä joka pennin mitä ne kokee liikaa maksavansa, joutuu kyllä pulittaa takaisin.

Olikohan mulla jotain muuta, kun alkaa kirjottaa ei ikinä muista, että mitä kaikkee piti kommentoida, mutta jospa tässä olis nyt ollu kaikki tällä kertaa.

Huomenna poksuu 35 joten poksutaan nyt etukäteen, kun koneelle pääsen vasta lauantaina seuraavan kerran :) Hurjalta tuntuu, että itellä enää max 5 viikkoa jälellä, kun mua ei yliaikaiseksi olla ainakaan kajdessa edellisessä päästetty tuon radi:n takia.

Nyt kun lomakin alkoi, niin ensi viikolla sitten alan pakkaileen sairaalakassia laittamaan vihdoinkin kaikki valmiiksi vauvaa varten. Pinnasängyn saa mies tuolta varastosta roudata ja kasata, mutta jos sen sitten petais vasta ens kuussa. Niin ja ostoksiakin on vielä tehtävänä, kaikki tykötarpeet on vielä ostamatta, mutta ne tulee marketista kätevästi kauppareissulla. Ja voishan sitä vielä jotain pienelle ostaa, kun aika harkiten olen tytönvärisiä uskaltanut ostaa, kun jotenkin on kuitenkin epävarma siitä. Mutta tytölle olisin nimen keksinyt jos vaan saan miehenkin siitä innostumaan :)

mut nyt pakkaileen laukkua.

Hyvää loppuviikkoa kaikille.

Aapaliini ja mukelo 34+6
 
  • Tykkää
Reactions: Millimama
Voi harmi sisunen ettei vielä mitään tapahtunut, täälläkin jo odoteltiin uutisia. Taitaa vaan pikkuinen hyvin viihtyä siellä mahassa ja ei pidä kiirettä :)

meni taas pätkittäin. Pari kertaa vessassa piti käydä, usein riittää se kerta käynti. Lisäksi selkä oli ihan julmetun kipeä, hyvä että pystyi kävelemään. Mahakin taas hellänä, varmaan taas supistuksia ollut yöllä. Nukun ihan älyttömän sikeästi ja ei olis ihme vaikka en heräis edes niihin kivuliaisiin supistuksiin. Tai sellaisiin mitä tuossa viime viikolla oli, eli ei vielä ihan järkyttävän kipeitä ollut.

Muistin eilen varata ajan synnytysvalmennukseenkin (täällä kun soittoaika on vaan keskiviikkoisin kahden tunnin ajan..) ja se olis vajaan kahden viikon ajan. Koitin vauvalle sitten sanoa, ettei synny ennen sitä, että osaan sit myös synnyttää hänet :D No, onneksi tietää edes sen verran nyt jo mihin mennä noin suunnilleen. Ja eiköhän siellä ole henkilökuntaa keskellä yötäkin.

Työmaalla eivät kovin hyvin ole varautuneet tähän, kun siis samassa paikassa ollaan töissä miehen kanssa. Eivät ole vielä opettaneet sitä hänen reittiään sille joka häntä tulee sitten tuuraamaan. Onneksi se kuski osaa sen kyllä osittain, mut mahtais olla sit hauskaa kartan avulla suunnistaa ympäri kaupunkia tai kysellä niiltä kyydissä olevilta muksuilta, että missäs sinä nyt asuitkaan.. Itse joskus vastaavaan tilanteeseen joutunut maaseutulinjaa ajaessa ja tosi kivaa jossain pikkuteillä seikkailla, etenkin ennenkuin saa sen ensimmäisen kyytiläisen mukaan. Siinä kohtaa huokaisin helpotuksesta, että oon ainakin siinä kohtaa oikealla reitillä :D

Ummetusta ollut koko raskausajan, tai että 2-3 päivän välein tarvinnut vaan isommalla hädällä käydä. Nyt tän viikon on sit toiminut vatsa paremmin ja joka päivä saa käydä. Tiedä sit mistä johtuu, kuullut että sekin saattaa viitata synnytykseen, tulee se luonnollinen suolen tyhjennys. Mutta tää kun on kuitenkin kestänyt sen useamman päivän nyt. Ilmeisesti maha on vaan nyt päättänyt toimia ja hyvä niin.

Kiinnittymisestä ollut puhetta. Vähän ihmettelen ettei sairaalassakaan nyt ollut siitä puhetta, onko vauva kiinnittynyt vai ei. Jos kerran synnytys saattaa olla jo minullakin lähellä. Kun eikös se pitäisi ambulansilla sit mennä sairaalaan jos vedet menee.. Jos nyt tätäkin muistais ens viikolla neuvolasta kysyä. Laskeutunut vauva kyllä jo on aika hyvin lähtökuoppiin. Ei nyt varsinaisesti tunnu siltä että pallo ois jalkojen välissä, mutta istuessa huomaa, että alavatsassa painaa tuo pää. Ja voihan tuokin nyt niitä selkäkipuja aiheuttaa. Ja kun ne kädet tuntuu välillä aika alhaalla, kun kaveri varmaan päätään raapii :D

Tän päivän suunnitelmissa ei juuri muuta ole, mutta vois kohta tuossa naapurikaupungissa käväistä.

Tirppana 34+5
 

Yhteistyössä