Marraskuun masuasukit <3 *lokakuussa*

Onnittelut Neonroze! Mahtavaa! Aikamoinen synnytystarina mutta loppu hyvin ja kaikki hyvin. Ja tosiaan sitä epiduraalia ei kannata pelätä. Se tuo onnistuessaan taivaan!

Rintapumppu on hyvä olla siinä vaiheessa, kun maidonnousu tapahtuu. Meinaan silloin sitä tulee helposti yli äyräiden ja sitä on kiva pakastaa minigrip pusseihin, niin mieskin voi syöttää joskus. Ja tosiaan ihan oman olon helpottamiseksi auttaa pumppu maidonnousussa. Mulla maito nousi viimeksi kunnolla noin neljäntenä yönä. Ja oli kyllä aikamoista turpoilua ja kipuilua. Burana auttoi. Kotiuduttu oltiin jo sairaalasta.
Pumppuna mulla on Aventin "pistoolinmallinen" käsipumppu (muistaakseni 60-70€) ja toimii nopeasti ja hyvin. Aluksi mulla oli Ainun n.20€:n sellainen "veto-mallinen" käsipumppu ja voin sanoa, että oli aivan surkea ainakin mulle. Eli siihen kannattaa varmaan sijoittaa vähän enemmän kuin ton 20e. Luulin tosiaan, ettei mun rinnoista saa pumpattua maitoa mutta kas, Aventin pumpulla niistä suihkusi maitoa ja nopeaan tahtiin.

Tuntuu nyt, että vauva vatsassa painaa suolistoa sen verran lyttyyn,että wc-hommat on erittäin hankalista... Täytyy varmaan käydä apteekissa hakemassa apuja tähänkin. Oon huomannut, että jos vatsaa nostaa pöntöllä ollessaan tai vaihtelee asentoa se auttaa asiaan jotenkin. Onko muilla ollut samoja ongelmia?

Kumisaapas 36+3
 
Viimeksi muokattu:
neonroze oikein paljon onnea täältäkin :wave: määki tahon :heart:

imetys scala sanoi just eikä melkein kuten se onkin... ite kun kaikesta yrityksestä huolimatta ei ole siinä voinut onnistua, kun sitä maitoa vaan ei tule, on kyllä muilla ollut hankalampaa hyväksyä se, kuin mun :)
esikoisellekaan kun ei riittänyt, ei kakkoselle eikä kolmoselle, niin mahtaako tällekään. Olen kuiteskin varautunut, ja ostanut jopa ne upo-uudet imetys-liivitkin.
Toisaalta, mitä kukaan olisi siihen arvostelmaan, mutta niitä vaan on... Ihmisiä joiden on vaan puututtava joka asiaan.
Ja juuri tuo kommentti, että YRITÄT VAAN...voiko raivostuttavampaa ollakaan :kieh:
Jo RD:n kannalta lisämaito saattaa olla kullanarvoinen juttu!! Mut ymmärrän kyllä vahvan mielipiteen omaavia tuoreita äitejäkin, haluavat imettää vaikka väkisin, siinä kohtaa laitoksella on varmasti nuo hormoni-pirulaisetkin taustalla voimistamassa tunteita asiaan liittyen :)

ruokaa pakkaseen no niin on monta meilläkin, että en sitten aiempien suunnitelmien mukaan ole saanut sinne jäämään mitään ruokaa :) Pulla ja sämpylöitä nyt on aina pakkasessa oltava, niitä sinne leiposkelen parin viikon välein :)
Mies pärjää kyllä täälläkin myös, osaa laittaa ja tykkääkin laittaa myös ruokaa, joten ei mun kyllä siitäkään tartte huolta kantaa.

kotiutumis-kamppeet vauvalle koska en tiedä kumpi on, mulla on sekä vaaleanpunainen että harmaa fleecepuku :D Vielä lämmin myssy tarttee hommaa...
tytölle pinkkiä muutenkin , body ja collegehousut... alle sukkapökät tms... ja päälle joku neule ehkä.
ohut myssy, ja paksut sukat. käsiin tumput. autoon sitten jotkut paksummat käsiin ja jalkoihin.
pojalle samat mutta poikien väreissä :D
Kaukalopussi löytyy, ja päälle heitän peiton, jos tarvis on mut lämmityslaite pelaa autossa, ni en usko että tarttee enää peittoa...

Sisätiloissa puen reilummin, ohut myssy, body, puolipotkarit /sukkahousut, collegehousut ja pitkähihainen. tumput. (kaksi-viikkoiseksihan saakka tulee tumput pitääkin yötä päivää melkeen,koska vauvan kynsiä ei saa leikata aiemmin, ja kynnet on kuitenkin aika pitkät ja siten suojaa ettei vauva raavi itseään )
Lämmönsäätely voi olla alkuun vaikeaa vauvalla, mutta vaatteilla on helppo passailla. Meilläkin on sisällä varsin lämmintä, mutta pienelle se voi olla vilpoista :) sen näkee sitten :)

päikkärit taapero oli väsynyt ja niin olin minäkin, kai tuo harmaa päiväkin sen jo teki. no, nukuttiin sitten ihan KOLME tuntia :D huhhuh, tuntuupa et miten tästä toipuukaan... toisaalta tämmönen loikoilu-päivä on mulle hyväksi, kun en sitä oikeen yleensä malta edes pitää...

seuraavaa vauva-uutista odotellen.....
 
Ihania uutisia neonroze, paljon onnea pienestä pojasta!! :heart:

Onpas tänne tullut taas paljon tekstiä, pitää kohta oikein ajatuksella lukea kaikki...

Täällä ollaan turvallisesti Suomessa, lento meni hyvin ja toinen lentoemäntä sattui vielä olemaan kätilö koulutukseltaan, joten turvallisissa käsissä olin :)

Nimi on päätetty jo aikoja sitten, ja sitä käytetään jo yleisesti, siis muutkin kuin minä ja mies.

Joulu vietetään miehen siskon luona Englannissa. En ole oikeastaan jouluihminen, vaikka periaatteessa joulusta pidänkin. Mitään valmisteluja en siis meinaa tehdä, jokusen lahjan ostan ja ehkä teen/ostan ovikranssin ja kynttilöitä poltan paljon.

Imetystä en ole kummemmin miettinyt, jos onnistuu niin hyvä, jos ei onnistu niin sitten ei. Mitään paineita en aio asiasta ottaa, ainakaan näin etukäteen ajateltuna.

(.) Neuvolassa käyty tänään 7 viikon tauon jälkeen:

Rv 36+1
Sf 33 (keski- ja yläkäyrän välissä)
Paino +182g/vko, ekaa kertaa koko raskausaikana noussut (1,3 kg, mutta alussa paino putosi joten ei vielä olla lähtöpainossa)
Syke 156-166, tytteli oli normaaliin tapaansa vilkkaalla päällä
RR 113/68
Hb 119
RT, laskeutunut ja ihan hilkulla on ettei kiinnittynytkin (tämä tuli itselleni ihan täytenä yllätyksenä, olin ihan varma että korkealla on)

Th:n mukaan "sopivan kokoinen vauva", sanoi että ei liian pieni mutta että ei kyllä tunnu isoltakaan. Huomenna sitten neuvolalääkäri, josta varmaan jonkunlaisen painoarvion saan. Neuvolakäyntejä on tästä eteenpäin kerran viikossa.

Millimama & Rymy-Iita 36+1
 
  • Tykkää
Reactions: fourth gift
ONNEA NEONROZE!!!! :flower::heart:

rintapumpusta sen verran, että todellakin hankin etukäteen. onneksi löysin nyt halvalla vähän käytetyn patteri/sähkökäyttöisen. esikoisen kanssahan kävi siis niin, että sairaalassa imetys onnistui ihan hyvin rintakumin avulla. mutta kappas vaan, kun tultiin kotiin niin poika kieltäytyi rinnasta. kello oli silloin yhdeksän illalla ja kyllä vähän tuli hätä käteen, että mistä tässä nyt pumppu saadaan yöksi. onneksi saatiin lainaksi siskon kaverilta, mutta tämän kokemuksen jälkeen kyllä meinaan varautua :)

kotiutumisvaatteita oon kanssa miettinyt ja muutenkin tuota pukeutumista talvivauvan kanssa. no, näin olin ajatellut: pitkähihainen body ja puolipotkarit, sen päälle villakerrasto, tumput, sukat ja hatut ja sitten kaukalopussiin. ulkonaoloajaksi vois laittaa vielä harsoa/peittoa päälle suojaamaan ettei kaukaloon tuule. toppapukukin on koossa 62, mutta ei kai noiden lämpöpussien alle sellaista kannata laittaa?

sisävaateissa oon varannu joitakin velouri ja villa vaatteita tavallisten bodyjen ja potkareiden lisäksi. niskastahan tuota sitten helposti pystyy seuramaan, että mikä sisävaatetus on tarpeeksi.

napa on sellainen puoliksi pullahtanut :D samanlainen kuin viimeksi, että tuskinpa tuosta kummemmaksi tälläkään kertaa tulee. linea negra ilmestyi jo aikaa sitten, mutta on noussut nyt myös ihan ylös asti.

ai niin, nimestä vielä. piiiiitkään mietittiin pojan nimeä eikä millään meinattu päästä yhteisymmärrykseen. meillä siis niin, että minä lähinnä nimiä heittelen ilmaan ja mies sitten hyväksyy tai yleensä hylkää :D ollaan aika tarkkoja molemmat ja sikäli ihme, että ollaan löydetty mitään yhteisiä nimiä! no nyt on yksi ehdotus, joka molempien mieleen ja ehdottomasti se paras. katsotaan nyt sitten vielä miltä poika näyttää ja sopiiko nimi hälle. millos ootte ajatellut nimen julkistaa? meillä esikoisen nimi oli ihan yleisesti tiedossa jo ennen syntymää ja ristiäisissä sitten julkistettiin koko nimi. nyt ei kukaan tiedä tätä nimi ehdotusta, mutta ehkä sitten syntymän jälkeen julkistetaan, jos se selvä on. ristiäiset menee kuitenkin ensi vuoden puolelle, niin olisi kiva kutsua poikaa ihan nimellä jo aiemminkin :)
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Neonroze! :flower: :heart:
Niin se aika etenee ja kohta on meidän kuu :O ei ole pitkä aika kun tuskasteltiin alku viikkojen epätietoisuuden kanssa :)

Kotiutumis vaatteet ajattelin et pärjäis pitkähihaisella bodyllä, puolipotkareilla ja siihen päälle sitten joko college haalari tai velour puku eli housut ja paita. Sitten tietenkin sukat ja tumput ja myssy päähän. Kaukaloon on nyt hommattu lämpöpussi niin se kyllä riittää varmasti pitämään kylmän loitolla. Näillä varmaan lähdetään liikkeelle voishan nuo tietenkin käydä laittamassa valmiiksi jo matkaan niin ovat sitten nekin valmiina odottamassa.
 
  • Tykkää
Reactions: fourth gift
Tere tere taasen ja onnea neonroze tätäkin kautta :) loppu hyvin kaikki hyvin :flower: Tulin kertoileen kuulumiset kun eilen oli se äippäpolin painoarviokäynti - suuresti jännitetty! :)

Poitsu on komeesti pysyny täysin keskikäyrällä! Painoarvio 36+1 2940g virtaukset hyvät, liikkuu aktiivisesti ja kehut tuli sokereista! :)

Sano diabeteskätilö vaan että nooooo jos nyt aamupalaksi vetelet niitä muroja jonain aamuna nii pistä sinnekki sitte se 4 yksikköä insuliinia nii eiköhän tästä sillä selvitä että muuten näyttää oikeen hyvältä ja pojan paino tosiaa pysyny hyvin kontrollissa että ei huolta, käyräki oli oikeen komee :heart: eikä tartte enää paastoa mitata kun se on pysyny täysin ilma hyppyjä ny kuukauden :)

Muuten sitte jäi vähä huolettaan, vuodoista sanoin kun mulla on epämäärästä punertavaa valahtelevaa pikkuvuotoa ollut joten lääkäri teki sisätutkimusta ja teki tikkukokeen lapsivedestä vaikka nyt ei niin epäillytkään sitä ja negahan se oli, tutkiessa sitten huomas kohdunsuulla jonkin selkeästi punoittavan muutoksen mistä vuoto siis johtu ja alko vähä enemmänki vuotaan ku sörkki sitä eikä se ainakaan näyttäis nyt johtuvan raskaudesta ollenkaan, voi siis johtua mutta ei todennäköisesti.. otti kuitenki papa-näytteen siittä.. ja vannotti että jälkitarkastuksessa otetaan uusi papa sitten heti, että täytyy ittekki muistutella jos ei tajuta ottaa muuten. Mutta raskauden suhteen sillä ei pitäis olla mittää väliä että ei tarvi sinänsä olla huolissaan vauvan kannalta.

Seuraava ä-poli aika ois mun syntymäpäivänä parin viikon päästä ja sillon on rv 38 ja ois viimenen painoarvio ja synnytystapa-arvio tehtäis sitten :) SAGA:n tulos oli muuten negatiivinen että ei tartte iskeä tippaa sen takia ainakaa synnytyksessä.

Meillä alkoi myös jouluvalmistelut viikonloppuna, ja kovasti jo myös joulututtaa :heart: voi olla että meillä ei tulekaan jouluna lähtöä lappiin vaan mun vanhemmat oliskin ehkä tulossa tänne päin aatoksi :) helpottais kyllä ja vois iskeä ne nimejäiset siihen samaan syssyyn niin saisi sitten nekin pois alta niin että olis vähä molemman puolen sakkia paikalla.

Ei meinaa kyllä millää tajuta että ens viikolla on tosiaan jo marraskuu :D että ens viikolla alkaa meidän kuu! Ihan hullulta tuntuu! :D koitetaa ny jaksaa vielä nää viimeset viikot ja levätä koitoksia varten. Kohta alkaa varmaa satelee vauvauutisia vähä useemmin jo :heart: päivittäjälle on tulissa kiire kuu ens kuusta :D

Lumineiti ja Uuboli 36+2
 
Neonroze, onnittelut vauvasta :heart: :flower: omaa vuoroa kärsimättömästi odotellen... :)

Alkaa kyl piisaan jo! Menin kympiltä ihan väsyneenä nukkumaan, kun olin aamul heränny kasin aikoihin ja päikkäritkin neuvolan innostamana jäi väliin. Toistaseks en oo nukkunut yhtään... Silmät kyl painuis kiinni, mut hyvää asentoa ei vaan oo... Sit kun hetken jonkun asennon löytää, niin taas tarvii mennä vessaan...ja sit juoda ja sit alottaa alusta |O Nyt sit nousin ylös, että sais ees toi mies nukkua....
Valitettavasti mitään sellasia supistustuntemuksia ei oo. Niitten kanssa ehkä huvittaskin valvoa, jos olis kellotettavaa, mutta ei :kieh:

Mä voinki nyt sit loppuyön imeskellä noita jääpaloja :D

Neuvolakäynti muuten meni tänään, eli eilen, ihan mallikkaasti :) Painoo oli tullu lisää alle puoli kiloa viikkoa kohden ja sf-mitta oli lakannut kasvamasta. On siis edelleen 34. Parasta oli, että hemoglobiini oli nyt jo liki 140, mutta muistaessani edelleen voin sitä rautaa syödä, siltä varalta jos sattuis se synnytys ens viikolle...

Muutoin tässä visioin, että jospa ne ei alakaan käynnisteleen ens viikon keskiviikkona, kun ultraavat ja toteevat, et vauva on ihan ok:n kokonen ja lähettävät kotiin :) En tiijä miks, mutta jotenkin kiehtova ajatus... vaikka sen vauva jo kovasti haluisinkin, niin tuntuu, että jos sais muutaman päivän enempi aikaa, niin lähtiskö tuo käynnistyyn itellään? Neuvolatätin mukaan vauvan pää oli jo erittäin alhaalla :) Musiikkia korvilleni :vampire:

Mut joo, jos nyt sit lukis kaikki muut mahdolliset ketjut mitä netistä löytyy ja sanomat päälle ja oottais auringonnousua :D

Makoisia unia kaikille!

uneton sisunen
 
  • Tykkää
Reactions: fourth gift
neonroze hurjasti onnea koko perheelle!! Tulehan kertomaan kuulumisia kun jaksat/ehdit. :wave:

Kiitos kaikille, jotka kommentoivat lääkärineuvolan tekemättä jätettyä sisätutkimusta. Ehkä ne tosiaan on erilaiset käytännöt eri paikoissa. Minä olin vain niin varautunut tutkimukseen, että olin jo kiskomassa housuja pois jalasta. :-D Pitää kyllä vielä ensi viikolla neuvolassa kysyä, että onko ihan yleinen käytäntö täällä tällainen.

Ihmettelen muuten tuota korvapuustin lääkärin sanomaa, että lapset syntyisivät yleensä samalla viikolla samalle äidille. Te joilla on usemapia lapsia niin pitääkö teillä paikkansa? Ja itse olen aina kuvitellut, että ensimmäisellä raskaudella olisi taipumus mennä pitkälle, mutta seuraavat tulisivat sitten jo helpommin ulos. :) Tää kyllä saattaa olla ihan mun omaa keksintöä.

Nyt alkoi muuten jännittää aika kovasti. Tässä on neljä viikkoa jäljellä laskettuun aikaan. Me tosiaan ollaan ihan vasta muutettu tänne paikkakunnalle, eikä oikeastaan tunneta ketään täältä. Anoppi tulee tänne viikoksi juuri ennen LA:ta, joten vaavin olisi parasta syntyä juurikin silloin, koska muuten ei ole hajuakaan, mihin tuo esikoinen työnnetään hoitoon. Esim. jos tämä vauva alkaisi nyt syntyä niin pakko olisi varmaan näin keskellä yötä raahata hänetkin sairaalaan mukaan. :( Mitähän ne siellä sairaalassa siitä sanoisivat? :O

Kotiutumisvaatteista on täällä ollut puhetta. En ole niitä vaatteita sen kummemmin vielä miettinyt, mutta ostin sellaisen Eisbärchenin kaukalopussin, joten jospa se riittäisi enimmäksi lämmikkeeksi ja alle tietenkin normaalit vaatteet + villavaatteet. Ei taida nuo pakkaset kuitenkaan vielä kovin huimia olla marraskuussa, ja jos käy vähän autoa etukäteen lämmittämässä niin eipä pitäisi vaaville liian kylmä tulla. Muita hankintoja voisi vielä tuttipullon ostaa (jäi kyllä esikoiseltakin käyttämättä, joten vain yhden ostan varuilta) ja vaippoja + siteitä itselle. Ehkä niillä pääsee alkuun. :) Rintapumpusta olen kahden vaiheilla, kun jäi todella vähälle käytölle esikoisesta, mutta muistelen, että se ehkä hieman helpotti sitä tukalaa oloa maidon nousuvaiheessa. Mutta sitä en muista, että saiko sitä maitoa ilman pumppua hierottua ulos (ainakin myöhemmin onnistui, mutta miten oli alussa..) No sitten pitää lähettää mies äkkiä kauppaan, jos akuutti tarve ilmenee. :) Pitääkin tarkistaa kaupan valikoima etukäteen.

Tänään taitaa poksahtaa 36 täyteen!
 
  • Tykkää
Reactions: fourth gift
huomenet täältäkin, tosin ihan normiaikaan :) sääliksi käy nuo yö-kukkujat... kyllä mäkin valvoskelin, taapero vinkui, koira haukkui, nuoriso-kaaharit paineli ohi kolmen jälkeen.... |O Mä en vaan ole sellanen että tulisin koneelle, tai kattomaan telkkaria jos uni ei tule ... haahuilin vessaan ja juomaan ja koitin vaan makoilla. tulihan se unikin sitten. pikkuinen jytkytteli myös, ja kokoa tuntuu olevan, voimaa on potkuissa aivan eri tavalla kuin aiemmin :D

lumineiti sirpakka pallero teillä :) mä veikkaan että mulla kolahtaa kolme kiloa jo reippaasti rikki kun viikon päästä ultrataan.... edelleen kun mennään sen kaksi senttiä yläkäyrän yläpuolella ;)

rintojen tyhjentämiseen lämpimiä kääreitä siis eihän tuo pumppu nyt maailman ainoa keksintö ole :) aiemmissa oon kokeillut lämpimiä pyyhkeitä/ suihkua/hierontaa... auttaa pahimpaan jollei pumppua ole. Rintatulehdus lienee oireilee sitten reippaalla kuumeella, 38 ja jotain.... ja ne pahkurat rintoihin kun pakkautuu niin ovat kyllä kipeitä.
itekin luulin kolmosen saatuani että mulla on rintatulehdus, mutta osoittautuikin kohtutulehdukseksi... oirehti alkuun hyvin samoin, mutta alapään vuoto paljasti oikean syyn... Sitten muuten kannattaa hakeutua AJOISSA lääkäriin, jotta saa apua nopeasti ja olon kohenemaan :)

aiemmat synnytykset, millä viikoilla eka meni viikolla yli, seuraavat kaksi ovat olleet just tasan laskettuna päivänä :D meidän tytöt on tarkkoja olleet :) eli jos tuohon ois luottaminen niin nelisen viikkoa tarttis kieputella vielä, ellei käynnistys-lupaa tipu...

sisunen sullakin tosi hyvä hemppa nyt!! tota luokkaa se sais ollakin, synnytyksessä sitä verta saattaa mennä enemmänkin, niin ei oo sit ihan hirveen hutera olo heti... vaan jaksaa hoitaa vauvaakin...

omat keinot käynnnistymiseen vaikkakin tekis mitä, niin mahtaako niillä olla todellista vaikutusta :) vauva lähtee tulolle kun lähtee... toki näitä konsteja on risiini-öljystä saunan pesuun... mutta onkohan siinä perimmäinen pointti se, että äidin keskittyminen menee muuhun touhuamiseen ja unohtaa koko odotuksen, ja sitä kautta mielikin rentoutuu muuhun? ja sitä kautta lähtee käyntiin? mistäs sitä tietää, ihmisen kroppa on aika melkoinen selvitettävä mikä mistäkin johtuu :)
Risiini-öljyä kokeilin toisen lapsen kohdalla, iltapäivällä join sen pikku putelin ja siitä pari vatsan vääntöä ja vessassa käyntiä, puolilta öin alkoi reippailla supistuksilla :D jos mun rohkeus riittää niin oon aatellu et laskettuna aikana vois kokeilla tuota taas :D hihiiii.... :D

kas näin, tuulinen aamu kuuluu olevan, ihanaa lähteä aamusta ulkoilemaan :) mä niin tykkään myräkästä :) tänään sit vois käydä ne loput jutut ostamassa vauvaa varten, enhän oo hei muistanut vauvan vaippojakaan ollenkaan :D :D ja hiusväri on pakko laittaa!!!! :) onneks miehellä on enää tää työpäivä ja loppuviikko vapaata niin pääsen helpommin kauppaan :) ei muuta kuin shoppailu-listan tekemiseen :wave:

Fourth Gift ja Pikkupallero 35+0 :heart:
 
Onnea neonroze!!!!!

sisunen , minun yö sujui täsmälleen samoin kuin sinun. Olisi kiva, jos olisi jotain tuntemuksia. Että kyllä se kohta tulee. Mutta ei mitään, ei kerrassaan mitään.

On hienoa, että tukea esim. imetykseen saa, jos sitä tarvitsee ja haluaa. Muistan ikuisesti ensimmäisen lapsen ensimmäinen synnytysvalmennuksen, jossa neuvolantäti loi kaikenmaailman kauhuskenaariot.... ´jos et edes yritä imettää, tulet katumaan sitä koko loppuelämäsi´.. silloin ei päässyt nettiin ihan noin vaan, joten aika hyvät paineet sai kerättyä itselleen. :headwall:

Täytyy varmaan katsoa vielä mitä olen pakannut vauvalle mukaan. Laitoin kaikki valmiiksi, koska epäilen ettei mies kuitenkaan muista ihan kaikkea ottaa mukaan. Nopeasti näyttää kelit kylmenevän, joten voi olla jo pakkasta paljonkin kun joskus sitten pääsee sairaalasta kotiin.

Leipomisesta. En leivo. Pitsapohjan ja karjalanpiirakat teen itse. Pidän ruuanlaitosta, mutta en leipomisesta. Olen tehnyt mokkapalojan vain kerran, kuivakakkua en ole tehnyt koskaan. Pullaa teen silloin tällöin, mutta niitä ei voi tarjoilla vieraille.... ovat niin rumia. Onneksi kuitenkiin hyviä..

Olen todella kateellinen teille jauhopaukaloille. Arvostan todella itsetehtyjä leivonnaisia!! Voittavat mennentullen kaupan vastaavat.

Hui, onpas ulkona synkkää ja pimeää. Onneksi se ei pääse tänne sisälle.

Vesi 37+1
 
  • Tykkää
Reactions: sisunen
scala varmasti teillä lapset huolta kantaa, mutta uskonpa että teidän perhettä tuo kamala kokemus on silti vahvistanut ja lujittanut yhteen aivan eri tavalla. ei pidetä kaikkea itsestään selvyytenä, osataan varmasti arvostaa pieniäkin iloja arjessa :)
Kiva kun oot jaksanut tässä remmissä pysyä ja toivotaan et viikko menee nyt äkkiä ja saat nuppusen kainaloon :heart: itku tulee jo melkein kun ajattelee sitä hetkeä kun saat vauvan syliin ensi kertaa... voiko tässä liikuttavampaa enää ajatella kaiken kertomasi jälkeen...
:hug:

millimamma ja tervetuloa suomeen :) kiva että kaikki meni mukavasti, nyt saat säkin alkaa jännittää eri tavalla kun oot jo päässy tänne asti :) kivaa ei kyllä varmasti ole miehestä olla erossa, toivotaan nyt kuitenkin että jollain pika-lennolla pääsee lähtemään kun sen aika on ja ehtii vauvaa saamaan mukaan :)
 
Huomenta!

fg Kyllähän sitä eräänlainen kupla puhkesi meidänkin perheen ympäriltä, kun tajusi, että mitä vain voi tapahtua, myös meidän perheelle. Kun samassa yhteydessä multa löytyi kilpirauhasesta kasvain, niin olin varma, että se on menoa nyt.

Mutta hei, ei enää surullisia asioita. En halua aiheuttaa ahdistusta teille muille, kaikki nauttikoon loppuraskaudesta täysillä. Niin minäkin parhaani mukaan teen. Vaikka sitä toivoo raskauden päättyvän ja vauvan syntyvän, niin takuuvarmasti koittaa sekin aika, kun niitä vauvan liikkeitä ja pallomahaa tulee ikävä. Tilalle on kuitenkin tullut tuhiseva nyytti ja löllyvä mahamakkara (minulla). =)

vauvan pukemisesta Alkuviikkoina kannattaa muistaa, että vauva tulee tähän maailmaan 37-asteisesta kohdusta, joten vaatetta riittävästi. Aika pian se lämmönsäätely alkaa toimimaan ja meillä on pärjätty sisälläkin pitkähihaisella bodylla ja potkareilla. Vauvan lämpöä tosiaan kokeillaan niskasta, se kertoo onko lämmin vai ei. Vauvoilla on yleensä kädet ja jalat kylmät, kun ääreisverenkierto ei vielä käy täysillä.

aikaisemmat synnytykset

1. 40+4
2. 40+4
3. 40+4
4. 42 (käynnistetty yliaikaisena)
5. 41+6 (käynnistetty yliaikaisena)
6. 40+1 (enkelipoika, käynnistetty)
7. 39 (käynnistetty)
8. 38+5 (käynnistetty)

Jes, miehellä vapaapäivä, joten lähden yksin kylille vähän kiertelemään. Epätoivoista alapään kypsyttelyä ehkä havaittavissa?

Scala ja kahdeksas vekara Eikka rv 37+5
 
neonroze: Onnittelut!

sisunen ja Inari-11: Valvottaisko vuorotellen ;) Mä nimittäin nukuin (heräsin kyllä pari kertaa mutta nukahdin uudelleen) viime yönä. No pari yötä sitten varmaan taas valvotuttaa mutta täytyy olla edes hetken tyytyväinen.

Esikoinen syntyi 40+3 ja mullakin on sellainen käsitys että seuraava voisi tulla vähän aikaisemmin. Voin olla väärässäkin. Scalan listaa kun katsoo niin aika samoilla viikoilla ovat syntyneet, käynnistetyt nyt tietysti eri juttu. Itse olen jotenkin ajatellut että syntyy 40+ viikolla, parin viikon päästähän se selviää :)

Äitiys: Minusta on paras jokaisen löytää oma tapansa hoitaa ja kasvattaa lapsensa ja LUOTTAA OMIIN VAISTOIHINSA. Lapset on erilaisia, elämäntilanteet erilaisia ja äidit erilaisia. Itse lueskelen aika-ajoin lapsenkavstuskirjoja jne. ja nytkin olen äippälomalla lukenut pari kirjaa. Niistä saa aina uutta ajateltavaa ja erilaisia katsontakantoja asioihin. Minkään kirjan mukaan lasta ei voi hoivata ja kasvattaa mutta ajatuksia niistä saa. Nyt olen lukenut:
Saara Kinnunen: Anna mun olla lapsi
-Tää oli hyvä kirja ja edustaa paljolti samaa ajattelutapaa kuin minulla on. Käydään lapsuuden eri vaiheet läpi ja lapsen tarpeet ja niihin vastaaminen.
Malla Rautaparta: Kantamisen kausi
-Ihan ok. Keskittyy raskauteen ja synnytykseen eniten, sellainen pehmeämmän linjan synnytyskirja.
Esikoisen aikaan luin mm. Anna Wahlgrenin Lapsikirjan, joka oli... no aika mielenkiintoinen. Lisäksi minulla oli yksi hyvä kirja ihan käytännön asioista eli lapsenhoito-opas, joka kattoi vauva-iän lisäksi myös leikki-iän ja siinä oli mukavasti kerrottu eri ikäisten kehitysvaiheista ja kuinka esim. lapsen leikkiminen kehittyy vaiheittain. Ko.kirja on nyt kaverilla lainassa ja nimeä en muista. Mulle tästä oli kyllä apua, en ole mikään lapsirakas ihminen koskaan ollut ja hoivaviettikin on aika surkea..eli pohjatiedot lapsenhoidosta oli nolla.

HilmaVilma 38+0 =)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: sisunen
Huomenta kaikille!

Ensiksi, PALJON ONNEA neonroze! Vauvauutisia, ihanaa!


Ja sitten omaa napaa. Mää olen niin väsynyt! Lohduttava lukea, että täällä muutkin valvoskelee, en siis ole ainoa, joka siitä vaivasta kärsii. Mun kohdallani tää on vaan näköjään aika äärimmäistä. En ole ennen tiennyt, että sitä voi valvoa KOKO yön. Olen aina luullut, että kyllä se uni jossain vaiheessa tulee - mutta ei. Nyt siis taas yksi yö takana, jolloin nukahin vasta aamulla (no joo, tuli se uni lopulta..) kuuden jälkeen - ja nukuin puolitoista tuntia. Viime viikolla oli sama juttu.

Kaikista hassuinta on, ettei mua kolota, supistele, mitään. Vain valvottaa. Elämä on selvästi liian jännää. :) Mun anoppi on vyöhyketerapeutti ja hän hoisi mua viikonloppuna kahteen otteeseen, nukuin sen jälkeen muutaman yön kuin koomassa. Onneksi hoitaa jälleen huomenna, saa taas nukuttua.. Ihana anoppi!!!

Viikonloppusta vielä: musta tuntuu, että vauveli kääntyi silloin perätilaan (KÄÄKS!), mutta nyt en kyllä osaa sanoa, miten päin hän tuolla majailee.

Soittelin neuvolaan maanantaina, mutta sanoivat, että turha olla huolissaan, ensi viikon (painoarvio ja synnytystapa) ultrassa sitten selvinnee. Silloin on tosin viikkoja jo 37+ joten jos asennossa on jotain poikkeavaa, niin tulee varmaan kiire tehdä synnytyssuunnitelmia. Mää niin hartaasti toivon, että saisin synnyttää alakautta. Vaikka pääasia on tietysti terve ja hyvinvoiva lapsi...

Kotiutumisvaatteista: bodyä, puolipotkareita, myssyä ja paksua pörröpukua olen suunnitellut. Varalta mukaan vielä villapuku, mutta sitä tuskin tarvinnee, ellei ihan hirvittävästi heitä pakkaselle!

Leipomuksista: Mää olen niin kuola valuen lukenu, mitä olette leivoskelleet! Voi nam! Mulla on tuo rd, niin en vain uskalla alkaa leipomaan. Loppasuuna niitä tuotoksia tulisi nautittua enemmän kuin sallittua!!

Mun pesänrakennusvietti ilmenee selvästi hillittömänä hinkuna ommella. Kaikista hassuinta tässä on se, että herättelen taitoa uudelleen eloon. Edelliset ompelut ovat siis tapahtuneet peruskoulun seitsemännellä luokalla. :) Mutta sain kuitenkin tehtyä eilen tosi hienon autolakanan Marimekon kankaasta. Olen siis oikein ylpeä. Ja tänään kangaskaupoille heti hammaslääkärin jälkeen.

Mutta voi taivas kuinka osaa ihmistä väsyttää, huoh. Ja miksi en osaa nukkua päiväunia?

Mukavaa päivää kaikille!

mustasilmäaluksinen toiveajatus ja poju 36+2
 
Lääkärineuvola takana! Tänään 38+3.. Painoa tullut 233g/vko.. Verenpaineet edelleen alhaiset, 96/68.. Pissa oli puhdas.. Sf-mittaa nyt ei otettukaan eikä hemppaa.. Vauvalle painoarvio tällä hetkellä 3300g ja katsoi, että kyllä se edelleen tytöltä näyttää.. :) Ja ei nyt ainakaan näillä näkymin oo jättivauvaa tulossa.. Huh! :D Kohdunsuulla ei ollu tapahtunu kyl mitään.. :( viä on 3 cm ja on suljettu ja epäkypsä.. näin mulla tässä lukee.. pah.. Kyl mä luulen, et käynnistykseen mennään.. eih.. :/ Sain pampersin laatikon, jossa oli vähän erilaisia tuotteita.. :) Sen sentään muistin nyt pyytää, kun kerran muutkin on jo saanut! :)

Nellielli ja pötkö 38+3
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä