MARRASKUUN MURUSET 2010 <3 *elokuu*

Huomenta!
Mielialasta: jännä juttu mutta esikoista odottaessa olin koko raskauden ajan yhtä hymyä ja tuskin suuriin mistään, mutta nyt... Mies juuri eilen huomautti, että suutun sadasosa sekunnissa kesken hänen lauseensa ja ilman syytä :whistle: jep tämän olen itsekin huomannut sekä muutenkin mieliala aika herkkä ei tarvitse telkkarista kovin kummoista tulla, kun alkaa silmänurkat kiiltelemään :)

moni muukin täällä valitellut painontunnetta alavatsalla, minullakin sitä oli kun vauva oli raivotarjonnassa, mutta ei sitä ollut kuin pari päivää ja nyt pyörii vaikka miten. Tukivyö myös auttoi tuohon inhottavaan painontunteeseen. Vatsa kasvanut nyt huimasti ja painaa jo mukavasti keuhkoja, kun ei tätä pituutta ole itselle niin kamalasti suotu. Muuten tänne norm. odotusta edelleen supistelee päivittäin ja syyskuussa seuraava tarkistus.

Liirahille ja couragelle :hug:

liongirl ja Elli 25+6 ( huomenna Poks!)
 
Piti tulla taas perjantain kunniaksi poksumaan. Elikkä Poks 27+ :) Eteenpäin mennään hitaasti mutta toivottavasti varmasti.

Onko kellään ollut ihan tautista närästystä? Siis on mulla aikasemminkin ollut, mutta nyt piti ihan lääkärillä käydä sen takia! Pitkin päivää ja yöllä ihan kauheaa poltetta :/ Ja mitkään normilääkkeet (Rennie, "Cavisgon") ei auta sitte yhtään. Sängynpäädyn nostaminen eita, eikä maidon juonti. Vaikka kuinka monta rennietäkin ottais niin ei mitään vaikutusta. Sain sitte kokeillakseni uuden lääkkeen nimeltä Antepsin. Toivotaan että auttais. Muuten joutuu ihan reseptilääkkeitä alkaa syömään.

kurpitsa En oo täälläkään voinut käyttää yhtään tukivöitä. Useampia olen kokeillut ja yhden jopa ostin. Kaikki painaa vaan hirmusesti mahaa. Ja sitte taas löysällä eivät auta. mun maha on nyt jo tosi alhaalla. Tulee sitte viime metreillä vaan enemmän ulos.

kojootti ootko kokeillu ihan nuita nestemäisiä "mehuja", joita saa apteekeista ja luontaistuotekaupoista. Mulla ei obsidan ole nostanu niin hyvin kuin nuilla. Yks joka mulla ainaki nostaa nopeasti ja ei laita mahaa löysälle tai kovalle, on Ferronol. Esikoisen synnytyksen jälkeen kun menetin tosi paljo verta, niin tuolla nous tosi nopeasti Hb ylös.
 
huh, tosiaan muutamat on päässy jo uusille kymmenluvuille :)

mielialasta mäkin oon ollu raskaus ajan paremmalla tuulella. Tosiaan normaalisti oon sellanen, et nipotan joka asiasta ja herne menee nenään pienestäkin ja riitaa tulee haastettua vähän liiankin usein :D Mut jos on normaalisti tollanen niiin kai raskausaikana sit on hyvällä tuulella kun pahemmakskaan ei oikeen vois enään mennä :LOL: Just miehen kanssa mietittiin et ei olla tapeltu kunnolla puoleen vuoteen.. no eiköhän sekin asia korjaannu muutaman kuukauden päästä :D

hattis ja rimpula 28+6
 
Mielialasta :LOL: :kieh: Itekkään ei pysy ihan kokoajan kärryllä.. Vaihtelee ja heittelee niin että huhhuijaa!!
Mies raukka!
Neuvolatätin pitäs soittaa mulle kuhan saa lääkärin ajat selville, muttei ole vielä kuullunut ja syyskuun alkuun aika pitäs saada.. En kyllä ihmettelisi vaikka unohtaisi, tai hukannut sen lapun mihin kirjoitti itselleen ylös.. Meillä on niiiin hösökki neukkatäti.. Liekkö vanhuuden höperö jo?! Pitää soittaa, ens viikolla jos ei ala kuulumaan mitään..

puhnalle 26+1
 
Mä olen kans ollu aivan kamala :ashamed: Nalkutan ja komentelen, huudan ja mökötän.Varmaan ihan joka päivä.Silloin ku mies on kotona.Ja nyt ku se ei oo niin on hirvee ikävä.
Itkukin on paljon herkemmässä ku aikaisemmin.Mä pillitän nyt niin vähästä et oikeen hävettää.

Mua on kans alkanu närästää.Viimmevikon sinnittelin ja eilen oli pakko käydä ostaa rennietä.Se on kyllä auttanut aina hetkeksi.Onneksi =)
 
mieliala Mulla ainakin kärsivällisyys on vähentynyt huomattavasti, hermostun helpommin. Sitten itken milloin mistäkin.. Lauloin vauvalle tässä pari päivää sitten ja mies naurahti (ei ilkeyttään, vaan hänestä olen niin suloinen ), minä sitten aloin itkemään kun olen huono äiti kun en mukamas osaa laulaa :D Tosin olen todella herkkä muutenkin, en vain raskausaikana..

Tajusin vasta nyt, että mulla on enää pari päivää vajaa kuukausi äippälomaan! Kylläpäs aika on vierähtänyt..

Nallu ja Hattivatti 30+6
 
Täällä kanssa jännittyneenä odotan tietoa Liirahin tilanteesta, ja uusista tiedoista Sissin munuaisten suhteen! Ja tietty Muarin kuulumiset kiinnostaa myös, vaikka ymmärrän ettei mitkään palstapäivitykset ole ensimmäisenä mielessä, kun siellä eletään jännityksessä koko ajan..

Tsemppiä kaikille sitä tarvitseville! :hug:

Vähän omaa napaa.. eilen säikähdin kovasti kun vessassa käydessä jäi pyyhkiessä paperiin ihan vähän verta. Ei tosiaan tullut kuin yhdellä, maks kahdella vessakäynnillä, mut oli ihan selvästi kirkasta verta vaikka tosi tosi pieni määrä. Pahaltahan se tuntui, ja soitinkin sitten iltapäivästä suoraan äippäpolin päivystykseen ja kysyin neuvoa, kun meillä vaihtuu neuvolan terkka ei tällä viikolla ole ollenkaan paikalla (ees tk:n ajavarauksesta ei vastattu kun yritin soittaa). Äippäpolilla vaan sanoivat, että on hyvin harvinaista, että näin niukasta vuodosta seuraisi mitään ikävää, mutta kehotti lepäämään ja ottamaan yhteyttä uudelleen, jos tulee enempi vuotoa tai supistukset muuttuu kipeiksi tai säännöllisiksi.

Toivon kovasti, että toi vuoto ois ollut vaan kuivien limakalvojen aiheuttamaa kun parina päivänä on tullut nenästäkin verta niistämisen yhteydessä muutaman kerran.. pelottaa silti, kun näitä kivuttomia/ikävän tuntuisia suppareita on ollut jo aika kauan, ilman että sille on tehty mitään. Ei oo siis tutkittu kohdunsuuta, kehoitettu vaan ottamaan iisimmin ja juomaan vettä jne. Neuvolalääkäriin on vieläkin 1,5 viikkoa aikaa..

Häpyluuhun sattuu nyt koko ajan kävellessä ja lisäksi ihan tohon alavatsaan siihen luun yläpuolelle sattuu kans välillä aika kovaa liikkuessa. Oon nyt toistaiseksi ollut töissä normisti, mutta pelottaa et onko tää kaikki vielä ihan normaalia. Huomenna pitäis järjestää tosiaan ystävälle polttarit, ja pelkään et miten kestän se koko päivän liikkeessä näillä kivuilla. Baariin en kyllä meinaa enää illalla mennä, mut sitä ennen ois kuitenkin koko päivä ohjelmaa ja ees taas liikkumista. Ostin eilen Stokkalta sellaisen Anita Baby Belt -tukivyönkin, mutta tänään siitä ei oo tuntunut olevan tohon liikkumiskipuun apua, eilen auttoi enemmän. Oli muuten pirun kallis ostos, harmittaa, mutta toivon mukaan auttaa sitten noihin selkävaivoihin myöhemmin ja ehkä näihinkin kipuihin etteivät ainakaan pahenisi.

Huh, lisäks tuntuu olevan flunssa tulossa, nenä ihan tukossa ja päätä vaan särkee koko ajan. Ootan niiiin paljon et toi huominen on ohi kunnialla ja sunnuntain meinaan viettää vaikka kokonaan sängyssä maaten et saa vähän tasasttua tätä oloa.

Alakuloiseksi vetää kyllä nää vaivat ja mystiset vuodot, varsinkin kun täällä on niin paljon ollut ikäviäkin uutisia, että pistää heti miettimään omaa tilannetta ja pelkäämään. Onneksi tota vuotoa ei ole sen eilisiltapäivän jälkeen ollut, mutta jokainen supistus kun tulee niin saa vaan pelkäämään enemmän et ei kai siellä nyt mikään kypsy tai mene pieleen!

Siilinlapsi ja öttis 26+1
 
Täällä odottelen myös Liirahin ja pikkuisen sissin kuulumisia.

Siilinlapsi, kyllä mäkin olisin pelännyt jos mulle tuo olisi sattunut. Heti pelkää pahinta, vaikkei se sitä välttämättä tarkoita. Nämä kokemukset meidän porukassa on saanut mutkin ihan varpailleen. Mä esim. seuraan meidän neidin liikkeitäkin paljon enemmän nyt kuin silloin poikien aikaan. Kyllä mä silloinkin niitä seurasin, mutta nyt olen vielä herkempi reagoimaan jos tuntuu, ettei liikkeitä ole vähään aikaan tullut. Onneksi neiti onkin liikkunut nyt ihan normaaliin malliin.

Sitten asiasta toiseen. Huomenna lähdetään Kouvolaan kun mennään juhlimaan mieheni isoveljen 50-vuotissynttäreitä. Pitkä ilta varmaan tiedossa, joten täytynee jossakin välissä ottaa pienet päiväunet, että jaksaa valvoa. Sunnuntaina tullaan sitten taas takaisin Espooseen. Mietin tässä vain, että mitäköhän sitä taas pistäisi päällensä. Täytyy varmaan mennä Selloon vielä katsomaan jos sieltä löytyisi jotakin uutta ja kivaa päälle pantavaa.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Tulen varmasti vielä illalla katsomaan Liirahin ja muiden kuulumiset.

Katja-75 ja PikkuNeiti rv 27+2

 
Siilinlapsi Mulla tuo sama tukivyö ja toisina päivinä auttaa enemmän ja toisina päivinä tuntuu ettei oo apua. Mut pitemmän käytön yhteydes tuntuu et on helponpi olla jo ilman vyötäkin välillä kun tuki helpottanut niitä kipuja. Toki mulla pääasiallisesti vaan selkäkipuja. Sanoivat myymälässä kyllä et siitä ei oo kunnon hyötyä jos ei käytä säännöllisesti. Tuki jotenki parantuu mitä pitenpään käyttää.

Närästyksestä mulla se on taas alkanut. Oli joskus alku raskaudesta ja taas. Renniet kovassa käytössä.

Käytiin tänään miehen kanssa Mikkelissä shoppailemassa. Ja ai että miten ihania ne vauvan vaatteet on. Kovaa ajattelin et nyt ostan vaan itselle ja mielelle jotain kivaa ja kuinka ollakkaan tuli iso pussillinen kaikkea pientä. Sukkaa, pipoa, olo asua, potkaria ym.. :) Onneks mies ei nähny kaikkee ;)

Sit mun äiti soitti et löysi jostain tosi halvan reiman toppahaalarin kokoa 62 cm, et ostaako hän sen. Toki minä käskin sen ostaa. Mun kummitäti oli hänen kanssaan ja oli myös luvannut pyytää kun serkun lasten vanhat vaatteet mulle. Varmaan ehdi ees kaikkea käyttämään kun joka puolelta tulee vaatteita koko ajan :D

Eveny ja poju 29+2
 
Mieliala Oon ollut koko raskaudenajan kireä. Hermot menee pienestä,lapsille tulee huudettua välillä pienistäkin asioista. Kaiken päälle olen ollut tosi stressaantunut erinäisistä syistä johtuen,lisäksi olen ollut koko raskausajan huolissani vauvasta ilman mitään syytä.
Lääkriltä sainkin jo noottia ja käski lepäilemään aina kun mahdollista.

Huomenna alkaakin jo rv 29 :heart:

Tänään kiertelin kirppareita,mut ei löytynyt kuin pari hassua vaatetta.Todella vähän on pieniä vaatteita myynnissä.Enkä ole oikein lindex:ilta tai h&m löytänyt mieleisiä vaatteita.
 
Mielialasta: Tässä raskaudessa olen ollut levollisempi kuin normitilassa. Normitilassa mielialan vaihtelut näkyy ovien paukkumisena yms, nyt näkyy itkuisuutena. En räiski, mut itkeskelen normaalia enemmän. Pari päivää sitten ukkokin totes että olen ollut tasaisempi nyt raskausaikana.

Tänään kaivoin esille vanhat pienet vaatteet ja oon sit pessy niitä valmiiks. Miten onkaan ihanan pieniä! En oikein edes muista miten pieni vauva on syntyessään. Mulla tosin vauvat ovat olleet sen verran isoja että 56 cm vaate on mahtunu korkeintaan 2 viikkoa. Saas nähä miten nyt. En ole kuitenkaan hamstrannu 50-56 cm vaatteita ollenkaan. Muutama jostain aikoinaan lahjaksi saatu on kyllä tallessa.

Muutenkin on pesänrakennus vietti tullut. Aikaisemmin (oisko pari viikkoa sitten) ukko ois jo vaihtanut makkarin järjestystä, mutta minä sanoin että kerkeepä tuota myöhemminkin. Nyt sit mä aloin kysellä milloin vaihtetaan järjestys. Tänään sit vaihettiin. Järjestys tuli toisenlaiseksi kuin oltiin suunniteltu, mut näin on parempi.

Tänään tuli mieletön toive saaha pikkuinen pian käsivarsille, mut tietenkin täysiaikaisena. Menis nyt 2-3 kk nopeasti!

Olen nauttinut raskaudesta, vaikkakin on ollu monenlaista vaivaa. Haittaavimmat vaivat on närästys ja iskias-tyyppinen kipu. Välillä tosin on supistellutkin, niin että olen miettinyt että onko nää enää harjoitussuppareita vai jotain muuta. Maha on ollu tosi pinkeä ja samalla on ollu mieletön painontunne alamahalla. Eilen supistuksen yhteydessä sattui myös selkään. Onneksi on mennyt levolla ohi, joten ei ilmeisesti mitään vaarallista. Viimeksi neuvolalääkärille mainitsin niistä. Se sanoi että kohdunsuu on pehmeä, mutta se on tavallista uudelleen synnyttäjillä. Kehoitti kuitenkin rauhoittamaan tahtia, jos supistuksia ilmenee. Olen minä rauhoittanutkin, mutta aina ei pysty täysin hiljentämään, kun täällä on kuitenkin viis lasta jo huollettavana. Onneksi nuo lapset on jo sen verran isoja, että pystyvät hyvin pitkälti huolehtimaan itsestään ja jopa tarvittaessa myös meidän 3-vuotiaasta. Isäntäkin kantaa kyllä kortensa kekoon. Mut en minä osaa toimettomana olla, kun nään tekemistä.

ruttunen 28+0 eli nyt alkas sitten 8. kk
 
Mielialasta: olen ollut kyllä kieltämättä melkoisen ärtyisä viime aikoina. En saa kunnolla nukuttua öisin, mikä vaikuttanee, mutta suurin syy on kuitenkin varmaan mun tiukka rd-ruokavalio.

Mä kaaduin tänään pyörällä, esikoinen istuimessa takana :/ No, mulla ei ollut onneksi yhtään vauhtia, kun kaatuminen tapahtui siinä vaiheessa, kun olin nousemassa pyörän selkään. Meni vaan tasapaino, pyörä poika kyydissä painoi niin paljon. Pojalle ei onneksi käynyt kuinkaan (onneksi on tukeva istuin ja kypärä tietty päässä ), ja minäkin sain otettua jotenkin jalalla/polvella vastaan. Ei tullut supisteluja, ei vuotoja ja vauva liikkuu normaalisti, joten taisin selvitä säikähdyksellä. Täytyy olla vielä varovaisempi jatkossa, mä kun joudun pyörällä liikkumaan melko paljon (päivittäin).

Ja mä siirryinkin tänään uudelle kymmenluvulle :D

Haven 30+0
 
Mä löysin tänään sen mitä oon etsinyt kauan, eli pinnikseen sopivaa päiväpeitettä, löysin lastentarvikeliikeestä Nattou merkiksen :heart: Lisäksi mukaan lähti samaa sarjaa oleva pussilakana, ja voi miten pehmeää kangasta ne onkaan :heart:
Kävin ostamassa toisesta liikkeestä vielä yhden pisulakanakin pinnikseen, kivoja kun ei tarvitse käyttää sitten erikseen patjansuojuksia :)
Huomenna alan pesemään värillisiä lakanoita, ja 50-56cm vaatteita valmiiksi :)
Ihanaa kun saa hypistellä kaikkea pientä ja somaa :heart:

Tanya & herra hukkapätkä 30+0!
 
Siilinlapsi: Mulla oli vuotoa tossa 22 viikolla, mutta loppu siihen yhteen kertaan. Kävin kyllä lääkärissä mutta mitään hätää ei ollut, veri oli peräisin kuivilta limakalvoilta. Itse kärsin näistä todella kuivista limakalvoista edelleen. Nenästä tulee verta aamuisin ja toinen korva on lukossa, luultavimmin tästä syystä. Ja noita kivuttomia, mutta inhottavia suppareita on aika paljon joka päivä. Mun paikat tarkistettiin reilu viikko sitten eikä noi supparit olleet tehneet mitään. Alavatsa kipuilee myös millon enemmän milloin vähemmän, erityisesti töissä istuessa. Mun maha on omasta mielestäni todella alhaalla ja siksi kaikkien housujen pitäminen töissä on ihan tuskaa.

Reilu viikko töitä ja sitten se on ohi ainakin muutamaksi vuodeksi;)

Terese ja poitsu 28+3

 
Mä en tiedä miksen päässyt aiemmin kirjautumaan, olen kyllä yrittänyt. Ihana, kun ootte olleet hengessä mukana! :heart: Kiitos siitä.
Mutta siis, tänään lääkärillä oltiin, ja siellä oli gynen puolen lääkäreitä ja sitten tuli lapsilta myöskin lääkäri katsomaan. Vikaa oli edelleen vain toisessa munuaisessa ( LUOJAN KIITOS! ) ja sitä seurataan nyt tyksissä sitten. Syntymän jälkeen sitten tutkitaan paremmin ja voi olla että edessä on leikkaus, tai jos käy hyvin, niin ei tarvitse edes leikata. Tämä on siis tilanne nyt ja kysyin että voiko tilanne kehittyä myös toiseen munuaiseen, niin pitivät epätodennäköisenä, mutta päätään eivät tietenkään pantiksi laittaneet.
Mulla on todella huojentunut olo. Ja sitten me nähtiin vielä 3d- kuvaa Sissistä, hänellä oli pienet pullukaposket ja pieni nykerönenu. Mä en ollut kestää kun näin sen kuvan ja mieskin liikuttui, varmaan enemminkin ehkä helpotuksesta ettei nyt ainakaan saatu mitään "vakavaa" tuomiota Sissille. :heart:

Te naiset ootte kyllä ihania! :heart:

Liirah + sissien Sissi 26+1
 
Oi onnittelut hyvistä uutisista Liirah! Varmasti huojentunut olo :)
Täälä vietetään perjantai-iltaa saunoen ja karkkia syöden! :) Turha sitten taas seuraavan neuvolan jälkeen miettiä että mistä näitä kiloja oikeen tulee..

ziziz ja asukki 26+6
 
voi kun ihanaa liirah =) :hug:

tänään pitäs käydä vaatekaupoilla muksujen ja miehen kans..jos tossa heti kauppojen avattua ryntäis paikalle ensimmäisten joukossa :)

mitenköhän muarin pikkuinen taistelija mahtaa voida?

kurpitsa ja "A" rv28+0 ( 28+4 virallisesti )
 

Yhteistyössä