MARRASKUUN MURUSET 2010 <3 *elokuu*

Piti vielä vastaamani muutamaan juttuun eli sykkeet meillä olleet pojista matalammat n. 130-140 ja tällä tytöllä taas 145-150 tosin tämä herää helpommin ja tietty silloin sykkeet kohoaa. Pojat usein nukkuivat mahassa neuvolan ohitte ja ehkä sen vuoksi syke oli aina aika rauhallinen? Tämä seuraa muutenkin enemmän mun rytmiä, heti aamulla kun avaan silmät, vauvakin herää kun pojat usein ilmoittelivat potkuilla vasta aamupalan jälkeen =)

Esikoista odottavalle, joka kyseli hankinnoista sanoisin, että osta vain pakolliset nyt ennen vauvaa ja katso sitten mitä tarvitset oikeasti kun vauva syntyy. Esimerkiksi turha ostella satasen rintareppuja/kantoliinoja ennen kuin näkee viihtyykö vauva. Jos saisi vaikka lainata joltain tutulta ja kokeilla ensin viihtyykö lapsi? Rintapumpunkin ostaisin vasta kun näkee tarvitseeko sellaista, käsin saa kyllä pahimmat paineet usein lypsettyä pois kun maito pamahtaa tisseihin. Tai sitten osta alkuun vaikka käytetty käsipumppu ja jos innostut, osta kunnollinen ja vaikka sitten satasen sähköpumppu. Leluja tms. en ostaisi juuri ollenkaan, niitä saa varmasti tulevaisuudessa lahjaksi ja voi ostaa sitä mukaa lapsi kiinnostuu. Vauvaleluaika on tosi lyhyt joten niitä etsisin sitten käytettynä (kaikki muovisia helistimiä ja soivia ja kiliseviä juttuja, joilla myös kaupoissa rahastetaan törkeästi). Itse olen aina ostanut muutamat imetysliivit, imetyspaitoja en ole ikinä kaivannut. Vauvalle pakollisia on turvakaukalo jos autoilette ja sitteristä olen itse aina tykännyt. Sänky meillä on aina ollut valmiina ja vaatteet. Puklurättejä on ollut ehkä n. 10 kpl ja pikkupyyhkeitä pepun pesua varten. Rasvat, talkit sun muut olet varmaan saanut äitiyspakkauksessa. Tutin ja pullon hommaisin ehkä varastoon ja pari korvikepakkausta varmuuden vuoksi jos maidon nousu kestää tms. Kaikki kalliit soivat mobilet, kätkythälyttimet, tärinäsitterit sun muut koen MINÄ aika lailla rahastuksena, keksitään kaikkea mitä myydä innokkaille vanhemmille. Korva/tuttikuumemittarit...hoh hoijaa...: / Mutta jos rahaa on paljon extraa ja haluaa kaiken niin mikäs siinä. Itse olen ajatellut, että vauva pärjää vielä melko vähällä, mutta itsekin kahden lapsen äitinä olen huomannut, että nyt jo tässä vaiheessa 2- ja 4 vuotiaiden vanhempana sitä rahaa menee tosi paljon ja summat vain kasvavat harrastuksien ja iän myötä. Tarvitaan parit ulkoiluvaatteet ja kuravermeet jos lapsi päiväkodissa, niihin saa menemään vaikka 1000€/vuosi. Tarvitaan isommat turvaistuimet, polkupyörät, potkulaudat, pyörän turvaistuimet, kypärät ja jatkuvasti jotain...Joten säästäkää kun vielä voitte;)
 
HUOH... onko muilla supistuksista harmia jo päivittäin?
Eilen melkeen lähdin 50 kilsan päähän näytille ku noin 3-4 tuntia supisteli ihan jatkuvasti ja lujaakin. Ihan henkeä salpasi välillä. sitten se yöllä kuitenkin rauhoittui.
Tänään taas näyttää, että supistelu jatkuu =( en yhtään tiiä et millo kannattaa näytille lähteä..

reilu kuukausi sitten kattelin niitä kovia suppareita muutaman päivän ja sit kävin näytillä eikä mitään onneks ollu tapahtunut. Mietin vaan, että jos huomenna soittas neuvolaan niin sais ajan ehkä tohon 25kilsan päähän eikä tarttis lähtä kauemmas..
Luulis kai et jos noi supparit jotain aiheuttaa niin kävis kipeempää?? kolmas laps jo tulossa ja aivan hukassa tässä tilanteessa :(

eniten mua supistaa maatessa, mutta nyt tuntuu et supistaa joka asennossa ja tehdessä ja tekemättä ollessa.. eilen kyllä harrastettiin sänkypuuhia aika antaumuksella ku lapset ei ollu kotona ja mietinki, että voisko se siemenneste nyt sit alkaa jo tekeen hallaa ja ois viisaampaa ku ei päästäs niitä tonne sisuskaluihin ollenkaan..
Oisko sillä jotain tekoa asian kans ku eilen alko myös vähän rinnoista tihkumaan ensimmäisiä pisaroita et onko sitä jotenki herkempi vaan??

piprane ema ja Lotta 29+2 ja ihan pihalla
 
Alkaa monella näköjään olla samat fiilikset äitiysloman odottelussa kuin meikäläisellä :D päivät todella matelee, paitsi viikonloppu meni jotenkin huomaamatta, jep jep... 4 täyttä viikkoa ja sit vielä 1 maanantaipäivä, huoh, onhan siinä vielä. Mut eiköhän ne pikkuhiljaa kulu.

Supisteluja on täälläkin herkästi, kivuttomia onneksi lähes aina, vain jos kävelee liian kovaa tai kantaa esikoista pitemmän pätkän tms tulee menkkamaista jomottelua supistuksen yhteydessä ja se menee äkkiä ohi lepäämällä. Tällaisia ei kyllä ollut esikoista odottaessa. Mietinkin vähän toiveikkaana että josko tuo nyt kertoisi kohdun olevan supistusherkempi myös synnytyksen käynnistymistä ajatellen? Ei siis tarvitsisi etuajassakaan tulla mutta jotenkin ne muutamat lasketun ajan jälkeiset päivät oli viimeksi niin superhajottavia!

Varusteista sen verran ettei meillä ollut esikoisella sitteriä eikä hoitopöytääkään (asuttiin pienessä kaksiossa) ja tultiin mainiosti toimeen ilman. Muovifroteisella hoitoalustalla meidän sängyn päällä hoidin vauvan. Ja pinnasänkykin osoittautui turhaksi kun tyttö nukkui siinä ehkä 3 kertaa jonkun tunnin pätkiä, perhepeti vakiintui siis melko nopeasti ja vaunuissa nukkui päiväunet myös usein. Nyt ajattelin jonkinlaisen hoitopöydän hommata, ja sitterinkin varmaan kun olen valmistautunut siihen että tuo kohta 3v isosisko tulee olemaan hirvittävän mustasukkainen, voi sit ottaa vauvan vaikka vessan nurkkaan mukaan jollei niitä uskalla alkuun jättää kaksin :D

Oletteko muuten huomanneet että syyskuisten pinossa on vain yksi syntynyt vaikka elokuuta enää 2 päivää jäljellä? Täsmällisiä kavereita ;)

Sokeripala 27+1
 
Eveny: Onko ne vihlaisut vähän toispuoleisia. Mulla itselläkin vihlaisee välillä ja lujaakin, mut ne vihlaisut on toispuoleisia. Olen kokenut niitä aikaisemmissakin raskauksissa. Muistan että neuvolasta todettiin että on ihan normaalia. Toisen raskauteni aikaan niitä valittelin ja muistelen terkan sanoneen jotain kannatinkivuista ja kohdun kasvusta, mut en ihan tarkkaan muista, kun aikaa on kuitenkin jo vierähtänyt muutama vuosi. Mut muistikuva jäi ettei ole mitään vaarallista ja se on pääasia.

Maija ja poijjaat: Jostain netin raskauskalenterista luin että 32.-36. viikolla suurin osa vauvoista asettuu kohdussa pää alaspäin, mutta lapsi voi vielä vaihtaa asentoa ja käännellä selkäänsä puolelta toiselle. Eli ei sulla vielä huolta. Minullakin aikaisemmat vauvat ovat kääntyneet aikaisemmin raivotarjontaan. Tämä vasta oisko viikko sitten, mut satunnaisesti antaa vieläkin monoa alemmas, mut nyt selkästi suurin osa liikkeistä tuntuu ylämahalla.

Sokeripala: Olin joskus ennen tämän palstan uudistumista huomaavinani, että syyskuisissa oli syntynyt jo kaks. Sit tän uudistuksen jälkeen eivät ole päässeet välttämättä päivittämään, kun tämänkään ketjun listaa ei pääse päivittämään ja joitakin tietoja on siitä listasta kadonnut.

ruttunen rv 29+2
 
Eveny, taitaa olla sulla niitä kohdun kannatinkipuja nuo. Tuntuukö ne edessä vai sivuilla? Kannattaa kääntää kylkeä aika hissukseen, niin ei pääse se kipu yllättämään. Jos siis noista kannatinkivuista kyse. Äkkinäiset liikkeet ainakin mulla saa melkein tajun menemään, kun se kipu iskee. Tässä raskaudessa on noita ollut vähän liiankin kanssa. Ärsyttävää.

Maija, mulla kuopus viihtyi loppuun asti perätilassa. Lopulta sitten syntyikin alakautta peppu edellä. Siihen perätilasynnytykseen on aika tiukat kriteerit, joista jokaisen pitää täyttyä. Muuten ei anneta alakautta yrittää. Eli vauvan pitää olla tarpeeksi pieni, sopivassa asennossa ja äidin lantion tarpeeksi tilava. Kuopus oli ns. linkkuveitsiasennossa, painoi vajaat 2,7kg. Syntyi kaksinkerroin peppu edellä. Ei ollut kovin miellyttävää... Ponnistusvaiheessa vielä äidillä on jalat telineissä, yök. Toista kertaa en suostu tuohon, jos nyt sattuu tämäkin perätilassa viihtymään.
 
Kiitos vastauksista aletheia ja ruttunen

Ne kivut on yleensä aina toisella puolella. Siis jos vaikka nukun oikealla kyljellä ja käännyn niin herään siihen kun alkaa sattua sinne oikealle, et ei oikein pysty vaikuttaa siihen miten nopeati liikkuu. Kun herään niin makoilen yleensä selälläni hetken ja meen vessaan. Sit ei enää satu vaikka pyöris ja hyöris.

Supistuksista moni kärsii ja niin kärsin minäkin. Saa nähdä helpottaako olo nyt kun ei tuu enää ihme asentoja ja ponnisteluja töissä. Kotona voi ottaa onneksi rennommin. Välillä myös suonenvedot vaivaa.

Eveny ja poju 30+4
 
Viimeksi muokattu:
Perätilasta; Mulla esikoinen kieppu poikkitarjonnasta perätilaan viimeisten viikkojen aikana monta kertaa ja kaks kertaa olin menossa käännökseen, mutta just sillä hetkellä sattui valmiiks olemaan pääalaspäin, eli käännöstä ei tarvinnut tehdä. Mutta siis jyväskylästä sitten ajeltiin kotiin (matkaa yli 100 km) niin kotipihassa mulla muljahti taas mahassa kunnolla ja seuraavana päivänä oli istumassa, kun paikallisessa tk;ssa ultrasivat. Loppujen lopuks synty ihan normaalisti, vaikka viimeseen asti piti jännityksessä.

Hankittavista tarvikkeista; Harsoja ei voi mielestäni ikinä olla liikaa... Ja amatzonas koala vauvan riippukeinu oli meillä ihan ykkösjuttu. Lähes kaikki tuttavatkin hankkineet nyt semmoisen omille vauvoilleen, koska näki meillä miten hyvä ja kätevä oli. Ja miten vauva rauhoittui heti kun siihen pääsi, vaikka muuten itkeskeli masuansa aikas paljon. Ei tietenkään voi sanoa viihtyykö kaikki vauvat siinä, mutta meillä on siitä aivan huippu hyvät kokemukset. Ja joustava trikooliina ja manduca reppu, olivat myös tosi kovassa käytössä heti syntymän jälkeen. Ja näillä tavaroille ei ole hankaluutta löytää uutta kotia, jos sattuisi itselle ylimääräisiksi jäämään. Kannattaa katsoa myös huuto.netistä, jos tykkää käytettyjä hankkia hieman halvemmalla.

t. Soikku
 
|O väsyttää ihan sikana..tänään tultiin kotio, raskas viikonloppu takana ja päällä aivan hirveä räkätauti :snotty:
mies saa huitasta ton klexanen mahaan ja sit painun pehkuihin..

kurpitsa ja "A" rv 29+1 ( virallinen 29+5 )
 
Kiitos kokemuksista pepullaan istuvista tai muuten vaan kieppuvista vauvoista:heart: Pitää ottaa ihan rauhassa itse, onhan tässä viikkokausia aikaa kääntyillä miten sattuu vielä...Niin ja perätilasynnytys kyllä olisi minulla harkinnassa, mutta tuskin saisin sitten synnyttää kun pojat olleet 4kg ja tämä kuulemma suht samaa kokoluokkaa. Oli nyt 26+2 painoarvio 1050g. Ja sanoi, että syntymäpaino n.4kg. Sehän olisi kiva pusata kaksikerroin ulos...

Yksi välttämätön juttu meillä on molemmilla pojilla ollut roskakatoksesta dyykkaamani vaunut, joissa renkaat puhki, mutta loistava jousitus ja iso kova koppa. Asumme nimittäin 3 kerroksessa hissittömässä talossa niin oikeat vaunut menee aina kellarin vaunuvarastoon, mutta parvekkeella olen nukuttanut TOSI paljon ihan tuonne reilu vuoden ikään asti. Ilman niitä ei oltaisi pärjätty. Trikooliinaa käytin paljon molemmilla pojilla sen ekan kesän n. 0-4kk, mutta syksyn tullen kun itsellä vaatteet lisääntyi jäi liinailu enimmäkseen kotioloihin ja vaunuissa laitoin vauvan puoliistuvaan asentoon katselemaan maisemia. Nyt kun on talvivauva niin hankin kantovälineen vasta vauvan synnyttyä kun tiedän mikä on talvikeleillä kätevää...???

Syökö kukaan muu rautaa tuplana? Olen syönyt koko raskausajan monivitamiinia raskaus-ja imetysajalle (multivita?) ja nyt mut määrättiin rautakuurille (kuten joka raskaudessa). Hb 112. Mulle ihan ok kun maksimissaankin n.120-125. Nyt aloin syömään Obsidania ja huomasin, että siinä monivitamiinissakin on rautaa, mutta se ei näköjään ole mulle riittänyt. Voikohan vetää tuplana?
 
Hmmmh, en ole päässyt kirjoittelemaan tänne, koska en ole viikkoon päässyt koko sivuille, ja sitten en löytänyt tätä koko pinoa, ennen kuin hattivatti1986 auttoi, kiitos siitä! :) :wave:

Oma olo on ollut hyvä.. Tosin viikkoja mammalomaan jo lasketaan, ja niitä ois vielä 7 jäljellä...... :p Tosin töissä olen hyvin jaksellut, mutta kyllähän sitä mieluummin laittelis kotia tulevaa pientä varten ja tapailis ystäviä..... ;)

Mulle neuvolassa sanottiin, että ota 2 tbl rautaa päivässä, ku hemppa laskee vaan.. Tai oli puhe, että otan tyyliin joka toinen päivä 2 tbl ja joka toinen 1 tbl.. Veän ne aina naamariin appelsiinimehun kanssa, jos sekin auttais siinä imeytymisessä.. Monivitamiineja otan nykyään aina kun muistan, en ees päivittäin, mutta näin töiden takia ruokailurytmikin ja itse ruoka on muuttunut paremmaksi ja terveellisemmäksi, kuin kesällä, jolloin ei maistunut kuin jäätelö ja limu.. :whistle:

Oon melko pihalla nyt kaikesta, koska en oo ehtinyt lukea näitä monia sivuja jotka on jääny välistä.. :ashamed:

Ihanaa kuin osa jo päässyt 30+viikoille, ja kaikki muutkin jo tulee heti perässä.. Itsellä vielä pari viikkoa tuohon... 7.9 olis istukan seuranta ultra! Kai se lääkäri vilkaisee myös pikkuista siinä samalla, itseäni meinaa kiinnostais paljon hänen painoarvionsa yms? Ja voihan sitä sukupuoltakin vielä tarkistaa siinä samalla. ;) Eikös tuo ultra tehdä ihan vatsan päältä, eihän tässä vaiheessa enää sisäkautta ultrata..? Täällä alkais 14.9 perhevalmennus, silloin juuri tulee rv 30 täyteen... :eek:
 
Joo, katsoinpa vielä sitä syyskuisten pinoa ja huomasin tosiaan et onhan niitä syntynyt enemmänkin =) liekö sama vika kuin meidän ketjussa. En kyllä ole yhtään sopeutunut vielä tähän uudistukseen, nimenomaan se on musta hankalaa kun ennen pääsi niin kätevästi profiilista kaikkiin ketjuihin mihin on kirjoittanut, ja hyppäämään vikaan omaan viestiin mistä on sit kiva lähteä lukemaan mitä uutta on tullut. Nyt tolla haulla tulee vaan jotain vanhoja viestejä kesäkuulta. Ja vaikka alkais toimimaankin niin yks painallus ja odottelu lisää : /

Maija, ei varmasti oo haittaa jos tulee monivitamiinista joku 20 mg tms lisää rautaa. Mä olen nyt syönyt melkein kuukauden Obsidania 2 tabl/päivä kun Hb jatkoi yhdellä laskuaan, viimeksi siis 98 ja mielenkiinnolla odotan mitä se on huomenna neuvolassa. Luulisin nousseen, sydän ei hakkaa enää rasituksessa niin helposti kuin ennen, tosin ilmojen viileneminenkin ehkä vaikuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kai se lääkäri vilkaisee myös pikkuista siinä samalla, itseäni meinaa kiinnostais paljon hänen painoarvionsa yms? Ja voihan sitä sukupuoltakin vielä tarkistaa siinä samalla. ;) Eikös tuo ultra tehdä ihan vatsan päältä, eihän tässä vaiheessa enää sisäkautta ultrata..? Täällä alkais 14.9 perhevalmennus, silloin juuri tulee rv 30 täyteen... :eek:
Vatsan päältä ne kyl tehdään juu. Itse kävin loppuun saakka esikoista odottaessa istukan paikan tarkistus ultrissa (yhteensä niitä tais olla 3..??) ja joka kerta kyl mies kysäisi lääkärin arvion sukupuolesta :p Eli kysykää ihmeessä :) Ja kyllä se lääkäri aina painoarvionkin kertoi ja muutoinkin vilkaisi lapsen vointia.
 
Viimeksi muokattu:
Eveny: Oletko kokeillut suonenvetoihin magnesiumia? Se on auttanut monelle myös minulle. Magnesium kannattaa ottaa illalla kalsiumin kanssa. Kalsium edistää magnesiumin imeytymistä.
Magnesiumia on monenlaista. Magnesiumsitraatti imeytyy parhaiten. Magnesiumoksidi imeytyy heikoiten. Ite olen syönyt kolmetehomagnesiumia, joka sisältää kolmenlaista magnesiumia. Otan sen illalla esim. maitorahkan kanssa. Magnesiumilla on muitakin etuja. Se auttaa myös mm. levottomat jalat -oireisiin. Jostain kuulin että se auttaa nukkumaan paremmin ja kyllä olen nukkunutkin ihan hyvin nykyisin.


Maija ja poijjaat: Ei kai siinä raskausajan monivitamiinissa ole kovin paljoa sitä rautaa. Lisäksi tossa multivitassa muistaakseni on kalsiumia myös. Kalsium estää raudan imeytymistä. Rautatabletteja ottaessa kannattaisi pitää kalsiumin syömiseen väliä tunti, mielummin vaikka parikin tuntia kumpaankin suuntaan (siis ennen ja jälkeen rautatabletin ottamisen). Sen sijaan b- ja c-vitamiineista on hyötyä raudan imeytymiseen.
Jos hb on pudonnut siitä huolimatta, että olet tuota monivitamiinivalmistetta ottanut, niin lisärauta ei ole pahitteeksi.

ruttunen rv 29+2
 
sintsu78 laitan sulle yv:tä :)

vatsan muodosta ja sykkeistä meillä terkkari arvioi sykkeiden perusteella että tyttö voisi olla tulossa kun korkeat sykkeet on ollu, rakenne ultrassa taas poikaa lupailivat. Vatsa on kasvanut ainoastaan eteenpäin, sivuille ei lainkaan. takaatapäin kun siis katselee niin ei näy raskautta lainkaan :) eli kattellaan nyt tuleeko sitten se lupailtu poika, menee ainakin nuo "arviot" aivan ristiin.

saana & 28+3
 
hiukan pirteempänä herätty tähän päivään..

pitäs jaksaa jossain välis siivota huusholli, on meinaan aika kaaos meillä.

huomenna olis meillä 8.s hääpäivä :heart: tuskin me päästään sitä mitenkään kahdestaan juhlistamaan mut jos olis edes koti puhdas ja kahvin kans nisua niin se riittää =)

keskiviikkona mennään tääl turus babytowniin ostamaan vaunut ja sit pitäis ruveta ostelemaan lapsille syksy/talvivaatetta joten rahanmenoa on luvassa..

keskiviikkona seuraava neuvola, toivottavasti olis pitkästä aikaa oma terkka siellä.

vauva potkii ihan mahottomasti nykyään, maha heiluu puolelta toiselle, tekee välillä kipeetä, innostuu potkunyrkkeilemään aina yöaikaan enempi
 
mibetsy Kun kirjaudut tänne 2plussaan sisään ja avaat tän ketjun, niin tuos otsikon alla on ne työkalut ja muut. Siinä on myös sellainen kun näytä ensimmäinen lukematon viesti. Painappas siitä niin et tarvitse itse etsiä mihin on jäänyt.

Magnesiumia oon syönyt joo. Mut ei paljoa ole auttanut.

Tää ois sit ensimmäinen lomailu päivä. Odottelen et työkkäri aukee ja lähen käymään siellä ja sit varmaan vaan ollaan koiran kanssa ja nautitaan elämästä :) Huomenna ois lähtö pohjanmaalle <3 Sukulaisia en olekaan nähnyt moneen kuukauteen. Mut toi 300 kilsan matka vähä jännittää.

Eveny ja poju 30+5
 
L-M
Supparit vaivannu vähän liikaakin ja näytillä käyty. Kohdunsuun tilanne hieman muuttunut edellisestä ja on pehmeä, kaula vähän lyhentynyt ja reilusti sormelle auki. Vaavin painoarvio noin kilon luokkaa. Vuotoa ei ole, se on sentään positiivista. Eilisen liikkunut todella hissuksesn ja tänään aamusta olikin vähän enemmän liikettä. Nyt sitte seurataan noita suppareita ja kuulemma herkästi pitää niihin reakoida. Mulla niitä oli lauantaina 5min välein ja kestoo liki kaks minuttiia ja kipua oli kyllä mukana ihan reippaasti siinä vaiheessa, kun näytille lähdettiin. Kolme tuntia niitä kotona tohdin seurailla. Sain kyllä suppareita rauhottavaa sairaalassa, mutta yöksi eivät ottaneet, kun supparit sitten loppu kokonaan. Osastolla oli kait vähän ruuhkaa. Vannottivat kyllä, että pitää yöllä tulla heti takas, jos yhtään alkaa supistaan.

Nyt vain väysttää ja väsyttää....

Lumi-Marja ja Nuppunen 27+0 poks. (tuntuu, ettei se 30 tuu ikinä täytee:confused: )
 
Mibetsy: Minä odotan myös yksin, esikoinen vaan seurana. Tosin ex on luvannut tulla synnytykseen mukaan, mikäli vaan on maisemissa, saa nähdä.

Vähän alkaa olemaan hankalaa tuon esikoisen kanssa, kun siitä on tullut varsinainen sylivauva ja koko ajan sitä pitäisi kantaa tai muuten sen kanssa touhuta ja minä kun en enää ihan kaikkeen taivu niin kauhean hyvin, eikä aina kyllä jaksakaan.

Mahavauva kyllä potkii ja hytkii ihan kamalasti ja välillä yrittää tunkea ilmeisesti kantapäätä todella kipeästi mahan läpi, sattuu ihan älyttömästi.

Huomenna olisi taas neuvolapäivä, saa nähdä miten painoa on tullut lisää, kun en ole enää töissä ollut, joten liikkuminen on vähäisempää, joten ehkä tuota painoakin on hieman tullut.

shihtzu + poitsu 29+4
 
Nyt pääsi ekaa kertaa kirjautumaan sisään uudistuksen jälkeen. Vähän aikaa siinä menikin. Äitipolilla tuli käytyä perjantaina ja kaikki oli kunnossa. Vauvan painoarvio oli 1480g jo. Ihan hyvin kasvaa. Esikoisen syntymäviikot ohitettiin viikonloppuna, eli nyt voi sanoa että en ole ollut ikinä näin raskaana. Kahden viikon päästä on seuraava äitipolikäynti.Saas nähdä minkalainen jötkäle mahassa sitten asustaa.

Painoa ei ole tullut koko raskauden aikana oikeastaan yhtään. Neuvola kortissa on kaikki lukemat yhden kilon sisällä. Ei paha. Ehkäpä se rupeaa nousemaan kun alkaa turvotuksia tulla.

Tänään olisi sitten taas yhdeksän verensokerin otto ja mittaus. Ensimmäinen vasta tehty. onneksi tarvitsee vain kahden viikoin välein ottaa tollanen koko päivän seuranta. Muuten katson kaksi kertaa viikossa paastoarvon.

Tiikeri ja pikkuinen 30+0 poks!
 
moikka kaikille,pitästä aikaa tällä puolella,majailen aikapaljon tuolla fb.puolella.
L-M.onko sulla siis sisä vai ulkosuu reilusti sormelle auki?toivotaan et ulkosuu vaan niin on ihan ok juttu monisynnyttäjälle.....tsemppiä


omanapa:tänään neuvolassa
pissa:puhdas
paineet:122/75
painomuutos:100g/viikko yht 2,8kg kokoraskaus aikana
hemppa:118
syke:135
tarjonta:rt
sf:29
eli kaikki mallillaan

pimpula ja tirri 29+4
 

Yhteistyössä