Marraskuun muruset 2010 **heinäkuussa**

Meil oli täällä Turussa just toisinpäin noin ultraukset :D Eli rv 12 rakko tyhjänä, ja rv 20 rakko täynnä. Tosin kesken ultrauksen käydään sitten tyhjentämässä se rakko, jonka jälkeen kuvasta tulee selkeämpi. En tiedä mikä sen täysinäisen rakon idea on. Mutta jos meette tuonne 4d:hen ihan omaksi iloksenne, niin sitten ei varmaan ole väliä onko rakko täynnä vai ei. Täysinäinen rakko on kyllä sitten helppo tyhjentää tarpeen vaatiessa, mutta tyhjää on vaikeampi täyttää :D
 
Ihanaa tänään on perjantai, ja saa viikonloppuna pääsääntöisesti vaan oleskella :)
Kävin tänään aamulenkillä ennen töihin tuloa, nyt täällä töissä on niin ihanan virkeä ja freesi olo :)

Tanya & herra hukkapätkä 27+0 :heart:
10 viikkoa täysiaikaisuuteen
 
Alkuperäinen kirjoittaja kojootti:
Meil oli täällä Turussa just toisinpäin noin ultraukset :D Eli rv 12 rakko tyhjänä, ja rv 20 rakko täynnä. Tosin kesken ultrauksen käydään sitten tyhjentämässä se rakko, jonka jälkeen kuvasta tulee selkeämpi. En tiedä mikä sen täysinäisen rakon idea on. Mutta jos meette tuonne 4d:hen ihan omaksi iloksenne, niin sitten ei varmaan ole väliä onko rakko täynnä vai ei. Täysinäinen rakko on kyllä sitten helppo tyhjentää tarpeen vaatiessa, mutta tyhjää on vaikeampi täyttää :D
Näin täälläkin on ollut. 12 viikon ultra, koska tehtiin alateitse sai rakko olla tyhjä. Mutta kun tuosta vatsan päältä ultrattiin rakenneultrassa, niin rakon tuli olla täysi. Sitten mulla oli pari ylimääräistä ultraa noiden punktioiden takia, niin sielläkin on tarvinnut olla rakko täynnä myös.

Kysäsin asiaa yhdeltä ystävältä, ja hän nyt sitten sanoi, että 4d:ssä tulee olla myös rakko täysi. Tai täysi ja täysi, mutta ei ainakaan ihan tyhjä.

 
rakosta ja ultrasta mä olin kummassakin ultrassa juuri käyny vessassa, enne ultrausta ja selvästi näky. :)

liikkeistä: poitsu potkii päivittäin ja tosi kovasti. Mulle sanottiin et tässä vaiheessa pitäis tuntee kaikki liikkeet. Pitäiskö muka? Siis yks entinen ambulanssikuski sano. En mä ainakaan ihan kaikkia tunne.

mibetsy ja mara 26+0 *poks*
 
Se ero noissa ohjeissa tulee siitä, että täällä rv 12 ultra tehdään mahan päältä. Mulle sanoi joskus joku gyne, että mieluummin ihmiset luulevat että joka ultraan tullaan rakko täynnä, koska se tyhjennys tosiaan käy helposti :) Mua on ultrattu tässä raskaudessa melko usein ja aina olen käynyt vessassa just ennen ultraa. Eikä sanomista ole tullut. En sit tiedä voiko 4D olla joku eri juttu, siinä en ole koskaan käynyt,

Mibetsy, liikkeistä tuntee noin 80 % ja pienillä viikoilla tietysti vielä vähemmän. Ja tämä tieto siis sairaalan liikelaskentaohjeessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Muari:
Se ero noissa ohjeissa tulee siitä, että täällä rv 12 ultra tehdään mahan päältä. Mulle sanoi joskus joku gyne, että mieluummin ihmiset luulevat että joka ultraan tullaan rakko täynnä, koska se tyhjennys tosiaan käy helposti :) Mua on ultrattu tässä raskaudessa melko usein ja aina olen käynyt vessassa just ennen ultraa. Eikä sanomista ole tullut. En sit tiedä voiko 4D olla joku eri juttu, siinä en ole koskaan käynyt,

Mibetsy, liikkeistä tuntee noin 80 % ja pienillä viikoilla tietysti vielä vähemmän. Ja tämä tieto siis sairaalan liikelaskentaohjeessa.
Kai se vähän riippuu vauvan sijainnista, kohdusta, istukan paikasta yms, näkyykö hyvin vai ei. Mulla kun oli rakenneultrassa rakko suht tyhjä, vaikken vessassa ollut reiluun tuntiin käynyt, niin jouduttiin ultran lopussa katsoo uudestaan jokin kohta, koska siitä ei saanut kunnolla selvää rakon ollessa tyhjä. Ja kun menin istukkabiopsiaan niin vastaanotossa mulle sanottiin, että voin käydä vessa ennen toimenpidettä, mutta kun ultraus alkoi, niin näytettä ei voitukaan ottaa, kun rakko oli niin tyhjä ettei saanut kunnon näkymää. Jouduin sitten odottamaan pari viikkoa, jotta pääsin lapsivesipunktioon ja sinne menin sitten rakko täynnä ettei käy samalla tavalla.

Terese ja poitsu 25+3

 
pnda Onnea hyvistä uutisista ja väärästä hälytyksestä ;)

Eveny :hug: Nyt sitten lepäilet niin paljon kuin pystyt! Varsinkin kun se istukkakin on siinä missä on.. Itsellänihän se oli esikoisella synnytykseen mennessä kanssa siinä ihan konhdunsuun reunan lähellä (1cm väliä ). Kuulemma turvallisinta olisi, että olisi 2-3 cm väliä. Mutta se kerkee sullakin siitä vielä hyvinkin nousta, jos vain synnytys ei lähde etenemään ennen aikojaan :) Tsemppiä ja kiva kuulla, että vauvalla kaikki kunnossa! :)

Mikäköhän on liirahin tilanne..?

Mulla on istukka siinä edessä myös ja mä tunnen liikkeet melko hyvin. Mutta on toki päivässä hiljaisempiakin aikoja. Aamuisin ja iltapäivisin alkaa jumppa, sitä se oli esikoisestakin. Aika samassa rytmissä tuntuu liikkuvan :heart: Mutta sitten joskus, kun hetkittäin vaavi päättää kääntyä jalat selkään päin, niin potkut häviää ja liikehdintä on sellaista vaimeata myllerrystä. Niinä päivinä aina vähän huolestuttaa :p Eilen tunsi mies mahan päältä illalla ekaa kertaa liikkeet :heart:

Vaimo ja Vaavi 22+4
 
Sateista päivää!

pnda
onnea helpottavista uutisista!

ja liirahin tilannetta min'kin täällä mietiskelen... toivottavasti kaikki hyvin.

liikkeistä kun vauva liikkuu, tunnen liikkeet kyllä todella hyvin. Hyvin tämä kaveri on ollut alusta saakka sellainen, että saattaa päivällä olla montakin tuntia hissukseen, joten en itse vielä huolestu parin enkä ehkä kolmenkaan tunnin hiljaiselosta. Mutta ymmärrän kaikkia, jotka huolestuvat, sillä asiahan on juuri niin kuin Muari sanoi, on verrattava muutoksia siihen, mitä omalla vauvalla yleensä on, omaa vaistoa kuunnellen.

Apuaaaa! Osa alkaa viikkoineen lähestyä jo seuraavaa kymmenlukua... mä en enää pysy tässä ajan kulussa perässä! Ihanaa, pian voidaan ihan hyvillä mielin ottaa vastaan vauvauutisia. Kuukauden päästä alkaa olla hyvät ajat, mahtavaa! Ja niin se aika vaan kuluu, että se meidän kuukausikin ihan oikeasti lähestyy.. hitaasti, mutta varmasti!

Tsemppiä jokaiseen masuun!

Missäs muuten Bad Virgin luuraa? Vai onko mulla mennyt ohi, että onko jossain nettikatkossa tms..?

Nyt kahvia ja omeapiirakkaa ja hetki omaa aikaa, kun esikoinen meni päiväunille. Ihanaa, kun tulee syksy! :heart:

suhveli ja masustelija 25+3
 
Silloin kun mä menin np-ultraan niin käskettiin käydä vessassa tyhjäämässä rakko. Rakenteeseen mentäessä ei sanottu mitään.

Minäkin täällä murehdin,että mikä mahtaa olla liirahin tilanne :/

Mä nyt hain niitä obsidaneja sitten kun tuntuu,että väsyttää koko ajan. Tietty tämä kuumuuskin varmaan vaikuttaa,mutta olo on ihan vetämätön.

Nyt sitten meidän vauvauutisen tietää appivanhemmat ja mun isä :whistle: Pojat huolehti asiasta,että mumma ja paappa saa tietää :D Appiukko oli kuulemma jo ounastellut asiaa 2kk sitten....Nyt on sellainen helpottunut olo,ei tarvitse enää salailla. Ja en mä halukaan tätä enää salata tai peitellä mitenkään. On tämä niin ihana asia :heart:

Vein pissanäytteen tänään. Täytyy maanantaina soitella tuloksia. Sain samalla ajan toiseen sokerirasitukseen ja se on syyskuun alussa.

Bad Virginillä taitaa olla nyt seesteinen vaihe menossa raskaudessa,että ei ole mitään uuta kirjoiteltavaa joten siksi kirjoittelee harvemmin tänne =)

LilliM ja manteli 22+5
 
pnda mää ekan pojan kanssa jouduin kans käymään ahkerasti synänkäyrillä. Eivät saaneet neuvolassa ääniä kunnolla kuulumaan ja välistä kuulu sivulyöntejä. Silti itse tunsin liikeet hyvin vauvalta. Se on kauhea se tunne kun pelkää ett on jokin vialla :| Meillä synnytystä valvo sitte lääkäri ja synnytyksen jälkeen otettiin parit sydänkäyrät. Mitään ei kuitenkaan löytynyt ja ainakin vielä tuo poika on täysin terve 2,5 -vuotias:) Onneks teilläki oli sitte väärä hälytys!

Nyt meni rikki viikko 24 :heart:
 
pnda, hyvä että oli väärä hälytys! Kyllä mäkin luottaisin eniten siihen jos vauva liikkuu kovasti, ei sillä voi silloin ihan huonosti asiat olla.
liirahin, kuulumisia täälläkin odotellaan ja toivotaan että kaikki olisi Sissillä hyvin!

En ole paljon jaksanut kirjoitella mutta aina vähintään parin päivän välein käyn lukemassa mitä teille kuuluu =) On ollut jotenkin tosi voimaton olo helteiden vuoksi ja varmaan myös siksi kun mullakin tuppaa tuo Hb vaan laskemaan, oli tällä viikolla neuvolassa 98 :( Obsidania olen syönyt joka päivä ja nyt yritän sitten syödä 2 kapselia päivässä, tuntuu vaan vievän mahan sekaisin, ei kiva... Jotenkin mulla on mennyt usko kun tuntuu ettei niistä mitään imeydy, mulla on siis jotenkin viallinen elimistö raudan ottamisen suhteen.

City Crosseista oli ollut puhetta, meillä on ne Citykopalla ja tykkäsin esikoisella paljon, oli myös talvivauva ja se koppa oli tosi kätevä. Plussana Citykopassa oli mun mielestä myös se että tavarakoriin jäi sen kanssa tosi paljon tilaa, kun kävi rattaiden kanssa kaupassa niin sai monta kassia sinne. Ratasistuimeen vaihtaessa tila madaltui tosi paljon. Vaikka kai siinä alakorissa oli joku 5 kg painorajoitus mainittu, no, on tullut kyllä ylitettyä se niin moneen kertaan ruokakassien kanssa etten oikein usko siihen. En ole kyllä sitä alakoria koskaan irrottanut kun joku varoitti että ne nepparit löystyy ja sit alkaa helposti irtoilemaan. Oon vaan yrittänyt pyyhkiä kuraa yms pois siinä paikallaan.

Osaako joku muuten suositella hyviä ja kohtuuhintaisia matkarattaita?

Sokeripala ja murunen 22+6
 
Sokeripala Me ostettiin Gracon Mirage+ matkarattaat kavereiden suosituksesta ja hyviltä ne vaikuttaa. Paha mennä vannomaan hyviksi ku ei oo vielä lapsi ollu kyytissä. :LOL: Mut muutenki niihin sit saa sen Gracon Logico S ja AutoBaby turvakaukalonkin liitettyä. Meillä on toi Logico S kaukalo. :)

Toivottavasti Liirahilla ja Sissillä on kaikki ok. Noihin potkuihin sen verran kommentoin minäkin, et mä en todellakaan tunne kaikkia liikkeitä. Jos jotakin touhuan en tunne mitään mut levossa sit senkin edestä. En silti usko, et vauvalla olisi mitään hätää vaikkei se pariin kolmeen tuntiin moukuttais kertaakaan. Jos se vaikka nukkuu tai on sellasessa asennossa, et potkut ja muut liikkeet ei vaan yksinkertaisesti tunnu. :heart:

AaVee & LL cool J 22+3 (LL on tulevan etunimen ja sukunimen ekat kirjaimet ja J on tokan nimen eka kirjain)
 
Meillä oli kuopuksella Emmaljungan City Jetit tuolla Citykopalla alkuun. Muuten oli kyllä ihan ok, mutta meillä tuli se 9kg painoraja täyteen jo 5kk iässä :D Siksi en siis tällä kertaa edes harkinnut Citykoppaa. Tosin ei meille nyt niitä City Crosseja tulekaan.
 
Mä myöskin odottelen liirahin kuulumisia :eek:

kojootti - Mä voisin kokeilla päivittää elokuun listaa jos kukaan muu ei tarjoudu :wave: En tiedä mitä siitä tulee mutta yrittää voisin ainakin! Jos siis haluat pitää välikuukauden :)

Kävin eilen katsastamassa äitiyspakkauksen kaverin luona kun oli sen juuri saanut. Oli kyllä kiva mun mielestä, mutta hirrrrveän isoja kaikki toppavaatteet näin syksyllä syntyvälle vauvalle :/ Meinaatteko hommata erikseen toppapuvun vauvalle? Meillä on jo hommattuna Tutan fleece-puku, mutta varmaan täytyy toppapukukin jossain vaiheessa ostaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Silent whisper:
Meinaatteko hommata erikseen toppapuvun vauvalle?
Meinaan ostaa syksyn aikana pojalle pienen reiman toppapuvun, koska sitä tosiaan tarvitaan meidän lasketuilla-ajoilla :) Äitiyspakkauksen mukana tulevaan pukuun pikkuinen hukkuu.

Kävin itse tänään ruokatunnilla hakemassa äippäpakkauksen, ja vein sen kotio samalla reissulla, kohta pääsen avaamaan ja hypistelemään sisältöä :heart:

Tanya & herra hukkapätkä 27+0
 
Kiva homma, Silent Whisper :) Ei ole vapaaehtoisia ilmaantunut muita, tai sitten multa on mennyt ohi. Mutta päivitettävää ei varmaan hirveästi enää tule, paitsi tietenkin siinä vaiheessa kun vauvoja alkaa syntyä :D
Mulla ei ollut itselläni mitään kokemusta tästä päivitys-hommasta, mutta äkkiä sen oppii. Ja alkuun pääset hyvin niin, että lainaat tuon mun aloituksen ja sitten copypastetat mun tekstin uuteen aloitukseen. Silloin noi kaikki koristeetkin kopioituu suoraan siihen uuteen ketjuun eikä sun tartte niitä erikseen metsästellä.
 
petite, kiitos kun kerroit kokemuksesi. Tuolla äitipolilla ne epäili, että voi olla että joudun sinne taas ens viikolla neuvolan jälkeen, jos niitä ääniä ei saada kuulumaan taaskaan.

Miisumilta terveiset kaikille, siellä se myllää koko ajan :heart:

liirahin kuulumisia kaipailen, toivottavasti mikään ei oo hätänä.

pnda ja miisumi 23+4
 
Toivottavasti liirahilla on kaikki hyvin.

Liikkeistä Itsellä on myös päiviä kun en tunne liikkeitä,paitsi kun jotain epämääräistä möyrintää. Toisinaan taas tulee sellaista jumppaa ja mahan heiluntaa. Justiina liikkuu aina tiettyihin kellon aikoihin.

Talveksi ostan vielä ihan kunnon toppapuvun,En vain mielestä ole vielä löytänyt.

Sokeripala Meillä on esikolle ostetut gracon mirage matkarattaat ja ovat vielä hyvässä kunnossa. Tulevat vielä tälle kolmosellekin käyttöön. Suosittelen lämpimästi kyseistä merkkiä.
 
Nyt ei oo hyvä olo ei.. Taas mun tuuria .. Ke iltana alko tuntumaan painetta ala-vatsassa ( ihan eri tuntemukset kuin aiemmat liitoskivut tai lantionlöystyminen.) kylkeä poltteli ja olin hirveän väsynyt.. vatsaakin pingotti, mahdollisesti siis parit harjoitussupistukset koettu nyt.

Eilen olo muuttui vielä huonommaksi, kun illalla alkoi hirveä paine painamaan ylävatsaa, ja jalat ei kantaneet kunnolla. Olo oli kuin kuumehuuruisella ihmisellä, huimasi mutta lämpöä ei ollut. Ruoasta ja nesteestä on huolehdittu, rauta ja vitamiinilisiä napsitaan, joten alkoi tulla huoli jo.. itkuhan siinä illalla tuli ku mikään ei ollut hyvin ja olo oli mitä kamalin.

Tänään sitten soitin äippäpolille ja neuvoivat mut päivystykseen , josta lähetetään sitte äitiyspolille, jos tarvitsee.. Edelleen hutera olo ja jalat jotenkin "tuntuu että ne menee alta koska vaan". toivotaan ettei mitään vakavaa ole. Ihmetyttää kovin kun kaikki piti olla kohdallaan, mutta jossakin mättää. Neuvolassa ei edes vastata.. :( Onneksi sentään päivystyksessä ymmärsivät että laittovat valmiiksi tulevien listalle.. Nyt siis nokka kohti sinne. Jospa sieltä verikokeista tai verenpaineesta tms löytyisi syy. Lepoa varmaan määrätään, onhan sitäkin jo yritetty, mutta kohta pitää varmaan olla paikallaan 24/7 jo.. Kiva kun muutenkin on koiran lenkitykset tippunu puoleen kipujen takia :/
 
piti vielä tulla pitämään peukkuja liirahille, toivottavasti Sissillä on kaikki hyvin! :hug: Viikonloppu viiletetään pisin maita ja mantuja, joten päivityksistä ei taida tulla mitään. Koitan kuitenkin ehtiä aika ajoin kännykällä lukemaan kuulumisia.
 
En mä sitten eilen lähtenyt äitiyspolille, kunu sitten mä ajattelen etten vaan oo turhaan vaivaksi. Aamulla mulla oli itsellä lääkäri ja sen jälkeen kävelin pokkana neuvolaan ja kerroin tilanteen. Täti sitten suostui kuuntelemaan äänet, jotka onneksi kuului!! :heart: :heart: Tää täti ei ollut meidän oma täti, ja alkoikin sitten puhumaan että sikiön liikkumattomuus voi olla merkki vaikka ja mistä!! Mä olin siinä sitten hetken suu auki, ja sanoin, että jollei nyt puhuta tuollaisista asioista, odotellaan rauhassa. Siis se voi olla merkki kuulemma lapsen vammasta, niin henkisestä kuin fyysisestäkin. Onneksi mulla on ensi viikolla lääkäri Sissin kanssa! Mutta tosissaan nyt alkoi hiukan huolestuttamaan. Vaikka meidän esikoinenkin oli todella rauhallinen massussa.
Ja liikkeitä en oo tänäänkään siis tuntenut.


Kiitos kaikille tsemppauksesta. :heart:

Liirah + Sissi
 
Liirah, menepäs nyt sinne äitipolille. En halua minäkään pelotella vaan kertoa ihan faktan, että huonovointinen vauva ei liiku. Se että syke kuuluu tarkoittaa vain että lapsi oli elossa, ei sitä että hän voisi hyvin. Toki mahdollista on sekin, että Sissi on kääntynyt ja potkii sua jonnekin sisuskaluihin, mistä et tunne liikkeitä.
 
Liirah, menepäs nyt sinne äitipolille. En halua minäkään pelotella vaan kertoa ihan faktan, että huonovointinen vauva ei liiku. Se että syke kuuluu tarkoittaa vain että lapsi oli elossa, ei sitä että hän voisi hyvin. Toki mahdollista on sekin, että Sissi on kääntynyt ja potkii sua jonnekin sisuskaluihin, mistä et tunne liikkeitä.
 

Yhteistyössä