Marraskuun muruset 2010 **heinäkuussa**

pnda Toivottavasti kaikki on hyvin :hug: Tosin jos vauva liikkuu hyvin, luulisi kaiken olevan kunnossa..

Täällä muuttohommat stressaa ja painaa päälle. Kauheasti järjestelemistä! No reilun viikon päästä on jo helpompaa kun ollaan toisesta kämpästä kokonaan erossa..

Nallu ja Hattivatti 27+5
 
Täällä on äippäpolireissu takana ja sieltä tällä kertaa jopa pääsi suht nopsaan poiskin eli ei kovin kauaa tarvinnu omaa aikaansa odotella. Vauvelilla kaikki oli kunnossa, painoarvio himpun päälle 1000g ja mitoissa menee hiukan keskikäyrän yläpuolella mutta kuulemma ihan ok eli ei aihetta huoleen (liian suuren) kasvun suhteen. Mittaspa se lääkäri samalla ne aivokammiotkin, jotka oli silloin kk sitten tarkan syynin alla ja nyt niidenkin koko oli taas pienentynyt siitä kk takaisestakin :) Jospa mä nyt uskaltaisin jo lopettaa sen pienen stressaamisen sen asian suhteen!!

Pirtsi ja masukki 26+5
 
Pnda:lle lykkyä matkaan, toivotaan että kaikki on ok! :hug:

Olen ihan pihalla kaikesta ja edellisestä kirjoittelusta lieneekin aikaa... Jokatapauksessa jos en ole musitanut tänne kertoa niin käytiin tuossa taannoin siinä rakenneultrassa toistamiseen ja nyt saatiin lopulta se sydänkin näkyviin kunnolla. Vaikka se edellyttikin että lääkäri haki kätilön avukseen, vauvan asento oli kuulemma traas jotenkin niin omituinen. Edelliseen rakenneultraan nähden kasvu oli ollut ihan normaalia, eli sen mukaan laskettu aika sitten muuttui viikolla eteenpäin, 5.12 se nyt sitten olisi.

Liikkeet ovat alkaneet tuntua vasta viimepäivinä ja vieläkin laiskasti. Mutta jotain nyt kuitenkin. Vieläkään en ole päässyt mihinkään vauva-fiilikseen, eli yhä odotellaan sitäkin. Kai tämä varovainen ajattelu nyt sitten kostautuu. Ihan helpottava tunne kun ei tarvi mitään isompaa hankkia. Pakotin itseni pari päivää sitten ostamaan po.p:n alennusmyynneistä pari bodya. No, onhan tässä vielä aikaa ihan mukavasti ja jos ne vahvemmat liikkeet sitten toisivat vahvemmin olon että meille tosissaan on vauva tulossa. Nyt vieläkin meinaan väkisin lisätätä tuon lauseen perään että "jos kaikki menee hyvin".

Madicken jolla ei ole nyt aavistustakaan viikoista...
 
Poks 23+0!

Tsempit täältäkin pndalle, toivotaan et kaikki on ihan normaalisti!

Muutaman päivän vaivannut jo ikävä päänsärky joka ei meinaa talttua :/ en oo oikein särkylääkkeitä ottanut, kun yleensä oon vähän skeptinen ton parasetamolin kanssa, tuntuu et siitä ei oo oikein hyötyä verrattuna ibuprofeeniin, jota taas ei saa ottaa nyt..

Taisin kirjoitellakin et viimeks neuvolassa hemppa oli 116 ja sain kehoituksen ruveta rautakuurille. Kävin ostamassa Retaferia ja nyt jännäilen, et ei kai tee mitään inhaa ummetusta tms. mitä joillekin tulee siitä. Onko kokemusta siitä?

Olipa eilen hauska nähdä kaveria, joka menee pari kuukautta edelle raskaudessaan, oli hällä jo reippaasti mua isompi vatsa, mutta ei viikkoihinsa ja pieneen kokoonsa nähden mikään tosi iso. Mulla varmaan on tossa vaiheessa jo isompi jos ei nyt tasaannu tää kasvu. Huimaa ajatella, että hänellä ei ole kun se pari hassua kuukautta enää siihen, että nyytti saapuu, kun itse pitäisi jaksaa vielä neljä..

Siilinlapsi ja öttis 23+0 :heart:
 
City crosseista meillä on ne ja on huippupelit. City kopan kanssa aivan loistava yhdistelmä talvivauvalle.

Mun maha on PIENI edelleen! Ja tosi moni tuttava on sanonut, että kauheeta miten sä oot laihtunut, vaikka itsestäni tuntuu olotila ihan sotanorsulta :ashamed:

Hitto, mikä kuumuus ja huomenna pitäisi mennä töihin......

kirppunen 26+6
 
Siilinlapsi, mä oon sitä Retaferia käyttänyt ja mulla se veti vatsan ihan kivikovaksi. Siihen ei enää auttanut edes ummetuslääke :eek: Microlaxia sain myös vetää hanuriin pari kappaletta ennenkuin mitään tapahtui :kieh: Siltikin itkun kanssa sain töitä tehdä. Että ei sopinut mulle :D Obsidan, vai mikä se nyt olikaan, sopi vähän paremmin. Toisilla tuo Retafer saattaa taas vetää vatsan ihan kuralle.
 
Mun työnantaja maksaa 2 kuukauden palkan mulle koska olen työntekijä, ja toimihenkilöille sopimus sanoo sitten 3 kuukautta :)

Muutoin ei mitään erikoista niin en enempi kirjoittelekaan :D

Tanya & herra hukkapätkä 26+6 , huomenna poksuu taas <3
 
City Crosseista. Meillä on ne ollu tytöllä ja kovasti ollaan tykätty. Menee suht pieneen tilaan ja ovat muutenkin näppärät. Nyt tosin olis pitäny hommata uudet renkaat ja citykoppa ja sen jalkatuen (missä lapsi pitää rattaissa istuessa jalkoja) niin olis tullu yhteensä kalliimmaksi, kun nuo Duo Edget. Ompa nyt sitten toisekki rattaat jemmassa. Sit vielä Scootterit on olemassa, kun neiti ei aina "jaksa" kävellä tai äiti juosta perässä, esim. kaupungilla. Noi saatiin aikanaan lahjaks. Juu, ratasvarasto :) Harmittaa vain, kun oltiin vähän aikaa vuokralla ja siellä varastossa noi city crossejen renkaat tuhottiin. Puukolla tai jollain koverrettu paloja pois ja ne on tosi pahassa kunnossa :(

Tukivyöstä. Ihan ehdottoman hyvä vempele. Auttaa selkään pidempään käytettäessä ja hetikin. Mulla auttaa myös alamahan repäisykipuihin. Onhan se toki kesällä lämmin, mutta ei niin järkyn kuuma, etteikö siitä tuleva hyöty ajas edelle. Suosittelen. Täällä ei niitä lainaan neuvolasta saa, mutta vähän reilu 40? oli hintaa, kun omaksi ostin.

Voihan ihanuus tuota ilmalämpöpumppua :D Nyt ei tulis mieleenkään enää olla ilman! Myt on kotosalla mittarissa ulkona +35 ja sisällä +23, joten olen niin hirmu helpottunut. Rytmihäiriötki jäi siihen, kun alko viileneen. Ennemmin oli +30 kahden puolen sisälämpö.

Lumi-Marja ja Nuppunen 22+3
 
Tk päivystys ja äitiyspolin käynnit takana. Eilen siis tuli kirkasta verta ja kipuiluja ollu tänään mahassa. Supistuksia paljon mutta kivuttomia. Tk:ssa todettiin lyhentynyt ja pehmennyt kohdunkaula ja auennut kohdunsuu. Sain lähetteen äippäpolille. Siellä katseltiin ultralla et vaavilla kaikki ok ja muutenki vielä ihan ok tilanne. Istukka on ihan kohdunsuun vieressä (ei kuitenkaa päällä) joten se voi mua nyt häiritä. Ja sit otettii bakteeri kokeita ja kaikkee.

Viikko taas vaihteeksi lepolomalla ja sit ens viikolla kontrolli. Jos ois vielä ollu verenvuotoa oisin jääny jo keskusairaalaan osastolle. :/ Saa nyt nähä pysyykö pojuli masussa niin pitkään kun pitäis.

Eveny ja poju 26+1
 
liirahille ja Evenylle :hug: Toivotaan parasta!

Ja sykkeistä sen verran,että mantelin sykkeet ovat olleet 140-150 luokkaa. Eikä mulle ole sanottu,että niissä olisi jotain erikoista. Ja istukka on mullakin nyt etuseinämässä ja se ihan varmasti vaimentaa suurinta osaa liikkeistä. Mullahan meni tosi pitkään,ennenkuin aloin mitään tuntemaan. Nyt kyllä liikkeet tuntuu selvästi,mutta ei ne ole sellaisia mihin olen poikien aikana tottunut.

Ilmalämpöpumppu olisi kova sana tännekin :kieh: Sisällä on kuuma,mutta en kyllä uloskaan aio mennä :kieh:

Eilen kerrottiin pojille,että saavat pikkusisaruksen :heart: Tosi hyvin ottivat asian ja odottavat nyt innolla =) Tuo meidän 6v on vain aikamoinen murehtija ja pohtija ja hän sitten eilen illalla mietti,että jos äiti kuolee sitten kun vauva syntyy :| Mistä lie tuollainenkin ajatus tullut mieleen...

(.) Neuvola oli tänään ja muuten ihan ok kaikki,mutta pissassa leukosyytit plussalla eli pissanäyte pitää viedä. Voi olla pissatulehduksen alku tms. Ja tuo hb |O Se vaan laskee kuin lehmän häntä. Nyt se oli enää 101 :headwall: Täytyy vissiin vaihtaa rautamerkkiä kun ei mikään auta ja oon syönyt ruisleipääkin vaikka kuinka. Sf on nyt 17cm. Sain Kelan paperit nyt ja sairaalaa varten lomakkeen missä kysellään edelliset synnytykset ym ja toiveita synnytyksen varalle.

LilliM ja manteli 22+4
 
Liirah: Oletko tähän asti tuntenut liikkeet joka päivä? Entä oletko koettanut syödä makeaa ja saada Sissiä liikkumaan? Paljon sulla on viikkoja? Minä kyllä suosittelisin äitipolikäyntiä. Katsovat siellä ultralla mikä on tilanne.
 
Hyviä uutisia :heart:

Käytiin tänään äitipolilla ja oltiin miisumin kanssa melkein tunti sydänkäyrällä. Sydän löi 140-150 kertaa minuutissa, eli ei ollu siis liian hidas. Miisumi potki sydänäänikonetta ihan hulluna ja käyrälle tuli paljon katkoksia. Miisumi myös ultrattiin vielä varmuuden vuoksi, eikä ultrassakaan löytyny mitään vikaa, sydän on kunnossa ja lyö tasasesti eikä napanuora oo kaulan ympärillä :heart: Painoarvio on nyt 591g ja kaikki siis hyvin! =)

Kiitos kaikille tsempeistä ja halauksista, ootte ihania :hug:

Halaukset vielä liirahille ja Evenylle! :hug: Toivottavasti kaikki on hyvin.

pnda ja miisumi 23+3
 
Pirtsi ja pnda Onnea hyvistä uutisista! :)

liirah Oletko yrittänyt saada sissiä liikkumaan? Toivottavasti kaikki on hyvin :hug:

Eveny Onneksi pojulla oli kaikki hyvin! Toivotaan, että poju saisi vielä pysyä mahassa ja että kaikki olisi kunnossa :hug:
 
liirah, mullakin on istukka edessä ja tosiaan esim. koko viime viikonloppu meni ilman, että tunsin ainoatakaan liikettä. Vatsan olemuksesta kuitenkin tiesin, että asento on muuttunut ja oletin sen johtuvan siitä. Maanantaina vatsa oli taas saman tuntuinen kuin aikaisemminkin, ja potkut alkoi tuntua.
 
Ja taas tulen muistuttamaan, että verratkaa liikkeitä tai mitä tahansa siihen, miten teidän vauvalla asiat yleensä on. Mä tunnen liikkeitä joka päivä ja usein, vaikka istukka on edessä. Joku toinen ei tunne, ja se on hälle normaalia. Mutta jos Sintti ei jonain päivänä (tai vaikka kahteen tuntiin) liikkuisi, niin minä menisin äitipolille. Samaten jos omalla vauvalla on syke aina olut 170 ja sitten se onkin vain 120, niin ei auta vaikka 120 on normaali, koska se ei ole normaali sille vauvalle, jonka syke aina 170. Ja lääkärit ja terveydenhoitajat ovat erehtyväisiä, joten luottakaa omaan vaistoon ja menkää näytille jos tuntuu että kaikki ei ole hyvin.

Ja nämä kaikki neuvot sanon omasta kokemuksesta toivoen, että kenenkään muun täällä ei tarvitse kokea samaa.
 
Ihanaa pnda :heart:

Eveny toivottavasti poika pysyy mahassa, ainakin 30+ viikoille :)

liirah:na menisin äippäpolille, jollei kotikonstit tuottaisi tulosta, toivottaan että kaikki on hyvin :hug:


Muarin kanssa oon samoilla linjoilla tuosta liikkumisesta, että ellei kahteen tuntiinkaan tulisi liikkeen liikettä olisi, niin kurvaisin täysillä äippäpolille :)

Mein poitsu on kyllä varsinainen aki-aktiivi-asukas, joka ilmoittaa olemassa olostaan jokaisena tuntina ainakin vähäsen, tälläkin hetkellä monoa tulee ihan kunnolla :heart:
Peruin meidän alustavan vaunutilauksen juuri, jotka mun ois pitänyt huomenna mennä lyömään lukkoon ja maksamaan varausmaksu. Toinen paikka laittoi tarjoukseen Brion kombit, ja säästän tässä toisiin Brioihin verrattuna 139? :eek:

Tanya & herra hukkapätkä 26+6
 
Liikkeistä: Meillä taas tyttö potkii oikeastaan vain aamusta ja illalla. Päivällä saattaa olla moooonta tuntia ihan hiljaista. Muutenkin tuntuu, että potkaisee usein vain kerran tai kaksi kertaa kerralla. Aika harvoin käteen asti tuntee potkut kun tuntuu lopettavan heti kun laittaa käden mahalle. Istukka on myös mulla etuseinämässä eli saattaa toki vaimentaa liikkeitä jonkun verran.. Ekat potkut tunsinkin vasta rv 20 +.

Toivottavasti iirah siellä vain on hiljainen kausi menossa ja kaikki on hyvin kuitenkin :heart:

pndalle onnea hienoista uutisista =)

LilliMenninkäinen - näköjään voi vaihdella tosi paljon tuo sf-mitta eri ihmisillä/raskauksissa, mulla oli se oli 22+0 jo 21 :eek:

Eveny - toivottavasti kaveri pysyy mahassa ainakin vielä kolmosella alkaville viikoille asti! Tietenkin mielellään vielä pidempäänkin.

Huomenna viimeinen virallinen lomapäivä ja maanantaina pitäisi aloittaa taas työt. Ahdistaa :snotty:

Silent ja "Reeta" 24+3
 
Mulla vauva liikkuu tosi useasti, mutta esim. töissä harvemmin tunnen liikkeitä enkä mä siitä mitenkään stressaa...pitäähän vauvanki levätä :D
Sykkeistäkin kannattaa muistaa että vaikka ne saattaisi jossain vaiheessa hidastua, niin tärkeintä on, että ne palaavat myös takaisin omalle tiheydelle.

Mulla olisi vielä 3 työpäivää ja sitten LOMA B) Motivaatio kadonnut kauan aikaa sitten enkä jaksaisi keskittyä ollenkaan...tuo kesätyö ei edes ole sitä mitä tulen varmaan koskaan enää tekemään, mutta nyt kun OP:tä ei ole tarpeeksi niin täytyy vain jaksaa.

Kivoja muistoja kuitenkin on tullut.

Mutta nyt lepäämään..huomenna taas aamuun!

Riikka & öttis 25+0 :heart:
 
Ompa ollut kuuma! :eek:

Mulla on Tyypin sykkeet ollut siinä 140 luokkaa koko ajan. Yksi neuvola, jossa otettiin samalla se sokerirasitus, oli aikaisin aamulla, jolloin sykkeet oli 130.

Tänään tuli ensimmäisen kerran kunnon supparit. Aamulla heräsin yhteen ja iltapäivällä, kun käytiin uimassa viilentymässä, tuli toinen. Molemmat oli aika kipeitä. Vähän tavallaan ihmetellytkin, kun ei aiemmin oo mitään tuntunu (tai en ainakaan oo muulta säryltä niitä tiedostanu). Luullu jo, että oon jotenki kummallinen... :D Vaikka toki tuokin niitä asioita, jotka varmasti on yksilöllisiä.

Mieliteoista sen verran, että mä himoitsen mandariineja! :p Voisin syödä vaikka kilon päivässä. Jotain muitaki semmosia hetkellisiä on ollu suolakurkuista mansikkamehuun, mutta nuo mandariinit on se päällimmäinen. Toki näillä helteillä oon niiiiiiiiiin haaveillu kylmästä lonkerosta, mutta minkäs teet. :)
 
Ens viikon maanantaina mulla olis 4d-ultra ja tuli tossa mieleen, että tietääkö joku pitääkö sinne mennä täydellä- vai tyhjällä rakolla? En tajunnut aikaa varatessani kysyä.

Terese ja poitsu 25+3
 
Terese, mun mielestä se viikon 12 ultra on ainoa, jonne mennään rakko täynnä. Syyhän siihen on se, että kohtu nousee ylemmys ja saadaan ultrattua. Meidän viikoilla kohtu taitaa olla ihan riittävän ylhäällä valmiiksi :LOL:

Liikkeistä vielä se, että vauvan unijakson pituus on vain 20-40 minuuttia. Eli periaatteessa liikkeitä pitäisi tulla joka tunti, mutta tietenkään niitä ei kaikkia tunne. Levossa varmimmin. Sintti alkaa yleensä aina liikkumaan kun käyn makaamaan, mutta jos muuta puuhastelen en tunne liikkeitä ollenkaan.

Liirah, tulehan kertomaan onko Sissi liikkunut!

Muari ja Sintti rv 25+6 (kolme yötä ultraan)
 
Mulla ainakin sano ekassa ultrassa, että aina kannattaa tulla rakko täynnä, niin nähdään tarkemmin. Mulla taas sitten kaverille sanottu, että rakenneultrassa ja siitä eteenpäin ei enää niin merkitystä, eli monta koulukuntaa näissäkin =)

Mulla kans on istukka ylhäällä ja kun Papu tuolla masussa on tällä hetkellä jalat ylöspäin, niin hyvin harvoin potkuja tunnen , enkä niistä ole ollenkaan huolissani. Alavatsalla tuntuu sitten pieniä "raapimisia" ja ainakin rakenneultrassa kätilö sanoi, että on varmastikkin kädet jotka siellä viuhtoo. Mä en ainakaan osaa olla huolissani, koska tämä esikoinen ja muutenkin jännittää ihan tarpeeks. Jossain vaiheessa on vaan luotettava, että kaikki hyvin, ettei tule ihan vainoharhaiseksi :)

Ingu+ Papu 23+0
 

Yhteistyössä