Marraskuun muruset 2010 *syyskuu*

TERVEHDYS MARRASMURUSET!

Tulin mainostamaan kaikille raskausdiabetes-diagnoosin saaneille "meidän omaa pinoa".
Pinossa voi kysellä tyhmimmätkin kysymykset ja jakaa omia tuntemuksia ja kokemuksia tästä askarruttavasta asiasta.

Tervetuloa keskustelemaan!
Keskutelun löytää otsikolla "RD odottajat 2010-2011" tai tämän linkin alta:
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/1836318-rd-odottajat-2010-2011-a/

Toivottelee
Bubbeli lokakuisista
 
maija ja pojjaat: meil ei tuo 5v nuku päikkyjä kotona mut ajoittain hetken pph:lla ollessa kyllä, tää nuorempi 2v nukkuu päikyt mut korkeintaan sen 1,5h ( yhdes vaihees meinas jättää päikyt pois mut onneks saatiin jatkamaan päikkyjä viel kun on selvästi niiden tarpeessa ) yöunille molemmat käyvät viimeistään 21 mennessä ja heräävät 7-7:30 aikaan ( tähänkin on tullut parannus kun aiemmin heräilivät 5-6 aikoihin.. ) muokkasin yöuniaikaa ja se näytti vaikuttavan positiivisesti noihin aamuherätyksiin..

isyysloma: mies on jäänyt isyyslomille aiemmista vasta kun ollaan kotiuduttu sairaalasta

kurpitsa ja "A" rv33+3
 
Isyysloma Esikoisesta mies aloitti siitä päivästä kun kotiuduttiin tai koska se oli lauantai niin maanantaista. Toisestakin meni vielä töihin synnytysyön jälkeen ja sitten pääsinkin jo kotiin ja mies taisi pitää siinä viikon ja myöhemmin kesäloman jatkeena loput. Nyt ei olla edes mietitty kun saattaa tulla vielä työpaikanvaihtokin eteen miehelläni, mutta luulisin, että joulun ympärillä pitää sen isyysloman ja ehkä muutamia omia vapaita synnytyksen ja kotiutumisen yhteydessä.
 
Maija; Mulla lähtöpaino oli 77kiloa ja nyt tullut 9 kiloa joten ihan "kivat" lukemat ;) Noh, molemmista aikaisemmista tullut tähänmennessä jo 15 kiloa, joten ihan tyytyväinen olen nyt. Ja hyvin imetys on kiloja vienyt molemmilla kerroilla.

Isyysloma alkaa meillä synntyksen ajankohdasta riippuen joko heti synntyksestä tai sitten jos vauva syntyy sopivasti perjantaina niin sitten maanantaista. Meillä kun tarvitaan lapsille hoitaja jos eivät ole juuri sinäpäivänä tarhassa ( sopimuspäivät ). Synnytykseen pääsee mukaan, koska isäni lupautui katsomaan poikia.
Mä en haluaisi olla osastolla kun 1 vrk ja sit kotiin. Aion sen vielä heille ilmoittaa kun synnyttämään menen.
Taysissa on kahden hengen huoneita, mutta kyllä sitä rauhaa kaipaa ja kun on kyse jo kolmannesta niin on paljon itsevarmempi vauvan hoidon suhteen. ja tosiaan pelkkä sairaalan haju kuvottaa mua :/

OP ja Arvo 33+1
 
Varoitus oma napainen teksti :D :

Lähdin aamulla neuvolaan verenpainemittauksiin, kun ne tiistain käynnillä olivat normaalia korkeammat. Kuin ollakaan neuvolassa mitattiin aamulla 152/108, ja proteiinitkin löytyi pissasta, lisäksi paino ei ole noussut juuri yhtään koko raskauden aikana, niin nyt 3 päivässä oli tullut 300g (turvotus?). Samantien sain lähtöpassit kättärille, ajoin kodin kautta kun mies tahtoi mukaan.
Kättärillä oli tunnin verran käyrillä, pojan sydänäänet on erinomaiset ja on erittäin kova poika liikkumaan.. sai kätilö tehdä töitä, että anturit pysyi paikallaan :D Kävin käyrän jälkeen verikokeissa, pissakokeessa ja lääkärin vastaanotolla. Istukka toimii hyvin, mutta pojan kasvu on kolmen viikon aikana tipahtanut keskikäyriltä - alakäyrälle, painoarvio nyt 2200g.
Sain pissapurkkeja kotiin, ja huomisen päivän pissat on laitettava purkkiin, sunnuntaina vien aamusta pissat kättärille ja jään käyrille + lääkäriin. Äippäpolille varattu aika 4.10 uuteen painoarvioon.
Onneksi mies oli mukana henkisenä tukena ja turvana <3
Päätä alkaa jomottamaan niin lähden lepäämään hetkeksi.

Tanya & herra hukkapätkä *poks* 35+0
 
Viimeksi muokattu:
Olipa kurjia juttuja, Tanya :( Toivottavasti huomiset pissat on kunnossa, eikä vaan raskausmyrkytys nostele päätään. Tuo päänsärky sopisi noihin oireisiin, mutta toisaalta taas kyllä stressaava päiväkin pistää pään särkemään.
Mulla esikoisesta tuli turvotusta loppupuolella, rv 37+0-rv37+3 oli painonmuutos +3 kiloa :whistle: Siihen hoitaja kanssa tokaisi, että tämä on nyt sitä turvotusta, kun kolmea kiloa sä et ole voinut kolmessa päivässä lihoa vaikka olisit syönyt mitä. Enkä mä edes liiemmin ollut asiaa huomannut, kun olin siinä vaiheessa jo niin iso muutenkin. Ei kuitenkaan ollut mitään muita merkkejä mahdollisesta myrkytyksestä, joten ei sen enempää asiaa sitten tutkittu. Ja poika syntyikin sitten muutaman päivän päästä.

Jaahas, nyt ruokaa tekemään ja sitruunahapot pesukoneeseen pyörimään. Kone haisee ihmeen ummegtuneelta ja mä nyt rukoilen että tämä auttais asiaan. Voikaahan paksusti kaikki ;)
 
Heippa pitkästä aikaa. En oo taaskaa saanu kirjoiteltua mitään mut lueskelen kyllä. :)

Isyyslomasta: meillä mies pitää sen vasta ens vuoden puolella. On lomalla kuitenki nyt lokakuun lopusta marraskuun loppuun eli jos vauva menee sen kaks viikkoa yliaikaseksi niin silti miehellä lomaa vielä puolitoista viikkoa jäljellä.

tanyalle :hug:

Itsellä oli raskausmyrkytys epäily joku viikko sit mutta sain puhtaat paperit. Verenpaineet vaan vieläki koholla. Aamuisin herään päänsärkyyn ja aina verenpaine koholla. :( Muuten vointi on hyvä.

Huomenna ois synnytysvalmennus ja sit ens viikolla alkaakin jo virallinen äippäloma <3

Eveny ja poju 34+2
 
Siilinlapsi Kiva kuulla samanlaisesta lapsen painonnoususta. Yritän olla stressaamatta tätä. Ja hyvähän se on että laittoivat lähetteen niin saa sitte varmistuksen että kaikki todellakin olis ihan ok :)
Tanya toivottavasti selviät säikähdyksellä!

Vitsit että osaa kiehuttaa!! Kävin tuossa alkuillasta ruokakaupassa ja ostin sitte miehelle saunakaljaa nii joku tummu siinä sitte mulkoili tosi pahasti. Herranjumala jos raskaana oleva akka ostaa kaljaa, automaattisestihan se tarkottaa sitte että ne on mulle! Argh! :kieh: Teki mieli sanoa että eihän nää kaikki toki mulle ole, mutten ollu varma oisko ollu ihan viisasta lisätä vettä myllyyn.... :D
Nyt vähän perjantai-illan herkuttelua! Hyvää viikonloppua!

ziziz ja asukki 31+6
 
tanya :hug:

Joku täällä puhui painosta.Mun täytyy tunnustaa et mä en ole mikään hoikka.:ashamed: Niinku normaalistikkaan.Ennen tätä raskautta lihoin 14kg ja nyt on tullut painoa lisää reilu kymmenen kiloo.Ja ennen noita tulleita kiloja olin jo valmiiksi hiukan pyöreä. Nyt siis vaaka näyttää jo 93,5kg|O Ja pituutta mulla on hiukan alle 160. Joten mä alan näyttää jo aika järkyttävältä...Aikaisemmissa raskauksissa mä olen lihonut vielä enemmän.Joten toisaalta mä olen aika tyytyväinen.Ensi kesään mennessä olis tarkoitus painaa alle 70kg ja siitä sitten jatketaan.Kunto kuitenkin onneksi on aika hyvä ja intoa liikkumaan riittää :)

Tänään on ollut siivous päivä.Ja nyt olis tarkoitus alkaa vauvan vaatteita pesemään :)
Jos vaikka saisi viikonlopun aikana kaikki pestyä.Meillä on niin vähän tuota kuivatus tilaa niin ei voi monta koneellista kerralla pestä.

Mieskin yritti siivoilla ja mä vaan nalkutin sille :headwall: Nyt se meni veljelleen pelaa ja mua hiukan hävettää...Ku kyllä se ainakin yritti ja saikin jotain tehtyy mut mun mielestä liian hitaasti.Joten tietenkin mä vaan valitin ja sanoin et jatkat sitte huomenna.

Sintsu ja öhkö 34+3
 
Me voidaan sintsu sit raskauden jälkeen tsempata toisiamme laihdutuksen kanssa :) Mulla vaaka näyttää nyt 80,2 kiloa, ja pituutta 160 senttiä. Kiva olis jos painon sais tosiaan tuonne 70 kiloon kesäksi, ja vielä kivampaa jos tippuis vielä siitäkin vaikka 10 kiloa.
Mulle alkoi painoa kertyä salakavalasti jo ennen ku aloin esikoista odottamaan. Lihosin ku multa vaihdettiin yhdistelmäpillerit minipillereihin. Ja vaikka minipillerit jäi historiaan, niin kilot jäi. Mulla on normaalipaino pyörinyt sittemmin tuossa 70 kilon kieppeillä, kun vielä 5 vuotta sitten se oli n. 55 kg. En mä siltikään itteäni kovin isona pidä, mutta kyllä olis hienoa jos sais sen 10 kiloa karistettua pois.
 
huamenia kaikille!
tää mamma on sit taas viikon ajan lappileski, ku mies lähti aamul varhain ajelemaan pohjoseen kanalintujahtiin..voi surkeus!!

tässä vähän eilisiä neukkalukemia:

U-prot/U-gluk: --/--
SF-33
tarjonta: rt
syke: n. 130
RR: 94/62
paino: n. 13+ kg tullu alusta lähtien
(viikkoja 32+5 neukkapäivänä)

tosiaan yläkäyrän yläpuolella mennään, mut mittaukseen vaikuttaa kun vaavi vielä lienee vähän "ylhäällä" ku ei siis oo kiinnittyny..joten en jaksa ottaa kovin vakavasti noita mittauksia, 2 vk päästä katsotaan taas, itestäni on vaan kiva ett hyvin toinen kasvaa :)

hb.tä ei edes mitattu kun se oli viimeeks 130 (ekal kerral 120, tokal 136).
saatiin synnytysvalmennusajat, jee! :) ja käytiin imetysasioita läpi.
voisin kuulemma syödä salmiakkia/laku n. 50g päiväs, ku noi paineet tommoset alakanttiset :D en taia kuitenkaan, ku on tota painooki tullu ja sillee..

painotosiaan kuten tulikin yllä mainittua niin painoa on kertynyt 13-14 kg ekasta mittauksesta lähtien kun viikkoja pian täynnä 33..ja ehtiihän niitä vielä tulla tässä 7 viikossa!! kuitenki lähtöBMI oli ok, 22, ja en oo vedelly mitää herkkui ja pystyn liikkuu niin en nyt oo mitenkää paniikissa..:D aion kyll pudottaa nuo kilot kevääl ja olla ens kesänä jos ei nyt ihan timmi niin ainaki melkei ;) ootan kyl sitä ku pääsee taas ratsailee omal hummal, hölkkää, bodypumppailee yms.. nyt sitä kyl osaa arvostaa taas eri lailla et normaalisti pystyy liikkuu ja tekee mitä vaan ku on ekaa kertaa elämäsä tälläne jakso ettei pysty normisti liikkuu...(tosin syy on ihana mut kuitenki..)

ristiäisistä/nimenannosta
tulen tässä vähän jälkijunassa kun tätä aihetta on kommentoitu enemmän jo useampi päivä sitten..mutta kuitenki.. taisi vaimo85 kirjoitella/perustella vähän samansuuntaisesti kuin itsellä ajatuksena..(jos oikein muistan). elikä siis ei kasteta vauvaa. mielestäni se on vaan sellainen rituaali ja vailla sen kummempaa merkitystä kuin perinne, ja kuten moni sanoikin, ristiäistilaisuus yleensä mukava ja lämmihenkinen tilaisuus. Itsellä siis kristilliset arvot jne, en kuulu kirkkoon, mies taas "perusluterilainen" elikä kuuluu kirkkoon muttei kyllä omien sanojensa mukaan usko mihinkään (kehenkään!).. joten ollaan aateltu että järjestettäisi ehkä nimenantojuhlat ja voisi siellä mahdollisesti olla myös vauvan siunaus, joka taas mun mielestä on ihan eri asia kuin kaste.. mut joo se siitä.. nimi tytölle on 95% varma ollu jo pitkään, hassua ett vaikka mä oon vuosia miettiny nimiä potentiaalisille lapsilleni ja nyt sitten raskauden alusta lähtien tietty, niin ei tuo nimi sit oo mikään niistä vaan mies kerran vaan tokaisi yhden nimen (vähän harvinaisempi, luontoaiheinen) ja se tuntui ihanalta..ollaan puhuttu jo monta kuukautta tytöstä sillä nimellä, saa nyt sit nähdä..:)

Tosiaan huomenna poksahtelee 33+0 (ihanaa olla sit jo 34. viikolla :D), ei oo oikeestaa edelleenkää mitään vaivoja ollut.. mulle on edelleen mysteeri miltä tuntuu (harkka/)supistukset, liitoskivut yms..selkäkivuistakaan ei oo ollu tietoo, tosin uskon et hyvä lihaskunto on niitä ehkäissyt. ainoo "oire" on aika herkkä mieliala, ei kovin paljoa tarvita ett tulee tippa silmää ja miesparka on kyl koetuksel..onneks se on ymmärtäväinen ja jaksaa tukea ja lohduttaa :)

liikunnasta
viel oon miltei joka päivä käynny n. tunnin lenkin (miehel koirat, itel sauvat) ja sen jälkee on kyl aina niin hyvä olo. oon aatellu käydä jonki kerran uimassaki mut viel ei oo joutanu. kiinnostais kuulla millast on olllu mammajoogas yms ku tääl jotkut on kertonu käyneensä..

toiv. tästä ei nyt taas tullu ylipitkä sepustus..:ashamed:

hyviä v-loppuja kaikille :)

josefiina & tyttönen 32+6
 
Tanya :hug: Onneksi sä oot jo tosi hyvillä viikoilla, jos se raskausmyrkytys sieltä nyt sit kunnolla pukkaisikin päälle. RR-arvot on kyl aika hurjat, mut ei se välttämättä mitään kerro. Hyvä et oot seurannassa! :)

Mä kans tohon painoasiaan (taas :rolleyes:). Mä kuulun siis kanssa tuohon ylipainoisten kastiin ja siksi olenkin tosi tyytyväinen, että toistaiseksi vain se 3 kg noussut paino. Oon ollut varmaan aika samoissa lähtö BMI:ssä kuin sintsu78 ennen raskautta (mulla lähtöpaino tosin hurja 100kg, mutta pituutta mulla onkin sitten 175cm). Tosin oon mä kuullut sanottavan, etten mä niin "painavalta" näytä... Mulla läski on enimmäkseen reisissä ja pepussa, oon tällainen päärynämalli. Ja jonkin verran sitä lihastakin löytyy. Esikoisesta nousi 19kg paino (synnytykseen mennessä painoin 104kg), josta 10kg tippui synnytyksen jälkeen kahdessa viikossa. Mutta sittemmin se on taas täs vauva- ja taaperovuoden aikana hiipinyt takaisin päin... :ashamed: Mulla siis taustalla (kuten olen aiemminkin maininnut) about 10 vuotta bulimian ja BED:n sekoitusta, josta viime vuosina enempi BED:ia. Mutta nyt siis alkuvuoden jälkeen olen päässyt asiassa paranemaan selkeästi :) Mä toivoisin vielä joskus synnytyksen jälkeen pääseväni 75-80kg:n tietämille painossani. Hoikimmillani oon painanut 66kg ja mulle se on sika vaikea paino pitää (silloinkin urheilin tosi paljon). Mutta 75 kg:ssa oon onnistunut painoa pitämään pidemmänkin aikaa, joten sitä alemmaksi mä en tavoittele (sekin kuitenkin BMI:ssä pysyy 20-25 rajojen sisäpuolella). :) Mutta tuntuu se kumminkin hurjalta, että mulla on matkaa enää vajaa kilo siihen, mitä mä painoin kun menin esikoista synnyttämään.. : / Ikinä en tuon enempää ole painanut. Mä suostun 8 kg korkeintaan ottamaan painoa vastaan tässä raskaudessa, mutta jos vain onnistun sen verran säätelemään syömisiäni, niin vähemmän. Mullakin on lähtökunto suht hyvä johtuen varmaan osittain siitä, että oon nuorena harrastanut aika paljon liikuntaa ja senkin jälkeen suht hyvällä viikkomäärällä. Nyt käyn 2 kertaa viikossa vesijumpassa (esikoisen aikaan lopetin liikkumisen melkein kokonaan raskauden viimeiseksi 2 kuukaudeksi..) ja vaunulenkkeilen minkä nyt näiltä säryiltäni kykenen.

Sori, kun nyt taas tuli tätä painoasia yms. omaa napaa aika paljon.. :ashamed: Jospa mä en tän enempää siitä jaksa jauhaa ;)

vaimo ja vaavi 30+5
 
Viimeksi muokattu:
Unohdin eilen tulla poksumaan:) Elikkä täällä menossa 32+1:heart: että pikkuhiljaa.

Oon sitte eilisen ommellut vauvalle kaikenlaista ihanaa ja meijän "isojen poikien" huoneeseen verhoja. Pari ihanan väristä vaatettakin löysin vauvalle:eek:

Omaa napaa Nyt parina aamuna vihlonu oikein kunnolla tuolta alhaalta. on mennyt onneksi melko nopeasti ohi, etten kauhean huolissaan ole asiasta ollut. Vauva tuntuu kuitenkin mahassa liikkuvan ja potkivan ihan entiseen tahtiin.

Itsellä liikuntana on parhaiten sopinut uinti. Nyt vain on paljon uimahallissa nuita koululaisten uintikouluja aamuisin. Ja itse tykkään juuri aamusta käydä uimassa ihan rauhassa.

Ett sellasta tällä kertaa :)
 
Aavee vissiin se on sama meillä ku eikös me molemmat olla K-pks:n synnyttäjiä? Mutta kysy teidän neukkulasta asiaa. Näin se vain sano toi meidän terkka, et nykyään tekevät vasta viikolla 38...

Tanya :hug: toivottavasti pissat puhtaana nyt!

Painosta: mulla noussut nyt 10kg, mutta omasta mielestäni oon kyllä laihtunut:p Ja samaa muutkin läheiset on sanoneet, että naamakin on kavennut tosi paljon. Lähtöpaino mulla oli tuolla 72 ja nyt näytti neuvolassa puntari 82: / Esikoiselta painoin 81 ku lähdin laitokselle ja nytkin ois tavoitteena tässä pysyä!!! Mulla ei esikoiseltakaan jäänyt varsinaisia raskauskiloja, mutta pikkuvauva aikana söin yöt kaikkea herkkkuja kun väsymys oli kaamea... Siitä sitten jäin noille kiloille, missä siis on oltu jo lähes 10 vuotta! Viimetalvena piti aloittaa kuntokuuri, mutta plussaamisen myötä päätin siirtää projektin tulevalle talvelle. Tarkotus olis saada imetyksen jälkeen paino tuonne alle 70kg, mutta kattoos ny ettei vain käy niin että kuntoilu unohtuu...

Zaijuska ja Saappi 34+0 "POKS"
 
Tanya, toivotaan nyt, ettei se mitään raskausmyrkytystä enteilisi nuo sun paineet. Onneksi olet kuitenkin jo niin pitkällä raskaudessa, että parin viikon päästä olisi jo täysiaikainenkin jos silloin syntyisi. Toivotaan nyt, että poika saisi vielä masussa vähän aikaa kasvaa.

Mä kuulun myös tuohon ylipainoisten joukkoon ja edessä onkin laihdutus kun vauva on syntynyt. Tähän asti mulle on tullut 5kg lisää, enkä kyllä yhtään enempää haluakaan. Viimeksi neuvolassa oli jopa painoa tippunut kun olin syönyt sen rd-ruokavalion mukaan.

Katja-75 ja PikkuNeiti rv 32+3
 
Josefiina - mä oon käynyt raskausjoogassa ja täytyy sanoa että ainakin tämä meidän jooga on suoraan sanottuna aika perseesta :D oon jo miettinyt jos jättäisi kesken, mutta toistaiseksi käynyt kuitenkin.. Siinä ollaan kauheasti selällään (happi meinaa loppua) ja heilutellaa tyyliin yhtä kättä :rolleyes: Aika turhaa siis meikäläisen mielestä..

Tanya - No voi vide! Toviotaan että ei raskausmyrkytystä pukkaa kuitenkaan : /

Silent 32+5
 
Tanya, toivotaan että paineet tuosta laskis! Säikäyttää kyllä tommonen, onneks viikkoja kasassa jo niin paljon,että vauva jo hyvänkokoinen. :hug:

Josefiina, mä oon käyny äippäjoogassa ja kolmen käyntikerran kokemuksella voisin sanoo, että aika turhaa touhua on...ei siinä puolentoista tunnin aikana pala varmaan ku kaks kaloria :LOL: Komppaan siis Silent whisperia täysin! Lähinnä siellä venytellään eri asennoissa. En siis yleensäkään mikään joogan ystävä, joten mielipide voi olla hiukan värittynyt... Lisäks pelkään aina tunnilla, että vauva kääntyy ympäri perätilaan, kun siellä on noita pylly pystyssä -venytyksiäkin, jotka kuulemma oi auttaa vauvaa kääntymään. Mut meinaan kyl varmaan käydä loppuun asti kuitenkin, onpa ohjelmaa äippälomalle ja näkee muita ihmisiä =)

Meinaako muuten kukaan muu koittaa, millasta on kestovaippojen kanssa puuhailla? Me meinataan koittaa, ei siis mitään stressiä oo asiasta, jos ei toimikaan... Ja yöllä ja reissussa en meinaa varmaan ees yrittää, mut kotosalla ollessa. Oon yrittäny netistä saada tietoa, millanen vaippa ois vastasyntyneelle hyvä ym. ym.

Jospa lähtis kaupungille palloilemaan! Ainiin, ja tänään on myös poksumispäivä! Nyt ei kuulemma enää synnytystä estellä, jos lähtis käyntiin...KYSillä raja on 34+0. Ja enää viikko töitä ennen äippälomaa! =)

Ritu ja pomppiainen 34+0
 
Tanya, toivotaan ettei iske raskausmyrkytys! Vauva saisi vielä vähän aikaa pysytellä masussa kuitenkin. Mun esikoinen tosin syntyi 35+2 eikä tarvinnut enää mitään keskoshoitoja sen kummemmin. Ekan vuorokauden kölli lämpöpatjan päällä villavaatteissa, mutta koko ajan oli vierihoidossa.

Täällä myös yksi ylipainoinen :wave: Lähtöpaino oli 77kg ja pituus 170cm. Paino on nyt noussut ehkä kilon verran eli ei paljon mitään. Siitäkin lääkärineuvolassa sain kuulla... Siis niin päin, että miksi ei paino nouse! :O Oma terkka oli ihan tyytyväinen tuohon sentään. Aikaisemmissa raskauksissa paino on noussut 9kg, 10kg ja 4kg. Mäkin painoin joskus lukiovuosina 55kg. Ennen ekaa raskautta 60kg. Sellainen 65kg olisi tavoite sitten joskus... :D

Eilen tuli käytyä vähän tuulettumassa. Kaverin kanssa käytiin ensin syömässä ja sitten katsomassa se Kummanki kaa :D Oli mukava ilta. Mulla tosin se istuminen sai aikaan muutamia kipeitä supistuksia, höh.

Ritu, mä aion vauvan kanssa osakestoilla, mutta aloitan kestojen käytön vasta kun toinen saa vähän lihaa reisiin. Alkuun mennään kertiksillä. Ihan vastasyntyneen kestoiluun en ole pahemmin perehtynyt, mutta harsot ja joku villainen kuorivaippa (villapökät?) siihen päälle on kai paras vaihtoehto. Mulla on vaan noita taskuvaippoja s-koosta alkaen ja niitä alan käyttää, kun ovat sopivia. Ne on lähinnä just reisien kohdalta liian isoja alkuun.

31+5
 
kestoilusta juu tää aikoo kans kestovaippailla, ihan ehdottomasti :D sen verran taloudellinen oon etten kyl rahojani pistäis kertiksii ku riittää noille muutakii käyttöö, heppaan ja koiriin ja niitten kans harrastamiseen ja matkusteluun saa menee ihan kiitettävästi ja sit ois se talon ostoki viel edes..:D ja onha ne kertikset aikamoinen ympäristöhaitta!! oon haalinu jo aikamoisen paljon ihania erilaisia kestoja (kuoria, sisävaippoja, taskuja, imuja yms.) ja varsinki huuto.netistä oon löytäny ihan mielettömän sulosia villahousuja (eli kuoria sisävaipoille) ja muitaki vaippoja.
 
Tanya toivotaan että ei oli raskausmyrkytystä. :hug: Mutta toisaalta jos on, niin saat nopeammin pienen syliin. :heart: Noilla viikoillahan on jo hyvä syntyä, ja voi olla et joudut sisälle osastolle ja sitten kun tulee viikko 36 täyteen niin käynnistävät. Ja eikös se ole se alapaine mikä määrittelee mikä on pahaa ja mikä ei, ei sinänäsä ne yläpaine. Mutta sullahan toki oli koholla se alapainekin.
Nyt vaan tsemppiä sinne!

Painosta mäkään en mikään ihan pieni ole. Painoindeksi oli lähtiessä about 28 ja en ees halua tietää mitä se on nyt! ;) Mutta mulle on tullut about 6kg nyt raskauden aikana, ja olen todella turvoksissa aamusta iltaan ja illasta aamuun. Ja Sissin painoarviokin oli jo 2100- 2200 g viikolla 30+4. Joten hänestäkin tulee painoa.

petite mulla kanssa on alkanut jotenkin hassusti vihlomaan alakertaan ja supistaakin aika napakasti. Paikat mulla on pehmeet ja lyhentyneet ja jonkun verran aukikin. Tuskin silti synnytän ennen ratkaisevia viikkoja.
Vaikka mun on pakko nyt tunnustaa, että oon ehkä kamala äiti kun toivon tän lapsen jo kohta syntyvän. Viikon tai parin päästä. Sais sitten tietää mikä on ennuste, mitä tehdään ja milloin. Sais myöskin tietää onko kuinka vakavaa tää Sissin tilanne on ja tietäis... Kaiken mitä nyt ei pystytä kertomaan. Tää on stressaavaa kun ei tiedä mikä lasta ja meitä odottaa synnytyksen jälkeen. Voiko asiat ollakin ihan ok, vai onko enemminkin todella, todella huonosti. Ja sitten kun näitä asioita kelaa päässään, ei tiedä miten päin olis. Enää mua ei itketä koko aikaa, mutten mä myöskään oma itseni ole ollenkaan. Ajatukset pyörii vaan Sississä koko ajan aj siinä mitä on edessä. Tietysti toi esikoinen auttaa ihan kauheesti mun oloon, hän on niin mahtavan suloinen söpöläinen! :heart:

Kojootti sä et todellakaan ole mikään iso! Joten heti tuollaiset ajatukset pois, et tarttis laihduttaa. HÖPÖ HÖPÖ!

Mulla on muuten alkanut pahoinvointi uudelleen. Oksettaa niin monet asiat, esim. toi popcorn hymiö sai mut ajattelemaan poppareita ja meinas laatta lentää. YÖK!

Liirah + Sissi 31+2
 
Moikkista!

Täällä käyty heti aamusta kirpparilla ja ostin vauvalle Cirafin söpön valko/beigen pörröhaalarin kokoa 68cm, kevääksi vaunuihin 2€, harmaa/vaaleanpunaisen velourtunikan 1€ ja pinnasängyn verhotangon 2€ ja pojille Ikean ryömimistunnelin 3€.

Joo, kesäksi toivoisin pääsevän n. 70kg sarjaan takaisin. Viimeiset 2 vuotta paino sahasi ees taas 72-77kg ja pituutta 171cm. Esikoisesta tuli 20kg ja lähti heti 12kg ja muutama kilo puolen vuoden sisällä. Muutama kilo jäi roikkumaan kunnes aloin odottamaan toista. Tokan aikana ei tullut painoa kuin 7kg, mutta ei sitä sitten enempää kuitenkaan lähtenytkään...Eli lähes samat lähtöpainot tokasta ja tästä kolmannesta. Mun liikunta on kyllä lähes täysin hyötyliikuntaa. Kävelen toisinaan 3km töihin, kesän pyöräilin, mutta huonon satulan takia alkoi pyöräily ahdistamaan ja sattumaan. Tarkoitus oli käydä uimassa pari kertaa viikossa, mutta oon nyt käynyt kuukauden aikana kerran...Hoh hoijaa!! Lasten kanssa ulkoillaan ja asutaan 3 kerroksessa ja rappuja siis ravataan sata kertaa päivässä. Iltaisin venyttelen olohuoneen lattialla ja teen joogaliikkeitä, kävin ennen lapsia joogassa.

Huomenna katsomaan viikon ikäistä vaavia:heart:

Meilläkin osakestoillaan! Tuolla 2 veellä on päikkäreillä ja yöunilla useimmiten kestovaippa, muuten onkin jo kuiva. Mutta ihan aluksi aika runsaasti kertakäyttöjä menee jos on samanlainen p.askakone kuin veljensä, pahimmillaan 6 x yössä tuli kakat...Niin ei niitä jaksa pestä eikä mulla niin paljon edes ole kestoja. Edellisen kanssa käytin ehkä 1-3 kestoa/päivä vauva-aikana.
 
Kiitoksia kaikille tsempityksistä, niitä tarvitaan :heart:

Mä tosiaan itse rukoilen, että tää poika saisi olla mahassa kasvamassa vielä sen kaksi viikkoa.
Aamulla mittasin kotona verenpaineiksi 130/80, eli hivenen paremmat kuin eilen :) Eilen oli kyllä mieletön päänsärkykin joka varmaan johtui stressistäkin, ja väsymyksestä. Tänään on parempi päivä kaikinpuolin.
Aika erikoinen naislääkäri tutki mua eilen, oli todella kovakourainen sisätutkimuksessa ja ultraamisenkin sai sattumaan, valitteli lisäksi mun mahan koosta että ei ole ihme jos on herättänyt muuallakin kummastusta : / Ja hoki kokoajan, kun mahassa ei ole yhtään läskiä pehmukkeena.
En jaksanut siellä kommentoida itse lääkärille mitään mistään, olin niin väsynyt siihenkin touhuun.
Huomenna tosiaan pissat purkissa takasin sinne käyrille, tuun kertomaan kuulumiset heti kun pääsen kotio.. luotan siihen että pääsen tänne :)
Reilun viikon päästä lääkäri tekee onneksi taas kokoarviota pojasta, oon onnellinen että sitä nyt seurataan tarkasti.

Tanya & herra hukkapätkä 35+1
 
Tsempit Tanyalle ja toivotaan,että poika saisi vielä kasvaa masussa hetken:)

Mä en ole ollut kuin esikoisesta perhehuoneessa. Sen muistan,että poika valvoi yöt ja nukkui päivät ja mä en nukkunut koko sairaalassa oloaikana sekuntiakaan:| Yhtenä yönä pyysin hoitajalta,että voisko poika tulla hetkeksi vauvalaan nukkumaan niin kyllä oli niin nihkeetä. Kun on perhehuonen niin silloin äidin pitäisi itse hoitaa vauvansa...just joo ja enpä toiste pyytänyt apua. Muilla kerroilla oon ollut kahden hengen huoneessa. Keskimmäisen aikana 6v sitten mulla oli tosi kiva huonetoveri ja olemme edelleen tekemisissä! Nuorimman aikana huonetoverin vauva kitisi yöt kun oma nukkui joten eipä siinä juuri itse saanut nukuttua. Onhan se sairaalaympäristö sellainen,että tuskin siellä kukaan hyvin nukkuu. Ne sängytkin on musta tosi huonoja ja kovia nukkua ja kaikki äänet käytävillä häiritsee jne. Mutta eikö siellä sen 3vrk kestä.

Elämä onmun kohdalla palautumassa normaaliin uomiin. Eilen saunoin yli kuukauden tauon jälkeen ja tänään oon siivonnut:) Jalka alkaa siis olemaan aika lailla ok.

Kiitokset synttärionnitteluista:)

LilliM ja manteli 30+6
 

Yhteistyössä