Marraskuun muruset 2010 *syyskuu*

Painosta: Itellä lähtöpaino 75-77 kiloo (tais oma puntari näyttää tuon 75 ja neuvolan 77) Nyt tullut se 9kiloa lisää :/ Pituutta vähä päälle 160 cm. Eli ylipainoa löytyy vähä liikaaki. :( Toivon totisesti et synnärille jää mahdollisimman monta kiloa. Paino laski alkuraskaudessa yli 5 kiloa ja nyt sit kipujen ja lääkärin määräämän levon takia paino lähteny hurjaan nousuun. Koiran kans ei pysty lenkkeillä ja muutenki aika laiskaa touhua :ashamed: No näkee sitten kesällä et miten meni toiveet.

Tänään oltiin synnytysvalmennuksessa ja oli ihan hyvä valmennus. Oli mukava nähdä synnytyssalit ja osastot kun ihan uusi paikkakunta mulle. Miehelle tuo reissu oli antoisa. Kovasti nyt miettinyt et miten hän osaa sen vauvan hoitaa sit synnytyksen jälkeen ja kyselly et mitä minä haluan sit. :)

Eveny ja poju 34+3
 
tervehdys mammat!
Täälähän on paljon tapahtunut kun kaksi vauvaakin syntynyt :D onnea vielä munkin puolesta!
omaan napaan ei edelleenkään mitään erikoista, kyllä on tasasta ja pitkäveteistä odotusta ollu koko ajan tämä esikoisen odotukseni:)
viikkoja alkaa olla jo komeasti koossa ja äippälomakin alkaa ensiviikolla ihanaa! pääsee suursiivoamaan taloa vauvaa varten ja keskittyä vielä treenaamiseen ennen pienen tuloa.

painosta ootte puhuneet, mulla oli lähtöpaino 64kg ja nyt 70kg eli 6kg tullu yhteesä, en ole olleskaa noista huolissani kun pituuttakin on 172cm ja urheillullisena immeisenä lihaksisto jo painaa oman osansa :)

Liikunta on pysyny koko raskauden ennallaan tosin lenkkeily on vaihtunu jo ajat sitten juoksusta kävelyyn. nyt tulee sit joka päivä käytyä kävelemässä tunnista-kahteen tuntiin ja lisäks käyn salilla tekemässä lihaskunto treenin ja crostreiner treenejä. ei oo siis masu viel ainakaan hidastanu tahtia.

Kestoilla aion minäkin ja paljon on tullu jo vaippoja hommattuakin. vastasyntyneellekkin on muutamia vaippoja ja kuorivaippojen sisälle käärin siten harsotaitoksia aluksi.

nyt ei muuta kun ihanaa viikonlopun jatkoa kaikille!
hipsu86 34+2
 
Viimeksi muokattu:
baby10 Täällä ei pääse tutustumaan sairaalaan :( Tays siis kyseessä

Isyysloma pidetään täällä luultavasti sitten kun vauvan kanssa kotiudutaan.

Tanya Tsemppiä! Toivottavasti ei ole kyse raskausmyrkytyksestä..

Täällä poksuu tänään 36!!:heart: Sen kunniaksi laitettiin hoitopöytä kuntoon ja keitin tutit valmiiksi :)

Mulla tosiaan on se kokoarvio 36+3 ja tuo käynti korvaa sen neuvolan lääkärikäynnin. Toivottavasti tutkivat sitten kunnolla. Esikoista kun odotan niin olishan se kiva tietää onko edes mahdollista synnyttää alakautta! Jos vaikka sattuu olemaan ahdas lantio tms. Ja kohdunsuun tilanteen haluaisin tietää myös.
 
tanya täällä kans yks raskausmyrkytysläinen, luultavasti. verenpaineet on ollu useamman viikon jo tasaisesti nousussa mutta eivät ole vielä aloittaneet lääkitystä vaikka oon jo vähän pyydellytkin. tällä viikolla kuiteski on proteiinit mennyt yhdelle plussalle joten keskiviikon ultrakäynnillä (raskausdiabetes kontrollikäynti) varmasti aloitetaan lääkkeet (paineet nyt n. 145-150/88-95). ite en sillai nyt ressaile, osasin oottaa tätä kun esikoisestakin oli myrkytys. mutta kyllähän se vähän harmittaa ja toivois että sais vielä vauva olla masussa 37 asti :( onneksi kuitenki alkaa olla jos suht hyvin viikkoja kasassa. mutta siis asiana että esikoisesta tuli proteiinit pissaan 32+ mutta vauva sai olla masussa 37 asti. en vaan oo nyt laittanut mitään vielä vauvalle valmiiksi niin pitää nyt varalta ennen keskiviikkoa laittaa vaatteet järjestykseen. esikoisesta silloin sanoivat että kun proteiinit menee kahdelle plussalle, joutuu osastolle. jospa ne nyt kuiteski pysyis useamman viikon vaan yhellä plussalla eikä nyt vielä kuiteskaa joutuis laitokselle.

tasse 33+1
 
kestoilua en aio kokeilla tälläkään kertaa, ei oo mun juttu..

ahkerana ollut tänään jo heti aamusta, yläkerta on viittä vaille valmiiksi siivottu, imurointia vailla siis mut mies saa sen tehdä kunhan keittiön siivoukselta joutaa..nyt tulin lepuuttamaan itteäni tähän sohvalle ja jatkan tän alakerran siivousta hetken päästä..

ikävää et monella on verenpaineet nousussa, toivotaan ettei äitiys kellään pahaksi.

kurpitsa ja "A" rv33+5
 
Paino noussut nyt noin 6kg... Ei tarviis nousta enää yhtään!

Verenpaineista kannaattaa kyllä sitä lääkitystä kysellä ajoissa, sukulaisellani pitkittivät lääkityksen aloittamista ja siinä sitten kävi niin, että vauva ei enää kasvanutkaan, hätäsektiolla syntyi sitten likka RV 37 ja painoi vain 2kg.
Itselläni ei ole onneksi ikinä ollut paineiden kanssa ongelmia aikaisemmissa raskausissa, viimeksi olivat 106/62.

Kestoilu ei todellakaan mun juttu, pyykinpesua riittää ihan yllin kyllin muutenkin.

Jaahas, josko sitä sienimetsään kömpisi:)

kirppunen 35+2
 
Itse kauhuissaan luin aluksi nuista painon nousuista kun joilleki ei oo tullu mitään ja toisille vaan vähän. Itselle tullut kuitenkin jo reilu 10 kiloa lisää:/ Mutta eipäs mun lähtöpainokaan ole ollut suuri. 47kg oli muistaakseni. Ja aina on se lähes 10 kiloa lähteny sairaalan jälkeen pian(vauva ja turvotus) ja säänyt vain sitten se pari kiloa. Esikoisella taisi 16 kg tulla ylimääräistä ja kakkosella 14 kg. Että eipäs paljoa pelota kun tarkemmin miettii.

Isyysloman mies meinasi myös pitää vauvan syntymän jälkeen, ainakin sen viikon. Työnantaja onneksi joustaa tuossa aika paljon. Jännä ett tää on meillä eka kerta kun mies voi sen pitää. Kahdella edellisellä kerralla miehellä ei oo ollu vakipaikkaa ja on myös opiskellut samalla.

petite ja vaave 32+2
 
Isyyslomasta
mies haluaa jäädä sit heti ku tuo syntyy niin varmaan viikoks, ja niin sen esimieski oli sanonu et sit ku syntyy ni jäät! :) ja sit aateltii et toinen viikko olis joulukuun puolivälissä kun mulla on tenttejä ja tarttee päästä yliopistolle niin iskä hoitaa sitten vauvan :)
mun tarttee sit pian opetella se lypsyhomma ja muu kun on tarkotus jo sitten parin viikon päästä syntymästä taas päästä joillekin luennoille ja muuta ja haluan antaa mikäli mahdollista niin vaan omaa maitoa vauvalle..siis toive tietysti tässä vaiheessa!

Muistan että ainakin Siilinlapsi oli myös opiskelija, vieläkö käyt luennoilla tms tai entä muut? Mul tosiaan puuttuu (maisterin tutkinnosta) gradun ja graduseminaarin lisäks vaan neljä kurssii jotka kestää tän koko syksyn ja mä koitan käydä niillä niin pitkää ku pystyn ja sit vielä joulukuussa ne tentit yms.. ehdinhän mä koko kesän lomailee varastoo et ei sen puolee :)

synn.kertomukset
ootteko te muut lukenu paljo noit kertomuksii? mä lueskelin syyskuuun pinosta ja joistain muista aika paljonki noita ja aina tulee semmonen ihanan jännittynyt ja odottava olo..!! Ja onhan ne jotkut kertomukset aika jännittäviäkin mutta enimmäkseen hyvä fiilis jää kun niitä lukee. Mä niin odotan sitä synnyttämistä!

Parin viikon päästä on perhevalmennus, jee! Siel näkee sit vähän muitaki odottavia pareja. Mähän en tunne, varsinkaan täältä pieneltä kylältä, nyt ketää muuta odottajaa, mikä on vähän tylsää, ois ollu ihanaa oottaa samaan aikaan jonku kaverin kaa tai tutustuu johonki ja sit nähä joskus vauvojenki kaa ja muuta.. mut onneks on tää palsta että saa vaihtaa kokemuksii täällä, on kyl hieno juttu!

Josefiina & tyttönen 33+0!
 
Synnytyskertomuksia olen minäkin lukenut. Varsinkin syyskuisten pinosta olen niitä seurannut, kun mulla la on lokakuussa.. Kyllä niistä enimmäkseen on jäänyt hyvä ja turvallinen olo. Pelot on silti vieläkin vahvoja. Nyt kuitenkin osa musta odottaa jo innolla synnytystä.

Äsken imuroin pitkästä aikaa, ja kyllä olo on sen mukanen! Meillä mies on imuroinut lähes koko raskauden ajan. Selkää särki kovasti ja huippas kun sain lopetettua imuroinnin. Taisi olla viimenen kerta ku imuroin koko kämpän raskauden aikana.

Täällä pikkunen yrittää tulla kyljestä läpi! On tehnyt sitä jo eilis illasta asti vähän väliä. Toki on tää ennenkin samaa temppua yrittänyt, mutta nyt on jo pitkän aikaa työntäny jalkoja mun oikeaan kylkeen. Ja sit ku koskee jalkaan ni ottaa äkkiä sen pois <3 ja sit hetken päästä yrittää uudestaan :)

Nallu ja Hattivatti 36+1
 
Josefiina84 kyseli noista opintokuvioista, ja juu, mäkin tosiaan oon vielä opiskelija. Tosin mulla ei tutkinnosta puutu enää kuin gradu, osa seminaaria ja yksi kirjantentti. Nyt oon tän syksyn meidän laitoksen tutkimusprojektissa töissä ja luentoja ynnä muita ei oikein oo enää jäljellä. Syksyn mittaan olis kaks gradusemmatapaamista, mutta mä en näiltä näkymin pääse kuin toiseen, joka on marraskuun alussa kun oon jo äippälomalla. Toinen ois sit joulukuussa, ja sit on varmaan jo nyytti kainalossa, joten käyn ton toisen vaan, ja ilmeisesti se on ohjaajallekin ihan ok näin. Kirjantentti mun oli alunperin tarkoitus tehdä osin jo nyt syksyllä, mutta näyttäs jäävän se tentti keväälle, kun pitää saada gradua sen verran kirjoitettua, että sen kehtaa esitellä semmassa. Eli ei noi opinnot enää kauheasti paina, tietty se iso G, mutta sitä teen niin kun vaan ehtii. En aio ottaa siitä suurempaa stressiä.

Mun hyvä ystävä sai eilen aamulla pienen pienen pojan :heart: Ollaan menossa sitä tänään katsomaan sairaalaan. Vaikka tuli vaan pari päivää ennen LA:ta niin tosi pikkuinen tapaus on, vaan 45 cm ja painoakin vaan 2,7 kg ja risat. Tuntuu jotenkin absurdilta, kun hän on eka vauva meidän ystäväpiirissä (ainakin lähimmässä), ja tuntuu vieläkin epätodelliselta ajatus, että tää ystävä on ylipäätään synnyttänyt, saatika sitten nyt ehta äiti. Kun saatiin viesti eilen vaavin syntymästä, niin eka oli melkein kateellinen olo, kun itse pitää odottaa vielä pari kuukautta. Ei jotenkin ollut valmistautunut siihen, vaikka tiedettiin, että mikä päivä tahansa voi syntyä. Ihan hassua. Oikein jännittää mennä tänään sairaalaan nyyttiä katsomaan :)

Täällä jatkuu muuten ihan normaalisti elo, just tajusin, että tässähän ollaan jo 8. kuulla, kun just alle kaks kuukautta omaan laskettuun aikaan. Töitäkin on jäljellä enää neljä viikkoa! Kohtahan sitä täytyy tosissaan ruveta tekemään noita hankintoja, ja suunnitella sairaalakassi valmiiksi, jos vaikka meidän öttiäinen punkeaa ulos etuajassa, kuten oon itse aikanaan tehny :)

Siilinlapsi ja öttis 31+3
 
En paljoakaan viisastunut tänään sairaalassa, oikeastaan kettuunnuin vain:
Vein eilisen päivän pissat mennessäni aamulla, olin tunnin käyrillä ja verenpainemittauksissa. Odotin sen jälkeen 3tuntia lääkärille pääsyä, joka lähettikin kätilön sanomaan mulle, että tulisin torstai aamuna uudestaan samaan ralliin (pissat, käyrä, paineet) :mad:
Tiedän vaan, että paineet olivat 145-150 / 90-100 luokkaa, pissassa proteiinit (määrää ei kerrottu), ja vauva voisi kuulemma liikkua enemmänkin : /
Oon todella huolissani nyt kotona, koska poika todellakin liikkuu normaalia laiskemmin.. hädin tuskin laisinkaan. Odotan vielä hetken, syön jotain makeaa ja jollei liikettä tule niin soitan sinne, että oon matkalla.

Tanya & herra hukkapätkä 35+2
 
Hmm...Tanyasta ei ole kuulunut mitään...onkohan joutunut jäämään sairaalaan??

Ihan pian se on meidänkin kuukausi jo käsillä ja kieltämättä itselläkin alkaa olemaan aika jännittynyt olo. Meillä tuo muutto vaan sekoittaa kuvioita jonnin verran. En ole siis laittanut vauvalle mitään valmiiksi ja ajattelin ottaa "riskin",enkä laitakkaan ennenkuin asutaan uudessa kodissa. Mä oon silloin n.rv 35 kun muutetaan,että onhan siinä vielä aikaa peseskellä vauvapyykkiä jne:) Ja kun mulla noista kolmesta ei yksikään ole syntynyt ennen l.a:ta niin luotan nytkin siihen,ettei mantelikaan poikkeusta tee siinä asiassa.

Tänään ollut aivan ihana aurinkoinen syyssää. Ja mikä ihaninta kun itsekin pääsee jo ulos ja pystyn siellä kävelemäänkin. Mua alkoi niin huvittamaan tänään kun oltiin tosiaan menossa ulos ja ajattelin,että vedänpä tuohon päälle mun tuulihousut jotka on aika väljää mallia. Mutta eihän ollut toivoakaan saada sitä nappia kiinni:LOL: Miten mä nyt ajattelinkin,että ne mahtuisi mun päälle vielä tässä vaiheessa:confused:

Ja poksutaan taas tänään ja aika vähän noita päiviä vaan on enää jäljellä:heart:

 
Laihdutellaan vaan sitten yhdessä ylimääräiset kilot kevään aikana :)

Mä olen saanut melkein kaikki vaatteet pestyä tai pitäis tuolta varastosta vielä katsoa mitä löytyy.Mut suurin osa on kuitenkin laitettu.
Pyyhkeitä käytiin myös vauvalle ostaa ja oltais ostettu se makuupussi mut ne oli loppu tällähetkellä.

Ja sitte mä vihjailin miehelle et vois sitä seksiäkin joskus harrastaa...Niin taitaa jäädä vaan haaveeksi.Ku toinen ei voi olla ajattelematta et se jotenkin satuttais vauvaa :headwall: Niin meillä ei varmaan mitään omia poppas konsteja yritetä synnytyksen käynnistämiseen :kieh:
Odotellaan vaan kiltisti sitä käynnistystä ku mä olen ihan varma et ei tää itekseen lähe syntymään.Tosin saa se vielä hetken mun mielestä tuolla masussa viihtyä vaikka selkää jomottelee joka päivä.Mut ehkä mä kestän.

Sintsu ja vauva 34+5
 
Tanya Hui, kauhee lääkäri sulle sattu.Luulis et ne vois vähän ymmärtää myös vanhempien huolta. Mene ihmeessä päivystykseen.Ei varmasti ole kiva koko yötä miettiä et onko kaikki hyvin.Luulis et ne paineet nousee jo pelkästä huolestakin:hug:
 
Tanyalle kans täältäkin! Mulla oli keskimmäisen kans toksemia ja osastolle otettiin tosiaan ku prot ++ ja paineet ylhäällä mutten kyllä muista että ne noin ylhäällä ois olleet..Hätäsektioon päädyttiin tosiaan 32+0 ku poika lakkas melkein liikkumasta. Eli kyllä mää sinuna sinne menisin takasin ja sanoisin noista liikkeidein vähyydestä, ei kyllä oo normia! Jaksuja sulle kovasti, onneksi viikkoja on pienokaisella jo noinkin hyvin!

Myöhemmin enempi...
 
VAUVAN SÄNKY PEDATTU, PIKKUVAIPPOJA OSTETTU <3 <3 <3

Iltaa kaikille, mitään ei pidä jättää viimetinkaan joten eilisen finnlaysonin tehtailla vierailun jälkeen oli pakko petata pienen sänky kun ihanat lakanat ostin!

Eilisestä ei myöskään puuttunut Draamaa, Nimittäin mä lähdin illalla puol kasin aikaan viemään oraville ruokaa ja hakee postia. Jätin pikkuneidin (2v4kk) kattomaan ikkunasta. Jätin sitten avaimet sisälle, kaikki ovet lukossa ! Päälläni hiaton toppi, reikaset leggarit ja crocksit!
Ei muutako naapuriin soittaa Taxi ja Taxilla 16km matka ees taas hakemaan mieheltä töistä vara-avain! Arvatkaa olinko paniikissa =( Matka kesti yhteensä 40min ja kun pääsin sisälle huhuilin neitiä jokapuolelta, enkä löytäny sitä aluksi mistään.. Sitten huomasin hänen makaavan sohvalla.. Täydessä unessa, muumi kainalossa <3 Ette usko sitä kyynelien määrä kun mä itkin huojentuneena! Mulla on vaan maailman ihanin tyttö :heart:
Kannoin neidin omaan sänkyyn ja menin kuumaan vaahto-pore kylpyyn! Se teki niin hyvää...

Painosta oli juttua Mua vähän huvitti lukea teidän "ylipainoisten" huolta kertyneistä painomääristä ;) Itsellä raskauden alussa bmi33 ja lähtöpaino 93kg Tähän mennessä painoa tullu 4kg ja varmasti menee tuo 100kg rikki vielä! Itse olen tietoisesti katsonut mitä suuhuni pistän ja juonut paljon vettä! (se auttaa oikeasti)
Esikoisesta paino 76kg---->105kg joten siitä jokainen voi laskea että sitä tuli PALJON ja syömällä !! Parivkoa synnytyksestä kilot oli -15kg, mut siihen se sit jäikin =( Helpon, tyytyväsen lapsen siunaamana mulla oli aikaa jatkaa opittuja syömä/herkuttelutottumuksia ja paino lähti vaan nousuun... Ennen tätä raskautta sain 7kg tiputettua ja nyt tavoitteeni on ensikesään mennessä painaa taas tuo 76kg !
Älkää siis hyvänenaika ottako mitään paineita kertyneistä kiloista, mutta sen sanon et järkeä saa käyttää mitä sinne suuhunsa tunkee :p

Isyyslomasta
, minusta on ihana lukea kun suurimmalla osalla isistä on mahdollisuus pitää hulppeat kolmeviikkoa isyyslomaa! Meillä miehelläni on päätoiminen päiväduuni + meil on oma yritys. Eikä mitään mahdollisuutta pitää ku muutama pv isyyslomaa. Eli sitten kun kotiudutaan, katsotaan mun vointini mukaan miten hänen "täytyy" olla kotosalla.

Synnytyskertomuksia oli osa lueskelleet.. mahtuuhan sitä joukkoon kaikennäköistä. Itse en jotenkaan nyt pysty niitä lukea vaikka oman esikoisen synnytys olikin ihan iisi.
Osa tapahtuneesta on kuitenkin alkanut mietityttämään ja synnytys kieltämättä pyörii aika ajoin mielessä.
Olenkin päättänyt ammentaa itseeni kaiken mahdollisen tiedon siitä, miten saan synnytyksen tällä kertaa käynnistymään luonnollisesti (eikä käynnistyksellä niinkuin esikoinen)
Muutama ystävä käynyt viimeisillä vyöhyketerapiassa ja mä aion tehä sen kans. Täytyy vaan selvittää, kuka täällä suunnalla olisi oikein perehtynyt synnytyksien käynnistyksiin vyöhyketerapian avulla =)

Alkaa tää vauvan tulokin kongretisoitua oikein kunnolla nyt vihdoin !!
Meille tulee oikeasti vauva ja esikoisesta tulee isosisko. Ihanaa :heart:

Nyt tvn ääreen hetkeksi ennen nukkumaan menoa!

Oikein ihanaa aurinkoista viikkoa teille kaikille! Se olis tulevalla vkolla sitten vuorossa
meidän kuu !!!

Moon ja Pikkusikko 35+3
 

Yhteistyössä