Marraskuun muruset 2010 *syyskuu*

Neuvolapäivä tääläkin takana, sekä itellä että esikoisella :)
Painoa tullu taas +962g/vko eli paino nyt 70,2kg. Kaikenkaikkiaan tullut siis 14,2kg!!! Vedinkö pohjat??!! :D Aivan kamalaa.. No saman verran suunnilleen tähän mennessä tullut ku esikoisen kohalla ettei silleen kauheesti pelota, sf-mittaki täsmälleen sama 28cm :) hB oli noussu nyt myös kivasti, 130 eikä tarvi joka päivä syödä rautaa enää :) Synnärillekkin päästään tutustumaan ens kuun 21.pvä.
Mielen vaan veti matalaks ku tytön kans neuvolassa käytiin niin hälle puolessa vuodessa tullu painoa vaan 420g ja päänympäryskin liian vähän kasvanut :( Maanantaiks saatiin sitte lääkärille aika niin katotaan mitä se sanoo.. Huolettaa. Pitkä ja laiha tyttöhän tuo on (86cm/9990g/ikää 18kk) ja tosi vilkas ja iloinen että toivottavasti ei mitään kummempaa löydy! :)

ziziz ja asukki 31+5
 
Korvikkeesta No hyvä ett kalliiks tulee vaan, jos on tarve tuollaisille spesiaalimaidoille. :) Tietty tavoitteena on imettää itse, mut eihän sitä koskaan tiedä, onnistuuko se vai ei...

Liirahille myös täältä isot tsempitykset! Ymmärrrän kans sun suhtautumisen tavaraan, että olisi niitä tuskallista sitten katsella. Mut toisaalta sama voi käydä iha kelle vaan, voihan synnytyksessäkin käydä vaikka miten pahasti.. Se on mulla ollut vähän mielen päällä, että kunhan kaikki menis hyvin ja saatais bebe kotiin. Mut yritän olla murehtimatta etukäteen, kerkee sitä sitten yllin kyllin, jos pahin käy.

Nyt vois lähtee äippäjoogaan pyöräileen tuonne sateeseen....puuh, ei kyl yhtään huvittais kastua, mut minkäs teet...:kieh:

Ritu 33+5
 
En ole täällä vissiin muutamaan päivään käynytkään...

Ensinnäkin liirahille iso :hug: ja toivotaan todella,että kaikki kääntyisi parhain päin. Ja minäkin olen sitä mieltä tavaroista,että älä nyt vielä ainakaan kokonaan hävitä niitä. Laita vaikka vaatekomeroon piiloon tms,koska ihan varmasti tarvitset niitä vielä=)

Mullakin oli tiistaina synttärit ja päivittäjä voisi päivittää iäksi 31v.

Tiistaina oli myös neuvola ja mä mittailen nyt sokereita kotona. Hieman nuo arvot ovat heittelehtineet...pitää nyt seurailla jatkuuko heittely vai mihin suuntaan menee.
paineet:108/56
hb 110 (taas vähän laskenut)
sf 25
sykkeet 145
liikkeet ++
tarjonta: ilmeisesti manteli on rt:ssa
pissa tällä kertaa puhdas
painoa tullut nyt n.7kg yhteensä

Alkkareista ootte puhelleet ja normisti mä käytän kanssa sellasia perusmallin alushousuja. Stringejä en tykkää yhtään käyttää eli ne ei ole mun juttu. Sairaalaan otan omat alushousut ja siteet. Mulla ei ole koskaan kauheasti tullut jälkivuotoa joten pärjään hyvin normisiteillä=)

Niin ja mä olen nyt kävellyt pari päivää ilman kipsiä=) Ei jalka kyllä vielä terve ole,mutta parempi näin.

LilliM ja manteli 30+4
 
lillim: paljon onnea synttärien johdosta :flower: ja kiva kun olet päässyt kipsistä eroon :)

olis kiva saada tällä kertaa synnärillä sellanen yhden hengen huone ( perhehuone ? ) en haluais ahtautua niihin kolmen hengen huoneisiin, ahdistaa jo pelkkä ajatus kun tietää et siel joutuu oleileen monta päivää..monikkosynnytyksen jälkeen sain automaattisesti sellaisen oman yksiön sieltä mut syystä silloin mut nyt mietin et miten sellaisen yksiön sais nyt käyttöönsä?!
 
Ziziz, katsoin mun tytön neuvolakortista miten se on kasvanut 1 v ja 1,5 v neuvolan välissä ja eipä ollut tuollakaan tullut painoa kuin 450 grammaa ja pään ympärystä alle sentin (mitat 18kk iässä 10700g /83 cm/47.4 cm). Eli pulleampi oli kuin teidän tyttö mut tuo painon tulo hidastui hänellä ihan selvästi tuossa vaiheessa (10 kk neuvolassa jo 10 kg/73 cm ja 2v neuvolassa 11.8 kg/86.5 cm) ja terve tyttö on. Eli en vielä hirveästi huolehtisi =)
 
Kurpitsa, mun käsittääkseni TYKSissä saa perhehuoneen ainoastaan jos on ensisynnyttäjä, ja silloinkin pitää olla hyvä tuuri että semmoinen on vapaana. Mun kaveri sai just pari päivää sitten esikoisensa ja heillä on tuollainen perhehuone. Olispa itekin päässyt sellaiseen, mä en osaa yhtään nukkua ku on vieraita samassa huoneessa, ja nolottaa kaikki ilmavaivat sun muut joita siinä synnytyksen jälkeen helposti on..
Se on kyllä helpottavaa, että vierailukäytäntö on nyt sellainen, että ainoastaan vauvan isä, sisarukset ja isovanhemmat saavat tulla visiitille, niin ei koko oma ja huonetovereiden suku ja kaverit rynni paikalle.
 
kojootti: no voi höh, niinpä tietty..ei siinä auta sit kun kökkiä viikon ajan kolmen hengen huonees, voi ahdistus..1-2pvää viel menettelis mut pidempi aika ei..mut toi on hyvä et noit vieraiden tulemisia rajoitetaan..
 
Mä olin viimeksi 5 päivää sairaalassa, siinä 3 hengen huoneessa. Onneksi meitä oli huoneessa pääsääntöisesti vaan 2, ihan pienen hetken oli 3 henkeä (vauvoineen tietty). Mäkin toivon pääseväni tällä kertaa nopeammin kotiin, musta se 5 päivääkin tuntui niin käsittämättömän pitkältä ja tylsältä. Enkä mä osaa nukkuakaan siellä vieraassa sängyssä vieraiden ympäröimänä. Täytyy toivoa, että sattuis osumaan paikalle semmoisena rauhallisena ajankohtana, ettei huoneet olisi kovin täynnä. Mä olen jopa harkinnut polikliinista synnytystä kun ei nappaa ollenkaan se osastolla makaaminen. Nyt vaan jännittää että jos tämä hra Hosuli ei suostukaan kääntymään tästä poikkitilasta, niin sitten on pakko tehdä keisarinleikkaus :( Ja se tietää sitten pitkää toipumista ja sairaalassakin saa olla pidempään. Pitäkäähän peukkuja että Hosuli ens yönä innostuisi ja kääntyisi huomisen neuvolareissun kunniaksi ;)
Mahtaako tyksissä olla wlan? Mietin että ottaisko läppärin mukaan, ku ei siellä huoneessa ole edes telkkaria. Vois sitten vaikka areenalta kattella jotakin kun vauva nukkuu.
 
LilliMennikäiselle onnittelut myös täältä! :flower: Kiva kun pääsit kipsistä vihoin eroon ja paraneminen voi kunnolla alkaa.

Mäkään en kyllä halua kauaa sairaalassa maata, varsinkin kun viimeksi jouduin siellä aivan riittävästi olemaan. Olin kuopuksesta osastolla sunnuntaista perjantaihin. Käynnisteltiin monta päivää ja keskiviikkona leikattiin. Perjantaiaamuna pääsin sitten pois. Eli ei sektion jälkeenkään tarvi montaa päivää olla sairaalassa jos mitään ongelmia ei ole. Sen pari päivää ne ainakin tuolla Jorvissa pitää. Kyllähän se niin vain on, ettei siellä sairaalassa ollessa pysty kunnolla nukkumaan kun on useampi synnyttänyt samassa huoneessa vauvoineen. Viimeksikin mun vieruskaverilla oli vauva, joka huusi koko yön. Oma vauvani nukkui, mutten minä siinä huudossa oikein pystynyt nukkumaan, vaikka oli korvatulpat korvissakin. Lopulta hoitaja tuli sinne ja yritti sitä äitiä auttaa saamaan se vauva rauhoittumaan. Mä itse laskin koko ajan tunteja siihen, että pääsin kotiin, sillä en mä pystynyt sairaalassa kunnolla nukkumaan.

Nytkin lähden viimeistään parin päivän päästä sektiosta kotiin jos kaikki on hyvin, eikä mitään komplikaatioita ole tullut itselle tai vauvalle. Sen pari päivää jaksaa just olla kun pääsee sitten kotiin lepäämään.

Nyt nukkumaan, joten hyvää yötä!

Katja-75 ja PikkuNeiti rv 32+2 (vartin päästä)
 
Onnea LilliM!

Neuvolassa käyty ja kaikki näytti hyvältä. Oli mukavaa, kun tuli taas varmempi olo, ja vauvastakin tuli taas vähän todellisempi :)

Pissa puhdas
Verenpaineet 119/63 eli aika normi
Painonnousu huimat 700 g/viikko
Kokonaisuudessaan painoa tullut raskauden aikana n. 9 kiloa, nyt vaaka näytti 59,9kg!
Sf-mitta 27 eli ollaan noustu taas keskikäyrän tuntumaan sieltä alempaa.
Sykkeet 150+
Liikkeet ++
Öttiäinen oli ilmeisesti edelleen raivotarjonnassa

Oikein iloinen olin tuosta sf-mitasta kun oli ihan hyvin kehittynyt, jotenkin on itsestä näyttänyt ihan kuin vatsa olisi enemminkin kutistunut! Mutta ainakin se kasvaa ihan todistettavasti :)

Tämmöisiä tällä kertaa!

Siilinlapsi ja öttis 31+0
 
Pikaisesti omaa napaa:

Huh, kylläpä eilen pelästytti kunnolla tämä pikkuneiti!

Siivoilin eilen koko päivän hissukseen ja ihmettelin kun vauva on kovin hiljainen, aamulla vielä liikkui ja päivällä hikotteli mutta iltapäivällä aloin kiinnittää huomiota että liikkeitä ei tunnu.

Viiden aikoihin kävin sängylle kera tuoremehun ja omenapiirakan jospa makea pistäisi vauvan jumppaamaan. Hiljaista oli, ihan hentoja liikkeitä mutta ei normaaleja muksaisuja.
Soitin äitipolille ja pyysivät käymään. Melkoisen määrän ajatuksia ehtii käymään läpi tuossa 35km ajomatkan aikana!

Syke onneksi löytyi heti kun anturit pistettiin kiinni ja liikkeet näkyivät käyrällä mutta minä en niitä tuntenut. Sen sijaan supistukset 10min välein! Toki lieviä mutta kuitenkin.
Lääkäri oli todella ihana ja sanoi että turhia käyntejä ei ole ja ilman muuta uudestaan jos tuntuu siltä ettei liikkeitä ole riittävästi.
Sisätutkimus osoitti että kohdunkaula on pehmennyt mutta kiinni ja sopivan mittainen.
Ultrassa kävi ilmi että vauva on kääntänyt kylkeä ja potkii nyt istukkaan päin ja siksi liikkeet ovat vaimeampia. Mallikkaasti neiti oli pää alaspäin ja pää ja vartalomitta vastasivat viikkoja. Hengitysliikkeitä teki. Lääkäri nauroi että kovin pitkäsäärinen vauva, mikä nyt ei ole ihme kun äitikin on 180cm. Painoarvio oli 2352g. Eli hyvin on kasvettu.
Olin NIIN helpottunut kun ajelin kotiin ja nukuin kuin tukki viime yön.

Tulipa mieleeni tuosta sairaalassaolo ajasta että esikoisesta 12v sitten oli 4hlön huoneessa ja voi luoja että olin väsynyt kun pääsin kotiin. Meno on melkoista kun 4 vauvaa syö ja nukkuu eri tahtiin. Juuri kun yhden sai hiljaiseksi, aloitti seuraava.
Melkein 4v sitten huoneet olivat muuttuneet 2 hengen huoneiksi ja vaikka huonetoveri oli ihana niin on melkoista säätämistä kun vieraita käy vaikka vaan lähimmät pääsevät katsomaan. Tämä kuopus oli vielä tarkkailussa sokeritipassa joten olin ilman vauvaa ekat 3 päivää ja aika kamalaa hormonihöyryissä.
Nyt kun menen reilun parin viikon päästä pelkopolille, ajattelin kirjata ylös että haluan mahdollisimman pian kotiin mikäli vauvan vointi sallii. Helpompi romauttaa hormonitaso tutussa ympäristössä kun ankeassa sairaalassa ilman läheisiä. Molemmilla aikaisemmilla kerroilla 2 päivä synnytyksen jälkeen on ollut pahin, maito on noussut todella rajusti, olen ollut turvoksissa ranteita ja nilkkoja myöden. Ja sitä myöden myös mieliala on ollut kovin matala ja mies oli melko ihmeissään kun itkevä vaimo soittelee milloin mistäkin. Mutta kolmas kerta toden sanoo ja ollaan viisaampia!

TätiUuu ja pitkä jalka 32+5
 
Huomenta, huomenta!!!

Nopsasti vaan moikkaileen tänne:wave: Pitänyt kohtuu kiirusta näin sairaslomalla, ni tuntuu ettei ehdi edes tänne rauhassa... Paljon on tullut taas tekstiä ja enää en tietty muista kenelle piti mitäkin toivotella:whistle: Mutta jaksuja niitä tarvitseville ja onnea hyvistä neuvolakuulumisista/äippäpoli käynneistä sellaisia saaneille!

(.) kasvaa tasaisesti yläkäyrän yläpuolella... Sf-mitta menee siis samassa edelleen kuin viikot! Vauva on laskeutunut ja kiinnittynyt, eikä enää terkan mukaan pääse kääntyilemään. Iso kokoinen olis tulossa ja koska tämä raskaus tuskin menee 40 viikolle saan lähetteen synnytystapa arvioon ja koko arvioon jo aiemmille viikoille. Täällä normisti viikolla 38 mut ku tää ei ehkä siihen asti sisällä pysy:D Eli toivottavasti olis aikoja ja pääsisin sillä terkan suunnittelemalla 36 viikolla äippäpolille! Huh, ei tässä enää taida kauaa mennä kun on jo pieni sylissä:heart:

Zaijuska ja Saappi 33+6
 
Zaijuska Aika myöhään teillä toi synnytystapa-arvio. Hitto jos se on meilläkin noin myöhään.

TätiUuu Olipa hyvä, et kaikki oli hyvin vaikka vauveli sut säikäyttikin.

LilliM Paljon Onnea!

ON: Ei mitään kummempaa. Tänään vietän vapaa iltaa kun miehellä on työpaikan saunailta. Minä vietän oman "saunailtani" sohvalla suklaalevyn kanssa. Nams!

Hauskaa viikonloppua kaikille toivotteleepi

AaVee ja pikku L 30+3
 
TätiUuu, hyvä kun kaikki oli lopulta hyvin! Kuulosti kyllä ihan samanlaiselta tapaukselta kun tuo mun viime perjantainen. Mulla ei tosin äippäpolilla katsottu ultralla mitään mittoja, eikä asentoa tms. sen vain tarkistivat, että sydän löi ja sitten laittoivat käyrille.

Siilinlapsellakin oli mukavia neuvolakuulumisia. Hyvä juttu.

Zaijuskalla maha-asukki on jo asettunut lähtökuoppiinsa. Aika mahtavaa! Sulla on onneksi noita viikkojakin mukavasti kasassa, että sillä tavalla hyvällä mallilla asiat.

Me käytiin eilen Citymarketin Mammuttimarkkinoilla ja mukaan lähti monta pakettia vaippoja niin kuopukselle kuin tulevalle vauvallekin. Ostimme myös jo ensimmäisen pahvilootan Nan-äidinmaidonkorviketta. Eli nyt on sitten vaipat ja Nannit hankittu. Mä yritän kyllä tälläkin kertaa onnistua imetyksessä, mutta tuota Nannia on syytä olla varuilla jo kotona. Mulla kun tuo imetys on loppunut aika lyhyeen molempien poikien kanssa.

Käytiin eilen myös koko perhe kirpparilla ja sieltä lähti mukaan Ruskovillan punainen villahaalari kokoa 80, joka siis oli uudenveroisessa kunnossa. Hintakin oli tosi halpa kun 10 euroa oli pyynti. Ei siinä tarvinnut kahta kertaa miettiä kun noi villahaalarit maksavat uutena sen 62 euroa. Eli aikamoinen löytö oli. Eilen sen jo pesinkin villapesuaineella ja nyt se on kuivumassa.

Meidän neiti on nyt taas tasaiseen liikkunut sen perjantain jälkeen ja muutenkin mun vointi on ollut hyvä niin kuin oikeastaan koko raskauden ajan. Liitoskivut vain vaivaavat ja yöllä asennonvaihto voi aiheuttaa tuskaa kun mulla noi kohdunkannattimet vihoittelee. Muuten täällä mennään ihan mukavasti eteenpäin.

Tuosta vauvan laskeutumisesta ja kiinnittymisestä vielä. Mulla ei varmaan tämäkään vauveli laskeudu saatikka kiinnity ennen sektioon menoa, joten se jää multa taas kerran kokematta. (Pojat kun eivät koskaan laskeutuneet tai kiinnittyneet vaikka syntyivät rv 41+6 ja 42+2). (Pojat kyllä syntyivät molemmat napanuorat kaulan ympärillä, joten en tiedä sitten vaikuttiko se asiaan). Ehkä on ihan hyväkin, ettei tule sitä keilapallon tunnetta jalkoväliin, mutta hengittäminen vain on työläämpää kun toinen majailee niin ylhäällä. Eli molempi parempi kai.

Hyvää alkavaa viikonloppua kaikille!

Katja-75 ja PikkuNeiti rv 32+2

 
(.) ihan vaan omaa napaa :)

Huraa, ihanaa olla väärässä! ? Hosuli on raivotarjonnassa, se onkin hänen luiseva peba jota hän auliisti koittaa punkea kylkiluiden alta ulos :) Kovin erilainen liikehtijä jos isoveljeensä vertaa. Kummatkin on siis tosi aktiivisia, mutta isoveljellä oli tapana veivata pisinpoikin, kun tämä Hosuli taasen harrastaa enemmänkin semmoista venyttelyä, joka tuntuu ihan kauheelta. Ei siis satu, mutta tekee häijyä.

Neuvolassa tosiaan kaikki kunnossa, painonnousu kiihtynyt ja se saisi nyt vähän hidastua, vaikkei sitä painoa vielä ole niin paljoa tullut että tarvitsisi asiasta huolestua. Olen alkanut kävelemään päivittäin ja leipä on vaihtunut välipaloilla porkkanaksi, täytyy toivoa että se näkyy edes jossain. Käveleminen sujuu nyt pitkästä aikaa kivutta, mulla on alkaneet helpottamaan nuo liitoskivut. Pysyisivät nyt vaan pitkään poissa.
Nyt on siis rv30+3, painoa tullut yhteensä 8kg, verenpaineet 138/74 (yläpaine vähän korkea kun tuli melkonen kiirus kotoota lähtiessä), syke 150 ja tasaista jumpustusta, liikkeet ++, ja pissa puhdas.
..ja sit se sf-mitta.. Kuten tässä olen ounastellutkin, niin nyt pompattiin sitten oikeen vaan reippaasti yläkäyrän yli.. Mitta oli nyt 32,5. Lapsivettä tuntui kuitenkin hoitajan mielestä olevan ihan sopiva määrä, joten todennäköisesti mittaustulos johtuu eteenpäin kallistuneesta kohdusta ja siitä, että Hosuli on tosi ylhäällä. Esikoisesta käyrät oli myös korkealla, mutta tämänpäiväisen kaltainen huima pomppaus tapahtui vasta myöhemmillä viikoilla.
Kokoarvio varattiin raskausviikolle 37, ja seuraava neuvola on 4 viikon päästä.
 
Painosta Mulla painoa on tullut tähän mennessä +7,3kg

Perhehuoneesta Olisi tosiaan ihana saada sellainen, mutta mun käsittääkseni Taysissa ei niitä ole.

Neljän päivän päästä on meidän vaavin kokoarvio, jännitys alkaa olla jo aika suuri. Toivoisin saavani kuulla sukupuolestakin varmistuksen. Osaako joku sanoa, katsotaanko äitiyspoliklinikalla kohdunsuun tilanne aina? Mulla pitäisi olla synnytystapa-arvio tuolla samalla kerralla, koska en saanut lääkäriaikaa omaan neuvolaan enää.. Toivottavasti katsoo myös kuinka tilava lantio on jne..

Tänään pitäisi lähteä miehen mummun 85v synttäreille. Matkassa kuluu aikaa vajaa 1,5h yhteen suuntaan. Jotenkin raskauden aikana oon jännittäny automatkoja todella paljon. Muutenkin pelkään aina vähän pidemmillä matkoilla, että jotain tapahtuu. Nyt kun odotan vauvaa niin pelko on tuplaantunut. Jonkinlainen suojeluvaisto kai :)

Nallu ja Hattivatti 35+6
 
Pikaisesti tulin vaan kommentoimaan tuohon Nallun kysymykseen.. Eli ei ainakaan täällä meillä äitipolireissuilla automaattisesti tsekata kohdunsuun tilannetta. Viime raskaudessakin kohdunsuun tilannetta alettiin tsekkailla vasta ihan lasketun ajan lähestyessä - ei vielä näillä viikoilla. Mut tämäkin voi toki vaihdella, mut näin täällä. Toki jos on supisteluja ollut niin tilanne on ihan eri, mut ei normaali kokoarviokäynneillä.

Pirtsi 34+6
 
Jorvissa kyllä noita perhehuoneita löytyy, mutta olen itse aina ollut useamman hengen huoneessa. Silloin kun esikoinen syntyi ja joutui lastenosastolle kolmen tunnin iässä niin mut laitettiin toisen äidin kanssa samaan huoneeseen, jolla oli vauva myös lastenosastolla. Me oltiin sitten kahdestaan koko ajan ilman vauvoja siinä huoneessa. Esikoinen jäi lopulta viikoksi lastenosastolle ja mä pääsin 3 päivän päästä pois. (Olisin varmasti päässyt jo aikaisemmin, mutta odoteltiin, että jos vauva pääsisi myös samaan aikaan pois). Kuopuksen kanssa en edes pyytänyt perhehuonetta kun mies oli esikoisen kanssa kotona, eikä hän olisi sairaalassa yötä halunnut ollakaan. Tälläkään kertaa en aio pyytää perhehuonetta, vaan mies saa olla lasten kanssa kotona.

Mullakin on nyt tasan kuukausi siihen synnytystapa-arvioon, jolloin sitten käydään läpi nuo sektioon liittyvät jutut ja vauva saa "virallisen syntymäpäivän". Ainakin kahdesta edellisestä siihen on kuulunut myös käyrillä oloa ja vauvan ultraus. Saas nähdä miten tällä kertaa, että ultraavatko ollenkaan. Perätilassahan tyttö nyt majailee, mutta sektiossahan sillä ei ole väliä, joten siksi sitä mietin. No, kuukauden päästä sen sitten näkee. Olisi se kiva jos ultraisivat niin saisi taas ajantasaisen painoarvion tytölle. Viime kerralla rv 30+ arvioitu syntymäpaino laskettuun aikaan mennessä oli 3750g, eli olisi noin 20g painavampi kuin kuopus syntyessään. Nämä ovat kylläkin arvioita ja molemmista pojista aikoinaan ne arviot ovat heittäneet 700g ylöspäin. Saas nähdä miten käy tällä kertaa.
 
Olen lukenut teidän juttuja tässä aamupäivän aikana niin ja näin, enkä muista mitä kysymyksiä kelläkin oli, joten en lähde kommentoimaan sen kummemmin.
Keskiviikkona olin neuvolassa. Kaikki hyvin. Vauveli rt:ssa. :)
Millä viikoilla ekaa oottavat olette käyneet tutustumassa sairaalassa? Sain ajan heti ensi viikolle, viikkoja silloin 33. Onpahan sitten käyty ainakin. Vaikka se kuulostaakin jotenkin "aikaiselta".
En ole saanut tänään oikein mitään aikaiseksi. Piti siivota, mutta ei oikein innosta. Ruoan tein ja huh kun tulikin mausteista broileripastavuokaa. Ens kerralla täytyy jättää mausteet vähemmälle.
:hug: sitä tarvitseville!

rv 32+3
 
Mä olin esikoisen aikaan myös 4 hengen huoneessa ja ainoana vauvattomana, kun oma vauva oli sokeritipassa ja seurannassa lastenosastolla. Sektio tehtiin maanantai-iltana ja torstai-iltapäivänä sain vauvan viereeni. Perjantaiaamuna alettiinkin sitten puhumaan jo, että kotiin ja mä olin ihan puulla päähän lyöty, kun olin vasta saanut vauvani vierihoitoon :O Tuntui hurjalta, että nyt mun pitäis sitten yhtäkkiä pärjätä vauvan kanssa kotona, kun alku oli niin dramaattinen ja maitokaan ei ollut vielä noussut. Yhden lisäpäivän olisin halunnut, mutta hyvin se kotiintulo sitten meni ja maito nousi heti seuraavana yönä :) Eli mulla ei sinänsä ole mitään kiirettä pois sairaalasta, tulee ruokakin suoraan eteen jne. :p Hyvinkäällä on perhehuoneita ja lisäksi ainakin 2 ja 4 hengen huoneita. En tiedä onko 3 hengen..?? No, halutessani voin mennä 32-34 raskausviikoilla synnärikierrokselle (sinne kun ei tarvitse etukäteen ilmottautuakaan). Oli remontti meinaan käynnissä vielä, kun viimeksi synnytin, että pikkuisen on varmaan muuttunut tilat.

Synnytystapa-arviosta Nallu kyseli, niin mulla ainakin se on joskus 36 viikolla ja korvaa sen viimeisen lääkärintarkastuksen neuvolassa. Eli heidän pitäisi sitten myös se kohdunsuuntilannekin tsekata. Luulen, että näin sullakin, jos kerta kokoarvion lisäksi sulla on myös synnytystapa-arvio siellä.

vaimo ja vaavi 30+4
 
Heippa,

torkahdin itsekin hetkeksi kun autoin 4,5 veetä nukahtamaan päikkäreille. Nukkuukko muilla vielä "isot" lapset päikkärit? Meillä reilu 2vee nukkuu joka päivä ja jopa 3h unet + yöunet 20-07.30. Isoveli nukkuu ehkä noin puolet viikon päivistä päiväunet 1-2h ja yöunet 21-08. Ihan tyytyväinen olen kun nukkuvat yöt hyvin ja vielä päiväunet päälle. Isomman veikkaan kyllä kevääseen mennessä jättävän päikkärit lopullisesti, mutta aika usein vielä ne tarvitsee.

Liirah Täälläkin toivotaan ehdottomasti vain ja ainoastaan onnellista lopputulosta ja hengessä ollaan mukana!

Painosta Mulla on tullut jo 12kg ja se tuntuu ihan liialta kun lähtöBMI on sen melkein 25. Tosin on ne kilot aina lähteneet melko hyvin, mutta ihmettelen kuinka ihanan alhaisia vaakalukemia täällä monella onkaan. Itse kun olen painanut 60kg viimeksi 18-vuotiaana anorektikkona:O Lähtöpaino täällä päälle 70kg, toivottavasti en ole ainut isokokoinen teidän keijukaisten joukossa:D

Vapaa viikonloppu, huomenna menen kirppikselle (lasten) penkomaan jos löytyisi pojille tai vauvalle jotain kivaa. M ja osa L koon mammahousuistakin on alkanut ahdistamaan tuosta alamahan kohdalta, jossa ennen trikookaistaletta se sauma ei anna periksi yhtään. Pitäisi löytää parit uudet housut. Ongelma vain siinä, että M-koko olisi reisistä ja pepusta ok, mutta maha ja tuo alavatsan ympäryys on kai sitten L-kokoa. Jospa kirppikseltä löytyisi mammakuteitakin, hope so.

Eipäs muuta kuin hauskaa viikonloppua!!!

Maija rv 30+2
 
Millä viikoilla ekaa oottavat olette käyneet tutustumassa sairaalassa? Sain ajan heti ensi viikolle, viikkoja silloin 33. Onpahan sitten käyty ainakin. Vaikka se kuulostaakin jotenkin "aikaiselta".
Meidän kunnassa ei sairaalaan tai synnärille järjestetä enää tutustumiskäyntejä ollenkaan. Itse pääsin siellä toissa viikolla piipahtamaan pelkopolin yhteydessä, olin ns. etuoikeutettu;)

Mulla on nyt tullut takaisin alkuraskauden etova olo. Kaikki ruoka vähän tökkii. Neuvolassa kaikki oli toissa päivänä ok, painoa tosin tullut kolmessa viikossa kolme kiloa. Tosin mulla toi paino riippuu aika paljon siitä mitataanko se aamulla vai iltapäivällä. Nyt oli iltapäiväkäynti, joten pistän tämän piikkiin osan noista kiloista. Eikä terkkakaan mitenkään huolissaan ollut, kun hänestä mulle ei ollut silmin nähden tullut kun tuo maha tuohon eteen:)

Miten teidän miehet ovat ajatelleet aloittaa isyysloman? Kun lähdette synnärille vai vasta kun kotiudutaan? Oon jotenkin käsittänyt, että monet aloittavat vasta kun kotiudutaan, mutta eikö se ole aika ankeata, jos mies vain piipahtaa töiden jälkeen oasatolla katsomassa äitiä ja vauvaa? Itse uskon kaipaavani seuraa tuonne ihan päivälläkin..

Terese ja poitsu 33+3
 
Terese, meillä mies aloitti loman siitä päivästä kun sairaalaan mentiin. Eli mun tapauksessa kun mentiin käynnistykseen. (Mies oli sen sillai sopinut jo töissä aiemmin). Miehellä oli sovittu myös, että jos synnytys käynnistyy itsekseen niin hän lähtee töistä pois ja jää samantien isyyslomalle. Eli hyvin joustavia olivat töissä. Tästä kolmannesta hän aloittaa isyyslomansa samana päivänä kun mennään siihen suunniteltuun sektioon.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä