Marraskuun muruset *lokakuussa*<3

Huomenta!

Joo kovin hiljaista tuntuu olevan.. Sitä vaan ootellaan =)
Eiköhän tää tästä kohta ala vilkastumaan jos joku pääsis jo tositoimiin. Kiire nyt ei vielä oo kellään..
Hauska käydä tuolla Lokakuisis lukemassa, ku siellä porukalla jo la yli ja vointi alkaa käydä malttamattomaksi ;) Kohta niitä huokauksia lukee tältäkin palstalta ;)

Me lähdetään esikoisen kans HopLoppiin touhuamaan =)

Moon ja pikkunen ja POKS POKS 37+0 jee !! Sitä oltais täysaikaisia sit !!! :heart:
 
Tänään olis äippäpolilla synnytystapa arvio. Kirjoittelen sit kuulumisia kun siltä kotiudutaan. Vähä jännittää kuulla kyl onko paikat aukeillu tai mitään muutosta ylipäätään tullut kun sypistuksia ja muita kipuja tulee.

Eveny ja poju 36+1 (huh ku tuntu hullulta laittaa tuo 36 mihin se aika katoaa)
 
Mä tulen myös hiukan "nostoapua" antamaan. ;)

Täällä on tosiaan hiljaista ollut kun vertaa aiempien kuukausien suoranaiseen "kuhinaan". Osa varmaan kirjoittelee tuolla Facebookin puolella enemmän ja osa vain taustailee muuten.

Mä kirjoitin itselleni, tässä yksi päivä, listan tehtävistä töistä, mitkä pitäisi saada tehtyä ennen vauvan syntymää. Aloitin niitä sitten jo pikku hiljaa tekemään ja aina kun sain yhden homman tehtyä niin yliviivasin sen listalta pois. Toi lista auttaa hahmottamaan mitä mun pitäisi vielä saada aikaiseksi ja jotenkin saa muhun hieman enemmän puhtia. Eilen sain sitten vauvan sairaalakassin pakattua valmiiksi. (Näin sain senkin pois listalta). Omaa aloitan kasaamaan tänään. Samoin ajattelin alkaa pesemään noita tuttipulloja ja rintapumpun osia sekä steriloimaan niitä. Ikkunatkin pitäisi pestä, mutta saa nähdä jääkö ne toiseen päivään...

Ensin lähden kyllä poikien kanssa ulos, että saan itsekin vähän raitista ilmaa.

Mukavaa päiväjatkoa kaikille!

Katja-75 ja PikkuNeiti rv 34+1

 
minä kävin eilen äippäpolilla. käyn nyt viikon välein kun on raskausmyrkytys luultavasti tuloillaan. ja pakkasin kassinki eiliselle varalta mukaan ja lääkärin mukaan kannattaa ens viikolla taas ottaa sillä saattaa joutua jäämään. kunhan ei vaan joutuisi kotoa nyt jo aiemmin lähtemään. rajaksi antoi verenpaineissa 160/100 ja proteiini jos menee kahdelle plussalle, täytyy lähteä osastolle. protsku häilyy yhdellä plussalla ja kotipaineet n. 145-153/87-98. oon jo asennoitunu että luultavasti ens viikolla joudun jäämään ja vauva syntyy joskun 37+ (esikoinen käynnitettiin 37+1).

me ei olla kysytty että kumpi masussa kelluu. nyt sitte päätettiin miehen kans että kysytäänpäs! noh, tottakai siitä ei nyt sitte saanu selkoa kun vauva oli kääntyny perätilaan...! ahdistaa :( ollut rt:ssä rv29 lähtien ja nyt sitte keksiny kääntyä ihan miten sattuu vaikka lähtö on luultavasti kohta lähellä. oisin niin halunnu alatiesynnytyksen kun esikoinen meni hätäsektioon niin nyt tuntuu että ehtiiköhän vauva enää kääntyä.. toivottavasti.

raskausdiabeteksesta huolimatta vauvalla kuitenkin kaikki ok, lapsivettä normaalisti ja kasvaa tasaisesti. hieman keskikäyrän yläpuolella mennään mutta pienempänä kasvaa kuin esikoinen.

joku puhui tuolla aiemmin unista ja onko nähnyt unta millon vauva syntyy. itse näin nyt viikolla unta että meille syntyi poika 10.10 ja mitoin 48cm 3420g. ja synnytin muka omassa makkarissa ihan yksin ilman mitään tuskia!! :rolleyes: jospa ei kuiteskaa vielä sunnuntaina :D

tasse & pingu 34+5
 
Ei tännekään mitään ihmeempiä kuulu. Tai no, jotain kyllä, on meinaan alkanu noi paasto-arvot taasen olla koholla :( Johtuu ilmeisesti siitä, että esikoinen on antanu mun nukkua pidempiä yöunia, ja sitten se maksa alkaakin pukkailla niitä sokereita omasta takaa. Ei kyllä yhtään huvittais alkaa heräämään aikaisemmin vaan, että vois syödä jotakin. Ku jostain syystä se uni maistuu niin paljon paremmalta kuin aamuinen porkkana-näkkileipä-piimä -aamupala..
Täytynee hakea apteekista jotain kuitulisää, josko niillä saisin tuon paastoarvon taas kuriin.
 
juu todella täälä vähä hiljasta..:) käyn kyl ite usein lukee, varsinki nyt on ollu melkein jännittäviä hetkiä kun muutamilla tuntuu olevan että voi lähtö synnärille olla lähellä..:p
itelle ei oikee mitää uutta niin ei oo tullu kirjoteltuu.

huonomuistisuudesta oli tossa jo aikasemmin puhetta, ja voin kyl liittyy dementikoiden joukkoon tai siis liityin kerhoon jo heti raskauden alkuvaiheessa. saatan esim kysyä mieheltä jotain, se vastaa, sit joskus puolen tunnin päästä mä en joko muista et oon kysyny tai sit muistan ett oon kysyny mut ei mitään käsitystä mitä se vastas.. muutenki välil tosi hajamielinen olo..

osaako joku kertoo voiko tällaset olla supistuksii ? eli siis eilen illalla tuli silleen sykäyksittäin, muutaman tunnin aikana, semmoisia hieman vihlovia pistäviä kipuja alamahalla, en osaa sanoa kestoa, aika lyhytkestoisia, ehkä 1-2 sekuntia kerrallaan ja niitä tuli jonkin verran silleen aaltomaisesti, ehkäpä parin tunnin ajan.. ei ne mitään mahdottomia olleet mutt semmosia vähän "lamauttavia" kuitenki että ei pystyny muuta tekee ja piti yrittää hengitellä rauhas.. mietin vaa ett oisko noi voinnu olla suppareita (vihdoinki..) ??? vaikee kyll vähän toi kuvaileminen.

lisäksi vauva piti samaan aikaan koko ajan aivan mahdotonta jumppaa ja tako mun oikeita kylkiluita ja tuntu että kohta tulee kyllä kyljestä läpi.. ihan mahdottoman voimakkailta potkut ja muu möyrintä kyl jo tuntuu..

meillä huomen neukka, saa nähdä mitä se sf-mitta taas on ku viimeks oli tosiaan 33, kun päiviä tais olla 32+5..

vaimo85 kiva että oli hyvä käynti pelkopolilla ja sait positiivisia uutisia :)

Tasse kovasti tsemppiksiä! toivottavasti ei iskis kuitenkaa se raskausmyrkytys, ainakaan kovalla voimalla. hyvä sen puoleen että kontrolleja tiheästi.

Katja-75 mä kans oon tehny listan, tykkään muutenki aina tehdä kaikenlaisia listoja..:D tosin tuossa nyt ei oo kun 5 asiaa mm. just se sairaalakassi..en pidä viel kiirettä sen suhteen ku la.han kuitenki reilu 5 viikkoo viel.. ja yks sieltä listalta jo pitiki vetää yli, meinaan oli tarkotus pakkaseen tehdä jotain ruokia esim. lasagnea valmiiks että sitte ku kotiudutaa nii kummankaa ei tarttis kokkailuun pistää aikaa vaan voitas keskittyä rauhas vauvaa ja ottaa vaa pakkassesta ruokii sulaan..niin ei sinne pakastimeen kyllä nyt mahdukaan mitään johtuen tuon miehen metsästysharrastuksesta, meinaan pakkasessa on nyt puolikas peura (filettä, palvia, makkaraa yms..) :)))

juu..jospas sitä lähtis koiruuksien kans lenkille ja sit helsinkiä kohti luennolle..
mukavaa päivänjatkoa kaikille :)

Josefiina & tyttönen 34+4
 
Viimeksi muokattu:
vähän on hiljentynyt palsta mut eiköhän se tästä vilkastuun..

tasse: mä kyselin noista unista..mun unen mukaan h-hetki olis tulevana lauantaina 9.pvä ( toivottavasti ei kuiteskaan ) ei kyllä täl hetkel oo mitään oiretta siihen suuntaan..tuo uni oli toinen tän raskauden aikana, ekassa unessa näin et synnytän rv31+ viikoil mut se ei onneksi pitänyt paikkansa joten usko tän unen toteutumiseen on aika mitätön ;)

huomen aamul on heti se tyksi käynti joten sitä jännätessä..

tän viimoisen parin viikon aikana on limavuodot loppuneet vallan, ei sillä et olis ikävä sitä mut kun ennen vuosin vähän väliä viimeiset 10 viikkoa ja nyt se loppus kuin seinään, et joko ei enää oo jäljellä limoja tai sit se on muuttanut muotoaan, kohdunkaulaltahan se lima tulee joten ehkäpä mulla ei sit enää oo kaulaa jäljel lainkaan mistä sitä vuotelis..no huomenna sen sit kuulee mitä muutoksia siel alapääs on tapahtunut..

mut nyt syömään jotain ja sit menis pikku tirsoille..

kurpitsa ja "A" rv35+2
 
Pidetäänpä pino pinnalla! Jotenkin täällä kovin seesteinen aika, ei ihan suunnattomia tapahdu tässä sairauslomalaisen arjessa.

Onnea Rilla pienestä poikasesta, hienosti hän on kasvanut!

Ja KIITOS Eveny kärsivällisyydestä rouvan saattamiseksi facebookin ryhmään. :)

Oma napa kasvaa ja kohta pullahtaa. Äitiysloma alkaa virallisesti lauantaina, tosin olen ollut sairauslomalla jo muutamia viikkoja. Pari päivää sitten alkoi oikeasti jännittämään kun työtoverini sai oman käärönsä 10 pvää yliaikaisena, komea poika painoi yli 4200g, melkoinen ukko ottaen huomioon että äitinsä on 160cm sulka päässä ja muutenkin aika pikkuinen ihminen.

Täällä on valmistelut käynnissä, vauvapyykkiä on pesty, nyt olisi hommana tyhjentää kaappi vaatteita varten. Tein myös listaa mitä pitäisi tehdä ennen vauvan tuloa ja tässähän taitaa tulla kiire. Tässä ei kuitenkaan mikään mieletön energia jyllää ja aika tuntuu menevän jo tämän olemassa olevan perheen arjen pyöritykseen. Onneksi esikoiseni viihdyttää mielellään meidän 3v villikkoa ja äiti pääsee välillä kunnolla lepäämään. Tänään villikko pääsikin tarhaan joten nautin laatuseurasta huolella.

Oho, vihitty soitteli ja pyysi rouvaansa lounaalle kun on töissä kotikylällä! Pitänee oikein kaivaa suoristusrauta ja meikit esille että josko ihan kaunistautuisi.

Mutta nyt lähden tutkimaan tuota meidän fb-ryhmää, siellähän on juttua vaikka kuinka!

Aurinkoista syyspäivää pallot!

Täti Uuu ja navan pullistaja 34+4

ps. Josefina84:Etkös ole menossa synnyttämään K-HKSan? Meillä näyttää olevan sama la, saas nähdä tehdäänkö treffit sairaalaan? :)
 
Viimeksi muokattu:
Hei taas,

oon täällä taustaillut joka päivä lukenut teidän juttujanne mutta oon niin huono kirjoittaja etten saa mitään kirjoitettavaa aikaseks vaikka muuten halu osallistua on kova. :whistle:

Miten usein teillä on ollut neuvolakäyntejä rv 32-33 lähtien. Itsellä oli viimeksi neuvola 28.9 ja seuraavan kerran on vasta 18.10. Kasvukontrolliultra on 15.10 ku vauva kasvoi viimeksi siinä alakäyrällä.

Miltä hikka oikeen tuntuu? Eilen tuossa klo kahdentoista mailla yöllä tuntui alavatsan kohdalla n. 5 minuutin ajan samassa kohdassa kuin pieniä potkuja jonka pystyi tuntemaan myös kädellä ulkopuolelta. Nyt sitten aamulla hän on ollut kovin hiljainen ja aamujumppakin on jäänyt välistä. Välillä vain tuntuu hiljaisia liikkeitä :confused:

Linnna 33+0 POKS :heart:
 
Mulle on alkanut tulee ihan kauheita mahakipukohtauksia. Ensin olin ihan varma, että ne on synnytyssupistuksia ( ne on siis niin kipeitä), mut nyt en kyl usko et ne on suppareita, vaan..? Jotain ihan muuta..
Ja josefiina sillon kun mua supistaa niin Sissi ei liiku lainkaan. En sitten tiedä onko se ees mahdollista, että vauva pitäis kauheeta jumppaa samalla kun supistaa, koska silloinhan kohtu supistuu ja vauvallakin on ahtaammat oltavat.

Pelkopolilla kävin minäkin, ja voiko enää turhempaa käyntiä olla???? Siis mä olin melkein kiukkuinen kun pääsin sieltä pois. Ihan totaalisen paska käynti. Mähän menin sinne sen mun pitkän ponnistamisen takia, ja nyt lääkäri sit vaan sano et no paikat on nyt jo antanut periksi kerran ni kai se sieltä helmpommin tulee! No mä sit kysyin et mitä jollei tulekkaan, niin se sit vaan sano et sille ei sitten voi mitään. Siis mitä helkuttia?? Sen takia mä sinne menin etten joutuis ponnistaa sitä s****nan kahta tuntia! Kuulemma kolmen tunnin jälkeen aletaan vasta auttaa???????? Argh, kun alkaa taas kiukuttaa.

Linnna kuulostais kyllä hikalta. =)

Kojootti heräätkö yöllä kertaakaan? Jos meet pissalle, niin voisitko ajatella että sulla ois siinä samalla joku pieni välipala oottamassa, tai vaikka mehulasi? Niin ei tarttis sitten aamulla herätä aiemmin syömään.

Liirah + Sissi- punkero 33+0 :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja TätiUuu;22186245:
ps. Etkös ole menossa synnyttämään K-HKSan? Meillä näyttää olevan sama la, saas nähdä tehdäänkö treffit sairaalaan? :)
olikoha tää ps. suunnattu mulle siis? :D juu saa nähdä.. mä oon kyll vähän aatellu ett ois kiva jos vähän venähtäis lasketusta päivästä, tyyliin vaikka 40+5, niin ehtisin käydä vielä luennoilla..:) no kattoo nyt, lähempänä varmaan mieli muuttuu.. :) ja itehän siihen ei voi vaikuttaa.. olikos sulla muuten jo kokemusta tosta hämeenlinnasta synnärinä? mul siis ei, esikoista kun varrotaan.. toivottavasti on kiva paikka!

Mulle on alkanut tulee ihan kauheita mahakipukohtauksia. Ensin olin ihan varma, että ne on synnytyssupistuksia ( ne on siis niin kipeitä), mut nyt en kyl usko et ne on suppareita, vaan..? Jotain ihan muuta..
Ja josefiina sillon kun mua supistaa niin Sissi ei liiku lainkaan. En sitten tiedä onko se ees mahdollista, että vauva pitäis kauheeta jumppaa samalla kun supistaa, koska silloinhan kohtu supistuu ja vauvallakin on ahtaammat oltavat.
ok...voi olla et ne mun oli sit jotain muuta vihlontaa vaan. tosin siis kirjotin ehkä vähän epäselvästi, siis parin tunnin ajan oli tuollaista että toisaalta vauva ahkeroi jumpaten ja toisaalta tuli välillä niitä kipuja..ei ehkä siis juuri niiden aikana liikkunut mutt ne oliki tosiaan ehkä 1-2 sekunnin mittasia.. entä mitä jos on suppareita vaikk puol tuntii niin liikkuuko vauva niiden välillä??? siis te keillä on kokemusta.. ja kauan teillä useimmiten tommoset harjotussupparit kestää?
 
Viimeksi muokattu:
liirah: siis mitä..??!!! uskomatonta :headwall: ikävää ettet saanut peloillesi helpotusta, voi hitto suututtaa sun puolesta moinen tunteettomuus :kieh: eihän ketään anneta ponnistaa kolmea tuntia, kyllä siinäkin luulis olevan jo joku aikaraja, herranen aika sentään...
 
Josefiina84 Mulla ainakin harjoitussupparit on kestäneet yleensä muutamasta sekunnista ehkä jonnekin puoleen minuuttiin, riippuu ihan vahvuudesta. Yleensä ei kauhean kauaa. Sinä aikana vauva ei liiku, mutta heti kun suppari alkaa hellittää, niin vauva potkasee yleensä pari kertaa, ihan kun protestiksi tilapäiselle ahtaudelle.. Ja tätähän voi jatkua vaikka koko illan, jos sattuu sellainen päivä, että suppareita tulee jostain syystä enempi. Eli välillä supistaa, sitten vauva taas liikkuu, ja sama kaava voi toistua.

En tiedä onko tästä sulle apua, kun mulla ei oo vielä kivuliaita noi harkkasupparit, suurin osa tuntuu vaan kovotteluna, mutta osa saattaa sattua ihan vähän tai tuntua muuten epämukavalle, eli vielä mennään ihan perussetissä! Nyt ei ole ees ollut kauhean usein noita, mutta elokuulla olin saikulla tiheiden suppareiden takia, ja silloin meni kanssa tota kaavaa.
 
Kojootti heräätkö yöllä kertaakaan? Jos meet pissalle, niin voisitko ajatella että sulla ois siinä samalla joku pieni välipala oottamassa, tai vaikka mehulasi? Niin ei tarttis sitten aamulla herätä aiemmin syömään.

Liirah + Sissi- punkero 33+0 :heart:
Juu, heräilen kyllä, ja usein :whistle: Omalta osaltaan rauhattomasti nukutut yötkin käsittääkseni nostaa noita arvoja, ja mä olen nyt pari viikkoa nukkunut tosi huonosti. Täytyykin kehittää joku pieni suupala sinne kylppäriin :D Mahtaisko siitä guaremista olla apua paastoarvon kanssa? Vai auttaako se vaan aterianjälkeisiin arvoihin?

Ihan käsittämätön suhtautuminen siellä pelkopolilla, ei-hyvää-päivää sentään! :headwall: Mitenkä ihmeessä tuollainen ihminen on hakeutunut sinne töihin?! Saako se siitä jotain sadistista mielihyvää, kun voi lähettää peloissaan olevat ihmiset vielä enemmän peloissaan kotiin? Voisiko tuosta laittaa palautetta jonnekin?
 
Viimeksi muokattu:
Voi että teistäkö tuntuu että täällä on hiljaista!? :wave:
Mulla on niin vähän aikaa käydä palstalla etten juuri ehdi mitään kirjoittamaan ku se palsta-aika menee teidän juttujen lukemiseen.. :whistle:

Liirahilla oli kyllä melkonen pelkopoli kokemus! Tuntuu että tuonne sairaalaan suuntaan en itekkään ihan heti ole menossa kipuja yms. valittelemaan ku palaute on juurikin tuollaista aina ollu...tietty henkilöstä riippuu mutta ennemmin maksan itteni kipeäksi ja meen yksityiselle omalle lekurilleni. Mulla tuo terkka on jo monta kertaa sanonu että menee vaan sinne näytille mutta mitä se hyödyttää...Ens viikon torstaille tilasin ajan vauvan kokoarviota varten sekä samalla saa kattoa mitä tuonne alakertaan kuuluu ku noita suppreita tulee ja ihan kunnon kivun kans ja sitte tietty saa taas pikkusen nähdä!

Pitäs sinne fyssalle soitella, mutta auttaakohan sekään mennä siellä käymään?? Mutta jospa sieltä sais jotain apuja näihin järkkyihin liitos- ja laskimoiden painumisongemiiin...Mulla siis liitoskipujen lisäksi raajat puutuu ku olet hetken paikallaan esim. tietokoneella ku teet töitä on sun liikuttava väh. 10min välein ettei mee jaloista ja käsistä tunto kokonaan.

Tuollasta Katjan tyyppistä listaa oon määki aina harjoittanu, jotenki paremmin selkiytyy siinä mitä pitäskään vielä tehdä ja yleensä sillon ei unohu mitään tärkeää tekemättä (tälleen tein esim esikon rippijuhlia varten) ku listaan lisää sitä mukaan rivejä ku muistuu uutta mieleen. Nyt en oon tuollaista tehny mutta vielähän tässä ehtii.
Vauvalle kaikki on jo sängynpetausta vaille valmista! Turvaistuinki oottaa pestynä vauvan kotiintulovaatteineen lipaston päällä isukkia varten. Oma sairaalakassi on vielä vaiheessa, lähinnä siksi ettei mulla oikein oo mitään kassia mihin tavarat pakata :D

( . ) väsyttää ihan kiitettävästi! Onneksi pystyn jonki verran aamusella tuota kirimään. Yöllä ku unen laatu on huonoa ku tää kroppa ei suostu mihinkään asentoon niin ettenkö ois ihan järkyn kipeä. Tyynyjen varassa olen tähän mennessä jotenki nukkunu mutta nyt on viikon verran ollu tuo maha ihan kosketusarka ettei sitä voi ees tukea tyynyyn. Kylelteen ei siis voi olla tuon masun takia muttei myöskään lonkan takia eikä käsien. Kylelteen ku nukkuu niin toinen käsi on tyynyn alla ja se puutuu hetkessä ihan tunnottomaksi. Selällään ei voi ees kuvitella nukkuvani, heti alkaa ahistamaan ja vaikka tyynyllä tukis selän kaarella ja jalat koukkuun niin jostain syystä saan järkyt supparit noin aikaan...Nyt myös tuo magnesium on ruvennu tehottomaksi joten suonta vetää kivasti ja jalat on lievästi sanottuna levottomat. Viime yönä oli jo pakko hakea pakastimesta jyväpussi jalkopäähän jalkapohjia vasten. Näiden huonosti nukkuttujen öiden palkinnoksi olen saanut takain ah niin ihanan migreenin! :stick:
Tässä oli nyt vaan nää mun nukkumisongemat...Puutumisjutut ja liitoskivuthan jo tuli selväksi..Mulla paineet ja protskut ovat onneksi pysyneet nyt aisoissa mutta tuo turvotus ei hellitä vaan päinvastoin! Ei taida nuo mun munuaiset ihan täysillä käydä..
Johan tuossa tuli taas vaivaa ja valivalia kerrassaan joten muita vaivoja en taida ruveta tässä runoilemaan ku taitaa meillä kaikilla olla omat vaivansa..ja jostain syystä niitä on sitte kerryytetty oikein urakalla tässä raskaudessa.
Eli jaksuja meille kaikille!!

Siskolla la lähestyy, muistaakseni se oli 22.10 ja siellä kovasti jo ootellaan jotain tapahtuvaksi...ittekki ois jo valmis noihin viikkoin, pitkä matka vielä sinne on...eli täällä ei oo sellanen tunne tän ootuksen kans että aika menis äkkiä...mutta kaippa se meikäläisenki aika lähenee..

Voi p..a...jostain syystä tuo ei nyt linkitykkään tuo meidän tarra...höh... mutta täältä siis kirjoittelee crocus ja meidän Junnu rv 33+3
 
Viimeksi muokattu:
liirah: Ikävää, että sulla ei jäänyt hyvä mieli sen pelkopolin suhteen :( Nää on varmasti aina niin riippuvaisia siitä millainen persoona siel on lääkärinä vastassa : / Mut rohkaisuksi voin kertoa, että ystäväni ponnisti esikoista 2,5 h (siis ihan älytöntä! :O) ja poika syntyi lopulta imukupilla maailmaan. Kakkonen oli samaa koko luokkaa kuin hänen esikoisensakin (eli reilu nelikiloinen), mutta hän tulikin suht helposti ulos :) En muista tarkkaa ponnistusaikaa, mutta puolen tunnin sisässä kumminkin eikä imukuppia tarvittu. Aika kauhuissaan hänkin oli tän tokan synnytyksen lähestyessä, mutta onneksi kaikki sujui hyvin sit kumminkin. Mut mua itseäni stressaa juuri se, kun ei voi tietää etukäteen miten kaikki menee... Meneekö hyvin, kohtalaisesti vai miten. Joten ymmärrän täysin pelkosi. :hug:

Mä kaivoin jostain pöytälaatikostani toissa päivänä esille tuon rd-ruokavalio-ohjeen ja aion sitä noudattaa nyt suht tarkkaan. Mullahan ei sokereissa mitään ole ollut, mutta kun tuota painoa on nyt meinannut alkaa kertymään liikaakin, niin ajattelin jospa tämä auttaisi. Tuossa näkyy olevan tosi hyvä ateriasuunnitelmakin, jota täs sit oon seurannut. Mut teetä tai kahvia en kyl ilman sokeria suostu juomaan, ihan niin tarkkaan mä en sitä noudata :p Sitä kun en muutenkaan siinä paljoa käytä. Ja toi teekin on alkanut närästämään, kofeiinitonkin : / Eli ei tuu paljoa sitä litkittyä.

tasse: Toivotaan, verenpaineet pysyisi sulla suht kurissa ja, että vauva vielä ymmärtäisi kääntyä oikein päin kohdussa! :hug: Mullakin esikoinen syntyi hätäsektiolla ja toivoisin niin hartaasti, että saisin tämän vauvan synnyttää alateitse. Nyt olisi kaikki edellytykset siihen ainakin tässä vaiheessa, mutta toivottavasti vielä myöhemminkin.

Mun pitäis varmaan kanssa alkaa laatimaan listaa vielä tekemättömistä asioista...

vaimo ja vaavi 32+3
 
Linnna mulla on ollu rv 32 jälkeen viikon välein käynti. Piti olla ensi 2 viikkoa välis mut tuli joku juttu miks menin jo viikon päästä käymään ja sit jatkettiin viikon välillä.

(.) Synnytystapa arviossa käyty. Oli kyllä sellaanen lääkäri et huhhuh. Oli niin pikainen et ku mentiin viimeisenä makoilemaan käyrille kysyyn mieheltä et tutkiko se ees mitää. Ekana lääkäri kysy vaan et mikä vointi ja sit et ota housut pois. Sit se tunnusteliki jo lantion ja ultras yhtäkkiä. Verenpaine mitattii totes et menkää käyrille. Olin varmaan koko nainen ihan kysymysmerkin muotoonen. No kuitenkin...

Vauva oli jo kiinnittyny, kohdun kaula lyhentyny ja pehmee mut kohdun suu kiinni. Lantio ok. Paino arvio 3180g ja arvioitu syntymä paino 3700g. Lapsivettä oli ihan kivasti ja istukka jo rakeinen(?). Napanuora virtaus hyvä. Verenpaine yhä koholla joten 2 viikon päästä uudelleen ja otetaa napanuora virtaukset ym.. Eli on toksemia epäily! Käyrät normaalit. Sit piti vielä käydä ottamassa verikokeet tuosta toksemiasta ja niistä soittavat päivän mittaan. Niin joo ja pissa puhas.

Veikkailua tullu et ei kovin pitkään mee enää ku syntyy, mut mun tuurilla yliaikanen :)) Turvotukset vaan ärsyttää. tahtoo jo niistä eroon.

Eveny ja poju 36+1
 
Moikka

Tällä ollaan flunssan kourissa. Ihan kamala olo, nenä valuu ja kurkku on ihan tulessa! Onneksi esikoinen on päivät hoidossa niin saa nyt rauhassa parannella itseään ja nukkua pitkiä päikkäreitä. =)

Muutamilla on vauva ilmeisesti vielä perätilassa. Itse en uskaltaisi synnyttää perätilassa lasta ihan lapsen terveyden kannalta. Vaikka ei leikkauskaan kyllä houkuttelisi...tuntuisi, että molemmat vaihtoehdot ovat huonoja. Onneksi oma vauveli on raivotarjonnassa, eikä toivottavasti enää pääse kääntymään pyllylleen. Toivottavasti teillä, joilla on vauva perätilassa, vielä kääntyisi itsekseen tai saataisiin käännettyä!

Pian lähden kampaajalle juurikasvun värjäykseen, ettei vaan olisi rumana kun vauva syntyy ;)

Pikku-Katti 36+1
 
eveny: mul tulee varmasti olemaan samanlainen synnytystapa-arvio huomenna..liukuhihnameininkiä, oisin kyl ihmeissäni jos niille käyrille ees pääsisin joten en odota huomiselta tyksi käynniltä yhtään mitään...
 
Omaa napaa tuijoteltu taas tovi niin täytyyhän se muistaa myös onnitella kun Nooralle on jo pienokainen tullutkin! Ihanaa :)


Mutta omaa napaa taas.. yön sain nukuttua kun ennen nukkumaanmenoa otin vielä pienemmän panadolin, mutta aamulla alko heti ylös noustessa taas kipu tulemaan takaisin alavatsaan,ei onneksi niin voimakkaana kuin eilen. Käytin koirat aamukävelyllä ja painuin pehkuihin, kipu siirtyi vasemmalle puolelle, samantuntuisena kuin jos kylkeen joskus pistää,mutta kohde oli vaan alavatsan vas.reuna, ja nyt päivän aikana se on taas tuon sivukipuilun ja alavatsan kivun kanssa tasapainoillu ja vuorotellu. Kipu ei ole sietämätöntä, mutta varmaan jokainen muistaa sen inhottavan hieman kipeän olon yleensä kuukautisia ennen tai niiden aikana. Kerrankin on sentään itsellä tieto siitä, miten kuvailla tätä.

Sängyssä kun koitin päättää kummalla kyljellä nukun, niin kääntyessä se aina vihlasee vasemaan alavatsan reunaan, oikealla puolen oli nyt helpompi nukkua.

Poikakin painaa pissarakkoa niin lahjakkaasti,ettei tiedä kumpi häiritsee enemmän.. jatkuva "pissahätä" vai tämä inhottava tunne alavatsassa.. huoh. Ei se auta kun taas ottaa luuri käteen ja soitto äippäpolille.. varmaan sanoinkin jo joskus aikanaan että inhoan sairaaloita ja eniten mua kauhistuttaa jäädä sinne seurantaan, huoh.
 
Tuosta kelan verotuksesta..
Minä olin ihan varma, että olisin saanut palautusta, kun esikoisen aikaan meni se kelan 20% veroa äprahasta, mutta järkytys olikin suuri kun tuli mätkylappu kotiin.. Kuiteskin työ tuloista ei koskaan niin paljoa ollut veroa mennyt, niin en osannut kuvitella, että pitäisi kelan rahoista vielä enemmän maksaa.. Ja kokoajan vain odotin, että saan hyvät palautukset, mutta toisinpa kävi!! :( Ja jouluna saakin sit reilun 400e maksaa takaisin.. nyt pitäs laskea paljonko sitä prosenttia pitää nostaa, ettei taas joudu maksumieheksi!

Kävin tiistaina hammaslääkärissä ja ei ollut onneksi kuin yksi reikä hampaissa! Mutta kyllä se vaan on aina yhtä inhottavaa siellä käydä.

Neuvola ois ollut tänään, mutta siirtyikin maanantaille ku ei ole täti paikalla.. Ja muutaman viikon päästä on se nauvolalääkäri :O Toivon hartaasti, että siellä ois tällä kertaa joku oikea lääkäri!!
Saattaahan mulla kärähtää hermot josse akka työntää rakennekyntensä mun sisälle!!! PRKL!
Kiehuttaa jo valmiiksi niin paljon..

puhnalle 33+0 Poks!
 
Mä oon ihan ulkona näiden kipujen kanssa, kun ne tulee ja menee.. eilen illalla seitsemän aikoihin loppui supparit ja armoton selkäsärky kuin seinään. Positiivista silleen että sain nukuttua 9h kunnolla, kaksi edellistä yötähän mä valvoinkin :heart:
Tänään sitten alaselkäsärky on palannut kuvioihin, ajoittain koskee myös alavatsaankin, en tiiä enää itse mistään mitään, aamulla kävi mielessä sekin että nyt se poika muutti mielensä tulonsa suhteen ja repäseekin yliaikaiseksi :LOL:

Neuvolassa kävin, verenpaineet on edelleen todella korkeat mutta proteiini on hävinnyt pissasta :confused:
Painon perhanakin on mennyt laskemaan -500g/viikkossa, eli en enää olekaan lähtöpainossani, lähtöpaino maaliskuussa oli 61,2kg ja tänään painoin 60,6kg.
Hb oli 140, Sf 29, poika rt:ssä.
Pikapäivitys vaan, kun alaselkään särkee tosissaan ja oikea pakarakin on ihan hellänä :(

Tanya & herra hukkapätkä 36+6
 
vaimo85 viitsitkös laittaa tänne näkyviin, että mitä siinä sun rd-ruokavaliossa suositellaan iltapalaksi? Mähän en ole saanut mitään ruokavaliota, vaan ohjeistusta jonka mukaan voin sitten aikalailla oman pääni (ja kroppani ;) ) mukaan sumplia että mitä sopii syödä ja mitä ei. Nyt on tosiaan tuo paastoarvo se ongelmallisin, mutta se kyllä ratkennee sitten sillä yöunen lyhentämisellä, jollei muu auta. Nyt kun oon parina yönä saanu nukkua pitkään, niin herätessä onkin ollut niin karmea nälkä että vatsassa kurnii. Ja kun mä joka tapauksessa käyn yöaikaan viimeisen kerran vessassa siinä kuuden maissa, niin voisin kyllä hyvin mitata paastoarvon siinä samalla ja syödä sitten vaikka porkkanan ja lasin maitoa tai jotain vastaavaa.
Vein pojan äsken taasen seurakunnan kerhoon, ja voi hyväänen aika mitkä huutoraivarit hän taasen veti.. Ei olis millään halunnut jäädä kerhoilemaan, vaikka viime kerralla tuntui niin hyvin viihtyvän. Kait se on niin, että kun tuota kerhoa on vaan se 1 kerta viikossa, niin ei noin pieni muksu sitten totu siihen. Kun puistoilusta puolestaan on tullut pojalle niin tosi tärkeää, sinne hän menee oikeen mielellään n. 4 päivänä viikossa.
Nyt mä koitan keretä väsäämään kaalilaatikon ennen kerhon loppumista.
Voikaahan paksusti! :heart:
 
Heidi: Onko sulla testattu lähiaikoina pissatulehduksen mahdollisuutta? Mua painaa tuo muksu kanssa TODELLA pahasti rakkoon, varsinkin öisin ja tästä johtuen mulla on myös alamahakipuja. Aattelin, että kuuluu asiaan kun muksun pää on tuolla niin alhaalla jo. Eilen sitten multa löytyi lievä vtt johon aloitin eilisillalla lääkityksen.

Terese ja poitsu 35+2
 
Mä täällä kans nuhaisena tuhisen:snotty: Tuntuu tämä flunssa menevän suoraan keuhkoihin ja meillä ainakin miehellä ja pojalla on yskä sitten jatkunut jo useamman viikon... Tosi inhottavaa yskiä ison mahan kanssa, kun tuntuu että housuihin lirahtaa jollei tosissaan pidä asentoa hyvänä yskiessä:headwall:

Neuvolassa käyty. Paino oli pysynyt lähes samana, hivenen laskenut siis, mutta tää olikin aamupaino... Muuten ei mitään erityistä. Syke oli hyvä ja sf-mitta pysynyt samana. Liikelaskenta lappusen sain matkaan, kun noita rauhallisempia kasvupäiviä alkaa oleen näin loppuajoista enemmän. Valkovuoto on lisääntynyt nyt selvästi. Eilen illalla jo ajattelin, että nyt lähtee limatulppa! Tuntui selkeästi kuinka kohdunsuulla "kihelmöi" ja jotain lähti liikkeelle. Kävin sitten vessassakin mutta ei se ollut ku valkkaria... Samoin nuo kalvot napsuu välillä niin kovasti, että oikein säikähtää vesien kohta menevän!!!

Jotenkin nyt niin tylsiä nämä päivät... Jotain pitäis kehittää, mutta mitään ei saa aikaiseksi! Onneksi tänään on kai illalla sade, niin saan ainakin nuo mun miehet (isompi ja pienempi ukkeli) tupaan ja mulle kaveriksi:p Aika vain tahtoo käydä pitkäksi täällä kökkiessä!

Liirahilla ollut tosi inha lääkäri!!! Mikä pelkopolin tyyppi se tuomonen on! Toivottavasti saat sitten synnytykseen extra hyvän kätilön, joka auttaa tuohon ponnistuspelkoonkin. Usein nuo kätilöt osaa "maanläheisemmin" kertoakin miten voi ite auttaa ja toimia. Lääkärit sit vaan kattelee päältä...

Lähtis hakeen pojan koulusta!:wave:
Zaijuska ja Saappi 35+5
 

Yhteistyössä