Marraskuun muruset *lokakuussa*

Ihanaa kuulla vauvauutisia ja tosiaan on alkanu vilkastuun täällä toiminta:) Mulla olis huomenna lääkärineuvola, että saapas nähdä onko kummoisia uutisia.

Ainaki liikkua oon taas pystyny! Siis kävelyä lähinnä. Heräsin aamusta klo 9 ja lähin vauhtilenkille tuonne melko kirpeään aamuun. Tein sellasen parin kilometrin lenkin. Alku meni niin kuin ei mahaa olis ollutkaan, mutta lopusta sai kulkea varpaillaan vihlasujen ja särkyjen kera. Mää en vaan osaa alottaa rennosti ja rauhassa tuota lenkkeilyä:/

ihan mielenkiinnosta kysyn että aiheuttaako kellään muulla vauvan liikkuminen tm. sellasia "ummetusmaisia kipuja mahassa?" Tyhmä ei tajua että mitä ne on.. ummetusta se ei oo kun täälläkin maha toimii ihan liiankin hyvin. Välistä ihan sekasin maha jatkuvasti..

Vyöhyketerapia Yks kaveri suositteli ett kokeilisin kun mun synnytykset olleet suhteellisen pitkiä. Sillä on moni kuulemma saanut synnytyksen keston lyheneen melkein puolella. Mutta en taida usklataa kokeilla kun pelkään että en kerkeä sitten saada mitään puudutuksia enään. Oon niin huono rentoutuun kipeänä.

Mutta täällä mennään:wave:
petite 35+4
 
neuvolas tuli käytyä iltapäivästä ja sieltä kävin lähetteellä pyörähtämässä äitiyspolillakin kun epäilivät raskausmyrkytyksen alku...

turvotus: +
päänsärkyä ollut lauantaista asti
pissa: protskut +
painoa ei ole tullut yhtään lisää viikossa
rr: 145/96 ( rv5 paineet 128/68 )
sf: 30 edelleen ( pysynyt samassa viimeiset 3 viikkoa ) alakäyrällä mennään

ens viikolle uus kontrolliaika äitiyspolille, tosin en saanut sitä aikaa vielä vaikka oottelin ½h sitä ( en tiedä mihin se kätilö hävis enkä sit jaksanut enää ootella joten lähdin lätkimään ) mut soitan huomenna sinne ja kysäsen josko joku olis sen ajan sinne varannut..

kurpitsa ja "A" rv37+0
 
Ja kovasti onnea vauvautuneille :)!

Mie olen ollut laiska kirjottelemaan muualle kuin tuonne facebookin puolelle mutta nyt yritän tännekin muutaman rivin saada aikaiseksi. Kotona on ollut vähän rankempaa kun esikoinen (8v) on ollut superstressaantunut koulusta ja varmaan myös tästä uudesta tulokkaasta. Aloittivat pari viikkoa sitten kertotaulujen harjoittelemisen ja ne on olleet hälle eka oikeasti vaikea asia koulussa. Viime viikolla sitten alkoi valittaa pahaa oloa aamuisin ja ruokahalukin katosi taivaan tuuliin. Kouluun lähtö on nyt sitten ollut viikon toooosi vaikeaa. Paha olo tulee heti kun muistaa että kouluun pitää kohta lähteä ja tänään on syönyt eka kerran edes suht normaalisti. Viikonlopunkin oli raukka ihan alamaissa eikä halunnut juuri mitään touhuta kuin oleskella vain. Oon yrittänyt puhua joka päivä ja paljon ja kysellä mistä voisi johtua (on ollut aina mahalla jännittäjä että siksi oon ihan varma et on sellaista somaattista oireilua jostakin tunnepuolen jutusta) mutta ei tyttö osaa oikein itse asiaa eritellä. Uskon että liittyy näihin elämänmuutoksiin mitä meillä on ollut (vauva, uusi koti ja koulu) ja nyt sitten pisteenä iin päälle toi matikan vaikeus kun on sellainen perfektionisti luonteeltaan.

Puuh. On kyllä tuntunut et ite ottaa jotenkin ihan suhteettomassa mittakaavassakin tämän tytön oireilun kun on niin herkistynyt tän raskauden myötä ja tuntuu et ei kestä sitä toisen pahaa oloa kun ei osaa ratkaista asiaa heti paikalla. Neuvolassakin siitä eilen juteltiin ja ehkä se on sellainen asia mikä menee ohi omia aikojaan eli pakko vain sitä kärsivällisyyttä löytää ja koittaa jutella tytön kanssa. Miten teillä muilla joilla on vanhempia sisaruksia, ovatko vielä reagoineet vauvan tuloon?

Ja tosiaan eilen kävin myös ultrassa missä tarkistettiin tuo vauvan tarjonta ja perätilassahan tämä tulokas edelleen istuu. Oma neuvolantäti oli jo sitä mieltä että vauva on raivotarjonnassa eikä mitään tarkistuksia tarvita mutta sain sitten vaadittua tuon ajan tuonne ultraan ja hyvä niin :) Viikon päästä sitten mennään OYS:iin tarkempaan arvioon siitä yritetäänkö kääntää ja voiko tulla alakautta pylly edellä.

Hirveän stressin oon kehittänyt jo tuostakin asiasta ja harmittaa kun tuntuu ettei oo yhtään hyvää vaihtoehtoa (kait sellainen ois mulle ollut vaan normi alatiesynnytys sitten :D) ja tuntuu et pitäis olla itsellä jo mielipide asiasta valmiina kun menee sinne sairaalaan. Onko teistä kukaan synnyttänyt alakautta perätilavauvaa ja kuinka se on mennyt? En kyllä edes tiedä yhtään mikä tuolla sairaalassa on se vallitseva käytäntö näiden kanssa. Sen verran ultraaja sanoi et vauva ei oo siinä linkkari asennossa vaan jalat tuolla alhaalla solmussa eli jos spontaanisti lähtee tulemaan niin voi yrittää työntää yhtä jalkaa edellä. Niin ja istukka mulla on tossa edessä et ilmeisesti se voi haitata käääntämisyritystä ja en edes tiedä missä vaiheessa ne enää yrittää kääntää. OYS:iin mennessä kun mulla alkaa kuitenkin jo se 38 vko.

Tulipas omanapaista tekstiä mutta pakko saada jonnekin purkaa kun illan täällä taas näitä yksin pyöritelly mielessä. Mieskin on töissä eikä se näistä mitään muutenkaan tajua ja mun vanhemmatkin on vielä reissussa ulkomailla ettei edes äidille voi avautua :LOL:

Nyt pakko lähteä laittamaan toi esikko petiin. Jaksamista itse kullekin näille viimeisille viikoille :)

JKMS ja 36+0
 
nyt omaa napaa..

neuvolassa paineet korkealla n. 145/102 ja turvotusta jaloissa ja käsissä mielettömästi..vkossa oli painoakin tullut +2kg, pissa puhdas.. mittailin nyt illalla kotona ja huomen aamulla mittailen vielä ja jos edelleen korkeat, pitää mennä suoraan äpolille-- no nyt paineet lähes samat tässä illan aikana kotona, kattellaan mitä aamulla.. mitäs näissä tilanteissa oikein tehdään kun pissa puhdas, ei päänsärkyä, ylävatsakipua tms. myrkytykseen viittaavaa? no luultavasti täytyy huomenna polille lähteä.. edellis kerrallakin paineet oli korkeat mutta nyt kun vkon mittailin kotona, paineet oli ok.. mut jos turvotus tätä vauhtia lisääntyy niin sormis ei tuntoa kahen vkon päästä varmaan oo enää.. :|

no joo, sf mittakin edelleen juuri alakäyrillä.. saas nähä.

saana & 36+4
 
JKMS: ikävää, että vauva on perätilassa. Itselläni ei ole perätilasta kokemusta, mutta en uskaltaisi riskien pelossa synnyttää alakautta. Sektio on kuitenkin vauvan kannalta turvallisempi vaihtoehto perätilatapauksessa, joskin äidin kannalta tosi ikävä. Varmasti tilannetta kannattaa harkita erittäin huolellisesti ja punnita riskejä sinulle ja vauvallesi. :hug:

Evenylle isot tsempit sairaalaan!

(.) 38+0 *poks*
Saisi olla jo vika poksahdus... Suppareiden metsästys on täällä jo kovassa käynnissä.

Pikku-Katti
 
Eilen herätty viideltä, tänään neljältä ja huomenna sitten varmaan kolmelta! Mikä siinä on kun tuntuu uni loppuvan kesken.. :confused:

JKMS - tsemppiä esikon ongelmien kanssa painimiseen!

Saanalle haleja :hug:

Mulla on tänään klo 10 neuvolalääkäri, jossa tsekataan alapään tilanne ja tehdään vauvan painoarvio :) Kävin aamulla vaa'alla ja painoa oli tullut viime kerrasta noin 2 kg :x Ja silloin en vielä ollut edes syönyt mitään. Nyt se näköjään kostautuu kun viime kerralla paino oli laskenut 100g / vk :kieh:

SW 36+2
 
JKMS mä synnytin tuon kuopuksen alakautta perätilassa enkä voi suositella. Mä tosin olisin loppuun asti halunnut sektion, mutta en saanut :kieh: Mua pelotti vauvan puolesta ihan hirveästi ja ponnistusvaiheessa (joka tapahtuu jalat telineissä...) mulle iski paniikki. Sinänsä synnytys oli ns. helppo, noin teknisesti. Mulle itselle se oli kaikkea muuta. Kesto 3h, josta ponnistus 18min. Kivut oli ihan toista luokkaa kuin normisynnytyksessä. Mulla vauva oli just siinä linkkariasennossa, joka on siis paras. Kammo jäi enkä toiste suostuisi moiseen. Enpä siis olisi tuolloinkaan suostunut ja koin, että mut pakotettiin siihen.

35+2 (esikoinen syntyi juuri näillä viikoilla)
 
JKMS Täällä kanssa esikon mielenliikkeet painaneet mieltä. Meillä tuo on sen vuodenverran vanhempi kuin teillä. Koulussa kanssa hommat vähän retuperällä ja äidille kiukkuaa ihan kiitettävästi illat! Maanantai iltana poika itki, kun pelkäsi kuinka paljon äitiin sattuu synnytys:'( Koitin sitten vakuutella, että kaikkia lääkkeitä saa kyllä jos ei kipua enää halua. Onhan noilla kestäminen kun maailma mullistuu ympärillä. Teillä kun on noita muitakin muutoksia ollut, niin varmasti on pieni kovilla:| Varmaan tuo kuunteleminen ja ajan antaminen on se paras ja tärkein keino nyt auttaa näitä esikoisia jaksamaan. Eihän teillä ole koulussa ollut kiusaamista? Tai sattunut jotain erikoisempaa? Ettei sillä halua mennä? Varmasti kyllä tuo kertotaulujen pänttääminen on hankala tilanne jo itsessään, jos haluaisi onnistua täysillä aina. Voimia teille molemmille tuleviin päiviin:heart:

(.) Ei mitään... Voisko niitä suppareita vaikka jo tulla!!! Argh!!! Eilen metsässä ja nevalla kuljettu ja tuloksena kolme supparia... No, sain ainakin nukuttua hyvin kun tuli oltua reilusti normaalia enemmän ulkona!!!

Z & S 37+4
 
Heräämiset: Täällä kans heräillään miten sattuu, tosin vauvan kanssa meillä ehkä alkaa olemaan jopa jo rytmi.. ennen se alkoi hulluna mukiloimaan kun kömmin takaisin petiin hetken valvoneena, nykyään se siinä puolikuuden aikaan potkii muutaman kerran ja kun menen takaisin nukkumaan, se rauhoittuu hetken päästä myös.. :) mulla noi aamuneljän heräämiset oli kesällä aika yleisiä, silloin tartuin tiskiharjaan ja tiskasin ja siivoilin ajankulukseni.. mieheltä sain vaan kommenttia kun hän viideltä heräsi, että : "ootko sä kipeä tai jotain, ei kukaan tiskaa tähän aikaan" :LOL:

Painonnoususta: mulla painonnousu pysähtyi ja nyt taas pikkuhiljaa noussut.. aamupaino itse mitattuna kumma kyllä ei näytä kuin 100-200g heittoja viikkojen välillä, mutta kummasti neuvolassa pomspahtaa se 900g helpolla.. tosin, siellä mitataan vaatteet päällä ja verensokerin mittauksen takia olen tunnin sisään vasta syönyt, niin sekin voi tehdä.. että tasaiseen tahtia se 200-300g veikkaan että tulee per viikko ihan vauvasta vaan

tuvotus: hemmetti kun kumpparitkin kiristää jotka on normisti koon kaks reilut.. huoh. ei voi käyttää normivartisia sukkia kun jää aivan kauheat painaumat..nilkka/avokassukkia siis jalkaan vaan..

mustelmat: onko kellään muulla samaa ilmiötä? mulla on pohkeiden ympärillä kummassakin jalassa viivat, aivan kuin olisi jollain paksulla langalla painettu mustelmat :confused:

Eilen illalla alkoi pikkusupistukset ja niitä tuli varmaan lähes kymmenkunta peräkkäin :D hahaa, josko se tästä! oliskohan tuo eilinen siivous vauhdittanu..

Tänään miehen kanssa kiinalaiseen syömään ja sitten jos jaksetaan niin katsomaan napapiirin sankarit- elokuva :)

Tänään myös neuvola, katsotaan mitä siellä taas tuleman pitää. ens viikolla kokoarvio ultra.. hui.. jännittää :p

H3idi ja pikkumies 37+2



edit. joko pirtsi on jakautunut? :confused:
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta !

Omaan napaan ei mitää, ei siis yhtikäs mitään! Aamu ripuloinnilla jatketaan, ilman supistuksia eikä muitakaa oloja ;) PAITSI, ihan järkkyy valkovuotoa! Onko se limatulppa, siis kirkasta?
Ku mul tulee valkovuotoo sellasta paksuhkoa .. yök! sori =(

H3eidi, ettei sun mustelma viivat pohkeissa olis vaan alkavia suonikohjuja? =(
Mul tuli esikoisesta yks sellanen johtuen just kamalasta turvotuksesta (en olis ite tajunnu mut neuvolatäti huomas) onneksi se ei ennättäny kehittymään ja hävis synnytyksen jälkeen.
Täs raskaudes ei oo näkyny, eikä oo ollu kyl turvotustakaa!
Kokeiles syödä tuoretta ananasta ja juoda vettä, josko auttais?

Tänään olis iltapäivästä neuvola.. sitä ennen katsastamaan auto !!
Ikkunoitakin lupailin pestä, mut sataa vettä.. hirveän harmi kyl =P

Moon ja Pikkunen 38+6
 
JKMS itsellä ei ole kokemusta alatiesynnytyksestä perätilana, mutten missään nimessä siihen itse suostuisi. Olen noita perätilavauvoja teholla nähnyt ja olen entistä vakuuttuneempi siitä, että vauvalla on aina joku syy siihen miksei käänny. Ja onhan se varmasti myöskin totta, että riskit ovat suuremmat perätilassa.
Meillä Sissi on myöskin perätilassa, enkä meinaa suostua edes ulkokäännökseen jollei Sissi tästä ymmärrä itse kääntyä oikein päin.

Eveny onnenpotku persiille ( jos jalka vielä nousis niin korkeelle) ja tsempit sairaalaan.

Saanalle myöskin tsemppiä polikäyntiin.

ON: mua ahdistaa tää maha ihan kauheesti. Siis fyysisesti. Tää on ihan pinkee koko ajan ja tuntuu etten pysty mihinkään kääntymään tai lattialta mitään nostamaan. Myöskin yöt on ihan tuskaa, kun sattuu kauheasti mahaan kun öisin kääntyy. Ja sitten mulla on vielä flunssa päällä, joten yöt meneekin sitten yskiessä ja mahakipua kuulostellessa.
Oon vähän kahden vaiheilla veisinkö esikoisen puistoon, kun ulkona sataa hiukan. Kuinka kivaa se on sitten olla ulkona, kun tulee vettä? En mä siellä itsekkään ois, mutta esikoiksta ei kyllä sade haittaa yhtään. jaaha, nyt se alkoi ottamaan kuvia, meen pelastaa kameran! :LOL:

Liirah + Sissi 34+6
 
Vika neuvolalääkäri takana ja oli kyllä pettymys! Lääkäri oli joku ihan palikka, ei edes yrittänyt arvioida minkä kokoinen vauva on, kokeili vaan että pää on alhaalla. Neuvolantäti sanoi, että lääkäri on tehnyt tätä vasta niin vähän aikaa, että ei osaa arvioida kokoa. Mä kun olisin niin halunnut tietää (näiden sokereidenkin takia) edes arvion minkä kokoinen vauva on :(

Sf-mitaksi sai ensin 29, johon totesin että on se kumma kun on vaan viimeisen 7 viikon aikana laskenut (viikolla 30+0 oli 30). No mittasi sitten uudestaan ja sai yhtäkkiä 32. En enää luota siihenkään yhtään. V*tuttaa!

Paikat oli kiinteät, kiinni ja 2,5 cm. Eli ei muutoksia sielläkään suunnalla.

SW 36+2
 
Viimeksi muokattu:
huomenta!

päikkäreiltä heräsin puheluun..mua pyydettiin töihin auttelemaan ja opettamaan yhtä uutta tulokasta, arvatkaas vaan oonko menos...

huoh, jossain välis soitan sinne tyksiin siitä ens viikon kontrolliajasta ja taidan samalla mainita tästä uudesta tän päivän oireesta eli on aamusta asti jotenkin ahdistanut ihan tosta yläkropasta ihan rintojen alta siis syvään hengittäminen, pään jomotus on helpottanut eilen mut siel tyksis vaan mainitsivat jotta jos tulee uusia oireita niin niistä pitäis soitella sinne päin mut en sit tiedä..

mites op:n vointi, onko supparit helpottanut??

olis kiva kuulla myös näistä kaksosten odottajista, eikös meidän pinossa ollut muutama..??

kurpitsa ja "A" rv37+1
 
Silent W; Mulla on kans mennyt luotto aika täysin tohon terveydenhoitajan / neuvolalääkärin ammattitaitoon jo ihan siitäkin syystä et molemmat olivat sitä mieltä et vauva on pää alaspäin. Tosin lääkäri oli tuolloin joskus viikon 30-32 paikkeilla et sillonhan on vielä vaikeaa arvioidakin. Terveydenhoitaja viimeksi kokeili tän ja sanoi et on pääalaspäin, aika napakasti laskeutunut muttei täysin kiinnittynyt ja et köllöttää oikealle puolella mahaa. Niin ultrassa selviskin et vaavi on pylly alaspäin ja sivuttain vasemmalla puolella XD Kolmatta lääkäriä mulla ei edes ole ollut kun uudelleen synnyttäjät ei täällä kuulemma sellaista tarvitte...

Liirah; Mullakin on jostakin syystä ollut aina ihan hirvee epäluulo tota ulkokäännöstä kohtaan ja oon sen verran taikauskoinen et pidän sitä vähän etiäisenä siitä ettei mun pidä siihen suostua. Ja mitä nyt eilen illalla vielä lueskelin tosta perätilasynnytyksestä ja komplikaatioista niin en todella aio siihen suostua. Toivon vaan kovaa et tämä pyörähtäisi vielä omin päin ja jollei niin aion vaatia sen suunnitellun sektion.

Zaijuska; Onko teillä esikoinen vielä ainokainen? Meillä on tytöllä 2 veljeä biologisen isänsä luona mutta meille tää on eka sisarus täällä. Vielä kun ollaan eletty aina melko symbioosissa tytön kanssa niin kyllä sitä varmaan kauhistuttaa kaikki tulevat muutokset. Ja tosiaan oon yrittänyt kysellä et eihän koulussa /matkalla /kaverin luona oo tapahtunut mitään mutta ei ainakaan suostu myöntämään mulle et niin olis. Sanoo vaan ettei tiedä mikä koulussa jännittää ja sitten kun annan eri vaihtoehtoja esim. "voisiko olla ruokailu / kertotaulut / uudet luokkakaverit?" niin niihin voi sanoa että saattaa johtua siitä.

Tänään oli pikkuisen helpompi aamu et ei tullut itkua kuin vain tippa linssiin koulun portilla ja sain hänet syömäänkin edes jonkin verran ennen kouluun lähtöä. Kovasti vaan yritin puhua positiiviseen sävyyn et me ei anneta sille pahalle ololle periksi että kyllä se loppuu kun on ihan omia aikojaan ilmestynytkin. Vaan kyllä se silti sydäntä raastaa jättää toinen pahalla mielellä selviämään yksin päivästä. Ja pelottaa ihan hirveesti et mitä jos tää vaan tästä pahenee ja tyttö kehittää itsellensä kunnon koulupelon.

Tsemppiä teillekin ja ei kait me äidit muuta voida kuin koittaa tukea parhaan kykymme ja osaamisemme mukaan noita lapsia. Kaikelta pahalta mieleltä kun ei voi suojellakaan ja ihan kaikkien elämään kuuluu välillä niitä haasteellisia ja vaikeitakin asioita. :heart:
 
Silent whisper Sama juttu oli meilläkin siellä vikassa neuvolalääkärissä, ei suostunut antamaan mitään kokoarviota, vaikka vissiin ihan kokenut lääkäri (yleislääkäri). Sanoi vaan, että on niin monta kertaa nähnyt, kun ultrallakin annetut kokoarviot heittää sen puol kiloa suuntaan tai toiseen, ettei halua edes lähteä arvioimaan sitä. Sanoi vaan, että noiden keskiarvokäyrien mukaan syntymäpaino voisi hyvin olla 2700-3000 g, mutta riippuu siitä, missä vaiheessa syntyy. En tuostakaan ottanut ihan selvää, että mites se nyt oli.

Ei olla kyllä ultrassakaan saatu missään kohtaa mitään painoarvioita, kun ollaan oltu vaan np- ja rakenneultrissa. Täällä tosi moni tuntuu saaneen painoarvioita jo tosi aikaisessa vaiheessa ja nytkin ihan alvariinsa. Epistä :( Kaveri, joka sai lapsen, kävi raskautensa ajan eri neuvolassa, vaikkakin ihan lähellä, ja siellä tekivät vielä neuvolääkärikäynnillä ultran ja antoivat painoarvion loppuviikoilla. Hänellä tuo arvio ainakin piti suht hyvin paikkansa, joten harmitta, kun meidän neuvolassa on sitten periaatteena, ettei arvioita anneta tai ultria tehdä.

Pitäishän se tyytyä siihen, että uloshan tuo lapsi tulee puolentoista kuukauden sisään kumminkin, ja sittenpä sen näkee millainen pallero siellä on majaillut. Mutta kyllä tuo painoarvio kiinnostaisi, kun ei ole koskaan synnyttänyt ja omalle äidille kävi aikanaan niin, että gyne sanoi, että sektio on välttämätön ahtaan lantion takia, mutta Jorvissapa pakotettiin synnyttämään alakautta. Ei olis paikat kestäneet senkään vertaa äidillä, jos en olisi tullut 10 päivää etuajassa ja ollut pienikokoinen..

JKMS Näköjään Helsingissä ei ensisynnyttäjätkään saa kun tuon 2 lääkärikäyntiä.. mulla eka oli noin 26+ viikoilla ja nyt oli eilen 34+ viikolla. Siinä ne sitten on.

Siilinlapsi ja kanssa mysteerikokoinen öttis 34+6
 
Viimeksi muokattu:
moonvaan: hyvinkin voi olla limatulppaa tuo vuoto, mulla tuli aamulla jonkinverran kellertävää paksuhkoa limavuotoa kuin venyvää räkää ( anteeksi ällö kuvaus mut sellaiselta se näytti ) tuota limaista vuotoa on tullut toki jo rv25+ viikoilta asti enemmän ja vähemmän joten en tiedä onko se mullakaan mitään limatulppaa, en ole kahdesta aiemmastakaan mitään selkeetä tulppaa nähnyt vaan on ollut just tuollaista kuukausi tolkulla vuotelua..

harmi että niin moni on jäänyt ilman painoarvioita..olishan se hyvä tietää edes hiukan minkäkokoinen olis tulossa. mulle eilen ultras arvioivat vauvan olevan jotain 2,9kg ( 2vkon takainen arvio oli 2,6kg )
 
Kokoarviosta, kaikki on innoissaan menossa lääkärille tai ultraan, jossa tehdään vauvan kokoarvio... En mä vaan pääse mihinkään kokoarvioon!! Tahtoo kans! :( Vika neuvolalääkäri oli muistaakseni viikolla 35+ jotain, eikä siinä mitään kokoarviota tehty, lekuri ei ees maininnu vauvan koosta yhtään mitään. Ja ei oo mitää ultriakaan enää...Suoraan vaan synnyttämään sitten. Höh... kaipa ne sit siel synnyttämään mennessä kattoo ees, mahtuuko vauva tuleen ulos normisti vai ei??

Vieläkin hiukan tuntuu/lievästi kipuilee nivusissa ylösnoustessa/kävellessä...oiskohan nää niitä liitoskipuja?? :p Innoissani oottelen ees jotain oireita, jotka vois viitata raskauden olevan loppusuoralla.... ;)

Ritu ja pomppiainen 37+4
 
Eilen käyty neuvolalääkärissä.
Hänen mielestään tilanne kypsä. Jos suppareita tulee niin pitää ottaa vielä ihan rauha´llisesti.
Kohdunkaula 1-1,5cm pehmeä ja sormelle auki, pää myöskin aivan alhaalla.. No mutta näin oli esikoisenkin aikaan ja milloin lie olisi syntynyt jos ei olis käynnistetty..
kaikki muuten hyvin, mitä nyt painoa olisi voinut tulla vähemmän(omasta mielestä) .. Mutta ajattelin siitäkin huolimatta tehdä tänään jotain hyvää piirakka :D

puhnalle34+6
 
Täältä osastolta terkkuja et tylsää on. No mut ainaki nyt oon seurannassa. Eli tänään aamulla äippäpolille ja käyrät ok. sit ultrassa lapsivettä oli vähän enemmän kuin eilen mut vauvan painoarvio oli paljon pienenpi. Eli nyt näytti vaan alle 3kiloselta. Ihan kiva jos on pikkunen vauva mut en oikee enää tiiä mitä painoarvioo uskois ja miks ne heittelee noin.

Tänään illalla otetaan vielä käyrät ja huomenna aamulla samoin. Ultrasta en tiedä mut ainaki lääkäri puhu et tarkistetaan lapsiveden määrä jossain vaiheessa. No ei muutaku odotellaan.

Eveny ja poju 38+0
 
(.)
Oli sitte lääkärineuvola tänään rv 35+5

paino: 60,15 kg (-175g/vko)
turvotus: -
RR: 105/76
sf: 33
tarjonta: rt?
sydämensyke: 150
liikkeet: +

Perätilasynnytys Tänään lääkäri taas paineli ja kokeili useampaan kertaan eikä taaskaan ollut oikein varma miten päin tuo vauva on..Mahdollisesti raivotarjonnassa kuitenki. Mutta nyt mua sitte alko pelottaan ihan todella että entä jos ei olekaan niin. Mää en tosiaankaan halua synnyttää perätilavauvaa! Ja kuulemma täällä sairaalassa ne mieluummin synnytetään alakautta kuin leikataan:/ Ihan varmasti vaadin sen ultran ens neuvolassa!
 
Kokoarviosta Mä pääsen kokoarvioon rv 37 raskausdiabeteksen takia, ei niitä Turussa tehdä kaikille. Lääkäriä en ole nähnyt kertaakaan, ja sekin on edessä varmaan vasta viikolla 37. Itseasiassa, en tiedä onko tuo kokoarvio nyt sitten samalla kertaa synnytystapa-arvio, koska lääkärineuvolasta ei ole ollut vielä mitään puhetta.
Se eka np-ultra oli kyllä lääkärin tekemä.
Mutta siis, kertaakaan ei ole mitään sisätutkimuksia tehty, kun esikoista odottaessa niitä tehtiin mun mielestä yhtäpäätä. Ei tosiaan minkäänlaista käryä mistään kohdunkaulan tilanteista. En jaksa enää edes välittää, tuntuu että ihan sama käykö koko neuvolassa ku kuitenkin tässä on kokoajan ihan yksinään :(
 
petite Suosittelen kyllä vaatimaan sitä ultraa jollei lääkäri ole ollut varma. Ei tommosessa asiassa mun mielestä voi vaan luottaa ja toivoa parasta. Miten tunnet liikkeet? Mä tunsin suurimman osan alas ja pääkin tuntui selvästi tossa navan yläpuolella ja vauva painaa sitä tonne kylkikaaren alle, mut täti meinas vaan et pylly se on :rolleyes:
 
Tänään poksuu 35+0 Tämä oli tavoite viikon 30 jälkeen, mutta nyt kun se on saavutettu niin tuntuu taas, että viikkoja on kauhean paljon vielä edessä : / Varsinkin, kun täällä monella on jo 38 viikkoa suurinpiirtein. Mutta yksi etappi tämäkin.

Maanantaina olin ultrassa ja vauvan painoksi saatiin nyt 2770g. ei siis mikään ihan pieni olisi sen mukaan tulossa. Toisaalta koko ajan ollut pitkäjalkainen, joten se toki nostaa tuota painoarviota. Neuvola oli eilen ja siellä kaikki ok. Painoa oli tullut 175g/vko eli 5,3 kg yhteensä. Pissa puhdas, verenpaine matala ja vauvan sykkeet 150 molemmin puolin. Sf oli 30,5 cm.

Pari yötä on nyt mennyt tosi huonosti. Herään keskellä yötä ja valvon pari tuntia, kun en löydä hyvää asentoa. Palleaan sattuu kauheasti, kun vauva painaa ja samalla silti painaa myös alakertaan. Taitaa olla jo pituutta aika paljon vauvelilla. Samanlainen tunne oli esikoisesta näillä viikoilla ja hän oli pitkä vauva. Kakkonen olikin lyhyempi ja hänestä näitä yöllisiä palleakipuja ei ollut. Huono nukkuminen on tehnyt musta ihan kauhean akan. Pinna ihan kireällä ja räyhään lapsille ja miehelle ihan turhista asioista :ashamed. Ensi viikolla on lääkärineuvola ja toivon, että paikat ois jo kypsyneet ja vauva sais parin viikon päästä syntyä!

Tsemppiä kaikille viimeisiin piinaviikkoihin ja Evenylle jaksamista osastolla oloon!

Tuosta perätilasynnytyksestä vielä: itsekään en suostuisi synnyttämään alakautta. Pelkäisin liikaa, että vauva jää jumiin ja saa hapenpuutteen vuoksi aivovaurion.Eikä siihen kyllä mielestäni yhtäkään äitiä voi pakottaa!!
 

Yhteistyössä