Marraskuun muruset *lokakuussa*

Saanalle tsemppiä!

JKMS, tsemppiä tuon esikoisen tilanteen kanssa!

Evenylle tsemppiä osastolla oloon! Toivottavasti synnytys lähtisi omin avuin mahdollisimman pian käyntiin.

Petite, kyllä mun mielestä sun pitää saada lähete äippäpolille jos tarjonnasta ollaan epävarmoja. Mulla ei ole koskaan osannut terveydenhoitaja mahasta painelemalla päätellä miten päin ne siellä majailee. (Ollut useampi eri täti). Esikoisen luultiin olevan perätilassa ja äippäpolilla ultrassa todettiin olevan raivotarjonnassa. Kuopuksen luultiin olevan raivotarjonnassa ja synnytystapa-arvioinnissa todettiin taas ultrasssa, että perätilassa on. Mulla ei siis henkilökohtaisesti ole pätkääkään luottoa noihin terveydenhoitajien tekemiin arvioihin. Mulla on tarjonta aina varmistunut ultrassa vasta.

Mä olen kokenut myös tuon perätilan käännösyrityksen. Mulla se ei onnistunut. Kuopus meni aina takaisin istuvaan asentoon. Pari kertaa sitä koitettiin ja sitten sovittiin sektioaika. Mä olin ehdoton siitä, etten perätilavauvaa synnytä. Olivat Jorvissa tosi ymmärtäväisiä, eivätkä edes yrittäneet kääntää mun päätä. Myös tästä käännösyrityksestä mulla oli täysi vapaus päättää itse. (Alussa olin vastaan, mutta kun halusin yrittää synnyttää alakautta niin annoin luvan yrittää sitä). Mitään haittoja ei tuosta kääntämisyrityksestä tullut mulle tai vauvalle. Se ei edes sattunut yhtään.

Perätilasta vielä, että mullahan tyttö majailee nyt perätilassa. Mulla ne liikkeet tuntuu enimmäkseen tuonne alas.

Lääkärineuvolasta ja synnytystapa-arvioinnista. Mulla olisi ollut nyt kolmas lääkärineuvola jos mulla ei olisi ollut tuota synnytystapa-arviointia. Meidän neuvolassa ei ole ultraa, joten mitään painoarviota en mäkään olisi saanut missään vaiheessa ilman noita äippäpolin käyntejä. Nyt kun mulla on kaksi sektiota takana niin pääsen automaattisesti tuonne äippäpolille synnytystavan arviointiin. Eli mun tapauksessa siellä ultrataan, tehdään sisätutkimus ja menen käyrille sekä sovitaan sektion yksityiskohdat. Tämä on mulla ylihuomenna eli perjantaina. Kiva tietää minkä kokoista neitiä sitä odotellaan. Viimeksi neidin painoarvio oli laskettuun aikaan mennessä joku 3700 g eli katsotaan mitä ne arvioi nyt.

Huomenna meillä on sitten esikoisesta se palautepäivä, jolloin saadaan tietoa siitä miten ne tutkimukset meni. Jatko on vielä ihan auki, joten sekin selviää sitten huomenna. Toivon vain, ettei siellä ilmene jotakin aivan kamalaa. Mä en varmaan itkemättä sieltä selviä jos ne heittää jonkun aivan kamalan diagnoosin hänelle. Suurin toiveeni onkin, että jos siellä jotakin ilmenee niin se voidaan kuntoutuksella ja oikeanlaisella avulla saada kuntoon. Parasta siis toivotaan ja pelätään pahinta.

Katja-75 ja PikkuNeiti rv 36+0 POKS!

 
Heippa !

No niin, mullakin tän viikon neuvola takana:

rv 38+6
paino +800g/vko (ne niistä painon laskemisista,heh)
turvotus: +/-
sf-mitta: 36 (centti kasvua)
syke: 150
paineet: 140/81
pissa, puhdas

Kaikki siis hyvin, ei mitään ihmeellistä.
Hiivatulehdus taitaa kiusata joten hain hiivalääkkeet. Runsas valkovuoto saattaa siis joutua siitäkin, tiedä sit!
Muutenkin seesteinen, itseasiassa aika "raskaudeton" olo =)

Auto ei menny katsastuksesta läpi, se pistää harmittaa! Onneksi autoja on kaks ja taxilla pääsee jos tulee tarve...

Nyt mä meen nauttiin perheestä ja yhteisestä ajasta.
Mies kotona eka kerran kahteen viikkoon koko illan :heart:

Moon ja pikkunen 38+6 Huomenna poksuuuuuuu =)
 
tuon mun aamuisen limavuodon jälkeen on ollut alapäässä sellaista hassua menkkajuilintaa.. ei ole kokoaikaista mutta tuo juilinta/jomotus miksi sitä kutsuis tulee ja menee tasasin väli ajoin eli taitaa siellä alakerrassa tapahtua jotain.. eilen sisätutkimuksessa paikat oli auki reilusti sormelle ja kanavaa jotain 1cm verran jäljellä

katja: toivottavasti saisitte hyviä uutisia esikoisenne tutkimuksista :hug:

kurpitsa ja "A" rv37+1
 
Tänään kotiuduttu poitsun kera sairaalasta. Painon nousua tarkkaillaan nyt tarkasti, täytyy toivoa että jatkaa nousuaan eikä sairaalaan tarvitsisi palata. Poitsun pitää juoda aika mahdottomia määriä maitoa pullosta kolmen tunnin väliajoin. Syöttämien on todella tuskaista pakottamista, toivotaan että pikkuisen sisuskalut rupeaisi pikuihiljaa vetämään maitoa paremmin.

Sitten, synnytyskertomus: Vedet meni ma 11.10. aamuyöstä kotona puoli neljän maissa. Kotona ei ollut vielä supistuksia, mutta alkoivat heti sairaalassa kun pääsin käyrille. Kiikuttelin keinutuolissa ja nappailin ilokaasua alkutuimaan ja sitten kuuden maissa pyysin ja sain epiduraalin joka auttoi hetkeksi, mutta sitten alkoivat peräpäässä tuntuvat supitukset joihin epiduraali ei auttanut. Puoli yhdeksän maissa sain PCP-puudutteen, joka helpotti hieman peräpään paineentunnetta/punnistustarvetta. Puoli yhdentoista maissa sitten kyljeltään rupesin pikkuhiljaa ponnistelemaan kun siltä tuntui ja aktiivinen ponnistusvaihe alkoi 11.10 joka päättyy 11.48 murusemme syntymään. Poika sai 9/10 pistettä. Synnytys meni loistavasti ja neljä tikkiä minulle ommeltiin, jotka eivät ole vaivanneet lähes ollenkaan.

Tiedä sitten mikä oli syynä siihen, että poitsu syntyi jo näin aikaisin.

Nyt aloitellaan sitten arkea sitten kotona ja toivotaan että paino lähtisi reippaaseen nousuun pikapikaa. Nyt ei jaksa kirjoitella enempää, aika rankka viikko takana..

Terese ja poitsu 1vko ja 2 päivää
 
H3idi Täällä minä edelleen olen, ihan kotosalla. Huomenna menen aamusta äippäpolille ja tän hetken tiedon mukaan joudun sinne (eli osastolle ainakin) sit jäämäänkin elleivät taas muuta mieltään siellä. Meinaavat siis kaiketi alkaa käynnisteleen kun on niin pieni toi vauveli ja on jotain häikkää niissä napanuoravirtauksissa :(

Synnytyksen käynnistys kyl hirvittää ihan todenteolla, mut eipä tällä vauvalla tunnu mitään kiirettä vielä olevan uloskaan tuolta masusta siis siten että itsestään lähtis synnytys käyntiin.. Ja mun tuurilla sitä käynnistelyä sit kestää päiväkaudet ja lopulta joudun sektioon :mad: Mut siis, jos musta ei huomisen aikana kuulu mitään niin luultavasti olen joutunut jäämään sinne..

Pirtsi 38+4
 
Pirtsille tsemppiä mukaan ja toivotaa, että käynnistyisi kerralla eikä venyisi pitkäksi =)

tereselle kiitos synnytyskertomuksesta ja eiköhän se vauva ala siitä kasvamaan kun kotona saatte olla :)

Täällä poika sairastaa flunssaa ja korvatulehdusta ja olisin niin ollu vapaavkolopun tarpeessa ennen vauvan syntymää.. käyvät siis isällään noi isommat muksut ja nyt taas tulee pidempi paussi jos ei vointi huomenna oo sit parempi. Ei nuha ja yskä haittaa menoa, mutta en mie halua muiden hoitavan sillo ku sairastavat ( juu typerää ) ja nyt vielä ku tahtoisin, että sais porukan terveeks ja alan sit häätään tota asukkia yksiöstä päivänvaloon aivan tosissaan. :) ja jos lapset menee isälleen vkolopuks niin meinaan ässät käyttää hyödyksi ja toivoa parasta :D

piprane ema ja Lotta 36+6 ( eilen taisin merkata väärin ku olin väärässä päivässäki menossa )
 
tsempit pirtsille ja toivotaan että synnytys käynnistyisi helposti jos päättävät käynnistää. mulla edellinen raskaus käynnistettiin 38+3 viikoilla mutta ei ekalla yrittämällä lähtenyt käyntiin pelkällä oksitosiinilla joten seuraavana päivänä tuosta sit puhkaistiin kalvot ja avitettiin oksitosiinilla ja sit siitä meni 4h niin vauva oli sylis

(.) yön aikana helpotti nuo alapään menkkajomotukset, mistä lie johtui?? supistelujen yhteydes on muutaman kerran tänäaamuna tullut noita menkkajomotuksia kun autolla olin liikenteessä mut ei sen kummemmin..

kurpitsa ja "A" rv37+2
 
Katja mitä teidän esikoiselta tutkitaan / epäillään? Mulla on varmaan mennyt ihan ohi, tai sit en vaan yksinkertaisesti muista. :)

Pirtsille tsempit sairaalaan! :flower:

Terese varmasti kunhan poika saa tarpeeksi ruokaa, niin painokin alkaa nousta. Oliko teillä kellastumistakin? Meillähän esikoinen oli TODELLA punainen ( joka tarkoittaa siis myös vastasyntyneellä keltaisuutta) mutta kun sai maitoa ja pissasi ja kakkasi niin siitä se helpotti.

Meilä Sissillä on taas ollut todella rauhallista. Mutta mulla on jotenkin niin luovuttanut olo.. Pelkään ihan kauheasti huomista polikäyntiä ja niitä uutisia. Pelottaa vaan, että jos jotain onkin sattunut.. Äh, en mä tiedä. Mulla on niin kauhee stressi ollut koko raskauden ajan, että mitäköhän vauva mahtaa tuumata syntymän jälkeen??

Liirah + Sissi 35+0
 
liirah :hug: Kyllä Sissi ymmärtää sun stressin, älä sitä mieti. Toivottavasti rauhallisuus on merkki siitä, että Sissi valmistautuu lähenevään synnytykseen.

Täällä ei ole rauhoittumisesta tietoakaan, Hosuli vaan heiluu ja heiluu ja heiluu. Peräti niin paljon, että mietin voiko sekään olla ihan hyvä asia : / Huomenna on neuvola, mukava saada tietää miten päin hän tuolla yksiössään majailee, kun asento on jotenkin muuttunut tiistaina. Toivottavasti kuitenkin edelleen rt.
Vein esikoisen puistoon, matkaa edestakaisin huimat 1,5 km , ja voi luoja mikä kestosupistus mulla oli loppumatkasta. Ei mitenkään kivulias, mutta sitäkin epämukavampi. Maha on muutenkin koko ajan häiritsevän pinkeä, ja varsinkin vauvan peppu(?) on jatkuvasti semmosena kohoumana. No, jos Hosuli syntyy samoilla viikoilla ku esikoinen ni eipä tässä ole odotusta kuin hieman reilu 3 viikkoa edessä. Saas kattoa kuinka käy. Tarvii varmaan tosiaan pikkuhiljaa alkaa sitä sairaalakassia kyhäämään.
 
Vihdoinkin jaksoin kirjautua tälle puolelle. :)

oon lukenut teidän juttuja, onnea vauvan saanneille. :) <3

Mulla ollut pistävää ja sellaista viiltävää kipua vasemmalla puolella vatsassa, ei tunnu enää mukavalta. Eilisestä illasta asti jatkunut. Nyt odottelen et neuvolassa ois soittoaika ja pääsis kysymään asiasta. Toivottavasti ei mtn. vakavaa. :)

mibetsy ja mara 37+6
 
Voi p*rkele!

Pitkät pätkät katos kuin tuhkana tuulee...

En jaksa enään uudelleen kirjoittaa, joten pikaisesti;
koossa ollaan edelleen, supparit jatkuu ja välillä loppuu, limavuotoa klöntteineen ( YÖK ! ) on edelleen.
vauva ns. täysaikanen tänään :D

kaikille tsemppiä kaipaaville peukutuksiaa täältä ja suppareita tarvitseville!

Onko NALLU, jo jakaantunut?

Op ja Arvo 37+0 *POKS*
 
Nopeasti tulin minäkin Nallua huhuilemaan! Taitaapi olla nyytti kainalossa.. uutisia odotellessa! :)

Ja hurjasti onnea vauvansa jo saaneille! Voi kun itekin jo pääsisi.

Nyt esikoisen energioita purkamaan pihalle... huh.

suhveli 37+2
 
En muista ketä pitikään onnitella ja mihin piti kommentoida joten taitaa tulla itsekeskeinen tarinointi! Onnea vauvan saaneille, tsempit pian synnärille lähteville ja kaikille vaivaisille jaksuja loppumetreille!

Kyllä alkaa olla aika kypsä olo ja vielä varmaan ainakin 5-6 viikkoa mentävä mahan kanssa. Tää maha on niin valtava ja aika supistusherkkä. Öisin saan onneksi nukutuksi, siitä olen kiitollinen. Tämän päivän jälkeen töitä jäljellä lauantai ja ensi maanantai ja tiistai. Uuden kodin remontti on alkanut ja vauvan huonetta pääsen laittamaan varmaan jo viikon kuluttua kunhan maalari on sen maalannut (valkoiseksi). Mun kiltti äiti lupasi ommella verhot sinne, se oli tehtävälistallani heti mammaloman alkaessa. On aika ahdistavaa kun olisi kamala vimma laittaa tulokasta varten paikkoja valmiiksi niin nyt menee aika lähinnä purkuhommissa eli pakkailujen merkeissä tuossa nykyisessä kodissa.

Liirah: Mä elin niin rankkoja aikoja kuopusta odottaessa, että tuskin söin mitään, vedin röökiä, itkin yöt ja päivät ja sydän hakkasi viittäsataa. Poika oli tosi tyytyväinen ja rauhallinen vauva ja nyt ihanan uhmakas ja temperamenttinen 2,5vee:) Ne voi kuule ne stressihormonit vain vahvistaa Sissiä entisestään! Mulle joku sanoi silloin niin! Koitahan jaksaa!

Maija rv 34+1
 
Hyvää Päivää !!

POKS POKS 39+0 (vähiin käy ennenku loppuu)

Kurpitsa, mulla on myös ajoittain noita menkkajomotuksia ja kans ku autolla ajaa (outoako?)
mut lupaavia merkkejä joten pysy vaan touhukkaana ni pääset synnyttää =)

Pirtsi, älä turhaa käynnistystä jännitä kerran ei sulla oo vaihtoehtojakaa!
Esikoinen käynnistettiin niillä kohdunsuulle laitettavilla pillereillä ja reilu 8h ni pikkunen oli maailmassa. Vaikkakin mulla täysin epäkypsätilanne = 3cm kanavaa jäljellä ja kohdunsuu kiinni!
Mutta toki joudut varautumaa siihen et saattaa kestää vuorokausiakin, mut sit vaan yrität saada levättyä ja kerättyä voimia loppukoetokseen! Tsemppiä !!

Mä pesasin tossa meidän alakerran ikkunat (7kpl) ja nyt alkaa sit oikeesti olla viimiset asiat listasta tehtynä =) yläkerran ikkunoita en aiokkaa pestä, vasta ku keväällä.

Esikoinen meni just päikkäreille ni ite saa hetken hengähtää kahvikupposen ja suklaan tuudittamana :heart:

Moon ja Pikkunen 39+0

alla eilen otettu kuva massusta :heart:

 
Täälläkin poksuu 35+0 Vielä tuntuu pitkältä ajalta jos joutuu vielä 5 viikkoa odottelemaan, saatika sitten jos menee yli :whistle:
Haluaisin, että tää lähtis syntymään siinä viikoilla 38 mut ei voi valitettavasti itse vaikuttaa siihen :D

Lueskelen täällä teidän juttujanne joka päivä mutta on niin huono kirjoittamaan niin en saa oikeen juttua aikaseks :)

En oo saanu mitään aikaseks vauvaa varten, jotenki tuntuu ettei vielä oo niin ajankohtaista ja ku meillä on niin vähän tilaa niin ei jaksa vielä vaatteitakaan laittaa valmiiks. Ehkä sitten viikon tai kahden viikon päästä vois rupee laittaa sänkyy ym. valmiiksi.

Mites te muut? Ootteko jo laittanu sängyn tulokkaalle valmiiksi?

Linnna 35+0
 
Dodii..

Täällä minä olen siis edelleen - eli kotona! Äippäpolilla kävin siis reissun mut päästivät hyvillä mielin kotiin. ctg-käyrä oli hyvä, liikkeitä reippaasti ja virtauksetkin ainakin kohtalaiset viikkoihin nähden. Alakerran tilanne oli edelleen niin epäkypsä ettei lääkäri halunnut alkaa käynnisteleen kerran vauva muuten näyttäis voivan hyvin. Käväisin lisäksi synnytyssalin puolella "testaamassa" miten vauva reagoi supistuksiin eli laittoivat tipalla oksitosiinia ja odoteltiin suppareita. Niitähän alkoikin sit tulla samantien riittävään 3 supparia 10 minuutissa -tahtiin. ctg-käyrä oli jälleen hyvä, joten ei muuta ku kotiin odotteleen että lähtis itsekseen käyntiin. Olimme lääkärin kanssa siis samaa mieltä siitä että mieluummin kotiin odotteleen ku osastolle ottamaan riskiä siitä että käynnistely kestäis päiväkausia.. Edellinen synnytys kun oli piiitkä!!

Pirtsi 38+5
 
linnna: itse pinnasänkyä en ole laittanut valmiiksi mut sen äitiyspakkauslaatikon kyllä..meil on tuossa kyseisessä laatikossa nukkunut aiemmatkin kaksi lasta ensiviikot niin siinä on lakanat ja viltit valmiina

mibetsy: ootko saanut yhteyttä neuvolaan ja mitä ne sanoi noista kivuista?

(.) vauva on vaihtanut asentoa kun aiemmin yleensä on majaillut tos oikealla puolella ja on monottanut jatkuvasti tonne maksan seutuun niin nyt on parin päivän ajan ollut ihan tos keskellä masua ja työntelee peppuaan tohon keskel rintakehää..
 
Pääsin vielä kotiin. Ja ai että on ihanaa olla kotona. Huonosti nukuttu yö takana ja monet käyrät. Ultrattiin ja vaavin tilanne ilmeisesti vähän parempi kun edellisessä ultrassa. Paino arvio heitti 300g yhdessä päivässä.

Nyt sit liikelaskentaa loppu raskaus ja odottelua. Huoh. Mut en kyl yhtää kaipaa enää takas osastolle.

Eveny ja poju 38+1
 
mustelmista: En usko että nuo suonikohjuja on, kun nimenomaan tosiaan on tollaset viivat vaan pohkeiden ympärillä(eli siis takana), ei kohoumia tms. jos joku on joskus juossut naruun tms. päin ja se naru on kiristynyt jalkaa vasten niin siitä jää samanlaiset jäljet.. verenpurkaumaa joo, tosin todella tasainen jälki että mies veikkasi olisiko jalat vaan niin herkkänä turvotuksesta, että ihan kumisaappaiden reunat on painanu kävelyllä pohkeita .. tällasta mäkin nyt veikkaan, kun noita kuvia googlettelin kohjuista ja purkaumista sun muista :D


Miksi meitä ohjeistetaan että jos liikkeet vähenee huomattavasti tai alkaa ajattelemaan että hei nyt ei oo tuntunu pitkään aikaan liikkeitä, niin ottakaa yhteys neuvolaan tms. ja kun seuraavan kerran asiasta mainitsette, niin vastaus on: " juu sillä vaan loppuu tila, ja ei se oo niin säpäkkä enää"..
No, tuota tuota, niin se tilako loppuu yhdessä yössä? :stick: ärsyttää.. no, sykkeet kaikki ok ja mulla kaikki ok, ettei siinä mitään, mutta tällanen "ota heti yhteys jos sitä ja sitä" ja sitten kun toimit ohjeiden mukaan, oletkin vaan hätähousu.. murr.

Huomasin tossa myös että neuvolan vaaka antaa sen 700g lisää painoa mitä todellisuudessa on.. tuli ostettua kotia tuliterä uus vaaka ja punnailtua ennen ja jälkeen neuvolan niin melkeen kilon sain siis neuvolassa lisää.. jihuu.. :p

Pirtsi: Ei se auta kuin odotella vaan sitten, pidetään peukkuja kovasti! Täällä ei hirveesti tapahdu mitään, pääalaspäin ollaan ja liikkeet rauhoittunu, mutta isot merkit puuttuu vielä :)

Ens viikolla kokoarvioultra, ja mulla todellakin jännittää mitä siellä sanotaan, ja katsovatko/näkevätkö sisempiä lantion mittoja, sillä äidillä ollut ahdas lantio ja silti tosiaan mut on pitäny pukata pihalle ja vetää imukupeilla, veli sen jälkeen sektioitu, kun hoksattiin että oho synnytys lähtikin käyntiin mutta poika ei vaan mahdu tuolta kyllä tulemaan.. ihmettelen miten on annettu edes itsekseen käynnistyä synnytyksen, kun ollaan kumpikin oltu vaan reilu 3kiloa.. grammalleen samanpainosia ja lantion ahtaus oli tiedossa..

Synnytys ei pelota eikä jännitä itsessään, vaan lähinnä se, hoitavatko nuo tutkimukset ym. kunnolla ettei tarvitse sen takia kärsiä ns. turhasta kivusta joka olisi voitu välttää äitini tapauksessa jos oltaisiin haluttu.. ikäero mulla ja veljellä 6v niin mihin ne tiedot siinä välissä muka voi hävitä.. neuvolan mukaan niitä ei saisi hävittää vaan joku paha virhe käyny lääkärillä sitten. :/

nojoo, mutta täälläpä ollaan vielä yhtenä, jonkunlaista pahoinvointia taas pinnassa.. satsumat on varmaan tän hetken lempisapuskaa.. alkaa tulemaan alkuraskaus taas mieleen..

H3idi ja pikkumies 37+3
 
neuvolapäivä takana. 35+5
paino +250g/vko (huh! kerranki alle +500g! painoa kertynyt 17.1kg..)
hB 128
paineet 105/70
syke 138
liikkeet ++, rt

kaikki ok. :) lääkäriaikaa olis antanu ens viikolle että saisin jonkinlaista kokoarviota beibistä mutta koska kävin sillon kaks viikkoo sit sillä ylimääräsellä käynnillä niin nyt ei sitte oo! :eek: terkka sano vaan että katotaan jos kuitenki sit vähä lähempänä laskettua aikaa kattois. toivottavasti...!
yöt alkaa olemaan tuskasia. viime yönäki itkua väänsin ku piti kylkeä kääntää ku kävi niiiiin kipeetä tuonne häpyluuhun. :( päivisin ei oo mitään ongelmaa, yöt on yhtä tuskaa..
käytiin synnärille tutustumassa tänään. Nähtiin myös amme, en oo tiennykkään että semmonen täälä on. ilmeisesti kuitenkin todella vähäisessä käytössä kätilön mukaan. Sitä olis kiva kokeilla sitte ku aika tulee :)
kypsyttää toden teolla nyt tää raskaus. blää. olisin mieluusti voinu tänään jäädä sinne synnärille ku sielä oltiin. huokaus.

ziziz ja asukki 35+5
 
Onnea kaikille vauvan saaneille:flower:

Äitiypolilla tuli taas käytyä.
Vauvalla painoa nyt 3525g.
1.11 Aamusta käynnistellään jos vauva ei ole ennen sitä syntynyt :)
Toivottavasti lähtee kuitenkin itse tulemaan,niinkuin kävi esikoisen kohdalla ,et itsekseen syntyi,juuri ennen käynnistystä.

JanJade 37+5
 
Pirtsille ja Evenylle jaksuja!:hug: Toivottavasti teillä molemmilla synnytykset lähtevät itsekseen lähiaikoina käyntiin.

Supparituulia myös muille niitä kaipaaville!

Liirah, meillä siis epäiltiin pojalla laaja-alaista kehitysviivästymää. Tänään sitten saatiin tulokset. Eli meidän pojalla todettiin tuo laaja-alainen kehitysviivästymä. Kuntoutuksena on luvassa fysioterapiaa ja puheterapiaa. Tomintaterapiasta on vuoden päästä luvassa uusi arvio. Samoin psykologin testi uusitaan maaliskuussa. Tällä hetkellä pojan kehityksen viivästymän syytä ei tiedetä ja sitä aletaan nyt selvittämään. (On siis kasvanut ja kehittynyt vauvana ihan normaalisti). Ens viikolla mennään Jorviin labraan ottamaan verikoetta (katsotaan kromosomit) ja viedään pissanäyte (aineenvaihdunnan seuraamiseksi). Näiden lisäksi tässä on luvassa uuden aivosähkökäyrän otto nyt marraskuussa (viimeksi otettu 2-vuotiaana ja silloin ok) ja magneettikuvaus joulukuussa. Näillä tutkimuksilla halutaan sulkea pois, ettei ole mitään fysiologista syytä viivästymälle. Tässä lähiaikoinan aloitetaan kuitenkin kuntoutus jo tuolla fysioterapialla ja puheterapialla. Itse olen niin iloinen, ettei mitään sen vakavampaa pojalla todettu. =) Tästä on hyvä jatkaa.

Huomenna on sitten itselläni taas Jorviin meno. Tulen sitten päivällä kertomaan tuoreet kuulumiset kunhan olen sieltä kotiutunut.

Katja-75 ja PikkuNeiti rv 36+1

 
Onnea Tereselle vielä jos en ole aiemmin onnitellut:) Sulla meni ilmeisesti hyvin synnytys ja nopeastikin! Kun eikös sulla ollut sitä synnytyspelkoakin niin kaikkihan meni oikein loistavasti:)

Mä olin eilen siellä painoarvioultrassa ja olin kyllä pettynyt koko reissuun. Ensinnäkin tuon käynnin piti korvata mun viimeinen lääkärikäynti,mutta lääkäri ei edes tehnyt sisästutkimusta ollenkaan:confused: Neuvolassa tänään vähän ihmeteltiin,että mitäs mitäs... Ja ultraus oli todella hätäinen,mutta mitat (kai ) on todenperäiset. Eli manteli olisi nyt 3.1kg. Isohan se jo on,saisi vaikka jo syntyä,mutta mua helpotti tieto,että ei millään kasva tässä loppuajassa 5kg möhkäleeksi niinkuin tuo meidän edellinen. Rv39 mulla uusi käynti vielä. Mutta näillä eväillä mennään eteenpäin,ei tässä muukaan auta.

Muutto uuteen kotiin alkaa meillä tässä ihan viikonlopun aikana jo. Jospa sitten alkaisin vauveliakin varten laittamaan kaikkea valmiiksi:) En ole meinaan mitään vielä laittanut...Eilen tein viimeisiä hankintoja sentäs.

LilliM ja manteli 34+4
 

Yhteistyössä