Marraskuun muruset *lokakuussa*

No niin :) Mäkin olen tänään epävirallisesti äitiyslomalla :) Koko päivä mennyt suurin piirtein nukkuessa. Aluksi meinasin, että olisin tehnyt viimeisen koulutehtävän, mutta pöh...3 lausetta kirjoitin :D Ihan sama, kun ei o vielä kiire.
Eikä vauvallakaan varmaan, kun ei ole mitään merkkejä mistään...ja mä niin toivoisin, että hän tulisi ennen laskettua aikaa. Enhän mä voi päättää milloin synnytys tapahtuu, mut mulla kasvaa jännitys koko ajan jostain syystä ja maha rasittaa. Vauvan hikatkin häiritsee ja niitä tulee usein. Onneks mul on suklaata :popcorn: :)

Turvotus on ehdottomasti vähentynyt, kun ei tarvitse herätä ennen kuutta ja istua sekä olla jalkojen päällä, niin kuin harjoittelussa.

Eilen laitettiin sänky valmiiksi vauvalle ja muutenkin kaikki kamat alkavat olla hommattu...vielä, kun saisi irti itsestään pakata sairaalakassi ja hoitokassi esikoiselle :stick: mikä noiden pakkaamisessa oikein on vaikeeta...viimeeksikin mies hoputteli sitä ja mä vaan, et "joo joo, kyllä sen kerkee" :whistle:

No mutta nyt pitäs tehdä vaikka jotain ruokaa.

Riikka&öttis 37+4 :heart:
 
zaijuskalle tsempit käynnistykseen!! Toivottavasti saat viimeistään huomenna vauvan syliin. =)

Lakanoita meillä ei vaunuhin laiteta. Siellä on kuitenkin se lämpöpussi ja pään alla on sideharso, joten en näe syytä laittaa lakanoita. Mutta toi naapuri on kyllä laittanut, enkä mä sitä kieroon katsonut. ;)

Mulla tulee noita sukkapuikko- vihlasuja, mutta mä oon kans ennemminkin sitä mieltä että ne johtuis just siitä kun joku hermo jää jumiin jonnekin. Siltä ne musta tuntuu. Sellainen kova vihlaisu ja thats it.

Musta tuntuu kanssa että maha on KAUHEEN alhaalla, mutta tuskinpa se mitään meinaa, koska Sissi on perätilassa.
Muuten, vaikka oonkin uudelleen synnyttäjä, ni mulla on alkanut vihloo alaselkä. Voisko ne olla supistuksia? Mä en ihan tosissaan muista millaiselta supistukset tuntuu. :whistle: Maha mulla ei kyllä mee samaan aikaan kovaksi, että mahtaako kuitenkaan olla..

Liirah + Sissi 35+4
 
Ihana vyöhyketerapia tuokio taas takana =)
Voi että ku toivon, et auttais käynnistämään tän vauvan ulos täältä =)

Vaiks olossa ei moitteen moitetta. Itseasias olot on ihan "olottomia" ei siis tuntemuksia suuntaan eikä toiseen ... Mut tylsäksihän tässä aika käy.. Rupesin ens viikollekin täyttämään jo kalenteria kaikilla menoilla ja alan henkisesti valmistautumaan siihen että yli menee niin että paukkuu =( Parempi psyykata itteensä, näin päin ku vaan odotella. Hulluksi tulisin ;)

En minäkää mitää lakanoita vaunuihin laita, esikoisella joka synty kesää kohti ni hänellä pidin lämpimällä sellasta puuvilla vilttia alla, ku ei ollu vaatetta juurikaan päällä mut näin talvivauvalla ei kyl tarvi, ku vaatetta suojaamas ihan riittävästi muutenkin makuupussia myöden!

Silent Whisper, ihana massu sinulla. Kovin ylhäällä näyttäis sullakin vaavi vielä majailevan, tai ainakin mahasi muistuttaa aika pitkälle omaani ja vauva majailee vielä hyvinkin tissien alapuolella =)

Kokoarviosta, kai se on kunnasta/kaupungista riippuvainen mitä tarjoavat. Tiedän että esim Kokkolassa ensi synnyttäjät saavat oikein ultralla tehdyn synnytystapa-arvion jossa samalla katsotaan koko. Täällä Turun seudulla sellaista tapaa ei ole. Eli Lääkäri tekee vaan kokoarvion käsikopelolta ja mikäli vauva vaiks vaikuttaa isolta ni sitte saatetaa laittaa lähete Tyksiin.
Mä pääsin tyksiin kokoarvioon sen takia että esikoinen painoi 4010g. ja lääkärin ja minun suureksi yllätykseksi vauva painoi rv38+0 vain 2700g. ja tosiaan mulla tuo sf-mitta sillo 35.

Mä meen huomenna kattoo ystävän 3vkon vanhaa vauvaa <3
Saa nähdä konkretisoituisko se oman vauvan syntymä sit vihdoin? =)

Moon ja Pikkunen 39+4
 
Tänään käyty äippäpolilla ja oli se kääntöyritys, mutta kääntämättä jäi kun oli vauveli itse kääntynyt. Onneksi näin.
Koko arvio oli nyt 3,4kg ja viikot kuitenkin vasta 36+2 eli vielä ehtii kasvaa kovasti.:whistle:
Oli siellä hivenen yläkäyrän yläpuolella, mutta käynnistykseen ei kuitenkaan toiveita, koska lääkärin mukaan isokokoiset käynnistetyt päätyvät useasti sektioon. Voi vitura! Edellinen syntyi viikolla 41+4 ja jos tää kasvaa samaan, sieltä on tulossa melkoinen jötikkä. Ei naurata.:|

Soikku ja Otso 36+2
 
HipHei! Täällä on poitsulla lähtenyt syöminen nyt sujumaan ja huomen aamulla (15 vrk synnytyksestä) lienee syntymäpaino saavutettu. Kaveri vetää antaumuksella tuttipullon tyhjäksi lähes joka kerta. Huomenna onkin sitten eka neuvolakäynti pikkuisella;)

Onko jollain kokemusta noista ruskovillan tuotteista? Mulla on olemassa se silkkimyssy ja mietin, että kuinka lämmin tuo tuote oikein on? Siis toisin sanoen, miten sitä tulee käyttää ulos mennessä?

Terese ja poitsu 2 vkoa
 
TB Meillä ei ole sukupuoli tiedossa eli ihan pikku mysteeriä odotellaan :)

Juu, mulla on tosiaan ne kaks lääkärineuvolaa käytynä eikä enää yhtään lääkäritapaamista edessä, eli ei sitten taideta tosiaan täällä Helsingissä tehdä noita synnytystapa-arvioita ollenkaan :( Yritettiin kysellä niistä painoarvioista ja ultrista jo terkkarilta etukäteen ennen sitä toista lääkärikäyntiä, mutta sanoi vaan, että päältä käsin tunnustellaan ja jos on selkeä perätila, tai ei saa selvyyttä, niin sitten lähetteellä ultraan ja tarkempaan syyniin, muuten proseduuri on vaan se perus sisätutkimus ja tarjonnan tunnustelu päältä käsin. En sitten tiedä onko tuo lääkäri arvioinut samalla lantion tilavuutta tms. synnytystapaan liittyvää, mutta halaistua sanaa ei ainakaan siitä sanonut, eli meille yhtä tyhjän kanssa, jos näin oli. Vähän varmempi olo oisi, jos tosiaan pääsisi tuollaisiin kokoarvioihin ja synnytystapa-arvioihin, mutta näköjään täällä säästetään sitten ensisynnyttäjienkin kohdalla noissa..

Täällä väännetään kättä tulokkaan sukunimestä.. mies ja minä ei siis olla samalla nimellä, vaikka naimisissa ollaan, ja nyt sitten ihmetellään, että kumman sukunimi vauvalle. Mies tietty haluaisi antaa omansa ja jatkaa omaa sukua, kun mulla taas on harvinainen sukunimi (meitä on yhteensä 7 samalla nimellä), jonka haluaisin antaa pienelle siksikin. Kumpikin pitää kiinni omista lähtökohdistaan, joten pelkään, ettei tähän löydy ratkaisua.. ahdistavaa, mutten haluaisi antaa näin helpolla periksi, kun omasta mielestä mulla on painavammat syyt haluta mun nimi lapselle. Mies taas haluaa omansa, kun on tottunut ajattelemaan, että hänen lapsensa saavat hänen nimensä, vaikka muuten on tosi tasa-arvoinen ja moderni mies. Saas nähdä saako meidän vaavi sitten nimeä ollenkaan..

Siilinlapsi ja öttis 35+4

Huomenna mennäänkin sitten tutustumaan synnytyssairaalaan, kiva päästä näkemään synnytyssalit ja muut tilat!
 
En ole oikein jaksanut kirjoitella viime aikoina tänne, mutta lueskellut olen juttuja joka päivä. Onnittelut vauvansa saaneille ja tsemppi niille jotka ovat saamassa tai saavat nyyttinsä piakkoin syliin! :)

TB: täälläkään ei tiedetä vauvan sukupuolta. monia veikkauksia on tullut, ja tyttöä on monet sanoneet. itsekin ehkä hiukan sillä kannalla. en kuitenkaan ole asiaa sen enempää miettinyt enkä ole uskaltanut ostaa mitään vaaleanpunaista.

huomenna on viimeinen lääkärinla. turvotus jaloissa on lisääntynyt, sormissakin sitä on. viime viikolla neuvolassa pissa prot +/-. verenpaine alkanut kotimittauksissa nousemaan, tosin ovat hyvää tasoa. painoa tulee, hui kauhee! sais pian tää asukki tulla ulos. supistuksista en osaa sanoa..mitää mahan kovettumista en ole havainnut, ainoastaan kävelyillä ylävatsa kovettuu, ja joudun pysähtymään kun tekee hiukan kipeetä. en sitten tiedä kun tuntuu että vauva työntää peppuaan kovin ylöspäin. närästys vaivaa aika ajoin. sairaalakassia en ole pakannut, jotenkaan en saa myöskään aikaiseksi. synnytystä en ole enää niin miettinyt, enkä uniakaan nähnyt hetkiin. kai se menee omalla painollaan..

nyt täytyis varmaan mennä nukkumaan. huomenna poksuu rv 37+0!!! jee!
 
Täällähän minä, ei ole vielä vauvaa kainalossa ei, perskules:stick:
Taustalla oon ollut kun oon jo niin kypsä tähän mahaan ja toisaalta en, turvotus on edelleenkin niin massiivista, että toivoisin että Herra Leo alkaisi tulla jo ulos..
Anteeksi etten nyt huomioi muiden juttuja, mut tää on tätä nyt kirjaimellisesti, OMAAN NAPAAN TUIJOTTAMISTA;)

BV ja Leo 39+1:O
 
nuu
Huomenta!!! Tänään sitten herätty jo klo 04:00...:headwall: Ennen olin niin aamu uninen, mutta nyt taas taitaa tulla sama vaiva kuin esikoisesta ja mennä nää aamuyön tunnit koneella notkumiseksi.

Ihania kuvia masuista =)

Aamukahvin keittoon ja koiralenkille:wave:

nuu ja mussukka rv 35 & 4
 
Huomenta!

Täällä 10h yöunta takana =) Mistä sitä oikee riittää? ;)
Esikoisella on korvakontrolli klo 8 joten sinne siis ....

Terese, mulla oli esikoisesta ruskovillan myssy ku synty huhtikuussa.
Annoin sen jo eteenpäin enkä ajatellu hommata nyt talvivauvalle vaikka ihana myssy onkin!
Näillä nolla/pikkupakkasilla mä voisin aatella käyttäväni lakkia automatkoilla, tai ehkä vaunuissakin jos esim hupun saa vedettyä vielä lakin päälle. Mut eihän se älyttömän lämmin ole ja vauvallahan on isopää suhteessa muuhun kroppaan joten pää on tärkeää pitää lämpimänä!
Monihan käyttää ruskovilla lakkia talvisin vastasyntyneellä ihan sisälläkin.

TB, mä ostin esikoiselle harsoja sellasen sittarin 7kpl pakkauksen ja sitte niitä tais tulla muutama äippäpakkauksessakin. Niillä taidettiin pärjätä, jossain kohtaa ostin sitte NameItin paketin (10kpl) lisää. Ovat muuten ihkun värisiä =)
Meillä esikoinen käyttää harsoa "tytynä" edelleen ku imeskelee nukahtaessaan etusormeaan. Tyty on kaikista tärkein ja paras lohduke murheisiin :heart: ja meillä niitä saa onneksi pestä =)
Nyt tälle vauvalle mulla on myös ostettuna tuo NameIt paketti harsoja ja niillä pärjätään komiasti. Riippuu tosiaan vauvasta aika tavalla, jotku puklaa, sotkee tavattomasti ja jotku vauvat ei tarvi harsoja käytännössä ollenkaan!

Olettekos miettineet että Mimmosen viestin pistätte sitte ystäville/sukulaisille menemään kun vauva on vihdoin maailmassa?
Jos jollain olisi jotain ihania/kauniita runoja, ajatelmia niin voisitteko kirjoitella tänne?
Tai mitä ootte aikaisemilta lapsilta laittaneet?

Mä lähen nyt laittaa vähä ripsarii silmiin ja puuterii poskille, Mukavaa päivää kaikille !!

Moon ja Pikkunen 39+5
 
nuu - Tutun kuuloista toi sun heräily! Itse sain nukuttua tänään jopa viiteen :kieh:

TB - Mulla on myös hommattuna samat setit kuin MoonVaan:lla, elikkä cittarin paketti, NameIt:in paketti (ihania) ja äitiyspakkauksessa tulevat :)

MoonVaan - Olisi toisaan kiva pistää joku runo tms. eikä vaan perus settiä että "meille syntyi viime yönä klo xx.xx tyttö/poikavauva..." :)

Yöllä heräsin taas menkkatunteeseen, mutta se meni siinä jossain vaiheessa ohi ja sain taas jatkettua unia.. osaatteko sanoa mitä noi menkkatunteet tarkoittaa jos maha ei mene kovaksi kuitenkaan?

Silent 37+1
 
Henkinen valmistautuminen Mää en itse osannut ekaan synnytykseen valmistautua henkisesti oikein mitenkään. Enpä kyllä osannut sitten etukäteen vaatiakaan oikein mitään..Menin vain kätilön "määräyksien" mukaan. Ensisynnyttäjille sanon kyllä että kokeilkaa mahdollisimman paljon erilaisia asentoja ..Itse makoilin vain sängyllä supistusten aikaan ja se ei kyllä ollut mulle se paras paikka! Ja huomion kiinnittäminen muualle vei ainaki multa niitä supistusten kipuja pois..

Nyt tässä kolmannella jännään että saanko sen haluamani jakkarasynnytyksen. Se vaan jotenki tuntu olevan se mun juttu. Haluan kyllä käydä varmistaan että tää vauva nyt todella on raivotarjonnassa että pääsen tuohon jakkaralle. Ainaki itsellä se rauhoittais kummasti mieltä kun sen tietäisin.

Toivon täältä paljon onnea meille kaikille synnytyksiin mukaan!:hug: Tehään jokainen se omalla tavallamme.
 
Harsoista- Meillä on kans tuo NameIt:in paketti uni ja pukluja varten.Saahan niitä sitten lisää jos nuo ei riitä :)

Viimme yö nukuttu oikein hyvin.En edes vessaan herännyt.Mä en meinaa saada yleensä illalla unta ku pelkään et jos synnytys käynnistyy.Ja päivällä taas hihkun et tulis jo!

Tänään on taas lääkäri ja varmaan koko ultra.Saa nähdä sanovatko mitään käynnistämisestä.

Tuosta koko ja synnytys arvioinnista-Helsingissä sitä ei tehdä mun käsittääkseni ensisynnyttäjälle muuten kuin lähetteellä.Neuvolassa arvioidaan tarvitseeko lisätutkimuksia ja sitä kautta sitten.Ja kai ne neuvolassa osaa arvioida jos on jotain huolestuttavaa ja laittavat herkästi lisätutkimuksiin.Kyllä ne vauvat yleensä ihan normaalisti mahtuvat tulemaan :)

Tänään poksuu rv.39

Sintsu
 
Tässä olis pari linkkiä joiden takaa löytyy muutama runo jossa ilmoitetaan vauvan syntymästä. Toivottavasti aukeavat.

http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/874458-vauvan-syntyma-ilmoitus-teksteja-pinoon/

Positiivarit.fi - Syntymä, vauvat, lapset

Harsoista. Meillä on niitä kans kertyny melkoinen nippu ja siltikin on aina tuntunu, että kesken loppuu. Tyttö oli niin mahdoton puklaan ja oksenteleen, että nämä 20 harsoa ei tahtonu riittää. Ne ei ole enää kaikki ihan esittelykelpoisessa kunnossa, kun on soseella värjääntyny sun muuta. Tekis vaan niin mieli hommata jotain kivoja värillisiä ja kuviollisia lisäks :) Pitääpä kattoo millainen se cittarin paketti on, kun tänään olis tarkotus vääntäytyä kaupoille.

Henkinen valmistautuminen, juu...itteeni tässä psyykannu lähinnä kestämään tämän loppuajan. Muutamaan kertaan tämä on koettu, mutta aina se jotenkin tuntuu silti erilaiselta. Nyt on paineita vauvan koon suhteen, kun mulla ei lantio ole mikään kovin tilava, vaikka persustaa onki luoja luonu mun mielestä vähän liikaa. Tai ainakin olen onnistunu hankkimaan hyvät pehmusteet. Kyllähän se aina tuolla mielessä pyörii, meneekö kaikki hyvin jne. mutta lähden sillä asenteella liikkeelle, että asiat hoituu omalla painollaan ja etukäteen on hirveen vaikee mitään suunnitella.

Väki lähti kouluun ja tarhaan, joten jospa kaivais kameran esille ja ottais masusta kuvaa vaihteeks. Jos vaikka tännekkin sen sitten sais laitettua :)

Lumi-Marja ja neiti Nuppunen 35+1

muoks. lisäsin linkin
 
Viimeksi muokattu:
harsoista Meillä tosiaan noita harsoja on jonkin verran, mutta ne on esikoisella käytössä. JOten ostan varmaan paketin tai pari jossain kohtaa. Yks päivä esikoinen näki mun itkevän, ja meni ihan totiseksi. Kysyi sitten : "Äiti, haenko rätin? Se voisi auttaa." :heart: Tuo pieni mies sulattaa mun sydämen kerta toisensa jälkeen.
 
Meillä harsoja on varmasti reilu 20 kpl esikoisen ajoilta. En ees uskalla kertoa mistä me ollaan niitä "saatu", ilmotatte kuitenkin jonnekin ja sit mua viedään! :LOL: No joo, siis ja sit meillä on kanssa noita Name it:in rättejä.

Meillä oli esikoisesta mun oma keksimä runo, mikä laitettiin kaikille, tästä en oikein tiedä vielä miten ilmoitetaan. Mä oon aika kova miettimään runoja tms. tällaisiin hetkiin, mutten mä muuten niitä mitenkään kirjota. Pari vaihtoehtoa mulla on jo mietittynä tästäkin, riippuu vähän vauvan voinnista millainen laitetaan.

Täällä on ollut totaalisen paska viime yö! Mahaan sattuu, lonkkiin sattuu, sitten esikoinen heräsi joskus 3 aikaan, minkä jälkeen mä en sit saanu enää unta. Vauva on rauhottunut ihan kauheesti, ja sekös mua vasta huolettaakin. Enkä sit saanu varmaan senkään takia unta sit enää. Ja toi rakentaminenkin stressaa ihan kauheesti, en tajua kui..

Huomenna ois poliaika, toivottavasti saatais lisätietoa kaikesta..

Liirah + Sissi 35+5
 

Yhteistyössä