Marraskuun muruset *lokakuussa*

JKMS: kyllä jyskissä on kympilläki ollu pussilakanasettejä ja aluslakanat kans edullisia. Toki ne disneyt sun muut maksaa aika tavalla, mut ne on kalliita joka paikassa.

Harsoista: mulla on vissiin 30kpl:tta sain siskolta kauhean läjän noita ja pienen paketin ostin isyyspakkauksen mukaan kuviollisia täs aikasemmin.

Täällä kans liikkeet muuttuneet erilaisiksi ja vauva onkin laskeutunut ja kaikinpuolin tilanne rauhoittunut... liekö tyyntä myrskyn edellä, toivottavasti =) vauva liikkuu kyllä, mutta ei niin mahottomasti kuin aiemmin.

Ilmavaivat kamalia, ihan sama mitä syö. Rennie on paras kaverini aina iltaisin. Sängystä ku nousee ylös niin poikkeuksetta ihan joka kerta saa röyhtäistä, ahh kuinka naisellista.. mies ihan nauraa mulle ku sanoin asiasta ja se tosiaan pitää paikkansa =)

Paikat tuntuu jotenki eriltä ja valkovuodon/liman sekaista vuotoa on kokoajan.. haluttas sänkypuuhia kokeilla, mutta eilen juteltiin miehen kans, ku tuntuu niin kummalta koko ajan et arveluttaa koko touhu jo :D no saas nähhä sitte kui käy =)

toivottavasti OP:n päätös pitää =) mie voisin kyllä kans.

piprane ema ja Lotta 37+5
 
tänään tosiaan tuo tyksi käynti..pitää mennä hieman aikaisemmin niin kerkiän pyörähtää labran kautta..
oma olo on aikas vaihteleva, vee käyrät kaakos ja tulee tuiskittua vähän kaikille..

tekeekö teillä muilla vauvan liikkeet/potkut kipeetä? mulla sattuu ihan törkeesti ja muutenkin maha tuntuu kovin aralta..

tuun jossain välis kertoon polikuulumiset kunhan sieltä joskus kotiudun

daniel: onnittelut pikkuisesta tyttösestä!

kurpitsa ja "A" rv38+1
 
Viimeksi muokattu:
Siilinlapsi - me käytiin naikkarilla tutustumassa viime pe :)

Danielille paljon onnea pienestä rinsessasta :heart: Voi kun oma synnytyskin sujuisi noin lempeästi ;)

kurpitsa - kyllä mullakin välillä vauvan liikkeet tekee kipeää, mutta ei kyllä läheskään joka potkulla :)

Tänään klo 14 neuvola.. voi kun tämä pieni olisi tajunnut jo laskeutua! Viime pe ainakaan ei ollut vielä. Epäilen kyllä että ei ole vieläkään laskeutunut, kun hikka tuntuu samassa paikassa (oikealla alavatsalla) kun ennenkin : /

SW 37+2
 
Daniel paljon onnea :flower: ihan mahtava kertomus, ihanasti sujui kaikki lopulta! vaikka siis kiirekin olisi voinut tulla :)

tosiaan eilen illal kirjottelin ettei tunnun vauvan liikkeitä eikä oikee kunnol tuntunukaan päiväl mutt sitte ku menin nukkumaa niin vähän ajan päästä alko sellanen tuttu hurja jumppaaminen ett huh huh..!! ja kyllä, tekee ajoittain jopa kipeetä kun fudittaa tohon oikeelle kylkiluihin!! mutt eilen olin vaa ilonen ja helpottunut kun hän liikui taas! kai se on vaan tuota että liikkeet saattaa alkaa vähenee.

täällä ollaan käyty nyt vähän herkillä, jo parina päivänä peräkkäin oon kehittäny jostain miehen sanomisista kunnon raivarit ja alkanu hysteerisenä itkee yms..:ashamed: pitää koittaa vähä koota itteensä..kai se on vaann tätä herkistymistä vauvalle..

mullahan ei niitä supistuksia oo ollu, viime yönä oisin kyl voinu vannoo ett oli supistuksii, tuli silleen aaltomaisina ja vihlovina alamahalta ja tuntu ett melkei henki salpautu, ja tuntu vähän oudosti välillä myös "takana", siis ei varsinaisesti selässä vaan jossain alempana, kenties häntäluun tienoilla.. MUTTA kestoltaan ei nuo ollu kun aina sekunnin tai pari + vaikka kuinka kokeilin kädellä mahaa niin en huomannut minkään sortin kovenemista..!! joten ei voine olla supistuksia?!? mies tosin oli sitä mieltä ett saatto olla ku mä en tiiä ku mul ei oo aiempaa kokemusta...(se onki tosi asiantuntija! :D) no mene ja tiedä mitä nuo sitten oli..:confused: kuitenki nousin lopulta ylös ja olin puolisen tuntia pystyssä, kävelin ja sohvalla istuin lukemassa ja oli paljon helpompi olla.

Heidi oon miettiny samaa 2-3 hengen huoneista, ilahduin kun kuulin että K-HKS:ssa vaan 2h hengen huoneita, must ihan inhimillistä että 1 itteni lisäks huoneessa mutt enempi ois jo vähän kurjaa.. mä en oo koskaa ollu sairaalassa (paitsi sairaanhoitajana :D ) joten en tiiä saakohan siellä nukuttuu ja muuta.. noo näkee sitte..

Josefiina & tyttö 37+3
 
Tuossa mahakuva eiliseltä, eli 38+3, jos nyt onnistuin linkittämään...

sairaalakassia en oo vielä pakannu. Oon kyl kirjottanu listan, mitä sinne pitää pakata, mut taidan pakata vasta kun tulee lähtö... Menee kuitenkin yliajalle niin että paukkuu, niin sit vaatteet on ihan tunkkasia ym. ym. Vauvan kotiintulovaatteet oon kyl jo valinnu ja laittanu valmiiks turvaistuimeen, niin miehen on helppo sit vaan napata se mukaan, kun ollaan pääsemässä pois sairaalasta.

Harsoista, Mä ostin myös tuon NameIt:n harsopaketin, värinä oli beige-ruskee sävyt. Olin aiemmin nähny samassa liikkeessä ihkut violetin sävyiset NameIt-harsot, mut eihän niit ollu enää ku ostoaikeissa menin... Ihan ookoo noi ostamanikin, mut ois ne toiset ollu kivemman väriset vauvalle. Minkä väriset NameIt-harsot ootte muut onnistunu löytämään? Lisäks mulla äippäpakkauksen harsot + 2 kpl kuviollisia harsoja + 3 kpl ikean kuvioharsoja.

Onnea Daniel09 vauvasta! Ihanalta kuulosti sun synnytys, mulle kans samanlainen! :)

Nyt pitää lähteä neuvolaan, tuntuu hiukan turhalta siellä ravata, kun mitään ei tapahdu. Onpahan tietty jotain tekemistä, niin aika kuluu nopeammin! :) Eilen tosin ravasin kaverin kans kaupungilla ja käytiin sit siin kiinalaises syömäs, söin niin että koko iltana ei ollu nälkä...:whistle: Sen näkee sit punnituksessa, heh...jaiks.

Ritu ja pomppiainen 38+4
 
Kurpitsa, kuis nyt silleen? :( Toivottavasti kaikki oli kuitenkin hyvin!

Daniel, ihana synnytyskertomus :heart: Ja tosi hienosti osasit ennakoida! :flower:

Tänne ei mitään uutta, poika on puistossa ja mä lorvin vielä tovin. Mäkin menen tänään tonne luhdan hintaralliin penkomaan, se on kyl paha paikka ku sinne saa yleensä tuhlattua pienen omaisuuden.. :p Huomenna tuo hintaralli tosiaan aukeaa virallisesti ja on sitten sunnuntaihin asti tuolla manhattanilla, TUrun seudulla asuvien kannattaa käydä katsastamassa. Siellä on siiis mm. luhdan vaatteita, pyyhkeitä ja sisustustuotteita, icepeakin vaatteita, casan sisustusjuttuja, sit joitain juhlapukuja (jotka on yleensä aleksi13 poistoja) , nahkatakkeja, kenkiä, VAIKKA MITÄ. Ja reilusti alle normaalihintojen. Mä olen löytänyt esim. pojalle tosi kivoja ulkoiluvaatteita, viime talven toppavaatteet oli kaikki tuolta.
 
Se on sitten viimeinen neuvolakäynti takana. :)

Paineet edelleen koholla,mutta koska kotona normaalit niin ei hätää..
Sykkeen kuunteli ja sf oli nyt 37cm.Maanataina sf oli 36cm.
Seuraavan kerran sit yhteys neuvolaan kun vauva on syntynyt.

Daniel Onnea koko perheelle!:flower:

Harsoista Mä en ole ostanut lisää harsoja,noiden äitiyspakkauksen harsojen lisäksi,tyttöjenkin aikasia oli vielä tuolla kaapissa. Puklurätteinä olen harsoja lähinnä käyttänyt.

Sairaalakassi on edelleen pakkaamatta. Jos sitä sit sunnuntai iltana viimeistään laittaa sen kuntoon,ni ei tarvii maanatai aamuna sitä enää miettiä :)

Pikku hiljaa rupeaa tuo Maanatai jännittämään. Toisaalta toivon et vauva lähtis ennen maanataita itse tulemaan,niin ei tarvis käynnistellä. Kuitenkin kun tuossa käynnistyksessä voi mennä päiväkausia ennekuin mitään tapahtuu,jos tapahtuu sittenkään..
 
Moonvaan:) Katotaan nyt kuka jakaantuu ja koska ;)
Mä olen vaan niin kyllästynyt olooni, olin edellisyön tarkkailussa Tayssissa kun alamaha istukan kohdalta oli ihan tajuttoman kipeä. Lisäksi kärsin suppareista jotka valvotti mua lähes kokoyön.

Onneksi vauvalla oli kaikki hyvin painoarvio eilen 3350g ja jäntevä koko mahan täyttävä ukkeli sieltä sitten jossakin välissä syntyy. Kohdunsisäsuu on reilulle sormelle auki, kaulaa vielä jäljellä. Vauva todella alhalla. Sisätutkimuksen jälkeen supistellut vaihtelevasti, kipeitä ja säännöllisiäkin tullut.
vatsa toimii nyt hyvin, ihanaa!! :D

Sain onneksi viimeyön nukuttua todella hyvin, pissalle vain kerran tarvi herätä, mikä sinällään on ihme kun edellisyönä ravasin valehtelematta 10 x.

Olette harsoista ja lakanoita keskustelleet, muutama harso tilattu netistä kaukalopussin kanssa ja sitten kuopuksen vanhoja "rättejä" on tallella koska kuopuskin niitä vielä tarvitsee turvakseen :)
Aluslakanat pinnikseen hommasin Ikeasta, sitten opn poikien vanhoja lakanoita muutamat. ipä niitä nyt niin älyttömästi tarvitse.

Onnea vauvautuneille! :flower:

Ja anteeksi omanapainen teksi, kivut sitä luokkaa, ettei uni tule normaalisti niin todella toivon pääseväni kohta mahasta eroon ja saavani vauvan syliin ja kotiin mahdollisimman pian :)

Op ja Arvo 37+6
 
daniel09 onnittelut :flower:

neuvolan tuloksia tältä päivältä: paino -1kg/vko (viime vkolla oli se +2kg/vko..), pissa lähes puhdas (valkkarit juuri ja juuri hitusen plussalla), paineet noin 140/100, turvotusta kaikkialla, sf 34... eli nyt sitten mittailen paineita kotona pe asti ja jos edelleen paineet tuota luokkaa tai korkeammat, pe polille ja ilmeisesti käynnistykseen, tai luultavasti ens vkolla sitten käynnistys.. nyt vaan lepoa, lepoa ja lepoa edelleen.

harsoista.. missä liikkeissä on ollut noita name it:n harsoja myynnissä?

moonvaan aika jännä et turussa on eri kuin salossa tuo synnytystapa-kokoarvio juttu ensisynnyttäjällä.. vaikka ollaan samaa sairaanhoitopiiriä ja välimatka 50km.. :) mut näin se vaihtelee..

saana & 37+5
 
vitutus vähän laantunut..

ottaa vaan kupolliin kun vertailevat niin helkkaristi tätä raskautta viime raskauteen. eikö jokainen raskaus ole omanlaisensa.. esim mulla on verenpaineet olleet koholla ( alapaine oli tänään 98 ) protsua pissas, turvotusta, päänsärkyä, trombot alentuneet ja uraateis kans jotain yms. mut kun mulla oli viime raskaudessakin trombot alentuneet 105:een just ennen synnytystä ilman et oli raskausmyrkytystä tai muita siihen viittaavia oireita niin se johtuu vaan siitä että mulla on vaan taipumusta siihen että trombot laskee. perjantaina pitäs mennä kuitenkin labraan (hmm, miksiköhän jos se on vaan mun taipumusta et veriarvot notkahtaa ) ja sit kuitenkin painottavat koko ajan et jos oireet pahenee niin heti polille ( hmm, miksiköhän kun ei mulla kerta voi olla myrkytystä ) sit maanantaina olis kontrollikäynti+labrat..miksiköhän jos kaikki on kunnossa!!!!

tekis mieli olla menemättä..tuli tänään vain sellainen olo siel ettei mua kuunneltu eikä otettu todesta, kyllä ne sit sano et käynnistävät jos olo jatkuu tällaisena mut taidan kieltäytyä siitäkin, mitäs sitä sit käynnistämään jos kerta mulla on vain taipumusta näihin oireisiin...

no jos jotain hyvää tästä käynnistä niin vauva voi hyvin
 
Viimeksi muokattu:
hei vaan pitkästä aikaa!
en ole jaksanut kirjoitella, mutta teidän kuulumisia olen lueskellut!
Paljon onnea jo vauvautuneille :)

tänään lääkärinlo:ssa

35+4 viikot

pissa: puhdas
RR: 116/82 (ed. kerran 116/62, joten alapaine hieman nousussa ei kuitenkaan vielä hätiä)
turvotus: +
paino: 1094g/vko :/
sf: 31,5 (sama kuin viimeksi)
tarjonta: rt ? vaikkakin lääkäri tämän varmaksi minulle sanoi niin noin oli merkannut
syke: 148
liikkeet:++

kohdunsuu on pehmeä, pituutta enää 2,5cm, kohdu ulkosuu sormelle auki. Supistelujahan minulla on ollut jo pitkän aikaa mutta nyt viikon verran jo aika napakoitakin.Vauva ei ole vielä laskeutunut. Lääkärin mielestä menee vielä pari viikkonen ainakin ennen kuin vauva syntyy. Itse ajattelen että joulukuun alussa, ettei odotus vaikeaksi kävisi esikoinenkin meni 11pvä yli. Sokerirasitukseen laittoi vielä vaikka viikot on nuinkin paljon ja sen takia kun joku viikko sitten sokerit oli pissassa plussalla. no käydäänhän katsomassa minkälainen operaatio se on ;)

harsoista on ollut paljon puhetta täällä, ostin myöskin nuita anttilan kuviollisia harsoja olikohan niitä 6kpl, ja sitten ostetaan lisää jos ei riitä. minuakin kiinnostaa mistä nuita nameit harsoja saa ostettua?
täällä alkaa olla vauvaa varten kaikki valmistelut jo valmiina, sänkykin eilen kasattiin. itselle pitäisi rueta sairaalakassia pikku hiljaa pakkailemaan. meillläkään ei ole vauvan sukupuoli selvillä, jännityksellä odotetaan kumpi tulee kaikki melkein veikkaavat mahan perusteella poikaa tulevaksi.

nyt en enää muista mitä pitikään kommentoida (yllätys!), mutta jaksamisia vielä kaikille mahojen kanssa sekä onnea matkaan jo kohta vauvan hakuun meneville :)

liongirl+ vauva 35+4
 
Heippa taasen,

neuvolassa käyty, aika peruskamaa.

Viikot 35+6
Tarjonta: Rt edelleen
Paineet 116/69 (taas keskiarvo, kun mitattiin kaks kertaa)
Sf-mitta 33cm
Sykkeet n. 140
Liikkeet ++
Paino +263g/vko

Paino on pysynyt melkein samoissa lukemissa jo kuukauden, parinsadan gramman heittoja tullut eestaas. Jostain syystä mun painonnousu on pysähtynyt vaikka syön edelleen kuten ennenkin.. Vauva kuulema hengaa edelleen rt:ssä, peppu ylös ja mun vatsanahkoja vasten. Tuosta johtuu kuulema sf-mitan nousujohteisuus viime viikon käyntiin nähden. Eli uskoi sen tippuvan hieman, josko vauva on ensi viikolla vähän toisissa asemissa. Kuulema tuntee, että on laskeutunut alemmas lantiossa, mutta vielä on tilaa päällä, ei ole kiinnittynyt kuitenkaan.

Terkka myös vahvisti omat havaintoni, eli Helsingissä ei tehdä erikseen synnytystapa-arviota tai kokoarviota, vaan toisella (joka on myös viimeinen) lääkärikäynnillä lääkäri arvioi käsikopelolla, että miten päin on, ja mahtuuko syntymään normaalisti. Kuulema eri neuvoloissa voi olla vielä erilaisia tapoja, vaikka käytäntöjen pitäisikin olla kaikille samat nykyään. Kyselin kovasti tuosta, että voivatko pelkällä käsituntumalla erehtyä siitä tarjonnasta, että onko perä vai rt, mutta vakuutti, että ihan tunnustelemalla saadaan suht hyvä kuva, ja sydänäänten kuuntelu vahvistaa yleensä tuon, koska siitä voi myös päätellä jotain, että mistä ne saadaan kuulumaan. Kuulema synnyttämään tullessa vielä kokeilevat ulkokautta asentoa ja varmistelevat, että on sama kuin neuvolakortissa ilmoitettu. Myöskään mitään esitietolomakkeita (näitä mitä toiset ovat täytelleet synnytystoiveista ja hätäkastenimistä jne.) ei täällä jaella tai täytellä, synnyttämään mennessä sitten pyytävät tarvittavat tiedot siellä ilmoittautuessa..

Eli näin pääkaupungissa, kaikki on karsittu nollaan. Ei auta ensisynnyttäjänkään muuta kuin toivoa, että nää vähän neuvolat ja lääkärikäynnit riittää, ja asennot, koot yms. on tulkittu mahdollisimman oikein..

Noh, huomenna poksuu 36 ja siitä enää viikko niin ollaan sentään täysiaikaisia :) Mulla alkaa olla sellainen fiilis, että tämä vaavi ei odotuta itseään yli lasketun ajan, kun viime yönä supistukset tuntuili juurikin tuolla ihan alavatsalla ja kohdunsuulla. Mulla kun on ollut jo jonnin aikaa kohdunsuu pehmeä ja sormelle auki, joten toivon noiden suppareiden pikku hiljaa sitä availevan ja vauvan laskeutuvan niin, että saisi syntyä jo parin viikkon päästä! Toiveajattelua ehkä, katsotaan että huutelenko täällä vielä 42+ viikoilla, että päästääkää mut tuskista :D

Siilinlapsi ja öttis 35+6
 
Viimeksi muokattu:
Omaa napaa kun kävin tuolla kokoarvio ultrassa.. olisin toivonu jotenkin "pienempiä" uutisia..

viikkoja siis 38+2.. painoarvio NYT 3,5 kg.. en tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa, päänympärys näky siellä taulukossa 36,5 ja siitä tää lääkäri ei sanonut mulle mitään, en tiedä oliko tämänhetkinen sitten vai myöhempi arvio.. :eek: ja täytyy sanoa että nyt mua "pelottaa" :( mä en muista mitoista hirveästi tajunnut, mutta mitä siellä ruudulla näky niin laskettu aika muiden mittojen mukaan olisi 14.11 eli viikolla heittäis arviot..

Lapsivettä erittäin runsaasti joten siksi sf mitta menee yläkäyrillä, vauvan koko liikkuu siinä keskikokoisen viivan yläpuolella, muttei kuitenkaan yläkäyrällä viikkoihin nähden.

Eipä tuo lekuri hirveän reippaasti sanonu että ihan normaalin kokoinen vauva, vaan vähän vaisusti ja mulle jäi itselle nyt tosi epävarma olo :( kyllä se sinne saneli että pitää ottaa minun mitat huomioon ja synnytyksen tulee edetä jouhevasti, jotta sitten synnytyksessä tietävät nämä lantionahtaus epäilyt ym. mutta silti..

kuulemma käynnistystä voidaan suunnitella sitten jos mulle tulee tukala olo ja vatsa on niin pinkeä että on vaikea olla.. mä sanon vaan että hemmettiin se vaikea olo, kyllä mä sen kestän (enhän mä nuku muutenkaan öisin ja tästäkin sanoin että on niin vaikeaa..) mutta en sitä jos mulla pitää pukata alakautta 4kiloa tai isompi vauva .. viikkopainonkehityksen mukaan la aikaan mennessä ehtis kuitenkin tulla se 3,8-3,9kiloa.. ja kontrolli on sitte viikolle 41 lyöty.. mä niin toivon että viikon sisään tapahtuu..

Anteeksi tämä avautuminen, mutta tuntuu vaan että nyt mä menetän yöuneni vieläkin varmemmin loppuajaksi.. Onneksi kai painoarviot on vaan arvioita, harvemmin toteutuu.. Pään mitta mulla kauhistuttaa .. että sanokaa mulle ystävät rakkaat ettei mulla ole hätää..

Heidi ja ei niin pieni mies 38+2

ainiin, ja ilokaasulla ei kuulemma lekurin mukaan pitäisi olla migreenin kanssa mitään tekemistä. Lääkäri itse on käyttänyt ilokaasua jokaisessa kolmessa synnytyksessään ja on migreeni-ihmisiä itse.. on varmaan siis yksilöllistä, mistä tekijöistä migreenikohtaus voi laueta. Hengitystekniikkakin voi tehdä tepposet.. en osaa enempää kyllä sanoa, mutta mulle suosittelivat ilokaasua hyvillä mielin.
 
Viimeksi muokattu:
H3idi, jos yhtään lohduttaa, niin tämä mun masunvaltaajan painoarvio oli 34+4 viikolla 3,1kg. Elikkäs ehtii hyvin kasvaa aika isoks ennen kun on LA. Ens perjantaina on virallinen synnytystapa-arvio ja hirvittää vain, mitä sielläkin sitten sanotaan. Kyllä sulla kaikki hyvin menee.

Danielille onnittelut vauvautumisesta :)

Neuvola kuulumisia.
Paino -3kg!!, nyt ollaan taas 1,5kg alle lähtöpainon.
rr 90/45,
hb 122,
turvotus +,
pissa puhdas,
SF 44!!,
rt,
vauvan syke 150-162,
liikkeet ++.

Painosta tuli taas rukuutusta, minkä mä sille teen, että en vaan kykene syömään, vaikka yritääsin kuinka Mun verenpaineesta ja kokeesta sykkeestä terkka huolissaan. Oma syke mulla oli 110. Epätasainen syke siihen päälle. Ei kiva. Kovasti terkkakin sitä mieltä, että tämä raskaus voisi jo loppua ja perjantain synnytystapa arvioon laittaa tekstiä sairaalaan, että puoltaa synnytyksen käynnistämistä vaikka ihan ensitilassa. tiedä sitten onko sillä mitään vaikutusta. Mut mulle riittää NYT!! Tää maha on ihan omissa sfääreissään tässä mun 153cm kropassa :stick:

Lumi-Marja ja neiti Nuppunen 35+2
 
H3idi Itsellä oli viikko sitten äitiyspolikäynti rv 37+5 ja silloin meidän vauvelilla oli painoa 3525g.
Aluksi tunnusteli päältä ja sanoi ettei käteen tuntunut mitenkään isolta. Ultra sit antoi painoksi tuon 3,5kg.
Mulla oli Lääkärinä ylilääkäri jonka kanssa sitten sovittiin samantien käynnistysaika. Sanoi vielä et ylilasketun ei tulla missään tapauksessa päästämään. Mulla tosin vauvan painokäyrä oli nouseva,kun se aiemmin oli tasainen. Painoa oli tullu mukamas vajaassa kahdessa viikossa lähes puolikiloa.

Arviot ovat tosiaan vaan arvioita.
Minulla molemmat tytötkin piti olla yli 4kg mut esikoinen oli 3,5kg ja kakkonenkin vain 3,8kg.
Mulla tosin kakkosen synnytys oli satakertaa helpompi kuin esikon,vaikkka kakkonen olikin isompi. Varmaankin siksi mä en itse osaa stressata tota vauvan kokoa.

Uskon että kyllä kaikki menee sullakin hyvin!!
 
Viimeksi muokattu:
Danielille onnittelut tytöstä!

Täällä onkin monella jännät paikat menossa. Tsemppiä kaikille tasapuolisesti!

Synnytystarinaa: Eli maanantai aamuna mentiin jännittyneinä taysiin. Oltiin todella ajoissa, koska ennakoitiin olemattoman ruuhkan takia. Tunti odoteltiin ennen kuin hoitaja otti meidät vastaan. Sitten hoitaja mittasi multa verenpaineet ja kuumeen, sekä ajeltiin leikkausalueelta karvoja ja vaihdoin leikkauspaidan ylleni. Saatiin tieto että kymmeneltä olisi leikkaus. Kello tuli kymmenen, mutta kukaan ei meitä noutanut leikkaukseen. Tässä vaiheessa mua jännitti niin paljon, etten tainnut olla koko planeetalla. Hieman ennen yhtätoista hoitaja vihdoin haki meidät saliin.

Salissa mut asetettiin leikkauspöydälle ja laitettiin tippa käteen, sekä happimaski naamalle. Sitten mulle alettiin laittamaan puudutusta. Piti siinä pienellä pöydällä maata kyljellään niin kumarassa kun kykeni, eikä se ison mahan kanssa ollut todellakaan helppoa. Ja että se sattui kun se piikki työnnettiin nikamien väliin! Eikä se mitään, mutta mulla onnistui vasta neljäs yrityskerta. Puudutuksen jälkeen mulle tuli tosi huono olo, koska verenpaineet kävi todella alhaalla. Mulle sitten laitettiin jotain tipan kautta (enkä itse tiedä mitä). Olo onneksi koheni heti ja mulle laitettiin kestokatetri.

Tässä vaiheessa leikkaava lääkäri vasta saapui paikalle. Tuntui jännältä kun tunto oli poissa, mutta silti tunsi tönimistä. Ilkeältä se ei tuntunut ollenkaan. Kun mut oli leikattu kokonaan auki, mua alkoi ahdistamaan toden teolla. Tuntui kun joku olisi painanut mun rintakehää voimalla alemmas, ja pystyin ottamaan vain pinnallisesti happea. Tässä vaiheessa luulin oikeasti kuolevani. Anestesialääkäri alkoikin sitten painamaan kohtua ylhäältä niin, että vauva saataisiin syntymään. Kun pää oli jo syntynyt niin olo helpottui vähän. Kun vauva saatiin kokonaan ulos niin ei ahdistanut enää ollenkaan. Ja kyllä tältä äidiltä pääsi itku kun kuuli pienokaisen itkevän <3 Ja voi sitä onnen ja rakkauden määrää kun pienokainen tuotiin näytille!

Sitten vauva vietiinkin jo pois, mutta hetken päästä isä pääsi mukaan. Pisteitä mein Nana sai 9/9. Yksi piste jäi uupumaan värin takia. Mua alettiin heti ommella kasaan ja yritin olla kuuntelematta lääkärin puhetta. Isä ja Nana päästettiin onneksi saliin melko pian takaisin, mikä toi mulle turvaa. Kuulin kuinka lääkäri puhui runsaasti vuotavasta kohdasta, ja taisin mieheltä kysyäkin että kuolenko mä nyt. Ja kuulemma sitä verta oli kiitettävästi joka paikassa. Hemoglobiini oli kuitenkin hyvä vuodon määrään nähden, joten en tarvinnut lisää verta.

Lopulta mentiin tarkkailuhuoneeseen yhdessä koko perhe. Ensimmäinen imetys sujui ihan hyvin, mutta vauva sai lisämaitoa jotta sokerit ei laske liian alas. Vajaa pari tuntia kesti, että tunto oli palannut tarpeeksi ja päästiin osastolle.

Olen tyytyväinen, että tehtiin sektio. Olisin voinut yrittää synnyttää alakautta, jos olisin tiennyt ettei vauva ihan niin iso olekaan. Mutta Nanalla oli napanuora kaulan ympäri, joten siitäkin syystä olen sektioon tyytyväinen. Napanuora olisi voinut kiristyä pahasti jos alakautta olisin synnyttänyt. Ja vaikka vuosinkin verta reilusti, niin olo on silti ollut alusta asti suht ok.

Arki on lähtenyt meillä hyvin alkuun. Imetys sujuu hyvin, vaikka maidon nousussa aluksi kestikin. Haava on siisti ja parantuminen on alkanut hyvin. Kipeähän se vielä on, mutta paljon helpommalla oon päässyt kuin luulin!

Nallu ja Nana 9vrk
 
Täältäkin neuvolakuulumisia:

rv 37+2
paino: +/- 0
RR: 148/87
pissa puhdas
Hb: 136
Sf-mitta: 35
Tarjonta: RT
Syke: 128

Vauva oli vihdoin laskeutunut ja kiinnittynyt, jee! Ja sen kyllä huomaa, kävely ei onnistu enää sitäkään vähää mitä aiemmin, joka askeleella vihloo ihan törkeästi häpyluuhun(?) tai johonkin tonne alas :kieh:

Verenpaine oli koholla, täytyy kuulemma seurailla mahdollisia muita raskausmyrkytyksen oireita (päänsärkyä jne). Neuvolantäti sanoi, että kohonnut verenpaine voi myös enteillä synnytystä, mikä sopisi mulle mitä mainioimmin :D

Vauvan painoarvio oli tällä hetkellä noin 3 kg ja syntymäpainoarvio noin 3,5 kg. Eli ihan kivan kokoinen tyttönen näillä näkymin tulossa :)
 
Viimeksi muokattu:
Heidi sulla ei oo mitään hätää, meillä oli tänään arvio 3600 grammaa ja viikkojahan mulla 35+6. Ja esikoisen pää oli 38 cm, joo se teki kipeetä, mutta ulos tuli. ;)

Lakanoita saa ainakin kodin anttilasta, cittarista, prismasta, marimekolta, vauvantarvikeliikkeistä jne. Me ei olla ostettu yksiäkään lakania itse, ja odotan että mun vanhemmat sponssaa tämänkin lakanat. :whistle:

Daniel onnea tytöstä!

Tänään oli todellakin se polikäynti, ja kurpitsaa ei näkynyt. Kuten ei Moonvaania tai kojoottiakaan, siellä mä teitä oottelin termarin kanssa. :LOL:
No joo, asiaan. Palo sitten päätti ottaa lapsivesinäytteen, josta selviää keuhkojen tilanne, ja huomenna soittaa sektioaikaa ja mitä lastenlääkärit sanovat synnytyksestä. Enää ei näkynyt rakkoa ollenkaan, tai Palo ei saanut selvää kun virstanjohtimet oli yhtä palloa myös. Edelleen oli jatkaneet laajentumista, 1,5 cm oli tullut 2 viikossa munuaisiin. Mulle jäi jotenkin aika turhautunut olo, ei mitään uutta tietoa, paitsi toi et otettiin nyt toi punktio, ni jos huomenna sit sais tietää sen leikkauksen ajan. Pelottaa vaan, kun ei sitä rakkoa näkynyt, mut eihän rakko voi noin vaan hävitä.. Eihän? Siis järki sanoo et ei, mut tunteet sanoo et mitä jos kuitenkin.
Ja muuten, musta tuntuu et multa tippuu etuhampaat, kun ne on alkanut sellai hassusti lonksumaan... Mistä sekin johtuu..

Liirah + Sissi 35+6
 
Danielille onnittelut pienestä prinsessasta!:flower:

Mä luulin viime yönä, että tulee lähtö synnyttämään! Ensin alkoi alaselkää vihlomaan ja pian alkoi tyrmiät vatsan kovettumiset ja kipua tuntui sekä selässä että alavatsalla. Samaan aikaan vauvan pää painoi tosi voimakkaasti kohdunsuuta.Tätä kesti n. tunnin ja sitten alkoivat laantua ja jatkoin unia eikä supistelut sitten enää tulleet takaisin. Ehkä sitä vois kuitenkin laittaa sairaalakassin valmiiksi, jos lähtö tulee lähipäivinä...

Painoarviosta sanoisin lohdutukseksi H3idille, että mulla esikoisesta sanotiin koko ajan, että on 4 kg ja olin aivan kauhuissani. Poika painoi sitten syntyessään 3400g vaikka meni viikon yli l.a:n. Pituutta oli 53 cm ja pitkät jalat varmaan osittain selittävät pieleen menneet painoarviot. Toinen lapsi (tyttö) painoi vain 3 kg ja nyt tästä kolmannesta on arvioitu 3,9 kg, mutta luulen, että on taas yläkanttiin tuo arvio, kun tälläkin on pitkät jalat.

Ylihuomenna sitten neuvolalääkäri. Toivottavasti on paikat jo vähän auenneet, jos vaikka vauva sitten viim. viikolla 38 syntyisi =)

Harsoista olitte puhuneet. Mulla muutama perusvalkoinen ja siiten ostin Name Itin liikkeestä niitä värikkäitä 10 kpl.
 

Yhteistyössä