Marraskuun muruset *lokakuussa*

Nallulle onnea tytön johdosta! ihanan kuuloinen synnytystarina :) mäkin olen ihan varma että multa pääsee itku kun nään poitsu ekan kerran :) on se vaan niin herkkä hetki!

kaikille kivuista sun muista vaivoista kärsiville paljon jaksuja ja tsemppiä loppu kuitenkin häämöttää jo jokaisella :)

Moonvaan: kateellisia todella! :D jokainen päivä on niiiin pitkä vaikka itelläkään ei oo enää la:ahan kun viikko jälellä :D eikä mullakaan oo ollu yhtään turvotuksia eikä muitakaan vaivoja koko aikana niin että täällä toinen kummajainen odottaja :D

Sitten synkeempiin uutisiin: tänään neuvolan 39+0 käynnillä neukkatäti ei saanu mitattuu sykettä kun se heittelehti niin paljon ja liikahti joka kerta kun se mittas, no sit 40 minuuttia yritettyyään se laitto äippäpolille käyrille tarkistukseen ja kappas kappas sikiöltä kuului 3 lisälyöntiä sydämestä. sit me oltiinkin miehen kans monta tuntia odottelemassa lekuri aikaa, joka ultras pojan ja sai painoksi 3,5 kg ja kuuli edelleen uudet 3 lisälyöntiä jotka eivät kuitenkaan olleet säännöllisiä, no se epäili niitten johtuvan sikiön vielä kehityttämättömistä sydänpiuhoista tms ja korjaantuvan kuulemma ennen syntymää. mutta kuitenkin halusi varata ajan vielä erikoislääkärille ultraan ensi viikolle 39+6 jos en ole vielä synnyttänyt siihen mennessä. Outo juttu kerrassaan, Onks kellään muulla ollu tälläsii lisälyöntejä?? mä nimittäin luulen kuulleeni jostain näistä et vois olla yleisiäkin ja johtua vaan sikiön normi kehityksestä? tietääkö kukaan?

Sitten tosta avautumisesta: se ei siiskö merkkaa mitään jos on jotain 1cm auki? se lohduttaiskin malttamatonta kummasti jos vois luottaa siihen että kohta tapahtuu jos on jo avautunut :D lekuri nimittäin kokeili tänkin tänään ja sano et sormelle auki mut kaulaa jälellä2,5cm et en kai rupee sit vielä hurraamaan:/

vadelmanlehti teestä: juoko kukaan muu sitä ja uskooko joku muukin kun minä että se auttas jotain? ja aikooko joku muukin käyttää homeopaattisia lääkkeitä synnytyksessä?:D vai olenko siis ainut luontaistuote hömppä täällä? :D
hipsu 39+0
 
kohdunkaulan tilanteesta: ikävä kyllä ei taida ainakaan uudelleen synnyttäjällä merkata mitään mitkään muutokset. toises raskaudes olin rv33+ asti reilusti kahdelle sormelle auki ja niin vain mentiin tuostakin tilanteesta 5 viikkoa etiäppäin ennen kuin synnytys lähti käyntiin. täs raskaudes oon ollut ties kuin kauan sormelle auki ja viikko sitten kaulaakaa ei ollut kuin rippeet jäljellä ja tässä sitä edelleen ollaan ja voipi olla että olen enemmänkin auki kuin tuon sormen verran ja tuskin on kaulaa enää lainkaan ( mun oma veikkaus )
 
Täältäkin uusimmat kuulumiset: Elikkä poks 36+0!

Eilen koettiin vähän kauhun hetkiä kun menin kaatumaan illalla pihalla naamalleni asfaltille. Leualla,käsillä ja polvilla otin vastaan suurimmat iskun eli oli lähellä alahampaiden putoaminen ja leuassa on nyt kipeä kohta. Enimmäkseen olin kyllä huolissani vauvasta mutta maha ei mitenkään pahasti osunut maahan ja liikkeitä tuntui hyvin. Soitin kuitenkin parin tunnin päästä päivystykseen naistenklinikale ja sanoivat että voisin tulla varmuuden vuoksi käymään.
Tunti otettiin sydänkäyrää jonka jälkeen odottamaan lääkäriä, jota saatin sitten odotella pari tuntia kun ainoa lääkäri päivystyksessä oli joutunut toimenpiteeseen. Eli 01.30-05.00 oltiin siellä päivystyksessä.
Lääkäri ultrasi vauvan ja kaikki näytti olevan kunnossa. Ainoastaan vauvan paino oli vähän alakäyrällä eli sai painoarvioksi vain n. 2300g. : / Parin viikon takainen arvio oli 2083g.
Parin viikon päästä joudun uudestaan kontrolliultraan jossa katsotaan taas onko paino noussut tarpeeksi.
Kokeili vielä kohdun tilannetta ja näytti olevan paikat vielä kiinni mutta onneksi vauva oli rt.

Linnna 36+0
 
Äippäpolilta kotiuduttu. Nyt näytti kaikki napanuoravirtaukset ja lapsivesi määrät olevan ok. Käyrä sais olla vilkkaampi mut menee kuulemma ihan sillä et kotona lasken liikkeitä ja jos haluan niin saa käydä käyrällä ens viikolla. Painoa vauvalle arvioitiin tälläkertaa 3086g ja viikkoja siis 39+1. Eli siroa vauvaa taas lupailivat.

Eli nyt vaan odotellaan et pikkunen päättää syntyä. Mä olisin jo ihan valmis. :) Mut ei taida olla mun päätettävissä tää asia. :D
 
Petite, ei ne laita isoa vauvaa perätilassa alakautta synnyttämään. Siinä mielessä älä ole murheissasi :) Muutenkin pitää olla muutama asia, mm. vauvan asento, kohdillaan. Eikä sun ole pakko suostua alakautta synnyttämään, jos vaavi oiskin perätilassa.
 
alethia - koitahan jaksella siellä flunssan kourissa :snotty:

petite - kiva että pääsette ultraan :)

hipsu - meillä oli sama juttu, eli rv 30 huomattiin neuvolassa että vauvan sydämessä on sivulyöntejä. saatiin heti lähete naistenklinikalle ja olin siellä tunnin käyrässä ja ultrattiin. sydämen rakenne oli normaali mutta sivulyönnit näkyi ultrassa ja käyrässä. saatii kontrolliaika kahden viikon päähän ja silloin sivulyönnit olivat hävinneet. oli kyllä helpotus :heart: sivulyönnit ovat kuulemma melko yleisiä rv 30 paikkeilla ja johtuvat yleensä sydämen hermoradan(?) kehittymättömyydestä ja poistuvat usein viimeistään synnytyksen jälkeen.

Linnna - hui, onneksi kaatuessa ei käynyt pahemmin :hug:

SW 37+3
 
kohdunkaulan tilanteesta: ikävä kyllä ei taida ainakaan uudelleen synnyttäjällä merkata mitään mitkään muutokset. toises raskaudes olin rv33+ asti reilusti kahdelle sormelle auki ja niin vain mentiin tuostakin tilanteesta 5 viikkoa etiäppäin ennen kuin synnytys lähti käyntiin. täs raskaudes oon ollut ties kuin kauan sormelle auki ja viikko sitten kaulaakaa ei ollut kuin rippeet jäljellä ja tässä sitä edelleen ollaan ja voipi olla että olen enemmänkin auki kuin tuon sormen verran ja tuskin on kaulaa enää lainkaan ( mun oma veikkaus )
Juu ja mä olen ihan samaa mieltä - varsinkin just uudelleen synnyttäjien kohdalla, joskin sama sormelle auki tilanne oli mulla esikoista odottaessanikin jo ainakin pari viikkoa ennen vauvan syntymää. Nyt mulla on ollut pari senttiä auki ainakin sen samat 2 viikkoa ellei jo kolmekin eikä mitään oo tapahtunu, vaikka kuinka yrittivät eilenkin käynnistellä.. Mut kukas tietää, yksilöllisiähän nämä hommelitkin on..

Nytkin taas supistelee 5-10 minuutin välein, mut enpä todellakaan iloitse näistä vielä yhtään.. eivät oo varmaankaan tarpeeks kipeitä aiheuttaakseen yhtään mitään edistystä. Yritän nyt siis vaan asennoitua siihen, että niillä hemmetin tableteilla jatketaan taas mun rääkkäämistä huomisaamuna :( No, jospa menis lapsivedet vaikka yöllä, se ois ihan kiva..
 
Voi perkule! Kirjoitin pitkät pätkät ja nyt ne katos johonkin :headwall:

Pirtsille ainakin toivoin, että käynnistys tuottaa huomenna tulosta ja Petitelle, että vauva olisi rt:ssa. Toivottavasti Hipsun vauvan lisälyönnit ovat harmittomia :hug:

Aletheia mua on myös alkanut taas oksettamaan ja muutenkin alan olla NIIN kypsä. Hermot on kireällä ja yöt nukun 15-30 minuutin pätkissä, kun mikään asento ei ole hyvä. Huomenna neuvolalääkäri. Toivottavasti alakerran ronklaaminen saa aikaan supisteluja ja vauvan syntymän ;) Tiedänhän mä, että vauvan ois hyvä kasvaa vielä 1-2 viikkoa, mutta kyllä te ymmärrätte tämän kärsimättömyyden =) Niin ja MoonVaan: olen todellakin kateellinen sun 40 viikosta ;) Toivottavasti pääset pian hakemaan nyyttiä.

Tällaista tällä erää
Mirtsu ja vaavi 36+1
 
Mulle saa päivittää lasketuksi ajaksi 8.11 ja ikää on 32. Ensimmäinen lapsi ja tyttöä odotetaan :) Synnytysairaala tulee olemaan seks.

Mulla on raskaus sujunut ihan mallikkaasti. Nyt tietenkin rupeaa käymään olo hieman kömpelöksi.

Me saatiin Britax römer baby safe merkkinen turvakaukalo missä on telakka. Ollaan vaan täällä huuli pyöreenä, että saadaanko sitä autoon kiinni, kun auto vm 98- volvo? Onko kellään tuollaisesta kokemusta? Kaukalon kyljessä on painoraja 0-13 kg, mutta näyttää niin kovin syvältä tuo kohta mihin peppu menee. Nää on meille aivan uusia asioita :)
 
hipsu86 :wave: Täällä yksi vadelmanlehtiteen lipittäjä! Mulla yks kaveri suositteli sitä ja taisinkin kertoa jo aikasemmin, että hänellä oli avautumisvaihe kestänyt vain 6 tuntia, vaikka oli ensisynnyttäjä. Tietysti se voi johtua muustakin, mutta en usko että tosta teestä ainakaan haittaa on. Maku on tosin alkanu vähän tökkimään, mutta koitan ajatella että itteni ja Miisumin parhaaks sitä juon :D

( . ) Huomenna on taas painokontrolli äitipolilla. Jännittää tosi kovasti, että antaako ne käynnistysajan jo ens viikolle, kuten kaks viikkoa sit oli puhetta. Iik!

pnda ja miisumi 36+3
 
Mites sitten tuo kohdunsuun tilanne ensisynnyttäjällä? Voiko se, että on sormelle auki ja pehmeä 1 cm, tarkoittaa sitten ekakertalaisella sitä, että synnytys lähenee? Mullahan on todettu tuo tilanne jo viime viikolla lääkärineuvolassa, enkä tiedä kuinka kauan tilanne on ollut se. Tosin ilmeisesti kohdunkaulaa kuitenkin 2,5cm jäljellä. Vauvakin oli jo vähän laskeutunut lantion seudulla, vaikkei kiinnittynyt ollutkaan. Täällä toivoa elättelen, että syntyisi vaikka viikon pari ennen laskettua aikaa :D Ainakin tänään on ollut lantionseutu niin pirun kipeä, että kävely kotonakin on yhtä tököttelyä..
 
Uusille tervetuloa! :flower:

MoonVaan Mä voin ihan rehellisesti myöntää, et oon ihan sairaan kateellinen noista sun vikoista.. Voi ku itelläki olis jo päivät täynnä.. Mut ei. Vielä joutuu venailemaan.

Hipsu Toivottavasti vauvan sydämen lisälyönnit korjaantuu eikä jää mitään ikävää vaivaa niistä. :hug:

Kukas se mainitsikaan alkoholittoman siiderin yhdeksi synnytyksen käynnistäjäksi. Kertoisitko mikä siinä on taustalla et se auttais? En oo koskaan kuullukaan..

ON: Kävin tänään uimassa. Mä siis niin inhoan niitä suihkutiloja.. Hitto kaiken maailman sukkanukkaa, hiuksia jne lattiat täynnä. Siellä sit varpasillaan sipsutella... YöK! Kelluin reilun tunnin mut en saanut uitua ku ehkä joku pari sataa metriä ku alko supistaan. Vaihdoin sit lajin uinnin ja vesikävelyn sekoitukseksi ja sillä mentiin eteenpän. :) Muutoin kaikki ennallaan. Eli ei mitään kerrottavaa. :D

AaVee ja pikku L 35+2
 
siilinlapsi mulla oli esikoista odottaessa rv35 kohdunkaula sormelle auki, pehmeä ja 1,5cm jälellä ja sen se oli edelleen käynnistyspäivänä 42.
En haluaisi millään masentaa, mutta se ei tosiaan merkkaa mitään..
Mulle terkka meni vielä viimeisellä neuvolakäynnillä sanomaan, että syntyy kyllä viikon sisään, va paskanmarjat!

Täällä ollaan kyllä kans todella malttamattomia.. Olisin ihan valmis synnyttämään!!

puhnalle 36+0 POKS
 
Kai se on vaan parempi sitten henkisesti valmistautua, että roikun täällä huutelemassa vielä joulukuussakin, kun kerta LA on niin loppukuusta. Ei sitten tule niin pettymystä.. :D Toisaalta ehkä sitten graduntekomotivaatio on parempi kuin tällä hetkellä, kun saa sitten ajatukset jonnekin muualle välissä! Nyt ei malttais keskittyä sitten yhtään, kun haluaisin vaan aloittaa vihdoin kaikkien vauvanvaatteiden pesemisen ja hankkimisen, ja muutenkin kodin laittamisen vauvakuntoon :)
 
Pirtsi täällä peukutellaan edelleen :) toivotaan että seuraavassa käynnistyksessä onnistaisi.


Mullehan ehdotettiin tosiaan tota käynnistysmahdollisuutta jos elämä mahan kanssa menee sietämättömäksi ja heti sain kauheat kauhutarinat toisilta ihmisiltä. Tottakai se käy kipeää, mutta tarviiko sitä painajaismaiseksi kuvailla kun toinen ei oo muutenkaan koskaan synnyttänyt.. : /

en muista sanoinko, mutta paikat on pehmeänä, kohdunkaulaa se 2cm ja tiukasti auki yhdelle sormelle.. onko tää taas vaan arvailua vai voiskohan kohta alkaa tapahtumaan? Mahtaa olla yksilöllistä tosiaan että miten kenelläkin etenee.. supistuksia on ollu taas, mutten mä tunne synnyttäväni vielä.. möh.

yritin penskalle tossa puhua että 2.11 olis ihan täydellinen päivä syntyä.. hyvällä lykyllä pääsisi sitten viikonlopuksi kotiin ja ei tarvitsisi siihen LKS:n muuttohässäkkään joutua joka on 1.11.. :D

H3idi ja poika 38+3
 
Viimeksi muokattu:
H3idi Saattavat kuulemma alkaa jo hiukan aiemminkin muuttohommiin siellä lks:ssä, riippuu ihan millainen ruuhka on viikonloppuna tai lähinnä sunnuntaina :) No, luultavasti kuitenkin itse synnytän vielä vanhassa salissa - sulla lienee parempi tuuri sen suhteen.. Tai mistäpä tuota tietää vaikka itsekin synnytän vasta joskus alkuviikosta, prkl.. : /

Mä en itse ole kavereilta mitään kauhujuttuja kuullu tuosta käynnistyksestä, niillä kun on käynnistynyt synnytykset ihan itsekseen.. netissähän niitä sit riittää senkin edestä! Niin, eihän kukaan käske niitä sieltä käydä lukemassa, mut minkäs itselleni voin :D
 
Heippatirallaa mammat!
Tänään kotiuduttiin ihanan pienen pojan kanssa osastolta :heart: Tiistaina siis syntyi meille poika, jolla painoa 3400g ja pituutta 51cm, pipo 35.5cm.

Nyt aika kuluu ihmetellessä ja toisiimme tutustuessa. Kirjoittelen lisää myöhemmin, toinen pitää saada nyt nukutettua:)

Zaijuska ja Saappi 2vrk
 
Pnda Käynnistystä lupailtu sinulle siis vauvan painon takia. Saanko udella minkäkokoista ovat arvioineet ja onko sinulla raskausdiabeettes?

Mulle kun sanottiin, että ison koon takia ei käynnistetä. Ja alkaa hirvittää kun kahdessa viimesessä uä:ssä on ollut tosi iso. Mutta mulla ei siis sokereissa häikkää.

Zaijuska ja muut jo käärönsä saaneet: ISOT ONNITTELUT! :flower:


Soikku ja Otso 36+6 (jee, huomenna poksuu...)
 
Ensimmäisenä onnittelut Zaijuskalle :heart:

Mä oon heränny tunti sitten ELÄMÄNI ENSIMMÄISIIN SUPISTUKSIIN !! JEJ !!
ja on niitä nyt aaltoilemalla tullu tässä useampi, yks oli jo sillee kipee et piti keskittyyki hiukan!
Vähäkö jänskää...
Mahtaisko eilisen päivän vyöhyke vihdoin tehota vaiko sauna ja hyvä seksi? =)

Ihan sama lähdetäänkö tänäään, vaiko viikon päästä. Olen veri happy että mun kropassa tapahtuu jotain enkä omaakkaa välttis "viallista kohtua" ;)
joten pieni toivonkipinä, ettei sinne 11.11 käynnistykseen asti tarvis mennäkää ...

Taidan tehdä pari voileipää, keittää teetä ja lukee päivän lehden, Kerrankin rauhassa !

Mukavaa viikonlopun alkua kaikille !!

Moon ja pikkunen 40+1
 
Onnittelut Zaijuskalle! :flower: Tulehan pian kertomaan miten synnytys meni!

MoonVaan: onnittelut suppareista :D

(.)Tänne ei mitään uutta. Menkkakipuilua ollut ja vatsa sekaisin varmaan viimeisen viikon...eli ei nekään tunnu kertovan mitään synnytyksen alkamisesta. Typykkä hengailee kiinnittyneenä eikä tunnu pitävän mitään kiirettä maailmaan...no joo, jokainen päivä ollaan lähempänä maalia.

Pikku-Katti 39+2
 
Paljon onnea Zaijuskalle :flower:

Me ollaan tänään lähdössä kättärille.Toivotaan et käynnistävät niinku lupailivat :)
Mies on ihan tohkeissaan jo järjestämässä varpajaisia.Ja on muutenkin aika hermona :)

Ja mä kans.Jännittää aika lailla.Ja nyt voin sanoa et on huonosti nukuttu yö takana. Mä niin toivon et käynnistyis helposti ja oltais jo viikonlopun jälkeen kotona mut eihän sitä ikinä tiiä kuin kauan menee ja voihan ne siltä vielä sanoo et menkää vaan takas kotii...(vaikka en mä oikein usko) Kyllä sinne tänään jäädään ja tullaan sitten vauvan kans kotii :)

Sintsu ja öhkö 39+3
 

Yhteistyössä