Marraskuun muruset *lokakuussa*

pnda 28+2 1,4kg, 32+2 2400 ja nyt viimeksi 36+3 3,4 kg. Ja siis meni viimeks siellä hivenen yläkäyrän yläpuolella. Mutta hirvittää senkin vuoksi että viime vuonna syntynyt poika syntyi vasta viikoilla 41+4. Ja siihen mennessä kerkiää kasvaa vielä aikas paljon. Minkäänlaista syntymäpainoarviota eivät antaneet, mutta täytyy sitä maanantaina neuvolassa kysellä. Lääkäri sanoi mulle että olet niin pitkä että susta mahtuu tulemaan isompikin jötkäle pihalle. Huh huh, sanon minä, vaikka mittaa onkin 179 cm. Mutta siitä huolimatta en halua mitään jättiläistä synnyttää. Ja kuulemma käynnistyksestä ei toiveita.

Viime yönä sain unta seitsemänaikoihin. Oli aikas pitkävetinen yö. 5 kertaa pissalla ja hirveet vihlovat kivut alakerrassa.:kieh: Ai, että tää on taas hetkellisesti ihanaa...

T. Soikku ja Otso 37+2
 
Varmaan kaikki haluaa tietää, että seksisession jälkeen meni 15min ni alko supistella =)
Nyt tullu 6 supistusta säännöllisesti 8min välein.. Huisii !!
Mies lähti töihin ja tuumas vaan et saan mennä yksin synnyttää, ku tuollai häntä hyväksi käyttää!
No onnex se on jo 5h päästä takas, ni eiköhän se mukaan ehtis ;)

Huisiii =)
Mä oon niin täpinöissäni ja Happy et supistaa !!
 
Soikku-83, sulla on suurinpiirtein samanlaiset arviot ku mullakin. Miten voikin olla tollaset paikkakuntakohtaset erot noissa käynnistysjutuissa? :headwall: Mie sain tosiaan sen käynnistysajan 39+0, ihan ton pelkän koon takia. Mullakin on pituutta 172cm ja nyt eilen lääkäri kysy kengännumeroa (40-41) ja totes, että lantiokin on varmaan sit ihan hyvän kokonen. Mie pelkään että kuinka isoks miisumi ehtii kasvaa nyt parissa viikossa, kun epäilen että toi eilinen 3,5kg on alakanttiin... Oon seuraillu noita painojuttuja tuolta: Suomalaiset sikiön kasvukäyrät (Pihkalan taulukot) :: Terveyskirjasto

Pidän sekä sulle että itelleni peukkuja, että synnytys käynnistyis pian eikä kummankaan tarvis synnyttää mitään jättivauvaa. Onko sulla enää mitään kontrollikäyntejä äitipolilla?

pnda ja miisumi 36+5
 
Onnea Pirtsille pikkuisesta! :flower:

MoonVaanille onnea matkaan, jos nyt sit vihdoin sinne pääsit! ;) Matamin uutisia myös odotellessa :p

Mä päätin sitten eilen alkaa leipomaan pullaa piiiitkästä aikaa ja en kyl varmaan koskaan enää leivo litran taikinaa!! Kyllä oli selkä tooooosi kipee illalla :whistle: Siihen sain muuten hyvän edes pienen helpotuksen kylmägeelistä. Kannattaa kokeilla, tuota suositteli yksi kätilöopiskelija neuvolassa selkäkipuihin ja kyllä se toimii =)
 
Huomenta !

Sinne menivät, ku tuhkatuuleen.. Supistelut siis! Menkkajuilinta jatkunut lievänä läpi yön, joten jotain siellä alakerrassa kuintenkin tapahtunee !!

Meillä herättiin vanhaa aikaa klo 05.30, ei paljo naurattanu !
Tässä sit ootellaa josko kohta lastenohjelmat alkais ni pääsee sohvalle pötkölle =)

Ihanaa sunnuntaita kaikille !!

Moon ja Pikkunen "sanni tyttö" 40+3
 
Pnda, saattaa olla et mun aivosolut on sielä sängyn pohjalla mut en tajunnu tosta linkittämästäs taulukosta yhtikäs mitään ;)

Joten jos tän vauvan painoarviot ovat olleet:
28+2 1680g
33+6 2200g
38+0 2700g
Niin, mikä sit olis syntymäpainoarvio?
Hassua että sf-mitta kuitenkin 38+0 oli 35.5cm ja 39+6 36cm .. se huitelee yläkäyrällä, mut muutoin vauva vaikuttais pieneltä =)
 
Pirtsille onnea :flower:

voi ei MoonVaan, olin jo varma et vauvauutiset on seuraavat mitä sieltä kuuluu, no kauaa ei enää tietysti mene missään tapauksessa, mutta kuitenkin :)

Mulla supisteli 2h viime yönä 10 min. välein ja välillä jopa 6min. välein ja lopputulos... ei niin mitään tapahdu taaskaan : /

vkoloppu on ässiä käyttäen kulunut ja eilen ehkä illalla limatulppaa tuli, mutta ei sit mitään..

totesin ukolle nyt aamulla, että kai tämä antaa odottaa itseään sinne 8.päivään ku mies jää lomalle ja käynnistys ois sit sillo 9.pvä. On vaan toi oma mieli niin kiukkunen ku venyy ja venyy tää homma =)

piprane ema ja Lotta 38+2
 
Pirtsille suuret onnnittelut pienestä tytöstä =)

Ja MoonVaan, en sitä kauhistellutkaan että sä puhuit risiiniöljystä vaan etttä se terkkari puhui. Siinä hommassa saa siis olla aika tarkkana mitä sanoo kun on herkässä tilassa olevia kuulijoita joista joku saattaa ottaa puheet riittävänä rohkaisuna.

Muista käynnistyskikoista: en oikein usko että millään olisi erityisen paljon tehoa, luulen että prosessin täytyy olla jo itsekseen käynnistymässää ja tilanteen kypsä ja silloin voi seksi tms vähän nopeuttaa etenemistä. Viimeksi ainakin kokeilin vaikka mitä enkä huomannut juuri vaikuttavan, toisaalta tyttö syntyi 40+4, mistä sen tietää vaikka olisi muuten mennyt pitemmälle... joten tälläkin kertaa varmaan tulee kaikki vaarattomat keinot käytyä läpi :whistle:
 
Huomenta vaan kaikille! Ja onnittelut Pirtsille vaavelista :flower:

Vähän on semmonen kiukkunen olo, ku tuntuu, et mitään ei tapahdu. Tänään siis laskettu aika..
Kauheita painajaisia oon taas nähny ja siitä, et käynnistykseenhän tää varmasti menee ja sit et vauva on jo siinä vaiheessa niin iso, ettei se mahdu tulemaan yms. kivaa.. Huoh, taitaa vähän jännittää ja hirvittää samalla.

Vauva liikkuu jotenkin tosi vähän, vaikka aikasemmin ollu aikas aktiivinen kaveri. Nyt ei enää tunnu niin tossa kylkiluiden alla vaan musta tuntuu, et se on paljo alempana. Huomenna onneks neuvola, niin pääsee kuuntelemaan sykkeen. Eilen kyllä vihlo melkein koko päivän vasempaan lonkkaan ja kävellessä pakaraan. Tuskinpa ne meinas mitään.

Kaikille mukavaa syksyistä päivää :)

Neppulainen ja Mykkis rv 40+0 POKS
 
pitääpä tulla tännekin puolelle poksumaan, eli 38+0 POKS!!! :D

Pirtsille suuret onnittelut :flower:

mies ei tienny mitä se kolme ässää tässä yhteydessä tarkottaa joten valaisin sitä eilen, ja naureskelin samalla että eipä oo pahemmin muuta tullu viime viikkoina juuri tehtyä kun ässiä harrastettua..:D siis ei mitenkään tietosesti vaan on vaan tullut siivoiltua hullun lailla, siivous on yks intohimoja muutenki ja tykkään ett kotona siistiä, ja nyt on lähes kaikki maholliset kaapit yms tullut laitettua kuntoon ja mies on onneksi osallistunut kivasti..samoin saunottua on tullut vielä normaalia (=väh. 2 krt/vk) paljon enemmän, ja peittojakin heiluteltu... tuumasinki ett pitääköhä vähä rajottaa jos haluun ens viikol viel ehtii luennoille yms.. :D no juu, en mäkää noiden tehoon sinänsä usko kuin muutoin miten tuossa ylläkin joku kirjoitti että jos syntymä alkaa muutenkin olla lähellä ja jotain prosessia tapahtumassa niin sitten saattaa olla jotain vaikutusta mutta taas jos ei muutenkaan lähellä niin en usko vaikuttavan (tai sit meiän vauvan olis kyl jo pitäny syntyä!!! :LOL:)

tyttö on nyt jo ainaki 4-5 päivää liikkunu tooooooooosi paljon vähemmän ku ennen, mutt sitte illalla (varsinki aina saunassa, se on vakio) ja yöllä pitää voimallisempia jumppasessioita. onneks, niin ei tartte olla huolissaan. vaikka nää päivät on jo hänen osalta hiljasempia.

mä tässä vaan odottelen sitä kolmen päivän päässä olevaa neuvolaa kun oli tosiaan viime vk:n lääkärineuvolassa sf 36 cm (rv 37+1) ja lekuri sitä mieltä ett ens viikol harkittais kokoarvioultran tarpeellisuutta neuvolassa..ois niin kiva päästä ultraa :D

en nyt tiiä liittyykö tää mihinkää, mutt onks teil muilla säännöllistä rytmiä yöheräämisissä?? mul on nää yöt ihan vakkareita:
nukkumaan 22-23, uni tulee het, eka herätys n. klo 2 ja vedän samal jonku jugurtin ku tajuton nälkä, toka herätys n. klo 4-5 ja sit ylös klo 7-8 maissa...
jomman kumman yöheräämisen yhteydessä saattaa myös hetki mennä ennen ku uni tulee, varsinki ton jälkimmäisen kohdal on välil semmone olo ett vois jo vaikka nousta.. saa nähdä jatkusko tollanen rytmi sit vauvan kaa, ois iha inhmillinen..:) joo no ei varmaa alussa ainakaa pääse noin helpolla!

supparituulia kaikille niitä halajaville toivotellen,

Josefiina & tyttö 38+0
 
MoonVaan :D En miekään kyllä tajuu tosta taulukosta mitään teijän vauvan kohdalla :D Näyttäis että se on aluks ollu tuolla yläkäyrän yläpuolella, sit suurinpiirtein keskikäyrällä ja nyt viimisessä arviossa alakäyrällä :O Viimisimmän arvion mukaanhan se ois sit joka tapauksessa alle 3 kiloa, vaikka syntyis viikolla 42+ =)

Meillä on miisumi huidellu tuolla yläkäyrällä (+2 SD, mitä se ikinä tarkottaakaan) ja sen yläpuolella koko ajan, joten siitä on ollu suht helppo seurata sen kasvua, eli näyttäis niinku se ois viikolla 40 noin 4,5kg :eek:

pnda ja miisumi 36+6
 
Pnda, joo ja lääkäri sit taas sano noiden arvioiden perusteella et kasvaa tasaisesti =)
Tiedä noista.. syntymäpainoarvio jäi vaan kokonaan kysymättä.
ja painoo tarkkailtu siis siitä syystä ku esikoinen paino 41+6 syntyessään 4010g ja teki tiukkaa tulla!
Mut siis jos vauva 38+0 painaa 2700g, ni kyllähän nuo kasvaa keskimäärin 150-200g viikossa joten kyl mä uskoisin et tää on lähempänä 3.5kg jos tonne 42vkolle mennää..
Mut turha näitä on pähkäillä, sen näkee sit. Toivottavasti pian =)
Mut olo on ollu kyl kokoajan sellanen et tää on paljo pienempi ku esikoinen!!

Nyt kauppaan !!
 
Heräsin aikaisin aamulla vessassa käymään ja sen jälkeen en saanutkaan unta, kun iski yhtäkkiä kauhea huoli vauvan terveydestä. Mietitytti, että mitä jos kaikki ei olekaan kunnossa, kun hän syntyy? Toisaalta turha sellaista murehtia, kun ei asialle voi mitään tehdä.

Mua huolettaa myös vauvan liikkeet. Saako muiden masuasukit sellaisia tärinäkohtauksia? Ja välillä tulee sellainen vahvempi nytkähdys, ihan kuin vauva pelästyisi tms. Vaikea kuvailla.

MoonVaan kuulostaa kyllä edelleen lupaavalta sun tilanne =)

Kauhean harmaa ja tylsä ilma ulkona, ei oikein innosta mikään nyt. Hyvää sunnuntaita kuitenkin kaikille!

Mirtsu 36+4
 

Yhteistyössä