Marraskuun mussukat <3

Kotimaisia ja pästöroituja juustoja saa syödä. Pästöroimattomia varoa.

Olen kyllä väjännyt kevytväreillä raskausaikana hiuksia :)

Phew tänne ei juuri uutta. Pahaa oloa. Väsymystä. Mahan juilimisia. Jospa kohta jo pääsee "nauttimaan". ;)

Koko ajan pitää syödä ettei tule oksu...... Kyllä mun tyttöolo vahvistuu koko ajan.

Voikaa turvonneesti :)

Minix ja pikkukolmonen 7+3.
 
Ensimmäinen neuvola takana. Ei ultrattu tai kuunneltu sydänääniä, ihan perus keskusteluilla mentiin ja käytiin asioita läpi. Mies oli mukana. 23.4. sitten ensimmäinen ultra, sitä ennen verikokeessa käynti. On se odottavan aika vaan pitkä. Pohdin tässä, että kertomiset varmaan jätetään siihen asti, että on ultrassa käyty.

rv 8+6 siis menossa. Pahoinvoinnit vähän helpottaneet, väsymystä ja loputonta nälkää...

Kampaajalla käyntiä minäkin tässä mietin, onkos se pdd - vai mikä se nyt oli - kauhean yleistä noissa hiusväreissä?
 
Mamma93, mulla oli aika samat tuntemukset esikoisen aikaan. Meni aikaa et totuin terkkarin tyyliin, välillä oli olo etten uskalla kysyä mitään. Sit kun se yhteinen sävel löyty niin on menny tosi hyvin, tiedän et hänen vastaukseen voi luottaa ja tiiän et jos joku "hätä" tulee niin otetaan vakavasti. Mut sillon oli kyl semmonen olo et kiinnostaako täällä ketään yhtään mikään.

Mua on taas alkanu etomaan, vaikka vasta valitin oireiden katoamisya. Yhtäkkiä huono olo tulee sillai puuskissa, eikä siihen oikein osaa varautua. Maha kans varsinki iltaisin turvoksissa, niiku ois 6:lla kuulla raskaana..
 
Mammma93, minä olen ollut todella tyytyväinen ainakin oman neuvolan palveluihin. Mulle on sattunut mukava neuvolatäti, tosin nyt hänellä on sijainen mutta ihan mukava hänkin. Mulle on tullut tunne että välittävät ihan aidosti jaksamisesta yms :) se on varmaan niin tuurista kiinni että minkälainen terveydenhoitaja sattuu olemaan.

Sen verran vielä pakko lisätä että mullakin oli vähän samat fiilikset aluksi esikoisen aikaan, niinkuin lulinalla :D
 
Viimeksi muokattu:
Täällä käyty neuvolalääkärissä ja ultrassa tiistaina, tuolloin omien laskujeni mukaan rv7+6 ja kuukautisten mukaan rv8+5. Lääkärin mukaan kohdun koko vastasi noin rv8 :D Yksi tyyppi löytyi todella vahvalla sykkeellä ja lääkärin mukaan km-riski on enää todella pieni :heart: Mulla meni yövuorot nyt kieltoon ja töiden tekoa katsotaan päivä kerrallaan, tuo tukivyö on jonkin verran auttanut selän kanssa. Väsymys jatkuu edelleen ja sen vuoksi lääkäri olisikin kirjoittanut sairaslomaa, mutten ottanut ainakaan vielä vastaan.

Mahakuvia on tullut otettua joitakin. Alkuun naureskelin olevan pelkkää turvotusta, mutta kunnei se ole laskenut niin pakko uskoa että näkyy jo :D Faceen olenkin kuvia lisännyt, tänne en viitsi ainakaan vielä.

Mä kävin eilen kertomassa tulokkaasta mummulle, oli todella mielissään uutisesta ja kertoikin nähneensä viime viikolla unta, että kummitätini oli hänelle unessa kertonut että Poika tuli! Ja povasi kai hän tietysti poikaa meille. Mummu odottaa varmaan ultra kuulumisia jo enemmän kuin itse odotan :D Mies aikoo kertoa isälleen tulokkaasta huomenna, aikoo ilmeisesti videokuvata tilanteen :D

Mitä aiotte pääsiäisenä tehdä? Mun lähtee lapset viikonlopuksi isälleen ja mieskin lähti eilen kotiinsa hoitamaan asioita. Itse olen pyhät töissä ja muusta ajasta aion vain nauttia rauhassa :) Se tekee joskus ihmeen hyvää ;)

Pahoittelut tippuneille :hug:

heidip* ja nyymi rv8+1
 
"mamma87"
Onko kellään muulla ollut näin, että viimeisimmät menkat alkaneet 25.1. ja kierto olisi 26pv. Jostain kumman syystä kun ekaa kertaa parilla eri laskurilla tutkin mahdollista laskettua aikaa, tuli tulokseksi 1.-3.11. Mutta eilen kun huvikseni taas tein, olikin laskettu aika 30.10.2015. Miten se voi noin muuttua.
 
Rasittavaa valvomista ollut tämä viikko. Menen nukkumaan klo 22. Nukahdan saman tien, mutta herään ekan kerran n. klo 1 ja tokan kerran klo 3-4 välissä, jälkimmäisellä kerralla en meinaa saada uudelleen unta vaan valvon pari tuntia. Sitten nukahdan epämääräisiin uniin just hetkeksi ennen kuin pitää nousta. Onko muilla vastaavaa?

Kaikki oikeat oireet turvotusta lukuunottamatta poissa. Ja keskenmenon pelko on aika voimakas. Käsittääkseni nyt saisi olla kunnon pahoinvointia. Luin jostain, että 9:llä yleensä etominen voimakkainta. Vielä ehtisi hetken...

8+1
 
Täällä edelleen mukana vaikka hiljaiseloa olenkin pitänyt. Pahaolo on ihan järkyttävää, joka aamu se alkaa ja välillä jatkuu iltaan asti kunnes menen nukkumaan... :( Mitään ei tee mieli paitsi välillä banaania ja mandariinejä. Eilen en saanut mitään ruokaa alas ja tänään tuntuu ihan samalta. Tekee vain mieli kaikkea suomalaista jota ei täältä aasiasta saa... Mansikkakeitto olis niin ihanaa just nyt! Ja pääsiäismunat ja pasha! :D Vessassa täytyy ravata koko ajan ja jano on myös aika kova koko ajan. Tissit on ihan jumalattoman kipeet tai siis nännit, tekee oikeen kipeetä esim suihkussa!

Äitille kerroin jo jotain rv4 paikkeilla kun miehen kanssa oli paha riita silloin, ja äiti päättänyt sitten jakaa tän uutisen jokaiselle! :x olin ihan raivona tän levittämisen takia!! Täti oli lisäks arvannut mun FB kuvasta jossa muka mun maha jo näkyy... Ja hänen kansaan tullut paljon tästä juteltua ja on oikein onnessaan tästä. :)

Miehen kanssa ollut siis myös taas puhetta tästä ja hän ei edelleenkään halua tätä vauvaa, mutta sanoi että voin sen pitää kunhan en odota häneltä mitään apuja vauvan kanssa... :( mutta parempi kai näinpäin kuin että kieltäisi koko lapsen olemassa olon yms. Ja mun suurin huolenaihe oli että erotaanko me nyt? Niin mies sanoi että ei tietenkään. :)

Neuvolaan täytyy tulla käymään suomessa huhtikuussa ja tarkastamaan että kaikki on ok masussa. Muuten jää käynnit aika vähäiselle mulla kun pääosin asun täällä aasiassa..

Ja Napakettutyttö ihanaa että teidän suunnalta tuli näin hyviä uutisia! <3
 
Sandymama onpa vähän kurja tilanne sulla. :/ Mutta niinku napakettutytöllekki moni sanoi, niin ehkä se mies siitä kasvaa raskauden myötä ja tottuu ajatukseen. (tuntus ainaki ettei oma mies voi olla niin julma, ettei välittäis omasta lapsesta mitään..)

Monella oli mukavia neuvola/ultrakuulumisia ja niitä itsekki odottelen vielä. :)

Mulla on nyt eilen ja tänään ollu jatkuva pahaolo. Ihana yrittää siivota ja leipoa, kun tänään vietetään esikon synttäreitä.

Aamulla olin viemässä kuopusta eskariin ja siinä sitte täti tuli kyseleen, että millon pidettäs keskustelu kouluun lähdöstä jne. sitte täti lähti hakeen jotain monisteita ja minä jäin istuun eteiseen, olo oli ihan hirvee ja oksetti. Ei ollu kaukana, että olisin repiny viereisellä pöydällä olevasta herkkukorista sellofaanit pois ja napannu yhen pillimehun sieltä.. :D Olis voinu täti kattoa ihmeissään, että mitä v*ttua?? :)
 
Sandymama: Mulle olis ollu ihan mahdotonta elää ihmisen kanssa, joka ei haluais mun sisällä kasvavaa pientä. Olisin mielummin jäänyt yksin, jos miehen mieli ei siis alkuajan jälkeen olisi muuttunut.

Meillä nyt mies on vähän yli-innokaskin jo! Kattelee vaunuja ja sittereitä, kun minä jarruttelen km:n pelossa. Jotenkin opiskelukiireessä oireetkin tuntuu katoavan.

Koskahan dopplerilla vois kuulua sydänäänet? Viime raskaudessa ei ollut sitä ollenkaan, mut nyt mietin et se olis kiva.

Minä ja Paapero 6+5
 
mamma87 Mulla on samana päivänä alkanut edellisen kerran menkat mut mun kierto on pidempi (32-34). Huomasin kuitenkin sem, että saan laskurista riippuen la:ksi joko 6. tai 7. Neuvola sujuvasti laski lasketun ajan 28 pv mukaan, jolloin se olisi 1.11. Niin pitkällä en millään ole.

Hiusten värjäys Ajattelin, että käyn värjäyttämässä vasta 1. kolmanneksen jälkeen ja silloinkin max raidoin/suoravärein. Ja senkin jälkeen normaalia harvemmin. Muutama viikko ei merkkaa mulla niin paljon, etten voisi juurikasvuni kanssa hetken kiukutella :)

Onko muita, joilla oireet lieventyneet? Mulla meinaa vähän tulla hätä, vaikka olin päättänyt etten suostu panikoimaan: Ei enää öklötä, väsytä, eikä tissejä kiristä niin kuin viime viikolla. Mun mielestä oireiden ei pitäisi näin hiipua, sitä on nyt ollut jo kolme päivää.
 
"Amppa"
Moi taas kaikille =)
Varasin tänään ensimmäisen neuvolan, joka harmikseni on vasta 5.5! ei millään malttaisi odottaa. samalle viikolle saisin kuulemma varata ensimmäisen ultrankin. töissä on ollut pakko kertoa jo pomoille kun säteilyn kanssa työskentelen. positiivinen asia on se että meiltä löytyy töistä ultra jota voin hyödyntää omaan käyttöön kun viikkoja on enemmän =)

Täälläkin tuntuu että oireet on kadonnu ja pelko on läsnä jatkuvasti. Rinnat on edelleen kipeet ja väsyttää mut siinä onkin sit kaikki. haluais vaan että aika menis nopeemmin, odottavan aika on niin pitkä.
 
Mie hiljennyn ja poistun todennäköisesti listoilta. Kävin eilen lääkärissä vuotojen takia, sikiökaiku löytyi vastaten viikkoja 6+1 muttei sykettä. Lähete gyn.polille ensi viikolla tarkistukseen ja sitä kautta jatkot. Diagnoosina sama vanha tuttu abortus inhibitus eli keskeytynyt keskenmeno. Lääkäri sanoi, että on erittäin pieni todennäköisyys, että raskaus jatkuu normaalisti, mutta siksi odotetaan pyhien yli, että tarkistetaan tilanne. Jos ei edelleenkään sykettä ja sikiö kooltaan sama, tyhjennys edessä. Lääkäri ei antanut toivoa ja painotti, että erittäin epätodennäköistä, että mitään sykettä enää löytyy, nyt olisi pitänyt heidän laitteillaan jo näkyä syke ja hänen mielestään sikiökaiku ei ollut sellainen kuin pitäisi.

Tällaista siis jälleen. Olo on pettynyt ja surullinen, mutta tämän jo kerran kokeneena tiedän, että myö tästä selvitään ja päästään eteenpäin. Onneksi on tuo yksi pieni aurinkoinen lapsi täällä jo :heart:
 
Equus. Minulla oli ultra tasan 6+0, eikä sykettä vielä silloin näkynyt. Mutta en ole edes osannut olla sen takia huolissani, koska kuudennella viikollahan se sydän vasta alkaa sykkimään. Jostain luin tarkemmin että puolessa välissä kuudetta raskausviikkoa. Itse sain uuden kontrolli ajan viikolle 9+0. Toivon että syke näkyisi sitten. Eli ehkä sullakin on vielä toivoa <3 tosin jos sulla on enemmänkin sitä vuotoa tullut, niin voihan se olla keskenmeno :/ :(
 
Viimeksi muokattu:
Olen lueskellut joka päivä teidän kuulumisia, mutta kommentointi on ollut hankalaa. Ehkä se on ollut omaa alitajuista mielen suojaamista siltä, varalta että kyydissä ei olekaan ketään. Viime viikolla varhaisultrassa 7+5 oli 15 mm alkio sykkeellä vastaten juuri viikkoja 7+5. Toistaiseksi siis kaikki hyvin.

Pahoinvoinnista: olisiko vinkkejä mikä siihen helpottaa? Eilinen oli kaikenkaikkiaan hirvein päivä, koska oksensin 19 kertaa ja kaiken noin 10 minuuttia syönnin jälkeen. Kirjoitan nyt neuvolan neuvosta päiväkirjaa joka suupalasta ja oksennuksesta niin olisi helpompi arvioida minkä verran saan tällä hetkellä ravintoa. Tänään hiukan parempi ja sain jo lasillisen piimää ja 10 viinirypälettä pysymään sisällä. Oksentelu alkoi 6+2 ollen jotain 2-5 kertaa päivässä, paheni 7+3 tähän yli 10 kertaan per päivä. Uuh, mutta ehkä jo kahden viikon päästä voisi helpottaa. Neuvolan punnituksessa paino oli pudonnut 4 kg. Ei saisi nyt enempää pudota. Pelottavaa.

Tuli mieleen tuosta sykeasiasta, harmi Equus jos on keskeytynyt keskenmeno. Laitteista se on tosiaan paljon kiinni, mutta jos lääkärikin on sanonut laitetta hyväksi niin voi miten kurjaa :( Alkion sydän alkaa lyödä kuudennella viikolla niinkuin mimmika sanoi, mutta kuudes viikkohan on siis rv 5+0-5+6. Varhaisultrassa gynekologi sanoi, että keskimäärin 5+3-5+4 alkaa sydän lyödä.

laabla, mulla on muut oireet kuin pahoinvointi lieventyneet. Eli tissejä ei enää kiristä ja arista. Olin tästä huolissani, mutta lääkäri sanoi sen olevan normaalia ja hyvin yksilöllistä. Joillakin tissiaristus häviää rv 10, joillakin alkaa vasta silloin. Joillakin se on pahinta heti plussattua ja sitten tasoittuu. En olisi kuitenkaan huolissani oireista, täytyy muistaa että keho kuitenkin koko ajan sopeutuu myös kasvavaan hormonimäärään.

Tekis mieli kauheasti jo kertoa kaikille, mutta taidan vielä vähän odottaa ja katsella miten tilanne kehittyy. Töissä olen kyllä jäänyt jo lounaskaverille kiinni kun olen oksentanut kahdesti lounaan aikana viime viikolla.
 
equus voi että :( jaksamista kovasti :flower:

Tosiaan, kuudes raskausviikko on 5+0 - 5+6. Minä kävin rv6+1 ja kovasti syke jo näkyi. Mutta onhan se yksilöllistä .

Voimia pahoinvoiville. Mulla on tänään taas huono päivä. ......
 
Noniin nyt tosiaan itsekin tajusin että jos mulla oli ultra 6+0 niin sehän oli jo seitsemäs raakauaviikko just alkamassa. Hmm..eli periaatteessa mullakin olisi pitänyt jo syke näkyä. Mut en kuitenkaan edelleenkään osaa huolissaan olla, koska kaikki alkiot varmaan varmaan kasvaa omaa tahtia, ja noin alussa ne mitat ja mittaustulokset voi Varmaan heittää. Mulle se gynekologi ei ainakaan antanut mitään aihetta huoleen. Noh, parisen viikkoa vielä uuteen ultraan :(

lisään sen verran vielä että itsellä alkion mitat oli tuolloin 3,7mm. Eli aika iso. Koska juuri luin vau.fi sivulta että tuolloin alkio on 1-3mm. Mutta mä luulen että ehkä täällä tuppukylässä ei oo mitään parhaat ultralaitteet.
 
Viimeksi muokattu:
Kääks. Pikaisia kommentteja, mielipiteitä, kannustusta tms kaivataan: Uskaltaisitteko mennä kylään, jos perheen lapsella on enterorokko? Äitikin on raskaana ja jotenkin nolottaa sanoa, että pelkää sellaista tautia joka ei edes tartu kovin helposti. Käsitin, että vaikka en tartuntaa saisi, voi saada viruksen. Siitäkin on ihme epävarmaa tietoa. Jossain lukee, että vaaraton ja jossain että joku niistä viruksista voi aiheuttaa kehityshäiriöitä ja keskenmenon. Joku taas lisäsi synnynnäisen sydänvianriskiä.
 
Laabla mulla oli monta päivä taas sellaisia, ettei ollut turvotuksen ja hi-taaaan ruuansulatuksen lisäksi mitään oireita. Nyt melkein viikon tauon jälkeen taas tuntuu alavatsassa jotain epämääräistä kiristelyä. Eilen tuntui r- livitkin taas löysemmiltä...
 
Zoona, en kyllä tiiä mitä tekisin tossa tilanteessa. Tuonhan sä just varmaan haluisitki kuulla.. Toisaaltaan voisin hyvin aatella niin itsekkäästi, et en sitä tautia haluaisi itselleni saada, vaikka ei oiskaan sikiöön tartunnasta vaikutuksia. Eikä ainakaan tartteis miettiä sitä, et jos saakin sen taudin, että onko vaikuttanu sikiöön motenkään jne.. Mut tää on mun pöpökammoinen mielipide.. Just välttelin alkutalven mahatautia ja ku uskalsin hengähtää et ei se meihin tule niin jostain saatiin tauti napattua.. Sinällää hyvä, et unohdin stressata raskautumista siinä oksentelun keskellä ja viikko siitä teinki plussan :D menipä taas ohi aiheen.

Mulla on satunnaista aamuista etomista lukuunottamatta kaikki oireet hävinny. Rinnat ei oo arat, mahaa ei enää juili jne. Haluisin jo pian ultraan saamaan vähän tolkkua tähän epätietoisuuteen.
 
Viimeksi muokattu:
En muista mitä oon jo kirjoittanu, mutta kömmin tännekin kirjoitelemaan kun 40+ pinossa ei meitä montaa ole :D. Jos en jo esittely itseäni niin Tammityttö, kolmas olisi jos kaikki hyvin menee. La.28.11 oviksesta. Kait.
Mulla menosaa siis 5+6 tänään. Alan jo kohta seota näissä luvuissa :D.

Lulina. Mullakin oli plussatessa enemmän oireita kuin nyt. Silloin öllötti aamuyöllä ja joskus päivälläkin ja tissit tuntui kipeelle (vaikka imetän siis edelleen). Mutta nyt nekin lievät oireet on aika pitkälti pois, tai tulee ja menee on/off. Ainoa mikä pysyy on sellanen jatkuva väsymys ja veto pois olo.

Zoona. Mä vaan sanoisin yksinkertaisesti että en halua tautia. Miehellä se oli kerran, esikoisesta tarttu ja oli ihan hirvee. Ihan sama vaikka siitä ei sikiölle mitään haittaa olisi. Mutta sanoisin vaan että just nyt ei oo vara sairastua.

Equus. Halaus. Kyllähän lääkärit (kokeneet ) tietysti yleensä tietää mitä puhuu. Ja hyvillä laitteilla se syke kyllä näkyy. Mä kävin yhdessä raskaudessa neuvolan ultrassa 5+2 (ja sikiö vastasi kokoa ) ja jopa sillä pikselimössölaittella se syke näkyi. Mutta toisaalta olen lukenut todella monia onnellisin tarinoita. Joten en menettäisi vielä toivoa.

En osaa kaikille nyt kommentoida ku tekstiä on niin paljon :D Mutta taitaa onneksi suurimmalla osalla olla kaikki hyvin.

Oireettomana melkein siis täälläki taaperretaan. Ainoana vain väsy ja ajoittaista mahakipuilua. Jopa makea maistuu ja kahvikin joka muissa raskauksissa on alkanu tökkiä aikaisin :)

Tammis 5+6
 
"Sinde90"
Hei kaikille ja mukavaa pääsiäistä!

Täällä ollaan 9+6 ja puolen päivän aikoihin viidestoista asuntonäyttö. Tällä kertaa puolisoni menee yksin työpäiväni vuoksi, mutta pidän peukkuja, että talo olisi se oikea!

Vivia84, harmi, että kärsit pahoinvoinnista niin että se häiritsee normaalia arkeasi! Itse olin kaksi viikkoa pois töistä jatkuvan oksentelun ja ripuloinnin vuoksi. Painoa putosi muutaman kilon ja veriarvot romahti. Osaltaan sairausloma helpotti ainakin arjesta selviytymistä kun pystyi laatottamaan yötä myöden ja nukkumaan silloin kun vessan lattialta pääsi ylös. Pahimmat viikot oli 7 ja 8, vaikka pahoinvointia ilmenee nytkin ja päivittäin.

Itselleni helpotti huonoon oloon toooooodella pienien annosmäärien nauttiminen. Vettä hörpittiin teelusikallisia kerrallaan ja kaurapuuroa ruokalusikallinen kerrallaan ja SÄÄNNÖLLISESTI. Jouduin syömään miltei puolen tunnin välein ja heti sen jälkeen äkkiä unta palloon.

Joskus veteen puristin verigreipin mehua, välillä auttoi välillä ei. Lisäksi painelin pahoinvointi pistetyä, mutta se ei ainakaan auttanu. Itsellä parhaiten helpotti neutraalit ateriat, jotka rauhoitti mahaa sekä pienet ja säännöllisesti toistuvat annokset.

Tällä viikolla olen ennen heräämistä syönyt puolikkaan appelsiinin ja palan porkkanaa. Näiden jälkeen psyykkaan itseni ylös syömään lisää. Mielestäni kyseinen ateria helpottaa ainakin aamusta selviytymistä.

Mutta kaikista parhaiten helpotti arkeen palaaminen ja se kun siirti ajatukset töihin. Pysyy ajatukset täysin muualla ja jatkuva kiire pakottaa psyykkaamaan itsensä niin, ettei kerkiä nyt vessaan laatottamaan. Joskus se onnistuu ja joskus ei.

Tsemppiä sulle ja muille pahoinvoinnista poteville. Pysykää naiset lujina ja seurailkaa samalla painoanne ja käykää verikokeissa! Itselle ehdoteltiin myös suoraan suoneen laitettavaa ravintoa, mutta piikkikammoisena en pystynyt siihen. Kyselkää kuotenkin lääkäriltä sitäkin vaihtoehtoa!

Terkuin, Sinde.
 

Yhteistyössä