*MarrasMassutII MARRASKUUSSA!! '08 ~korkattu~:) *

Äitee 78:lle ja perheelle paljon onnea pojan johdosta :flower:

Lähe vaan onnenOmena seuraavax :D

Tuuli on täälläki edelleen kova. En edes tienny eilen illalla et joku myrsky on tulossa, illalla vähän jo säikähdin että noi isoimmat ikkunat hajoaa.

Neuvolassa käyty
Pissa puhdas
hemppa 126
painoa...kivasti :ashamed:
RR 130/74
turvotus +
kumpu 33,5cm
RT
Tosiaan kumpu ei ollu kasvanu 2:ssa viikossa ku max. 0,5cm joten vauva on laskeutunu ja nvla tädin mielestä kiinnittyny eli nyt vaan odotellaan.Käsikopelolla veikkaili painoa reilu 3,5kg.
 
Lämpimät onnenhalaukset Manhikselle ja Äiteelle perheineen! :flower:

Poikia näyttää putkahtavan ulos, milloinkahan meidän pojulin vuoro? Eilen vähän kipuili, nyt ei mitään. Mutta sainpahan aikaiseksi aloittaa vihdoin sen sairaalakassin pakkaamisen. :) Tänään pitäs jaksaa istua jalkahoidossa puoltoista tuntia. Heh. Ja huomenna taas neuvola.
 
Vauvaonnittelut manhikselle ja äitee 78:lle!
:heart:

Yritän tulla perästä, koko aamun on supistellut, mutta ei vielä riittävästi. Aamutuimaan neuvolassa huomattiin, että sf-mitta on pienennyt yli sentin. Muksun pää tuntuukin kiinnittyneen jo hyvin, joten lähtökuopissa ollaan!

Voihan se tietysti mennä vielä useampi viikkokin. :$
 
kiitos kaikille!!

tässä hiukan synnytyskertomusta...

lauantai aamu koitti, vauva oli väänellyt yöllä itsensä omituiseen asentoon, hakkasi mua alas ja lujaa. mullahan oli kohdunsuu jo 4cm auki ja pelkäsin et vedet menee.
iltapäivällä, kun mies tuli töitä lähdin polilla käymään,klo14.30. kun mullahan taustalla yksi kiireellinen sektio yllätysperätilan/jalkatarjonnan takia.
ultrassa sit selvis, et vauva täysin poikittain, peppu vasemman kylkikaaren alla, pää oikean ja pienet osat alaspäin, eli jos vedet olisi mennyt, olisi se ollut kohtalokasta.
mut siirrettiin saliin, jossa tehtiin heti ulkokäännös ja laitettiin tippa, jotta vauva painuisi alemmas.yritti koko ajan livistää alta pois. kalvot oli tarkoitus puhkoa, mut vauvan käsi oli pään päällä, eli sit sieltä olisi tullut ensin käsi ja leikkuri olis taas kutsunut. alakautta välillä kokeiltiin, tuntuuko käsi, ja kun se oli siirtynyt pois, puhkottiin kalvot, noin klo 16. siinä vaiheessa 5cm auki.
tippa meni koko ajan. siinä sit supisteli ja ne muuttui voimakkaammiks koko ajan. ilokaasulla selvisin. klo 18 siirryin jakkaralle ponnistamaan..siinä vaiheessa huomattiin et vauva on tulossa kasvot ylöspäin eli avotarjonnassa. tilaa tarvittiin, joten jalat piti levittää niin leveelle kun sai. ponnistus oli kamalin kaikista synnytyksistä..tunsin koko ajan kuinka peräsuoli rusentuu..suoraansanotusti oli ihan he..ettiä..kymmenen minuuttia sitä tuskaa, kun vauva syntyi. kipu ei loppunut siihen kun vauva syntyi..vaan jatkui ja hiipui pikkuhiljaa. ilmeisesti johtui tuosta tarjonnasta.
pahin pelkoni toteutui, eli istukka ei lähtenyt irtoamaan. napanuorasta ei voitu vetää, koska oli kalvoissa kiinni. yritin ponnistaa sitä ulos, yritettiin painella, se oli yhdestä kulmasta jumissa. isukka tuli kohdunsuulle josta kätilö yritti napata otetta siitä. lopulta monien yritysten jälkeen..yksi kätilö yritti aborttipihdeillä saada otetta istukan reunasta, yksi kaivoi mahan päältä kiinni jäänyttä kohtaa..salin seinät veriroiskeissa. minä puoli tajuttomana vedin ilokaasua ja itkin. 2tuntia10min istukka oli kiinni, kunnes luovutettiin ja vietiin leikkaussaliin, jossa istukka irrotettiin nukutuksessa.
poika sai täydet kymmenen pistettä, napanuora tuli siististi suorassa, pyörimisestä huolimatta.
synnytystä päätettiin vauhdittaa, just sen takia, koska siinä olisi todennäköisesti käynyt niin, et olisi kenties tullut jalat edellä, tai jossain muussa väkkyrässä.
hyvä näin..

mitään katkeruutta ei jäänyt..koska mun ihana kätilö tuttuni oli synnytystä hoitamassa. olen hänelle ikuisesti kiitollinen..kokemus oli todella hurja..mutta kuitenkin päällimmäisenä on positiivinen ja iloinen mieli :)

oli ihana kotiutua eilen..sairaalassa olo tosi ankeaa..

poika on ihana :heart:
 
LEP
Onnea kovasti Aitee78 ja koko perhe pikku prinssistä! :flower:

Nythän meidän pino alkoi lisääntymään myös. Milloinkahan olisi mun vuoro? Olo on kyllä vaan alkanut paranemaan, että ei taida olla ihan heti edessä. Paineetkin pysyy ihan suht hyvinä, jos en mitään tee. Mutta sehän tässä veemäistä onkin, kun ei jaksaisi vaan lepäillä loputtomiin. :/
 

Onnittelut kaikille vauvan jo saaneille!!!

Tässä pikkuhiljaa saisi alkaa täälläkin tapahtua... Eilen oltiin äitipolilla, vauva oon tiukasti perätilassa eikä suostunut kääntymään. Huomenna lantion magneettikuvaukseen ja sitten katsotaan miten tämä täältä maailmaan tulee. Lähden kokeilemaan alatiesynnytystä, jos vain lantion mitat antaa myöten... :/

Tulevaa isukkia tämä rumba hieman nyt jännittää, ei kuulemma ihan heti perään suunnitella seuraavaa. Mutta kuitenkin kuulemma toiveissa olisi Nyytille kaveri...

Typy82 ja Nyytti rv 37+4
 
Manhis, kuulostaa todella hyvältä ratkaisulta; mihin kohdallasi päädyttiin. Tätä mie juuri tarkoitin kun sanoin että on annettava se tilanne fiksujen, kokeneiden hoitajien (ja tietty 'Korkeamman') käsiin:) Turhaa niitä asioita on itse vatvoa etukäteen ja murehtia. Vaikka siulakin nyt oli tosi vivahteikas kokemus niin kaikki meni silti onneks tosi hyvin, sait ihanan pojan rinnallesi :heart: :heart: Ihan käy itkettää, miekin tahdon jo:)
Onnea, Manhis, vielä kerran :heart: :heart:

Ainiin, ja niitä pikkunyyttien kuviakin mieluusti täällä katseltas, vai mitä plikat:D:D
 
Niin ja Manhis, miten sie sit älysit lähtee sinne polille näytille, ja miten suostuivat ottaa siut vastaan?? Miusta tuntuu et mein polilla vähätellään kaikkea (jos itse jotain 'aavistelee' tms) ja herkästi sit hymähdellään ja nauretaa selän takana, et 'onpa vainoharhanen..' tms.. :x :(
 
mamina..en olis varmaan lähtenytkään, jos ei se mun tuttu kätilöni olisi ollut vuorossa!olisin vaan tuskaillut asian kanssa kotona..sanoinkin hänelle, et jos sua ei olisi, olisin vieläkin tuskailemassa tätä tilannetta. osasin jo aika hyvin viideskertalaisena tietää, onko vauva oikeassa asennossa. ja kun viikkoja oli kuitenkin jo se 38 ja alapään tilanne tosi kypsä. et synnytys olis voinut käynnistyä minä hetkellä hyvänsä. sit oltais oltu lirissä..jos kalvot olis potkujen voimasta poksahtanut,olisi jalat ja kädet tulleet emättimeen ja hyvin todennäköisesti myös napanuora luiskahtanut..huonosti olisi käynyt.
tiedän mamina ton vähättelyn tunteen..luojan lykky, et tuttumme oli työvuorossa.

koitan laitella iltasella kuvaa teille :D
 
HepsKatti
Täällä minäkin vielä, toivoni menettäneenä :LOL:

Vauvantuoksuiset onnittelut äitee 78 ja Manhis!! Olipa Manhis vauhtia ja tilanteita, mutta onneksi kaikki lopulta hyvin.

Mulla alkaa olla melko stressaantunut olotila, mutta vain tuon vauvan painoarvion takia. Jos lääkäri vaan yhtään mittasi oikein silloin melkein 2 viikkoa sitten, niin vauva olisi nyt jo jotain 3,7-3,8 kg ja alkaa näyttää ettei ole vielä vähään aikaa tulossa uloskaan. Suoraan sanottuna pelottaa todella paljon kuinka isoksi vauva ehtii oikein kasvamaan ja miten mulla synnytyksessä käy. Muutama hassu supistus nyt vaan tullut päivittäin, mutta ei todellakaan mitään säännöllisiä. Nyt olisi sitten tasan 38 viikkoa kasassa.
 
Hienosti kyllä Manhiksen synnytys lopulta meni vaikka hurja sitä oli lukea. Kyllä vain meidän äitien pitää luottaa siihen sisäiseen vaistoon vaikka kuinka muita naurattais selän takana. (paraskin puhuja itse...tässä viimeisen viikon luullut lähtevänsä mutta aina vain täällä ollaan..) Supistukset eivät ole koventuneet tämän päivän aikana mutta eivät loppuneetkaan. Jatkuva painontunne on piparissa.

Neuvolassa kävin äsken:

verenpaine 104/73
hb 119
ei painoa tullut ollenkaan
sf mitta 35
pissa puhdas

Supistuksia tuli sielläkin kun pöydälle menin maate,- masua paineltiin ja sydänäänet kuunneltiin. Niitä ehti siinä pienessä ajassa tulla 2kpl. Th meinasi että et taida loppuviikosta olla enää kotosalla. No, huomiselle olen vauvan kanssa neuvotellut sen syntymäpäivän (kts.veikkaukset) joten ei tässä vielä kiirettä. :LOL:

Jaksuja kaikille äideille ja pikkupalleroisille! :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Czarina:
Kisse, meinas mennä ihan ohi... sulla on siis sektio tänä perjantaina!? Sinäkö sen viimeisen vapaan leikkausajan veit, ku minä joudun odottamaan maanantaihin ;) Oikeesti, ei ollut vapaita aikoja - muuten oltais jakauduttu samana päivänä! Mutta eipä mitään, tehdään silti ens viikolle TAYSiin treffit jos et kotiudu 3:ssa päivässä - onko paikkana 2B? :D

Onko muilla tietoa, suunnitellaanko teille sektiota?


Czarina & Lilliputti 37+6
Enpä usko :D sektiopäivä varattiin jo 24.10 perjantaina ;) olen muuten varmaan vielä maanantaina paikalla, mutta osastolla 2A eli viereinen osasto....lauantaina lasketaan 1.postoperatiiviseksi päiväksi eli suomennettuna 1. leikkauksen jälkeinen päivä ja olin viimeksi viime syyskuussa siellä niin, että leikkaus tehtiin maanantaina ja pääsin kotiin torstaina klo 15.30, mutta meidän kaikilla vauvoilla on bilirubiini arvo noussut aina 3. päivänä niin voipi olla, että tarkkailevat sitä vielä 4. päivään asti :)

Toivottavasti törmätään siellä ja jos sulla on jotain kysyttävää suunn. sektioista niin kysy vaan, koska mulle tehtiin se myös syksyllä 2007 =)

Kisse ja Hipsukka 38+5 :heart:
 
:flower:


Ihanaa..!

Täällä ei kummempia, kunhan laiskottelen. Eilen jaksoin tosi hyvin kierrellä asioilla, mutta tänään teki jo kauppareissu tiukkaa. Kävely sattuu alavatsaan ja saa töpötellä eteenpäin jos meinaa johkin liikkua. Katsoin äsken leffan Kirjava huntu. Olin lukenut jo kirjan häämatkalla (ei muuten ihan just häämatkamateriaalia :LOL: ) joten tarina oli tuttu.

Piti siivota, mutta kauppareissu oli niin rankka, että väsähdin sohvalle :ashamed:
josko tässä saisi vielä itseään niskasta kiinni....
 
Onnea äitee 78 pikku prinssistä.

Kyllä nää viimeiset päivät ja viikot ottaa koville. Tuo sää ei ainakaan helpota asiaa yhtään. Jatkuvasti vaan väsyttää.

Pääsen perjantaina lääkärille. On ilmestynyt oikeaan polvitaipeiseen ihan tolkuton mustelma ja muutenkin on turvotusta. Th meinas, et ois hyvä näyttää lekurille, ettei pukkaa tässä vaiheessa mitään tukoksia. Toivottavasti tuo samalla katsois kohdun tilanteen, kun laskettu aika on kuitenkin jo sunnuntaina. :heart:

Pitäis varmaan tehdä jotain kotihommiakin tälle päivälle. Illalla pitäis lähteä isukin luo viettämään rattoisaa leffailtaa.

Jes, onneks perjantaina tulee ekat äippärahat. Kyllä alkaa jo tarvetta olla.

Hyviä vointeja kaikille. =)
 
Paljon Onnea Manhikselle ja Äitee78:lle pikku prinsseistä :flower: :heart:
Hurja oli Manhiksen synnytys, mutta onneksi meillä on Suomessa ammattitaitoiset kätilöt, joten voimme hyvillä mielillä luottaa heihin :)

Täällä on ollut tosi outo päivä. Ensinnäkin nukuin koko yön ilman herätyksiä. Sen jälkeen piti odotella vielä 45min, että vauvakin heräisi vatsassa. Tulipahan joutua mun suosikki mehua; kylmää karpalomehua monta lasillista. Aamupuuron jälkeen menin vielä nukkumaan ja nukuin vielä pari tuntia. Sen jälkeen päätin kokeilla toista rautavalmistetta, koska hb-arvot ovat niin huonot. Sen jälkeen aloin siivoilee kämppää. N. 1,5t rautaporetabletin ottamisesta alkoi olla jotenkin tosi huono olo. Ajattelin sen johtuvan vauvan asennosta ja kokeilin kaikkia mahdollisia asentoja olon helpottamiseksi. Mikään ei auttanut vaan pian mä olinkin sitten vessassa oksentamassa :$ Ihan kauhea olo ja tärinä. Itkuhan siinä tuli, kun pelkäsin, että ehkä tämä johtuu vauvasta. Paniikissa soitin miehelle ja sillä meni ensimmäinen minuutti että sai mut rauhoittumaan ja kertomaan mikä on vialla. Nyt kuitenkin olo jo parempi! :|
mamskeli Mä tiedän ton tuntee, kun kaikki yrittää syyllistää äitiä siitä, kun vauva on niin iso. Mä sanoinkin miehelleni, että kyllä tämä yhteiskunta on mennyt vähän sekaisin, kun syntymättömän vauvan painoa jo "syynätään" näin tarkkaan. Laittaisivat varmaan vauvan laihikselle jo pystyisivät :LOL: :kieh:
Hepskatti Tiedän sun tunteen, mutta vielä en kyllä panikoi. Vasta sitten jos se meinaa mennä yliaikaiseksi. Silloin tulen n. 90% varmuudella vaatimaan sektiota.
enkuli Ai sä kävit jo kokeilemassa Tammisaaren palvelua. Olipa harmillista, että et vielä saanut nyyttiäsi mukaan kotiin. Mitkä oli muuten kokemukset tähän mennessä? Oliko teitä muita siellä, kun viimeksihän oli vain yksi huone varattuna?
NinniNupunen Mun masu on kovasti sun masun näköinen. :heart:

Nyt taidan lähteä etsimään itselleni ruokaa, kun koko päivän olen ollut pelkällä nestedietillä!

Teho+Tarra 37+6
 
Hurjan kuulonen tuo manhiksen synnytyskertomus. Onnex lähit sairaalaan.

Veijari, mulla on kans ollu eilisestä alavatsa kipeä. Ihan sama kävelenkö ,makaanko kännän kylkeä ym. ni on semmosta ehkä menkkakipua muistuttavaa....jos liian nopeeta yrittää liikken tehä ni tuntuu että alavatsa repeää :| six oonki yrittäny ottaa ihan rauhallisesti.

Czarinalle onnea näin etukäteen leikkauspäivälle!
 
Onnea kaikille vauvansa lunastaneille. Täällähän alkaa tapahtua rytinällä :)

Mulla ei edelleen mitään uutta.Ei supistele,ei jomota,eikä tee oikeestaan yhtään mitään.Vauva heiluu vaan mahassa,mutta hyvä niin.Neuvolassakaan ei tänään mitään erikoista ilmenny, olin vaan iloinen kun pitkästä aikaa saatiin suht normaalissa lukemissa oleva verenpaine aikaseks :) Välillä alapaine huidellu tuolla 100 paikkeillakin.
Vauva on pieni ja siro ja kuulema varmasti miellyttävä synnyttää :LOL: Mulla tuo sf-mitta onkin aika pieni. Silti mun maha on kovin iso ja painoo tullu ihan riittävästi..Kaippa se on sit levinny silleen sopivasti ympäri kroppaa,enkä pääse ikinä näistä ylimääräsistä kiloista eroon :LOL:

Että semmosta.

Nasuli ja vave 37+5
 

Yhteistyössä