Meinasi taas mennä hermot päivän tapahtumiin

Mä olin kerran yksissä juhlissa mun serkkuni seurassa. Yksi nainen, joka ei sen kummemmin tuntenut meitä, luuli että me ollaan äiti ja tytär, siis että serkkuni on mun äiti. NO ei se mitään mutta serkkuni on mua 3v nuorempi. Se hieman loukkaantui tuosta oletuksesta :whistle:
 
[QUOTE="vieras";26435338]Onpa erikoinen ärsytyksen aihe. Luulisi että ihminen olisi päinvastoin erittäin otettu siitä että hänen oletetaan olevan todellista ikäänsä huomattavasti nuorempi.[/QUOTE]

Ei se kovin mukavaakaan aina ole, kun luullaan alaikäiseksi ja kohdellaan kuin lasta.
 
no tuo sun pituus nyt ei kerro mitään iästä..170 cm ei ole edes pitkä, tyttöni on 12 v ja nyt 164 cm..
Tarkoitin sitä, etten ole mikään lyhytkään vaan ihan täysi-ikäisen pituinen kuitenkin. Jotenkin ymmärtäisin hieman paremmin jos olisin vaikka 150 cm pitkä. Enkä ole sanonut, että olisin erityisen pitkä, mutten kuitenkaan ole mikään lyhytkään.
 
viisikymppinen
Naaman ilmeestä ja juttujen tasosta se ikäarvio on varmaan eniten kiinni.

Minulta on kysytty alkossa ikää vielä 36-vuotiaana, mutta muuten kyllä ihmiset ovat pääsääntöisesti aika lailla mieltäneet minut sen ikäiseksi kuin kulloinkin olen. Töissä jopa ikäistäni vanhemmaksi esim. kolmevitosena nelikymppiseksi. Toisaalta mua arvioidaan edelleen joskus nelikymppiseksi (olen 50-v.) Enkä mä välttämättä ota sitä imarteluna; jos mun jutut kuulostaa epäkypsemmiltä mitä itse koen olevani, niin mikä ihmeen imartelu se sellainen on?

Hmh.
 
[QUOTE="vieras";26435366]Oletko varma, että se johtuu iästäsi. Kyllä useampia 17-18-vuotiaita kohdellaan kuitenkin kuin nuoria aikuisia, vaikka ikäiseltään näyttäisivätkin.[/QUOTE]

En ole mitenkään erityisesti käyttäytynyt. IHan samalla tavalla kuin ne muutkin ihmiset, silti se olen aina minä, joka joutuu näihin ikäkyselyihin.
 
Esimerkiksi tänään sillä retkellä oli 5 ihmistä, minä, siskoni, nainen ja hänen tytär (27-vuotias, tuolta tyttäreltä kysyttiin yhden kerran ikä ja häntä luultiin 23-vuotiaaksi) ja äitinsä oli varmaan noin 50-vuotias tai vähän vanhempi. Sen lisäksi oli yksi arvioni mukaan noin 45-50-vuotias nainen. Noilta kahdelta vanhemmalta naiselta ei kysytty kertaakaan ikää ja tuolta tuon yhden naisen tyttäreltä tasan kerran ja sekin minun ikäni kyselyn jälkeen.

Nyt kun lasken, niin minulta kysyttiin ikä varmaankin 5 kertaa tai enemmänkin. Kyllä alkaa inhottamaan, kun muilta ei kysytä. Miksi juuri minulta? Mikä tilivelvollisuus minulla on enemmän kuin muilla? Olisi edes reilua jos kysyjä ensin ilmoittaisia rehdisti oman ikänsä ennen muilta kysymistä.

Enkä tuollekaan retkelle olisi edes muuten mennyt, mutta kun oli sellainen paikka, jonne on hyvin monimutkaista mennä muuten täällä, kun eivät ymmärrä englannin kieltä oikeastaan kukaan, niin menin tuollaiselle opastetulle retkelle.
Nyt rupes jo naurattaan että minkälainen retki ollu kyseessä jos noin kovasti päivitellään kaikkien ikiä :D Kerran kysyttiin tuolta ja tältä ei ollenkaan ja tuota luultiin nuoremmaksi vaikka oikeesti oli vanhempi... En oo kyllä törmänny tommoseen.
 
"noo"
Ikä varmaan helpottaa asiaa jonkun verran. Munkin ikää ihmeteltiin aina ja joka paikassa, mutta kolmenkympin jälkeen kyselyt vähän hiipui. Toki joku saattaa edelleen yllättyä. Mutta ei se mua haittaa, otan ihan huumorilla. Koeta säkin rentoutua. ;)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26435366]Oletko varma, että se johtuu iästäsi. Kyllä useampia 17-18-vuotiaita kohdellaan kuitenkin kuin nuoria aikuisia, vaikka ikäiseltään näyttäisivätkin.[/QUOTE]

Peesi. Väkisin tulee mieleen että vika on nyt jossain muussa kuin ulkonäössä.
 
Naaman ilmeestä ja juttujen tasosta se ikäarvio on varmaan eniten kiinni.

Minulta on kysytty alkossa ikää vielä 36-vuotiaana, mutta muuten kyllä ihmiset ovat pääsääntöisesti aika lailla mieltäneet minut sen ikäiseksi kuin kulloinkin olen. Töissä jopa ikäistäni vanhemmaksi esim. kolmevitosena nelikymppiseksi. Toisaalta mua arvioidaan edelleen joskus nelikymppiseksi (olen 50-v.) Enkä mä välttämättä ota sitä imarteluna; jos mun jutut kuulostaa epäkypsemmiltä mitä itse koen olevani, niin mikä ihmeen imartelu se sellainen on?

Hmh.
Tänäänkään kukaan niistä kyselijöistä ei taatusti osannut suomen kieltä enkä muutenkaan ollut edes puhunut juuri mitään ennen noita kyselijöitä. Kaiken maailman esittelijänaiset (esittelivät siis erilaisia tavaroita jne.) kyselemässä heti ikää jne. OLin yhteenkin paikkaan ehtinyt vain istuutua, kun heti kysytään. Lisäksi kysytty aiemmin mm. ulkomailla passintarkastuksessa tai siis siinä ihmelty, että miten voin olla näin vanha jne. Ei todellakaan johdu mistään pukeutumisesta, jutuista tai ilmeestä.
 
"eee"
Liittyisköhän tämä siihen, ettet käsittääkseni lainkaan meikkaa tms.? Entä laitatko hiuksiasi, käytätkö koruja tms? Jos kulkee fleece-paidassa ja crocseissa pitkä maantienvärinen tukka roikkuen ja ilman meikkiä, näyttää helposti aika lapselliselta.
 
Nyt rupes jo naurattaan että minkälainen retki ollu kyseessä jos noin kovasti päivitellään kaikkien ikiä :D Kerran kysyttiin tuolta ja tältä ei ollenkaan ja tuota luultiin nuoremmaksi vaikka oikeesti oli vanhempi... En oo kyllä törmänny tommoseen.
Ensimmäinen ikäihmettely:

Sellainen esittelijänainen (ei se retken opas kuitenkaan), ennen kuin aloitti sen esittelyn jossain tehtaassa ym. niin sanoi minulle tähän tyyliin: "Taidatte olla nuorimpia, minkäs ikäisiä olettekaan?" Vastasin 22, mikä oli siis valhetta, oikeasti olen vanhempi. Sen jälkeen kysyi siltä yhden naisen tytöltä ikää ja sanoi, että oletko 23? Tyttö sanoi olevansa vanhempi, sitten luultiin 24-vuotiaaksi häntä ja lopulta tyttö sanoi olevansa 27-vuotias. Niiltä kahdelta vanhemmalta naiselta ei kysytty mitään.

Seuraava ikäihmettely:
Siihen retkeen kuului myös ruokailu, siellä se retken opas taas kysyi, kuinka vanhoja olettekaan? Siis minulta ja siskoltani vain, ei taaskaan muilta. Sanoin 22 ja tämä opas sanoi luulleensa meitä 17- tai korkeintaan 18-vuotiaiksi.

Seuraava ikäihmettely:
Sellaisessa seremoniassa, olin juuri istuutunut tuoliin, kun se esittelijänainen, siis uusi ihminen, kysyi taas, että kuinka vanha olen? Sanoin 22 ja näki selvästi, että hän alkoi ihmetellä. Tämän jälkeen vieressäni istunut, toinen vanhempi nainen sanoi minulle, että lienee parempi sanoa seuraavalla kerralla 15 vuotta. Kyllä inhotti. Kun ei taaskaan kysytty keneltäkään muuta.

Ja kysyttiin vielä pari kertaa lisää vastaavissa tilanteissa. Inhottaa kyllä asiasta jatkuva huomauttelu. Ei siltä toiselta vanhemmalta naiseltakaan kysytty tai ihmetelty hänen pituuttaan, vaikka oli varmaan 185 cm tai jopa 190 cm pitkä, kuitenkin päätä minua pidempi. MIksei kukaan ihmettele ihmisten pituutta, mutta joidenkin ikä koetaan sitten yleiseksi keskustelunaiheeksi. Miksi näin?
 
[QUOTE="eee";26435437]Liittyisköhän tämä siihen, ettet käsittääkseni lainkaan meikkaa tms.? Entä laitatko hiuksiasi, käytätkö koruja tms? Jos kulkee fleece-paidassa ja crocseissa pitkä maantienvärinen tukka roikkuen ja ilman meikkiä, näyttää helposti aika lapselliselta.[/QUOTE]

Ei ollut fleecepaitaa eikä crocseja eikä hiuksetkaan ole maantienväriset. Kyllä minulla on myös koruja, en laittaudu mitenkään ihmeellisesti, mutta mielestäni tuo ei voi johtua laittautumisesta, itse tiedän minua 4 kk nuoremman henkilön, jota ei laittautumattomanakaan luultu koskaan ikäistään nuoremmaksi.
 
[QUOTE="vieras";26435681]Eiköhän sua kohdella kuin lasta enemmänkin sen takia, että käyttäydyt kuin lapsi.[/QUOTE]

ELi tuoliin istuminen muiden tavoin on lapsellista käyttäytymistä? Käyttäydyin aivan samoin kuten esimerkiksi nuo kaksi vanhempaa naista.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26435681]Eiköhän sua kohdella kuin lasta enemmänkin sen takia, että käyttäydyt kuin lapsi.[/QUOTE]

Minäkin luulen, että tästä on kyse, enkä tarkoita mitenkään pahalla. Olemuksessa on jotain nuoren oloista. Eikä se mitenkään paha asia voi olla, vanhana ehtii olla ihan tarpeeksi, useimmat ainakin.
 
dfge
viimeksi potilas luuli minua 16-vuotiaaksi :D eikä edes dementikko. olen 32v. Minua vaan nauratti ja sanoin, että KIITOS!!!!

Saa kyllä aina selitellä ikääni. Enää en niin paljon kun kuljen lähes aina 3 lapsen kanssa :D
 
[QUOTE="vieras";26435700]Huomaatko, että itse kokoajan rekisteröit toisten ikiä, tiedät kuukauden tarkkuudella toisten ikiä. Ei sekään ihan "viisaalta" kuulosta.[/QUOTE]

Siis millä tavalla rekisteröin toisten ikiä? En ole koskaan kysynyt ventovieraalta hänen ikäänsä, enkä edes puolitutuilta. Mielestäni ei ole vieraiden asia kysellä toisten ikää. Tai jos kysyy, niin voisi kysyä kaikilta eikä valita vain osaa, jolta kysyä.
 

Yhteistyössä