Mies järkytti lasta (ja minua)

  • Viestiketjun aloittaja "Hämmentynyt"
  • Ensimmäinen viesti
Toinen kasvissyöjä
Alkuperäinen kirjoittaja Lihansyöjä;28502965:
Kasvinsyöjän on hyvä muistaa että myös kasvit joita syötte ovat olleet eläviä, ja usein ovat vielä kun syötte ne.
Lihansyöjä aiheuttaa huomattavasti useamman kasvin kuoleman kuin kasvissyöjä, katsos kun ne eläimetkin syövät jotain. Jos siis välttämättä haluat surra kasvien kohtaloa, muista että kärsimys minimoidaan syömällä kasvit suoraan eikä eläinten kautta.
 
Ismo
Aika hirveää! Itse tein joskus saman virheen ja poika oli vasta 5v. Poika sai jopa ohjata venettäkin. Ihan kauheaa. Ammuttiin vielä ilmakiväärillä sen jälkeen tyhjiä tölkkejä ja naurettiin päälle. Pojasta varmaan tulee nyt metsästäjä...
 
"Niiskuneiti"
En vointu uskoa lukemaani tekstiä todeksi! Itse olen pikkulikasta asti käynyt isän, mummon ja ukin kanssa kalassa ja kyllä ne kalat on aina perattu kalastusreissun päätteeksi. Eikä ole kyllä sitten niin minkäänlaisia traumoja jäänyt. Mielestäni kuusivuotias on aivan tarpeeksi iso oppimaan, että mitä kaloille kalatsureissun päätteeksi tehdään ennen kuin niistä voidaan ruokaa valmistaa. Luonnollista lapsille olla kiinnostuneita asioista ja kysellä. Ei ihme jos lapsi kyselee suolista sun muusta, jos on pidetty niin pumpulissa, että kalanperkaaminen on "järkyttävää"!
 
..
ainakin olen onnellinen, että mulle opetettiin jo pienenä miten kala pyydystetään ja perataan. On se säälittävää katsella vierestä kun aikuinen mies ei osaa edes omaa kalaansa perkaa! Mieheni sai perata sen kalan isäpuoleni puolesta. Mitäs jos jostain syystä tapahtuu tulevaisuudessa jotain niin, että joudutaan kaikki luonnon armoille.. Suurin osa ihmisistä kuolisi nälkään kun eivät osaisi metsästää eikä edes kalaa perata. Hyvä, että poika näki jo pienenä miten kala vedestä päätyy ruokapöytään. Se on opettavaista ja täysin luonnollista.
 
"vieraS"
HuH, Mitenkökän muuten poika sen oppisi ? Järkyttävää,opetettiin lasta yksi osa elämästä. Haloo,missä järki,haloo ! Niin se on vaikeaa olla vanhempi kun joutuu vastaamaan jälkikasvun kyssäreihineiku kriisiapua paikalle, ei lapselle vaan äidille !
 
Kauheakala
[QUOTE="Aloittaja";28495756]Ei helkkari mitä porukkaa täällä on!!! Kyllä MINÄ tiedän, kuinka kalat perataan ja eläimissä, kuten ihmisissäkin on suolia sisällä. MINÄ EN vain HALUA, että PIENI 6-vuotias poika joutuu tuossa iässä katselemaan moista.



Missä iässä pienen 6-vuotiaan sitten pitäisi joutua katselemaan sitä?
 
"vieras"
Täs 8 kertaine vaari. On mul kalastamas mukana ollut mun 4 tytärta jo 4 vuotiasta ja on ne itse laitanut mato koukku ja onkinut saalistakin saanet, välis vaikka kissalle, perkkanut itse koska noi pienile lapsile veitsi vaaralline
 
"Milla"
[QUOTE="Hämmentynyt";28495691]Eli olivat kalassa ja saaneet pari haukea. Olisin olettanut, että mies laittaa kalat vesiämpäriin ja hoitanut perkauksen itse. [/QUOTE]

Haloo, tajuatko että tuo olisi ollut eläinrääkkäystä? Totta kai kalat on tapettava tarpeettomasti viivyttelemättä. Vai olisiko kalojen pitänyt kärsiä ylimääräistä siksi, että sinun poikasi ei tarvitsisi nähdä niiden tappamista?
 
Valot päälle vintille
[QUOTE="Aloittaja";28495756]Ei helkkari mitä porukkaa täällä on!!! Kyllä MINÄ tiedän, kuinka kalat perataan ja eläimissä, kuten ihmisissäkin on suolia sisällä. MINÄ EN vain HALUA, että PIENI 6-vuotias poika joutuu tuossa iässä katselemaan moista. En itsekään halua nähdä miten eläimistä tehdään ruokaa, mutta se ei estä minua syömästä eläinperäisiä tuotteita.

Ei minullekaan asiaa näytetty tai kerrottu lapsena. Toki asuimme kaupungissa, niin asiaan ei tarvinnut törmätä. Olen myöhemmin luonnollisesti oppinut mm. koulussa mitä eläinten sisällä on. Näin olisin suonut poikanikin oppivan. En halunnut, että isä näyttää pienelle lapselle kuinka eläimiä tapetaan ja riivitään niiden sisukset pois!

Ai niin, mies oli vielä vitsaillut. Toisen hauen vatsassa oli ollu syöty kala ja mies oli sanonut pojalle, että saatiinkohan äitikala kun mahassa on pikkukala! Voi jessus tuota miestä![/QUOTE]

Kai se isäkin sitä lasta saa kasvattaa, etkä pelkästään sinä :) Sinun sen sijan olisi korkea aika herätä aikuisena ihmisenä kohtaamaan asiat sellaisena kun ne on , katsos minä väitän että poikasi on järkyttynyt sen takia että sinä olet tietoisesti pitänyt sitä pimennossa ihan perus jutuilta. Meilläkin kaikki 4 lasta on aina olleet kalassa mukana , nähneet miten ne tapetaan ja perataan , eikä siitä koskaan ole sen kummoisempaa numeroa tehty koska hei niin se vaan menee. Älä nyt järkyty mutta meidän poika on jo 7 vuotiaasta alkaen ollut vaarinsa mukana hirvimetsällä , nähnyt miten hirvi ja vasa ammutaan kuinka se raahataan metsästä ja kuinka se nyljetään, täysi järkinen lapsi yhä ja ymmärtää elämän kiertokulun (Elämän kiertokulku olisi sun syytä opettaa sille "pienelle" kuusi vuotiaalle :)
 
"vieras"
Ihanaa että miehesi otti lapsen mukaan kalanperkaukseen. Lapsesi oppi uutta hyödyllistä tietoa, osaa sitten isona perkata kalan. En usko että on pelkoa traumoista, kala on kala ja syötäväksi tarkoitettu. Meillä oli pienenä kesäkanoja, ja kun ei ollut paikkaa mihin laittaa ne talvella, isä juoksi niiden perässä ja taittoi niskan että saatiin syötävää. Ei jäänyt traumoja, opittiin ainoastaan että kana on "hyötyeläin" vaikkakin kiinnyttiin myös niihin kanoihin tietenkin.
 
Tuttu
Voi kauheeta sentään mitä sinä pullamössö-uusavuton äiti päästät aivoistasi pellolle. Nuohan on ihan normaalia elämää. Sinun olisi pitänyt pienenä olla kesät jossain maatilalla tai vaikka kesämökillä, jossa olisit päässyt tutustumaan normaalielämään. Sinä olet varmaan kertonut haikara jutut ja kaikki muutkin 'normaalielämän' jutut lapsellesi. HERÄÄ JO TÄHÄN PÄIVÄÄN!

Vaikka vanhempasi ovatkin pitäneet sinut pumpulissa, älä anna sen jatkua myös omaan lapseesi, että lapsesi pystyy vastaamaan tämän päivän kovaan ja odotuksia täynnä olevaan elämään.

Lapsesi kyllä varmasti joutuu kohtaamaan tämän kylmän todellisuuden koulussa, mikä tänä päivänä on kovempaa kuin työelämä.

Kaikkea hyvää sinulle toivon ja pojallesi toivon paljon enkeleitä matkalle, koska niitä hän tarvitsee!
 
"Yonna"
Kun tajusin että tämänkirjoittaja oli aivan tosissaan.. Kyllä varmaan et kirjoittelisi moista hölynpölyä täällä, jos sinulle olisi näytetty lapsena kuinka kala perataan. Kylläpähän lapsia on kautta ajan opetettu perkaamaan kalaa, niin minutkin pappani opetti, tuskin olin silloin vielä neljää vuottakaa iältäni. Kaupunkilaisena et ehkä näe asiaa yhtä selvästi kuin me juntit maalaiset, mutta et sinäkään voi arvostella tuota näyttämistä/opettamista täällä, niinkuin sinun tapasi olisi oikea ainoa tapa. Voisin kuvitella että poika on vain ollut onnellinen ja innoissaan, kun on jakanut tällaisen asian isänsä kanssa. Ehkä tämä oli pojasta tavallaan jopa pieni askel pikkumieheksi..
 
Kalastaja-Isä
Olen pahoillani, ettei poikasi ole päässyt kalaan ja perkuuhommiin kuin vasta 6-vuotiaana :( Kalastus on mitä mainioin harrastus jo nuoremmillekkin ja siinä jo pienikin lapsi oppii luontevasti luonnosta paljon :) Toivon ettei poikasi saa "traumoja" äidistään, joka vaikuttaa todella pahasti etääntyneen luonnosta ja luonnollisuudesta. :(
Tosin, minäkin luulen todella vahvasti, että kyseessä on taas kerran provo :D :D :D
 
ei näini
Ei jessus sentään... Tuossa iässä oli mahtava tunne saada kala ja kyllä tuonikäsenä jo tiesi ettei sielä sisällä mitää pumpuliakaan ole.. ihan liioteltua p*skaa.. ps. en ole maalta vaikka näin ajattelenkin.
 
"Raija"
ei voi olla totta!!! itte oon pennusta asti saanu nähä kaikenlaista ja ei se ollut kauheaa. Jos lapsista tulee kummallisia niin se kyllä johtuu jostakin muusta :/ tänä päivänä lapsia suojellaan aivan liikaa...
 
Justjoo
Joo, missä ne kalat on kasvatettu, joista kalapuikot tehdään? Ei kai vaan kala-altaissa, missä ne eivät luonnollista elämää ikinä elä ja syövät jotain jauhetta tms., jonka sisällöstä ei ole tietoa ja ainakin osa siitä päätyy ihmisen elimistöön? Tässä valossa onkin ihan hirveää, että joku kalastaa luonnonkaloja ja opettaa sen ohella elämän kiertokulkua lapselle. Entäs tonnikala? Kivahan sitä on haarukoida suuhun, kun ei mieti, että useat tonnikalalajit ovat kuolemassa sukupuuttoon. Purkkitonnikalassa on vielä tosi paljon ravintoaineita, kuten kaikki tietävät! :D Mutta tietysti lapsen tulee oppia jo varhain, mikä on hyvää ravintoa eikä hänelle tule kertoa, että kohta niitä tonnikalapurkkeja ei enää kaupan hyllyssä ole.
Ai niin, kasvissyönnistä ja vegehommista vielä. Siis: ihminen tarvitsee proteiinia ja mistä sitä saadaan? No, mm. lihasta. Noniin, voihan proteiinia saada soijarouheestakin, mutta minusta sen syömisideologiassa, joku vaan yksinkertaisesti mättää, sillä suuri osa maailmassa tuotetusta soijasta on geenimanipuloitua. Moisen tuotteen vaikutuksista ihmiselimistössä ei vielä tiedetä mitään, mutta älkää ihmeessä kertoko sitä lapselle, sillä siitä voisi jopa oikeasti seurata järkytys hieman vanhemmalla iällä. Lisäksi soijatuotteiden syönti aiheuttaa ilmastonmuutosta, koska ne on kuljetettava tänne Pohjolaan. Sepä se on kasveillekin hyödyksi. (Turha muuten väittää, koska en usko kumminkaan, että edes 2 % kasvissyöjistä käyttäisi aina vain suomalaisia tai edes Pohjoismaisia proteiinin lähteitä.)
Kaloja ja metsäneläimiä sen sijaan on syöty "aina" eikä niitä tietääkseni ole ainakaan vielä geenimanipuloitu ja ne ovat siten puhdasta lähiruokaa, jota lapsen tulisi mielestäni opettaa arvostamaan. Lisäksi ehdottaisin tälle järkyttyneelle äidille myös tutustumista esim. munakanojen ja broilereiden tuotantoon - ehkä ei sitten enää tarvitsisi luonnonkalojen perkuuta kauhistella sillä, tiedoksi vaan, ne kalat nimittäin elivät pyydystämiseensä asti luonnollisen elämän luonnollisissa oloissa, mitä ei voi sanoa läheskään kaikista ihmisen kasvattamista tuotantoeläimistä.
 
junnu metsämies
Voi että ku itekki järkytyin 4 vuotiaana ku ekan kerran ammuin jäniksen.. ja mittään väkivaltasta taustaa ei oo tullu (34v nykysin). Tiiän ei se normaalia oo antaa piekkari käteen 4v lapselle muta minkäs sille voi jos isä sen antaa ja antaa oman passipaikanki :D mutta syntymästä asti ollu isän mukana mettä reissuilla ja hyvin suju.. edelleen harrastan metästämistä ja ei oo vieläkään tullu mieleen ampua mitään muuta ku eläimiä..
ei se saatana iästä oo kiinni vaan kasvatuksesta.. kyseinen "neitokainen" kait yrittää liian uusavuttomaks silkkihansikkain kasvattaa lastaan.. siitä ei tuu ku sanomista.. :D
 
Kalamies jo pienestä
[QUOTE="Hämmentynyt";28495691]Mieheni vei lapsen (6-v poika) kalaan ja en osannut yhtään varautua siihen mitä vastaan tuli. Totta kai tiedä, että fileet ja kalapuikot ovat olleet joskus eläviä eläimiä, mutta ei sitä olisi miehen lailla tarvinnut pienelle lapselle näyttää.

Eli olivat kalassa ja saaneet pari haukea. Olisin olettanut, että mies laittaa kalat vesiämpäriin ja hoitanut perkauksen itse. Nyt mies oli kuitenkin kertonut että kalat pitää TAPPAA ja näytt miten se hoituu meidän pienelle pojalle. Ja tämä ei vielä riittänyt, mies oli näyttänyt perkauksen ja poika tuli minulle naama punaisena kertomaa kuinka kalat oli tapettu ja otettu sisältä suolet pois!

Eikö tuota olisi voinut tehdä jossain pojalta näkymättömissä, eikä esitellä moista toimitusta. Nyt poika on kysellyt että onko ihmisissäkin suolia sisällä! Todella kiva keskusteluaihe ja en tiedä millaisia traumoja moinen pieneen lapseen jättää... :(

Kyllä huomaa miehen olevan kotoisin maalta, niin juntisti tuon asian taas hoiti. Ei varmaan monelle tule mieleen näyttä kuinka eläimestä revitään suolia sisältä. Pieni lapsi ei voi ymmärtää moista ja oikeasti tuntuu siltä että poika on voinut saada vaikka mitä ideoita kun kyselee ihmisten suolienkin perään. Että minä olen vihainen miehelle![/QUOTE]

... olet todella lapsellinen jos et pidä kun mukalalle opetetaan ruuanlaittoa, mee nyt jo nukkumaan
 
onnellinen kalamies
...isälleni ja vaarilleni ikuisesti kiitollinen siitä että opettivat minut ensin 2v onkimaan sanoen että kun oot eka tällä vehkeellä ssanu kolme kalaa,saat virvelin,no vitjakes soikoon..30min myöhemmin kalojani oli jo 5kpl,seuaavaksi vaari näytti miten ne perattiin ja sen jälkeen grillas ne samalla kun faija opasti miten virveli toimii(uistimessa ei kyl ollu guogguja ) (>_<)

ainoa asia mitä vieläkin välillä muistelen vastenmielisenä,on hauki..pelkäsin pienenä niitä,ja nyt 35v pidän niitä vieläkin vastenmielisininä,eikä ne ees maistu mielestäni hyvältä..

vasaran sain samana kesänä,ihan ihka oman sellaisen,vesuria opin heiluttamaan 6-7v ja konepuukon(lue moottorisaha) käytön opin 10v vanhana..
samana kesänä pääsin auton rattiinkin ihan ilman että vaari oli kokoajan käsi e-brakella..sitä edeltäneet kesät "ajoin" vaarin tai faijan sylissä,eli ne käytti polkimia kun ei omat jalat ylettäny

eli "aloittaja" vedä se pääsi hetkeksi ulos anuksestasi,ja isän KASVATTAA sitä lasta..en usko että lapsestasi tulee mitään maantieraatojen kalloja valkaisevaa psykopaattikannibaalia,tai ohikulkijoita nekromanttisiin tarkoistusperiin silpovaa sekapäätä,vaan tässä on nyt toimittu ihan niin oppikirjasääntöjen mukaan ja lapsesta kasvaa jopa mahollisesti uraaurrtava biologi..tuskin kutenkaan sinun geeneilläsi,mutta ainahan sitä saa toivoa eikös vaan
 

Yhteistyössä