Mies järkytti lasta (ja minua)

  • Viestiketjun aloittaja "Hämmentynyt"
  • Ensimmäinen viesti
voiluoja
Mieti, olin 5-vuotias kun ensimäisen kerran näin kuinka hirvi nyljettiin! 8-vuotiaana revin jo sorsan perseestä suolia pois. Verkolla isän kanssa aloin käymään päiväkoti-ikäisenä ja en ole saanu traumoja kalan suolista, päinvastoin, varsinkin kalan keuhkoilla oli kiva leikkiä "kuumailmapalloa jos keuhkoissa ola vielä ilmat sisällä!
 
Sazza
Voi apua.... pidä maailma ja todellisuus piilossa, niin mitään pahaa ei lapselle tapahdu. Eiköhän näistä liian suojelluista lapsista tule juuri niitä ahdistuneita ja masentuneita lapsia.
Mies toimi terveen järjen kanssa ja oikein... nyt vaan äiti kotona selittämään oikein suolista yms. ja siitä, miksi ja ketä suolistetaan....
 
Lihansyöjä
Alkuperäinen kirjoittaja Toinen kasvissyöjä;28503284:
Lihansyöjä aiheuttaa huomattavasti useamman kasvin kuoleman kuin kasvissyöjä, katsos kun ne eläimetkin syövät jotain. Jos siis välttämättä haluat surra kasvien kohtaloa, muista että kärsimys minimoidaan syömällä kasvit suoraan eikä eläinten kautta.
Sata saa tappaa mutta ei tuhatta niinkö? Sata kun ei ketään haittaa, paitsi demareita norjassa.
 
eh eh
ja kalat on veteen pissannu...Uida ei voi muualla kuin uimahall... eiku sinnekki on ihmiset kusseet...
no onhan niitä lapselle muitaki harrastuksia niinku esimerkiksi virkkaus ja kukkien kasvattaminen
 
"hanna"
Eihän tä on mikä iso juttu jos vaan et tekee sitä iso juttu. ja sun lapsesi ei varmaab tule pysyviä traumoja :) onhan se helpompi jos selität lyhyesti totuus. jos menet kertomaan satuja ja olet itse aivan pois totaltaan niin ei se kukaan auta. ja pieni lapsi näkee niin monta uusia juttuja päi ittäin sekä hyviä että huonoja että tuo kala reissu ei jää pitkään mieleen.
 
umpijuntti
tässä hieno esimerkki järkyttyneestä vanhemmasta, jos ette ole jo tähän törmänneet.
http://www.riemurasia.net/kuva/Hevonen-n%C3%A4ytt%C3%A4%C3%A4-elint%C3%A4%C3%A4n/30060
itsekin olen pienestä pitäen nähnyt eläinten sisälmyksiä ja jätöksiä ja kuusivuotiaana hautasin pihalle sammakon, jonka yli joku oli ajanut polkupyörällä. Suolet pellolla ja kaikkea. Ja seitsenvuotiaana näin kun tamma astutettiin ja miten varsa syntyi. Ja minä olen asunu kaupungissa ihan koko ikäni.
 
"Susie"
Meidän perheessä pikkuveljet on käyny ekan kerran hirvimetällä siitä lähtien ku ovat jaksanu hiukkasen omin koivin kävellä eli siinä kolmevuotiaina.... Eipä oo tainnu hirven suolestuksen jälkeen kalan perkaaminen hirveästi ahistaa..... ;D
Mutta siis ymmärrän kyllä, minä en halua nähdä kalan mahan aukaisua vielä vajaa 30vuotiaanakaan. ;)
 
no huhhuh
Juu kyllä se on hyvä lapselle opettaa mistä ruoka tulee! Itselle opetettiin heti ensimmäisenä miten kalasta otetaan henki pois ja ikää oli sen verran että vapa pysyi juuri ja juuri kädessä! enkä ole siitä koskaan mitään traumoja saanut! päinvastoin! ne on elämän tosiasioita! eikä kuusivuotias enää mikään pieni ole. Itse olen tuossa iässä kokkaillut jo ruokaakin ihan itsenäisesti kun ei ole vanhemmat olleet kotona.. Sempä takia nykyäajan nuoret eivät osaakaan tehdä mitään kun heille ei kerrota eikä näytetä asioita. Siinähän sitä onkin sitten aikuisiässä opettelemista kun omaan asuntoon muuttaa ja ruokaakin pitäisi laittaa! ai niin mutta nykyäänhän kaupoissa myydään näille uusavuttomille jopa valmiiksi paistettua jauhelihaa! naurettavaa koko touhu!
 
"minttunen"
Mun 6 vuotias tietää, että:
-Kalat tapetaan iskulla päähän
-sen maha avataan ja suolet otetaan pois
-kalan pää katkaistaan
- sisälmykset syötetään siilille tai lokeille, joskus koko kalakin, jos on liian pieniä
-jos kalan mahassa on toinen kala, se on syönyt sen, koska kalan mahassa ei ole koskaan vauvoja vaan kalat kutevat ja kalavauvat kasvaa niissä kutupalleroissa, niinkuin sammakotkin.
Lehmiä, sikoja hevosia ja muita syötäviä eläimiä tapetaan ja niistä tehdään ruokaa...
 
Pirpaleena
Mä oon nähny 6 vuotiaitten pelaavan kauheita räiskintäpelejä ja jotkut vanhemmat ne vaan antaa katsoa väkivaltaa töllöstä, mutta sitten lasta pitäs varjella kuitenkin anatomialta. Anna mun kaikki kestää. Noita tynnyrissä kasvaneita on nykyään ihan liikaa. Pointsit sun miehelles.
 
KaiCa
itse olen pienenä,siis jopa alle 6-vuotiaana ,itse onkinut ja perannut kalani. 6:n vuoden vanhan katsoin vierestä kun isä veti kanoilta ja kalkkunoilta kauloja poikki ja juoksin sitten niitä kiinni jos pääsivät karkuun. Ja ihan normaali ihminen musta on tullut...kai... ehkä... luulen...Ehkä mä nyt voisin toisaalta tässä 37-vuoden iässä alkaa syylllistää vanhempiani että ovat aiheuttaneet mulle traumoja vaikka en olekaan niistä tietoinen...
AI NIIN... mutta mähän olenkin kasvanut maalla! Toki olen kyllä tavannut kaupunkilaisiakin jotka on pienenä joutuneet kokemaan samaa mutta silti ne on vaikuttanut ihan normaaleilta ihmisiltä =D
 
"Sari"
Aivan hirveää se mies oli selvästikkin sovinisti!!! Ihan niinkuin kaikki persut konsanaan. Meillä kokoomuksessa ei opeteta kalojen ´´teurastamista nuorille oikeastaan emme opeta ollenkaan kouluthansen tekevät ja mitä kalliinpi sen parempi.´´ Sinun kuuluu jättää se mies koska se lyö ja alistaa sinua tulevaisuudessa ja kannattaa vain miesten valtaa. Ja mitä lapseesi tulee se on mennyt piloille palauta se sinne mistä ostitkin koska enää siitä ei voi tulla yhtä hyvää ihmistä kun meistä.
 
"Kerttuli"
Minä olen kaupunkilaislapsi mutta kalassa olen käynyt niin kauan kuin muistan ja vain tilaisuus on tullut. Sinun 6-vuotiaallasi on luonnollisen utelias suhtautuminen asiaan, toivottavasti sinäkään et paisuttele sitä.
Miehesi on antanut lapsellenne hyvän oppitunnin ja toivottavasti tartuttanut häneen kiinnostuksen anatomiaa kohtaan.
 
Oletko kaupungista
Tuon on ihan luonnollista et näytetään lapsille et mistä sitä ruokaa oikaseti tehdään. Ei ne lapset koskaan opi jos niille ei opeteta. Itse olin tuon ikäisenä poikana jo kalassa ja suolistin itse kalani. Koulussa jo tutustutaan alakoulun puolella kalojen anatomiaan mutta, kuitenkin vain kuvien avulla.

Olen ylpeä itse tuosta miehestä että, osaa näyttää lapselle tuollaista NORMAALIA asiaa. Tässä maailmassa ei kaikki löydy sieltä pakastealtaasta.
 

Yhteistyössä