Mikä mielestänne hyvätuloinen?

Niin siinäpä se kysymys tulikin. Mitkä siis mielestänne on hyvät tulot tai siis palkka (brutto)?

Itsellä bruttoppalkka 2300? ja miehellä 3200?..ja mielestäni ei tulot kovinkaan hyvät jos vertaan kaveripiiriin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2006 klo 11:59 vieras kirjoitti:
Jos palkka on 3000 tai yli, on se mielestäni hyvätuloisuutta. Myös silloin on mielestäni kyse hyvätuloisesta perheestä, jos molemmat vanhemmat ovat töissä ja yhteiset bruttotulot ovat 5000 tai yli.
Samaa mieltä... :heart:
 
Me tienataan minun täyspäiväistä tehdessä (minä pääasiallinen tienaaja) bruttona 5000-6000e ja aina tuntuu rahaa menevän vaikka osa kyllä ohjautuu säästöön. Nyt teen osa-aikaista ja tulot ovat bruttona vain noin 3000e ja nytkin pärjäillään vaikkakaan säästöön ei jää mitään. Mutta varsinkin palkkatulojen ollessa 6000e pidän meitä hieman keskituloista paremmin ansaitsevina.
 
No minä pidän meidän perhettämme keskituloisena, vaikka bruttotulomme ovat n. 6000 euroa.

Jos asuttaisiin jossakin muualla kuin pääkaupunkiseudulla, tulot olisivat varmasti hyvät, mutta täällä asuminen maksaa, meillä on 3 lasta, joista kaksi vielä päivähoitoikäistä. Joten menot ovat tosiaan tällä hetkellä suuret. Tuntuu, että eletään melkein kädestä suuhun, hirmuisia summia ei säästöön jää, esim. ulkomaan matkalle päästään joka toinen tai kolmas vuosi, kun rahaa säästetään, tämän perheen ulkomaanmatkatkin maksavat, varsinkin kun pitää yrittää reissata koulujen loma-aikoihin. Jos tuohon bruttopalkkasummaan laitettaisiin vaikkapa reilu tuhat euroa lisää, se olisi mielestäni hyväpalkkainen, tai tuo nykyinen palkka ilman lapsia.
 
En osaa sanoa mikä on hyvätuloinen, kun nykyään asuntojen hinnat vaihtelee niin hirveästi.

Jos syrjäseudulla okt:n saa 50 000 eurolla ihan hyvän, sama maksaa Etelä suomessa vähintään 300 000.

Joten ne tulot ja miten ne riittävät riippuu varmaan asuinpaikasta. 1000 euron nettopalkalla voi pärjätä yhtä hyvin jos on asunto maksettu tai peritty (ja metsästys-ja kalastusmaat vieressä) kuin 6000 euron bruttopalkoilla Etelä-Suomessa (kahden yhteenlasketut tulot) jos on iso asuntolaina....

 
No huh huh! Kyllä tuo 3000? tulo olisi kieltämättä mukavasti ja jos molemmat tienaisi suurinpiirtein yhtä paljon, niin sillähän elelisi jo herroiksi... Me kuulutaan ilmeisesti sitten huonotuloisiin kun yhteensä tulot on siinä 3500? kieppeillä... Ja asutaan vielä pk-seudulla ja yksi lapsi (päivähoidossa) on. Kumma vaan kyllä, että on pärjätty ihan hyvin. Mitään ylellisyyksiä ei tietenkään pysty ihan tuosta vaan hankkimaan (uusi sohva, telkkari jne.) ja säästämisen kanssa on vähän niin ja näin. Taitaa talohaaveet jäädä haaveasteelle... Tässähän meinaa vallan masentua... :attn: ;)
 
kukkerikuu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2006 klo 11:59 vieras kirjoitti:
Jos palkka on 3000 tai yli, on se mielestäni hyvätuloisuutta. Myös silloin on mielestäni kyse hyvätuloisesta perheestä, jos molemmat vanhemmat ovat töissä ja yhteiset bruttotulot ovat 5000 tai yli.
Näin on. Meillä brutto yhteensä n. 4.800 ?. Joudutaan pitämään kahta autoa kun ei ole yleisiä ja asutaan maalla ja työajat on eri ja sit on asuntolaina josta maksetaan. Puutetta ei ole mistään mutta ei oikein ole ylimääräistä mihinkään matkusteluun tms. :( No, mä odotan sitä aikaa kun hoitomaksuista pääsee eroon eli kun lapsista tulee koululaisia. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.07.2006 klo 09:18 kukkerikuu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2006 klo 11:59 vieras kirjoitti:
Jos palkka on 3000 tai yli, on se mielestäni hyvätuloisuutta. Myös silloin on mielestäni kyse hyvätuloisesta perheestä, jos molemmat vanhemmat ovat töissä ja yhteiset bruttotulot ovat 5000 tai yli.
Näin on. Meillä brutto yhteensä n. 4.800 ?. Joudutaan pitämään kahta autoa kun ei ole yleisiä ja asutaan maalla ja työajat on eri ja sit on asuntolaina josta maksetaan. Puutetta ei ole mistään mutta ei oikein ole ylimääräistä mihinkään matkusteluun tms. :( No, mä odotan sitä aikaa kun hoitomaksuista pääsee eroon eli kun lapsista tulee koululaisia. =)
Peesi eli meillä kanssa tulot just näin ja kaksi autoa ja uusi talo. Hoitomaksusta päästää kokonaan eroon kahden vuoden päästä ja samoihin aikoihin loppuu monta opintolainaa. Siihen asti elellään suht nuukasti.

Samaa mieltä myös noista hyvätuloisten "tulorajoista".
 
Mielestäni hyvätuloinen on se joka pärjää tuloillaan ja saa sen mitä tarvitsee.Me ollaan vuosia kituutettu pienillä tuloilla (5henk.perhe) ja maksettu velkojakin mukavasti pois.Nyt ollaan molemmat ansiotyössä.Tulot vaihtelee,mutta mukavalta tuntuu elää väljemmin,saa hankkia vaatteita ym. jostain muualta kuin kirppikseltä jne.Aikansa kutakin aikaa =)
 
Pupu Tupuna
meillä brutto palkoista n. 5400e kuussa ilman lapsilisiä, eikä olla mitenkään vielä hyvätuloisia (4 lasta pitää siitä huolen)

eli kyllä mä varmaan listaisin hyvätuloiseksi sellaisen perheen jolla jää käteen pakollisten menojen jälkeen vielä tukku seteleitä muuhunkin kuin tarpeelliseen :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2006 klo 10:41 Pupu Tupuna kirjoitti:
meillä brutto palkoista n. 5400e kuussa ilman lapsilisiä, eikä olla mitenkään vielä hyvätuloisia (4 lasta pitää siitä huolen)

eli kyllä mä varmaan listaisin hyvätuloiseksi sellaisen perheen jolla jää käteen pakollisten menojen jälkeen vielä tukku seteleitä muuhunkin kuin tarpeelliseen :whistle:
Meilläkin on neljä lasta, mutta vain yksi palkansaaja keskiverto palkalla. Itse olen minimiäp:lla/kotihoidontuella ja lisäksi lapsilisät. Jos me saisimme toisen keskiverto palkan tuloihimme lisää, niin sillä olisi todella suuri vaikutus elintasoomme ja pitäisin meitä hyvätuloisina.
 
Minä olen aikaisempi vieras, joka kirjoitti bruttotuloista 6000 euroa, ja meillä nuo sisälsivät myös lapsilisät ja yhdestä lapsesta elatusmaksunkin.

Ja tosiaan kun lapsia on kolme, suurelta kuulostavat tulot täällä pääkaupunkiseudulla eivät sitä todellakaan ole. Miltei kaikki menee mitä tuleekin, ihan joka päiväiseen elämiseen, ruokaan, asumiseen, päivähoitomaksuihin, sähköön jne. Vaatteita meillekin ostetaan kirppikseltä ja esim. polkupyöriä käytettyinä, vaatteet ja tarvikkeet kiertävät lapselta toiselle, muutoin ei varmaan raha riittäisikään.

Meilläkin on auto, muutoin työmatkaan menisi nykyisen n. 40-50 minuutin sijaan päivässä n. 3 tuntia ja sen kun lisää lasten päivähoitopäivään, ihan liian pitkäksi venyisi. Meillä siis yksi koululainen ja 2 alle kouluikäistä, yksi yövaipatettava ja yksi ihan vaippailija, jonka kanssa päiväkestoillaan.

Ja mekin katsomme ruokakaupassa hintoja, kuukaudessa ruokaan menee n. 4-500 euroa.

Helppo on toisten tuloja kadehtia.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2006 klo 12:45 vieras kirjoitti:
Minä olen aikaisempi vieras, joka kirjoitti bruttotuloista 6000 euroa, ja meillä nuo sisälsivät myös lapsilisät ja yhdestä lapsesta elatusmaksunkin.


Helppo on toisten tuloja kadehtia.
No voi hyvä ihminen, eihän se nyt ole kateudesta kyse, jos ilmaisee mielipiteensä selvään kysymykseen! Jos kysytään, mikä on mielestänne hyvätuloinen, niin jokainen varmasti omista lähtökohdistaan vastaa, mitä tuloja pitää hyvinä. Eli jos meidän kuusihenkisen perheen tulot koostuvat yhdestä keskipalkasta, minimiäp/kotihoidontuesta ja lapsilisistä, niin kuka hyvänsä ihan järjellä aatellen ymmärtää, että meille toinen keskipalkka olisi huima lisä tuloihin. Mekin kun nyt tässäkin tulotilanteessa lyhennämme niin okt-, auto- kuin opintolainaakin.
 
vierasvieras
Jokainen kuluttaa tyylillään..kulutustottumukset on kovin erilaiset eri ihmisillä,jopa perheen sisällä miehellä ja naisella. =)
Pienillä tuloillakin tulee toimeen,JOS haluaa ja voi silti olla tyytyväinen elämäänsä.
:)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2006 klo 12:59 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2006 klo 12:45 vieras kirjoitti:
Minä olen aikaisempi vieras, joka kirjoitti bruttotuloista 6000 euroa, ja meillä nuo sisälsivät myös lapsilisät ja yhdestä lapsesta elatusmaksunkin.


Helppo on toisten tuloja kadehtia.
No voi hyvä ihminen, eihän se nyt ole kateudesta kyse, jos ilmaisee mielipiteensä selvään kysymykseen! Jos kysytään, mikä on mielestänne hyvätuloinen, niin jokainen varmasti omista lähtökohdistaan vastaa, mitä tuloja pitää hyvinä. Eli jos meidän kuusihenkisen perheen tulot koostuvat yhdestä keskipalkasta, minimiäp/kotihoidontuesta ja lapsilisistä, niin kuka hyvänsä ihan järjellä aatellen ymmärtää, että meille toinen keskipalkka olisi huima lisä tuloihin. Mekin kun nyt tässäkin tulotilanteessa lyhennämme niin okt-, auto- kuin opintolainaakin.
Mutta kun siitä toisesta keskituloisen palkasta otetaan ensin verot ja sitten 2 lapsen täysi päivähoitomaksu, niin siitä jää ehkä vähän yli 1000 euroa. Työssäkäyminen vaatii rahaa, toisen auton yleensä, ja auton pitäminen on todella kallista ainakin kaupungissa, kun ei voi itse pihassa laittaa autoa, vaan on vietävä huoltoon. Työssäkäyvällä on vähemmän aikaa kaikkeen mikä säästää rahaa, marjastukseen, kirppareihin...

Siis mun pointti nyt vaan edelleen se, että jossain maalla perityssä tai velattomassa asunnossa voi pärjätä paremmin 1000 euron tuloilla (noilla tuloilla toinen on kotona, vähintään) kuin 6000 tuloilla Etelä-Suomessa.

Joillakin ei ole yhtään sukulaista koskaan katsomassa lapsia, vaan jos esim. kerran kaksi vuodessa haluaa käydä puolison kanssa ulkona syömässä, hoitaja on palkattava. Joka ainoaan asiaan on käytettävä lompakkoa. Kun taas syntymäpaikkakunnalla tai lähistöllä asuvilla on yleensä vielä hyvät tukiverkot, jotka katsovat lapsia ja tuovat marjoja kalaa lihaa....

Mun pointti se, että ei kenenkään palkasta voi tietää miten hyvin pärjää nykyään. Kaupungeissa on todella kallista elää. JOku lapsen ratsastustunti kaupungissa maksaa 20 euroa/puoli tunti. Maalla voi päästä ilmaiseksi naapurin kanssa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2006 klo 16:22 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2006 klo 12:59 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2006 klo 12:45 vieras kirjoitti:
Minä olen aikaisempi vieras, joka kirjoitti bruttotuloista 6000 euroa, ja meillä nuo sisälsivät myös lapsilisät ja yhdestä lapsesta elatusmaksunkin.


Helppo on toisten tuloja kadehtia.
No voi hyvä ihminen, eihän se nyt ole kateudesta kyse, jos ilmaisee mielipiteensä selvään kysymykseen! Jos kysytään, mikä on mielestänne hyvätuloinen, niin jokainen varmasti omista lähtökohdistaan vastaa, mitä tuloja pitää hyvinä. Eli jos meidän kuusihenkisen perheen tulot koostuvat yhdestä keskipalkasta, minimiäp/kotihoidontuesta ja lapsilisistä, niin kuka hyvänsä ihan järjellä aatellen ymmärtää, että meille toinen keskipalkka olisi huima lisä tuloihin. Mekin kun nyt tässäkin tulotilanteessa lyhennämme niin okt-, auto- kuin opintolainaakin.
Mutta kun siitä toisesta keskituloisen palkasta otetaan ensin verot ja sitten 2 lapsen täysi päivähoitomaksu, niin siitä jää ehkä vähän yli 1000 euroa. Työssäkäyminen vaatii rahaa, toisen auton yleensä, ja auton pitäminen on todella kallista ainakin kaupungissa, kun ei voi itse pihassa laittaa autoa, vaan on vietävä huoltoon. Työssäkäyvällä on vähemmän aikaa kaikkeen mikä säästää rahaa, marjastukseen, kirppareihin...

Siis mun pointti nyt vaan edelleen se, että jossain maalla perityssä tai velattomassa asunnossa voi pärjätä paremmin 1000 euron tuloilla (noilla tuloilla toinen on kotona, vähintään) kuin 6000 tuloilla Etelä-Suomessa.

Joillakin ei ole yhtään sukulaista koskaan katsomassa lapsia, vaan jos esim. kerran kaksi vuodessa haluaa käydä puolison kanssa ulkona syömässä, hoitaja on palkattava. Joka ainoaan asiaan on käytettävä lompakkoa. Kun taas syntymäpaikkakunnalla tai lähistöllä asuvilla on yleensä vielä hyvät tukiverkot, jotka katsovat lapsia ja tuovat marjoja kalaa lihaa....

Mun pointti se, että ei kenenkään palkasta voi tietää miten hyvin pärjää nykyään. Kaupungeissa on todella kallista elää. JOku lapsen ratsastustunti kaupungissa maksaa 20 euroa/puoli tunti. Maalla voi päästä ilmaiseksi naapurin kanssa.
Okei. Mutta minun pointtini oli se, että minun mielestäni perhe, joka tienaa 5000 tai yli, on hyvätuloinen. Korostan, että minun mielestäni. Me asumme suuressa kaupungissa, emme maalla. Ei meillä(kään) ole kalavesiä, kasvimaita eikä marjamaita takapihalla tai lähietäisyydellä. Sukulaisetkin asuvat satojen kilsojen päässä. MLL on meille ainoa taho, kun hoitajan syystä tai toisesta tarvitsemme. Ei ole talkoolaisia rakennukselle tms. Ilman minkäänlaista kateuden häivää sanon edelleen, että meille toisesta keskipalkasta tulevat tulot olisivat sievoinen potti ja pitäisin meitä hyvätuloisina. Vaikka siitä vähentäisi verot, kotihoidontuen ja hoitomaksut, työssäkulun ja työpaikkaruokailun sun muut. (Nyt meillä on jokaikisellä aterialla kuusi syömässä, paitsi lounaalla viisi, joten ruokalasku pienenisi, jos lapset söisivät hoidossa). Olettaen, ettemme tarvitsisi toista autoa (julkinen liikenne täällä ok), meidän kuukaudessa käteenjäävä ylimääräinen tulo olisi esim. 700-800 euroa. Nyt tulot ovat n. 2500-2600, summasta reilu tonni kuluu lainoihin, ja lähes kaiken lopun lohkaisevat muut pakolliset ja yllättävätkulut. Eli meidän käytettävissä/säästettävissä olevat tulomme kasvaisivat aivan valtavasti. Mutta tällä hetkellä tämä elämäntapa on meidän valintamme9th9holq
 
Karkas käsistä äsken

eli nyt elämme tyytyväisinä näin ja tulemme toimeen ok, mutta en pidä meitä hyvätuloisina. Alkuperäinen kysymys kuului, "Mikä mielestänne hyvätuloinen?", eli siinä kysyttiin henkilökohtaisia mielipiteitä, ei absoluuttista totuutta. Jonkun opiskelijaperheen mielestä 1500-2000 brutto on hyvätuloisuutta. Toisen mielestä tili on tyhjä, jos käyttötilin saldo laskee alle 5000 euron. Mielipiteet sallittakoon. Ymmärsin kuitenkin, mitä ajoit takaa työssäkäynnin kustannuksista ja elämisen kalleudesta yleensä, mutta halusin siis korostaa omalta kohdaltani sitä, että meille nuo puhutut palkkatulot kaikkien kuluvähennysten jälkeen olisivat suurta luksusta, ja siksi perhe, joka noin tienaa, on mielestäni hyvätuloinen :)

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2006 klo 16:22 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2006 klo 12:59 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2006 klo 12:45 vieras kirjoitti:
Minä olen aikaisempi vieras, joka kirjoitti bruttotuloista 6000 euroa, ja meillä nuo sisälsivät myös lapsilisät ja yhdestä lapsesta elatusmaksunkin.


Helppo on toisten tuloja kadehtia.
No voi hyvä ihminen, eihän se nyt ole kateudesta kyse, jos ilmaisee mielipiteensä selvään kysymykseen! Jos kysytään, mikä on mielestänne hyvätuloinen, niin jokainen varmasti omista lähtökohdistaan vastaa, mitä tuloja pitää hyvinä. Eli jos meidän kuusihenkisen perheen tulot koostuvat yhdestä keskipalkasta, minimiäp/kotihoidontuesta ja lapsilisistä, niin kuka hyvänsä ihan järjellä aatellen ymmärtää, että meille toinen keskipalkka olisi huima lisä tuloihin. Mekin kun nyt tässäkin tulotilanteessa lyhennämme niin okt-, auto- kuin opintolainaakin.
Mutta kun siitä toisesta keskituloisen palkasta otetaan ensin verot ja sitten 2 lapsen täysi päivähoitomaksu, niin siitä jää ehkä vähän yli 1000 euroa. Työssäkäyminen vaatii rahaa, toisen auton yleensä, ja auton pitäminen on todella kallista ainakin kaupungissa, kun ei voi itse pihassa laittaa autoa, vaan on vietävä huoltoon. Työssäkäyvällä on vähemmän aikaa kaikkeen mikä säästää rahaa, marjastukseen, kirppareihin...

Siis mun pointti nyt vaan edelleen se, että jossain maalla perityssä tai velattomassa asunnossa voi pärjätä paremmin 1000 euron tuloilla (noilla tuloilla toinen on kotona, vähintään) kuin 6000 tuloilla Etelä-Suomessa.

Joillakin ei ole yhtään sukulaista koskaan katsomassa lapsia, vaan jos esim. kerran kaksi vuodessa haluaa käydä puolison kanssa ulkona syömässä, hoitaja on palkattava. Joka ainoaan asiaan on käytettävä lompakkoa. Kun taas syntymäpaikkakunnalla tai lähistöllä asuvilla on yleensä vielä hyvät tukiverkot, jotka katsovat lapsia ja tuovat marjoja kalaa lihaa....

Mun pointti se, että ei kenenkään palkasta voi tietää miten hyvin pärjää nykyään. Kaupungeissa on todella kallista elää. JOku lapsen ratsastustunti kaupungissa maksaa 20 euroa/puoli tunti. Maalla voi päästä ilmaiseksi naapurin kanssa.
No jos se kaupungissa elo on niin pirun kallista ja hankalata niin kyllä tänne pohjois-Suomeenkin mahtuu! :LOL:
Kyllä se elo kuule täällä pohjoisessakin maksaa ja ei ole ilmaista lähteä palveluiden perässä aina kauemmaksi..2 autoa välttämättömyys meillä kun julkisia ei kulje!
Sukulaiset voi olla lähellä mutta ainakaan meillä apuja ei tule.Lapsenlikatkin hommataan itse ja maksetaan myös..Maksaa myös hoitajien matkakorvaukset!
Ja täällä meillä kyllä maksaa ratsastustuntikin 16 euroa et ei kovin suurta eroa siinäkään ja matkaa tulee myös 35 km tallille.
Tervetuloa vaan tänne helppoon ja halpaan pohjoiseen etelän immeinen! :D
Jännä et niin monilla on kauhia halu sinne ruuhkaiseen etelä-Suomeen ja sit purnataan...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2006 klo 21:27 Harmaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2006 klo 16:22 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2006 klo 12:59 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2006 klo 12:45 vieras kirjoitti:
Minä olen aikaisempi vieras, joka kirjoitti bruttotuloista 6000 euroa, ja meillä nuo sisälsivät myös lapsilisät ja yhdestä lapsesta elatusmaksunkin.


Helppo on toisten tuloja kadehtia.
No voi hyvä ihminen, eihän se nyt ole kateudesta kyse, jos ilmaisee mielipiteensä selvään kysymykseen! Jos kysytään, mikä on mielestänne hyvätuloinen, niin jokainen varmasti omista lähtökohdistaan vastaa, mitä tuloja pitää hyvinä. Eli jos meidän kuusihenkisen perheen tulot koostuvat yhdestä keskipalkasta, minimiäp/kotihoidontuesta ja lapsilisistä, niin kuka hyvänsä ihan järjellä aatellen ymmärtää, että meille toinen keskipalkka olisi huima lisä tuloihin. Mekin kun nyt tässäkin tulotilanteessa lyhennämme niin okt-, auto- kuin opintolainaakin.
Mutta kun siitä toisesta keskituloisen palkasta otetaan ensin verot ja sitten 2 lapsen täysi päivähoitomaksu, niin siitä jää ehkä vähän yli 1000 euroa. Työssäkäyminen vaatii rahaa, toisen auton yleensä, ja auton pitäminen on todella kallista ainakin kaupungissa, kun ei voi itse pihassa laittaa autoa, vaan on vietävä huoltoon. Työssäkäyvällä on vähemmän aikaa kaikkeen mikä säästää rahaa, marjastukseen, kirppareihin...

Siis mun pointti nyt vaan edelleen se, että jossain maalla perityssä tai velattomassa asunnossa voi pärjätä paremmin 1000 euron tuloilla (noilla tuloilla toinen on kotona, vähintään) kuin 6000 tuloilla Etelä-Suomessa.

Joillakin ei ole yhtään sukulaista koskaan katsomassa lapsia, vaan jos esim. kerran kaksi vuodessa haluaa käydä puolison kanssa ulkona syömässä, hoitaja on palkattava. Joka ainoaan asiaan on käytettävä lompakkoa. Kun taas syntymäpaikkakunnalla tai lähistöllä asuvilla on yleensä vielä hyvät tukiverkot, jotka katsovat lapsia ja tuovat marjoja kalaa lihaa....

Mun pointti se, että ei kenenkään palkasta voi tietää miten hyvin pärjää nykyään. Kaupungeissa on todella kallista elää. JOku lapsen ratsastustunti kaupungissa maksaa 20 euroa/puoli tunti. Maalla voi päästä ilmaiseksi naapurin kanssa.
No jos se kaupungissa elo on niin pirun kallista ja hankalata niin kyllä tänne pohjois-Suomeenkin mahtuu! :LOL:
Kyllä se elo kuule täällä pohjoisessakin maksaa ja ei ole ilmaista lähteä palveluiden perässä aina kauemmaksi..2 autoa välttämättömyys meillä kun julkisia ei kulje!
Sukulaiset voi olla lähellä mutta ainakaan meillä apuja ei tule.Lapsenlikatkin hommataan itse ja maksetaan myös..Maksaa myös hoitajien matkakorvaukset!
Ja täällä meillä kyllä maksaa ratsastustuntikin 16 euroa et ei kovin suurta eroa siinäkään ja matkaa tulee myös 35 km tallille.
Tervetuloa vaan tänne helppoon ja halpaan pohjoiseen etelän immeinen! :D
Jännä et niin monilla on kauhia halu sinne ruuhkaiseen etelä-Suomeen ja sit purnataan...
Tuskin nyt omien halujen perässä monikaan liikkuu, vaan työpaikan.
 
keskituloinen
Meillä bruttotulot ovat noin 5000e/kk, mutta verottajalle menee siitä paljon! Käteen jää vain noin 3500e/kk
Miehen tulot ovat hyvät yli45te/vuosibrutto, itsellä bruttopalkka reilu 1000e/kk(osa-aikainen)

Erinomaisesti tullaan toimeen. Kaupasta ostetaan sitä ruokaa mistä tykätään, suurempia ostoksiajatkuvasti. Lisäksi maksellaan omakotitalon lainaa ja säästetään vähintään 500e/kk.

Koen, että olemme hyvätuloisia. Mutta asialla on myös se puoli, että olen aina saanut minimi kotihoidontuen ja päivähoitomaksut ovat maksimit. Eli melko paljon nämä seikat tasoittavat tuloeroja :flower:
 

Yhteistyössä