Mikä oikeus kouluterkkarilla on lapsen rutiinitarkastuksessa kysyä vanhempien alkoholinkäytöstä?

Alkoholistiperheen lapsi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meiltä kysyttiin mieheltä lääkärissä tuosta ja mies vastasi että on alkoholin väärinkäyttäjä. Lääkäri tietty valppaana kyselemään et millä lailla johon mies vastasi että ostaa kerran vuodessa sen 6 kaljaa ja emäntä kaataa ne viemäristä alas kun parasta ennen päiväykset menee aina umpeen ennen kun muistaa ne juoda. Lääkäri oli tuumnnut et se on jo todellakin alkoholin väärinkäyttöä. Ja tämä on ihan tosi, meillä käy aina näin.
:D Tuttu tunne- näin meilläkin.
 
just just
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Suutari pysyköön lestissään. Koululla ei ole riittävästi ammattitaitoa arvioida tuota asiaa ja vääristä epäilyistä vain leimaantuu turhaan.
Tuskinpa se koulu, tai siis tässä tapauksessa terkkari, jolla ammattitaitoa kyllä on, aikoo itse jotain katkaisuhoitoa antaa. Viranomaiset ohjaavat jatkohoitoon ja neuvovat oikean paikan.
Ja tämä ei auta mitään, koska katkaisuhoito ei hyödytä ellei alkoholisti itse sitä halua.

Läheinen tai viranomainen ei alkoholistia voi parantaa.

 
tyuiop
Alkuperäinen kirjoittaja just just:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Suutari pysyköön lestissään. Koululla ei ole riittävästi ammattitaitoa arvioida tuota asiaa ja vääristä epäilyistä vain leimaantuu turhaan.
Tuskinpa se koulu, tai siis tässä tapauksessa terkkari, jolla ammattitaitoa kyllä on, aikoo itse jotain katkaisuhoitoa antaa. Viranomaiset ohjaavat jatkohoitoon ja neuvovat oikean paikan.
Ja tämä ei auta mitään, koska katkaisuhoito ei hyödytä ellei alkoholisti itse sitä halua.

Läheinen tai viranomainen ei alkoholistia voi parantaa.

Ei niin, ei edes lapsensa menetys sijoitukseen auta alkkista lopettamaan. Ei silloin, kun on juonut omaisuutensa, ei silloin, kun joutuu myymään velattoman asunnon, ei edes silloin, kun vihdoin ja viimein joutuu muuttamaan paikkaan, josta alkkis on itsekkin terveenä sanonu, että ei tuonne rikollisten joukkoon..
 
sss
Tiedän yhden huumeperheen, jonka vanhemmat salasivat onnistuneesti käytön vuosia muilta. Jälkeenpäin ovat sanoneet, että olisivat tarvinneet apua jo paljon aiemmin, mutta ikinä kukaan ei kysynyt, ja itse eivät saaneet kerrottua. Vuosia odottivat että joku kysyy. Lopulta lasten koululta oli kysytty, ja perhe pääsi lastensuojelun kautta kokoperhehoitoon.

Hyvä että kysytään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hipsis:
Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:
Nyt lisään vettä myllyyn: samaten jos koulussa kysytään vanhemmalta hänen tupakoinnistaan siis poltatko ja kuinka monta savuketta päivässä menee.
Mitä se itseasiassa niille kuuluu, jokaisen oma asia polttaako. Lapussa voisi olla kohta jossa kysytään: "jos poltat, poltatko sisällä vai ulkona".
Ei ole. Koska mallioppiminen on tärkeää ja passiivinen tupakointi vaarallista. Lisäksi on vielä niin, että jos vanhemmat ovat pienituloisia polttavat kartongin viikossa, se on pois lasten hyvinvoinnista, jolloin taas laiminlyönnistä kyse.
Joo joo, se on totta, mutta se ei todellakaan kuulu koululle!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:
No ei toi musta nyt kuitenkaan kuulu normi rutiinikysymyksiin. Neuvolassa eri asia raskaana olevilta äideiltä.
Ja on totta, että monet varmaan juokin yli suositusrajojen (ollen näin suurkuluttaja), mutta ei lapsen elämään millään tavoin vaikuta. Sitten jos on jo alkoholisti, tulee lapselle jo varmaan muitakin ongelmia (ei saa kotona ruokaa, läksyt tekemättä jne.), niin kyllä sen huomaa muustakin kuin kyselykaavakkeen perusteella :/
Ihanko oikeasti ajattelet että vanhempien alkoholinkäyttö on lapselle ongelma, vasta kun ei saa kotona ruokaa tms? No, tervetuloa todellisuuteen, joka ei vastaa kyllä käsityksiäsi.
No en ajattele! Mä en sanonut että suurkulutus ei lapsen elämään vaikuta, jos saa ruokaa yms. vaan se voi olla myös vaikuttamatta, riippuu siitä miten ja koska juo. Samoin se myös voi ihan yhtä hyvin vaikuttaa.
 
jeps1 harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
musta ois tosi hyvä jos kysyttäis lapselta!saisi ainakin kuulla totuuden!lappuun voi kirjottaa mitä vaan!!
Toisaaltaan mäkin kallistun tähän että kysyttäis lapselta. Siinä tulisi se lapsen näkökulma asiaan esille ja miten lapsi kokee vaikka vanhempien viikonloppu keissin hörppäämisen...tai sen ettei ongelmaa ole.
 
No kyllä mä siihen kyselykaavakkeeseen vastasin, mutta ärsyttää tuo holhousasenne, varsinkaan kun siitä saatava hyöty on arvatenkin minimaalinen.
Niin ja mä en itse polta ja alkoholia käytän pari kolme kertaa viikossa yht. n 10 annosta. Tämän myös vastasin siihen kyselykaavakkeeseen.
 
Mulla oli ruokaa, vaatteita, leluja tms. Mutta alkoholistivanhemmat ja perheväkivaltaa. Mutta kukaan ei arvannut mitään, koska se salattiin niin hyvin. Mä varmaan olisin ihan toisenlainen jos olisin päässyt lastensuojeluohjelman pariin... :'(
 
Saraldo
Mustakin tuollainen kysely on ihan aiheellinen. Itse asiassa musta olis vielä parempi, että tuollainen kysely tehtäis niin, ettei vanhemmat pääse vaikuttamaan vastauksiin... eli että koululaiselta itseltä kysyttäis, että juoko sinun mielestäsi vanhemmat liikaa, koska aikuisen ja lapsen "liikaa" on aika eri asia... Aikuinen ei välttämättä edes tajua juovansa paljon. Mä kyllä ihmettelen, ettei meidän lastenneuvolassa ole siitä kysytty mitään. Mutta ei mun tekis pahaa vastata, että äiti on absolutisti ja isä saattaa juoda pari kertaa vuodessa ja tupakoi.
 
sss
Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:
No kyllä mä siihen kyselykaavakkeeseen vastasin, mutta ärsyttää tuo holhousasenne, varsinkaan kun siitä saatava hyöty on arvatenkin minimaalinen.
Niin ja mä en itse polta ja alkoholia käytän pari kolme kertaa viikossa yht. n 10 annosta. Tämän myös vastasin siihen kyselykaavakkeeseen.
No mut mikä siinä oikeasti on niin kamalaa, että kysytään, vaikka useimmat ei siitä hyödy? Jotkut hyötyvät kuitenkin, eikä se aiheuta lisäkustannuksia, jos se lomake tehdään joka tapauksessa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja sss:
Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:
No kyllä mä siihen kyselykaavakkeeseen vastasin, mutta ärsyttää tuo holhousasenne, varsinkaan kun siitä saatava hyöty on arvatenkin minimaalinen.
Niin ja mä en itse polta ja alkoholia käytän pari kolme kertaa viikossa yht. n 10 annosta. Tämän myös vastasin siihen kyselykaavakkeeseen.
No mut mikä siinä oikeasti on niin kamalaa, että kysytään, vaikka useimmat ei siitä hyödy? Jotkut hyötyvät kuitenkin, eikä se aiheuta lisäkustannuksia, jos se lomake tehdään joka tapauksessa?
Huoh, no ei se nyt kamalaa ole, mutta siitä ei ole mitään hyötyä/ erittäin pieni hyöty. Ensinnäkin se, polttaako vanhemmat vai ei, ei kuulu kyllä kenellekään jos lasta ei altisteta tupakansavulle. Vielä vähemmän kouluterkkarille.
 
5 annosta kuussa
Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:
No kyllä mä siihen kyselykaavakkeeseen vastasin, mutta ärsyttää tuo holhousasenne, varsinkaan kun siitä saatava hyöty on arvatenkin minimaalinen.
Niin ja mä en itse polta ja alkoholia käytän pari kolme kertaa viikossa yht. n 10 annosta. Tämän myös vastasin siihen kyselykaavakkeeseen.
Juot kyllä aika paljon sitten.
 
statistik
Alkuperäinen kirjoittaja 5 annosta kuussa:
Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:
No kyllä mä siihen kyselykaavakkeeseen vastasin, mutta ärsyttää tuo holhousasenne, varsinkaan kun siitä saatava hyöty on arvatenkin minimaalinen.
Niin ja mä en itse polta ja alkoholia käytän pari kolme kertaa viikossa yht. n 10 annosta. Tämän myös vastasin siihen kyselykaavakkeeseen.
Juot kyllä aika paljon sitten.
Viikossa suurkulutuksen raja naisella on 16 annosta viikossa, kertakulutuksen raja on 5 annosta kerralla naisella. Että rinsessalla ei kyllä ole lähellä tuo viikkokulutuksen raja, sitähän en tiedä, paljonko hän juo kerralla. Jos 10 jakaa kahdella, tulee 5 annosta kerralla ja jos jakaa kolmella, on annoksen määrä n. 3
 
just
Alkuperäinen kirjoittaja statistik:
Alkuperäinen kirjoittaja 5 annosta kuussa:
Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:
No kyllä mä siihen kyselykaavakkeeseen vastasin, mutta ärsyttää tuo holhousasenne, varsinkaan kun siitä saatava hyöty on arvatenkin minimaalinen.
Niin ja mä en itse polta ja alkoholia käytän pari kolme kertaa viikossa yht. n 10 annosta. Tämän myös vastasin siihen kyselykaavakkeeseen.
Juot kyllä aika paljon sitten.
Viikossa suurkulutuksen raja naisella on 16 annosta viikossa, kertakulutuksen raja on 5 annosta kerralla naisella. Että rinsessalla ei kyllä ole lähellä tuo viikkokulutuksen raja, sitähän en tiedä, paljonko hän juo kerralla. Jos 10 jakaa kahdella, tulee 5 annosta kerralla ja jos jakaa kolmella, on annoksen määrä n. 3
Niin. Se on suurkulutusta. Sen erottaa alkoholismista lähinnä se, että suurkuluttaja pystyy säätelemään juomistaan, alkoholisti ei.

10 annosta viikossa on paljon, vaikka se ei suurkulutuksen rajoihin, mikä sitten on ihan helvetin paljon, vielä ylläkään.

 
tyuio
Alkuperäinen kirjoittaja 5 annosta kuussa:
Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:
No kyllä mä siihen kyselykaavakkeeseen vastasin, mutta ärsyttää tuo holhousasenne, varsinkaan kun siitä saatava hyöty on arvatenkin minimaalinen.
Niin ja mä en itse polta ja alkoholia käytän pari kolme kertaa viikossa yht. n 10 annosta. Tämän myös vastasin siihen kyselykaavakkeeseen.
Juot kyllä aika paljon sitten.
Näin minunkin mielestä.
 

Yhteistyössä