MIKÄ OIKEUS,on opettajalla puuttua kotona annettavaan rangaistukseen?

  • Viestiketjun aloittaja kysynpäVAIN
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23844348]No huomisaamusta lähtien sinä itse saatat lapsen kouluun ajoissa, olet vastassa ja kävelette suoraan kotiin ja huilaus ja läksyt. Sitä jatkatte niin kauan että lapsi on kypsä ottamaan vastuun itsestään.[/QUOTE]

Tää on hyvä neuvo.

Vanhemmat voivat auttaa ja tehdä asioista rutiinia. Kun rutiiniksi on tullut tuo, että kävellään reippaasti, huili tauko ja sitten läksyt (vaikkakin äitin/isin opastuksella) niin hiljalleen tuo tulee tosiaankin rutiiniksi ja lapsi osaa tehdä asiat itsekin reippaasti.
 
"muikku"
Miksi et saattaisi lastasi kouluun? Järjestäisit omat menosi viikon tai kahden ajalta niin että aluksi pääsisit "kädestäpitäen" saattamaan ja kun se alkaisi sujumaan niin jättäytyisit hieman jälkeen ja vain seuraisit että menee suoraan kouluun.Tai joku muu läheinen aikuinen jos et itse saa esim. töiden vuoksi jörjestymään?
Missän tapauksessa tuo ei ole normaalia ekaluokkaisen käytöstä ja teidän suhtautuminen asiaan luultavasti vain pahentaa tilannetta. Ymmärrän että keinot ovat vähissä mutta lapsi selvästi tarvisi vanhempiensa tukea oppiakseen suoriutumaan itsenäisesti näistä asioista.
Ja minusta kuulostaa todella kohtuuttomalta jo tuo koulunreissun peruminen, saati sitten että eväät koko perheen reissun.Luuletko että lapsi sillä keinolla alkaa kävellä suoraan kouluun?Pidemmällä tähtäimellä uhkailu ei ole toimiva keino.
 
  • Tykkää
Reactions: äiskä_
ehkä sun kannattais yhdessä lapsen kanssa tehdä ne läksyt,jos vaikka on oppimisvaikseuksia tai muuta niin tehtävät voi tuntua vaikeilta.ja jos aina myöhästyy koulusta,niin kai voit itse saatella tytön kouluun ja katsoa että ehtii ajoissa?
 
kysynpäVAIN
[QUOTE="vieras";23844348]No huomisaamusta lähtien sinä itse saatat lapsen kouluun ajoissa, olet vastassa ja kävelette suoraan kotiin ja huilaus ja läksyt. Sitä jatkatte niin kauan että lapsi on kypsä ottamaan vastuun itsestään.[/QUOTE]

Tokihan mun pomo siihen suostuun,nou problemo..
Ja tuota silloin kun sain päiviä alku syksystä muotoiltua tytön aikataulujen mukaan ei ollut mitään hyötyä.
Läksyjä ei saa tekemään kirveelläkään vapaaehtoisesti paitsi joo isänsä kanssa joka menee tuon tytön verkkoihin niin 1-0..eli pissattaa isäänsä ihan suoraan että kertoo vastaukset tehtäviin.
 
"LIMPPU"
Tuo vaikuttaa tuplarangaistukselta,johon liitty vielä häpeää...kaikki muut menevät ja tietävät,että lapsesi jää pois,koska on tehnyt jotain väärin. Osoita rakkautta ja suhteellisuudentajua...asiasta oppii lapsikin oikeudenmukaieksi ja paremmaksi ihmiseksi:)
 
voi raukka lasta :( aivan sääliks alkas käymään :( en halua edes ajatella, mitä pienen tytön päässä liikkuu ja mitä hän joutuu kestämään ;(
Niin. Tuonikäisellä ei välttämättä muutenkaan ole ajantajua ja asiaa voi tosiaan vaikeuttaa, jos on ADHD tai ADD. Sellainen lapsi ei välttämättä edes ymmärrä myöhässäolemisen käsitettä lainkaan.
 
kysynpäVAIN
Alkuperäinen kirjoittaja äiskä_;23844373:
ehkä sun kannattais yhdessä lapsen kanssa tehdä ne läksyt,jos vaikka on oppimisvaikseuksia tai muuta niin tehtävät voi tuntua vaikeilta.ja jos aina myöhästyy koulusta,niin kai voit itse saatella tytön kouluun ja katsoa että ehtii ajoissa?
Minä teen,minä autan,luen yms vierellä ja joudun muistuttamaan että hei nyt tehdään tätä eiks joo.
Tyttö heittäytyy "en minä tiiä,en minä jaksa,mää meen vessaan,mulla on jano" linjalle jokainen päivä.
eikä ole kyse etteikö osaa sillä OSAA lukea mutta isänsä kanssa heittäytyy avuttomaksi ettei osaa muka ja kas mun kanssa taas osaa sujuvasti kun tietää ettei suoraa vastausta tehvävään heru vaan joutuu pähkäilemään hetken ja jos on todella kinkkinen tehtävä puretaan sitä yhdessä ja mietitään miten voisi olla että saadaan oikea vastaus jne.
Psykologin mukaan se on ihan oikea tapa toimia.
 
"vieras"
voi raukka lasta :( aivan sääliks alkas käymään :( en halua edes ajatella, mitä pienen tytön päässä liikkuu ja mitä hän joutuu kestämään ;(
Lässyn lässyn. Kuri ja järjestys pitää olla, ei kaikki toimi pikkuMinnan hajamielisyyden mukaan. Koulu on lapsen työ ja se pitää hoitaa. Pikkuhiljaa sitä vastuuta niile pilteille.
Vai pitääkö äidin jäädä pois työstään ja kuskata Minna vielä kukioonkin luokan ovesta sisälle?

Jos kyseessaä on terve lapsi, pitää tuolle touhulle laittaa loppu ja raqngaistukset sen mukaiset, että oppii noudattamaan kellonaikoja!
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kysynpäVAIN;23844374:
Tokihan mun pomo siihen suostuun,nou problemo..
Ja tuota silloin kun sain päiviä alku syksystä muotoiltua tytön aikataulujen mukaan ei ollut mitään hyötyä.
Läksyjä ei saa tekemään kirveelläkään vapaaehtoisesti paitsi joo isänsä kanssa joka menee tuon tytön verkkoihin niin 1-0..eli pissattaa isäänsä ihan suoraan että kertoo vastaukset tehtäviin.
Ekaluokkalainenko lähtee yksin kouluun isonveljen valvonnassa?
 
kysynpäVAIN
[QUOTE="LIMPPU";23844383]Tuo vaikuttaa tuplarangaistukselta,johon liitty vielä häpeää...kaikki muut menevät ja tietävät,että lapsesi jää pois,koska on tehnyt jotain väärin. Osoita rakkautta ja suhteellisuudentajua...asiasta oppii lapsikin oikeudenmukaieksi ja paremmaksi ihmiseksi:)[/QUOTE]

Tytön kommentti siihen kun sanoin tuosta eilen oli "sä olet niin tyhmä ettet kuitenkaan uskalla tuommoista tehdä"..niinpä...

Rajoja on vedetty ja rakkautta annettu pitkin talvea..johan sen kertoi "välitodistus" karulla kielellään..
 
Osa meidän lapsista on vähän "unelmoijia" eli esim. aamuisin saattaa kaikki kestääääää ja koulumatkoillakin voidaan jäädä tutkimaan paikkoja ja haahuilemaan vähän omiaan. Myös läksyihin keskittyminen on ajoittain ollut vaikeaa kun ajatukset on ihan muualla. Mun mielestä ap:n lapsen käytös ei silti kuulosta enää ihan normaalilta, vaatisin että lapsi pääsisi vaikka koulupsykologille testattavaksi.
Ymmärrän että lapsen käytös ja tilanne raastaa ap:nkin hermoja todella mutta mä en usko että rankaisemalla noin rajusti (ei pääse luokkaretkelle eikä perheen lomaretkelle mukaan) tilanne muuttuisi ainakaan parempaan suuntaan.
Mä koittaisin ehkä jotain palkitsemisjärjestelmää (tyyliin rasti ruutuun aina kun läksyt on tehty ja kymmenen rastin jälkeen jätskille/kylpylään/lelukauppaan/mikä nyt onkaan kivaa) ennemmin kuin rangaistuksia.
Toisaalta ekaluokkalainen on vielä niiiiiiin pieni että hänellä voi vaan olla ns. leikit kesken eikä henkisiä valmiuksia koulunkäyntiin ja itsestään/tavaroista/tehtävistä/läksyistä huolehtimiseen vielä ole, kesän jälkeen saattaisi jo ollakin. Tällaisessakin tapauksessa koulupsykologin testaus vois olla hyväksi?
Kovasti jaksamista ja vaadi että lapsi tutkitaan! :hug:
 
"jos"
[QUOTE="vieras";23844399]Lässyn lässyn. Kuri ja järjestys pitää olla, ei kaikki toimi pikkuMinnan hajamielisyyden mukaan. Koulu on lapsen työ ja se pitää hoitaa. Pikkuhiljaa sitä vastuuta niile pilteille.
Vai pitääkö äidin jäädä pois työstään ja kuskata Minna vielä kukioonkin luokan ovesta sisälle?

Jos kyseessaä on terve lapsi, pitää tuolle touhulle laittaa loppu ja raqngaistukset sen mukaiset, että oppii noudattamaan kellonaikoja![/QUOTE]

Todellakin JOS!!
 
kysynpäVAIN
[QUOTE="vieras";23844401]Ekaluokkalainenko lähtee yksin kouluun isonveljen valvonnassa?[/QUOTE]

No voi hurja jos lapsi joutuu puolituntia olemaan isoveljensä kanssa ja lähteä kouluun,te työttömät pummit varmaan nautitte siitä kotona olosta,harmi vain että joidenkin pitää olla TÖISSÄ kello 8 ja tytön tunnit alkaa joka päivä 15 yli 8.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kysynpäVAIN;23844414:
Tytön kommentti siihen kun sanoin tuosta eilen oli "sä olet niin tyhmä ettet kuitenkaan uskalla tuommoista tehdä"..niinpä...

Rajoja on vedetty ja rakkautta annettu pitkin talvea..johan sen kertoi "välitodistus" karulla kielellään..
Ehkä sä todella olet sen mielestä tyhmä? En mä ihmettelis, vaikka sillä ois käytöshäiriöitä, koska olethan säkin ihan raivona siinä. Sanot opettajalle vastaan ja teet päätöksiä lapsen koulunkäynnin suhteen, joita opettaja ei hyväksy. Osoitat itse aikamoista auktoriteettikammoa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23844390:
Niin. Tuonikäisellä ei välttämättä muutenkaan ole ajantajua ja asiaa voi tosiaan vaikeuttaa, jos on ADHD tai ADD. Sellainen lapsi ei välttämättä edes ymmärrä myöhässäolemisen käsitettä lainkaan.
Minulle on lässytetty samaa nyt 5 vuotta. Lapsi hukkaa edelleen tavaransa, unohtelee, on myöhässä, jättää läksyjä tekemättä, ei välitä.
Saan jankuttaa läksyistä, hammaspesusta, iltapalasta, suihkusta joka jumalan päivä...JOO JOO, IHAN KOHTA, OOTA VÄHÄ, PIAN! :headwall:

Parantunut tuo homma on ensimmäisistä kouluvuosista, mutta jankuttamalla, rankaisemalla, eväämällä kivoja juttuja...Se on PAKKO! Ei tämä meidän arki pyöri muuten.
Lapsi unohtelee kotiin valoja päälle, ovia auki ymymym...Vaikka kuinka muistutetaan, hoetaan ja sanotaan nätisti.
 
Syy käytökseen
Kaikki äidit, joiden omat lapsosset ovat "perusmuksuja", sellaisella temperamentilla ja muilla ominaisuuksilla varustettuja, etteivät missään tilanteessa toimisi ap:n lapsen tavalla, älkää viitsikö kommnetoida koko juttua. Teillä kun ei ole harmaintakaan hajua elämästä tällaisen lapsen kanssa!

Ap:lle on pakko sanoa, että nyt peli poikki! Päätetty rangaistus on syytä viedä läpi, mutta sitten on asenteen muututtava, SINULLA. Nämä lapsoset, jollaiset meille on annettu (minunkin lapsella on pippuria melkoisesti) reagoivat herkästi ilmapiiriin. Nyt alat rakastaa sanoin ja teoin lasta, muutat oman asennoitumisen ja päästätä irti ennakko-olettamuksista. Juu, helppohan se on sanoa, mutta sinun vanhempana on siihen pystyttävä. Jos oletat asioiden menevän hankalasti, ne varmasti myös menevät. Ja muuttuvat aina vain hankalammiksi. Jokin syy siihen on miksei lapsi viihdy koulussa eikä kotona. Onko näkö tutkittu? Lukeeko jo hyvin? Ongelmia kirjoittamisessa? Matematiikassa? Osaako tehdä kun keskittyy? Millainen tyttö on muuten? Nukahtaako helposti? Pienempänä kuinka arki on rullannut?

Tehtävä vanhempana ei ole helppo kun lapsella on omaa tahtoa useamman lapsen edestä. Omalla toiminnalla voi kuitenkin melkoisesti vaikuttaa siihen kuinka tilanteet kehittyvät. Sinä olet väsynyt ja tarvitset apua. Tyttäresi on myös varmasti väsynyt ja hänkin tarvitsee apua, myös sinulta.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kysynpäVAIN;23844414:
Tytön kommentti siihen kun sanoin tuosta eilen oli "sä olet niin tyhmä ettet kuitenkaan uskalla tuommoista tehdä"..niinpä...

Rajoja on vedetty ja rakkautta annettu pitkin talvea..johan sen kertoi "välitodistus" karulla kielellään..
Tuo lause kertoo hyvin paljon teidän kasvatustavoistanne... meillä ei rankaisutta sanottaisi ensinnäkään tyhmäksi ja lapset tietää että se pitää paikkansa kokeilematta jos minä sanon että rangaistus on se ja se siitä ja siitäa siasta. Juuri 3,5v yritti vängästää tulevasta hoitopäivästään kun isosisko menee eskariin tutustumaan, että hän ei sitten muuten hoitoon mene. Sanoin että jos temppuilee hoidon kanssa, ei pääse leirille mukaan johon mennään samana päivänä. 3,5v tuumasi että okei hän menee kunnolla hoitoon, hän ei jää isän kanssa kotiin. Tietää että takuulla jää kotiin, jos temppuilee hoitoon menossa.
 
kysynpäVAIN
Osa meidän lapsista on vähän "unelmoijia" eli esim. aamuisin saattaa kaikki kestääääää ja koulumatkoillakin voidaan jäädä tutkimaan paikkoja ja haahuilemaan vähän omiaan. Myös läksyihin keskittyminen on ajoittain ollut vaikeaa kun ajatukset on ihan muualla. Mun mielestä ap:n lapsen käytös ei silti kuulosta enää ihan normaalilta, vaatisin että lapsi pääsisi vaikka koulupsykologille testattavaksi.
Ymmärrän että lapsen käytös ja tilanne raastaa ap:nkin hermoja todella mutta mä en usko että rankaisemalla noin rajusti (ei pääse luokkaretkelle eikä perheen lomaretkelle mukaan) tilanne muuttuisi ainakaan parempaan suuntaan.
Mä koittaisin ehkä jotain palkitsemisjärjestelmää (tyyliin rasti ruutuun aina kun läksyt on tehty ja kymmenen rastin jälkeen jätskille/kylpylään/lelukauppaan/mikä nyt onkaan kivaa) ennemmin kuin rangaistuksia.
Toisaalta ekaluokkalainen on vielä niiiiiiin pieni että hänellä voi vaan olla ns. leikit kesken eikä henkisiä valmiuksia koulunkäyntiin ja itsestään/tavaroista/tehtävistä/läksyistä huolehtimiseen vielä ole, kesän jälkeen saattaisi jo ollakin. Tällaisessakin tapauksessa koulupsykologin testaus vois olla hyväksi?
Kovasti jaksamista ja vaadi että lapsi tutkitaan! :hug:
Kuten tuolla mainitsin ollaan käyty näissä ja mitään ongelmaa ei ole ollut/löydetty..
sen totesi kuinka näsäviisas/pikkuviisas tyttö osaa olla.

myös palkinto taulut on käytössä edelleen,kuten isoveljellä ja pikkusiskolla.
esim oman huoneen siivouksesta jos kerää lelut pois saa magan tauluun,niin tämäpä pissattaa isoveljensä ja pikkusiskonsa tekemään homman just verukkeilla " mulle tuli jano,mua pissattaa" eli menee pois kun muut tekee ja kas palaa just kun kaikki on kerätty..
 
adhd-lapsen äiti
[QUOTE="vieras";23844442]Minulle on lässytetty samaa nyt 5 vuotta. Lapsi hukkaa edelleen tavaransa, unohtelee, on myöhässä, jättää läksyjä tekemättä, ei välitä.
Saan jankuttaa läksyistä, hammaspesusta, iltapalasta, suihkusta joka jumalan päivä...JOO JOO, IHAN KOHTA, OOTA VÄHÄ, PIAN! :headwall:

Parantunut tuo homma on ensimmäisistä kouluvuosista, mutta jankuttamalla, rankaisemalla, eväämällä kivoja juttuja...Se on PAKKO! Ei tämä meidän arki pyöri muuten.
Lapsi unohtelee kotiin valoja päälle, ovia auki ymymym...Vaikka kuinka muistutetaan, hoetaan ja sanotaan nätisti.[/QUOTE]

Meillä lääkitys autto huomattavasti. Ei olis koulun käynnistä tullu muuten mitään.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23844436:
Ehkä sä todella olet sen mielestä tyhmä? En mä ihmettelis, vaikka sillä ois käytöshäiriöitä, koska olethan säkin ihan raivona siinä. Sanot opettajalle vastaan ja teet päätöksiä lapsen koulunkäynnin suhteen, joita opettaja ei hyväksy. Osoitat itse aikamoista auktoriteettikammoa.
Varmaankin useampien lasten (paitsi uskovaisten ilmeisesti ) mielestä omat vanhemmat ovat joskus sieltä ja syvältä, mutta se ei silti tarkoita sitä, etteikö vanhempien pitäisi pitää rajoista kiinni. Rajat on rakkautta, sanotaan.
 
[QUOTE="vieras";23844442]Minulle on lässytetty samaa nyt 5 vuotta. Lapsi hukkaa edelleen tavaransa, unohtelee, on myöhässä, jättää läksyjä tekemättä, ei välitä.
Saan jankuttaa läksyistä, hammaspesusta, iltapalasta, suihkusta joka jumalan päivä...JOO JOO, IHAN KOHTA, OOTA VÄHÄ, PIAN! :headwall:

Parantunut tuo homma on ensimmäisistä kouluvuosista, mutta jankuttamalla, rankaisemalla, eväämällä kivoja juttuja...Se on PAKKO! Ei tämä meidän arki pyöri muuten.
Lapsi unohtelee kotiin valoja päälle, ovia auki ymymym...Vaikka kuinka muistutetaan, hoetaan ja sanotaan nätisti.[/QUOTE]

On jankutettu vuosia, etkä vieläkään tajua, ettei ADHD lähde pois rankaisemalla?
 

Yhteistyössä