MIKÄ OIKEUS,on opettajalla puuttua kotona annettavaan rangaistukseen?

  • Viestiketjun aloittaja kysynpäVAIN
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Minun siskon poikani on vähän samalla linjalla auktoriteetti suhteissa. Muaki yritti viedä, oli meillä yökylässä ja teki sitten sellasen teon että määräsin jäähylle, jäähyä ei halunnut missään nimessä istua vaan sanoi että hän menee kotiin. Hän istui jäähyn ja sen jälkeen vein henkisesti nitistetyn pojan kotiin. Hetkeen ei pyytänyt yökylään, mutta kun seuraavan kerran tuli puolen vuoden päästä, ei ollut mitään ongelmaa ja ei tarvinnut hänenkään koettaa kuka määrää ja onko hänellä samat säännöt kuin meidän omilla lapsilla, tiesi mitä tuleman pitää sääntörikkomuksista.
 
"vieras"
Minä luulen, että liki kaikilla kroonisesti "tottelemattomilla" lapsilla on neurologiassa häikkää. Tarkoitan siis, että normaali lapsi kyllä muutamasta kerrasta oppii, miten toimia. ADHD/ADD lapsi ei. Olkoonkin toisten mielestä muotia moinen, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö tätä neurologista poikkeavuutta oikeasti olisi.

Vuosikausia jos joutuu lasta rankaisemaan, niin pahaa jälkeä saa psyykkeelle aikaan.
 
"vieras"
Onko sinun lapsesi ainoa luokalla, joka ei palaa välitunneilta ajoissa vai onko näitä "hyvän idean" keksineitä useampikin?

Voisitko viedä tytön kouluun töihin mennessäsi, odottaisi sitten koululla pidempään..?

Ymmärrän, että annetuista rangaistuksista on pidettävä kiinni, joskin luokkaretkeltä pois jääminen on kyllä pelkästään ilkeetä..
 
kysynpäVAIN
[QUOTE="vieras";23844521]Onpa sinulla asenne kohdillaan, minä en ole työtön. Olen opiskelija ja opiskelija olen juurikin sen takia että saan katsottua kunnolla että lapseni pääsee alottamaan kouluelämän ja ovat sen verran vanhoja että pääsevät itse lähtemään kouluun. Olisiko sinun syytä hankkia lapselle vahti aamuihin, joka vie hänet kouluun kunnialla ja myös tuo koulusta kotiin. Koska sinä et ole työtön pummi, sinulla on siihen varaakin.[/QUOTE]

juu ja minähän toki palkkaan kouluun vierellä seisojan joka pistää tytön myös välitunneilta sinne luokkaan ajoissa,katos kun sitä ei SILLOINKAAN sinne luokkaan kiinnosta mennä.
tytön asenne koulussa on minä teen mitä minä tahdon en sitä mitä minun käsketään tehdä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kysynpäVAIN;23844847:
juu ja minähän toki palkkaan kouluun vierellä seisojan joka pistää tytön myös välitunneilta sinne luokkaan ajoissa,katos kun sitä ei SILLOINKAAN sinne luokkaan kiinnosta mennä.
tytön asenne koulussa on minä teen mitä minä tahdon en sitä mitä minun käsketään tehdä.
Mutta etkö huomaa, että sinun asenteesi suhteessa opettajiin on ihan sama. Et välitä, mitä mieltä opettaja on, vaan teet päätöksiä joilla astut hänen varpailleen.
 
kysynpäVAIN
Alkuperäinen kirjoittaja Syy käytökseen;23844697:
Toisaalta rehtorin reaktio äidin päätökseen kertoo, ettei opettajalla kenties ole homma ihan hanskassa... Avustaja luokkaan voisi olla ihan paikallaan.
Rehtori on tullut mua KAIKKEIN eniten vastaan tässä asiassa vuoden aikana.
Tuo luokan opettaja tuntuu vain aina sanovat juu tyttö pääsee luokaltaa ja sitten kuitenkin laukoo että "tyttö myöhässä" tyttö kälätti tunnilla,tyttö teki ominpäin juttuja jne...
Silti ei näe mitään ongelmaa missään..EDES siinä myöhästelyssä..
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kysynpäVAIN;23844847:
juu ja minähän toki palkkaan kouluun vierellä seisojan joka pistää tytön myös välitunneilta sinne luokkaan ajoissa,katos kun sitä ei SILLOINKAAN sinne luokkaan kiinnosta mennä.
tytön asenne koulussa on minä teen mitä minä tahdon en sitä mitä minun käsketään tehdä.
Kuten jo suosittelen niin suosittelen edelleenkin lapselle henkilökohtaista avustajaa kun opettaja ei ole tarpeeksi vahva auktoriteetti lapsellesi ja ei ilmeisesti sinullekaan.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23844859:
Mutta etkö huomaa, että sinun asenteesi suhteessa opettajiin on ihan sama. Et välitä, mitä mieltä opettaja on, vaan teet päätöksiä joilla astut hänen varpailleen.
Kyllä sä jaksat länksyttää leukojas:( Eikö sulla oo muuta elämää kuin tää palsta???
Luulet olevas kaikessa niin oikeassa ja luulet olevasi niin viisas ja oiva kasvattaja, mua 'ällöttää sun kaltaiset kaikkitietävät hurskastelijat:(
 
kysynpäVAIN
[QUOTE="Lellu";23844792]Luokkaretki on kouluaikaa, siis oppimistilanne. Mikä oikeus ap:llä on puuttua opetussuunnitelmaan?[/QUOTE]

ai sori..ne vissii opettelee linstin laitteiden toimivuuden,voe olen julma nyt tyttö ei näe miten ne laitteet toimii!
 
kysynpäVAIN
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23844859:
Mutta etkö huomaa, että sinun asenteesi suhteessa opettajiin on ihan sama. Et välitä, mitä mieltä opettaja on, vaan teet päätöksiä joilla astut hänen varpailleen.
Tiedätkö että alan olla niin turhautunut tohon opettaja sijaiseen että HERMOT TODELLAKIN MENEE.
Onneksi nyt taas keskustelu rehtorin kanssa ja mietintä siitä siiretäänkö tyttöä seuraavalle luokalle ja palaveri taas eikä kuolun tunneilla tapahtuvia asioita lakaista maton alle.
 
"totuus on"
Lapsi olisi koko vuoden aikana tarvinnut niitä rangaistuksia ja keskusteluja. Ei ope voi mitään tehdä, jos lapsi myöhästelee/tulee koulusta myöhässä kotiin.
Nämä jutut ovat kodin asioita eikä koulun ja open vastuulla olevia asioita.
Ei lapsi ymmärrä miksi kerralla rangaistaan koko vuoden asiat kun, niihin olisi pitänyt puuttua joka ikinen kerta erikseen tiukalla kädellä. Myöhäistä se nyt enää on.
Opettaja on tässä asiassa nyt ihan oikeassa.
 
"vieras"
[QUOTE="totuus on";23844939]Lapsi olisi koko vuoden aikana tarvinnut niitä rangaistuksia ja keskusteluja. Ei ope voi mitään tehdä, jos lapsi myöhästelee/tulee koulusta myöhässä kotiin.
Nämä jutut ovat kodin asioita eikä koulun ja open vastuulla olevia asioita.
Ei lapsi ymmärrä miksi kerralla rangaistaan koko vuoden asiat kun, niihin olisi pitänyt puuttua joka ikinen kerta erikseen tiukalla kädellä. Myöhäistä se nyt enää on.
Opettaja on tässä asiassa nyt ihan oikeassa.[/QUOTE]

Peesi, sillon tartutaan ongelmaan kun se ilmenee ja se karsitaan silloin pois, ei vuoden päästä.
 
kysynpäVAIN
[QUOTE="totuus on";23844939]Lapsi olisi koko vuoden aikana tarvinnut niitä rangaistuksia ja keskusteluja. Ei ope voi mitään tehdä, jos lapsi myöhästelee/tulee koulusta myöhässä kotiin.
Nämä jutut ovat kodin asioita eikä koulun ja open vastuulla olevia asioita.
Ei lapsi ymmärrä miksi kerralla rangaistaan koko vuoden asiat kun, niihin olisi pitänyt puuttua joka ikinen kerta erikseen tiukalla kädellä. Myöhäistä se nyt enää on.
Opettaja on tässä asiassa nyt ihan oikeassa.[/QUOTE]

Joka kerta arestit ilman tulosta,kavereiden tapaamiset pannassa eli eipä ole kavereitaan nähnyt vuoden aikana muuta kuin koulussa!
ei etuuksia kotona mutta tytölle se on yks ja sama,istunut huoneessaan yksin viis veisaten.
ja KYLLÄ koulussa tapahtuvat asiat ovat opettajan vastuulla silloin kun lapsi siellä on.
jos jokainen asia on ei haittaa opettajan mielestä vaikka mulle niitä raportoikin niin ei ole normaalia!
siitä ollut monta palaveria minun taholta opettajan kanssa mutta hän ei näe MITÄÄN ONGELMAA missään!
 
aikuistu
Alkuperäinen kirjoittaja kysynpäVAIN;23844878:
Rehtori on tullut mua KAIKKEIN eniten vastaan tässä asiassa vuoden aikana.
Tuo luokan opettaja tuntuu vain aina sanovat juu tyttö pääsee luokaltaa ja sitten kuitenkin laukoo että "tyttö myöhässä" tyttö kälätti tunnilla,tyttö teki ominpäin juttuja jne...
Silti ei näe mitään ongelmaa missään..EDES siinä myöhästelyssä..
itsehän sinä näytät mallia lapsellesi,kuinka suhtautua opettajaa.
Itse tallaat opettajan jatkuvasti jalkoihisi jne.. miksipä se sinun la´psesikaan kuuntelisi/tekisi kuten opettaja sanoo,kun kotona annetaan mallia,kuinka opettajaa ei tarvitse kuunnella.
 
jaahas
Alkuperäinen kirjoittaja kysynpäVAIN;23844900:
ai sori..ne vissii opettelee linstin laitteiden toimivuuden,voe olen julma nyt tyttö ei näe miten ne laitteet toimii!
Ihan ensiksikin olet kyllä julma. Ei lasta kannata rangaista tollasella. Kaikki muut menossa ja pouhuvat lintsiretkestä ja tyttösi ei pääse.Tämä ainakaan tuskin auttaa asiaa. Luultavasti päinvastoin. Lpasesi on varmaan ihan lukossa jatkuvien mokiensa takia ja on sellasessa oravanpyörässä että tarvitsee siihen tukea ja kannustusta enemmän kun mitään rangaistuksia.
Ei ne testaamiset ja kaikenmaailman muut asiat muuta sitä tosiasiaa, että lapsesi tarvitsee ennenkaikkea tukea. Hän saattaa tapella aamullaa ainoastaan jo sentakia, että tietää mitä taas tulee tapahtumaan. Nyt hän menetti lintsireissun, miten se motivoi hyvään käytökseen. Matton vedetty alta niin anata mennä. Hän tietää menettävänsä jo nyt myös sen särkäniemi reissun.
 
luin pikaisesti ketjun läpi, ja tuli sellainen mieleen, et oletteko koittaneet positiivisella palautteella saada lasta tekemään asioita?
ainakin mun silmään osui se, et kokoajan puhutaan rangaistuksista, kurista, rajoista jne

jos lapsi on tehnyt esim matikan läksyt, niin voisiko siitä kehua, eikä aloittaa marmattamaan et vielä olis äidinkielen tehtävät tekemättä?

tai sanoa lapselle et voisitko tänään tulla reippaasti koulusta kotiin, sen sijaan et sanotaan et muistakkin ettet viivyttele matkalla..

niin tyhmältä kun se ehkä kuulostaakin, niin jokaikisestä hyvästä asiasta pitää kehua, kehua ja kehua, vaikka lapsi kuinka tekisi hölmöjä juttuja, niin aina palautteesta isompi osa pitää olla positiivista..jos lapsi saa pelkästään negatiivista huomiota, niin eipä se kohta muuta kuvittele ansaitsevansakkaan.
 
  • Tykkää
Reactions: SininenSatutar
Alkuperäinen kirjoittaja kysynpäVAIN;23844996:
Joka kerta arestit ilman tulosta,kavereiden tapaamiset pannassa eli eipä ole kavereitaan nähnyt vuoden aikana muuta kuin koulussa!
ei etuuksia kotona mutta tytölle se on yks ja sama,istunut huoneessaan yksin viis veisaten.
ja KYLLÄ koulussa tapahtuvat asiat ovat opettajan vastuulla silloin kun lapsi siellä on.
jos jokainen asia on ei haittaa opettajan mielestä vaikka mulle niitä raportoikin niin ei ole normaalia!
siitä ollut monta palaveria minun taholta opettajan kanssa mutta hän ei näe MITÄÄN ONGELMAA missään!
Mitä sää sitten jauhat, että koulussa on ongelmia myöhästelyistä yms. vaikka opettaja itse ei näe tuota ongelmana vaan ihan normaalina käytöksenä ekaluokkalaiselta? Älä tee asioista liian isoa numeroa ja paisuttele niitä kohtuuttomiksi. Monet lapset haahuilee, kävelee pitkään lyhyitäkin matkoja, läksyt jää joskus tekemättä tai ne venyy venyy venyy ja haluaisi, että joku antaisi niihin vastauksia yms. Auta ja tue lasta, ehkä se siitä ajan kanssa kasvaa.
 
Mua jotenkin häiritsee tämä asenne lasta kohtaan. Kuitenkin kyseessä VASTA 7v. tyttö. Toki lapsen pitää oppia sääntöjä mutta kyseessä on kuitenkin ihan pieni ihmisen alku. Odotetaanko lapsilta vähän liikaa? Jos lapsi ei haaveilultaan ehdi kouluun niin ehkä hänet voisi sinne viedä. Ja kotiin tulon muistamista voisi auttaa se kännykän hankkiminen, pirauttaa jos ei ala kuulumaan.
 
Minusta kuuluisi rankaista vanhempia, jos ekaluokkalainen ei mene kouluun ajoissa eikä tee läksyjään.

Vanhempien velvollisuus on huolehtia mm. noista asioista.

Ja luokkaretki on koulun toimintaa, kouluaikaa.

Miten käytännössä luokkaretkeltä pois jääminen tekisi lapsesta täsmällisen ja tunnollisen, luotettavan koulutuksen? Ei mitenkään. Rangaistus siis on kehno 'rikosta' ajatellen.
 
Mua jotenkin häiritsee tämä asenne lasta kohtaan. Kuitenkin kyseessä VASTA 7v. tyttö. Toki lapsen pitää oppia sääntöjä mutta kyseessä on kuitenkin ihan pieni ihmisen alku. Odotetaanko lapsilta vähän liikaa? Jos lapsi ei haaveilultaan ehdi kouluun niin ehkä hänet voisi sinne viedä. Ja kotiin tulon muistamista voisi auttaa se kännykän hankkiminen, pirauttaa jos ei ala kuulumaan.
Samoin.

Huomaatko sä aloittaja että kerrot laajalti erilaisista rangaistuksista ja siitä että ne eivät mikään toimi? Eikö silloin tule mieleen että keinot ovat ehkä vääriä?
Ymmärrän täysin esim. tuon että lapsi jää koulun jälkeen vetelehtimään matkalle. Totta kai se jää kun olet eristänyt hänet sosiaalisista suhteista jo VIIME SYKSYSTÄ asti. Lapsi ottaa sen oman aikansa siitä mistä saa, kun tietää että myöhemmin sitä ei ole enää saatavissa kun aresti napsahtaa kumminkin.
Mitä jos menisitte perheneuvolaan apua hakemaan? Ei tuo sun konsteilla ratkea. Tuloksena on vain katkera äiti, kireä tunnelma perheessä ja vinoon kasvanut tyttö.
 
Viimeksi muokattu:
Voi jestas taas, tottakai opella on oikeus puuttua ja sanoa mielipiteensä, se on kuitenkin koulupäivä!
Ja mitä jos tekisitte ne läksyt yhdessä ja muutenkin hoitaisitte koulujutut yhdessä, turhaan ehkä nyt koitat rankaista tässä vaiheessa, ei ole tainnut aikaisemmin tehota?
 
juuh
Lapsi tarvitsee TUKEA! Haet kouluterkkarin kautta lähetteen psykiatrille ja neurologille. Tutkitutat ADHD:n ym. keskittymishäiriöt. Haette tukea ja apua, miten lapsen kanssa toimia. Itse voisit aloittaa vaikkapa Liisa Keltikangas-Järvisen kirjoista, esimerkiksi Temperamentti ja koulumenestys -kirjasta.
 
"poks"
Ymmärrän täysin esim. tuon että lapsi jää koulun jälkeen vetelehtimään matkalle. Totta kai se jää kun olet eristänyt hänet sosiaalisista suhteista jo VIIME SYKSYSTÄ asti. Lapsi ottaa sen oman aikansa siitä mistä saa, kun tietää että myöhemmin sitä ei ole enää saatavissa kun aresti napsahtaa kumminkin.
Tämä on kyllä muuten ihan totta!

Yksi, mikä mietityttää, että missä se lapsi on välkät? Jos hän olisi jossain kaveriporukassa, niin hänhän joko menisi sisään muiden mukana tai näitä myöhästelijöitä olisi enemmän. Onko ihan täysin varmaa, ettei lasta kiusata??
 
"niin"
Mitä sää sitten jauhat, että koulussa on ongelmia myöhästelyistä yms. vaikka opettaja itse ei näe tuota ongelmana vaan ihan normaalina käytöksenä ekaluokkalaiselta? Älä tee asioista liian isoa numeroa ja paisuttele niitä kohtuuttomiksi. Monet lapset haahuilee, kävelee pitkään lyhyitäkin matkoja, läksyt jää joskus tekemättä tai ne venyy venyy venyy ja haluaisi, että joku antaisi niihin vastauksia yms. Auta ja tue lasta, ehkä se siitä ajan kanssa kasvaa.
Tosiaan jos se opettajalle ei ole ongelma se koulusta myöhästely, niin miksi se sinua häiritsee.
Jos jo vuoden tyttö ollut rangaistuksen alasena, niin ymmärtääköhän se enään missä mennään?
 

Yhteistyössä