Mikä on teidän tekosyy?

  • Viestiketjun aloittaja Jaa mää vai
  • Ensimmäinen viesti
Jaa mää vai
Mikä on teidän tekosyy olla pysähtymättä suojatien eteen, kun kävelijä tahtoisi ylittää sojatuen? Erityisesti pirkanmaan seudun ihmisten tekosyyt kiinnostaisi?

Kiitos.
 
Minäkin vältän pysähtymistä suojatien eteen, jos vieressä on toinen samaan suuntaan menevä kaista. Ihan sen takia, kun suurin osa musita autoilijoista viis veisaa pysähtymissäännöstä. Viimeksi eilen näin, kun jalankulkija meinasi jäädä auton alle juuri kyseisenlaisessa tilanteessa. Onneksi nainen näki itse auton ja perääntyi. Pysähtymättä jättäneessä autossa ei edes jarruvalot vilahtaneet, tuskin äijä edes huomasi, mitä tuli tehtyä.

Muuten annan kyllä tietä jalankulkijoille.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
skdd
Itse ainakin pyöräillessä aina annan tietä suojatien yli pyrkiville jalankulkijoille.

Tosin välillä suojatien läheisyydessä seisoskelijoiden tarkoitusperistä pääsee perille vasta liian myöhään, kun monet eivät suuremmin edes oleta ajoradan käyttäjien antavan heille tietä.
 
Pirkanmaasta en tiedä, mutta turkulaiset kuskit on itsekkäitä. Tilaa ei anneta eikä suojatietä kunnioiteta. Ja mulla ihan sama syy kuin parilla muullakin: jos pysähdyn ja vieressä menee samaan suuntaan toinen kaista, aiheutan sille kävelijälle vaaratilanteen, koska Turussa ei pysähdytä. Tämä ei ole mikään tekosyy. Jos kaistoja on yksi ja minä olen sillä, niin pysähdyn, jos takaa tulee vielä autoja. Jos olen letkan viimeinen, kävelijä pääsee mun jälkeen ylittämään.
 
"Maarikka"
Alkuperäinen kirjoittaja Jaa mää vai;30593769:
Ajan itse päälle ettei viereisen kaistan käyttäjä vaan aja :)

Tämä on kyllä hyvä tekosyy. On niitä varmasti muitakin, haluaisin kuulla...?
Eli olet pahemman luoka idiootti joka ei ymmärrä lukemaansa. Sulle sopivia pohdinnan aiheita voisi olla esim. minkä värinen on punainen.
 
Jaa mää vai
Yhden tyypin tiedän joka on vähän samanlainen hyväntekijä kun tuo "mariikka". Se ei väistä ketään missään, ettei lapset/ihmiset oppisi, että autot pysähtyy antamaan tietä. "Se seuraava kuski ajaakin päälle". Täysin sama logiikka.

Uskomattomia (mutta toisaalta ihan hyviä) tekosyitä te keksittekin. :)

En vielä täysin kannata teitä "suojatiet pitäisi poistaa" -ihmisiä, mutta harkitaan.

Onko muita tekosyitä?
 
Sulle ei ole tainnut koskaan tulla eteen noita läheltä piti -tilanteita? Vai kulkeeko teillä päin yksi katu, jossa on kaista per suunta? Nuo onnettomuudet on niin yleisiä. Ja joo, pitäähän sen jalankulkijan olla hereillä ja katsoa, että se toinenkin auto pysähtyy, mutta toisaalta sen pitäisi myös voida luottaa siihen, että kaikki pysähtyy. Musta olis ihan hirveää nähdä siinä vieressä, kun toinen paiskatuu tuulilasiin.
 
"Maarikka"
Alkuperäinen kirjoittaja Jaa mää vai;30593877:
Yhden tyypin tiedän joka on vähän samanlainen hyväntekijä kun tuo "mariikka". Se ei väistä ketään missään, ettei lapset/ihmiset oppisi, että autot pysähtyy antamaan tietä. "Se seuraava kuski ajaakin päälle". Täysin sama logiikka.

Uskomattomia (mutta toisaalta ihan hyviä) tekosyitä te keksittekin. :)

En vielä täysin kannata teitä "suojatiet pitäisi poistaa" -ihmisiä, mutta harkitaan.

Onko muita tekosyitä?
Kuka mahtaa olla tämä mariikka johon viittaat? Mun nimimerkki on Maarikka enkä ole kirjoittanut omasta liikennekäyttäytymisestä mitään. Oli eri ihminen joka tuosta kirjoitti ja ihan asiasta kirjoitti, sä et vain tajunnut lukemaasi.

Mä muuten kuljen paljon pyörällä ja kävellen joten suojateitä käytän usein eli ei nyt tavoita mua tuo sun epäonnistunut pilkkaaminen.
 
Suojateitä ei pitäisi poistaa, muuten ihmiset loikkivat autojen eteen mistä sattuu ja miten huvittaa. Vaarantaa ja hidastaa liikennettä. Mutta autoilijoiden pitää oppia kunnioittamaan suojateitä ja kävelijöiden oikeutta ylittää se ilman, että pitää henkensä puolesta pelätä.
 
Jaa mää vai
Meillä on siis kolmentyyppisiä ihmisiä:

1. Ne jotka pysähtyvät suojatie eteen ja kunnioittavat suojateitä mutta vaarantavat jalankulkijat

2. Ne jotka eivät pysähdy hyvää hyvyyttään, ettei toiset aja jalankulkijoiden päälle

3. Ne jotka eivät piittaa/huomaa

Jos ainoa joka kunnioittaa suojateitä vaarantaa jalankulkijoita eniten, eikö silloin suojatiet pitäisi poistaa? Mitä järkeä niissä syojateissä sitten muka on?
 
.....
Ap on oikeassa, ei asiaan ole muita kuin tekosyitä.

Siihen suojatien eteen pysähdytään aina, jos jalankulkija on suojatietä ylittämässä. Toihan vaan ylläpitää sitä noidankehää kun kaksikaistasilla ihmiset ei pysähdy, niin kaikki olettaa ettei kukaan pysähdy kun tää on kakskaistanen ja unohtaa koko tärkeän säännön. Ja ihan vinkkinä vaan, jos olet kaksikaistasella niin kannattaa hiljentää jo AJOISSA ja pysäyttää kauas siitä suojatiestä. Näin sekä suojatien ylittäjälle että viereisellä kaistalla ajavalle jää enempi näkökenttää toisiinsa ja sitä myöten aikaa reagoida. Tämä olisi oikea tapa parantaa turvallisuutta, ei se että paahdetaan pysähtymättä suojatien ohi ja kenties ajetaan sitten itse sen eteen hyppäävän koululaisen päälle....
 
  • Tykkää
Reactions: dipt
"Maarikka"
Alkuperäinen kirjoittaja Jaa mää vai;30593931:
Okei, mariikka :) ei ole alkup viestin kirjoittaja, mutta ymmärsitte varmaan pointin.

Siis: pitäisikö suojatiet poistaa?
Jos luulet ärsyttäväsi mua kirjoittamalla mun nimimerkin toistuvasti väärin, niin epäonnistuit. Lähinnä huvittaa sun viestit tässä ketjussa ja sun onneton tapa yrittää provoilla.

Ei, suojateitä ei pidä poistaa. Käytän niitä itsekin jos osasit sen verran lukea. Mä ajan kuitenkin myös autoa välillä joten osaan ajatella asioita monelta eri kantilta. Sä et nyt vain tajua mitä sulle sanotaan koska haluat itsepäisesti inttää jotakin lapsellista. Olet päättänyt, että kaikki syyt on tekosyitä ja autoilijat vittuilevat sulle henkilökohtaisesti kun eivät päästä sua tien ylitse.

Itse ainakin monta kertaa mielelläni odotan autojen ohi menoa koska se on turvallisempaa.
 
viieeras
Minä ymmärsin autokoulussa niin, että jos jalankulkija on astumassa suojatielle tai jo ylittämässä suojatietä, silloin pitää väistää. Jos taas selkeästi seisovat odottamassa vuoroaan, niin silloin ei tarvitse väistää.
 
Jaa mää vai
Joku muukin joka ei ymmärtänyt lukemaansa :)

Ei vaan, toki se luo potentiaalisen vaaratilanteen, jos pysähtyy nelikaistaisella tiellä. Mutta mutta... Jos ei pysähdy, ei kunnioita suojatietä. Jos tämän tekee tietoisesti, on sitä mieltä, että ainakin se kyseinen suojatie pitäisi poistaa (tai ainakin sitä suojatietä koskevia liikennesääntöjä pitäisi muuttaa).

Tuo on hyvä vinkki, että pysähtyy pari autonmittaa ennen suojatietä.
 
Jaa mää vai
Jalankulkija, joka seisoo suojatien edessä, tahtoo päästä siitä yli 99% varmuudella. Siis vain 1/100 pysähdystä on turhia.

Ps. Kuljen olosuhteiden pakosta lähinnä autolla (ok, se on tekosyy)
 

Yhteistyössä