Mikä siinä on niin vaikea päiväkodilla ymmärtää, että lapsi ei osallistu mihinkään pelkästään uskonnollisiin juttuihin?!

Alkuperäinen kirjoittaja näinhän se menee;25191336:
Eli inhimillinen erehdys on käynyt, päiväkoti pahoitellut ja luvannut, ettei tällainen karmea asia koskaan enää toistu. Ja sulla on sen jälkeen kuitenkin herne nenässä vielä niin paljon, että pitää purkaa asiaa kiihkoamalla siitä täällä? Mitä päiväkodin tätien olis pitänyt tehdä, jotta oisit ollut tyytyväinen? Huoh, mitä vanhempia... Onneks en ole töissä päiväkodissa/koulussa. Hattua nostan niille, jotka siellä työskentelevät ja kohtaavat näitä vajukkeja...

Äsken vasta sain päiväkodin johtajan kiinni ja juteltua asiasta hänen kanssaan. Hän kun on lapseni ryhmän opettaja. Joten vasta äsken sain pahoittelut ja sovittiin jatkosta miten päiväkoti toimii asiassa. Joten en ole sen jälkeen purkanut asiaa täällä kiihkoamalla.
 
"vieras"
Uskonnoista kertominen ei ole aivopesua.
Tunnustuksellinen kertominen on.
Sillä, mitä minä uskon tai en usko, ei ole merkitystä. Lapsi saa itse muodostaa käsityksen kerrotun perusteella. Se ei ole mitään petausta mihinkään, vaan faktojen esittämistä.
Kaikki vanhemmat peilaavat omia arvojaan ja maailmankatsomustaan ja moraalikäsityksiään lapsiinsa. Miksi ateistin vastaavat joutuvat kritiikin kohteeksi?

Ja tiedän, miten useassakin päiväkodissa asioita kerrotaan. Moni ei asiaa ajattele, moni toimii oman (kristillisen) vakaumuksensa turvin. Se, että päiväkodissa on uskonnollinen tapahtuma, lienee jo itsessään viittaus siihen, että kyseessä on todella uskonnollinen- tunnustuksellinen- asia, kukaan ei kerro että tää on vain satu. Minusta siis ajatus siitä joulupolusta tunnustuksellisena on vastenmielinen.
Ja oletko nyt ihan tosissasi, että seurakunnan päiväkodissa joku sanoisi, että tää Jeesus on satua, tai vain jotkut uskovat näin?
seurakunnan päiväkodissa? jos se on seurakunnan oma päiväkoti niin sinne tod. näk. ei hakeudu kukaan ateisti.

Se että seurakunta pitää päiväkodin tiloissa jonkun tuokion, ei tarkoita ettemmekö voisi omassa ryhmässämme tuokion jälkeen avata asiaa enemmän. Tietysti se on päiväkotikohtaista, mutta ei meillä kukaan aikuisistakaan ole (ainakaan) harras uskovainen, joten emme opeta lapsille yhtäkään uskontoa ainoana totuutena. Mutta seurakunnalle annetaan mahdollisuus tulla kertomaan uskonnosta. Kyllä loppuisi lyhyeen ne vierailut jos se olisi jotain hurmoksellista uskonnon paasausta. Eikä ne papit sen enempää ole sanoneet että onko tämä kertomus nyt totta vai satua.
 
uskova
[QUOTE="vieras";25191331]No selitä sitten uskovaisen näkökulmasta miksi kaikki eivät ole kristittyjä kun se on sun mielestäsi kuitenkin se ainoa oikea tie pelastukseen? Miksi jotkut valitsevat toisen tien ihan aikuisina tutustuttuaan objektiivisesti moniin uskontoihin? Tai miksi kristityt eivät valitse jotain toista uskontoa jos kerran on provoa sanoa, että he voivat valita jonkun toisenkin uskonnon kristinuskon ollessa yksi saman arvoinen vaihtoehto muiden joukossa?[/QUOTE]

No otan esimerkkinä itseni. Totta, että olen kristitty, kuulun ev.lut. seurakuntaan ja harjoitan uskontoani sen kirkon puitteissa. En ole kuitenkaan koskaan saanut vanhemmiltani sellaisia raameja, että mun on pakko siihen srk:hon kuulua. Isäni ei usko ollenkaan (tai jos uskoo, niin hyvin hiljaisesti :D) ja äitini uskon harjoittaminen jää kirkossa käymiseen häissä ja hautajaisissa... :) Minun näkemykseni mukaan on olemassa jokin korkeampi voima, joka on yhteinen kaikille uskontokuntiin kuuluville. Sillä on vain eri nimi jokaisessa uskontokunnassa, kuten Jehova, Allah, ..... Syy siihen, miksi kuulun juuri ev.lut. kirkkoon, on varmaan sen helppous täällä Suomessa asuessani. Haluan kasvattaa lapseni uskoon, mutten koskaan ole painottanut juuri omaa uskontoani ainoana totuutena. Tuo sinun kommenttisi kuulostaa joltain lapsen mielipiteeltä, siksi ajattelin, että sen on pakko olla provo... Mutta jos todellakin uskot niin, niin sääliksi kyllä käy...
 
ateisti
[QUOTE="vieras";25191386]seurakunnan päiväkodissa? jos se on seurakunnan oma päiväkoti niin sinne tod. näk. ei hakeudu kukaan ateisti.
[/QUOTE]

No ei, se ei ollutkaan se pointti...kommentoin vain itse toisen kommenttiin.
Ja käännytys ja aivopesu tapahtuu hyvin varovasti ja huolellisesti. en kuvittelekaan, että paasattaisi raamatunsäkeitä, vaan nimenomaan "annetaan aikaa avata keskusteluja ja ajatuksia uskonnosta", leikin ja kivojen raamattutarinoiden varjolla. --> aivopesua, sori vaan.

Ja sitäpaitsi itse olen joutunut olemaan seurakunnan päiväkodissa ateistina, koska silloin ei muita Suomessa ollutkaan. nyt onneksi toisin.
Ja ei, en tykännyt lapsenakaan Jeesusjutuista, vaan koin ne typerinä ja ahdistavina. Vaikka vanhempani eivät varsinaisia ateisteja olekaan. Heiltä saamani objektiivinen suhtautuminen uskontoihin on yksi suurimmista kasvatuksellisista asioista joista heitä kiitän ja jota arvostan.
 
"vieras"
No ei, se ei ollutkaan se pointti...kommentoin vain itse toisen kommenttiin.
Ja käännytys ja aivopesu tapahtuu hyvin varovasti ja huolellisesti. en kuvittelekaan, että paasattaisi raamatunsäkeitä, vaan nimenomaan "annetaan aikaa avata keskusteluja ja ajatuksia uskonnosta", leikin ja kivojen raamattutarinoiden varjolla. --> aivopesua, sori vaan.

Ja sitäpaitsi itse olen joutunut olemaan seurakunnan päiväkodissa ateistina, koska silloin ei muita Suomessa ollutkaan. nyt onneksi toisin.
Ja ei, en tykännyt lapsenakaan Jeesusjutuista, vaan koin ne typerinä ja ahdistavina. Vaikka vanhempani eivät varsinaisia ateisteja olekaan. Heiltä saamani objektiivinen suhtautuminen uskontoihin on yksi suurimmista kasvatuksellisista asioista joista heitä kiitän ja jota arvostan.
Kyllähän lapsille kerrotaan kaikista muistakin asioista leikin ja tarinoiden kautta, miksi siis uskonnoista kerrottaessa ei saisi tehdä niin? pitäisikö lapset istuttaa jo 3-vuotiaana pulpettiin ja vakavalla naamalla kertoa eri uskonnoista, tehdä asiasta mahdollisimman vastenmielistä?

"annetaan aikaa avata keskusteluja ja ajatuksia uskonnosta" mitäs tässä sitten on pahaa? jos sä oikeasti annat lapsen itse ajatella ja valita, niin näin toimit myös kotona.
 
Ja ei, en tykännyt lapsenakaan Jeesusjutuista, vaan koin ne typerinä ja ahdistavina. Vaikka vanhempani eivät varsinaisia ateisteja olekaan. Heiltä saamani objektiivinen suhtautuminen uskontoihin on yksi suurimmista kasvatuksellisista asioista joista heitä kiitän ja jota arvostan.
Miten sinusta tuli tuollainen vihainen ateisti jos sun vanhemmat oli ihan täyspäisiä ja avomielisiä? Uskontojen pelkääminen ja vihaaminen on outoa.
 
  • Tykkää
Reactions: mamacita_
ateisti
Miten sinusta tuli tuollainen vihainen ateisti jos sun vanhemmat oli ihan täyspäisiä ja avomielisiä? Uskontojen pelkääminen ja vihaaminen on outoa.
En ole vihainen, enkä ahdasmielinen.

Miksi luulette niin?
Jos koen uskonnon typeränä ja uskovaisten ahdistelun ahdistavana, miten se tekee minusta vihaisen ja ahdasmielisen? Onko keskustelun eväät hukassa?
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
Kolmas korppi harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja näinhän se menee;25191336:
Eli inhimillinen erehdys on käynyt, päiväkoti pahoitellut ja luvannut, ettei tällainen karmea asia koskaan enää toistu. Ja sulla on sen jälkeen kuitenkin herne nenässä vielä niin paljon, että pitää purkaa asiaa kiihkoamalla siitä täällä? Mitä päiväkodin tätien olis pitänyt tehdä, jotta oisit ollut tyytyväinen? Huoh, mitä vanhempia... Onneks en ole töissä päiväkodissa/koulussa. Hattua nostan niille, jotka siellä työskentelevät ja kohtaavat näitä vajukkeja...
Pakko on sulle vielä sen verran sanoa, että kukakohan täällä kiihkoilee :)

Näkemisiin, mussut!
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
uskossa elävä
No otan esimerkkinä itseni. Totta, että olen kristitty, kuulun ev.lut. seurakuntaan ja harjoitan uskontoani sen kirkon puitteissa. En ole kuitenkaan koskaan saanut vanhemmiltani sellaisia raameja, että mun on pakko siihen srk:hon kuulua. Isäni ei usko ollenkaan (tai jos uskoo, niin hyvin hiljaisesti :D) ja äitini uskon harjoittaminen jää kirkossa käymiseen häissä ja hautajaisissa... :) Minun näkemykseni mukaan on olemassa jokin korkeampi voima, joka on yhteinen kaikille uskontokuntiin kuuluville. Sillä on vain eri nimi jokaisessa uskontokunnassa, kuten Jehova, Allah, ..... Syy siihen, miksi kuulun juuri ev.lut. kirkkoon, on varmaan sen helppous täällä Suomessa asuessani. Haluan kasvattaa lapseni uskoon, mutten koskaan ole painottanut juuri omaa uskontoani ainoana totuutena. Tuo sinun kommenttisi kuulostaa joltain lapsen mielipiteeltä, siksi ajattelin, että sen on pakko olla provo... Mutta jos todellakin uskot niin, niin sääliksi kyllä käy...
Et sä kyllä mikään kristitty ole. Pelastus löytyy Jeeusksen kautta yhdestä ja oikeasta Jumalasta, ei mistään Allahista tai Buddhasta.
 
lpktk
[QUOTE="vieras";25191256]No jos uskonnoista kertomista voi pitää aivopesuna, niin ihan samanlaista aivopesua on pedata lapsi uskomaan että kaikki jumalajutut on satua. :) ethän sä sitä totuutta tiedä.

Mistä sä tiedät miten ne päiväkodissa kerrotaan? Vaikka se olisi seurakunnan juttu, voidaan lapsille ryhmässä kertoa että kaikki ei usko tähän mitä täti kertoi, ja joidenkin mielestä se on satua. Mutta täytyy myös kertoa että kaikille se ei ole satua vaan totisinta totta.[/QUOTE]

Kerron lapselleni eri uskonnoista. Kerron, että jotkut uskovat näin. Kerron myös että itse en usko ja voit myös kysyä mitä mieltä äiti on. Olemme molemmat ateisteja. Meillä ei ole rakennettuna aktiivista uskoa ja palvontamenoja jumalan olemattomuuden ympärille.

Minusta on tärkeää tietää mitä päiväkodissa kerrotaan ja miten se kerrotaan. Rajoitan lapseni pois kaikesta toiminnasta, jota vetää uskontokunnan edustaja. Silloin kun itse olen paikalla, voimme osallistua sellaiseenkin ja lähteä tarvittaessa pois.
 
"Neith"
Tää on valitettavasti paskapuhetta.
ei ole, mä en ole eläissäni kuulunut kirkkoon ja koskaan en ole tunnustuksellista uskonnonopetusta saanut.
eikä ole lapsenikaan.
mutta meillä on perheessä ollut normaali suhtautuminen uskontoihin, vanhempamme ovat opettaneet erilaisista uskonnoista, olemme käyneet niin ortodoksien pääsiäis kirkossa (ihan vain siksi että kyseessä on kaunis ja kokemuksen arvoinen tilaisuus)
joulukirkossa (ihan vain siksi että on hyvä nähdä millaista se on) kirkko konserteissa, koska se on kaunista. moskeijassa (koska se on hyvä tutustua erilaisiin uskontoihin) meille on tarjottu mahdollisuus lukea kaikista mahdollisista uskonnoista (koulun et tunneilla saatananpalvontaa myöten)
ja tällä kattauksella perheessämme on 1 ortodoksi, 1 joka ei varmasti usko (minä), 1 kirkkoon kuuluva ja uskova, 3 kirkkoon kuulumatonta joiden uskosta en edes tiedä, ja näistä yksi on kastanut kaikki lapsensa..
jouluperinteisiin on kuulunut jouluevankeliumin lukeminen, ihan vain siksi että se on kaunis tarina ja kuuluu jouluun.
meille on siis kerrottu uskonnoista,tavoista ja perinteistä ja meillä jokaisella 4 lapsella on ollut oikeus ja vapaus valita.
se oikeus ja vapaus valita ei toteudu jos ei näe ja koe noita juttuja, ei saa tietoa jne. vain siksi että vanhemmat ovat ahdasmielisesti uskontoja vastaan...
 
"vieras"
Meillä ei ole rakennettuna aktiivista uskoa ja palvontamenoja jumalan olemattomuuden ympärille.
Eli kyllä sä aika kärkkäästi kerrot lapsellesi että äiti ei usko koska jumalaa ei ole olemassa ja päläpäläpälä. Kyllähän se muksu uskoo just siihen mitä äiti sanoo. Eli ihan samalla tapaa siirrät omaa uskomustasi lapseen kuin siirtää se joka uskoo jumalaan.

Oletko sinä mielestäsi pätevämpi kertomaan kaikista uskonnoista lapsellesi kuin jonkin uskonnon edustaja? Osaatko vastata kaikkiin kysymyksiin, ja vielä niin ettei oma vakaumuksesi vaikuta vastauksiin? Tuskin.
 
uskova
Alkuperäinen kirjoittaja uskossa elävä;25191558:
Et sä kyllä mikään kristitty ole. Pelastus löytyy Jeeusksen kautta yhdestä ja oikeasta Jumalasta, ei mistään Allahista tai Buddhasta.
No mielestäni kristinusko ei ole niin suppea käsite, kuin ehkä sinun mielestäsi. Uskon, että Jeesus kuoli ristille meidän syntiemme tähden, ehkä siksi miellän itseni kristityksi. En sulje pois muita uskontoja, mutta en noudata heidän oppejaan enkä esimerkiksi usko Koraanin sanaan, kuten Raamattuun. Kyllä minä ihan ehta kristitty olen, mutta ehkä "with a twist". Jos jokainen uskova olis suvaitsevaisempi muita uskontoja ja ihmisiä kohtaan, maailma olis parempi paikka elää.
 
lpktk
Alkuperäinen kirjoittaja näinhän se menee;25191519:
peesi tälle. en kyllä kiittäis sellaista kasvatusta, joka tekis musta ahdasmielisen uskontoja pelkäävän kansalaisen....
Se on jännä juttu miten te (osa teistä) uskovaiset ette ymmärrä meidän näkökulmaamme yhtään, ette yhtään. Kun taas kaikki me ateistit palstalla puhumme kuin yhdestä suusta.

Toistetaan tämä, vaikka ette tietenkään usko ikinä: Me emme pelkää uskontoja, emmekä ole ahdasmielisiä. Me vaan emme halua että lapsiamme aivopestään tietämättämme.
 
näinhän se menee
Se on jännä juttu miten te (osa teistä) uskovaiset ette ymmärrä meidän näkökulmaamme yhtään, ette yhtään. Kun taas kaikki me ateistit palstalla puhumme kuin yhdestä suusta.

Toistetaan tämä, vaikka ette tietenkään usko ikinä: Me emme pelkää uskontoja, emmekä ole ahdasmielisiä. Me vaan emme halua että lapsiamme aivopestään tietämättämme.
No ottakaa sitten selvää, missä lapsenne päivät ovat ja mitä oppeja heille annetaan! Ei se ole tyhmä, joka kysyy, vaan se....
 
uskossa elävä
No mielestäni kristinusko ei ole niin suppea käsite, kuin ehkä sinun mielestäsi. Uskon, että Jeesus kuoli ristille meidän syntiemme tähden, ehkä siksi miellän itseni kristityksi. En sulje pois muita uskontoja, mutta en noudata heidän oppejaan enkä esimerkiksi usko Koraanin sanaan, kuten Raamattuun. Kyllä minä ihan ehta kristitty olen, mutta ehkä "with a twist". Jos jokainen uskova olis suvaitsevaisempi muita uskontoja ja ihmisiä kohtaan, maailma olis parempi paikka elää.
Me kristityt uskomme, että pelastumme Jeesuksen kautta. Ei muslimit ja hindut ja buddhalaiset jne. usko, että Jeesus on Jumalan poika. En ymmärrä miten he mielestäsi pelastuvat.
 
ateisti
[QUOTE="Neith";25191607]ei ole, mä en ole eläissäni kuulunut kirkkoon ja koskaan en ole tunnustuksellista uskonnonopetusta saanut.
eikä ole lapsenikaan.
mutta meillä on perheessä ollut normaali suhtautuminen uskontoihin, vanhempamme ovat opettaneet erilaisista uskonnoista, olemme käyneet niin ortodoksien pääsiäis kirkossa (ihan vain siksi että kyseessä on kaunis ja kokemuksen arvoinen tilaisuus)
joulukirkossa (ihan vain siksi että on hyvä nähdä millaista se on) kirkko konserteissa, koska se on kaunista. moskeijassa (koska se on hyvä tutustua erilaisiin uskontoihin) meille on tarjottu mahdollisuus lukea kaikista mahdollisista uskonnoista (koulun et tunneilla saatananpalvontaa myöten)
ja tällä kattauksella perheessämme on 1 ortodoksi, 1 joka ei varmasti usko (minä), 1 kirkkoon kuuluva ja uskova, 3 kirkkoon kuulumatonta joiden uskosta en edes tiedä, ja näistä yksi on kastanut kaikki lapsensa..
jouluperinteisiin on kuulunut jouluevankeliumin lukeminen, ihan vain siksi että se on kaunis tarina ja kuuluu jouluun.
meille on siis kerrottu uskonnoista,tavoista ja perinteistä ja meillä jokaisella 4 lapsella on ollut oikeus ja vapaus valita.
se oikeus ja vapaus valita ei toteudu jos ei näe ja koe noita juttuja, ei saa tietoa jne. vain siksi että vanhemmat ovat ahdasmielisesti uskontoja vastaan...[/QUOTE]

No, mä olen saanut tunnustuksellista opetusta, mieheni myös, ja ystävieni lapsi on ihan nykypäivänä saanut myös. Vaikka itse olen kaikki nuo mainitsemasi asiat kokenut myös (joulukirkot ja evankeliumit(joissaolen jopa esiintynyt), moskeijat ja ostodoksiset kirkot yms). Kerroinhan, että olen saanut avoimen ja hyväksyvän kasvatuksen, enkä ahdasmielinen ole edelleenkään, vaikka monet sitä nyt yrittävät päälleni langettaa. Edelleen kiertelen kirkkoja historiallisessa mielessä, enkä irvistele jokaiselle uskonnolliselle asialle, varsinkaan, jos ne eivät kosketa minua henkilökohtaisesti. Minulla on silti mielipide niistä, varsinkin, kun ne niin usein koskettavat minua henkilölohtaisesti.
Jos uskonto ei ole teitä koskaan mietityttänyt tai se on jo elämässänne, ymmärrän hyvin, että minun maailmani on teistä ahdasmielinen, mitä se ei tietenkään ole. Vai mikä se esimerkki tästä olisi?

Ilmeisesti mun näkemykset halutaan täällä nyt tyrmätä täysin, joten otan ja poistun. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
uskova
Alkuperäinen kirjoittaja uskossa elävä;25191654:
Me kristityt uskomme, että pelastumme Jeesuksen kautta. Ei muslimit ja hindut ja buddhalaiset jne. usko, että Jeesus on Jumalan poika. En ymmärrä miten he mielestäsi pelastuvat.
No eihän sun tarvitsekaan sitä ymmärtää. :)
 

Yhteistyössä