Miksi et käytä täysjyväpastoja, riisiä, täysjyväleipiä vaan mieluummin valkoista vehnämössöä?

Alkuperäinen kirjoittaja Huom harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
Ikuinen ihmetyksen aihe mulla...
:)
Mikä on parempaa, kuin ranskanpulla isolla voilla ja juustolla, ei mikään :p
Jälkiuunileipä isolla voilla ja juustolla :D

Ja päälle vielä herkkukurkkuviipaleita ; )
Kuuman (tai tällä kelillä kylmän) kaakaon kera!

:p
 
"Valkoisista vehnämössöistä" meillä käytetään vain valkoista riisiä.

Ja tämä siksi, että se on maultaan paljon parempaa ja koostumukseltaan miellyttävämpää kun täysjyvä- tai tumma riisi.

Muuten käytetään terveellisempiä vaihtoehtoja.
 
wolt
Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebsi:
On yksi todella epäterveellinen pikaruokajuttu, johon sopii vaan ja ainoastaan vaaleaakin vaaleampi paahtoleipä :p Muuten sitten käytetään tummaa pastaa, riisiä ja täysjyviä. Kun on tottunut ruisleipään niin vaalea höttösleipä ei oikein maistukaan millekään.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että kaikki ei-ruisleipä ei kuitenkaan ole pullahöttöä, vaan myös vaaleissa leivissä on eroja.
Juu, onhan sitä vaaleaa ruisleipääkin! =)
ja kaikki ruisleipä ei ole kunnollista..ruisjauhon pitää olla täysjyvää vai miten se oli..että pelkkä ruisjauho on ravintoarvoltaan nollissa..
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja er:
Kyllä minä käytän, mutta välillä valkoinen mössö on oikeasti ihan maukasta. Esimerkiksi vehnäsämpylät on lapsista tuoreina maailman suurinta herkkua kuin myös minusta.
vehnäsämpylät täysjyväjauhoista on ihan yhtä hyviä :p
 
vieras
Valkoinen makaroni on pahaa. Kun on ruismakaronin makuun päässyt, niin ei voi enää syödä vaaleaa. Riisissä en huomaa niin kauheasti eroa, tykkään molemmista sen mitä tykkään.
 
er
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja er:
Kyllä minä käytän, mutta välillä valkoinen mössö on oikeasti ihan maukasta. Esimerkiksi vehnäsämpylät on lapsista tuoreina maailman suurinta herkkua kuin myös minusta.
vehnäsämpylät täysjyväjauhoista on ihan yhtä hyviä :p
Olenko väittänyt muuta? Joskus on mukava tehdä aitoja, vehnäjauhoista valmistettuja ruususämpylöitä. Eikä se, että niitä teen meille silloin tällöin ole teidän makuhermojenne ongelma.
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja er:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja er:
Kyllä minä käytän, mutta välillä valkoinen mössö on oikeasti ihan maukasta. Esimerkiksi vehnäsämpylät on lapsista tuoreina maailman suurinta herkkua kuin myös minusta.
vehnäsämpylät täysjyväjauhoista on ihan yhtä hyviä :p
Olenko väittänyt muuta? Joskus on mukava tehdä aitoja, vehnäjauhoista valmistettuja ruususämpylöitä. Eikä se, että niitä teen meille silloin tällöin ole teidän makuhermojenne ongelma.
ihmettelen vain, että mitä epäaitoa on täysjyvävehnäjauhoissa kun yhtä hyviä sämpylöitä tulee
 
23
Käytän täysjyväpastaa, -riisiä, -muroja, -leipää jne.

Mutta joskus herkutellaan välimeren salaatilla ja uunissa paistettavalla valkosipulivoi- tai yrttipatongilla. Tai sitten tehdään sellaisia mozzarella-leipiä uunissa, johon käytetään valkoista paahtoleipää. :p

Eipä sillä siis merkitystä ole ruokavaliomme kannalta, jos kerran kuussa tulee tuollaista syötyä. Ja siis käydäänhän me myös pizzalla välillä, tai teen itse pizzan, johon tulee vain vehnäjauhoja. Herkkuhetket on herkkuhetkiä, arkena syödään terveellisempää versiota viljatuotteista.
 
Joo
Alkuperäinen kirjoittaja d:
No täysjyvätuotteiden vakio-ostajana myönnän, että oliivitapenade maistuu kaikista parhammalta stokkan patongin päällä. Kuituja varmaan nolla.

Mutta sitä minäkin ihmettelen, että miksi kukaan oikeasti ostaa sellaista muovipussiin pistettyä pehmeätä ranskanleipää. Siinä ei voi se maku olla edes se juttu (joo makuasioista ei voi kiistellä). Mutta jos se raha on se juttu, niin parempaa saa itsetehden...
Ihanko stokkan patongin...säästäkää mut tältä.
 
23
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Hyvä herättely sinänsä, että monet ei tiedä, että se valkoinen pasta tai riisi on todella huonoa ja terveydelle vahingollista tavaraa.
Itse asiassa luulennpa että aika harva lopulta käyttää tuota valkoista mössöä niin paljon kuin ap kuvittelee.
Enpä usko. Kyllä suurin osa vetelee huoletta noita valkoisia vehnämössöjä, siksi ruokaympyrään tuleekin muutos, kun viranomaisten pitää tarkentaa suosituksia.
 
er
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja er:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja er:
Kyllä minä käytän, mutta välillä valkoinen mössö on oikeasti ihan maukasta. Esimerkiksi vehnäsämpylät on lapsista tuoreina maailman suurinta herkkua kuin myös minusta.
vehnäsämpylät täysjyväjauhoista on ihan yhtä hyviä :p
Olenko väittänyt muuta? Joskus on mukava tehdä aitoja, vehnäjauhoista valmistettuja ruususämpylöitä. Eikä se, että niitä teen meille silloin tällöin ole teidän makuhermojenne ongelma.
ihmettelen vain, että mitä epäaitoa on täysjyvävehnäjauhoissa kun yhtä hyviä sämpylöitä tulee
Koska ruususämpylät tehdään vehnäjauhoon. Höh. Samalla tavalla valkoisista vehnäjauhoista väännetyt täysjyväsämpylät olisivat yhtä kaukana täysjyväsämpylöistä kuin täysjyväsämpylät vehnästä valmistetuista ruusupullista.

JA!

Ei pelkästään se mitä syö, vaan miten syö. Kohtuus on merkityksellisempää. KOHTUUS, KOHTUUS, KOHTUUS KAIKESSA! Syön hyvällä mielihalulla välillä vehnäsiä.
 
er
Alkuperäinen kirjoittaja er:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja er:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja er:
Kyllä minä käytän, mutta välillä valkoinen mössö on oikeasti ihan maukasta. Esimerkiksi vehnäsämpylät on lapsista tuoreina maailman suurinta herkkua kuin myös minusta.
vehnäsämpylät täysjyväjauhoista on ihan yhtä hyviä :p
Olenko väittänyt muuta? Joskus on mukava tehdä aitoja, vehnäjauhoista valmistettuja ruususämpylöitä. Eikä se, että niitä teen meille silloin tällöin ole teidän makuhermojenne ongelma.
ihmettelen vain, että mitä epäaitoa on täysjyvävehnäjauhoissa kun yhtä hyviä sämpylöitä tulee
Koska ruususämpylät tehdään vehnäjauhoon. Höh. Samalla tavalla valkoisista vehnäjauhoista väännetyt täysjyväsämpylät olisivat yhtä kaukana täysjyväsämpylöistä kuin täysjyväsämpylät vehnästä valmistetuista ruusupullista.

JA!

Ei pelkästään se mitä syö, vaan miten syö. Kohtuus on merkityksellisempää. KOHTUUS, KOHTUUS, KOHTUUS KAIKESSA! Syön hyvällä mielihalulla välillä vehnäsiä.
Siis täysjyvävehnäjauohoista valmistetut vehnäpullat eivät olisi vehnäpullia, jos ne kerran on täysj.jauhoista valmistettu. Öh.
 
Alkuperäinen kirjoittaja 23:
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Hyvä herättely sinänsä, että monet ei tiedä, että se valkoinen pasta tai riisi on todella huonoa ja terveydelle vahingollista tavaraa.
Itse asiassa luulennpa että aika harva lopulta käyttää tuota valkoista mössöä niin paljon kuin ap kuvittelee.
Enpä usko. Kyllä suurin osa vetelee huoletta noita valkoisia vehnämössöjä, siksi ruokaympyrään tuleekin muutos, kun viranomaisten pitää tarkentaa suosituksia.
Ookoo, mulla on vaan sitten tosi kummallinen tuttavapiiri.
 
relax
Käytän valkoista riisiä koska se on mielestäni parasta. Pasta on hyvin usein täysjyvää, tämäkin makusyistä (maistuu enemmän ja täyttää paremmin). ;) Leipä on ruista mutta jos joskus patongin ostan tai mies leipoo ranskanleipää, enpä valita siitäkään.
 
23
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Alkuperäinen kirjoittaja 23:
Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Hyvä herättely sinänsä, että monet ei tiedä, että se valkoinen pasta tai riisi on todella huonoa ja terveydelle vahingollista tavaraa.
Itse asiassa luulennpa että aika harva lopulta käyttää tuota valkoista mössöä niin paljon kuin ap kuvittelee.
Enpä usko. Kyllä suurin osa vetelee huoletta noita valkoisia vehnämössöjä, siksi ruokaympyrään tuleekin muutos, kun viranomaisten pitää tarkentaa suosituksia.
Ookoo, mulla on vaan sitten tosi kummallinen tuttavapiiri.
Ikäpolvi-asia, tämä täysjyväviljojen käyttö. Omassa lapsuudenkodissa ei esim. syöty täysjyväviljaa ollenkaan.

"Hiilihydraattien laatuun halutaankin kiinnittää tulevissa suosituksissa enemmän huomiota, kertoo työryhmän toinen suomalaisjäsen, kliinisen ravitsemustieteen dosentti Ursula Schwab Itä-Suomen yliopistosta.

- Meillähän suositus on pääpiirteissään sellainen, että hiilihydraateista suositaan täysjyväviljaa ja sokeria tulisi käyttää kohtuudella. Mutta nyt sitä on tarpeen muotoilla vähän tarkemmin. Kuidun saanti on hirveän huonoa ja täysjyväviljan käyttö tietyissä ikäryhmissä on tosi vähäistä, se kyllä tarvitsee korostamista.

Schwab sanoo, että valkoisen viljan lisäksi suomalaiset ja etenkin lapset kuluttavat huonoihin hiilihydraatteihin kuuluvaa sokeria liikaa."

http://yle.fi/uutiset/terveys_ja_hyvinvointi/2010/08/sokeri_on_sittenkin_rasvaa_pahempi_1896348.html
 
Mä en oikeen usko täysjyvään. En kyllä usko, että valkoinen vehnäkään olis mitenkään hyvä. En käytä juurikaan mitään noista, ja jos käytän ni se on ihan sama niillä kerroilla - syön sitä mitä haluan. Leipä olis parasta olla hapatettu.

Miksi ette syö omenaa ja perunaa kuorineen?
 
23
Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Mä en oikeen usko täysjyvään. En kyllä usko, että valkoinen vehnäkään olis mitenkään hyvä. En käytä juurikaan mitään noista, ja jos käytän ni se on ihan sama niillä kerroilla - syön sitä mitä haluan. Leipä olis parasta olla hapatettu.

Miksi ette syö omenaa ja perunaa kuorineen?
Syön kotimaiset omenat ja kesäperunat kuorineen. :)

Mutta määrällisesti tulee syötyä paljon enemmän viljatuotteita kuin omenia ja perunoita, siksi sillä on merkitystä. Aika vaikeaksi menee kuitujen saaminen, jos ei ruokavalioon kuulu mitään täysjyvätuotteita.
 

Yhteistyössä