Miksi käytätte taaperoilla ja leikki-ikäisillä (saati isommilla lapsilla!) muoviastioita?

Miksi? Heiluvatko teidän lapset jotenkin älyttömästi pöydässä, jos rikki menemisen pelko on syynä muoviastioiden käyttämiseen? Vai miksi ne astiat ovat jatkuvasti lattialla rikkoutumassa? Haittaako se, jos joskus harvoin joku astia menee rikki? Onko teillä muutenkin koti siivottu kaikesta "ehkärikkimenevästä"?
 
"minä"
Hyvä kysymys muuten. Meillä kun koululaisetkin syövät muovilautasilta vaikka osaavat kyllä syödä lasisiltakin.

toisin esim puuro kippona on muumi lasiset kulhot kaikilla iältä 1v8kk-10v
 
En oikeastaan tiedä. Lapsi on saanut lahjaksi kaksi melamiinista muumilautasta ja -mukia ja niitä sitten käytetään. Ovat käteviä kun niissä on korkeat laidat, mutta kuitenkin kulhoa enemmän pohjapinta-alaa. Enemmän just syynä tuo muoto ja ne muumikuvat, joista poika tykkää, kuin materiaali.
Nyt ikää alle 3-v. Kyllä noista jossain vaiheessa luovutaan.
 
"vieras"
Ainakin meillä vielä taaperona ne ruokailuvälineet olivat vahingossa vähän väliä. Vasta parin vuoden jälkeen alkoi joku tolkku tulla ja muoviastiat sai laittaa kaappiin.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25739363]Ainakin meillä vielä taaperona ne ruokailuvälineet olivat vahingossa vähän väliä. Vasta parin vuoden jälkeen alkoi joku tolkku tulla ja muoviastiat sai laittaa kaappiin.[/QUOTE]

siis vahingossa lattialla vähän väliä...
 
En ole juuri käyttänyt mutta nyt olen ajatellut tuohonkin siirtyä. Syynä kaksi erityislasta jotka ovat saaneet ihan kiitettävästi astioita hajalle (ja tällä hetkellä lisänumerona tuo 1v jolta saattaa vahingossa lautanen pudota).


Juu, on muuten näitä minun "sitten kun saan lapsia en kyllä tule hankkimaan mitään muoviastioita"- juttuja missä olenkin kääntämässä kelkkaani.
 
"shihtzu"
Turvallisempaa ja lapsen on helpompi syödä muovisesta lautasesta jossa on reunat, kuin matalasta posliinilautasesta. Syviä posliinisia lautasia mulla ei ole kuin muutama.
 
Kyllä meillä n. kerran päivässä joku kippo / kuppi / lautanen lattialle läjähtää. Että vähissä olis astiaosasto aika nopeesti jos rikkoontuvia käytettäis... Esikko kun täytti juur neljän, niin on saanu jo "aikuisten astioistakin" syödä, mut pienempi (2 v.) nostaa niin kovan metelin ("MULLE KANS!"), että ruokarauha on parempi, kun pidetään muovilinjaa molemmilla vielä jonkun aikaa.

Enemmän mua ihmetyttää, mitä PAHAA muoviastioissa on? Meillä on lapsille ollu alusta saakka samat astiat (molemmilla yks keitto-, yks matala- ja yks ns. puurolautanen), että ei meitä nyt kovin tuhlaileviksikaan voi syyttää?!
 
  • Tykkää
Reactions: moona81
..
Kyllä tuo kaksi vee hosuu aika paljon pöydässä ja varsinkin juomalasit jää kyyynerpään taakse tönittäväksi kun eihän se niitä ylety nostamaan sinne lautasen yläpuolelle. Saa kyllä välillä käyttää ihan meidän normaaleja posliiniastioita, mutta kun ne on sellaista sarjaa, jota ei enää kaupasta saa lisää, niin niitä tekee mieli vähän varjella. Toisekseen usein katan ne melamiiniastiat lapselle pöytään silloin kun meillä on vieraita, koska silloin käy enemmän kierroksilla ja toisaalta en itse ehdi vahtia niin hyvin sitä syömistä.
 
Niin, meillä on lapsella noita Arabian vitroposliinisia lasten lautasia, joissa on myös kuva (muumeja ja muita) ja korkeat reunat. ja on noita posliinisia lasten lautasia muillakin valmistajilla. Usein kyllä katan neljävuotiaalle samanlaisen lautasen kuin muillekin.

Muovisia lautasia pidän mukana retkillä ja reissussa.
 
Kaksi lapsista on sellaisia syntymätoheloita (isäänsä tulleet :whistle: ), että vaikka osaavat olla ihan nätisti ruokapöydässä niin sirpaletta syntyy aivan hel****sti. En itsekään ymmärrä, kuinka on mahdollista hajottaa niin paljon tavaraa.

Mutta siksi.
 
"annika"
ruokaa on helpompi syödä semmoiselta lautaselta jossa ei tuu niin helposti laitojen yli,

meillä esim 2,5v:n on hankala syödä teeman pieneltä lautaselta, ruokaa kun yrittää kalastaa haarukkaan niin se menee edellä karkuun ja lopulta laidan yli, eli on sotkuisempaa kuin jos on lautanen jossa on pystysuorat, vaikka matalatkin reunat. toisaalta tuo ei suostu syömään mitään mössöä missä eri ruoka-aineet on sekaisin, joten syvältä lautaselta syöminen ei käy. SILTI olen laittanut lapselle sen teeman lautasen, jotta oppisi, sotkekoon sitten. puurot ja keitot molemmat lapset (siis myös yksivuotias) syö posliinilautasilta.
 
"hanni"
Silloin, kun olin pphna niin käytettiin pääasiassa muoviastioita. Nyt kun on vain yksi lapsi (kolmevuotias) joka täällä ruokailee niin ihan arabian astioita käytetään.

Vaikka käytimme pääasiassa niitä muoviastioita hoitolasten kanssa niin silti taisi kolme lautasta ja yksi kulho mennä hajalle. Yhteensä siis n 70€ edestä tavaraa hajalle vuoden aikana. Laseja meni neljä kpl, laskua niistä varmaan 30€. Sata euroa uusiin astioihin vuodessa ei tässä taloudessa ole enää mikään pikkukulu. Jos oltaisiin käytetty vain niitä arabian tavaroita, niin veikkaisin, että olis menny 200-300€ edestä hajalle. Ei jotenki kiinnostanu kokeilla.

En tykkää käyttää muovia siitä liukenevien myrkkyjen takia, mutta minkäs teet...
 
No kun noita muoviastioita nyt on tuonne kaappiin kertynyt ja niitä on lapsilla käytetty, niin en ole nähnyt mitään syytä heittää niitä pois vain siksi, että lapset osaisivat syödä muistakin astioista.
 
"annika"
Niin, meillä on lapsella noita Arabian vitroposliinisia lasten lautasia, joissa on myös kuva (muumeja ja muita) ja korkeat reunat. ja on noita posliinisia lasten lautasia muillakin valmistajilla. Usein kyllä katan neljävuotiaalle samanlaisen lautasen kuin muillekin.

Muovisia lautasia pidän mukana retkillä ja reissussa.
ne muumilautaset taitaa olla samaa mallia kuin nuo teemat, eli se reuna ei oo pystysuora vaan loiva? meillä vaan noista tulee ruokaa yli jatkuvasti, pystysuora reuna on parempi, esim SMASKA Lautanen - IKEA
 
:)))
4v syö muumilautasista (posliini) tai samoista mistä aikuiset ja 1v syö muovisista, kun tuppaa joka ruokailu päätteeksi yrittämään lautasensa paiskaamista lattialle. Aina silloin tällöin saakin sen heitettyä, joten kun muovi lautanen pysyy ehjänä ei tartte kun ruoat siivota.
 
"annika"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25739459:
No kun noita muoviastioita nyt on tuonne kaappiin kertynyt ja niitä on lapsilla käytetty, niin en ole nähnyt mitään syytä heittää niitä pois vain siksi, että lapset osaisivat syödä muistakin astioista.
kommentoin nyt vielä tähänkin että meillä semmoset muoviastiat mitkä ei oo olleet käteviä käytössä + vauva-aikana käytetyt muoviset lusikat on löytäneet tiensä lasten leikkikeittiöön ja ovat siellä kovassa käytössä
 

Yhteistyössä