Miksi kananmunat hajoaa kun keitän ne?

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
munat ei saa yhtään kolahtaa kattilan pohjaan tai reunoihin, kun ne veteen laitat. Itse kiehautan veden ja sitten jollakin lusikalla tai kauhalla varovasti laitan ne veteen. Sitten kiehutan sen 7-10min. Kaadan veden pois ja laitan tilalle kylmän veden jäähdyttämään munia.
Laskin ne lusikalla ja se poksahdus tapahtui about sillä sekunnilla kun muna osui veteen...eli ei osunut silloin vielä toiseen munaan/reunaan tai mihkään muuhunkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja pelottava pontso:
Mänä käytän vaa munankeitintä, ei hajoa :D
Ja siinkii vesimitas on piikki millä tehään reikä munan tylppään päähän (lukee ohjekirjassa ) että ilma pääsee pois.
Mulla ei ole kertakaikkiaan mahdollisuutta säilyttää yhtään enempää mitään keittiövempaimia, joten mun on opeteltava ne munat keittämään :D

Mikrossakin olen kokeillut munaa keittää, ei onnistunut :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
munat ei saa yhtään kolahtaa kattilan pohjaan tai reunoihin, kun ne veteen laitat. Itse kiehautan veden ja sitten jollakin lusikalla tai kauhalla varovasti laitan ne veteen. Sitten kiehutan sen 7-10min. Kaadan veden pois ja laitan tilalle kylmän veden jäähdyttämään munia.
Laskin ne lusikalla ja se poksahdus tapahtui about sillä sekunnilla kun muna osui veteen...eli ei osunut silloin vielä toiseen munaan/reunaan tai mihkään muuhunkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja pelottava pontso:
Mänä käytän vaa munankeitintä, ei hajoa :D
Ja siinkii vesimitas on piikki millä tehään reikä munan tylppään päähän (lukee ohjekirjassa ) että ilma pääsee pois.
Mulla ei ole kertakaikkiaan mahdollisuutta säilyttää yhtään enempää mitään keittiövempaimia, joten mun on opeteltava ne munat keittämään :D

Mikrossakin olen kokeillut munaa keittää, ei onnistunut :LOL:
Miul onkii semmone pikkunen, 3 munaa keittävä! Menee vaikka taskuun :D
eihä sillä kyllä hetkessä kymmenelle munia keitä mut silti :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Laita tulitikku kattilaan keitinveteen mukaan, jos kuori halkeaa, ei sisus kuitenkaan juuri pursua ulos.
Juksaatko sä mua?

Mulle on ehdotettu nimittäin sitä, että kun pilkkoo sipulia niin laittaa pari tulitikkua huultenväliin jolloin ei se sipulin leikkuu itketä. Ei toiminut.
 
Kyllä se nyt niin on
että kun laittaa munat kylmään veteen ja hieman vahtii, etteivät pääse täysillä heti alussa kiehumaan, niin taatusti säilyvät ehjinä ;) Toinen asia on sitten se, että lähteekö kuori hyvin irti vai viekö puoli munaa mukanaan :) Kylmä vesi auttanee siihenkin!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä se nyt niin on:
että kun laittaa munat kylmään veteen ja hieman vahtii, etteivät pääse täysillä heti alussa kiehumaan, niin taatusti säilyvät ehjinä ;) Toinen asia on sitten se, että lähteekö kuori hyvin irti vai viekö puoli munaa mukanaan :) Kylmä vesi auttanee siihenkin!
Eikö se kuoren irtoaminen liitykään siihen, että miten tuore se muna on? :eek:
 
Kyllä se nyt niin on
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä se nyt niin on:
että kun laittaa munat kylmään veteen ja hieman vahtii, etteivät pääse täysillä heti alussa kiehumaan, niin taatusti säilyvät ehjinä ;) Toinen asia on sitten se, että lähteekö kuori hyvin irti vai viekö puoli munaa mukanaan :) Kylmä vesi auttanee siihenkin!
Eikö se kuoren irtoaminen liitykään siihen, että miten tuore se muna on? :eek:
Ei liity, vaan mitä nopeammin ja kauemmin jäähdytät kylmässä vedessä sitä paremmin kuoret irtoavat. Meillä käytetään reilusti päiväyksen yli menneitä munia eli eivät ole enää ihan tuoreita ja silti tuolla kylmällä vedellä saadaan kuoret irtoamaan hyvin.
 
Ammattilainen
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Kokeile vielä, että laitat munat kattilaan. Hanasta kuumaa vettä. Katso aika siitä, kun alkaa kiehumaan.
Mulle on palsta opettanut ettei lämmintä kraanavettä saa käyttää ruoanlaittoon :snotty:
Tää on poikkeus siihen sääntöön. Ethän sä (kai) sitä munankeittovettä juo/syö sitten enää vai?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Kokeile vielä, että laitat munat kattilaan. Hanasta kuumaa vettä. Katso aika siitä, kun alkaa kiehumaan.
Mulle on palsta opettanut ettei lämmintä kraanavettä saa käyttää ruoanlaittoon :snotty:
Tää on poikkeus siihen sääntöön. Ethän sä (kai) sitä munankeittovettä juo/syö sitten enää vai?
En, mutta jos se vesi ja sen veden metalli/bakteeri/mitkälie hippuset imeytyy sen kuoren läpi...tai jotain :D
 
jeps
Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Kokeile vielä, että laitat munat kattilaan. Hanasta kuumaa vettä. Katso aika siitä, kun alkaa kiehumaan.
Mulle on palsta opettanut ettei lämmintä kraanavettä saa käyttää ruoanlaittoon :snotty:
Tää on poikkeus siihen sääntöön. Ethän sä (kai) sitä munankeittovettä juo/syö sitten enää vai?
Voihan ne munat laittaa kylmäänki kraanaveteen ja laskee ajan siitä ku alkaa vesi kiehuu. Näin meillä. Ja vielä ripaus suolaa veteen, niin vaik munan kuori halkeais, niin munat pysyy koossa
 
jeps
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja jeps:
laita ripaus suolaa keitinveteen, niin vaik munan kuori hajoais, nii muna pysyy yleensä kasassa
Mutta sitten ei voi tuo baby syödä munia kun se ei suolaa vielä saa syödä :|
jos munan kuori pysyy ehjänä, niin eihän siihen munaan mistään sitä suolaa pääse. Vai syöttekö kuoretki?
 
jeps
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Laita tulitikku kattilaan keitinveteen mukaan, jos kuori halkeaa, ei sisus kuitenkaan juuri pursua ulos.
Juksaatko sä mua?

Mulle on ehdotettu nimittäin sitä, että kun pilkkoo sipulia niin laittaa pari tulitikkua huultenväliin jolloin ei se sipulin leikkuu itketä. Ei toiminut.
En juksaa :)
no eikai TULITIKKUA keitinveteen? Ties mitä myrkkyä siitä irtoaa ja pääsee munaan, jos kuori halkeaa! rikkiä ja kaikkea!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jeps:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Laita tulitikku kattilaan keitinveteen mukaan, jos kuori halkeaa, ei sisus kuitenkaan juuri pursua ulos.
Juksaatko sä mua?

Mulle on ehdotettu nimittäin sitä, että kun pilkkoo sipulia niin laittaa pari tulitikkua huultenväliin jolloin ei se sipulin leikkuu itketä. Ei toiminut.
En juksaa :)
no eikai TULITIKKUA keitinveteen? Ties mitä myrkkyä siitä irtoaa ja pääsee munaan, jos kuori halkeaa! rikkiä ja kaikkea!
EIkös ne ole rikittömiä nykyään ?
 
Alkuperäinen kirjoittaja fani:
Ainakaan blogiin ei ole tullut päivityksiä :(
Chef ei enää jaksa kokata, kun Chefin mies on sitä mieltä ettei Chef kokkaa kovinkaan hyvin...ja samaa mieltä on Chef itsekin :LOL: :LOL: :LOL:

Tein mä tänään riisipuuroa (uunissa vielä) mutta viimeksi olen tehnyt ruokaa muutama viikko sitten, ehkä siitä saattaa olla pidempikin aika jo.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jeps:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja jeps:
laita ripaus suolaa keitinveteen, niin vaik munan kuori hajoais, nii muna pysyy yleensä kasassa
Mutta sitten ei voi tuo baby syödä munia kun se ei suolaa vielä saa syödä :|
jos munan kuori pysyy ehjänä, niin eihän siihen munaan mistään sitä suolaa pääse. Vai syöttekö kuoretki?
Mutta jos se ei pysy. Ja mun mielestä se suola voi siitä imeytyä läpi. Ja tämä sitten on kaikkea muuta, kuin faktatieto :saint:
 
Kana
No niin lapset... Yksinkertaiset ohjeet yksinkertaiseen asiaan:

- munat varovasti tyhjään kattilaan
- päälle vettä raanasta (ihan sama onko kylmää, kuumaa, haaleaa)
- levylle, lämpö täysille
- suolaa veteen, jotta muna-aines pysyy kuoren sisällä, vaikka kuoressa olisi särö (se suola ei todellakaan imeydy kuoren läpi munaan)
- kun vesi kiehuu, keittoaika alkaa
- pienennä lämpötilaa. Kun kiehumispiste on saavutettu, kiehuminen = kypsyminen jatkuu pienemmälläkin, eikä kova poreilu riko munia (tästä oli just juttua Hesarissakin)
- kun keittoaika kulunut, kaada vesi pois ja heti tilalle kylmää vettä raanasta. Anna munien olla kylmässä vedessä hetken verran, näin kuori irtoaa paremmin.
 
fani
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja fani:
Ainakaan blogiin ei ole tullut päivityksiä :(
Chef ei enää jaksa kokata, kun Chefin mies on sitä mieltä ettei Chef kokkaa kovinkaan hyvin...ja samaa mieltä on Chef itsekin :LOL: :LOL: :LOL:

Tein mä tänään riisipuuroa (uunissa vielä) mutta viimeksi olen tehnyt ruokaa muutama viikko sitten, ehkä siitä saattaa olla pidempikin aika jo.
Harmi, oli mukava seurata blogia ja kehittymistä. Jonakin päivänä olisit ollut mestarikokki.
 

Yhteistyössä