Miksi sait selkäsaunan?

  • Viestiketjun aloittaja Ida
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja WcAnkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja WcAnkka:
Mä sain siksi jos en osannu tehdä läksyjä kysymättä neuvoa. Erityisesti matikka oli semmonen. Eli muutaman vuoden ajan lähes päivittäin.
Et sentään tosissasi ole :eek: vai mitä nyt tarkoitat selkäsaunalla?
Kyllä vaan olen :/ Eli sitä, että isä haki vyön kaapista tai nykäsi housuista ja veteli sillä perspuolelle niin kauan että itkien huusin että "kyllä mä nyt osaan, kyllä mä nyt osaan!"
Kamala sentään!! Miten voi olla koulussa, jos on saanut usean selkäsaunan saman viikon aikana...
Paljon mä pois olinkin...mutta tässä se nähdään että kotoa(lapsuudesta ) tulee malli perhe-elämään, niin se isäkin on kuulemma pelänny omaa isäänsä niin että luikkinu piiloon kun pappa tullut töistä kotiin...
 
harmauduin
Kun kiusasin sisaruksia (hekin saivat kyllä selkäänsä jos oli vähänkään "aihetta")
Kun läksyt oli tekemättä
Kun oli hukannut kotiavaimet
Kun oli kirjaston kirjat kadoksissa
Kun ei siivonnut huonetta tarpeeksi nopeasti
Kun ei totellut käskyjä tarpeeksi nopeasti
Kun ei halunnut lähteä mukaan jonnekin
Kun rikkoi jotain
Kun koulusta tuli nuhteita
Kun vetkutteli nukkumaanmenosta
Kun kapinoin vanhempieni tahtoa vastaan (mm. päättää itse mitä vaatteita pistän ja mitä en pistä ylleni)
Kun koitin lintsata hampaidenpesusta
Kun leikkasin isän vyön poikki etten enää saisi selkääni

Kun selvisi että olen alkanut napsia lääkekaapista lääkkeitä pahaa oloani helpottaakseni.
Minua on myös vedetty hiuksista, potkittu, mätkitty milloin milläkin, tönitty, ja käytetty henkistä väkivaltaa ja lytistämistä. Koskaan en ole ollut kotiarestissa -vanhempani ilmeisesti toivoivat minun olevan mahdollisimman paljon pois kotoa.

Ja lasten ruumiillinen kuritus oli lailla kielletty jo silloin kun minä synnyin.
 
Muun muassa tappelemisesta veljeni kanssa samaan aikaan kun äiti oli puhelimessa (selkäsauna siis isän toimesta, olin 5-vuotias ja veljeni 2-vuotias, selkään saimme kumpikin).

Yksi kerta on jäänyt erityisesti mieleen: Pää lyötiin otsa edellä tiiliseinään ja kunnolla kun sain matikankokeesta vitosen.

Näitä lapsuusmuistojen parhaimmistoa :(
 
Ellu
Meillä oli rappukäytävässä ankarasti kielletty kulkemasta puukengillä, äitikin taisi kantaa omansa kädessä, ettei kolisisi. Toinen asia oli, ettei niiden kanssa saanut mennä kouluun. No minä tietysti menin kuitenkin ja kotiin tulessa kolasin ne jalassa kotiin, kun en tiennyt äidin olevan kotona. Silloin tuli selkään ja kovaa. Ensin kädellä ja sitten se otti multa toisen kengän jalasta ja paukutteli sillä takapuolen punaiseksi.
 
mulla on sitten varmaan ollu unelma vanhemmat kun en o saanu selkään vitsi mitä syitä täällä on :$ oikeen monen puolesta säälittää :hug: meillä kyllä istuttiin keittiön pöydän ääreen ja niinkauan keskusteltiin että varmaan ymmärsi kuinka pöljä oli ollu ja itkeä vollotti mutta selkään ei saatu.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ellu:
Meillä oli rappukäytävässä ankarasti kielletty kulkemasta puukengillä, äitikin taisi kantaa omansa kädessä, ettei kolisisi. Toinen asia oli, ettei niiden kanssa saanut mennä kouluun. No minä tietysti menin kuitenkin ja kotiin tulessa kolasin ne jalassa kotiin, kun en tiennyt äidin olevan kotona. Silloin tuli selkään ja kovaa. Ensin kädellä ja sitten se otti multa toisen kengän jalasta ja paukutteli sillä takapuolen punaiseksi.
Sama sääntö oli meillä ja kyllä sen nyt vanhempana ymmärtää. En ole kolannut rapukkäytävissä puukenkien kanssa senkään jälkeen, kun kotoa muutin.
 
Salla
On näköjään joku muukin saanut puukenkien takia selkäänsä. Olin 11 tai 12, kun olimme kauppaan lähdössä ja kiukuspäissäni potkaisin äitiä nilkkaan. Se selkäsauna on jäänyt hyvin mieleen, joka siitä tuli.
 
ail
Kerran otti äiti hiuksista kiinni kun haukuin hänet aika rumasti.Vaan eihän tällänen aspergeri ymmärtäny että se tukistaminen oli rangaistus vaan rupesin nauramaan ja sit alko äitiäkin naurattaa,
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
Harvoin sain selkasaunaa. Yksi kerta on jaanyt mieleen : purin 5-vuotiaana hammaslaakaria sormeen, niin etta veri roiskui. Kotiinkavellessa minun piti itse kerata matkalta risut, joilla selkasauna annettiin.
Ja minä lääkäriä :)
 
Sannuli
Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:
Meillä ei kotona selkään annettu, mutta kuulin, että joillakuilla olisi ollut käytössä "piiskapäivä" :eek: Onko kukaan muu kuullut moisesta?
No ihan varmasti on ollut jollakulla käytössä. Kuulostaa tutulta minunkin korvaani...
 
En ole ikinä onneksi saanut selkäsaunaa. Tukistettu meitä on pari kertaa pieninä kuulemma mutta en itse muista asiaa. Eikä saa muuten omat lapsenikaan selkäsaunaa enkä tukista niitä vaikka mitä tekisivät.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Samoyed:
mulla on sitten varmaan ollu unelma vanhemmat kun en o saanu selkään vitsi mitä syitä täällä on :$ oikeen monen puolesta säälittää :hug: meillä kyllä istuttiin keittiön pöydän ääreen ja niinkauan keskusteltiin että varmaan ymmärsi kuinka pöljä oli ollu ja itkeä vollotti mutta selkään ei saatu.
Sama täällä, ja minä kun luulin et on ollut kova kuri kun kotiintuloajasta myöhästy sai kotiarestia päivän tai kaksi :ashamed:
 
minä vaan
koskaan en ole selkääni saanut, mutta tukkapöllyn kerran ( heitin äidin timanttisormuksen hotellin ikkunasta Ruotsissa ) ja suuni on pesty saippualla, kun sanoin paska. Mielestäni ihan oikeutettuja tekoja vanhemmiltani!
 
mie kans
Alkuperäinen kirjoittaja Salla:
On näköjään joku muukin saanut puukenkien takia selkäänsä. Olin 11 tai 12, kun olimme kauppaan lähdössä ja kiukuspäissäni potkaisin äitiä nilkkaan. Se selkäsauna on jäänyt hyvin mieleen, joka siitä tuli.
En nyt varsinaisesti puukenkien takia, mutta muistan, kun puukenkä putosi jalasta, kun sain selkäsaunaa ja parkettiin tuli klommo, joka harmittiä äitiä ihan hirveesti..minusta se oli vain oikein :)
 
selkään tuli kun mummolan kantturat karkuutettiin serkkupojan kans naapurin kaurapeltoon.. se oliki varmaan ainut kerta ku serkku on saanu selkäänsä :whistle:
Sit sain selkääni ku ostin kaikilla mutsin antamilla rahoilla suklaa munia kauppa-autosta ku piti ostaa hiivaa ja jauhoja ja maitoa, tosin mutsi kuskas ne munat takas sille kuskille joka mulle väitti että ei vanhemmat suutu vaikka niitä ostasinki :kieh:
sitten tuota.. mistähä kaikesta muusta.. mut aina oli hyvä syy, ja taisin olla ekalla ku vikan kerran tuli selkään..
 
Tasan harmaana nyt
Millon mistäkin, syystä ja syyttömänä, kerran remmistä persiille, kerran kammalla läpsästiin paljaalle perseelle..

Yleensä revittiin tukasta ja läväyteltiin avokämmenellä päin, rullalle käärityllä sanomalehdellä ym.

Syyksi riitti mm. se, että jäin koko luokan mukana jälki-istuntoon (siis jonkun tyhmyydestä rangaistiin kaikkia) enkä päässyt vahtimaan pienempiä sisaruksiani, halusin isän tädin luo viikonlopuksi karkuun vanhempieni dokaamista ja baarireissuja, joiden aikan minun piti vahtia sisaruksiani

Jos olin liian hitaasti tiskannut astiat, kuorinut perunat jne.
 
mää
Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Kerran sain (ei oikeasti ees sattunut), kun huusin kirkossa :whistle:
:D

Itte sain koivuniemen herraa usein, nyt jälkeenpäin ajatellen erittäin usein ihan ilman syytä? Esim. naapurin likka väitti minun tehneen jotain eikä kukaan koskaan kysynyt multa miten se asia on, selkään vaan. Ja monia monia vastavia juttuja, ihan kuin vanhemmat ois halunneet aatella mun olevan pieni piru ja syntymäpaha :O
 
lily
kuulostaa pahalta, tuli ihan tippa linssiin kun ajattelin että viaton lapsi raukka piestään vain siksi ettei osaa läksyjään, tai muusta yhtä typerästä syystä.

itse en ole koskaan saanut selkääni. tukkapöllyä kylläkin monesti, mutta edes sitä en aio koskaan omille lapsilleni antaa.
 

Yhteistyössä