Miksi tukistus toimii?

  • Viestiketjun aloittaja Kaisa
  • Ensimmäinen viesti
Kaisa
Vaikka mikään muu ei?
Meidän 3v:llä inhottava vaihe menossa. Lällättelee, härnää, juoksee karkuun, sotkee, yms. Olen ihan loppu häneen.
Tänään sotki ruokapöydässä, eikä lopettanut vaikka pyysin. Vein jäähylle ja kun tuli takaisin, jatkoi sotkemista, siis sylki, heitteli kurkkua ja koko ajan virnuili. Normaalisti olisin jo pannut pois pöydästä, mutta tänään oli pakko saada tuo tyttö syömään, monena päivän jo pantu pois pöydästä kun ei syö. Siis tekee ties mitä ja tuntuu kuin olisin jo kokeillutkin kaikkea, tätä jatkunut siis jo KAUAN.

No, nyt kyllästyin ja nyppäsin niskavilloista. Tytöllä herahti kyyneleet silmiin, virne hävisi ja alkoi syömään. Ja ei, ei edes kaduta, olen iloinen että toimi.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Vähänkö sulla on vanhemmuus hukassa. :/
Suosittelen tutustumaan lastenkasvatusoppaisiin. Petit lapsesi luottamuksen iäksi kun satutit häntä tahallas.
No kuule kun olen itsekin ihan kasvatusalan ammattilainen ja oppaat on tullut luettua ja tähän päivään saakka harjoteltua.

Harmi vaan kun niissä oppaissa, ei koskaan lue; mitä tehdä kun nämä hienot yleispätevät neuvot eivät toimikkaan.

Vanhemmuus voi kyllä olla hukassa, mutta et varmasti osaa yhtään juttua sanoa, mitä ei oltais kokeiltu. Ja jos osaat, otan kiitollisena vastaan.
 
En mie ole menettäny luottamusta äitiini lopuksi ikkää vaikka sillä oli tapana minua tukistaa. Opinpahan että vanhemmat määrää ja liian pitkälle ei tartte mennä, ittensä ja mielihalunsa pittää hillitä.
Kyllä ne oli muut syyt mitkä pilas minun ja äitin välit.

Joskus ääääärimmäisen harvoin tukistaminen on minun mielestä ok, liikaa käytettynähän seki menettää tehonsa kuten jatkuvasti naama punasena huutaminenki.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja pelkoa ei kunnioitusta:
mitäs sitte kun ei sekään teho?! nyrkillä naamaanko?
No kyllä tää oli nyt se viimeinen konsti. Mies olis jopa ihan selkäsaunan kannalla, mutta siihen en ikinä suostu, sitä ei tarvitse kenenkään pelätä. Mies on saanut itse pienenä piiskaa, joten se on hänestä ihan ok. Enpä kyllä usko, että pystyis kuitenkaan itse piiskaa antamaan kun on kuitenkin melko helläluontoinen vaikka uhoaakin.
 
-Jonttu-
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Vähänkö sulla on vanhemmuus hukassa. :/
Suosittelen tutustumaan lastenkasvatusoppaisiin. Petit lapsesi luottamuksen iäksi kun satutit häntä tahallas.
Ja lässynlää. Muakin on tukistettu kun olin pieni, eikä mitään traumoja ole tullut. Kyllä se lapsikin ymmärtää syy-seuraussuhteen.
 
..
juuh toimisha se mutta meneppä tukistaan ni kohta on sossu akat ja kytät ovella,sakot tulee että napsahtaa! itselläni 4 vilkasta lasta ja aikanani tukistin mutta kun sain tietää että sekin laitonta ni lopetin,nyt en saa kuriin millään noita,kaikki keinot koitettu :/
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Minusta tuntuu että nämä pumpulissa kirjan mukaan kasvatetut piltit ne vasta ongelmatapauksia onki, verrattuna niihin joita on tukistettu... :saint:
No tässäkin voi käyttää maalaisjärkeä. Sitä sultakin varmasti löytyy kun olet sieltä kemistä vai mistä lie olitkin.

Tyypillistä palstanlogiikkaa vetää se toinen ääripää kasvatusmetodeista. :(
 
pois tukistaminen
annat lapsen olla syömättä,mulla ihan samanlainen lapsi 5.v..mutta sitten EI MITÄÄN MUUTAKAAN sama safka vaan naaman eteen jos jotain pyytää..kyllä se syö kun oikeesti on nälkä..eikä varmasti kuole nälkään.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja hapsie:
Kyllä muakin alkais itkettää jos vaikka mies kiskaisisi tukasta, jos en tee niinkuin se haluaa. Itse olen saanut luunappeja pienenä ja vieläkin muistan miten pahalta se tuntui. :|
Jos minä sylkisin ja sotkisin pöydässä ja mies pyytäisi minua sata kertaa lopettamaan ja tietäisin, että kukaan muu ei siitä tykkää, enkä silti tajuaisi lopettaa, niin kyllä minä olisin iloinen jos mies nyppäisi minua tukasta, jos sillä oppisin olemaan sylkemättä.
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja hapsie:
Kyllä muakin alkais itkettää jos vaikka mies kiskaisisi tukasta, jos en tee niinkuin se haluaa. Itse olen saanut luunappeja pienenä ja vieläkin muistan miten pahalta se tuntui. :|
Näinpä!
Minuakin on väkivalloin kasvatettu aikanaan. Tulihan minusta hyvä aikuinen, mitä nyt vähän päässä vippaa. :/
Välit vanhempiin ja KUNNIOITUS on vähän niin ja näin.
 
-Jonttu-
Alkuperäinen kirjoittaja Ei kuitenkaan niin:
Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Minusta tuntuu että nämä pumpulissa kirjan mukaan kasvatetut piltit ne vasta ongelmatapauksia onki, verrattuna niihin joita on tukistettu... :saint:
Samaa mieltä, meinasin just tän kirjoittaa mut ehdit ensin..
Juurikin näin. Kaikki orjallisesti oppaita ja kirjoja seuraavat ovat vailla maalaisjärkeä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja hapsie:
Kyllä muakin alkais itkettää jos vaikka mies kiskaisisi tukasta, jos en tee niinkuin se haluaa. Itse olen saanut luunappeja pienenä ja vieläkin muistan miten pahalta se tuntui. :|
Näinpä!
Minuakin on väkivalloin kasvatettu aikanaan. Tulihan minusta hyvä aikuinen, mitä nyt vähän päässä vippaa. :/
Välit vanhempiin ja KUNNIOITUS on vähän niin ja näin.
Minun mielestä sitä vikaa on jo jossaki muuallaki ollu ko siinä tukistamisessa ja sormille näpsimisessä, jos on kunnioitus ja välit vanhempiin pilalla... Onko siinä sitte poljettu itsetuntoa ym samalla, meillä ainaki tukistamisten ja sormille näpsimisten, hetken mökötyksen ja itkun jälkeen pääsi äitin tai isän syliin ja asiat puhuttiin läpi.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Sä vaan jaksat selitellä vaikka totuus on se mitä hmm kirjoitti: petit lapsesi luottamuksen iäksi kun kajosit häneen fyysisesti. Se tosiasia ei muuksi muutu.
En minä ole mitään selitellyt, sanoinkin, että saattaapa tuo vanhemmuus ollakkin hukassa. Mitään muuta en enää osannut ja kaikkea yritin. Keinot loppui.

Niin ja tämä ei ollut vain tuosta syömisestä, tekee kaikkea muutakin, ulkona, kylässä, missä vain. Nyt vain riitti tuon sotkemisen kanssa.

Ja voi olla, että luottamus meni, mutta en oikeasti usko, että yhdenkään ihmisen luottamus menisi loppuiäksi jostain tukistuksesta. Ihmiset kokee niin paljon kauheampiakin asioita lapsena ja varmaan 90% olisi luottamus mennyt, jos se noin pienestä karisisi.
 
m
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei kuitenkaan niin:
Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Minusta tuntuu että nämä pumpulissa kirjan mukaan kasvatetut piltit ne vasta ongelmatapauksia onki, verrattuna niihin joita on tukistettu... :saint:
Samaa mieltä, meinasin just tän kirjoittaa mut ehdit ensin..
Juurikin näin. Kaikki orjallisesti oppaita ja kirjoja seuraavat ovat vailla maalaisjärkeä.
olen samaa mieltä!!!
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja hapsie:
Kyllä muakin alkais itkettää jos vaikka mies kiskaisisi tukasta, jos en tee niinkuin se haluaa. Itse olen saanut luunappeja pienenä ja vieläkin muistan miten pahalta se tuntui. :|
Näinpä!
Minuakin on väkivalloin kasvatettu aikanaan. Tulihan minusta hyvä aikuinen, mitä nyt vähän päässä vippaa. :/
Välit vanhempiin ja KUNNIOITUS on vähän niin ja näin.
Minun mielestä sitä vikaa on jo jossaki muuallaki ollu ko siinä tukistamisessa ja sormille näpsimisessä, jos on kunnioitus ja välit vanhempiin pilalla... Onko siinä sitte poljettu itsetuntoa ym samalla, meillä ainaki tukistamisten ja sormille näpsimisten, hetken mökötyksen ja itkun jälkeen pääsi äitin tai isän syliin ja asiat puhuttiin läpi.
Meillä ei otettu syliin ja hellitty. Saatettiin päiväkausia kiukutella meille lapsille jostain konnuudesta. Ikinä ei keskusteltu asioita halki ja poikki.
 
vieras
Jaahas. Mun mielestä yksi tärkeimmistä asioista mitä voi lapselle opettaa on se, että toista ei saa satuttaa. Ei missään tilanteessa eikä edes äiti/isä rangaistuksena. Se nyt vaan on väärin.

Väärin on myös se, että tunkee sitä samaa safkaa aina eteen ruoka-aikana. On jo terveysriski jos lämmittää aina uudelleen. Kaikesta ei voi aikuinenkaan tykätä.
 

Yhteistyössä