Miksi tukistus toimii?

  • Viestiketjun aloittaja Kaisa
  • Ensimmäinen viesti
Tukistus toimii koska se sattuu ja sen pelossa totellaan. Mä myös ajattelen niin, että mitä sitten kun tukistus ei enää pelotakaan? Se ongelmanratkaisutapa tarttuu myös herkästi lapseen.

Olen omin silmin nähnyt sen, miten lapsi jota "kevyesti läppäistiin" sen ensimmäisen kerran rangaistukseksi, alkoi läpsimisen. Ennen sitä ei ollut tapana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Vähänkö sulla on vanhemmuus hukassa. :/
Suosittelen tutustumaan lastenkasvatusoppaisiin. Petit lapsesi luottamuksen iäksi kun satutit häntä tahallas.
Ja lässynlää. Muakin on tukistettu kun olin pieni, eikä mitään traumoja ole tullut. Kyllä se lapsikin ymmärtää syy-seuraussuhteen.
Muaki on tukistettu pienenä, piiskaaki joitaki kertoja sain.
Enkä ikinä anna niitä kokemuksia omille lapsille, ei koskaan, ei missään tapauksessa!
 
Huhhuh.
Ottaakaapa Kaisa hyvä illalla miehes kanssa tukistelumatsi, revitte toisia hiuksista minkä kerkeette. Mieti sitten miten hyvältä tuntuu!!! Ja jos mies on selkäsaunan kannalla niin antaakapa sitä selkäsaunaa toisillenne miten paljon kuin sielu sietää.

Mutta jättäkää herranjumala 3v lapsi pois noin sairailta jutuilta. Kukaan lapsi ei ansaitse tukistamista eikä selkäsaunaa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Babylonin Riippuva Puutarha:
Tukistus toimii koska se sattuu ja sen pelossa totellaan. Mä myös ajattelen niin, että mitä sitten kun tukistus ei enää pelotakaan? Se ongelmanratkaisutapa tarttuu myös herkästi lapseen.
No mutta ei se tukistaminen saa olla jatkuvassa käytössä ja ainoa keino saaha lapseen kuria. En tiä miten meillä äiti onnistu tekemään itestään vahvan auktoriteetin jota toteltiin pelkästä sanasta, sen vain tiesi että toteltava on vaikkei ilmassa leijunukkaan pelkoa että selkään tullee jos ei totella. Mutta, mie olen ollu aivan äärimmäisen hankala lapsi, siis tosissaan vaikea tapaus, ylivilkas ja käsittämättömän pirullinen, siksi joskus tuli sormille tai tukistettiin, ko ei sana tehonnukkaan. Ja siitä pääsin sitte syliin ja isompanaki tyttönä vielä tultiin halaamaan ja juttelemaan miksi on päädytty äärimmäisiin keinoihin.
Ja juuh, mulla on paljon väkivaltatuomioita takana mutta en koe että tukistamisella tai sormille näpsimisellä olis ollu mittään merkitystä siihen, mikä minusta tuli. Ainoan syyn siihen löyvän ex-miehestä ja niistä kaveriporukoista missä olen pyöriny.

Ja nyt sen huomaa ko äitee on kuollu ja meän kasvatettavaksi jäi minun teini-ikänen pikkusisko, ei meillä ole hajuakkaan mitä sen kans tehä. Samaa laatua on mitä mieki, jääräpäinen ja pirullinen. Siihen saakka ko äiti oli sitä ohjaamassa ja kasvattamassa se pysy kurissa, nyt on jo vaikka mitä takanapäin, saa nähä mitä siitä tullee. Enkä ole mie tai minun isovelikkään kajonnu fyysisesti tähän siskoon.
 
voi luoja
mitä lasten kasvatuksen ammattilaisia tämäklin maa päällään kantaa ja sitten kehdataan vielä tulla tänne selittelemään ja puolustelemaan väkivaltaansa omaa lasta kohtaan!!!

miksi olisi pienempi paha tukistaminen kuin vaikka samoin tein potkaisu? näin opetat, että satuttaa saa. mitä sitten jos sattuu vähän?

ihan turhaa kyllä sulle paasaan, ethän sä halua kuitenkaan mielipiteitäs tästä asiasta muuttaa mikskään muuksi. tai sitten omatuntosi taitaa kuitenkin kolkuttaa kun asiasta tulit tänne kertomaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Huhhuh.
Ottaakaapa Kaisa hyvä illalla miehes kanssa tukistelumatsi, revitte toisia hiuksista minkä kerkeette. Mieti sitten miten hyvältä tuntuu!!! Ja jos mies on selkäsaunan kannalla niin antaakapa sitä selkäsaunaa toisillenne miten paljon kuin sielu sietää.

Mutta jättäkää herranjumala 3v lapsi pois noin sairailta jutuilta. Kukaan lapsi ei ansaitse tukistamista eikä selkäsaunaa!
Minusta se on vähän eri asia, että kaks tasavertasta aikusta tappelee ko että kasvattaja tukistaa kasvatettavaa joka vasta opettelee elämän asioita.

Mutta kukanenki kasvattaa tyylillään... Jos kokee että omaan lapseen tehoaa sanominen ja muut rangaistukset niin hyvä niin. Aina se ei vain mene niin. Ja jos lapsella tullee ongelmia myöhemmin on se vika kyllä jossaki muussaki ko siinä että on tukistettu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
No mutta ei se tukistaminen saa olla jatkuvassa käytössä ja ainoa keino saaha lapseen kuria. En tiä miten meillä äiti onnistu tekemään itestään vahvan auktoriteetin jota toteltiin pelkästä sanasta, sen vain tiesi että toteltava on vaikkei ilmassa leijunukkaan pelkoa että selkään tullee jos ei totella. Mutta, mie olen ollu aivan äärimmäisen hankala lapsi, siis tosissaan vaikea tapaus, ylivilkas ja käsittämättömän pirullinen, siksi joskus tuli sormille tai tukistettiin, ko ei sana tehonnukkaan. Ja siitä pääsin sitte syliin ja isompanaki tyttönä vielä tultiin halaamaan ja juttelemaan miksi on päädytty äärimmäisiin keinoihin.
Ja juuh, mulla on paljon väkivaltatuomioita takana mutta en koe että tukistamisella tai sormille näpsimisellä olis ollu mittään merkitystä siihen, mikä minusta tuli. Ainoan syyn siihen löyvän ex-miehestä ja niistä kaveriporukoista missä olen pyöriny.

Ja nyt sen huomaa ko äitee on kuollu ja meän kasvatettavaksi jäi minun teini-ikänen pikkusisko, ei meillä ole hajuakkaan mitä sen kans tehä. Samaa laatua on mitä mieki, jääräpäinen ja pirullinen. Siihen saakka ko äiti oli sitä ohjaamassa ja kasvattamassa se pysy kurissa, nyt on jo vaikka mitä takanapäin, saa nähä mitä siitä tullee. Enkä ole mie tai minun isovelikkään kajonnu fyysisesti tähän siskoon.
Mun lasta läppäistiin ekan kerran taaperoiässä (n. 2-3v muistaakseni) kun se kielloista huolimatta härösi ja pudotti astiat jotka rikkoontui. En kerennyt koko jutun väliin. Saman tien läpsiminen tuli mukaan sen lapsenkin kuvioihin ja siinä olikin kitkemistä vähäksi aikaa. Tapaus jäi ainutkertaiseksi ja vaan vahvisti mun omia käsityksiä. Tyttö on nyt 7 ja on kasvanut siihen että käsiksi ei käydä kehenkään.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Vähänkö sulla on vanhemmuus hukassa. :/
Suosittelen tutustumaan lastenkasvatusoppaisiin. Petit lapsesi luottamuksen iäksi kun satutit häntä tahallas.
??????????????????????
Suosittelen sinua tutustumaan ihan OIKEISIIN lapsiin eikä mihkää kirjoihin!!Ei herranjumala,ei kai kukaan oikeesti oo niin tyhmä että kaikki asiat hoituu vaan oppaita lukemalla???
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Babylonin Riippuva Puutarha:
Tukistus toimii koska se sattuu ja sen pelossa totellaan. Mä myös ajattelen niin, että mitä sitten kun tukistus ei enää pelotakaan? Se ongelmanratkaisutapa tarttuu myös herkästi lapseen.

Olen omin silmin nähnyt sen, miten lapsi jota "kevyesti läppäistiin" sen ensimmäisen kerran rangaistukseksi, alkoi läpsimisen. Ennen sitä ei ollut tapana.
Siis meillä ei ole ikinä lyöty tms. ja tämä tukistuskin oli ensimmäinen. Silti tuo tyttö kyllä läpsii ja tukistaa siskoaan, potkii, joskus jopa puree, sitä ei varmasti ole kukaan opettanut.
Että on tuo nuo jutut oppinut jo, sen suhteen ei ole mitään menetetty.
 
maissihiiri
Hmm. Meitä on varmasti monia, joita on tukistettu lapsena ja silti ei ole mitään traumoja (minä mukaanlukien). Meillä ainakin tukistus oli se viimeinen juttu, mitään muuta fyysistä kuritusta en ole saanut. Ja eikä ollut jokapäiväistä todellakaan, vaan tukistuksen sain silloin harvoin kun olin tehnyt jotain todella tuhmaa, minkä tasan tarkkaan tiesin kielletyksi. Muuten kotona oli rakastava ja rauhallinen ilmapiiri.

Itse en ole kyllä ainakaan vielä tukistanut lapsiani, mutta en kyllä mene vannomaan ettei niin joskus kävisi. Kivittäkää vaan, mä en koe sitä kovin pahana jos se ei tosiaan ole jokapäiväistä.

Niin ja mitähän ap:n olisi pitänyt tehdä, jos kaikki muut keinot oli jo kokeiltu? Ymmärrän hyvinkin, miten 3vee uhmikseen voi mennä hermot, meillä hyvin pitkälti samanlaista hommaa...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Huhhuh.
Ottaakaapa Kaisa hyvä illalla miehes kanssa tukistelumatsi, revitte toisia hiuksista minkä kerkeette. Mieti sitten miten hyvältä tuntuu!!! Ja jos mies on selkäsaunan kannalla niin antaakapa sitä selkäsaunaa toisillenne miten paljon kuin sielu sietää.

Mutta jättäkää herranjumala 3v lapsi pois noin sairailta jutuilta. Kukaan lapsi ei ansaitse tukistamista eikä selkäsaunaa!
Siis niinkin sairas juttu nyt on tapahtunut kuin niskavilloista nyppäisy. Piiskaa ei tule koskaan saamaan. En nyt tiedä miks meidän pitäisi alkaa toisiamme piiskaamaan, vaikka voishan se olla kivaakin.

Sitä tässä ihmettelen, että kun kaikkea on koitettu, niin miksi, oi miksi, sen pitää olla se tukistus mikä toimii!?

Kertokaa mulle, mitä sen tilalle?
 
ihanpa
Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Hmm. Meitä on varmasti monia, joita on tukistettu lapsena ja silti ei ole mitään traumoja (minä mukaanlukien). Meillä ainakin tukistus oli se viimeinen juttu, mitään muuta fyysistä kuritusta en ole saanut. Ja eikä ollut jokapäiväistä todellakaan, vaan tukistuksen sain silloin harvoin kun olin tehnyt jotain todella tuhmaa, minkä tasan tarkkaan tiesin kielletyksi. Muuten kotona oli rakastava ja rauhallinen ilmapiiri.

Itse en ole kyllä ainakaan vielä tukistanut lapsiani, mutta en kyllä mene vannomaan ettei niin joskus kävisi. Kivittäkää vaan, mä en koe sitä kovin pahana jos se ei tosiaan ole jokapäiväistä.

Niin ja mitähän ap:n olisi pitänyt tehdä, jos kaikki muut keinot oli jo kokeiltu? Ymmärrän hyvinkin, miten 3vee uhmikseen voi mennä hermot, meillä hyvin pitkälti samanlaista hommaa...
mitä tahansa muuta kuin käyttää väkivaltaa. ei tuolla voi puolustella tukistamista, että muut keinot oli jo käytetty, enkä keksinyt muutakaan. tällä samalla vois sitten puolustella kaikkia väkivaltaa, puukotin koska en enää sanallisesti pärjännyt, ammuin kun en osannut riitaa ratkaista muutenkaan....

ja aika úseesti varmaan nämä läppäisyt ja tukistukset tehdään kun itse menettää hermonsa, voisi poistua vähäksi aikaa paikalta itse jäähtymään, niin osaa jo paremmin ja järkevämmin komentaakin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Huhhuh.
Ottaakaapa Kaisa hyvä illalla miehes kanssa tukistelumatsi, revitte toisia hiuksista minkä kerkeette. Mieti sitten miten hyvältä tuntuu!!! Ja jos mies on selkäsaunan kannalla niin antaakapa sitä selkäsaunaa toisillenne miten paljon kuin sielu sietää.

Mutta jättäkää herranjumala 3v lapsi pois noin sairailta jutuilta. Kukaan lapsi ei ansaitse tukistamista eikä selkäsaunaa!
Siis niinkin sairas juttu nyt on tapahtunut kuin niskavilloista nyppäisy. Piiskaa ei tule koskaan saamaan. En nyt tiedä miks meidän pitäisi alkaa toisiamme piiskaamaan, vaikka voishan se olla kivaakin.

Sitä tässä ihmettelen, että kun kaikkea on koitettu, niin miksi, oi miksi, sen pitää olla se tukistus mikä toimii!?

Kertokaa mulle, mitä sen tilalle?
Kyllä tukistaminen on melko paha fyysinen väkivallan teko. Sekä se on nykyään Suomen laissa kiellettyä!

Tietysti tukistaminen toimii, koska lapsi pelkää ja sen vuoksi tottelee. Äitiähän vois seuraavaksi löydä tai kuristaa.

Suosittelen tätä sivua, josta voit saada jotain tilalle:
http://www.alalyolasta.fi/
 
maissihiiri
Alkuperäinen kirjoittaja ihanpa:
Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Hmm. Meitä on varmasti monia, joita on tukistettu lapsena ja silti ei ole mitään traumoja (minä mukaanlukien). Meillä ainakin tukistus oli se viimeinen juttu, mitään muuta fyysistä kuritusta en ole saanut. Ja eikä ollut jokapäiväistä todellakaan, vaan tukistuksen sain silloin harvoin kun olin tehnyt jotain todella tuhmaa, minkä tasan tarkkaan tiesin kielletyksi. Muuten kotona oli rakastava ja rauhallinen ilmapiiri.

Itse en ole kyllä ainakaan vielä tukistanut lapsiani, mutta en kyllä mene vannomaan ettei niin joskus kävisi. Kivittäkää vaan, mä en koe sitä kovin pahana jos se ei tosiaan ole jokapäiväistä.

Niin ja mitähän ap:n olisi pitänyt tehdä, jos kaikki muut keinot oli jo kokeiltu? Ymmärrän hyvinkin, miten 3vee uhmikseen voi mennä hermot, meillä hyvin pitkälti samanlaista hommaa...
mitä tahansa muuta kuin käyttää väkivaltaa. ei tuolla voi puolustella tukistamista, että muut keinot oli jo käytetty, enkä keksinyt muutakaan. tällä samalla vois sitten puolustella kaikkia väkivaltaa, puukotin koska en enää sanallisesti pärjännyt, ammuin kun en osannut riitaa ratkaista muutenkaan....

ja aika úseesti varmaan nämä läppäisyt ja tukistukset tehdään kun itse menettää hermonsa, voisi poistua vähäksi aikaa paikalta itse jäähtymään, niin osaa jo paremmin ja järkevämmin komentaakin.
No mutta mitä ap:n olisi pitänyt tehdä? Poistua paikalta niin että uhmis olisi saanut rauhassa sotkea?

Typerää sotkea puukotusta tai tappamista tukistukseen.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ihanpa:
Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
Hmm. Meitä on varmasti monia, joita on tukistettu lapsena ja silti ei ole mitään traumoja (minä mukaanlukien). Meillä ainakin tukistus oli se viimeinen juttu, mitään muuta fyysistä kuritusta en ole saanut. Ja eikä ollut jokapäiväistä todellakaan, vaan tukistuksen sain silloin harvoin kun olin tehnyt jotain todella tuhmaa, minkä tasan tarkkaan tiesin kielletyksi. Muuten kotona oli rakastava ja rauhallinen ilmapiiri.

Itse en ole kyllä ainakaan vielä tukistanut lapsiani, mutta en kyllä mene vannomaan ettei niin joskus kävisi. Kivittäkää vaan, mä en koe sitä kovin pahana jos se ei tosiaan ole jokapäiväistä.

Niin ja mitähän ap:n olisi pitänyt tehdä, jos kaikki muut keinot oli jo kokeiltu? Ymmärrän hyvinkin, miten 3vee uhmikseen voi mennä hermot, meillä hyvin pitkälti samanlaista hommaa...
mitä tahansa muuta kuin käyttää väkivaltaa. ei tuolla voi puolustella tukistamista, että muut keinot oli jo käytetty, enkä keksinyt muutakaan. tällä samalla vois sitten puolustella kaikkia väkivaltaa, puukotin koska en enää sanallisesti pärjännyt, ammuin kun en osannut riitaa ratkaista muutenkaan....

ja aika úseesti varmaan nämä läppäisyt ja tukistukset tehdään kun itse menettää hermonsa, voisi poistua vähäksi aikaa paikalta itse jäähtymään, niin osaa jo paremmin ja järkevämmin komentaakin.
No harvemmin kai kukaan lastaan ampuu. Vaikka tokihan näitä on. Ja jos on kyse aikuisten välisistä jutuista, niin asia on vähän eri. Lapsen kasvatuksesta ja teoista on huoltaja vastuussa, aikuisesta riitakumppanista ei.

Ja järkevämmin komentaa? Mitäs se on? Mikä on kolmevuotiaan mielestä järkevästi komennettu?
 
vieras
Minusta kaikenmaailman kasvatusoppaat voisi heittää suoraan roskikseen, kun ihmiset lukevat niitä ihan liian orjallisesti ja aina vedottaan että siellä ja siellä sanotaan niin, missä on nykypäivän ihmisten maalaisjärki, se on kadonnut aivan kokonaan.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Huhhuh.
Ottaakaapa Kaisa hyvä illalla miehes kanssa tukistelumatsi, revitte toisia hiuksista minkä kerkeette. Mieti sitten miten hyvältä tuntuu!!! Ja jos mies on selkäsaunan kannalla niin antaakapa sitä selkäsaunaa toisillenne miten paljon kuin sielu sietää.

Mutta jättäkää herranjumala 3v lapsi pois noin sairailta jutuilta. Kukaan lapsi ei ansaitse tukistamista eikä selkäsaunaa!
Siis niinkin sairas juttu nyt on tapahtunut kuin niskavilloista nyppäisy. Piiskaa ei tule koskaan saamaan. En nyt tiedä miks meidän pitäisi alkaa toisiamme piiskaamaan, vaikka voishan se olla kivaakin.

Sitä tässä ihmettelen, että kun kaikkea on koitettu, niin miksi, oi miksi, sen pitää olla se tukistus mikä toimii!?

Kertokaa mulle, mitä sen tilalle?
Kyllä tukistaminen on melko paha fyysinen väkivallan teko. Sekä se on nykyään Suomen laissa kiellettyä!

Tietysti tukistaminen toimii, koska lapsi pelkää ja sen vuoksi tottelee. Äitiähän vois seuraavaksi löydä tai kuristaa.

Suosittelen tätä sivua, josta voit saada jotain tilalle:
http://www.alalyolasta.fi/
Hei, tässä oli hyvä osio; Kekseliäs kasvattaja, pitääkin tutustua paremmin. Siellä oli mm. vinkkinä kassajonossa riehumiseen, että pitää lasta sylissä tai kädestä ja hoitaa ostokset loppuun. ja että uhkailu yms. on turhaa. Tätä mä kokeilen! Turhaan oon uhonnu ja motkottanu, otan vain kiinni aina kun alkaa riehumaan. Ei varmaan kauaa jaksa riehua, mutta onpahan kurissa.

Muihinkin juttuihin kun löytäis vinkkejä..

 
:'(
Minua tukistettiin, läpsittiin yms. lapsena. Kerrankin muistan, että niskassani oli verta tukistamisen jälkeen. Muistan sen hysteerisen itkun ja pelon, pettymyksen, vaikkei väkivalta jatkuvaa ollutkaan. En aio siirtää tapaa lapseeni, uskon ja haluan uskoa, että on olemassa muitakin keinoja kasvattaa lasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja :'(:
Minua tukistettiin, läpsittiin yms. lapsena. Kerrankin muistan, että niskassani oli verta tukistamisen jälkeen. Muistan sen hysteerisen itkun ja pelon, pettymyksen, vaikkei väkivalta jatkuvaa ollutkaan. En aio siirtää tapaa lapseeni, uskon ja haluan uskoa, että on olemassa muitakin keinoja kasvattaa lasta.
Tainnu olla turhanki kovakourasta käsittelyä. Aikunen jos tukistaa lasta tms niin pitäs muistaa että kyseessä on lapsi eikä aikunen. Ja ne tilanteet pitäs käsitellä jälkeenpäin eikä jättää asioita sikseen sen jälkeen ko on annettu sapiskaa
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :'(:
Minua tukistettiin, läpsittiin yms. lapsena. Kerrankin muistan, että niskassani oli verta tukistamisen jälkeen. Muistan sen hysteerisen itkun ja pelon, pettymyksen, vaikkei väkivalta jatkuvaa ollutkaan. En aio siirtää tapaa lapseeni, uskon ja haluan uskoa, että on olemassa muitakin keinoja kasvattaa lasta.
Ei tuo ole mitään tukistamista enää, vaan selvää väkivaltaa, tukistus on pienen pieni nippaus, josta ei todellakaan jää mitään jälkiä eikä se edes pahemmin satu, tuntuu vaan hieman inhottavalta.
 
ap
Jos joku haluais antaa vinkkejä esim. siihen kun lapsi ei kerää leluja vaan touhuaa muuta ja muut joutuvat aina keräämään. Ulos mentäessä siis. Jopa pikkusisko kerää.

Tai kun lapsi vinkuu ja kitisee joka asiasta, esim. leikkipuistossa, missä muilla sisaruksilla on kivaa?

Tai samisessa leikkipuistossa tekee kiusaa, heittää hiekkaa, vie leluja tms. Ja jäähy auttaa sen jäähyn ajan.
 

Yhteistyössä