Mitä mieltä olette? Voiko antaa lapselle huuta kaupoissa?

Mun teksti facessa (kukin voi siitä päätellä mikä mielipiteeni on):

Jaahas. Nyt olisi hyvä markkinarako: lapsiperheystävälliset kaupat, jotka eivät ole lapsivapaita ja joihin uskaltaa lapsiperheetkin saapua ilman pelkoa siitä, että lapsen mahdollisen kiukuttelun takia viikon ruokaostokset saattaisivat keskeytyä. Eiköhän lapsiperheet ole melko tärkeä asiakaskunta monelle kaupalle. Mikä kauppaketju tahtoisi profiloitua lapsiystävälliseksi jatkossa? Eiköhän riitä, että on olemassa lapsivapaita hotelleja, junavaunuja, lentoja jne.

Surullista, että moni on jo tämän uutisen takia alkanut arkailemaan kaupassa käymistä. Moni väsynyt vanhempi saa jatkossa ilmeisesti jättää vaikka täydet ostoskärryt kauppaan ja lähteä katraansa kanssa ulos. Kyllä, lapset kiukuttelevat joskus. Kyllä, lapset eivät aina osaa hallita impulssejaan kuten aikuiset. Onko sitten hyvä opettaa lapsille, että kiukuttelun takia jää vanhemmilta päivittäiset/viikottaiset ostokset tekemättä, eikös sellainen ajatus vasta pyörikin lapsen navan ympärillä?

Onko sitä ihan pakko ärsyttää itseään ja seurata lapsen kiukuttelua leluosastolla 10-15 min vieressä (kuten alkuperäisen uutisen valittavat asiakkaat), jos se aiheuttaa ylitsepääsemätöntä mielipahaa? Mihin on hävinnyt ihmisiltä ymmärrys lapsuutta kohtaan? Kuinka moni ei koskaan ole saanut lapsena kiukkukohtausta, kuinka monen lapsi ei ikinä koskaan ole kiukutellut? Mihin on kadonnut huumori, empatia ja auttamishalu? Olisi varmasti ollut positiivisempiakin tapoja puuttua lapsen käytökseen. Suuri osa lapsista varmasti hämääntyisi jo siitä, jos vieras aikuinen tulisi puhumaan ja kiinnittämään huomiota muualle. Huolestuttava merkki sukupolvien ketjujen katkeamisesta ja ikäryhmien eriytymisestä. Missä lapset jatkossa saavat harjoitella sosiaalisia tilanteita, jos heiltä viedään oikeus harjoitella normaalia sosiaalista kanssakäymistä? Olisiko mielensäpahoittajat tyytyväisiä, jos alettaisiin seuraavaksi rakentamaan lapsivapaita asuinalueita?
 
Viimeksi muokattu:
Anteeksi mutta mikä kuningatar sä olet että tulet oikein hyökkämään ihmistä joka jotain edes ymmärrä etiketistä tai kenen kultuurissa se ei ole sallitua? Mistä sä tiedät että joku vertaa sen seksiin? Itsellä ainakin ei niin sairaita ajatuksia ole päässä, mutta on varmasti sellaisia ihmisiä kenellä on jopa tälläiset ajatukset ja jo tämä hyvää syy antaa vauvalle tissiä jossain muualla kun pöydän ääressä vai miksi ei saa oma peppua nostaa sen verraan ja etsiä joku muu rauhallinen paikka ei tarvitse edes vessa olla. Tajutako että koko näkyy ei ole kaunista, ei kaikki vaan halua katsoa sen.
Vastaa nyt kysymykseen, mistä tiedät mitä kantoliinan sisällä tapahtuu?
 
Pin
Anteeksi mutta mikä kuningatar sä olet että tulet oikein hyökkämään ihmistä joka jotain edes ymmärrä etiketistä tai kenen kultuurissa se ei ole sallitua? Mistä sä tiedät että joku vertaa sen seksiin? Itsellä ainakin ei niin sairaita ajatuksia ole päässä, mutta on varmasti sellaisia ihmisiä kenellä on jopa tälläiset ajatukset ja jo tämä hyvää syy antaa vauvalle tissiä jossain muualla kun pöydän ääressä vai miksi ei saa oma peppua nostaa sen verraan ja etsiä joku muu rauhallinen paikka ei tarvitse edes vessa olla. Tajutako että koko näkyy ei ole kaunista, ei kaikki vaan halua katsoa sen.
En tiedä jos joku mielessään vertaa seksiin, mutta ei kannata sitä mulle kertoa, osaan kyllä olla aika helvetin ilkeä sellaiselle ihmiselle, jonka ajatusmaailmaa halveksin.
Tajuan ettei kaikki halua katsoa sitä, missä kohtaa sanoin etten tajua sitä? Eivät halua, voi voi.
 
Itse oletan aikuisilta hieman erilaisia käytöstapoja mitä lapsilta, he kuitenkin vasta opettelevat. Esimerkiksi taaperoni läppäsi minua kasvoihin viikko sitten ja on myös repinyt hiuksista. Jos mieheni läpsisi minua kasvoihin ja repisi hiuksista, niin olisiko se sama asia? Tai kun monella taaperoikäisellä on vaihe kun he purevat. Mitä jos mieheni purisi minua reiteen? Sama asia?
Eikö just oli selitetty että kannattaa sitten opetella lasta käyttäytymään. Ei muiden ihmisten tarvitse kärsiä muiden lasten takia. Pieni kiukutelu ei häiritse minuakaan missään, tuskin se Cittarin asiakas vähän vain kiukutellut. Luulen syystä oli saanut potkuja kaupasta. Kerran minuakin pyysivät pois kahvilasta kun lapsi heiti mukin ja lautasen lattialle ja ymmärsin sen hyvin sekä lähdin, mies vielä odottanut ulkona kun menin myös korvamaan ja itse halusin korvata ja maksa tästä että oma lapsi sen teki. Olisiko mun pitänyt sanoa vaan haista sinä kukkia, tämä on lapsi?
 
eery
Itse oletan aikuisilta hieman erilaisia käytöstapoja mitä lapsilta, he kuitenkin vasta opettelevat. Esimerkiksi taaperoni läppäsi minua kasvoihin viikko sitten ja on myös repinyt hiuksista. Jos mieheni läpsisi minua kasvoihin ja repisi hiuksista, niin olisiko se sama asia? Tai kun monella taaperoikäisellä on vaihe kun he purevat. Mitä jos mieheni purisi minua reiteen? Sama asia?
Minä taas odotan, että vanhemmat osaavat opettaa lapsilleen edes alkeellisemmat käytöstavat yleisillä paikoilla ja samalla voitte myös opetella hoitamaan tälläiset tilanteet niin ettei ulkopuolisten tarvitse puuttua.

Koko maailma pyöri sinun pikku pilttisi ehdoilla, täällä asuu muitakin ihmisiä kuin sinä ja lapsesi.
 
  • Tykkää
Reactions: Milanna85
Pin
Eikö just oli selitetty että kannattaa sitten opetella lasta käyttäytymään. Ei muiden ihmisten tarvitse kärsiä muiden lasten takia. Pieni kiukutelu ei häiritse minuakaan missään, tuskin se Cittarin asiakas vähän vain kiukutellut. Luulen syystä oli saanut potkuja kaupasta. Kerran minuakin pyysivät pois kahvilasta kun lapsi heiti mukin ja lautasen lattialle ja ymmärsin sen hyvin sekä lähdin, mies vielä odottanut ulkona kun menin myös korvamaan ja itse halusin korvata ja maksa tästä että oma lapsi sen teki. Olisiko mun pitänyt sanoa vaan haista sinä kukkia, tämä on lapsi?
Tottakai rikottu muki maksetaan jos ravintola niin vaatii ja tarjoutuisin muutenkin.

Opettele, missä jos sinne kauppaan ei saa edes tulla ääntä? Vaikka kuinka opettelisi niin jossain vaiheessa se raivo lapselle aika varmasti elämän aikana tulee, ihmelapsi jos ei ole vetänyt itkupotkuraivareita koskaan.
 
eery
Normi lasten metelöinti ja raivarit ihan okei, 15 minuutin ei okei, jolloin jo ulkopuolisten on syytä puuttua asiaan. Koska sinulla ei selvästi ole homma hanskassa. Ymmärrättekö eron ? Rajansa kaikella, raja on myös ihmisten sietokyvyllä katsoa ja kuunnella kiljumista ja raivoamista.
 
  • Tykkää
Reactions: Milanna85
Pin
Minä taas odotan, että vanhemmat osaavat opettaa lapsilleen edes alkeellisemmat käytöstavat yleisillä paikoilla ja samalla voitte myös opetella hoitamaan tälläiset tilanteet niin ettei ulkopuolisten tarvitse puuttua.

Koko maailma pyöri sinun pikku pilttisi ehdoilla, täällä asuu muitakin ihmisiä kuin sinä ja lapsesi.
Ei mulla ole tässä ollut mitään ongelmaa.

Miten voi opettaa ilman että siitä syntyy häiriötä muille? Jollekihan riittää se minuutinkin huuto joten jää sitten vain kotiin, koska Annelia ärsyttää itku ja Eemeliä häiritsee imetys.
 
Tytsi mä en vaan usko että tämä tapaus on ollut ihan norm. kiukuttelu :). Tämäkin jo kerto jotain että pakko olla 15min samassa osastolla vaikka lapsi ei saa kun raivareita siellä, siksi koska ei saa leluja. Luulen että jos ei olisi potkuja tullut niin olisivat siellä paljon enemmän vielä kun 15min. Eikö lasta kannattaa viedä pois leluosastolta tässä tapauksessa jos noin pääse käymään? Jos meillä huudetaan karkkeja niin mä vien ainakin lasta pois sieltä missä on karkit.
 
Ei mulla ole tässä ollut mitään ongelmaa.

Miten voi opettaa ilman että siitä syntyy häiriötä muille? Jollekihan riittää se minuutinkin huuto joten jää sitten vain kotiin, koska Annelia ärsyttää itku ja Eemeliä häiritsee imetys.
On ihmisiä ketkä ärsyttää kaikki mahdollista. Luulen kuitenkin täällä puhutaan asioista jotka menee yli normalia.
 
eery
Tytsi mä en vaan usko että tämä tapaus on ollut ihan norm. kiukuttelu :). Tämäkin jo kerto jotain että pakko olla 15min samassa osastolla vaikka lapsi ei saa kun raivareita siellä, siksi koska ei saa leluja. Luulen että jos ei olisi potkuja tullut niin olisivat siellä paljon enemmän vielä kun 15min. Eikö lasta kannattaa viedä pois leluosastolta tässä tapauksessa jos noin pääse käymään? Jos meillä huudetaan karkkeja niin mä vien ainakin lasta pois sieltä missä on karkit.
Juuri näin, vain luoja tietää kauan se riehuminen ja kiljuminen olisi kestänyt, jos joku ei olisi puuttunut.
 
Pin
Tytsi mä en vaan usko että tämä tapaus on ollut ihan norm. kiukuttelu :). Tämäkin jo kerto jotain että pakko olla 15min samassa osastolla vaikka lapsi ei saa kun raivareita siellä, siksi koska ei saa leluja. Luulen että jos ei olisi potkuja tullut niin olisivat siellä paljon enemmän vielä kun 15min. Eikö lasta kannattaa viedä pois leluosastolta tässä tapauksessa jos noin pääse käymään? Jos meillä huudetaan karkkeja niin mä vien ainakin lasta pois sieltä missä on karkit.
Tuossa puhuttiin "kiukuttelusta" eikä mistään järkyttävästä raivoamisesta jossa heitellään leluja ja potkitaan mummoja. Se 10 tai alle (uskoisin olevan kyllä alle) on lopulta aika pieni aika jos lapsi on suuttunut ihan tosissaan ja isä yrittänyt puhua siinä osastolla lapselle ja rauhoittaa tilannetta. Tuolla Cittarissa leluosasto on vielä ihan nurkassa.

En tiedä omasta aikarajasta koska veisin sen lapsen ulos, mutta jos raivo ei menisi miksikään hillittömäksi parkumiseksi lattialla kieriskellen niin voisin hyvinkin yrittää siinä syrjäisellä osastolla rauhoitella lasta 10 minuuttia.

Kyllähän sen muistaa itkuisen vauvan kanssa kun hän aloitti sen perinteisen itkunsa ostoskeskuksessa. Siihen ei auttanut mikään, se vauva vaan itki ja itki. Ei ketään kiinnostanut yhtään antaa edes ymmärtäväistä katsetta vaikka itkin välillä itsekin. Menivät äkkiä pois tai katsoivat ilkeästi, varmaan häirittiin heidän täydellistä päivää.
 
eery
Tuossa puhuttiin "kiukuttelusta" eikä mistään järkyttävästä raivoamisesta jossa heitellään leluja ja potkitaan mummoja. Se 10 tai alle (uskoisin olevan kyllä alle) on lopulta aika pieni aika jos lapsi on suuttunut ihan tosissaan ja isä yrittänyt puhua siinä osastolla lapselle ja rauhoittaa tilannetta. Tuolla Cittarissa leluosasto on vielä ihan nurkassa.

En tiedä omasta aikarajasta koska veisin sen lapsen ulos, mutta jos raivo ei menisi miksikään hillittömäksi parkumiseksi lattialla kieriskellen niin voisin hyvinkin yrittää siinä syrjäisellä osastolla rauhoitella lasta 10 minuuttia.

Kyllähän sen muistaa itkuisen vauvan kanssa kun hän aloitti sen perinteisen itkunsa ostoskeskuksessa. Siihen ei auttanut mikään, se vauva vaan itki ja itki. Ei ketään kiinnostanut yhtään antaa edes ymmärtäväistä katsetta vaikka itkin välillä itsekin. Menivät äkkiä pois tai katsoivat ilkeästi, varmaan häirittiin heidän täydellistä päivää.
"Isä oli 4-vuotiaan ja kouluikäisen lapsensa kanssa kaupan leluosastolla torstaina puolen päivän aikaan, kun pienempi lapsista sai raivokohtauksen."

"Äiti kertoo, että 4-vuotiaan tytön mielenosoitus saattoi kuulua pitkälle"
 
Pin
"Isä oli 4-vuotiaan ja kouluikäisen lapsensa kanssa kaupan leluosastolla torstaina puolen päivän aikaan, kun pienempi lapsista sai raivokohtauksen."

"Äiti kertoo, että 4-vuotiaan tytön mielenosoitus saattoi kuulua pitkälle"
Puhuttiin myös kiukuttelusta, minkälaisestahan nyt siis on ollut kyse. Ilmeisesti lapsi ei rikkonut mitään? En huomannut sellaista kohtaa missä olisi tuhottu jotain...
 
eery
Keskustelusta poimittua:

- Kummallista etteivät lapsen vanhemmat itse ymmärtäneet poistua paikalta jos lapsen raivokohtaus oli noinkin pitkäkestoinen. Meidän lapsillamme raja oli yksi minuutti. Sitten lähdettiin autoon rauhoittumaan, Roope kummeksuu.
 
En ymmärrä että miksi äidit aina haluavat saada muilta jotain säälipisteitä ta ymmärrystä? Jos joku ei vitsi katsoa kiukuttelivia lapsia tai imetystä ravintloissa? Miksi toisten pakko jotenkin ymmärtä äitiä ja jopa auttaa tai antaa säälipisteitä? Miksi itse äiti ei halua tajuta sen että liika on liika ja missä mitä saa tehdä tai ei saa? Vaikka minulla on neljäs lapsi niin en ole niin itsekäs että annan lapsille tehdä ihan kuin he haluavat enkä ole niin itsekäs että lähden hyvään ravintolaan ja aloitan keksen kaikkia imettää. En vitsi edes opetella lasta että saa huuta kaupoissa niin paljon kun sielu sietää jos jotain ei saa. Jos se alkaa huutamaan ja liika huutamaan niin jäähdyttämään vien todellakin ulos vaikka kuinka kiire olis, jos kerran en tee tätä ei laps edes tajua ettei näin saa käyttäytyä että on muitakin kaupoissa kun hän. Voiko sekin olla syy että mun lapset ymmärtävät ettei kaikkia saa ja missä miten pitäisi käyttäytyä? Koska on rajoja?
 
Pin
En ymmärrä että miksi äidit aina haluavat saada muilta jotain säälipisteitä ta ymmärrystä? Jos joku ei vitsi katsoa kiukuttelivia lapsia tai imetystä ravintloissa? Miksi toisten pakko jotenkin ymmärtä äitiä ja jopa auttaa tai antaa säälipisteitä? Miksi itse äiti ei halua tajuta sen että liika on liika ja missä mitä saa tehdä tai ei saa? Vaikka minulla on neljäs lapsi niin en ole niin itsekäs että annan lapsille tehdä ihan kuin he haluavat enkä ole niin itsekäs että lähden hyvään ravintolaan ja aloitan keksen kaikkia imettää. En vitsi edes opetella lasta että saa huuta kaupoissa niin paljon kun sielu sietää jos jotain ei saa. Jos se alkaa huutamaan ja liika huutamaan niin jäähdyttämään vien todellakin ulos vaikka kuinka kiire olis, jos kerran en tee tätä ei laps edes tajua ettei näin saa käyttäytyä että on muitakin kaupoissa kun hän. Voiko sekin olla syy että mun lapset ymmärtävät ettei kaikkia saa ja missä miten pitäisi käyttäytyä? Koska on rajoja?
Ei tarvitse välittää yhtään kenestäkään eikä suurin osa ihmisistä selvästi välitäkään yhtään, mutta olen sitten vain parempi ihminen. Meissä on eroja.
 
Pin
Tässä tapauksessa nimenomaan välitettiin, opettiin lapselle ja vanhemmille yhteiskunnan normipelisääntöjä ja käytöstapoja sekä rajoja.
Eiköhän se isä juuri yrittänyt sitä tehdä jos nyt ei mikään ihan tampio ollut kyseessä. Luulisi tietävän paremmin mikä tepsii oman lapsen raivoon kuin joku tuntematon. Joku 10min kiukuttelu syrjäisellä osastolla on kyllä aika pieni syy heittää isä lapsineen ulos kaupasta. :D

Jos kyseessä olisi jokin hillitön raivari, olisin vienyt aika äkkiäkin lapsen ulos. Pelkkään kiukutteluun olisin voinut hyvinkin yrittää rauhoitella ja keskustella. Vauvan parkuessa en sori vaan lähtenyt, ei se oikein tepsinyt siihen. Häiriköitiin sitten vauvan itkulla kaikkia asiakkaita, kas kun eivät heittäneet meitäkin ulos. Ko paikassakin käytiin joskus. Sama asiahan sekin kuuluisi olla, häiriötähän siitäkin tulee ja nimenomaan kovaäänistä.

4v on onneksi sen verran helppo, ettei kaupassa käymisestä ole muodostunut mitään mörköä. Ravintolasta olen vienyt ulos miettimään hetkeksi kanssani ja kerran kiukuttelun vuoksi ei menty sitten ravintolaan ollenkaan vaikka piti, vaan bussilla kotiin. Lapsi sai kyllä elämänsä raivokohtauksen siellä, huusi kurkku suorana haluavansa ravintolaan ja kieri lattioilla. Tädeillä jotka yritti siellä (ihanat ihmiset!) jutella lapselle, alkoivat nauraa. Se oli niin koomista jo että itseänikin nauratti ja nauru tarttui vähän kaikkiin ja lapsikin siitä hämmentyi.
Kyllä niistä vuosaarelaisista löytyy siis myös ihania ymmärtäväisiä ihmisiä.

Ja nyt joku kitisee miksi annoin sen lapsen kieriskellä lattioilla niin oli hieman hankalaa vaunuista pitäen pidellä yli 3-vuotiasta täydessä raivossaan.
 
eery
Minusta tässä tapauksessa toimittiin ihan oikein ja näin ajattelee myös 83% ihmisistä jotka vastasivat tuohon kyselyyn. Suomessa kuitenkin tälläisetkin jutut hoidetaan yleensä todella asiallisesti, niinkuin tässäkin tapauksessa. Muissa maissa äidit ja isät vetelevät lapsiaan avokkaalla päähän, sellainen on jo sairasta.
 
No höh, miksi mä en halua uskoa että ihan normali kiukuttelu se on ollut. Tuskin uutisia olisi tämän aihen takia jos olisi kysymys pienestä kiukuttelusta. En usko että myös monet asiakkaat vitsivät lähteä kertomaan koko asiasta henkilökunnalle jos tavallinen kiukuttelu se olisi. Aina lapset huutavat ja itkevät se kuuluu vaan, mutta on välillä aivan liika eikä kaikki jaksa sellaista. Pin, haluat kovasti että kaikki olisivat sama mieltä sun kanssa, mutta tuskin se onnistu, ei minunkaan kanssa kaikki ole sama mieltä eikä tarvitse. Opettele sinäkin käyttäytymään.
 

Yhteistyössä