Mitä mieltä olette? Voiko antaa lapselle huuta kaupoissa?

mies1harm.
Tässä vielä aiheeseen vähän yleisemmin liittyvää asiaa, ei juuri tähän kauppajuttuun kun emme siitä voi tarkemmin tietää.

Vain Suomessa vihataan lapsia - Lapset - Matka - Helsingin Sanomat

Luulen, että ko mies on nähnyt maailmaa ja erilaisia kulttuureita enemmän kuin kukaan meistä. :D

Saman havaitsin jo lennolla tänne Jenkkeihin kun muutimme väliaikaisesti. Se ero oli niin suuri, että havahduin ihan siihen. Sen huomasi jo kun lento vaihtui. Ensin oli kone täynnä suomalaisia ja muutama turisti matkalla pois, vaihdon jälkeen taisimme olla ainoita. En ollut tajunnut sitä niin selkeästi ennen koska olin jo tottunut ja positiivisena korostelin mielessäni niitä hyviä kokemuksiani. Täältä saisi vastaavia tarinoita mitä innoissani Suomessa selitin, päivittäin. :D

Se tunne kun on niin tervetullut joka paikkaan lasten kanssa on mieletön. Voisipa vain klikkailla hyviä asioita mukaan Suomeen kun sinne kuitenkin haluan takaisin. :D Ei täällä vanhemmatkaan ole niin stressaantuneen oloisia eikä ihmekään. Olkaa vaan ilosia siitä lapsiystävällisyyden määrästä jos sellaisen tittelin Suomi kerran ansaitsee.
Itse pidän ranskalaisesta yhdistelmästä kuria/auktoriteetteja ja lapsenmielisyyttä. En minäkään pidä suomalaisesta lapsenmielisyyspelosta (se on muuten aikuisten asenteissakin tunteetonta), mutten syleile myöskään jenkkiläistä näkemystä pehmeydestä elämäntapana mahdollisimman vähin vakavin auktoriteetein. Hyvä tasapaino on Ranskassa.
 
Pin
Itse pidän ranskalaisesta yhdistelmästä kuria/auktoriteetteja ja lapsenmielisyyttä. En minäkään pidä suomalaisesta lapsenmielisyyspelosta (se on muuten aikuisten asenteissakin tunteetonta), mutten syleile myöskään jenkkiläistä näkemystä pehmeydestä elämäntapana mahdollisimman vähin vakavin auktoriteetein. Hyvä tasapaino on Ranskassa.
Ei ole mitään kokemusta Ranskasta joten voi hyvinkin olla, pitääpä perehtyä. Tuossa vertasin nyt vain näitä kahta.
 
"nuuh"
[QUOTE="...";30359071]Mitäs jos imettää kaupassa KUN se toinen lapsi huutaa siinä vieressä?[/QUOTE]

No ihan ihan ensiksi soitetaan Iltalehteen. Sitten järkytytään, pöyristytään ja haukutaan kaikki Suomen kauppiaat, myyjät, äidit, vauvat ja todetaan että suomalaisilla naisilla on rumat tissit. Juttu jatkuu haastattelulla jossa "virolaistaustainen eksoottinen sylitanssija vaatii silakannahkarahoja ravintolalta takaisin koska hyviin ravintoloihin ei saa tuoda tissejä, ainakaan aitoja."
 
opiupoi
Jos mä olisin aikanaan lähtenyt temperamenttisen huutavan lapsen kanssa joka kerta kaupasta pois, kun hän huusi, en olisi käynyt pariin vuoteen kaupassa. Kun väsyin, niin sitten ajotettiin kauppareissut niin ettei lapsi ollut mukana. Kuitenkin puolison työn ja minun työn vuoksi aika monesti jouduin käymään yksin lasten kans tai mies yksin lasten kans.

Päästiin hedelmäosastolle vasta kun hyväntuulinen lapsi yhtäkkiä veti raivarit. Lopulta totuin niihin jo niin hyvin, että tiesin tasan mikä auttaa: se vaan rauhottuu joskus. Lapsi kainaloon ja keräämään tomaatteja. Toinen huutaa päästä irti. Kerroin rauhallisesti, että pääset heti kun rauhotut, etkä huuda ja riehu. Täälä ei voi paiskoa tavaroita ja huutaa. Tuota kun jaksettiin tehdä, oli meillä jossain vaiheessa hyvin kauppakelpoinen lapsi. Vieminen ulos olisi vain ollut lottovoitto: "pääsimpäs pois kun kiukuttelin".

Mä en IKINÄ katso pahalla kiukuttelevaa lasta. Mutta sitä kyllä, jos vanhempi ei toimi siinä oikein. Ja mun mielestä jos citymarketin tapauksessa vanhemmat on sanoneet (mikä nyt olikaan sitten se oikea tilanne), että et saa sitä, emme osta, katselemme vain ja lapsi huutaa, niin sitten huutaa. Ei huuda montaa kertaa, kun huomaa, ettei saa sillä mitään aikaseksi.

Ja imetys!! VOI pyhä lehmä!!! Meillä on kaikki lehdet pullollaan keikesteleviä tissimaakareita pikkurintsikoissa tai ILMAN. Meillä on yläasteellakin LAPSIA, jotka käyttää "mun tisseistä on suojattu vain 10 prosenttia" -toppeja. Ja kaikki tämä hyväksytään, mutta hellan tuutelis kun joku menee IMETTÄMÄÄN lastaan, eli tekemään sitä, mihin ne tissit on tarkotettu, niin siitä saada vuosisodalla puheenaihetta lehtiin ja joka paikkaan!! Hyi sinä irstas äiti, imetit lastasi! Wou sitä kuuma kissa, paljastaisitko viimesetki 10 prosenttia tisseistäsi. Oi ihana maailma!!!
 
lapset kiukuttelevat, mutta se miten vanhempi siihen suhtautuu on kaiken a ja o. Se että jauhetaan 15min. Paikoillaan voi voi ja aiai, niin johan siinä menee muiltakin hermot. Toiset taas ottaa nappulan kainaloon ja jatkaa ostoksia tai painelee ulos. Kaikki riippuu niin aikuisesta.
 
Minua ei häiritse kaupassa muiden huutavat muksut, menen menojani. Mutta oi juma miten häiritseekään jos oma mukelo laittaa konserttia. Yleensä pari kertaa "varoitan"; yritän laukaista tilanteen, huomion muualle tms. Ja jos ei auta niin silloin mentiin jo kohti parkkipaikkaa.

Imettäminen julkisilla paikoilla, ravintolassa on ok, ei aiheuta minkäälaisia näärännäppyjä!
 
"Rainbow"
Mihin on hävinnyt ihmisiltä ymmärrys lapsuutta kohtaan? Kuinka moni ei koskaan ole saanut lapsena kiukkukohtausta, kuinka monen lapsi ei ikinä koskaan ole kiukutellut?
Minulla oli sellaisena viisivuotiaana niin massiivinen raivokausi meneillään, että oksat pois. Jos en saanut tahtoani läpi, niin hermot meni välittömästi. Osan näistä raivokohtauksista muistan elävästi ja siksi en todellakaan voi tuomita tuota Citymarketissa raivonnutta lasta.

Lapsen vanhemmat ovat kuitenkin toinen juttu. Omat vanhempani ovat nyt myöhemmin sanoneet minulle, että silloin viisivuotiaana olin välillä niin hankala, että minua ei yksinkertaisesti voinut ottaa mukaan oikein minnekään. Silloin kuitenkin kun pääsin mukaan kauppaan, ravintolaan, tms. ja menetin hermoni, niin jäivätkö vanhempani näihin paikkoihin hengailemaan ja odottelemaan raivokohtaukseni loppumista? No eivät todellakaan jääneet vaan poistuivat näistä paikoista allekirjoittanut kainalossa niin nopeasti kuin suinkin pystyivät.

En siis luonnollisestikaan pysty käsittämään tämän tapauksen vanhempia. Minkälainen vanhempi ei tajua poistua kaupasta raivoavan lapsen kanssa vaan antaa tenavan mesota julkisella paikalla 10-15 MINUUTTIA? Minkälainen masokisti on ihan tosissaan sitä mieltä, että ei sivullisena häiriintyisi jonkun lapsen loppumattomasta rääkymisestä tai että 10-15 min ei ole pitkä aika raivota? Newsflash: kyllä se nyt vaan on. Se on ihan liian pitkä aika. Joku tässä ketjussa tosin epäili, että oliko lapsen raivokohtaus todella niin pitkä kuin valittaneet asiakkaat väittivät. Hei haloo. Tuskinpa tässä kuitenkaan mistään ihan pikkukitinästä oli kyse, kun kerta henkilökunta otti valitukset vakavasti ja kehotti isää joko rauhoittamaan tilanteen tai poistumaan kaupasta.

Muutenkin nämä vanhemmat vaikuttivat Iltalehden jutun perusteella vähän omituisilta. Viittaan nyt siis tähän Iltalehden kirjoitukseen: "Äiti kertoo, että 4-vuotiaan tytön mielenosoitus saattoi kuulua pitkälle, mutta hän ihmettelee kaupan toimintaa tilanteessa. Kyseessä oli kuitenkin lapsille suunnattu osasto." Siis WTF? Eli leluosastolla on siis tämän äidin mielestä ihan OK antaa lapsen raivota? Entäs jos siellä leluosastolla oli paikalla muitakin lapsia, jotka pelkäsivät tätä raivoavaa tenavaa? Ai niin, mutta eihän sellaista voi ottaa huomioon, kun pikku halimussukalla on oikeus näyttää tunteensa.

Sori nyt vaan, mutta en pysty mitenkään käsittämään, mikä tässä jutussa on näille vanhemmille (tai täällä kommentoiville tyypeille) epäselvää. Isä ei tajunnut itse poistua kaupasta, kun pikku halimussukka sai hermoromahduksen ja rääkyi 10-15 min putkeen, niin että muut asiakkaat häiriintyivät, joten luonnollisesti kaupan henkilökunnan täytyi puuttua tilanteeseen. Case closed.
 
vieraas
Itse ainakin lähden jos lapsi huuta liika. Vaikka meillä on opitettu jo niin ettei kiukutella, kun tietävät he mitä tästä tulee ja tulee se että lähdemme pois. Samoin olen tätä mieltä että imetys hyvissä ravintoloissa on inhottava ja vaikka itsellä on neljäs tulossa, niin on ällöä katsoa samalla kun syö toisten tissejä.

Tiukka tuomio kaupassa kiukutteleville lapsille: Ulos vain!
Peesi
Joko vauva syntynyt?
 
v.ier.
[QUOTE="hmmmmm";30364414]Ja SINÄKÖ sen määräät? :D :D :D

Kuule, meilläpä imetys kuuluu ruokapöytään, ihan niinkuin mikä tahansa muukin syömistoiminto. Että sinä voit mennä kotiis jos haluat.[/QUOTE]

Voitte siellä teillä imettää ihan vapaasti, mutta ravintoloissa ei ole hyvien tapojen mukaista syödä tai syöttää muillekaan omia eväitä =)
 
hmmmm
Voitte siellä teillä imettää ihan vapaasti, mutta ravintoloissa ei ole hyvien tapojen mukaista syödä tai syöttää muillekaan omia eväitä =)
Yksikään ravintola ei voi kieltää rintamaidon syöttämistä sylivauvalle :D Eli ihan jatkossakin aion imettää lastani myös ravintolassa, sinä voit siitä vapaasti ajatella ihan mitä tahansa taikka vaikka pullauttaa silmäs ulos järkytyksestä :D

kiitos nauruista.
 

Yhteistyössä