Mitä mieltä olette? Voiko antaa lapselle huuta kaupoissa?

Pin
Minusta tässä tapauksessa toimittiin ihan oikein ja näin ajattelee myös 83% ihmisistä jotka vastasivat tuohon kyselyyn. Suomessa kuitenkin tälläisetkin jutut hoidetaan yleensä todella asiallisesti, niinkuin tässäkin tapauksessa. Muissa maissa äidit ja isät vetelevät lapsiaan avokkaalla päähän, sellainen on jo sairasta.
En yhtään ihmettele tuota prosenttia, Suomessa nyt halutaan höykyyttää perheitä ihan milloin vaan. Vaikka kyseessä olisi ollut joku paljon pienempi asia, prosentit olisi hyvin todennäköisesti alkaneet kasilla. Se inho mitä lapsia kohtaan jo muodikkaastikin tunnetaan, on hyvin yleistä. Lapset ei saisi syödä näkyvästi, eikä kuulua ollenkaan. Riittää jo puheenpulputuskin useille, sekin ärsyttää. Lennoillakin lasten kuuluisi kiltisti hiljaa istua useita tunteja tai muuten "vanhempia ei kiinnosta". Vauvat ei saisi itkeä, ei syödä eikä oikeastaan näkyä ollenkaan. Vanhemmat ei saisi olla koskaan väsyneitä ja virheellisiä, koska "mitäs hankit". Eikä kenestäkään tarvitsisi välittää koska "mitäs hankit". Jos jou itkee niin tuhahdetaan vaan tilanteissa joissa se ystävällinen pieni ele tekisi hyvää, mieluummin ihmetellään "miksi mun pitäis, höh". On myls yleisesti ihan hyväksyttävää kertoa "vihaavansa lapsia".
Onneksi kuitenkin on niitä ihaniakin ihmisiä jotka muistan aina lämmöllä. :)

Vaikea sanoa tuosta tapauksesta kun ei tiedä mitä kukakin on tehnyt. Toki jos lapsi on vain parkunut täyttä kurkkua isän vain tuijottaessa hiljaa niin ehkä ihan hyväkin, mutta kyllä kommenteistakin huomaa taas jälleen kuinka tuossakin leimataan lapsi vaikka miksikä, vaikka ainakin lapsen puolesta tuollainen on ihan normaalia.
 
  • Tykkää
Reactions: Wc Ankka
Pin
No höh, miksi mä en halua uskoa että ihan normali kiukuttelu se on ollut. Tuskin uutisia olisi tämän aihen takia jos olisi kysymys pienestä kiukuttelusta. En usko että myös monet asiakkaat vitsivät lähteä kertomaan koko asiasta henkilökunnalle jos tavallinen kiukuttelu se olisi. Aina lapset huutavat ja itkevät se kuuluu vaan, mutta on välillä aivan liika eikä kaikki jaksa sellaista. Pin, haluat kovasti että kaikki olisivat sama mieltä sun kanssa, mutta tuskin se onnistu, ei minunkaan kanssa kaikki ole sama mieltä eikä tarvitse. Opettele sinäkin käyttäytymään.
Niin eli eri mieltä sinun kanssasi ei saa olla? :D
 
eery
Minä olen mielipiteeni asiasta sanonut, eikä se tule mihinkään muutumaan, ne voi lukea noista aikaisemmista kommenteista. Rupeaa tämä keskustelu toistamaan itseään eikä jaksa samoja asioita toistaa, öitä.
 
Miksi ei saa olla? Just minä sanoin ettei kaikki ole sama mieltä mun kanssa ja tuskin raivostun sen takia.

En myös ymmärrä missä on niin että lapsille ei saa olla lapsi tai kaikki hyökkävät lapsiin tai lapsiperheisin? Mitä pahaa on jos lapsille opitetaan rajoja? Mä ainakin rakastan sen verran lapsia että rajoja meillä on siksi. Jos annan joka asiaan suhteen vaan olla, ei lapsista tulee mitään hyvää, siksi mä olen aikuinen ja opastan omia lapsia eteenpäin, sekä jos liika kiukuttellaan yritän kunnioittaa muitakin, tuskin se on niin kamala tai pahaa asiaa jos haluan kunnioittaa muita ja asettaa rajoja omille lapsille missä mitä saa.
 
Pin
Miksi ei saa olla? Just minä sanoin ettei kaikki ole sama mieltä mun kanssa ja tuskin raivostun sen takia.

En myös ymmärrä missä on niin että lapsille ei saa olla lapsi tai kaikki hyökkävät lapsiin tai lapsiperheisin? Mitä pahaa on jos lapsille opitetaan rajoja? Mä ainakin rakastan sen verran lapsia että rajoja meillä on siksi. Jos annan joka asiaan suhteen vaan olla, ei lapsista tulee mitään hyvää, siksi mä olen aikuinen ja opastan omia lapsia eteenpäin, sekä jos liika kiukuttellaan yritän kunnioittaa muitakin, tuskin se on niin kamala tai pahaa asiaa jos haluan kunnioittaa muita ja asettaa rajoja omille lapsille missä mitä saa.
Joo meilläkin on rajat.
 
Minä olen mielipiteeni asiasta sanonut, eikä se tule mihinkään muutumaan, ne voi lukea noista aikaisemmista kommenteista. Rupeaa tämä keskustelu toistamaan itseään eikä jaksa samoja asioita toistaa, öitä.
Totta on ettei se keskustelu muutu mihinkään :). Täällä kans meen pian nukkumaan, kunhan vaan supistukset loppuvat edes pikkasen, kun taas pari tuntia sitten ne alkoivat :mad:
 
Mun on pakko jollai tavalla muuta ajatukset kai imetyksen suhteen ainakin :). En tiedä voinko sen tehdä. Koska kun mietin en ole itse täydellinen enkä tulee olemaan, niin ehkä olisi kiva jos ko asiaa myös ei olisi minulle noin kiusallinen.
 
Pin
Tässä vielä aiheeseen vähän yleisemmin liittyvää asiaa, ei juuri tähän kauppajuttuun kun emme siitä voi tarkemmin tietää.

Vain Suomessa vihataan lapsia - Lapset - Matka - Helsingin Sanomat

Luulen, että ko mies on nähnyt maailmaa ja erilaisia kulttuureita enemmän kuin kukaan meistä. :D

Saman havaitsin jo lennolla tänne Jenkkeihin kun muutimme väliaikaisesti. Se ero oli niin suuri, että havahduin ihan siihen. Sen huomasi jo kun lento vaihtui. Ensin oli kone täynnä suomalaisia ja muutama turisti matkalla pois, vaihdon jälkeen taisimme olla ainoita. En ollut tajunnut sitä niin selkeästi ennen koska olin jo tottunut ja positiivisena korostelin mielessäni niitä hyviä kokemuksiani. Täältä saisi vastaavia tarinoita mitä innoissani Suomessa selitin, päivittäin. :D

Se tunne kun on niin tervetullut joka paikkaan lasten kanssa on mieletön. Voisipa vain klikkailla hyviä asioita mukaan Suomeen kun sinne kuitenkin haluan takaisin. :D Ei täällä vanhemmatkaan ole niin stressaantuneen oloisia eikä ihmekään. Olkaa vaan ilosia siitä lapsiystävällisyyden määrästä jos sellaisen tittelin Suomi kerran ansaitsee.
 
Tässä vielä aiheeseen vähän yleisemmin liittyvää asiaa, ei juuri tähän kauppajuttuun kun emme siitä voi tarkemmin tietää.

Vain Suomessa vihataan lapsia - Lapset - Matka - Helsingin Sanomat

Luulen, että ko mies on nähnyt maailmaa ja erilaisia kulttuureita enemmän kuin kukaan meistä. :D

Saman havaitsin jo lennolla tänne Jenkkeihin kun muutimme väliaikaisesti. Se ero oli niin suuri, että havahduin ihan siihen. Sen huomasi jo kun lento vaihtui. Ensin oli kone täynnä suomalaisia ja muutama turisti matkalla pois, vaihdon jälkeen taisimme olla ainoita. En ollut tajunnut sitä niin selkeästi ennen koska olin jo tottunut ja positiivisena korostelin mielessäni niitä hyviä kokemuksiani. Täältä saisi vastaavia tarinoita mitä innoissani Suomessa selitin, päivittäin. :D

Se tunne kun on niin tervetullut joka paikkaan lasten kanssa on mieletön. Voisipa vain klikkailla hyviä asioita mukaan Suomeen kun sinne kuitenkin haluan takaisin. :D Ei täällä vanhemmatkaan ole niin stressaantuneen oloisia eikä ihmekään. Olkaa vaan ilosia siitä lapsiystävällisyyden määrästä jos sellaisen tittelin Suomi kerran ansaitsee.
Tuskin vain lapsiin se kohdistu, täällä ei myöskään saa olla erilainen ja muutenkin pakko olla näkymätön ja aina hiljaa vain.

Itse kuitenkin olisi se muu maa tai Suomi haluan että lapsi oppi missä ja miten saa olla. Se on hyvää itse lapselle. Itse en lähde ikinä valittamaan jos joku huuta pää sinisenä, mutta pahaa olo tulee siksi kun näen miten aikuinen ei pystyy antamaan tai näyttämään rajoja.
 
Pin
Tuskin vain lapsiin se kohdistu, täällä ei myöskään saa olla erilainen ja muutenkin pakko olla näkymätön ja aina hiljaa vain.

Itse kuitenkin olisi se muu maa tai Suomi haluan että lapsi oppi missä ja miten saa olla. Se on hyvää itse lapselle. Itse en lähde ikinä valittamaan jos joku huuta pää sinisenä, mutta pahaa olo tulee siksi kun näen miten aikuinen ei pystyy antamaan tai näyttämään rajoja.
Joo kuten suurin osa haluaa ja antaakin ne rajat. Rajat on myös sillä lapsella hyvin hyvin todennäköisesti jonka näet kiukuttelemassa, vaikka ihmiset tykkääkin vedellä hirveitä johtopäätöksiä saadakseen tuntea itsensä vähän paremmaksi. Kaikkii lapsiin ei myöskään toimi samat asiat vaikka meillä onkin helposti käsiteltäviä leikki-ikäisiä.
 
Mun mielestä voi katsoa peiliin, jos LAPSEN itkeminen/kiukuttelu järkyttää niin paljon, että sen takia pitää lähteä valittamaan kaupan työntekijöille. Olisi aivan eri juttu, jos lapsi varastaisi/rikkoisi/käyttäytyisi kovin väkivaltaisesti tms.
 
Mun mielestä voi katsoa peiliin, jos LAPSEN itkeminen/kiukuttelu järkyttää niin paljon, että sen takia pitää lähteä valittamaan kaupan työntekijöille. Olisi aivan eri juttu, jos lapsi varastaisi/rikkoisi/käyttäytyisi kovin väkivaltaisesti tms.
No tämä valittaminen on minunkin mielestä ihan järjetöntä. Mutta se että lapsille olisi hyvää olla rajoja ja aikuisten olisi hyvää ymmärtä ettei 15min raivoa samassa paikassa tee lapselle edes hyvää. Ähh... mä lähden nyt nukkumaan, en enää ymmärrä paljon mitään, eikä supistukset loppuu...
 
[QUOTE="V ieras";30357447]Miksi ne vauvat ylipäätään tarvii ottaa mukaan sinne ravintolaan? Eikö voi ajatella kanssaruokailijoita vähän pidemmällekin ja jättää sen vauvan kotiin jonkun muun hoitoon siksi aikaa kun käy syömässä? Vaikka se vauva on omasta mielestä niin suloinen ja ihana niin ei muut sitä välttämättä niin näe.[/QUOTE]

Anna mun kaikki kestää. Miksi jonkun häiriintyjän oikeudet menisi vauvan ja äidin oikeuksien edelle? Pitääkö vammaisten, vanhusten, teini-ikäisten ja humalaistenkin jäädä ravintoloista pois, jos mua sattuu häiritsemään? Vauva on ihminen siinä missä muutkin ja pieni vauva kuuluu äitinsä kainaloon ja ravintolat eivät ole lapsiperheiltä kiellettyjä vaikka kuinka niin toivoisit. Voi jäädä itse kotiin, jos muut ihmiset aiheuttavat harmistusta.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="V ieras";30357491]Se imetys kun ei ole kaikille se häiritsevä juttu vauvoissa. Toiset ei ylipäätään halua nähdä niitä vauvoja. Voi olla ettei he tykkää lapsista tai on lapsettomuusongelmaa ja menee ruokahalut kokonaan kun viereiseen pöytään astelee joku tuore äiti pienen vauvansa ja tuttipullonsa kanssa. Pelkkä vauvojen näkeminen tai äänten kuuleminen voi häiritä sitä kotiäitiä joka kerrankin pääsee aikuisporukalla syömään parempaan ravintolaan.

Miksi sulla on vauvasi kanssa oikeus pilata heidän ruokailunsa sen sijaan että jättäisin vauvan vain kotiin vaikka mummon hoitoon?[/QUOTE]

Olethan provo? Siis anteeksi mitä? Ihmisillä ei ole oikeutta kulkea julkisilla paikoilla siksi, että joku ei heistä tai heidän naamastaan pidä? Aikamoisen ihmisoikeuksia loukkaavaa puhetta. Aina löytyy joku, joka ei pidä "rumista" ihmisistä/lapsista/nuorista/vammaisista/vanhuksista/keski-ikäisistä jne. joten tehdäänkö busseissa/kaupoissa/ravintoloissa ja kaikilla kotien ulkopuolisilla alueilla kulkeminen ja oleilu samantien vaikka laittomaksi?
 
Mulla ei ole mitään sitä vastaan, että lapsiperheet näkyy ja kuuluu katukuvassa. Itsekin olen pesuettani kuskannut kaupoissa, ravintoloissa, lentokoneessa, junassa eikä he aina ole ihan mallikelpoisesti käyttäytyneet.

Mutta. Lapsiltakin voi vaatia käytöstapoja. Jos lapsi huutaa ja kiukkuaa vartin leluosastolla, se ääni ei rajoitu vain sinne vaan kaikuu kyllä koko kaupassa. Siinä vaiheessa jos vanhemmat ei ymmärrä toimia, on ihan asiallista kaupan/ravintolan henkilökunnan taholta puuttua. Siinä yrityksessä kun asioi muitakin ihmisiä ja kaikille pitäisi pyrkiä takaamaan asiointirauha.
 
"äide"
Ko ketjua en jaksanut lukea läpi, mutta kommentoinpa silti..
Meillä ei ainakaan toiminut tämä, että lähdetään ulos kaupasta kun lapsi saa hepulit. Lapsi kun inhosi kaupassa käymistä ja siitä siis seurasi vaan se, että alotti hepulit jo suunnilleen kaupan nähdessään. Tajusi siis, että tällä täältä pois päästään. Oli pakko vaan ottaa tiukka linja, että täältä ei lähdetä ennen kuin ostokset on tehty, raivosit miten vaan. Sori kauheasti kanssa shoppailijoille, mutta näin se vaan oli tehtävä. Ja sillä se homma myös lähti pikku hiljaa toimimaan.

Ja imetyksestä sen verran, että hoitoalan ihmisenä sanoisin ettei nyt herranen aika ketään voi pakottaa syömään julkisessa vessassa! Ihmiset on kyllä välillä älyttömiä. Yksi potilaani (menee vähän aiheen sivuun) kertoi kuinka hänet oli pyydetty poistumaan vessaan mittamaan verensokeria ja pistämään insuliinia ravintolassa (huomaamatta toki yritti homman hoitaa). Hän oli valittanut asiasta ravintolan johtoon ja saikin isot pahoittelut. Ehkä ravintoloihin sitten tarvitaan erikseen joku "vetäytymishuone" imetykselle ja muille luonnollisille/tarpeellisille toimenpiteille. Mutta ei vessaan!
 
"Mymy"
Ennemmin annan lapsen huutaa kaupassa uhmaansa kun ostan sen legopaketin/jäätelön/karkkipussin, mistä huuto lähti. Kyllä nuo ovat oppimaan päin, että kaupassa huutaminen on turhaa, kun sillä ei mitään saa. Tietysti lapsen uhmaitku on rasittavaa, sekä minusta että ohikulkijoista. Ei se silti ole syy hiljentää lapsi keinolla millä hyvänsä tai poistua kotiin ilman ostoksia syömään eioota.

Jos jotakuta häiritsee imetys niin paljon, ettei kestä edes nähdä huivin takana olevaa lasta ravintolassa TAI se lapsen uhmahuuto kaupassa niin paljon että reissu menee pilalle TAI lapsen itku yleensäkin missä hyvänsä ahdistukseen asti, niin ongelma on hänen omansa. Itse sille pitää jotakin tehdä, eikä vaatia koko ympäristöltä itkuttomuutta, uhmattomuutta ja imettämättömyyttä.

Suomessa ei kuulu etikettiin imetyksen piilottaminen täydellisesti näkyvistä.
 
ryslandia
Miksi milanna lapsi huuta ja sina olla kuin maailma napa.

Joku huuta ei voi päätä missä olla, lapsi ei vitsi olla hilja voi olla ehkä piile. Ole kauppa älä puhu, ei sinu pisnes pilale huuta mene
 

Yhteistyössä