Mitä mieltä siitä, että kerjäläisille annettiin 300 € per hlö

  • Viestiketjun aloittaja "vakkari harmaana"
  • Ensimmäinen viesti
"realisti"
Mun mielestä pahinta hyssyttelyä on se, että EU sallii jatkuvasti Romanian valtion kohdella romaneja niin kuin se kohtelee. Sinne annetaan kaiken maailman rakennerahoja romanien tilanteen parantamiseksi, mutta rahat menee ihan muualle. Eikä asialle tehdä mitään!
Samalla tavallahan on iät ja ajat tehty venäläisille.
Suomalaiset on vähän selkärangattomia näiden asioiden suhteen.

Ja vielä: se, että arvostelee maahanmuuttopolitiikkaa ei tee kenestäkään rasistia. Se, että on arvostelee ihmisiä vain ja ainoastaan siksi, että ovat ulkomaalaisia/eri värisiä/sitä kamalaa pohjasakkaa, SE tekee ihmisestä rasistin. Ja nämä asiat olisi aivan äärimmäisen tärkeää erottaa toisistaan, että saataisiin rakentavaa keskustelua/tulosta, ja karsittaisiin kaikki sekoilut ja kiihkoilut pois.
 
Nalle ja napa
[QUOTE="realisti";22539208]Samalla tavallahan on iät ja ajat tehty venäläisille.
Suomalaiset on vähän selkärangattomia näiden asioiden suhteen.

Ja vielä: se, että arvostelee maahanmuuttopolitiikkaa ei tee kenestäkään rasistia. Se, että on arvostelee ihmisiä vain ja ainoastaan siksi, että ovat ulkomaalaisia/eri värisiä/sitä kamalaa pohjasakkaa, SE tekee ihmisestä rasistin. Ja nämä asiat olisi aivan äärimmäisen tärkeää erottaa toisistaan, että saataisiin rakentavaa keskustelua/tulosta, ja karsittaisiin kaikki sekoilut ja kiihkoilut pois.[/QUOTE]

Anteeksi, siis miten on tehty venäläisille? Missä?

Ja rasismista/kiihkoilusta on mun mielestä turha tässä puhua, tämä keskustelu ei ole rasisimia nähnytkään. Harvinaisen asiapitoista, toistaiseksi. Kerrankin. :)
 
"Rouva"
[QUOTE="No niin";22539109]Katsoitkos sen dokumentin Romanian romaneista, tuli muutama kk sitten? Kyllä heillä on omaakin osuutta tähän jatkuvaan kurjuuteensa.
Siinä mm. näytettiin, kun Espanjassa purettiin laiton leiri.
Siellä asuville romaneille annettiin mahdollisuus muuttaa asuntolaan, joissa joka perheelle tarjottiin asunto ja ylläpito. Edellytyksenä, että perheen jokainen oppivelvollisuusikäinen lapsi käy koulua joka päivä ja vanhemmat alkavat joko opiskella ammatteihin, tai ottavat vastaan heille tarjotut työpaikat. Ainoastaan VIISI perhettä otti vastaan tämän tarjouksen! Muut, useat kymmenet ihmiset lähtivät johonkin perustamaan uutta leiriä.
Tässä dokkarissa kerrottiin myös heidän tavoistaan.
Kuinka tyttöjä naitetaan 13-14- vuotiaina, erityisen arvokas oli vaimo joka oli hyvä taskuvaras ja tällaisesta maksettiin suuret myötäjäiset.
Ehkäisyä ei sallittu eikä käytetty. Lapset opetettiin varastamaan jo pienestä pitäen, aniharva päästi edes lapsensa kouluun.[/QUOTE]

:( Enpä ole nähnyt ko dokkaria, kuulostaa tosi kurjalle. Se mitä aiemmin kerroin keski- ja itäeuroopan romaneista, perustuu siihen, mitä itse olen siellä asuessani nähnyt. En "tunne" heikäläisiä sen syvemmin. Kaitpa heidän on vaikeaa irrottautuaa vuosisatojen elämäntavasta, mene ja tiedä. Surullista, että eivät ole ottaneet apua vastaan.
 
"realisti"
Anteeksi, siis miten on tehty venäläisille? Missä?

Ja rasismista/kiihkoilusta on mun mielestä turha tässä puhua, tämä keskustelu ei ole rasisimia nähnytkään. Harvinaisen asiapitoista, toistaiseksi. Kerrankin. :)
Rasismin mainitsin vain kun joku sanoo että tällainen tekee hänestä rasistin.

Venäjälle on syydetty rahaa, avustuksia ja rakennustarvikkeita Suomen, mutta myös muun Euroopan toimesta vaikka kuinka paljon. Siellä ne rajalla lahoaa.
 
äiti 44 v
Tästä viestiketjusta tulee mieleen muutamat viime talven tapahtumat, jolloin useammankin kerran tuli baari-illan aikana kannettua huolta niistä, jotka lähtivät yksin ja räkäkännissä kompuroimaan ennätyspakkasiin.

Tälläisellä pikkupaikkakunnalla siitä tuli aika nopeasti normi, että kun huomasi jonkun kompastelevan kapakan ovea kohti tolkuttomassa tuubassa, niin ensin nopea kysely, että tunteeko kukaan tota, ja jos ei tuttavaa löytynyt, niin joku lähti saattamaan ja katsomaan että tyyppi ...

Miten väärin ja naivia tämän kaltainen hyysääminen sitten on? Tietysti voi ajatella, että pitääkö sitä kenenkään juoda itseään sellaiseen kuntoon, ettei satavarmasti pääse kotiin, ja jos nyt rehellisiä ollaan, niin aika moni näistä tyypeistä oli kyllä varmasti tuilla eläviä alkoholisteja, eli "yhteiskunnan elättejä."

Tämänkin ketjun keskustelu alkaa kääntyä siihen että toisia saa kyllä auttaa, mutta vain niin että apu on valvottua, ja vain kerran. Mun mielestä apua pitää antaa, aina kun joku selkeästi on sen tarpeessa...

Myös tollaiset "no jos sä nyt kerran rakastat niitä niin paljon, niin mikset ota niitä kotiis asumaan ja pistä niihin kaikkia rahojas"-tyyppinen kommentointi on omituista. Kukin auttaa oman kapasiteettinsä mukaan, sehän on ihan selvä. En vaan siedä sellaista ajattelua että hädänalaisuus tekee ihmisestä huonon.
On eri asia tuntea yhteisöllisyyttä pikkukylällä, kuin kuvitella, että koko maailma on se pikkukylä.

Ja se on fakta että Suomessa on tuhansia asunnottomia alkoholisteja nytkin tuolla ulkona, heistä ei kukkahattutädit välitä. Heille ei sympatioita heru kansaltakaan. Jos rappukäytävästä tälläinen nukkumasta löytyy, ulos ajetaan. Mutta annas olla kun Romanian romani palelee, suvikset kyynelehtivät tämän sydänkouraisevan köyhyyden edessä ... Suomijuoppo saa kuolla, romanille ei saa tulla edes kylmä. Romani on niin romanttinen ja tarunhohtoinen, rassukkaparka nyyh... Puliukot haisevat!!!! :( HYI! Perkeleen sossupummit, työnvieroksujat, JUOPOT! Eikä niiden hyysäämisestä saa edes poliittisia irtopisteitä, Päivi Lipponenkaan... (tosin pahasti meni pieleen hänen viimeisin irtopinnayrityksensäkin :D)

Jos apua pitää antaa AINA, kun joku on selkeästi sen tarpeessa, niin unohda auttamiset "omien resurssejen mukaan"... Maailmassa on niin paljon avuntarvitsijoita (ihan oikeitakin eikä vain näitä feikkikerjäläisiä ja somppuja) että kaikki omaisuus lihoiksi vaan eikä riitäkään...

Sitäpaitsi, ne maailman TODELLISET köyhät ja hädänalaiset, jotka apua oikeasti tarvitsevat, HE EIVÄT IKINÄ TULE PÄÄSEMÄÄN SUOMEEN ASTI APUA KERJÄÄMÄÄN! Ja tämä on kivenkova FAKTA, ei mitään tunteellista paatosta.
 
"suski"
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;22539138:
Et sä voi juutalaisvainoilla perustella sitä että meidän pitää syöttää täällä feikkikerjäläiset ja karvaperseiset "somalisotalapset" etc...

Tai voithan sä väittää, mutta ei kannata, koska silloin kukaan ei luule sua tyhmäksi vaan tietää että sä olet tyhmä... :D
Vähän keskittymistä lukemiseen, kiitos.

Neith väitti, että romanien ongelmat Romaniassa ovat täysin itse aiheutettuja. Mä vastasin, että myös natsi-Saksan juutalaisten ongelmat olivat osaksi itseaiheutettuja. Niitä Neith tuskin kuitenkaan hyväksyy semmoisenaan. Linkissä kerrottiin romani- ei juutalaisvainoista.

Enkä mä ole missään vaiheessa perustellut kenenkään syöttämista vaan sitä, että miksi on hyvä asia, että Romanian romanit saadaan pois Suomesta suhteellisen pienellä summalla.
 
"Neith"
mulla homma töksähtää tähän:

saan palkkatuloja 30 000€ niistä maksan veroja 6900€
niillä rahoja, kuten muidenkin maksamia käytetään tiettyihin asioihin, palveluiden tuottamiseen, tukien maksamiseen jne. se on asia mitä ei voi muuttaa ja on hyvä että palveluja ym tarjotaan, mutta sitten kun noista rahoista pitää käyttää x määrä eu:n määrittelemiin avustuksiin, x määrä käytetään pakolaisiin ja huomataan että veroina kerätyt rahat eivät riitä.. ryhdytään kiristys toimiin, palveluita huononnetaan ja veroja korotetaan.. sitten mä maksankin veroja tuosta samasta palkasta 7800€ eli maksan enemmän ja palveluni huonontuvat ja mulla pitäisi olla hyvä mieli asiasta?
no, jälleen kasvaa se summa millä pitää auttaa muualta tulleita tai muualla olevia ja taas kiristetään, palveluita vähennetään ja veroja nostetaan, aletaan harkitsemaan etujen maksamisille/palveluille tulorajoja (koska kun tienaa tarpeeksi hyvin niin on varaa maksaa..)
sitten masankin siitä samaisesta 30000€ veroja 9000€ palvelut on radikaalisti heikentyneet ja sen lisäksi joudun maksamaan sellaisita palevluista jotka ovat olleet ennen ilmaisia.. ja tästä kaikesta mun tulisi olla tyytyväinen? voinhan mä aina lohduttautua sillä että nyt on autettu sitten x määrää ihmisiä joilla ei itsellään ole intressejä korjata asioita omassa maassaan, tehdä töitä elämisensä eteen ja niillä rahoilla on myös sitten autettu jotain toista valtiota jolla se taloudenpito ei ole onnistunut.. ja jostain kumman syystä mä en ole asiasta tippaakaan onnellinen

noi luvut on siis nyt vain esimerkkejä, jokainen meistä näkee palkkanauhoistaan sen mitä maksaa ja jokainen voi laskea mikä on se vaikutus kun veroprosenttia nostaa.. ja jokainen varmasti huomaa sen miten ne oman kunnan palvelut heikkenevät
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22539186:
Tähän mun on pakko sanoa, että kun omat romanit alkavat pikkuhiljaa oppia tavoille, niin otetaan sitten koulutettavaksi lauma muita.....

Koen olevani huono ihminen, mutta mua ärsyttää, ärsyttää niin suunnattomasti, kun ei valtion apu ja raha riitä vaikka tuikitärkeän reumasairaalan avustamiseen mutta kerjäläisille löytyy, kreikan lainaan ja muihinkin vissiin. Apua tarvitseva on apua tarvitseva, mutta joku roti- siinä laumassa kun on niin paljon sellaista ainesta joka mun puolestani sais pysyä siellä mistä on tullutkin.

Polttakaa roviolla tai kivittäkää, mielipiteeni vasta alkaa muodostua.
Jostain syystä mua ei korpea Romanian köyhät yhtään. Kyllä ne tänne hyvin mahtuu, ne mitä täällä nyt jo on.
En o perehtynyt asiaan, että millasta ainesta ne sitten on. Olen vaan nähnyt dokumentteja siitä, millasta niillä ihmisillä Romaniassa on, ja senverran täytyy todeta että niihin oloihin en sallis ketään palautettavan.

Muuten olen hyvinkin kaikenlaisten massojen tänne vyörymistä vastaan.. mutta ei mua romanialaiset häiritse mitenkään.
kakspiippunen juttu. Ei mulla oikeestaan ole mitään mielipidettä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
äiti 44 v
[QUOTE="realisti";22539295]Rasismin mainitsin vain kun joku sanoo että tällainen tekee hänestä rasistin.

Venäjälle on syydetty rahaa, avustuksia ja rakennustarvikkeita Suomen, mutta myös muun Euroopan toimesta vaikka kuinka paljon. Siellä ne rajalla lahoaa.[/QUOTE]

Venäjä on luonnonrikas maa. On maaperässä metalleja, öljyä/maakaasua ja muita rikkauksia. On viljavia maita ja vesistöjä. Jos niillä menee huonosti, niin ei se köyhyydestä ainakaan johdu.
 
"Rouva"
Anteeksi, siis miten on tehty venäläisille? Missä?

Ja rasismista/kiihkoilusta on mun mielestä turha tässä puhua, tämä keskustelu ei ole rasisimia nähnytkään. Harvinaisen asiapitoista, toistaiseksi. Kerrankin. :)
Samaa mieltä, paitsi tuo 44-v äiti-ihminen käyttää inhottavaa kieltä ja on kyllä käyttänyt rasistisiakin ilmauksia. Tulee ikävä sävy hyvään keskusteluun!
 
"jaa"
Muuten olen hyvinkin kaikenlaisten massojen tänne vyörymistä vastaan.. mutta ei mua romanialaiset häiritse mitenkään.
Ainoa ryhmä (ehkä somalien lisäksi), joka ei edes yritä esittää, että haluaisi joskus tehdä töitä? Minusta tänne saa tulla kuka vaan, jolla on suunnitelma, miten päästä elämässään eteenpäin olematta pummi. Koskee myös suomalaisia.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;22539345:
Venäjä on luonnonrikas maa. On maaperässä metalleja, öljyä/maakaasua ja muita rikkauksia. On viljavia maita ja vesistöjä. Jos niillä menee huonosti, niin ei se köyhyydestä ainakaan johdu.
Sama juttu esim Afrikassa. Vaikka mitä rikkautta ois tarjolla, mutta kun ihmiset ovat tyhmiä kuin vasemman jalan saappaat, niin eivät saa mitään muuta aikaiseksi kuin sotia.
 
...
[QUOTE="Rouva";22539272]:( Enpä ole nähnyt ko dokkaria, kuulostaa tosi kurjalle. Se mitä aiemmin kerroin keski- ja itäeuroopan romaneista, perustuu siihen, mitä itse olen siellä asuessani nähnyt. En "tunne" heikäläisiä sen syvemmin. Kaitpa heidän on vaikeaa irrottautuaa vuosisatojen elämäntavasta, mene ja tiedä. Surullista, että eivät ole ottaneet apua vastaan.[/QUOTE]

Musta on hyvä muistaa, että ihminen arvoineen muuttuu suhteessa hyvinvointiin ja sivistykseen. Mitä enemmän ympärillä on puutetta ja pelkoa, sitä vähemmän tehdään esimerkiksi pitkän tähtäimen suunnitelmia, pohditaan eettisiä kysymyksiä ja ajatellaan muiden kuin oman itsensä senhetkistä hyvinvintia. Tän tyyppinen "henkinen taantuminen" on yleistä myös esimerkiksi ääriolosuhteissa työskentelevillä (suomalaisillakin) rauhanturvaajilla, jolloin älykkäätkin ihmiset saattavat esim. kehittää lapselliselta tuntuvaa suhteetonta vihaa kokonaisia kansoja kohtaan. Se on jonkinlainen puolustusmekanismi. Romaniassa stressitekijöitä on ihmisten arjessa niin paljon, että sitä on vaikea tästä hyvinvointiyhteiskunnan vinkkelistä edes tajuta.

Ehdottomasti ongelman ydin on Romanian yhteiskuntarakenteessa.
 
"realisti"
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;22539345:
Venäjä on luonnonrikas maa. On maaperässä metalleja, öljyä/maakaasua ja muita rikkauksia. On viljavia maita ja vesistöjä. Jos niillä menee huonosti, niin ei se köyhyydestä ainakaan johdu.
Venäjällä on järkyttävää köyhyyttä riippumatta niistä luonnonvaroista. Siellä kun nuo varat ei ihan jakaudu sille tavalliselle kansalle. Ja rikkauksista huolimatta rahaa/tarvikkeita on sinne syydetty muualta. Kukaan ei vaan viitti tehdä mitään niillä.
 
Nalle ja napa
[QUOTE="vieras";22539380]Sama juttu esim Afrikassa. Vaikka mitä rikkautta ois tarjolla, mutta kun ihmiset ovat tyhmiä kuin vasemman jalan saappaat, niin eivät saa mitään muuta aikaiseksi kuin sotia.[/QUOTE]

Hmm. Ei ihan toimi tuo vertaus. Tietyissä Afrikan maissa on rikkaat luonnonvarat, mutta ne ovat pääasiassa ulkomaisten yritysten omistuksessa. Miten kävisi ja miten maailma suhtautuisi, jos niitä lähdettäisiin asein (?) kansallistamaan.
 
Nalle ja napa
Musta on hyvä muistaa, että ihminen arvoineen muuttuu suhteessa hyvinvointiin ja sivistykseen. Mitä enemmän ympärillä on puutetta ja pelkoa, sitä vähemmän tehdään esimerkiksi pitkän tähtäimen suunnitelmia, pohditaan eettisiä kysymyksiä ja ajatellaan muiden kuin oman itsensä senhetkistä hyvinvintia. Tän tyyppinen "henkinen taantuminen" on yleistä myös esimerkiksi ääriolosuhteissa työskentelevillä (suomalaisillakin) rauhanturvaajilla, jolloin älykkäätkin ihmiset saattavat esim. kehittää lapselliselta tuntuvaa suhteetonta vihaa kokonaisia kansoja kohtaan. Se on jonkinlainen puolustusmekanismi. Romaniassa stressitekijöitä on ihmisten arjessa niin paljon, että sitä on vaikea tästä hyvinvointiyhteiskunnan vinkkelistä edes tajuta.

Ehdottomasti ongelman ydin on Romanian yhteiskuntarakenteessa.
Hieno kommentti. Toivottavasti kaikki jaksavat lukea ajatuksella. Ihan viimeistä lausetta myöten.
 
Lunatic
[QUOTE="jaa";22539371]Ainoa ryhmä (ehkä somalien lisäksi), joka ei edes yritä esittää, että haluaisi joskus tehdä töitä? Minusta tänne saa tulla kuka vaan, jolla on suunnitelma, miten päästä elämässään eteenpäin olematta pummi. Koskee myös suomalaisia.[/QUOTE]

Ai no pitää varmaan sitten lähteä Ruotsiin. Ei ole oikein suunnitelmia nyt.
 
Lunatic
Musta on hyvä muistaa, että ihminen arvoineen muuttuu suhteessa hyvinvointiin ja sivistykseen. Mitä enemmän ympärillä on puutetta ja pelkoa, sitä vähemmän tehdään esimerkiksi pitkän tähtäimen suunnitelmia, pohditaan eettisiä kysymyksiä ja ajatellaan muiden kuin oman itsensä senhetkistä hyvinvintia. Tän tyyppinen "henkinen taantuminen" on yleistä myös esimerkiksi ääriolosuhteissa työskentelevillä (suomalaisillakin) rauhanturvaajilla, jolloin älykkäätkin ihmiset saattavat esim. kehittää lapselliselta tuntuvaa suhteetonta vihaa kokonaisia kansoja kohtaan. Se on jonkinlainen puolustusmekanismi. Romaniassa stressitekijöitä on ihmisten arjessa niin paljon, että sitä on vaikea tästä hyvinvointiyhteiskunnan vinkkelistä edes tajuta.

Ehdottomasti ongelman ydin on Romanian yhteiskuntarakenteessa.
Juuri näin.
 
"Rouva"
[QUOTE="vieras";22539380]Sama juttu esim Afrikassa. Vaikka mitä rikkautta ois tarjolla, mutta kun ihmiset ovat tyhmiä kuin vasemman jalan saappaat, niin eivät saa mitään muuta aikaiseksi kuin sotia.[/QUOTE]

:O Eiköhän tässä nyt taas joku muu osoittanut omaavansa saman älykkyysosamäärän saappaan kanssa, kuin afrikkalaiset...

Oletko käynyt peruskoulun? Ja opiskellut siellä historiaa? Voiko olla vielä joku AIKUINEN ihminen olemassa, joka ei tiedä, MIKSI Afrikassa ei käytetä luonnonvaroja oikein? Miksi siellä viljellään vain vientiin tarkoitettuja tuotteita ja miksi ulkomaalaiset omistavat kaikki timanttikaivokset ja plantaasit Afrikasta?
 
"Neith"
Juuri näin.
ja se ongelmako ratkeaa sillä että otetaan romanialaisia tänne?
ratkeaako yhdenkään maan ongelmat sillä että ihmiset muuttavat muualle?
ja mihin vedetään se raja että kuinka suuri osa siitä väestöstä voi muuttaa muualle..

sehän olisikin helppoa jos ongelmat ratkeasivat niin simppelisti, afrikan nälänhätäkin ratkeaa sillä että siirretään ne milhjoonat ihmiset suomeen.. vai onko sittenkin niin että ne ongelmat kasvavat suomessa järkyttäviksi ja tilanne ei parane afrikassa yhtään?
 
Lunatic
[QUOTE="Neith";22539481]ja se ongelmako ratkeaa sillä että otetaan romanialaisia tänne?
ratkeaako yhdenkään maan ongelmat sillä että ihmiset muuttavat muualle?
ja mihin vedetään se raja että kuinka suuri osa siitä väestöstä voi muuttaa muualle..

sehän olisikin helppoa jos ongelmat ratkeasivat niin simppelisti, afrikan nälänhätäkin ratkeaa sillä että siirretään ne milhjoonat ihmiset suomeen.. vai onko sittenkin niin että ne ongelmat kasvavat suomessa järkyttäviksi ja tilanne ei parane afrikassa yhtään?[/QUOTE]

Ei ratkea ei, mutta täytyykö muutamasta romanialaisesta stressiä ottaa.
 

Yhteistyössä