Mitä pakkoruotsi oli sinulle?

  • Viestiketjun aloittaja "Qaz"
  • Ensimmäinen viesti
"Qaz"
En minäkään usko, että Ruotsi olisi mitenkään hankala kielenä. Puhun useita kieliä ja niiden oppiminen on ollut minulle helppoa.

Ylä-asteella alkanut ruotsin opetus opetti lähinnä sen, että ruotsalaiset on homoja. Ja sen seurauksena poistui ruotsista kotoisin olevat slangisanat kielestä.
 
"Rouva"
[QUOTE="Qaz";21950663]Minulle se oli kuuden vuoden koulutus ruotsalaisten halventamiseksi. Kuusi vuotta haukuttiin Ruotsia ja Ruotsalaisuutta.

Itse kieltä en oppinut oikeastaan yhtään.[/QUOTE]

Kuka halvensi, opettaja/opetus? Vai oppilaat?

Minulle ruotsinkielen opiskelu oli suomenruotsalaisuuden opiskelua. Ei ruotsalaisuuden. Meille siis koulussa opetettiin suomenruotsia, ei oikeaa ruotsia.

Minä liputan aina kieltenopiskelun puolesta, siitä ei ole koskaan mitään haittaa, mutta sen pitäisi kyllä olla vapaaehtoista.
 
Non compos mentis
Aine, jossa oli parhaat opettajat. Takuulla ja joka koulussa. Tiukkoja tätejä, jotka antoivat tarpeeksi läksyjä ja ottivat kaikki mukaan tunneilla. Kaikki, mitä kieliopista tiedän, on peruja ruotsintunnilta.
 
"Siili"
Luin ruotsia vapaaehtoisesti jo ala-asteelta, englanti on aina tullut luontevammin ja "ilmaiseksi". Ruotsin opiskelu oli ihan ok ja opettajat hyvät läpi kaikkien käymieni koulujen. Kannatan kuitenkin vapaaehtoisuutta/-valinnaisuutta.
 
"Qaz"
[QUOTE="Rouva";21950807]Kuka halvensi, opettaja/opetus? Vai oppilaat?

Minulle ruotsinkielen opiskelu oli suomenruotsalaisuuden opiskelua. Ei ruotsalaisuuden. Meille siis koulussa opetettiin suomenruotsia, ei oikeaa ruotsia.

Minä liputan aina kieltenopiskelun puolesta, siitä ei ole koskaan mitään haittaa, mutta sen pitäisi kyllä olla vapaaehtoista.[/QUOTE]

Opettaja, oppilaat ja opetus halvensi Ruotsia ja ruotsalaisuutta.

Suomenruotsalaisuutta ei koulussa käsitelty mitenkään. Ainoastaan jotain sellaista oli puheissa, että kaikki hurripaskat pitäisi laittaa ahvenanmaalle ja pommittaa hengiltä.
 
Ääneen lukemista, liikaa r-kirjaimia r-vikaiselle, opettaja joka tykkäsi kuunnella r-vikaisen sönkötystä, välitunnit ruotsintunnin jälkeen kuunnellen erilaisia imitaatioita r-vikaisen ruotsin sönkötyksestä. Ah koulu, kuinka sitä kaipaankin.:heart:
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;21950838:
Ääneen lukemista, liikaa r-kirjaimia r-vikaiselle, opettaja joka tykkäsi kuunnella r-vikaisen sönkötystä, välitunnit ruotsintunnin jälkeen kuunnellen erilaisia imitaatioita r-vikaisen ruotsin sönkötyksestä. Ah koulu, kuinka sitä kaipaankin.:heart:
Onko Ruotsin kielessä r-kirjain?
 
näin
Varmasti näin. Olisi multa ainakin jäänyt työpaikat saamatta, jos en ruotsia olisi osannut.
Olen minäkin jälkikäteen sen kielikokeen suorittanut. Otti 4 viikkoa intensiiviopetusta. Opettaja sanoi heti alkuun, että ette tule kieltä koskaan tarvitsemaan ja sitä teille ei tässä ajassa edes yritetä opettaa. Tarkoitus on vain saada porukka läpi kokeesta.

Ja 17 oppilaasta meni kaikki läpi. Osa ei osannut tullessa juuri sanaakaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja näin;21950861:
Olen minäkin jälkikäteen sen kielikokeen suorittanut. Otti 4 viikkoa intensiiviopetusta. Opettaja sanoi heti alkuun, että ette tule kieltä koskaan tarvitsemaan ja sitä teille ei tässä ajassa edes yritetä opettaa. Tarkoitus on vain saada porukka läpi kokeesta.

Ja 17 oppilaasta meni kaikki läpi. Osa ei osannut tullessa juuri sanaakaan.
Mun mielestä on väärin sanoa, ettei koskaan tule tarvitsemaan jotain kieltä. Sitä ei koskaan tiedä mihin päin maata työllisyystilanteen takia joutuu muuttamaan.
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;21950864:
Kyllä ruotsinkielessä on r-kirjain. :)
Olisiko hyvää esimerkkisanaa?

Minulle on jäänyt mielikuva, että se ruotsalainen r olisi aina jotain epämääräistä. Että esim. Ruotsi lausuttaisiin ruotsiksi jotenkin niinkuin svääje.
 

Yhteistyössä