Mitä pakkoruotsi oli sinulle?

  • Viestiketjun aloittaja "Qaz"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Rouva";21951267]Se on mun mielestä hassua, että Suomesta löytyy suomenruotsalaisia jotka eivät OSAA suomenkieltä. Olen törmännyt länsirannikolla tällaisiin, ihan nuoriinkin ihmisiin. Tai sitten eivät halua osata... Kait heillä on kuitenkin koulussa vastaavasti pakkosuomea?[/QUOTE]

On. Sanoisin, että heillä kyse periaatteesta tai haluttomuudesta puhua suomea. Jokainen minun tuntemani suomenruotsalainen osaa kyllä myös suomea.
 
"vieras"
Se oli mielenkiintoinen aine kunhan pääsin toisen open kanssa jyvälle. Vanhalla asteikolla todistuksessa oli 10. Se ei ollut edes minulle pakkoruotsia, vaan todella pidin siitä, kuten muistakin kielistä.
 
"Qaz"
Näin sen pitää mennäkin. Kiistely kielistä, niiden opiskelusta ja osaamisesta on kiistelyä makuaisoista.
Pakkoruotsilla ei ole mitään tekemistä kielen oppimisen kanssa. Ehkä sillä tunnilla nostetaan kansallista identiteettiä alentamalla ja halventamalla naapurimaalaisia. Voi sillä olla ryhmäyttäväkin vaikutus. Kielen opettelemista se ei ole.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja näin;21950784:
Se on hieman eri asia. Täällä idässä ei ole yhtään Ruotsia puhuvaa.
savo

Eipä niin, mutta ei teidänkään puheestanne mitään tolkkua saa ilman savon tai karjalankielen koulutusta. Tosin sama pätee raumalaisiin.
 
[QUOTE="Qaz";21951300]Pakkoruotsilla ei ole mitään tekemistä kielen oppimisen kanssa. Ehkä sillä tunnilla nostetaan kansallista identiteettiä alentamalla ja halventamalla naapurimaalaisia. Voi sillä olla ryhmäyttäväkin vaikutus. Kielen opettelemista se ei ole.[/QUOTE]

Jos ei ole halua tai motivaatioa opiskella kieltä (ja kulttuuria) niin ei sitä myöskään kunnolla opi.
 
"vieras"
[QUOTE="Rouva";21951267]Se on mun mielestä hassua, että Suomesta löytyy suomenruotsalaisia jotka eivät OSAA suomenkieltä. Olen törmännyt länsirannikolla tällaisiin, ihan nuoriinkin ihmisiin. Tai sitten eivät halua osata... Kait heillä on kuitenkin koulussa vastaavasti pakkosuomea?[/QUOTE]

Jos asuu tuolla rannikolla (Närpiön seutu esim.) keskellä ihmisiä, jotka puhuvat ruotsia ja katsoo Ruotsin tv-kanavia, niin ei siinä suomi paljoa päähän tartu. Monet lähtevätkin opiskelemaan Ruotsiin. Toki monella voi olla asennevamma siinä missä suomenkielisilläkin. Etelä-Suomessa on eri asiassa, koska suomeen törmää kaikkialla.

Tuosta ruotsin r-kirjaimesta, että periaatteessa r-kirjain löytyy, mutta sen lausunta on eri murteissa monenlaista. Esim. Skånessa r-kirjain on lähellä tanskalaisten ärrää. Nykyäänhän Ruotsissa on murteet "muotia", uutisissakin saa toimittaja puhua omalla murteellaan (ei tietenkään ihan leveintä kieltä, pitäähän siitä selvää koko maassa) vaikka 90-luvulla yritettiin puhua yleiskieltä. Minusta nuo murteet ovat ihania.
 
"Rouva"
Ja toimii toisinkin päin: periaatteessa kaikilla peruskoulun käyneillä suomenkielisillä on valmiudet pärjätä arjessa ruotsiksi, vaan moniko viitsii edes yrittää?
Ihan totta muuten. Puhumattakaan englannin kielen käyttämisestä, jonka luulisi sujuvan vielä helpommin kuin ruotsin. Olen ainakin kymmenen kertaa ollut vieressä, kun esim. kassa tai kahvilatyöntekijä ei suostu puhumaan englantia asiakkaalle, vaikka ikänsä puolesta taatusti osaisi.
 
"Rouva"
[QUOTE="vieras";21951483]Jos asuu tuolla rannikolla (Närpiön seutu esim.) keskellä ihmisiä, jotka puhuvat ruotsia ja katsoo Ruotsin tv-kanavia, niin ei siinä suomi paljoa päähän tartu. Monet lähtevätkin opiskelemaan Ruotsiin. Toki monella voi olla asennevamma siinä missä suomenkielisilläkin. Etelä-Suomessa on eri asiassa, koska suomeen törmää kaikkialla.

[/QUOTE]

Eli siinä missä suomenkielisten on opiskeltava pakkoruotsia ja sitä myöten meidän oletetaan osaavaan ruotsia, ei samaa voi odottaa suomenruotsalaisilta? Eli että osaisivat edes muutaman sanan suomea?
 
"Joo"
Harmittaa etten koulussa panostanut kieliin, kun nyt niitä sitten aikuisiällä saa kaiken maailman kansalaisopiston kursseilla (maksullisilla!) käydä kertaamassa. Ei sitä joskus lukioiässä tajunnut että ruotsin osaaminen voi olla ehtona moneen työpaikkaan. Esim. julkisella sektorilla virkamiesruotsin suorittaminen on usein kelpoisuusehto. Samaten rannikolla työskentelevälle monesti ruotsia osaava menee ohi ummikkohakijasta.

Enemmän mä ruotsia olen työssä tarvinnut kun vaikka historiaa. Ok, viimeksi mainittu on yleissivistystä mutta ei minusta kouluaineen tarpeellisuuden mittari oo se tarviiko sitä työssä vai ei.
 
0wtubv
[QUOTE="Marilii";21952718]Mulle tuli hurriviha. Jos pakosta joudun ruotsinlaivalle niin muutun punajuuren väriseksi kuullessani svenskatalandea.
[/QUOTE]

Onneksi sinne ei pakosta joudu. Meidän isäntä ei tykkää homoilusta, joten sitä ei sinne perseenrassaajien maahan saa.
 
Niinpäti
Kidutusta ja esti minua opiskelemasta sitä kieltä mitä halusin, pitkään vihasin ruotsalaisia ja suomenruotsalaisia sydämmeni kyllyydestä ja inhosin heitä, mutta onneksi olen jo antanut heille anteeksi.
 
Niinpäti
[QUOTE="Joo";21952556]Harmittaa etten koulussa panostanut kieliin, kun nyt niitä sitten aikuisiällä saa kaiken maailman kansalaisopiston kursseilla (maksullisilla!) käydä kertaamassa. Ei sitä joskus lukioiässä tajunnut että ruotsin osaaminen voi olla ehtona moneen työpaikkaan. Esim. julkisella sektorilla virkamiesruotsin suorittaminen on usein kelpoisuusehto. Samaten rannikolla työskentelevälle monesti ruotsia osaava menee ohi ummikkohakijasta.

Enemmän mä ruotsia olen työssä tarvinnut kun vaikka historiaa. Ok, viimeksi mainittu on yleissivistystä mutta ei minusta kouluaineen tarpeellisuuden mittari oo se tarviiko sitä työssä vai ei.[/QUOTE]

Pitäisiköhän tuolle epäkohdalle tehdä jotain, itseäni lähinnä vituttaa koko kaksikielisyys ja kuinka moni pätevä suomalainen ei saa duunia tämäntakia.
 
"Tiina"
[QUOTE="Qaz";21950663]Minulle se oli kuuden vuoden koulutus ruotsalaisten halventamiseksi. Kuusi vuotta haukuttiin Ruotsia ja Ruotsalaisuutta.

Itse kieltä en oppinut oikeastaan yhtään.[/QUOTE]

Aine muiden joukossa. Kielet on rikkaus.
 

Yhteistyössä