Miten ihmisillä voi olla varaa asua Helsingissä?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Ihanaa kuinka helppoa. Ja oletuksena että kaikilla työssäkäyvillä on päiväkoti-ikäisiä lapsia :LOL:
Keksin montakin työpaikkaa, jossa mennään kuudeksi töihin. Se ei aina ole oma valinta, missä käy töissä.
Ja pk-seudulla on vuoropäiväkoteja, puoliso voi olla vauvan kanssa kotona, kaikilla ihmisillä ei ole lapsia, ainakaan päivähoidossa.

Sinä siis lähtisit kotoa julkisilla klo 5.27 mennäksesi töihin seitsemäksi, vaikka autolla voisit lähteä tuntia myöhemmin. En muuten ihan heti usko tähän.
Juu en mäkään, jos minä jostain ihme syystä muuttaisin Helsinkiin, katsoisin kyllä asunnon sijainnin niin että on joka paikkaan järkevät kulkuyhteydet eli varmaankin juna tai metro kulkisi hyvin läheltä. Katsoisin myös työpaikan sen verran että olisi muutakin kriteeriä kuin että palkkaa saa. Oman auton varmasti laittaisin pois, ne mitä autoa sitten tarvisi, tulisi halvemmaksi vaikka vuokrata auto. Mutta tuskinpa tulen sinne muuttamaan, mutta varat muuttamiseen tulisi autoista, joten saisin samantasoisen asunnon kuin täältäkin.
 
"vieras"
Terve taas! :)

Mä ajoin mun 3 500€ maksaneella autolla juurikin parin vuoden ajan 1200km viikossa ja korjaamolla se ei seissyt päivääkään. Mies vaihtoi siihen aina välillä öljyt ja 2 kertaa vuodessa renkaat. Lisäksi kerran vaihtoi toisen ajovalon polttimen. Nykyään ajelen huomattavasti vähemmän kun asun maalla, mutta edelleen auto toimii kuin unelma. Lisäksi auto menettää aina arvoaan, mutta kun ei lähtötilanteessakaan ollut sitä paljoa niin, rahaa on jäänyt paljon kaikkeen muuhun kivaan, kuten esim. matkusteluun. Ja voisin pitää kolmea autoa varalla, mutta silloin tuskin matkustelisin samassa mittakaavassa. :)
Olipas sulla tuuria ettei mennyt koko auto sököksi, remmienkin vaihtoväli on mennyt ainakin kerran ohitse tuossa kahdessa vuodessa.
 
[QUOTE="vieras";22868171]Olipas sulla tuuria ettei mennyt koko auto sököksi, remmienkin vaihtoväli on mennyt ainakin kerran ohitse tuossa kahdessa vuodessa.[/QUOTE]

Jaa.. mun automallissa hihnanvaihtoväli on 168,000km tai 7 vuotta eli ei mun tuuri nyt niin ihmeellistä ole ollut. =)
 
Ollaan asuttu keskustassa ja nyt paritalossa melkein Espoon rajalla. Ei nämä hinnat meistä ole tuntuneet niin kamalilta kun ollaan tehty tarkkoja laskelmia eikä todellakaan olla maksettu ylimääräistä. Meidän perhetuttu on kiinteistöalalla joten hänen kautta ollaan asiat hoidettu ja saatu paljon halvemmalla kuin "naapuriasunto".
Olen myös asunut pienemmillä paikkakunnilla, esim Keski-Suomessa ja siellä sitten menee rahaa bensaan koska julkinen liikenne ei toimi yhtä hyvin kuin Stadissa, täällähän autoa ei tarvitsisi ollenkaan. Myös ruoka on kaupoissa halvempaa, olen nimittäin tehnyt vertailuja ja kyllä pk-seudulla ruoka on halvempaa, myös bensan hinta muuttuu kalliimmaksi Lahden pohjoispuolella. Ja juuri tuo jos laskee sen että jättää auton kokonaan pois kun muuttaa tänne, niin siinähän on iso säästö kun jää bensat, vakuutukset ja verot pois.
 
"juu"
[QUOTE="vieras";22868135]Juu en mäkään, jos minä jostain ihme syystä muuttaisin Helsinkiin, katsoisin kyllä asunnon sijainnin niin että on joka paikkaan järkevät kulkuyhteydet eli varmaankin juna tai metro kulkisi hyvin läheltä. Katsoisin myös työpaikan sen verran että olisi muutakin kriteeriä kuin että palkkaa saa. Oman auton varmasti laittaisin pois, ne mitä autoa sitten tarvisi, tulisi halvemmaksi vaikka vuokrata auto. Mutta tuskinpa tulen sinne muuttamaan, mutta varat muuttamiseen tulisi autoista, joten saisin samantasoisen asunnon kuin täältäkin.[/QUOTE]

Ja sitten sä oot aina just tossa tilanteessa onnellisesti lopun elämääs, kun sehän on vaan valintakysymys?
 
Huom harmaana
[QUOTE="vieras";22868135]Juu en mäkään, jos minä jostain ihme syystä muuttaisin Helsinkiin, katsoisin kyllä asunnon sijainnin niin että on joka paikkaan järkevät kulkuyhteydet eli varmaankin juna tai metro kulkisi hyvin läheltä. Katsoisin myös työpaikan sen verran että olisi muutakin kriteeriä kuin että palkkaa saa. .[/QUOTE]

Jep, kuten teki kaverikin ostaessaan talon Espoosta työpaikan läheltä.
Tuli sitten Nokialla yt:t ja uusi työ onkin sitten Tuusulassa ja oli onnellinen kun sen sai. Kaikki kun eivät voi valita kymmenestä työpaikasta. Niin se elämä muuttuu.
 
"qwer"
[QUOTE="vieras";22864032]En vaan ymmärrä että mitä mahtavaa ja luksusta on asua ahtaassa kerrostalokolmiossa kiireen ja saasteiden keskellä, kun vastaavasti voisi asua pienessä kaupungissa uudehkossa omakotitalossa, tepastella omalla pihalla. Samat peruspalvelut löytyy melkeimpä kaikista yli 20000 asukkaan kaupungista kun sieltä helsingistäkin. Voi asua kaupungissa missä on kaikki mitä ihminen tarvii, mutta silti luonnon keskellä.[/QUOTE]

Meitähän on niin monenlaisia. Kaikki eivät kaipaa omaa taloa, omaa pihaa, hiljaisuutta ympärilleen. Jotkut viihtyvät kaupungin vilinässä, jopa keskustassa. En minä, itse asun Helsingissä luonnon keskellä, mutta joku muu.
 
"qwer"
Kaikissa paikoissa on hyvät ja huonot puolensa, mä en ainakaan tiedä edes mitään täydellistä paikkaa. (Jos tietäisin, haluaisin heti sinne!) Työpaikathan ne täällä Helsingissä osan pitää, tai pk-seudulla. Asuminen ON kallista ja tilanpuutetta lähes joka perheellä, mutta pakko tarttua taas tällaiseen mua ärsyttävään seikkaan.

Aina kun katson telkusta jotain asuntoaiheisia ohjelmia, oli ne sitten jotain remppaohjelmia tai esim. tänään tullut Tehtävä lähiössä, niissä on esillä just joku tosi hulppee (ainakin hinnaltaan) kämppä, eikä juuri koskaan mitään taviskerrostaloasuntoa. Miksi ihmeessä? Tänäänkin kun esiteltiin Helsingin lähiöitä ohjelmassa, oli siinä sitten perheasuntona kaksikerroksinen rivari, olisko ollut 7 huoneen asunto. Just joo, tosi tyypillinen perheasunto!
Mut siinähän esitellään joka kerta eri lähiö. Meidän lähiössä on vain yksi kerrostalo ja kymmeniä rivi- ja paritaloja. Siellä rivari on aika tyypillinen koti. Tosin ei noin iso.
 
"vieras"
Jep, kuten teki kaverikin ostaessaan talon Espoosta työpaikan läheltä.
Tuli sitten Nokialla yt:t ja uusi työ onkin sitten Tuusulassa ja oli onnellinen kun sen sai. Kaikki kun eivät voi valita kymmenestä työpaikasta. Niin se elämä muuttuu.
Ja sielläpäin kun nuo talokaupat on riivatun kiven alla, että ei kannata vaihtaakaan parempien kulkuyhteyksien luokse. Meillä mennään elämässä muutenkin eteenpäin, ei me olla mitenkään tähän mörskään sidottuja, sitten kun siltä tuntuu että on vaihdon aika, niin on vaihdon aika. Mekin muutetaan sitten mun työpaikkakaupunkiin kun mies löytää soppelin firmanpaikan sieltä, ei me aiota autolla 300 km päivässä kovin kauan ajella. Sitten varmaan riittää yksi auto ja ne rahat sitten käytetään parempaan taloon mitkä siitä jää ja tietenkin säästöt tulee sitten taas ajankohtaisiksi sijoittaa uuteen isompaan ja parempaan taloon, täälläpäin valitettavasti vain pitää olla hinta aika matala että tönönsä saa myytyä.
 
"qwer"
[QUOTE="vieras";22867236]Kerroppa yksikin työpaikka missä vuorotyöt päättyisivät/alkaisivat muuna ajankohtana kuin 6-24, jolloin julkiset kulkevat ihan varmasti joka paikkaan?[/QUOTE]

Esim. lentoasema.
 
"qwer"
[QUOTE="vieras";22867709]Ja moneen kertaan on jo tedettu että se ei ole realistinen aika mennä kello kuudeksi töihin, kosa et saa edes lapsiasi päiväkotiin kello 5.00. Tuskin sinäkään keksit alaa jossa päivävuoro alkaisi 6.00 Lähdetään siitä että bussiliikenne alkaa hyvin 6.00 ja sitten sinä menet joko 7 tai 8 töihin, riippuu alasta. Minä menisin seitsemäksi töihin, siellä minä pääsisin julkisilla, täällä minulla on pakko olla auto, siinä se hienoinen ero.[/QUOTE]

Meidän päiväkoti aukeaa 6.15, jolloin tulevat ekat lapset. Aamuvuorossa olevan hoitajan/opettajan on oltava silloin valmiina vastaanottamaan lapset, eli töissä on oltava kuudelta. Ja aika yleinen työpaikka kumminkin, on niitä päiväkoteja täällä "muutama".

Kaikilla pk-tädeillä ja -sedillä ei ole omia lapsia hoitoon vietäväksi, tai sitten puoliso vie.
 

Yhteistyössä