Miten lasten pitäisi sitten pukeutua?

Ei tässä kuvassa, eikä monessa muussakaan kuvassa vaatteet mitenkään epämukavilta päällä näyttäneet. Ehkä teillä ei ole kokemusta siitä, millaisia farkkuja ja suoria housuja lapsille löytyykään?

Joo, on omalla tytöllänikin ollut jo 2-vuotiaana pihahousuina jotkut farkkukankaiset - olivat tosin poikien puolelta, koska ne olivat mukavan väljät. Mutta saatat olla oikeassa, en ole erityisen perehtynyt mainitsemiisi vaatteisiin. Ei ole ollut tarve etsiä niitä, kun ei olla sellaisia tarvittu.

Ja kaikki eivät olleet epämukavan näköisiä noissa linkitetyissä kuvissa, tosin jotkut olivat.

Mutta mikä ongelma tässä nyt on? Kukin voi ostaa juuri sellaisia vaatteita kuin haluaa. Mutta jos joku ei tykännyt noista mitä linkitit, ei se tarkoita sitä, että "ei vaan tiedetä että suorat housut voivat olla mukavat päällä".
 
Niin kauan kun lapsella ei ole omaa mielipidettä ja on otettu huomioon vaatteiden mukavuus, niin miksei lasta voisi käyttää siinä sivussa pienenä mallinukkena.. :D
Tietysti voi, jos haluaa. Nimenomaan pienten lasten vaatteiden kohdalla vanhempien arvomaailma ja mieltymykset tavalla tai toisella tulevatkin näkyviin. Vaikka ei erityisemmin haluaisi niiden kautta viestiäkään. Ainakin se sitä kautta näkyy, millaiseksi, minkä näköiseksi (minkä sisältöiseksi) vanhemmat "kuvittavat" (siis pukevat) lapsuutta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29398436:
Tietysti voi, jos haluaa. Nimenomaan pienten lasten vaatteiden kohdalla vanhempien arvomaailma ja mieltymykset tavalla tai toisella tulevatkin näkyviin. Vaikka ei erityisemmin haluaisi niiden kautta viestiäkään. Ainakin se sitä kautta näkyy, millaiseksi, minkä näköiseksi (minkä sisältöiseksi) vanhemmat "kuvittavat" (siis pukevat) lapsuutta.
Luulet, että muumipaidassa leikkivällä lapsella on enemmän mielikuvitusta kuin kaulaspaidassa leikkivällä? Tai että pikkutakki jabfaekut kertoo arvoista, enemmän kuin vaikka retrovaatteet?
 
  • Tykkää
Reactions: baby-mama
Onko tämä sitten liikaa? Minusta ei todellakaan!

Siis liikaa mihin tai kenelle? Itse en lasta pukisi näin (en tykkää, liian stereotyyppistä, epäkäytännöllinen leikkeihin, ei minun tyyliä), mutta voisin kuvitella, että jollain muulla lapsella voisi olla vaikka häissä tuollaiset vaatteet. Hiekkalaatikolle pitäisin outona valintana epäkäytännöllisyyden vuoksi.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29398446:
Siis liikaa mihin tai kenelle? Itse en lasta pukisi näin (en tykkää, liian stereotyyppistä, epäkäytännöllinen leikkeihin, ei minun tyyliä), mutta voisin kuvitella, että jollain muulla lapsella voisi olla vaikka häissä tuollaiset vaatteet. Hiekkalaatikolle pitäisin outona valintana epäkäytännöllisyyden vuoksi.
!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29398446:
Siis liikaa mihin tai kenelle? Itse en lasta pukisi näin (en tykkää, liian stereotyyppistä, epäkäytännöllinen leikkeihin, ei minun tyyliä), mutta voisin kuvitella, että jollain muulla lapsella voisi olla vaikka häissä tuollaiset vaatteet. Hiekkalaatikolle pitäisin outona valintana epäkäytännöllisyyden vuoksi.
Kyllä tyttöni saisi hiekkalaatikolle tuo päällä juhlissakin istua, ja juosta ulkona ja nurinkin hän varmaan menee mutta ei voi mitään. Kuralätäköitä välttäisin, mutta se johtuu surkeista pesutaidoistani.

Toisaalta, onneksi on pesulat.
 
vier
Osa oli kivoja, osa liian epäkäytännöllisiä leikkimiseen ja oikeastaan shoppailuunkin, kun meillä usein poiketaan shoppailureissulla hetkeksi leikkipaikalle ja nuo linkin vaatteet eivät kyllä toimisi kiipeilytelineissä ja humputtimissa.

Pienille lapsille niissä vaatteen ominaisuuksissa tulee aina ensin tulla toimivuus ja mukavuus, sitten vasta ulkonäkö.
 
Luulet, että muumipaidassa leikkivällä lapsella on enemmän mielikuvitusta kuin kaulaspaidassa leikkivällä? Tai että pikkutakki jabfaekut kertoo arvoista, enemmän kuin vaikka retrovaatteet?
Mitä nyt oikein tulkitset siellä? lasten mielikuvituksesta en puhunut mitään, ja eikös kyse ollut sen ikäisistä, jotka eivät itse päätä vaatetustaan? Lähinnä vanhempien mieltymys lastenvaatteiden suhteen oli se, mitä tarkoitin, ja se, millaisilla vaatteilla he (aikuiset) ilmentävät käsitystään lapsen olemuksesta. Yhtä lailla retrovaatteet kertovat arvoista kuin se pikkutakki - tai voivat kertoa.
 
Professional Griefer
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29398436:
Tietysti voi, jos haluaa. Nimenomaan pienten lasten vaatteiden kohdalla vanhempien arvomaailma ja mieltymykset tavalla tai toisella tulevatkin näkyviin. Vaikka ei erityisemmin haluaisi niiden kautta viestiäkään. Ainakin se sitä kautta näkyy, millaiseksi, minkä näköiseksi (minkä sisältöiseksi) vanhemmat "kuvittavat" (siis pukevat) lapsuutta.
Niin, no tietty se jollain tavalla tulee, jos itsekin on kiinnostunut vaatteista ja pukeutumisesta. Vaikea ainakin omalla kohdalla kuvitella, ettei mua kiinnostaisi leikitellä lapseni vaatteilla ja pukea sitä, koska mua kiinnostaa itsekin pukeutua.

Mutta eipä siitä pukeutumista sen kummemmin mitkään arvot tule esille, paitsi se että pitää siitä touhusta.
 
vier
Osa oli kivoja, osa liian epäkäytännöllisiä leikkimiseen ja oikeastaan shoppailuunkin, kun meillä usein poiketaan shoppailureissulla hetkeksi leikkipaikalle ja nuo linkin vaatteet eivät kyllä toimisi kiipeilytelineissä ja humputtimissa.

Pienille lapsille niissä vaatteen ominaisuuksissa tulee aina ensin tulla toimivuus ja mukavuus, sitten vasta ulkonäkö.
Jatkan vielä, slimmit farkut tuolla yhden pojan päällä, jotka roikkuvat vyötäröstä ja täten haarovälistä, ovat todellisuudessa tosi hankalat päällä, varsinkin kun pitää kiivetä portaita, juosta tai vähänkin hyppiä, ei hyvä.

Lisäksi: Kengännauhat kiinni, tyhmät koristekakkulat pois, liian slimmit bleiserit pois, tyhmät hartioilta valuvat huivit pois ja sitten vyötäröltä nuo typerät panssariketjut ja mikälie nahkapussiviritelmä onkaan, pois.

Muutoin ihan kivoja vaatteita.
 
Blue
Ja itse et valitse pienille lapsille vaatteita oman mieltymyksesi mukaan?
Kyllä valitsen, mutta juuri aiemmin Mörköäiti puhui siitä että vanhemmat kuvittavat ja arvottavat lapsen maailmaa näillä "stereotyyppisillä ja epäkäytännöllisillä" vaatteilla.

Halusin vain alleviivata että samaahan tekevät juuri ne jotka muka fiksummin pukevat lapsiaan niihin "lapsekkaisiin" vaatteisiin.

Ja kysehän on loppupeleistä vain siitä että vaatemaku on erilainen, ei siitä että toiset vanhammat ajattelevat vain itseään ja imagoaan ja toiset lastensa mukavuutta ja rentoa leikkimieltä.
 
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi
pha
Tuli mieleen, että ei aikuisen miehenkään puvun pidä kiristää mistään eikä olla epämukava päällä. Harhaluuloja siis, että juhlavaatetus olisi inhottavaa lapsen olla ja leikkiä.
No joo, ei pidä kiristää, mutta eihän puku päällä päästä samaan mukavuuteen kuin verkkarit jalassa. Meinaan vaan, kun on niitä miehiä, jotka eivät "voi" pukua ostaa edes hautajaisiin, kun se ahdistaa ja kravattikin tuntuu niin kurjalta ja ja ja...
 
On ihanaa, kun vanhemmat jaksavat panostaa lastensa pukeutumiseen. On oikeasti ilo silmälle kun vaikkapa kaupungilla tulee vastaan nätisti puettuja lapsia, varsinkin kun tyttöjen hiukset on leteillä jne.

Miksi Suomessa tällaisiin asioihin ei kiinnitetä huomiota? Tyttölapsilla on juhlissakin tukka auki, ties milloin viimeksi kammatut hiukset, tahraiset h&m-teepaidat ja Lindexin leggarit päällä... En tarkoita sitä että lapsi on esittelykappale jonka kuuluu näyttää hyvältä, mutta juhlat on juhlat! Ja arkena tulisi myös mielestäni vaatettaa lapset hyvin, ehkäpä he itsekin sitten arvostavat sitä kun näkevät itsestään lapsuusajan kuvia :)

Meidän lapset eivät ole liikkuneet, eivätkä tule liikkumaankaan likaisissa retkuissa.
 
Meidän lapsilla ei muuten ole verkkareita. Eikä meillä vanhemmillakaan. Ja kaikki, ihan kaikki vaatteet valitsen siten, että ne on tarkoituksen mukaiset ja näyttää hyvältä.

Ja salaa olen tyytyväinen, että poika pyytää kauluspaitaa juhliin ja synttäreille, ja valitsee itse kravattinsa. Noita paksusankaisia laseja voisin koittaa tyrkyttää hänelle, jos hänen linssit niihin vaikka sopisivat.
 

Yhteistyössä