Miten lasten pitäisi sitten pukeutua?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29398917:
Eikö vaate voi olla hyvä, jos se on tavallinen? Minä tuolla ainakin aiemmin jo sanoin, että ilman asusteita ja pousauksia nuo ovat ihan tavallisia vaatteita. Siksi juuri en ymmärrä mitä huonoa noissa vaatteissa on.
Vaate voi olla ihan ok, jos se on tavallinen. Mutta jos on kyse jostain peruspaidasta vaikka, niin silloin ei varmaan ole syytä hehkuttaa juuri sen vaatteen tyylikkyyttä, joka eroaa harmaasta massasta. Asusteet olivat monessa kuvassa tosiaan varmaan monen mielestä se huonoin juttu. Mutta kokonaisuuksia varmaan oli tarkoituskin arvostella? Ja jos sitten taas ihmiset eivät näe niitä perusvaatteita siinä kokonaisuudessa, niin voisi sanoa, etteivät ne ole kyllä erityisen hyviäkään. Jos vaate olisi tosi hyvä, niin eikö silloin se kiinnittäisi jotenkin positiivisesti huomion (siis silloin kun kuvaa katsotaan juuri tarkoituksena kommentoida vaatteita)?

En nyt jaksa katsoa niitä kuvia uudestaan, mutta itselläni jäi asusteiden lisäksi mieleen ainakin joidenkin vaatteiden tylsät tai jopa ankeat värit. Enkä tykkää sellaisista isokauluksisista villapaidoista, joiden kaulus sitten valuu olkapäitä pitkin - vaikka sinänsä ihan tavallinen villapaita sekin oli. Tai sellaisista "aikuisten huumorista" lasten paitojen teksteissä.

Taisin itse kommentoida ekaan viestiini, että tykkään lapsilla enemmän värikkäistä vaatteista - siis enemmän värejä, kivempia kuoseja... eli eivät nämä linkitetyt vaatteet kyllä olisi minun makuuni, vaikka asusteet poistettaisiin. Silloin ne olisivat vaan aika tylsiä. Nyt sentään ne herättivät keskustelua jättiaurinkolaseineen :D
 
säpäle harmaana
Mä en kyllä nää lasta yhtään sen vauvampana tai aikuisempana, vaikka sillä olis minkälainen tärkätty liituraitapuku vai cars-paita päällä. Lapset näyttää aina lapsilta. Siis oletetaan, ettei niitä pistetä poseeraamaan kuin linkin 2. kuvan tyttöä.
Niinpä. Tuossa kuvassa ei ole mitään muuta aikuismaista, kuin tuo typerä poseeraus. Samoin se kuva, jossa oli ne kamalat salihousut ja harmaa t-paita. Siinä pikemminkin tuli mieleen, miksi jotkut aikuiset pukeutuu lasten vaatteisiin. :D
 
#vieras
Silleen kai, että niillä on hyvä olla. Jos niillä on hyvä olla pillifarkuissa ja vyössä, jossa on hiton iso solki, tai hyvä olla jossakin remmisandaaleissa, niin fine. Kengät olisi kuitenkin hyvä pitää kiinni, että ei kompastu nauhoihin tai ne kengät lennä kokonaan jalasta juostessa.
 
säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29398937:
Vaate voi olla ihan ok, jos se on tavallinen. Mutta jos on kyse jostain peruspaidasta vaikka, niin silloin ei varmaan ole syytä hehkuttaa juuri sen vaatteen tyylikkyyttä, joka eroaa harmaasta massasta. Asusteet olivat monessa kuvassa tosiaan varmaan monen mielestä se huonoin juttu. Mutta kokonaisuuksia varmaan oli tarkoituskin arvostella? Ja jos sitten taas ihmiset eivät näe niitä perusvaatteita siinä kokonaisuudessa, niin voisi sanoa, etteivät ne ole kyllä erityisen hyviäkään. Jos vaate olisi tosi hyvä, niin eikö silloin se kiinnittäisi jotenkin positiivisesti huomion (siis silloin kun kuvaa katsotaan juuri tarkoituksena kommentoida vaatteita)?

En nyt jaksa katsoa niitä kuvia uudestaan, mutta itselläni jäi asusteiden lisäksi mieleen ainakin joidenkin vaatteiden tylsät tai jopa ankeat värit. Enkä tykkää sellaisista isokauluksisista villapaidoista, joiden kaulus sitten valuu olkapäitä pitkin - vaikka sinänsä ihan tavallinen villapaita sekin oli. Tai sellaisista "aikuisten huumorista" lasten paitojen teksteissä.

Taisin itse kommentoida ekaan viestiini, että tykkään lapsilla enemmän värikkäistä vaatteista - siis enemmän värejä, kivempia kuoseja... eli eivät nämä linkitetyt vaatteet kyllä olisi minun makuuni, vaikka asusteet poistettaisiin. Silloin ne olisivat vaan aika tylsiä. Nyt sentään ne herättivät keskustelua jättiaurinkolaseineen :D
No linkin otsikossa puhuttiin puketumisesta, ei stailauksesta ja poseeraamisesta. Jos katsoo sitä toista kuvaa, jossa tytöllä oli joku traktorimainospaita ja collegeshortsit, niin huomaa, ettei kyse noissa kuvissa kuitenkaan ole oikeasti niistä vaatteista.
 
[t]
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;29398820:
Minäkin pukeutuisin pelkkään yläosattomaan leopardikuvioiseen lannevaatteeseen, jos tämä yhteiskunta ei asettaisi tiettyjä normeja soveliaalle pukeutumiselle.
Yhteiskunta ei aseta minkäänlaisia normeja lasten pukeutumiselle. On täysin reaalimaailmasta irrottautunutta höpötystä edes yrittää väittää päinvastaista.

Niin mitä ajoitkaan takaa? Jos sinun lapsesi tykkää jostain "lapsellisesta" vaatteesta, niin miksi luulet, että ettei esimerkiksi tuo musta poika rusetti kaulassa tunne itseään oman tyylisiinsä vaatteisiin pukeutuneeksi? Kuitenkin jo suht iso lapsi, joillekin kiinnostus muotia kohtaan kasvaa jo nuorena, toisille ei ikinä...
Nämä 'pikkuaikuiset' on kasvatettu/pakotettu tähän pukeutumistyyliin vanhempien puolelta. Samanlaista kasvatusta kuin mikä tahansa, paitsi tähän ei ole mitään muuta syytä kuin vanhempien narsismi ja halu leikkiä nukkeleikkejä elävällä ihmisellä. Kiinnostusta muotiin ei todellakaan saada pakottamalla ja väkisinpukemisella, eikä varsinkaan kun tämä tapahtuu pienillä lapsilla. Jokainen kyllä valitsee aikanaan oman tyylinsä ja se ei tule olemaan se mitä vanhemmat ovat elämän ensimmäisinä vuosina lapsilleen pakkosyöttäneet.
 
säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja [t];29399035:
Yhteiskunta ei aseta minkäänlaisia normeja lasten pukeutumiselle. On täysin reaalimaailmasta irrottautunutta höpötystä edes yrittää väittää päinvastaista.

Nämä 'pikkuaikuiset' on kasvatettu/pakotettu tähän pukeutumistyyliin vanhempien puolelta. Samanlaista kasvatusta kuin mikä tahansa, paitsi tähän ei ole mitään muuta syytä kuin vanhempien narsismi ja halu leikkiä nukkeleikkejä elävällä ihmisellä. Kiinnostusta muotiin ei todellakaan saada pakottamalla ja väkisinpukemisella, eikä varsinkaan kun tämä tapahtuu pienillä lapsilla. Jokainen kyllä valitsee aikanaan oman tyylinsä ja se ei tule olemaan se mitä vanhemmat ovat elämän ensimmäisinä vuosina lapsilleen pakkosyöttäneet.
Miksi yksi tyyli on pakottamista ja pakkosyöttämistä mutta toinen ei? Tuskin se lapsi itse niitä miikkarisydänpyllyhousujakaan itse on valinnut.
 
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi ja Björn
"Shesie"
Kamalan aikuismaisesti puettu nuo lapset tuolla linkatussa artikkelissa. Minusta vaatteiden pitäisi lapsella olla mukavat päällä ja sellaiset joiden perään ei tarvitse itkeä, jos likaantuvat tai menevät hieman rikki leikeissä.
 
Professional Griefer
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29399072:
Miksi yksi tyyli on pakottamista ja pakkosyöttämistä mutta toinen ei? Tuskin se lapsi itse niitä miikkarisydänpyllyhousujakaan itse on valinnut.
Mä kyllä myönnän ja melkein voin vannoa, että mielivaltaisesti tulen soveltamaan lapseeni pukeutumisleikkejä, ennenkuin hänellä on oma mielipide asiasta :cool:
 
[t]
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29399072:
Miksi yksi tyyli on pakottamista ja pakkosyöttämistä mutta toinen ei? Tuskin se lapsi itse niitä miikkarisydänpyllyhousujakaan itse on valinnut.
Niin tässähän ei ole mitään kultaista keskitietä? Ääripäästä ääripäähän.

Pakottamista on pukea lapselle kauluspaitoja, pillifarkkuja, muodin mukaisia aurinkolaseja, hitler youth -kampauksia yms. mikä on tällä hetkellä aikuisten muodin mukaista. Ehkä juhliin ja erityistilaisuuksiin näitä sivistyneempiä asukokonaisuuksia voisi harkita, mutta arkipukeutumisen pitäisi lähteä aivan eri lähtökohdista. Käytännöllisyys, mukavuus, kestävyys näitä tulisi lapsen pukeutumisessa korostaa, muodikkuus tulee sitten siellä jossain kaukana perässä.
 
HippuTAR
Sanonpa mäkin mielipiteeni vaikka en vaatteista mitään tajuakkaan :D



Tässä ei sinällään vaatteissa vikaa mutta miksi yläosassa on noin paljon vaatetta ja alaosassa vähän? Eli ihan eriparia.



Tämä on noista ainut joka ei mielestäni sovi pikkutytölle ollenkaan vaan on selkeesti aikuisen naisen mekko.



Tää näyttää oikeestaan kivalta mutta saattaa olla epämukava?
Lähinnä siis toi vyö, pienehköltä näyttävä takki ja naruttomat kengät.

Toi "huumori"paita ei ollut ollenkaan hauska.

Muuten vaatteet oli mun mielestä ihan ok, vaikka en omiani noin puekkaan.

Lopuksi mun suosikit:


 
Professional Griefer


Näistä vaatteista pidän, mutta mä en ikinä laittais mun lapsesta tällaista kuvaa nettiin. Jos haluaisin postata lapseni asuja niin sensuroisin tällaisista posetuksista naaman.
 
Kävin nyt katsomassa ne vaatteet uudestaan niin, että yritin olla näkemättä asusteita. Katsoin siis pelkkiä vaatteita. Ja oikeastaan ainoat, jotka voisin kuvitella pukevani lasteni päälle olivat punainen villatakki, punaiset kangaskengät (sen yhden pikkupojan jaloissa), EHKÄ tytön jaloissa olevat maiharit (voisivat sopia välikausikengiksi, mutta periaatteesta välttelen kyllä nauhoja kun ei lapsi vielä itse osaa tehdä rusettia), mustat kengät (sen ääliöhuumoripaitapoitsun jaloissa), sivivalkoraitainen paita. Siinäpä ne. Mutta nämä yhdistäisin niin erityylisiin muihin vaatteisiin, että kokonaisuus olisi jotain ihan muuta kuin noissa kuvissa.

Ei nuo vaan ole sen tyylisiä, mistä innostuisin.
 


Näistä vaatteista pidän, mutta mä en ikinä laittais mun lapsesta tällaista kuvaa nettiin. Jos haluaisin postata lapseni asuja niin sensuroisin tällaisista posetuksista naaman.
Nuo legginsit periaatteessa voisi ehkä olla ihan ok, tuosta paidasta en innostunut. Mutta joo, samaa mieltä poseerauksesta. Nämäkin kuvat/vaatteet näyttäisivät hauskemmilta, jos lapset tekisivät näissä kuvissa jotain erityylisiä asioita mitä noista vaatteista ekana tulee mieleen. Eli nää kuvat on aika mielikuvituksettomia. Joskus kontrasti toimisi paremmin.
 
nooooo
Täällä joku väitti etä jos lapsi saisi itse päättää niin vaatteet olisi rentoja verkkareita jne. Noooo, ei ainakaan meidän tytöllä 4v. Jos tyttö saisi päättää niin päällä olisi joka päivä nilkkoihin ulottuva, äärettömän hiostava ja hankala prinsessamekko tai vaihtoehtoisesti tanssipuku, joka täytyy riisua hihoja myöten alas vessaan mennessä. Eli siis kyllä lapsetkin "arvostavat" muutakin kuin mukavuutta. Samainen tyttö kieltäytyy pitämästä minkäänlaisia housuja (sukkiksia lukuunottamatta), joten kuva tytöstä pitsimekossa sopisi meillä vallan mainiosti esim. hiekkalaatikko leikkeihin. Pesukoneet on sitä varten että vaatteet saa puhtaaksi. Ainoat vaatteet joita välttelen omilla tytöillä on liian seksikkäät vaatteet (napapaidat jne.), sekä typerät aikuismaiset tekstipaidat.
 
säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29399509:
Kamala tuo toinen ylhäältä :O Mauttomuuden huipentuma tai jotain sinnepäin.
Joo kokonaisuutena kyllä. Mutta tuostakin kun heittää kengät ja hiushärpättimen pois ja ajattelee yksittäisiä vaatteita, esim tuo yläosa pitkien housujen kanssa ja sukkahousut jonkun pidemmän mekon alle, niin ei mitään ihmeellistä.
 
Meillä
Kotona lapset pukeutuu ihan miten haluavat, aamulla valitsevat itse puhtaat vaatteet kaapista. Kylään ja ihmisten ilmoille yleensä hennesistä löytää edullisesti jotain siistimpää ku verkat.
 
säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29399674:
Joo kokonaisuutena kyllä. Mutta tuostakin kun heittää kengät ja hiushärpättimen pois ja ajattelee yksittäisiä vaatteita, esim tuo yläosa pitkien housujen kanssa ja sukkahousut jonkun pidemmän mekon alle, niin ei mitään ihmeellistä.
ei kun siis tarkoitin tuota ylintä.
 
Hmmm.
Linkin lapset ovat tyylikkäitä, ainut kukkahattupervopaniikki lienee se, että parilla tytöllä on shortsit.
Lapsen voi sitäpaitsi pukea eri tavalla eri tilanteisiin. Hiekkalaatikolle ei tarvi mennä fiinissä mekossa, mutta vaikka kylään/kaupungille voi pistää tyylikkäämpää :)
 

Yhteistyössä