Miten matkustatte julkisissa kulkuvälineissä vauvan tai taaperon ja rattaiden kanssa?

  • Viestiketjun aloittaja Rattailija
  • Ensimmäinen viesti
Olen ottanut yleensä syliin mikäli matka kestää enemmän kuin 15 minuuttia eikä bussi ole mikään ruuhkabussi joka on tupaten täynnä. Lyhemmillä matkoilla otan syliin jos itkee eikä rauhoitu muulla tavoilla. Tai sitten jos imetän oli matkan pituus mikä tahansa.

Mua ärsyttää/ahdistaa jos lasta vaan itketetään rattaissa.
 
Hsl:n sivuilla asiasta sanotaan näin: "Henkilö, joka kuljettaa 0-6-vuotiasta lasta lastenvaunuissa, rattaissa tai pyörätuolissa, saa matkustaa HSL-alueen joukkoliikennevälineissä ilman lippua eräin poikkeuksin. Lapsen ei tarvitse olla vaunuissa. Vaunujen ja rattaiden kanssa liikkuvan on huolehdittava siitä, etteivät ne pääse matkan aikana liikkumaan tai kaatumaan. "

Eli pääkaupunkiseudulla sääntöjen mukaan lapsen ei tarvitse olla rattaissa, jotta on oikeutettu ilmaiseksi matkustamiseen. Esimerkiksi Tampereella tilanne on toinen: siellä ilmaiseksi saa matkustaa silloin, kun lapsi matkustaa vaunuissa tai rattaissa myös bussissa ollessaan, muutoin lippu tulisi käydä ostamassa.

Yksin seisomaan jätetyt rattaathan ovat turvallisuusriski myös muille matkustajille! Ei tarvita isoakaan tömpsyä tai kaarretta, kun tukematta jääneet vaunut voivat kaatua tai jarrut pettää ja vaunut lähtevät liukumaan, jolloin esimerkiksi ovella bussista pois nousemista odottava matkustaja voi saada viisitoistakiloiset yhdistelmät aika kipakasti päällensä.
No mutta onhan se erittäin törkeää muita kohtaan mennä tukkimaan se vaunupaikka mutta ei kuitenkaan käytä sitä paikkaa! Joku ehkä oikeasti tarvitsisi sen paikan. Enkä itse henk.koht. ikinä nostaisi pikkulasta liikkuvassa bussissa pois sieltä vaunuista, sen verran raskaita kaasujalkoja kuskeilla on ja liikenne hektistä muutenkin.
 
[QUOTE="Jenis";24717764]Kyllä mä olen ottanut syliin, jos on mennyt huudoksi. Millä perusteella jotkut matkarattaat tai sattikset on muka turvallisemmat, kuin penkissä äidin/isän sylissä istuminen? Hlöautoon on turha verrata, kaupunkibusseissa ei ole turvavöitä kuin kuskille eikä turvaistuimia/kaukaloita kellekään.[/QUOTE]

Olipas epälooginen vertaus! Esim pk-seudulla seutubussit ajavat monessakin kohdassa lähes satasta, elleivät ylikin välillä kaahatessaan, kuinka ihmeessä suojaat lastasi sylissäsi jos siinä tilanteessa tulee äkkijarrutus?!? Saati viidessäkympissäkin, kyllä siinä lentää ja kauas! Rattaissa/vaunuissa on kuitenkin ne turvavyöt eikä lapsi pääse esim vaununkopasta sivuttain mihinkään lentämään!
 
Olen ottanut yleensä syliin mikäli matka kestää enemmän kuin 15 minuuttia eikä bussi ole mikään ruuhkabussi joka on tupaten täynnä. Lyhemmillä matkoilla otan syliin jos itkee eikä rauhoitu muulla tavoilla. Tai sitten jos imetän oli matkan pituus mikä tahansa.

Mua ärsyttää/ahdistaa jos lasta vaan itketetään rattaissa.
Tietysti lapsen itku ahdistaa, sen on tarkoituskin.
 
"mama"
Menen aina istumaan 3-vuotiaani kanssa ja jätän rattaat siihen keskiosaan. Siitäkin syystä että lapseni voi pahoin autossa ellei näe ulos. Kanssamatkustajatkin on hyvä ottaa huomioon, jos lapsi on kovin itkuinen ja kiljuu niin ihan hyvä yrittää hiljentää. Paikallisliikenteen bussit eivät niin suuriin nopeuksiin pääse että se lapsi minnekkään lentää jos istuu vanhempansa kanssa. Mua ärsyttää just tällaset ihmiset jotka huudattaa ja huudattaa astaan välittämättä yhtään kanssamatkustajista! Monta kertaa oma lapseni on sattunut juuri nukahtamaan päivänokosille kun olemme alkaneet kotimatkaa bussilla tekemään ja sitten siihen viereen tulee joku jonka lapsi huutaa nuppi punaisena eikä äiti tee elettäkään asian eteen...oma lapseni herää siis myös. Ihan alta vuosikkaalle nyt ei voi selittää että vieressä nukkuu toinen lapsi että ei saa huutaa mutta varsinkin tällaiset 2v ja siitä suuremmat kyllä tajuaa jo.
 
"mama"
ja se vielä että olen itse todistanut bussissa monta vaaratilannetta lapselle joka on vaunuissa/rattaissa kun ne ovat kurvissa kaatuneet. lasta ei todellakaan voi eikä saa jättää yksin istumaan siihen vanhemman mennessä istumaan penkille, jo bussikuskin pitäisi älähtää tässä kohtaa.
 
"mama"
Ja alkuvuodesta on myös tullut voimaan laki joka oikeuttaa pienen lapsen kanssa vaunujen /rattaiden kera bussiin tulevan ihmisen matkaamaan ilmaiseksi mutta hänellä on myös oikeus mennä lapsen kanssa istumaan penkille jota oikeutta ei ennen ollut ilman ettet maksanut matkasta!
 
"vieras"
[QUOTE="mama";24725658]Paikallisliikenteen bussit eivät niin suuriin nopeuksiin pääse että se lapsi minnekkään lentää jos istuu vanhempansa kanssa. [/QUOTE]

Mulla murtui nilkka, kun kanssamatkustaja (aikuinen, selvin päin, piti kiinni tangosta) kaatui äkkijarrutuksessa mun jalkani päälle. Ihan tossa Tampereen Pirkankadulla. Bussi oli juuri lähtenyt pysäkiltä, ja pysähtyi noin 20 km/h nopeudesta punaisiin valoihin.
 
"vieras"
[QUOTE="mama";24725683]Ja alkuvuodesta on myös tullut voimaan laki joka oikeuttaa pienen lapsen kanssa vaunujen /rattaiden kera bussiin tulevan ihmisen matkaamaan ilmaiseksi mutta hänellä on myös oikeus mennä lapsen kanssa istumaan penkille jota oikeutta ei ennen ollut ilman ettet maksanut matkasta![/QUOTE]

Mielenkiintoista. Mikä laki? Mistä löytyy? Suomen lakiko? Ettei vain HKL:n sääntö? Koskeeko kaikkia bussityyppejä? Joka kaupungissa?
 
nojoo
No mutta onhan se erittäin törkeää muita kohtaan mennä tukkimaan se vaunupaikka mutta ei kuitenkaan käytä sitä paikkaa! Joku ehkä oikeasti tarvitsisi sen paikan.
No voi hyvänen aika nyt sentään! Mitäs ihmettä noiden äitien sitten pitäisi tehdä? Tulla kotoa bussipysäkille vaunuilla ja jättää ne vaunut sitten siihen pysäkille? Kyllähän ne äidit käyttävät sitä vaunupaikkaa, siellähän ovat ne vaunut... Ei se, että lapsi on äidin sylissä siellä bussissa tarkoita sitä, että äiti voisi kantaa sitä lasta koko muunkin matkan.
 

Yhteistyössä