Miten saisin ruokalaskua pienemmäksi?

  • Viestiketjun aloittaja "muikku"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="muikku";23667260]Kestovaipat ei ole meidän juttu. Kokeiltiin sitä mutta huomattiin että meillä se ei toimi, reissaillaan aika paljon. Tiedän että halvemmaksi tulisi jos kestovaippailisi.

Eikä tarkoitukseni ollut lähteä ruuasta tinkimään, mietin vai sitä että mitenkä voisi ruokalaskua saada pienemmäksi. Ei meillä ole rahasta kiinni. Mutta vaikka rahaa onki meillä nyt käytössä niin tilanne voi olla joskus toisin. Pointtina minulla oli että miten järkevästi saisi ruokalaskua pienemmäksi, jos mies jäisi työttämäksi niin aika pulassa oltaisiin jos ruokalaskut on tätä luokkaa kolmelta.
Eikä muusta oikein voi lähteä nipistelemään, ei pahemmin baari iltoja ja leffassa käyntejä ole näkynyt vauvan syntymän jälkeen :D[/QUOTE]

No kuten jo aiemmin sanoin, minusta ainoa järkevä nipistämisen kohde ovat ns. turhakkeet (limut jne. herkut). Muut kantsii vaan hyväksyä laskuunsa, jos ei tahdo laadusta tinkiä. :) (ja jos ei noita turhakkeitakaan ole, niin sit ei vaan voi paljon nipistää)

Se suuremman perheen pienempi kauppalasku kertoo paljon ostoskorin sisällöstä...
 
Keittiönoita
Kannattaa kokeilla muitakin lihoja kuin vain paisteja ja fileitä. Tosin nykyisin on kaupoista melko vaikeaa muuta saadakaan. Itse tykkään käyttää arkiruokiin esim lapaa ja etuselkää, joskin ne vaativat sitten pidemmän valmistusajan kuin fileet ja paistit.
 
"neitikevät"
Voisko sitä bataattia vähentää bataatin tilalle perunaa? ei kokonaan pois.
Entäs toisinaan aterialle kuuluvan salaatin sijaan uunijuureksia? mielettömän hyviä ja edullisempaa kuin salaatti. Toisi myös vaihtelua.

Ja tosiaan meilläkin kasvatetaan itse ihan ruukussa/parvekkeella lehtisalaattia, rucolaa, basilikaa. :)

btvw. hurjat määrät teillä menee maitoa, jos tosiaan vain miehesi pääasiassa tuosta juo. Mä juon meillä pelkästään maitoa ja luulin juovani paljon (mieskin aina sanoo vaikka meilläkään ei ruoasta tingitä:D ) kyllä 1,5 l tölkkejä 1-2 viikkoon riittää.
 
"muikku"
nojoo, mies juo oikeasti tuollaisen määrän maitoa, minulla maitoa menee lähinnä kahviin tai kun lasagnee tai makaronilaatikkoon tekee maitokastikkeen. Mies juo joka aterialla 2-3 lasia maitoa paitsi aamupalalla, ja unimaito on pakko hänen saada :D

Bataatti ei edes kovin kallista ole ja tykätään siitä paljon, peruna ei juurikaan maistu paitsi perunamuusina ja kun tehdään niistä lohkoperunoita.
 
Ehkä helpoiten näkisit itse mitä voisi karsia, jos jaksat kerätä kauppakuitit vaikka parilta viikolta? Tuota salaatti-asiaa itse mietin niin että eihän kasvisten aina tarvitse olla salaatin muodossa, vaan käyttää vaikka joskus pakastevihanneksia (halvempaa etenkin talvella) ruokaan, jolloin kasvisten määrä on sama, mutta vain eri muodossa.

Juustot on kalliita, joten sen käyttöä voi ainakin vähentää.
 
"neitikevät"
Unohdin juuresrasteet tyystin kun itse olen allerginen, niin en voi syödä kuin kypsennettyjä juureksia :D minkäköhän kaikkien ruokien olemassaolon olen unohtanut allergioideni takia. :D
 
"muikku"
Noita pakaste kasviksia tulee myös välillä käytettyä meillä, jos halutaan helposti ja nopeasti. Tuoreet maistuu kyllä paremmille ja raikkaammille.
Meillä on myös se kyllä että ostetaan aina kotimaisia vihanneksia ja kasviksia jos on mahdollista. Ulkomaalaiset olisit huomattavasti halvempia esim. tomaateissa
 
Keittiönoita
[QUOTE="muikku";23667543]Noita pakaste kasviksia tulee myös välillä käytettyä meillä, jos halutaan helposti ja nopeasti. Tuoreet maistuu kyllä paremmille ja raikkaammille.
Meillä on myös se kyllä että ostetaan aina kotimaisia vihanneksia ja kasviksia jos on mahdollista. Ulkomaalaiset olisit huomattavasti halvempia esim. tomaateissa[/QUOTE]
Juurekset taitavat olla 99%:sti kotimaisia. Joten niitä sitten tomaattien yms sijasta ainakin 2-3 kertaa viikossa. Kai teet salaatinkastikkeet itse etkä osta kaupan valmiita?
 
"muikku"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23667560:
Juurekset taitavat olla 99%:sti kotimaisia. Joten niitä sitten tomaattien yms sijasta ainakin 2-3 kertaa viikossa. Kai teet salaatinkastikkeet itse etkä osta kaupan valmiita?
Ei käytetä salaatinkastikkeita, mies laittaa oliviiöljyä omaansa.
 
Pääset kokonaan eroon liivinsuojista, kun "opetat" rinnat olemaan vuotamatta. Oletan, että kun vauva on noin iso, maitoa vuotaa vain imettäessä toisesta rinnasta? Kun tunnet, että "vapaa" rinta on rupeamassa herumaan, paina sitä tasaisesti, mutta lujasti kämmenellä tai käsivarrella. Melko pian rinta "oppii" olemaan vuotamatta - uskomatonta, mutta totta! Jos tämä ei jostain syystä auttaisi, liivinsuojia voi leikata esim. vanhoista t-paidoista; reunat voi huolitella siksakilla tai olla huolittelematta.

Kestovaippoihin ei ehkä enää kannata siirtyä, paitsi jos löydät niitä edullisesti käytettyinä - osittainenkin kestoilu säästää rahaa, jos hankintahinta on halpa. Anna vauvan olla mahdollisimman paljon paljaspeppuna. Se on sitä paitsi terveellistä iholle ja vauvasta taatusti hauskaa!

Mitä sampoota ja "vessajuttuja" käytät? Itse ostan "Hyvää suomalaista", jonka olen todennut hinta-laatusuhteeltaan parhaaksi, ja vessanpytyn puhdistamiseen käytän ihan tavallista yleispuhdistus- tai astianpesuainetta. Pesen pytyn joka päivä aamutoimien yhteydessä ja pyyhin päältä kerran viikossa pyyhkeiden vaihdon yhteydessä likaisella pyyhkeellä; ei pääse pinttymään haju eikä lika.

Kasviksista luettelemasi ovat kalliimmasta päästä ja osittain aika epäekologisiakin. Kasvisten määrästä yhtään tinkimättä voisitte ehkä ruveta suosimaan kotimaisia juureksia ja kaalia, käyttäen muita, kalliimpia ainesosia mahdollisesti salaatin lisukkeina väriä antamaan ja vain toisinaan, esim. viikonloppuisin, salaatin pääainesosina. Kannattaa myös muistaa, että ruuan MONIPUOLISUUS ei tarkoita mahdollisimman monien eri ruoka-aineiden käyttämistä, vaan sitä, että ruuasta saa kaikki tarvitsemansa ravintoaineet. Esim. moniallergikon monipuolinen ruokavalio voi koostua vain viidestä ruoka-aineesta! VAIHTELEVUUS on eri juttu, siinä on kysymys enemmänkin mielenvirkistyksestä, joka toki sekin on tarpeellista.

Ruokalaskun pienentäminen ei todellakaan tarkoita väistämättä ruuan laadun heikentämistä - päinvastoin, uhraamalla aikaa rahan sijasta voi jopa parantaa ruuan laatua! Täsmälleen tai käytännöllisesti katsoen samoja tuotteita myydään eri hinnoilla, joten jo hintoja vertailemalla säästää melkoisesti. Esim. Fazerin leipä on juuri siitä kalliimmasta päästä, ja yleensä ruisleipä on halvempaa ja terveellisempää kuin vaalea leipä. Leipominen onnistuu vauvankin kanssa - ota hänet mukaan liinassa, rinkassa tms. Itse leivottu leipä on laatua ja herkullisuutta ehkäpä parhaimmillaan, ja itse leipominen todella kannattaa rahallisesti. Kaupan karkit ja herkut voi korvata omilla herkkuleivonnaisilla. Hastraamalla ja pakastamalla silloin, kun jokin tuote on tarjouksessa, säästää huomattavan paljon. Syksyllä voitte mennä vauvan kanssa marjametsään ja kerätä ensi talveksi vitamiineja. Jos kävelyetäisyydellä on useita kauppoja, kannattaa pitää hinnoista kirjaa ja ostaa kukin tuote sieltä, missä se on halvinta. Kaupungissa asuessani teimme lasten kanssa rattaillen melkoisen ostoskierroksen viiden ruokakaupan kautta, joten ulkoilu tuli saman tien! :) Autoillen se ei kannata.

Kotiäitiys - elämäntapa ja elämänura!
Kotona
 
"äitix2"
Pääset kokonaan eroon liivinsuojista, kun "opetat" rinnat olemaan vuotamatta. Oletan, että kun vauva on noin iso, maitoa vuotaa vain imettäessä toisesta rinnasta? Kun tunnet, että "vapaa" rinta on rupeamassa herumaan, paina sitä tasaisesti, mutta lujasti kämmenellä tai käsivarrella. Melko pian rinta "oppii" olemaan vuotamatta - uskomatonta, mutta totta! Jos tämä ei jostain syystä auttaisi, liivinsuojia voi leikata esim. vanhoista t-paidoista; reunat voi huolitella siksakilla tai olla huolittelematta.

Kestovaippoihin ei ehkä enää kannata siirtyä, paitsi jos löydät niitä edullisesti käytettyinä - osittainenkin kestoilu säästää rahaa, jos hankintahinta on halpa. Anna vauvan olla mahdollisimman paljon paljaspeppuna. Se on sitä paitsi terveellistä iholle ja vauvasta taatusti hauskaa!

Mitä sampoota ja "vessajuttuja" käytät? Itse ostan "Hyvää suomalaista", jonka olen todennut hinta-laatusuhteeltaan parhaaksi, ja vessanpytyn puhdistamiseen käytän ihan tavallista yleispuhdistus- tai astianpesuainetta. Pesen pytyn joka päivä aamutoimien yhteydessä ja pyyhin päältä kerran viikossa pyyhkeiden vaihdon yhteydessä likaisella pyyhkeellä; ei pääse pinttymään haju eikä lika.

Kasviksista luettelemasi ovat kalliimmasta päästä ja osittain aika epäekologisiakin. Kasvisten määrästä yhtään tinkimättä voisitte ehkä ruveta suosimaan kotimaisia juureksia ja kaalia, käyttäen muita, kalliimpia ainesosia mahdollisesti salaatin lisukkeina väriä antamaan ja vain toisinaan, esim. viikonloppuisin, salaatin pääainesosina. Kannattaa myös muistaa, että ruuan MONIPUOLISUUS ei tarkoita mahdollisimman monien eri ruoka-aineiden käyttämistä, vaan sitä, että ruuasta saa kaikki tarvitsemansa ravintoaineet. Esim. moniallergikon monipuolinen ruokavalio voi koostua vain viidestä ruoka-aineesta! VAIHTELEVUUS on eri juttu, siinä on kysymys enemmänkin mielenvirkistyksestä, joka toki sekin on tarpeellista.

Ruokalaskun pienentäminen ei todellakaan tarkoita väistämättä ruuan laadun heikentämistä - päinvastoin, uhraamalla aikaa rahan sijasta voi jopa parantaa ruuan laatua! Täsmälleen tai käytännöllisesti katsoen samoja tuotteita myydään eri hinnoilla, joten jo hintoja vertailemalla säästää melkoisesti. Esim. Fazerin leipä on juuri siitä kalliimmasta päästä, ja yleensä ruisleipä on halvempaa ja terveellisempää kuin vaalea leipä. Leipominen onnistuu vauvankin kanssa - ota hänet mukaan liinassa, rinkassa tms. Itse leivottu leipä on laatua ja herkullisuutta ehkäpä parhaimmillaan, ja itse leipominen todella kannattaa rahallisesti. Kaupan karkit ja herkut voi korvata omilla herkkuleivonnaisilla. Hastraamalla ja pakastamalla silloin, kun jokin tuote on tarjouksessa, säästää huomattavan paljon. Syksyllä voitte mennä vauvan kanssa marjametsään ja kerätä ensi talveksi vitamiineja. Jos kävelyetäisyydellä on useita kauppoja, kannattaa pitää hinnoista kirjaa ja ostaa kukin tuote sieltä, missä se on halvinta. Kaupungissa asuessani teimme lasten kanssa rattaillen melkoisen ostoskierroksen viiden ruokakaupan kautta, joten ulkoilu tuli saman tien! :) Autoillen se ei kannata.

Kotiäitiys - elämäntapa ja elämänura!
Kotona
Mun pakko sanoa tähän pari asiaa.
* kaikilla ei ole ompelukonetta jolla ompelisi noita liivinsuojia, ja vaikka olisikin ni ei kaikki sitä osaa siltikään tehdä
*Kaikkien vauvat ei yksinkertaisesti viihdy rinkassa kantoliinassa yms. ja aloittajan vauva on 6 kk ni veikkaan että se haluaa myöriä lattialla ja muualla. Ja ap sanoi että etusijalla on muut jutut kuin leipominen silloin kun kädet antaa myöten. Ja ymmärän tätä itse tosissaan, hyvä että itse kerkesi syödä kun oma vauva oli niin syliperse. ja ei kelvannut liinat ja muut.
 
"äitix2"
*kaikilla ei ole ompelukonetta, eli ei voi välttis tehdä liivinsuojia
* Ymmärrän hyvin että ap:lla ei ole aikaa leipoa leipää 6 kuukautisen kanssa, sen pienen hetken kun kädet vapaat ja vauva vapaa ni tekee kyllä ihan muutan kuin leipää vääntää. Ja kaikki vauvat ei viihdy kantoliinoissa rinkoissa tms..
 
[QUOTE="äitix2";23667890]*kaikilla ei ole ompelukonetta, eli ei voi välttis tehdä liivinsuojia
* Ymmärrän hyvin että ap:lla ei ole aikaa leipoa leipää 6 kuukautisen kanssa, sen pienen hetken kun kädet vapaat ja vauva vapaa ni tekee kyllä ihan muutan kuin leipää vääntää. Ja kaikki vauvat ei viihdy kantoliinoissa rinkoissa tms..[/QUOTE]

Mitä lisäarvoa nämä kommenttisi toivat ap:lle siitä että miten saa ruokalaskua pienemmäksi...?
 
dfdf
Tarjousten perässä juokseminen laskee ruokalaskua kummasti. Kannattaa hamstrata pakkaseen ja kaappeihin tarjoustuotteita. Lidlistä saa suurimman osan peruselintarvikkeista edullisesti.
 
"xxxx"
niin menee meilläkin 5-600 ruokaan, herkkuja on varmaan enemmän kun teillä (ostetaan saunasiiderit silloin tällöin yms). ainoa miten voisin karsia terveellisyydestä ja nautinnosta tinkimättä ois hankkia isompi pakastin, että vois ostaa tarjouksista tavaraa talteen. se hankinta odottaa ensi vuoden keittiöremppaa.
 
"Elvi"
Meillä putos ruokalaskut hurjasti (puhun jopa ihan 150-200e/kk) kun aloimme aina sunnuntaisin kirjottamaan paperille koko viikon ruokalistan.Jokainen sai sanoa jonku haluamansa ruoan jollekkin päivälle,ja sitten kirjattiin ostoslistalle tarvikkeet koko viikon ostoksiin(leipää ja maitoa vaan täydennetään viikolla)..Aina olin aijemmin nauranut siskolleni joka tätä teki,et naurettavaa hommaa,mut olen nyt huomannut kuinka ison säästön saa aikaan ja mukava vaan listasta katsoa et mitä ruokaa ois tarjolla sinä päivänä.
 
"Anne"
Fetan määrää salaateissa voi vähentää mutta se Sofran fetakuutio ei paljon maksa ja siitä riittää hyvinkin 4:n isoon salaattiin ellei tykkää että enempäänkin.
Jos ei peruna maistu etkä halua sitä vauvalle syöttää (ei ole mitenkään pakollista) niin porkkana on myös hyvä vaihtoehto. Meillä ei perunaa syödä juuri ollenkaan paitsi muussina mutta porkkana on myös hyvää, niin maultaan kuin hinnaltaankin. Siitä saa porkkanavelliä/muhennosta, sillä voi jatkaa ruokia jne.
 
"Anne"
Esim. meillä on joka päivä ruualla sekä keitettyjä pakastevihanneksia että sitä salaattia. Riippuu ihan perheestä miten tykkää tehdä ja missään nimessä kasviksista ei kannata luopua. Ne ovat hyväksi vatsalle ja terveydelle ja kevyttä ruokaa.
 
*
Itse lähtisin ihan siitä rahamäärästä eli varaisin joka viikolle ruokarahaa esim. 100 € ja suunnittelisin ruokalistan etukäteen tuolle summalle. Kuukaudessa "saisi" siis kuluttaa kauppaostoksiin sen 400 €.
 
"muikku"
Pääset kokonaan eroon liivinsuojista, kun "opetat" rinnat olemaan vuotamatta. Oletan, että kun vauva on noin iso, maitoa vuotaa vain imettäessä toisesta rinnasta? Kun tunnet, että "vapaa" rinta on rupeamassa herumaan, paina sitä tasaisesti, mutta lujasti kämmenellä tai käsivarrella. Melko pian rinta "oppii" olemaan vuotamatta - uskomatonta, mutta totta! Jos tämä ei jostain syystä auttaisi, liivinsuojia voi leikata esim. vanhoista t-paidoista; reunat voi huolitella siksakilla tai olla huolittelematta.

Kestovaippoihin ei ehkä enää kannata siirtyä, paitsi jos löydät niitä edullisesti käytettyinä - osittainenkin kestoilu säästää rahaa, jos hankintahinta on halpa. Anna vauvan olla mahdollisimman paljon paljaspeppuna. Se on sitä paitsi terveellistä iholle ja vauvasta taatusti hauskaa!

Mitä sampoota ja "vessajuttuja" käytät? Itse ostan "Hyvää suomalaista", jonka olen todennut hinta-laatusuhteeltaan parhaaksi, ja vessanpytyn puhdistamiseen käytän ihan tavallista yleispuhdistus- tai astianpesuainetta. Pesen pytyn joka päivä aamutoimien yhteydessä ja pyyhin päältä kerran viikossa pyyhkeiden vaihdon yhteydessä likaisella pyyhkeellä; ei pääse pinttymään haju eikä lika.

Kasviksista luettelemasi ovat kalliimmasta päästä ja osittain aika epäekologisiakin. Kasvisten määrästä yhtään tinkimättä voisitte ehkä ruveta suosimaan kotimaisia juureksia ja kaalia, käyttäen muita, kalliimpia ainesosia mahdollisesti salaatin lisukkeina väriä antamaan ja vain toisinaan, esim. viikonloppuisin, salaatin pääainesosina. Kannattaa myös muistaa, että ruuan MONIPUOLISUUS ei tarkoita mahdollisimman monien eri ruoka-aineiden käyttämistä, vaan sitä, että ruuasta saa kaikki tarvitsemansa ravintoaineet. Esim. moniallergikon monipuolinen ruokavalio voi koostua vain viidestä ruoka-aineesta! VAIHTELEVUUS on eri juttu, siinä on kysymys enemmänkin mielenvirkistyksestä, joka toki sekin on tarpeellista.

Ruokalaskun pienentäminen ei todellakaan tarkoita väistämättä ruuan laadun heikentämistä - päinvastoin, uhraamalla aikaa rahan sijasta voi jopa parantaa ruuan laatua! Täsmälleen tai käytännöllisesti katsoen samoja tuotteita myydään eri hinnoilla, joten jo hintoja vertailemalla säästää melkoisesti. Esim. Fazerin leipä on juuri siitä kalliimmasta päästä, ja yleensä ruisleipä on halvempaa ja terveellisempää kuin vaalea leipä. Leipominen onnistuu vauvankin kanssa - ota hänet mukaan liinassa, rinkassa tms. Itse leivottu leipä on laatua ja herkullisuutta ehkäpä parhaimmillaan, ja itse leipominen todella kannattaa rahallisesti. Kaupan karkit ja herkut voi korvata omilla herkkuleivonnaisilla. Hastraamalla ja pakastamalla silloin, kun jokin tuote on tarjouksessa, säästää huomattavan paljon. Syksyllä voitte mennä vauvan kanssa marjametsään ja kerätä ensi talveksi vitamiineja. Jos kävelyetäisyydellä on useita kauppoja, kannattaa pitää hinnoista kirjaa ja ostaa kukin tuote sieltä, missä se on halvinta. Kaupungissa asuessani teimme lasten kanssa rattaillen melkoisen ostoskierroksen viiden ruokakaupan kautta, joten ulkoilu tuli saman tien! :) Autoillen se ei kannata.

Kotiäitiys - elämäntapa ja elämänura!
Kotona
Juuri näin minulla siis on, että toinen rinta alkaa vuotamaan kun toista imettää. Tuota "opettamis" kikkaa voisi kokeilla että toimisiko minulla. Mutta myös jos kuntosalille lähden ja alkaa kunnolla hikoilemaan niin jostain syystä minulla alkaa maito tihkumaan.

Kestovaippohin en usko että siirrytään ollenkaan.

Shamppoo jutuista olen yleensä ostanut sitä merkkiä mikä plussa kortilla on tarjouksessa. Vessanpaperit ostan myös kun on tarjous , ja siis niitä jättipakkauksissa. Lattiapesuaineet ostan kerta vuoteen, riittää ihan hyvin. Pyykinpesuaine on ariel

Kasviksissa on ostettava noita perunaa, porkkanaa ja bataattia jo vauvan vuoksikin, hänen herkku on bataattisose.

Leipää en oikesti kerkeä leipomaan tai jää koti pommin näköiseksi, vauva nukkuu yhdet pitkä päiväunet aamusta, silloin hoidon kodin, pyykit, tiskit, keittiön siivous ja saan itselleni sen rauhallisen kahvi hetken. Meillä on niin vilkas tapaus ettei suostu olemaan kantoliinoissa tai repuissa. Jo ruuan laittokin on vaikeaa jos vauva on hereillä, joten olen suosiolla jättänyt leipomisen sikseen.

Käyn vauvan kanssa vaunuilla lidlin reissun, mutta ei mitään mahdollisuutta ole 5 pussia minun yksinään tuoda vauvan ja vaunujen kanssa
 
"muikku"
Vastausta edelliseen

Juuri näin minulla siis on, että toinen rinta alkaa vuotamaan kun toista imettää. Tuota "opettamis" kikkaa voisi kokeilla että toimisiko minulla. Mutta myös jos kuntosalille lähden ja alkaa kunnolla hikoilemaan niin jostain syystä minulla alkaa maito tihkumaan.

Kestovaippohin en usko että siirrytään ollenkaan.

Shamppoo jutuista olen yleensä ostanut sitä merkkiä mikä plussa kortilla on tarjouksessa. Vessanpaperit ostan myös kun on tarjous , ja siis niitä jättipakkauksissa. Lattiapesuaineet ostan kerta vuoteen, riittää ihan hyvin. Pyykinpesuaine on ariel

Kasviksissa on ostettava noita perunaa, porkkanaa ja bataattia jo vauvan vuoksikin, hänen herkku on bataattisose.

Leipää en oikesti kerkeä leipomaan tai jää koti pommin näköiseksi, vauva nukkuu yhdet pitkä päiväunet aamusta, silloin hoidon kodin, pyykit, tiskit, keittiön siivous ja saan itselleni sen rauhallisen kahvi hetken. Meillä on niin vilkas tapaus ettei suostu olemaan kantoliinoissa tai repuissa. Jo ruuan laittokin on vaikeaa jos vauva on hereillä, joten olen suosiolla jättänyt leipomisen sikseen.

Käyn vauvan kanssa vaunuilla lidlin reissun, mutta ei mitään mahdollisuutta ole 5 pussia minun yksinään tuoda vauvan ja vaunujen kanssa
 
kauppailija
[QUOTE="muikku";23666673]Ollaan 3 henkinen perhe, äiti, isi ja 6 kk vauva. Ja meillä menee ruokakauppa ostoksiiin kuussa n.500-600 euroa, mikä kuulostaa kamalta summalta kun olen täällä palstalla katsonut miten joillain suuremmilla perheillä menee vain n. 300 euroa kuussa. Mitenkä meidän kauppalistassa saisi pienennettyä summaa?
Tähän on laskettu vain mitä ruokakaupasta ostamme eli summaan ei sisälly mitään vaatteita tms.
Kerron hiukan meidän ruokatottumuksista ja mitä yleensä ostellaan

Vauva
* Vauvan vaippoihin menee kuussa n. 50 €
* Vauvalle teemme soseet itse eli emme ostele pilttipurkkeja.
* Liivinsuojapaketteja menee 4 kpl per/kk, nämä on kylläkin minulle.

Ruoka
*Haluamme syödä terveellisesti ja monipuolisesti. Salaatti on joka aterialla, ja salaatti koostuu, tomaatti, kurkku, paprika, feta/mozzarella ja joskus ananas. Näitä tulee siis ostettua aina kauppareissulla.
*Syömme vain täysjyvä spagettia ja riisiä
* Kanasuikaleita ei osteta eikä sika-nautaa. Eli kanapihvejä ja naudanlihaa
* Kalaa eli lohta syödään kerta viikkoon
* Emme osta eineksiä juurikaan

Yleensä syömme näitä ruokia vaihdellen, eli näihin raaka-aineet kauppalistoilla
*Lasagne
*uunilohi ja perunamuusi
*Kana/lihakeitto
*Itse tehdyt lihapullat ja bataattiseos
*spagetti ja tomaattijauhelihakastike
* Kanakastike ja riisi
* Uunikana ja riisi
Joskus on tietenkin vaihtelevasti oma tekemä pizza, tortillat yms. Mutta ei joka kuukausi.

Vessa ja shamppoo juttuihin menee kuussa n. 20-30 euroa
Karkkii ja herkkuihin kuussa n. 20 €

Mistä sitä lähtisi nipistämään?

Kaupat joissa käymme on citymarket ja lidl[/QUOTE]

- Ostakaa pirkkaa yms. halvempia merkkejä jos mahdollista. Katselkaa aina kilohintoja / kappalehintoja isommissa paketeissa. Metsästäkää myös tarjouksia. Esimerkiksi pesuaineissa (ihmisten-, astian-, pyykin-....) on usein todella hyviä tarjouksia ainakin cittarissa.
- Salaatin voi sillointällöin korvata esim. lanttu / porkkana raasteella tmv. Ne on halpoja. Ja nuo sopii hyvin normisalaattiin korvaamaan esim. paprikaa tmv.
- Keitoksi välillä myös makkarakeitto (lenkkimakkaraa (rainbow)), väittäisin, että tulee halvemmaksi kuin liha- tai kana.
- Jauhelihakastike on hyvää ilman tomaattiakin.
- Osta kertis liivinsuojien sijaan pestäviä. (Myös ympäristöystävällistä) Itse käytin imettäessäni osittain kumpiakin, ne pestävät on mielestäni mukavempiakin :)

Jos mahdollista niin hommatkaa s-kortti ja siirtykää käyttäämään prismaa tmv., s-kortti kerryttää todella hyvin rahaa. Se tulee siis käytännössä halvemmaksi vielä, koska muissa kaupoissa et saa ostoksistasi rahaa takaisin, kun taas s-kaupoissa saat.

Meillä samankokoinen perhe kuin teillä (vauva 5,5kk), mutta menee arviolta 400e/kk vaikka poltetaan tupakkaakin vielä :D se jos mikä on kallista...
 
nex
Olet saanut hyviä vastauksia. Luin vasta ekan sivun eli sori jos tulee jotain tyhmiä vinkkejä :D.

Okei, eli meitä on siis 3 kuten teitäkin (2 aik. + leikki-ikäinen). Asumme Helsingissä ja ruokaan menee n. 450€/kk. Summa on iso, mutta tuosta ainakin 50€ menee mm. minun herkkuihini (ja juon muuten myös sitä vissyä, tosin minulla ongelmana mahahappojen puute!). Syömme perusruokaa, keittoa on kerran viikossa. Harvemmin kasvisruokaa, niin paljon on allergioita.

Aloin miettimään tuota kun kerroit lisukesalaatistanne. Juusto siinä ei ole mitenkään pakollista, mutta jos sinä et maitoa juo, niin ihan ok kalsiumin puolesta. Nyt lopputalvesta vihannekset olivat tosi huonokuntoisia, huomasitko? Miten olisi, jos tekisit esim. porkkanoista raastetta kerran viikossa? Sekaan voi laittaa vaikkapa raejuustoa tai ananasta tai appelsiinia/rusinoita. Edullista ja hyvää, myös pirun terveellistä ja täyttävää! :) Entäs miten olisi joskus puurolounas? Sen ei tarvitse olla kaurapuuroa, kokeile esim. uunissa haudutettuna ohrapuuroa. Puuron kanssa voit tarjoilla marjoja/mehukeittoa ja lisäksi leipää päällysteineen. Halpa lounas on lisäksi mm. paistetut kananmunat kera salaatin, tekee hyvää linjoillekin ;).

Maidosta sanoisin vielä, että aikuinen saa tarvitsemansa kalsiumin n. 2 lasillisesta maitoa + parista viipaleesta juustoa. Miehesi juo aikalailla tuota maitoa..? Hienoa, että olette jaksaneet laittaa lapselle soseet itse, siinä säästää jo paljon!
 
nex
[QUOTE="Elvi";23667981]Meillä putos ruokalaskut hurjasti (puhun jopa ihan 150-200e/kk) kun aloimme aina sunnuntaisin kirjottamaan paperille koko viikon ruokalistan.Jokainen sai sanoa jonku haluamansa ruoan jollekkin päivälle,ja sitten kirjattiin ostoslistalle tarvikkeet koko viikon ostoksiin(leipää ja maitoa vaan täydennetään viikolla)..Aina olin aijemmin nauranut siskolleni joka tätä teki,et naurettavaa hommaa,mut olen nyt huomannut kuinka ison säästön saa aikaan ja mukava vaan listasta katsoa et mitä ruokaa ois tarjolla sinä päivänä.[/QUOTE]

Joo, minä teen muuten samaa. :) Hyvä perusrunko tuolle listalle on mielestäni sellainen, että katsoo listan sisältävän (ainakin) yhden kalaruoan, kasvisruoan sekä broileriruoan per viikko. Jos vielä säästää edellistä listaa hetken, näkee mitä viime viikolla on syöty ja uuden listan tekeminen on helpompaa kun ei tule samoja ruokia ihan heti vastaan. :)
 

Yhteistyössä