Miten saisin ruokalaskua pienemmäksi?

  • Viestiketjun aloittaja "muikku"
  • Ensimmäinen viesti
öh
[QUOTE="äitix2";23667890]*kaikilla ei ole ompelukonetta, eli ei voi välttis tehdä liivinsuojia
* Ymmärrän hyvin että ap:lla ei ole aikaa leipoa leipää 6 kuukautisen kanssa, sen pienen hetken kun kädet vapaat ja vauva vapaa ni tekee kyllä ihan muutan kuin leipää vääntää. Ja kaikki vauvat ei viihdy kantoliinoissa rinkoissa tms..[/QUOTE]

Kyllähän se vauva nukkuukin välillä? Ei sen leivän vääntämisessä montaa minuuttia mene.
Ja laskee vaikka lattialle leikkimään leluilla, sitteriin, kantoliina tmv. kyllähän nuo nyt jossakin luulisi viihtyvän muuallakin kuin pelkästään sylissä (poikkeuksena meillä ainakin vaan silloin tällöin mahavaivat...)
 
"muikku"
Meillä on s-ryhmän kortti, mutta mielestäni meidän ei sieltä kannata juurikaan ostella kun pääsääntöisesti me käytetään tuota lidliä.
Citymarketista ostetaan juuri nuo vaipat, liivinsuojat ja kananlihat ja leipäset. Muuten ostetaan lidlistä kaikki. Meiltä on lähimpään prismaan matkaa melki 15 kilsaa, se matka pitää taittaa autolla jo. Joten mieluummin käytän lähisittaria noiten ostosten tekemiseen niin säästää sen bensarahan :)

Tuo on hyvä idea että tekee välillä esim siitä porkkanraasteesta sen salaatin vähän ananasta sekaan ja vaikka (joskus) raejuustoa niin nam.

Puuroa mie syö aina aamuisin niin en usko että päivisin sitten enää puuro maittaa, tehdään kyllä välillä ihan vispipuuroa ja riisipuuroa. muttei kuulu joka kuukauden ruokalistaan ne.

Me ei makkaroita ja nakkeja syödä ollenkaan. Ja vaikka ne tulisikin halvemmaksi niin esim. rainbow makkarat ei sisällä juurikaan sitä lihaa itsessään kovinkaan monta prosenttia.

Hyviä vinkkejä olen jo saanut :) lisää vain jos jollakulla on mielessä
 
Säästöjä
juureskuutioita uunissa lisukkeeksi välillä - ei tartte kallista salaattia?
kasvissosekeitot ruokavalioon ja muutkin kasvisruuat, esim lasagnen vois tehdä pakastevihanneksista naudan jauhelihan sijaan?
salaatiksi välillä vaikkapa kaalisalaatti, kaalta, kurkkua, paprikaa, porkkanaa, ananasta/hemapaa balsamicolla

syödäänkö ap:n taloudessa muuta kun noita listassa olevia ruokia? Sellaisia perinteisiä kotiruokia kuin makaronilaatikko, kana"risotto", jauhelihaperunasoselaatikko, hernekeitto, kaalilaatikko, kiusaukset... Mun mielestä ne tulee halvemmaksi kun "broiler-file, täysjyväriisi ja mozzarellasalaatti" sitä kallista lihaa uppoaa noihin "sotkos"-ruokiin vähemmän ja lihaa ei ole pakko syödä montaa sataa grammaa/vrk. Kuitenkin nuo ruuat voi tehdä hyvälaatuisesta lihasta ja täysjyvätuotteista

Onko lähellä leipomoa? Leivät sieltä kaupan sijaan. Meidän lähileipomosta (fazer) saa edellispäivänä leivottuja ihan törkeän edullisesti.
 
"Muikku"
Kyllä meillä syödään muitakin ruokia mitä tuossa listalla oli, mutta nuo oli ne kestosuosikit mitä melkeimpä joka viikko tulee tehtyä. Välillä lasagne sijaan makaronilaatikkoa. Kanarisottoa ja muita "sörssö" ruokia tulee harvemmin tehtyä meillä.
Kaalista minä eikä miehinkään pidä yhtään, joten kaalilaatikot ja keitot jää suosiolla pois.

Juureskuutiot on hyvä idea, mutta en sitä salaatin sijalle laittaisi, se voisi korvata perunan tai riisin, mutta salaatti sitten siinä rinnalla pitää olla, joku tuore ja raikas, kypsentämätön.

Meidän lähin leipomo taitaa olla n. 10 kilometrin päässä meiltä, välillä voisi sitäkin kyllä hyödyntää :) hyvä vinkki.
 
miten on?
En kaikkea lukenut, mutta kysyisin meneekö ruokaa haaskuun? Monilla perheillä tulee laitettua tähteitä pois tai ruokaa pilaantuu syömättömänä. Katso ostatko esim. leipää sopivan määrän vai jääkö kuivumaan/homehtumaan. Onko fetaa/mozzarellaa syötävä päivittäin? Sen terveellisyys on kyseenalaista.
 
Non compos mentis
Kauden ruokaa. Nyt on varhaiskaaliaika alkanut. Siitä saa loistavia ruokia ja salaatteja. Toisekseen, se riisi on aika paha juttu ympäristönäkökannalta ja sen hinta noussutkin viime vuosina roimasti, joten sitä voisi ainakin vähentää? Voisiko sen viikoittaisen lohen korvata jollain toisella kalalla, mahdollisesti voisi itse onkia edes kerran kuussa? Silakalla ja muikulla alhaisempi kilohinta kuin lohella, niistä saa monta ruokaa, kun kilon ostaa.

Noihin wc-juttuihin menee kk-tasolla paljon rahaa. Voisiko niitä kuluja hillitä jotenkin? Esim. jos veskipaprua tuhraantuu tahmaiseen ulosteeseen, tekeekin alapesun sen sijaan?
 
"vieras"
Mitä enemmän luin, tuntuu ettei mikään idea ole se "kuningasajatus" sinulle. Maitoa menee paljon. Ei sitä ole PAKKO juoda kolmea lasillista maitoa/kerta. Viimeisen lasin voi korvata vedellä, "suun puhdistamiseen". Joka pvä salaattia, ehtaa suikalelihaa.. vaikea säästää jos on noin tiukkis.
 
"muikku"
voi hemmetin hemmeti, kun ei tässä mikään tarkoitus ollut säästää ! kyselin vain että mitenkä voisi saada ruokalaskua pienemmäksi. ! ei meillä ole rahasta kiinni. Hirvitti vain se kun isommat perhee elää 300 euron ruokarahalla
 
"vieras"
[QUOTE="muikku";23670857]voi hemmetin hemmeti, kun ei tässä mikään tarkoitus ollut säästää ! kyselin vain että mitenkä voisi saada ruokalaskua pienemmäksi. ! ei meillä ole rahasta kiinni. Hirvitti vain se kun isommat perhee elää 300 euron ruokarahalla[/QUOTE]

No noilla ehdotuksilla saa laskua pienemmäksi. Onhan se silloin säästöä muualle vaikka ei rahasta kiinni olekaan. Sähän kyselit neuvoja.
 
"vieras"
Salaatin tilalle kaalia, porkkanaa, muita juureksia oat hyvinkin edukkaita. Ihmettelen sitä, miten yksipuolisesti ihmiset käyttävät kasviksia, jasamaa salaatti/kurkku/paprika-linjaa kesät talvet. Sesonkiajatus mieleen ja sen mukaan ostokset. Ja lihasta voi suosia halvempia osia myös, lapa ja niska on oikein hyvää, ei aina tarvitse olla pihviä ja filettä.

Vai oliko tämä viestin tarkoitus kuitenkin vaan kehua, että kuinka hyvin teillä syödään.
 
"mmm"
Aika sama ruokalista kun meidän taloudessa ja samaa seutuakin.
En tiedä tekikö muut huomiota mutta ostatko kanaa pihveinä vai suikaleina?
Monilla merkeillä pihvit KG-HINNALTAAN halvempia. Ja puhun nyt siis maustamattomista.
Eli jos kanasuikaleita tarvitsee niin pihvit veitsellä palasiksi ja saa samalla kaikki "narskut" ja
ylimääräiset kalvot pois. Muutenkin kaikissa tuotteissa kannattaa tarkistaa ne kg-hinnat. Äkkiä ne oppii muistamaan pikku tarkistuksilla jos käy aina samassa kaupassa.
Meillä on myös pakastin ahkerassa käytössä, eli aina kerään noita -30% lihoja pakkaseen.
Samoin ostan lohifileet tarjouksesta ja pakkaseen. Lohen kilohinnoissa isoja eroja. Ja melkein joka viikonloppu jossain kaupassa tarjouksessa alta 10€/kg, kokonaisena vielä halvempaa (itse en osaa fileroida)
Usein teet myös lasagnea, juuston hintaa kannattaa myös seurata. Osta isompi paketti ja pakasta seuraavia käyttökertoja varten osa. Vielä halvempaa jos viitsit raasta itse.
Hedelmiä kannattaa aina vuoden ajan mukaan ostaa. Eli silloin sitä mikä milloinkin edullista. Esim. talvella omppuja ja klementiinejä ja kesällä sitten nektrariineja ja vesimelonia (kokonainen).
Itse suosin prismaa - menee n. 80-100€ / vko 3 hengen talouteen - vaippoineen. Meillä on tosin yksi makkarapäivä viikossa käytössä - yleensä makkarakeittoa. (ostan jotain ns. parempaa makkaraa - ei mitään x-traa...). Itse olen opiskelija ja teen kaikki ruoat itse + eväät miehelle töihin. Kaikki virkeämpi kun saadaan kunnollista kotiruokaa :)
Ja tuossa noista vihanneksista oli keskustelua... Kyllä itse ainakin panostan ympäri vuoden että jääkaapissa on aina kotimaista kurkkua, salaattia ja tomaattia.
 

Yhteistyössä