Miten synnytyksesi käynnistyi?

Vettä alkoi valua yhdentoista aikaan illalla muistaakseni rv 40+5. Aiemmin ei mitään oireita, tai päivällä kävelylenkillä oli "pistänyt" mahaan vähän samalla tavalla kuin kylkeen pistää joskus juostessa, mutta sellaista oli ollut ennenkin.

Supparit alkoivat ensimmäisten vesien menosta vajaan tunnin päästä, heti säännöllisinä, aluksi vartin välein ja kivuttomina mutta hyvin nopeasti tihentyen ja yltyen. Muistaakseni kahden aikaan olin jo synnytyssalissa ja 7cm auki, sain epiduraalin ja koko synnytys pysähtyi. Ikuisuudelta tuntuneen odottamisen jälkeen vauva tuli ulos seuraavana päivänä puolen päivän jälkeen.
 
Esikoisen synnytys käynnistyi supistuksilla maanantai aamuna, välillä loppuivat ja alkoivat illan suussa uudelleen,tyttö syntyi kuitenkin vasta tiistaina aamulla rv 37+3 :heart: ei ollut ennakoivia supistuksia.

Toisen synnytys alkoi supistuksilla maanantai aamuna, tyttö syntyi samana iltana klo 23.50 rv 39+2 :heart:
Oli ennakoivia supistuksia jo pari viikkoa ennen syntymää.
 
Esikoisen synnytys rv 38+5: 01-02 aikaa heräsin yöllä kauheeseen vessa hätään ja pissalla kun olin käyny, huomasin et tätähän valuu vaan...eli siis lapsivettä alko huliseen ja limatulppa tuli siinä mukana. Vielä ei kuitenkaan mitään muuta tapahtunu, ramppasin kämppää ympäri ku en uskaltanu jostai syystä pysähtyä..sit hetken päästä alko kamalat supistukset ja heti 2min välein. Lähettiin sairaalaan ja edelleen lapsivettä lirisi silloin tällöin. Oltiin sairaalassa joskus 03 jälkeen ja käyrien sekä peräruiskeen kautta synnytyssaliin ku oli jo 5cm auki. Sit poika syntykin 8min ponnistamisella 5.22.
Helppo ja mukava synnytys (jos nyt niin voi sanoo)... :heart:

Nyt kakkonen odottelee masussa rv 34, paikat sormelle auki ja kohdunkaula lyhentyny 4,5cm :stä 3cm:n.
Saa nähdä koska tulee ja millä tavalla lähtee tuleen... jännitystä :)
 
Synnytys alkoi rv39+5, sen päivän aamuna tuntui massussa vähän hassulta ja vaaleanpunaista jäi paperiin vessassa, limatulppaa siis kai. Iltayhdeksän aikaan alkoi supistukset jotka oli heti suht säännöllisiä, 4-10min välein.. Ekat kolme tuntia vielä irtosi naurua ja jaksoi vitsailla vaikka sattuikin mutta viimeinen tunti kotona olikin sitten jo vähän totisempaa touhua.. Eli yhden aikaan yöllä lähdettiin "kääntymään synnärillä, kun laittavat kuitenkin takasin vielä". Ei ollut edes sairaalakassi pakattuna mutta onneksi oli siinä aikaa koota kamat kasaan.. 7min matka sairaalaan oli kyllä aika kökköä kun ei olis mitenkään pystynyt istumaan supistuksen aikana. No pääsinkin sitten tutkimuksien jälkeen suoraan saliin ja poika syntyi rv39+6 puoli yhdeksän jälkeen aamulla :heart: .
 
Aamusta alkaen ollut outoja supistuksia. Kuuden aikan illalla tiesin, että nyt se alkaa. Supistukset kovenivat ja tihenivät. Tuli 5 min välein, kun oltiin lähdössä sairaalaan. Sairaalaan lähdettiin yhdentoista aikaan ja poika oli maailmass 04.02. Rv 40+6.
 
Rv:lla 41+3 alkoi viimein tapahtua: tuli hieman veristä vuotoa ja supistukset alkoivat kipeytyä asteittain ja tihenivät noin tunnissa parinkymmenen minuutin välein tulevista neljän minuutin välein tuleviin. Luulin tietysti että synnytys on jo hyvästikin käynnissä vaan väärässäpä olin, auennut en ollut milliäkään kun sairaalaan päästiin ja tyttö syntyi vasta kolmen heikosti nukutun yön jälkeen - onneksi eivät lähettäneet kuitenkaan kotiin, koko ajan supisteli kipeästi ja sairaalassa sain sentään kivunlievitystä ja sain jollakin tapaa levättyä. Kyllä kaikki kivut ihmeellisesti unohtuivat kun tyttö saatiin maailmaan: jo tuntia synnytyksen jälkeen kehuin että olipa positiivinen kokemus, vaikka ponnistustakin kesti tunti ja 20 minuuttia.
 
Esikoisen syntymä alkoi lasketun päivän aamuna menkkamaisella jomotuksella, tiesin heti että siinä saattoi olla merkkejä alkavasta synnytyksestä. Puoliltapäivin tuli wc-ssä paperiin vaalpunaista limaa-> limatulppa. Iltapäivällä alkoi vatsa olla ripulilla. Illalla alkoi supistellla ja seuraavana yönä muuttui supistelut säännöllisiksi. Tyttö syntyi seuraavana aamuna.
Toisen lapsen syntymä alkoi samalla tavalla mutta eteni hiukan nopeammin.
 
esikoisesta olï pitkin päivää supistuksia ja illalla alkoi tuntumaan siltä,että pakko lähteä.4cm oli auki ja siitä hetkestä,kun menin sairaalaan,poika syntyi 9½ tunnin päästä :)
kuopuksesta lähdin synnyttämään kera oksennustaudin ja sairaalassa ehdin olla 3 tuntia,kun tyttönen syntyi :)
tässä näin lyhkäsesti :D
 
esikoisesta alko päivällä suppailee sillon tällön ja yöllä lähdettiin jo sairaalaan, mutta syntyi vasta seuraavana yönä.

kakkosesta taas supistuksilla jotka alko päivällä sisätutkimuksen jälkeen, ja puolen yön aikaan oli jo niin tujuja et oli pakko lähtä sairaalaan. 6cm auki, mutta spinaalin jälkeen ei enää edennyt, joten laittovat tipan kautta sitä.. öö.. no mikä edistää synnytystä..?
ja kalvot on molemmista puhkastu.
 
Eka oli suunniteltu sektio.
Toiselta meni vedet rv 35+4 ja siitä sitten vuorokauden päästä alettiin käynnistään tableteilla. Kolmas aloitti supistukset, jotka alkoi heti kovina ja niitä tuli tiheesti koko aika.. 43h vesien menosta poika oli syntynyt.
:heart: :heart:
 
Esikoinen: Illalla klo 23:30 alkoivat kipeät supistukset, seuraavana päivänä klo 13 laitoksella ja poika syntyi n. klo 20:30 (rv40+5).

Kakkonen: Kipeät supistukset alkoivat klo 17, laitoksella yöllä klo 01 ja tyttö maailmassa n. klo 03:15 (rv40+2).

Kummassakin supistukset tulleet aluksi puolen tunnin välein. Esikoisesta laitokselle lähtiessä n.8-10min välein ja kakkosesta 3min välein. Saa nähdä, miten tämä kolmonen lähtee aikanaan käyntiin :)
 
Heräsin aamuyöstä rv 39+3 n.4.30 omituiseen oloon ja ramppasin vessassa vähän väliä ripulilla. Klo. 5.30 hulahti lapsivedet kohinalla olkkarin lattialle ja sen jälkeen alkoi heti säännölliset supistukset 2min. välein, jonka aikana kyllä ymmärsi mistä on kykymys. Jee vihdoinkin synnyttämään =)

Sairaalassa oltiin miehen kanssa 6 jälkeen, jolloin olin vasta 1cm auki. Sen jälkeen "loikoilin" vesialtaassa tunnin ajan supistuksia vastaanottamassa ja klo. 8 siirryttiin synnytyssaliin, jossa olin 4cm. auki. Sain epiduraalin klo. 9, joka oli*taivaanlahja* :saint: ja klo. 11 tuli "kakkahätä", joka osoittukin ponnistamisen tarpeeksi, sillä olin jo 10cm auki. 25min ponnistelujen jälkeen ihana, rakas tyttömme syntyi reilun viiden tunnin synnytyksen jälkeen :heart:

Nyt rakkauspakkaus 11kk:tta ja pikkusisarus on matkalla rv 9+4, ihanaa päästä taas synnyttämään ;)

*tsemppiä kaikille, joilla se jo lähellä*
 
Mulla alkoi illalla supistelut ja jatkuen yöllä, en tiennyt että ovat synnytystä ennakoivia koska mua oli supistellut koko raskauden ajan.
Missään vaiheessa en laskenut mitään välejä.
Aamulla klo 3.30 holahti sitten lapsivedet sänkyyn ja synnärillä olikin avautuminen jo siinä mallissa että pääsin suoraan synnytyssaliin. Mitään vesialtaita tai kaurapusseja tai jumppatyynyjä en kerennyt kokeilla vaan aloin samantien sängyllä synnyttää, avautuminen 5h ja ponnistus 2h.
Poika syntyi rv 41+4.
 
Ensimmäisellä oli säännöllisiä, tosin kivuttomia, supistuksia 5min välein ollut jo melkein 10h kun lähdin käymään sairaalassa. Siellä sitten meni lapsivedet ja synnytys käynnistyi kunnolla pari tuntia myöhemmin. 8h päästä oli lapsi syntynyt rv 38+6.

Toisella ei ollut mitään ennakoivia supistuksia. Lapsivesi meni kotona klo 17 ja ambulanssilla lähdettiin matkaan, koska lapsi oli todella korkealla kiinnittymättä. Supistukset alkoivat vasta 3h myöhemmin niin, että niistä oli jotain "hyötyä". Viimeisen tunnin aikana avautui 7cm ja vauva työntyi hurjaa vauhtia alaspäin. Lapsi syntyi klo 22.54 rv 38+5.
 
Esikoinen: kolmelta aamuyöstä meni vedet. Viikkoja 41+6. Ei ennakoivia supistuksia koko raskausaikana... Eka supistus 2 tuntia vesien menon jälkeen, siitä kolmen tunnin kuluttua olivat säännölliset. Siihen vielä 8,5 tuntia ja poika syntyi.
Kakkonen: illalla jo "outo" oli, vauva ei liikkunut. En saanut unta, ja puolilta öin alkoivat kiepät sipustukset. Niitä siten tuli epäsäännöllisesti pitkin yötä, mutta neljältä aamulla oli selvä että synnytystä enteilee. Viikkoja 39+2. Kahdeksan aikaan alkoi tehdä mieli pois kotoa lääkkeiden läheisyyteen. Puoli ysi oltiin kättärillä, ja automatkalla kellotin suppreita 2-3 min välein. Tyttö syntyí juuri ennen yhtä.
Eli kaksi synytystä, eri tavoin alkaneet. "Tykkäsin" ehkä enemmän tuosta joka alkoi suppareilla, ehkä koska kipu lisääntyi vähitellen. Vesien menosta oli supparit alusta asti paljon napakammat.




 
Eka käynnistyi lapsiveden menolla, toinen alkoi voimakkailla säännöllisen epäsäännöllisillä supisteluilla ja kolmas sitten alkoi aivan säännöllisesti supistella n. 5 min välein. Kaikkea mahdollista oli käytetty hyväksi jotta synnytykset käynnistyisivät.
 
mulla oli 40+0 rv:llä uusi synnytyksen suunnittelu kun arvelivat et vauva on isompi kun mitä luultiinkaan, ja sitten tehtiinki sisätutkimus ja sanottiin et jos ei mitään ala tapahtumaan yön aikana niin sit aamulla äitipolille ja puhkastaan kalvot.. mut sitten ei mennytkään ku muutama tunti eteenpäin niin alko aivan järkyttävät supistukset ja soitin äitipolille et voisinko tulla käymään et jos katsottais vähän tilannetta.. kello oli n. 20.30 kun kätilö sit sano et sä et kyllä enää lähde kotiin.. mulla olis ollu LA 6.8 mut meni sit seuraavaan aamuun kun odoteltiin et jotain tapahtuis.. vedet meni siinä 7 aikaan aamulla ja poika synty klo 9.38 7.8.07 :)
 
Mulla kaikki 3 on käynnistetty tipalla toksemioiden takia. Ekassa ja tokassa epiduraalipuudutus ja viimeisessä spinaalipuudute ja jos olisin sen tiennyt jo tokaa tehdessä et se vaikuttaa niin nopeasti niin olisin valinnut jo silloin sen spinaalin. Se on hyvä kivunlievitys nopeissa synnytyksissä niin kuin mulla kaikki ovat olleet.
 

Ekasta synnytys käynnistettiin, raju, nopeahko ensisynnytys (3h45min).
Tokasta alkoi yöllä rajut supparit, synnytyksen kesto 1h20min.
Kolmosesta alkoi supparit pikkuhiljalleen, eivätkä MISSÄÄN vaiheessa olleet kivuliaita. Kun supparit alkoivat olla säännöllisiä, väli 4-5 min, niin lähdettiin sairaalaan. Synnytyksen kesto 1h30min.

Voi vitsi, mä haluaisin taas vauvan massuuni kasvamaan :D :heart:
 
Mulla käynnistyi aamulla noin klo 9.30. Olin koiran pissilenkillä naapurin kanssa ja hän vei mua lenkillä sellasta hötäkkää, että masu vaan pomppi. Sanoi vielä ennen sisälle menoa, että tuo sun masus on todella alhaalla, kohta pikkunen tulee. Pääsin eteiseen ja otin koiranvaljaat pois. Samalla alkoi paineella suhista jalkojen välistä. Olin hetken ihmeissäni, kunnes tajusi, etten pissi housuihin. Mitään suppareita ei ollut. Söin ja kävin suihkussa ja sitten taksilla Kättärille. Siellä ei annettu enää liikuskella mihinkään. Minut kytkettiin heti seurantaan ja pistettiin makuulle. Yön olin osastolla ja aamulla olin 4cm auki. Siitä synnytyssaliin ja taas kytkettiin piuhoihin. En saanut edelleenkään liikkua. Mitään syytä tähän en ole vieläkään saanut, mutta taisi olla kätilölle helpompaa, että pysyin sängyssä. Poika syntyi sitten illalla epidruaalin, epparin, imukupin ja isojen repeämien kera.

 
38 ja välillä ollut viime viikosta orastavaa menkkakipua silloin tällöin.voisin jo mennä sairaalaan kohta puolin :/ vauva on aika iso 3500 g jne. ja olo tukala.sokeridietti ahdistaa :|

ja viikolla 36 olin kuulemma 1 cm auki.kohdunkaula pehmeä ja 2.5.tiedä sit nyt kun niita samanmoisia kipuiluja ja painontunnetta on ollut.......
 
Esikoinen käynnistettiin rv 42+0
Kuopus Syntyi rv 39+1 yöllä lorahti kerran housuihin vettä,päivällä pari kertaa vähän lorahti ajattelin kuitenkin ulos mennä pojan kanssa niin sitten en pitkälle kerennyt mennä kun lorahti housut märäksi ja supistukset alkoivat ja ne kovenivat aika vauhdilla muutaman tunnin sisällä olin jo synnyttänyt :heart:
 

Yhteistyössä