Miten ton teinin saa lopettamaan tupakanpolton ?

  • Viestiketjun aloittaja hermoraunio
  • Ensimmäinen viesti
ap.
Uskoisin että tässä meidän "tapauksessa" on kyse lähinnä sosiaalisesta paineesta, kun tosiaan lähes kaikki kaverit (joita on siis paljon) polttavat niin tyttö haluaa kuulua porukkaan ja olla ns. cool. Tyhmää, mutta tuommoista se teini-ikä on. Opettajalta on tullut myös viestiä että haisee tupakalle tunnille tultaessa. Ärsyttää vaan niin paljon kun ei mene puhe perille (tai muut keinot) - voitte uskoa että yritetty on ! Laukuissa/taskuissa ei ole tupakkaa joten jokin jemma sillä on oltava esim. kaverin luona. Monen kaverin vanhemmat myös polttavat joten sieltähän sitä on helppo ottaa omiinkin tarpeisiin.
 
minä
Ton ikäiselle tollaset kiristykset ja kotona pysymiset ja viikkorahan poistot tekee vaan hallaa suhteellenne! Minusta järkevämpi vaihtoehto olisi jutella tytön kanssa ihan asiallisesti ja aikuisesti eikä tuomita tai vähätellä eikä pitää lapsena. Omasta mielestään lapsi on jo iso, aikuinen ja tietää kaiken. Jos tappelemalla saat tahtosi läpi menetät vain luottamuksen ja voit uskoa että kaikki tapahtuu salassa, tai jopa varastaen.. ei vain tupakointi vaan paljon muutakin.

Mielestäni voisit sanoa että et kiellä tupakanpolttoa, koska hän on jo niin iso että tietää itse mitä tahtoo, mutta muistuta että asiasta et pidä ja olet ehdottomasti ein kannalla, mutta että nuoren on itse päätettävä kun on jo tuon ikäinen.

Minun äitini sai tietää että poltin, tuli juttelemaan ja kertoi huumorilla kuinka hänenn kävi kun nuoruudessa oli kokeillut, miten hänen isänsä (minun pappa) oli saanut raivokohtauksen eikä hän ikinä toivo samaa kokemusta lapselleen, siksi sanoi vain että ei toiviosi minun polttavan, mutta jos olen niin päättänyt niin hän ei voi isoa ihmistä kieltää, mutta mieti tarkkaan, ja hän ei aio sitä kustantaa.
No minä mietin, ja lopetin siihen, koska se ei ollut enää jännää eikä kiellettyä.
 
emäntä
häpeäkasvatus kunniaan!!
mene lapsen ja kavereiden kanssa röökille aamutakissa ja kovaan ääneen siunaile miten mukavata on lapsen kanssa viettää aikaa, voit mennä myös ostarille tm missä lapsesi viettää aikaa, vaikka suihkumyssy päässä :) ja kerrot teinille että niin kauan kun tupruttelu maistuu, myös äippä viihtyy hänen seurassaan , niiiiiin rattosaa kun se onkin :)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Kifa:
Kannattaa ottaa asia puheeksi myös kaverien vanhempien kanssa. He saattavat painia ihan saman ongelman kanssa.

Edelleen kuitenkin totean että raha on se merkittävin tekijä tässä. Tupakka on kuitenkin teinin kukkarolle kallista ja hakupuuhakin riskialtista eli kavereille jaettavaksi ei niitä röökejä monellakaan riitä varsinkaan jos takaisinmaksusta ei ole tietoa. Eli käteiset rahat pois, mahdolliset tarpeelliset ostokset tehdään yhdessä. Kannattaa myös luvata jokin houkutteleva palkinto savuttomuudesta ettei tällainen rajoittaminen tunnu rangaistukselta.
Käteistä ei ole annettu enää aikoihin, tytöllä visa electron mutta tämä pitseria myy kortillakin, ja siis alaikäisille ! Kovasti tyttö haluaisin skootterin mutta tuntuu ettei tämäkään palkinto ole riittävä että lopettaisi tupakanpolton.
 
Kifa
Oletko puhunut asiasta kaverien vanhempien kanssa? Jos itse tupakoi niin oma hajuaisti ei enää kerro että lapsen vaatteet haisevat röökille joten heille ei ole välttämättä tullut edes mieleen että oma lapsi polttaa tai pihistää vanhempiensa tupakoita.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kifa:
Kannattaa ottaa asia puheeksi myös kaverien vanhempien kanssa. He saattavat painia ihan saman ongelman kanssa.

Edelleen kuitenkin totean että raha on se merkittävin tekijä tässä. Tupakka on kuitenkin teinin kukkarolle kallista ja hakupuuhakin riskialtista eli kavereille jaettavaksi ei niitä röökejä monellakaan riitä varsinkaan jos takaisinmaksusta ei ole tietoa. Eli käteiset rahat pois, mahdolliset tarpeelliset ostokset tehdään yhdessä. Kannattaa myös luvata jokin houkutteleva palkinto savuttomuudesta ettei tällainen rajoittaminen tunnu rangaistukselta.
Käteistä ei ole annettu enää aikoihin, tytöllä visa electron mutta tämä pitseria myy kortillakin, ja siis alaikäisille ! Kovasti tyttö haluaisin skootterin mutta tuntuu ettei tämäkään palkinto ole riittävä että lopettaisi tupakanpolton.
Mistähän se raha sinne tilille tulee? Luuletko että skootteri kannustaisi lopettamaan tupakanpolton? Sillähän lähdetään kotoa pois polttelemaan helpommin!
 
Rehellisesti sanottuna? Et voi tehdä oikein mitään. Jatkakaa savutonta linjaa kotona mutta kuten itse sanot, lasta ei voi lukita sisälle 24/7. Moni tuonikäisenä polttava lopettaa nuorena (esimerkiksi minä ) mutta lopettamisajatuksen pitää tulla lapselta itseltään. Yrittämällä puuttua asiaan yhtää enempää teet enemmän haittaa kun mitä hyöty voisi mahdollisesti olla. Keskity kasvattamaan lapsesta oman arvonsa tunteva itsenäinen nuori niin lopettaa parin, kolmen vuoden päästä viimeistään.
 
Kifa
Voihan sen kortinkin ottaa pois, eli kaikki ostokset tehdään vanhempien seurassa. Tai sitten juurikin tuo että kuukaudessa käytössä vain tietty pieni summa joka pitää sitten itse saada riittämään, mitään ylimääräisiä ei maksella. Jos on jotain vanhoja säästöjä niin ne sellaiselle tilille ettei tyttö pääse niihin itse käsiksi.
 
sama juttu
Alkuperäinen kirjoittaja Arestia:
Kyllä toi keskustelu on hyvä ja liiat rahat pois ja arestia.
Hei onko sinulla teini-ikäsitä lasta jonka kanssa käytte samaa ongelmaa läpi? uteliaisuuttani kysyn koska haluaisin tietää auttoiko tuo aresti? Meillä nimittäin EI..Et usko kuin monta kertaa tuo tyttö on arsestissa istunut kunnes huomasin sen täysin hyödyttömäksi ja se poistettiin!! Koko ajan yritetään keksiä toista ratkasua..

 
Alkuperäinen kirjoittaja sama juttu:
Alkuperäinen kirjoittaja Arestia:
Kyllä toi keskustelu on hyvä ja liiat rahat pois ja arestia.
Hei onko sinulla teini-ikäsitä lasta jonka kanssa käytte samaa ongelmaa läpi? uteliaisuuttani kysyn koska haluaisin tietää auttoiko tuo aresti? Meillä nimittäin EI..Et usko kuin monta kertaa tuo tyttö on arsestissa istunut kunnes huomasin sen täysin hyödyttömäksi ja se poistettiin!! Koko ajan yritetään keksiä toista ratkasua..
Omasta kokemuksesta myös voin sanoa, että aresti oikeestaan vaan pahentaa asioita. Se voi myös pahentaa sitä uhmaa, koska se on teinille tosi iso juttu jos viedään se vapaus pois vaikkakin vaan pariksi päiväksi.

Mun mielestä keskustelu, EI nalkutus, ja omat rahat teinille, joiden pitää riittää haluamiinsa vaatteisiin ja muihin haluamiinsa juttuihin. Jos käyttää ne tupakkaan, niin sitten saa kulkea vanhoissa rääsyissä ja se on teinille paha juttu. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Uskoisin että tässä meidän "tapauksessa" on kyse lähinnä sosiaalisesta paineesta, kun tosiaan lähes kaikki kaverit (joita on siis paljon) polttavat niin tyttö haluaa kuulua porukkaan ja olla ns. cool. Tyhmää, mutta tuommoista se teini-ikä on. Opettajalta on tullut myös viestiä että haisee tupakalle tunnille tultaessa. Ärsyttää vaan niin paljon kun ei mene puhe perille (tai muut keinot) - voitte uskoa että yritetty on ! Laukuissa/taskuissa ei ole tupakkaa joten jokin jemma sillä on oltava esim. kaverin luona. Monen kaverin vanhemmat myös polttavat joten sieltähän sitä on helppo ottaa omiinkin tarpeisiin.
Jos kyse on lähinnä sosiaalisesta paineesta niin sehän menee ohi. Se, että polttaa jonkun verran parin vuoden ajan ei loppuen lopuksi ole iso juttu kunhan ajoissa lopettaa. Nyt olisi tärkeä keskittyä siihen, ettei tupakka tapa teidän suhdettanne. Teininä voi kokea ja kokeilla paljon, paljon vaarallisempia ja tuhoisampia temppuja. Liika puuttuminen ja hihnan kiristäminen johtaa rimpuiluun ja pahimmillaan siihen, että nuori säntäilee sokeana tekemään kaikkea kiellettyä ja vaarallista.
 
ei helvetti
Alkuperäinen kirjoittaja ov:
Eli 14-vuotias ei voi polttaa tupakkaa, koska sitä ei hänelle missään myydä. Keksi ensi kerralla parempi trolli.
Voi tsiisus..mee nyt muualle pliis :D Ja oikeesti poistu siint ilmakuplasta ja kato ympärillesi!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja marskuukkeli:
Alkuperäinen kirjoittaja sama juttu:
Alkuperäinen kirjoittaja Arestia:
Kyllä toi keskustelu on hyvä ja liiat rahat pois ja arestia.
Hei onko sinulla teini-ikäsitä lasta jonka kanssa käytte samaa ongelmaa läpi? uteliaisuuttani kysyn koska haluaisin tietää auttoiko tuo aresti? Meillä nimittäin EI..Et usko kuin monta kertaa tuo tyttö on arsestissa istunut kunnes huomasin sen täysin hyödyttömäksi ja se poistettiin!! Koko ajan yritetään keksiä toista ratkasua..
Omasta kokemuksesta myös voin sanoa, että aresti oikeestaan vaan pahentaa asioita. Se voi myös pahentaa sitä uhmaa, koska se on teinille tosi iso juttu jos viedään se vapaus pois vaikkakin vaan pariksi päiväksi.

Mun mielestä keskustelu, EI nalkutus, ja omat rahat teinille, joiden pitää riittää haluamiinsa vaatteisiin ja muihin haluamiinsa juttuihin. Jos käyttää ne tupakkaan, niin sitten saa kulkea vanhoissa rääsyissä ja se on teinille paha juttu. :D
Niin totta, niin totta :D

Kysymys: Miten teinin saa ottamaan vastuun omasta elämästään ja hyvinvoinnistaan?

Vastaus: Antaa teinin ottaa vastuun omasta elämästään ja hyvinvoinnistaan.
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kifa:
Kannattaa ottaa asia puheeksi myös kaverien vanhempien kanssa. He saattavat painia ihan saman ongelman kanssa.

Edelleen kuitenkin totean että raha on se merkittävin tekijä tässä. Tupakka on kuitenkin teinin kukkarolle kallista ja hakupuuhakin riskialtista eli kavereille jaettavaksi ei niitä röökejä monellakaan riitä varsinkaan jos takaisinmaksusta ei ole tietoa. Eli käteiset rahat pois, mahdolliset tarpeelliset ostokset tehdään yhdessä. Kannattaa myös luvata jokin houkutteleva palkinto savuttomuudesta ettei tällainen rajoittaminen tunnu rangaistukselta.
Käteistä ei ole annettu enää aikoihin, tytöllä visa electron mutta tämä pitseria myy kortillakin, ja siis alaikäisille ! Kovasti tyttö haluaisin skootterin mutta tuntuu ettei tämäkään palkinto ole riittävä että lopettaisi tupakanpolton.
Mistähän se raha sinne tilille tulee? Luuletko että skootteri kannustaisi lopettamaan tupakanpolton? Sillähän lähdetään kotoa pois polttelemaan helpommin!
Tyttö ansaitsee itse rahansa, oli kesätöissä ja on ollut jo melkein vuoden töissä viikonloppuisin silloin tällöin. En oikein voi hänen itse tienaamiaan rahoja sieltä pois ottaa. Kesäansioista otin kyllä osan säästöön - tytön suostumuksella. Mutta vaikkei tytöllä olisi rahaa yhtään niin silti saa tupakkaa, kavereilta - kaverit ottavat ehkä itse kotoaan tms.

Yhteydenpito ainakin tiettyjen kavereiden vanhempien kanssa on ihan yhtä tyhjän kanssa. Vapaata kasvatusta, osa ostaa mm. alkoholia omalle 13-vuotiaalle nuorelleen. Että totakaan kautta tähän tupakanpolttoon on aika vaikea puuttua. Kun osa vanhemmista ei välitä.
 
Kifa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kifa:
Löytyykö tuttavapiiristä ketään sellaista henkilöä jota tyttö ihailisi ja jota hän kuuntelisi (muutamaa vuotta vanhempi miespuolinen olisi toki paras)?
miksi miespuolinen?
Koska tuossa iässä ne vanhemmat pojat ovat juuri niitä joiden ihailua ja hyväksyntää sillä tupakoinnillakin haetaan. Jos tämän ryhmän edustaja sanoo että ei tykkää röökille haisevista muijista joilla on keltaiset hampaat niin se on aika iso paukku.

 
Kifa
Muutenkin nuo ulkonäköasiat ovat niitä mihin kannattaa vedota, joku keuhkosyöpä on teinille ihan liian kaukainen juttu. Sen sijaan ihon huononeminen, hampaiden kellastuminen, löyhkäävä hengitys ja vaatteet, limaklönttinen tupakkayskä ja tyttöjen kohdalla mahdolliset lapsentekovaikeudet ovat niitä jotka saattavat pistää miettimään.
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja emäntä:
häpeäkasvatus kunniaan!!
mene lapsen ja kavereiden kanssa röökille aamutakissa ja kovaan ääneen siunaile miten mukavata on lapsen kanssa viettää aikaa, voit mennä myös ostarille tm missä lapsesi viettää aikaa, vaikka suihkumyssy päässä :) ja kerrot teinille että niin kauan kun tupruttelu maistuu, myös äippä viihtyy hänen seurassaan , niiiiiin rattosaa kun se onkin :)
Tässä on ideaa .... :)
 

Yhteistyössä