Moniko on painellut lahjoita nappia epähuomiossa?

  • Viestiketjun aloittaja Hra Majuri
  • Ensimmäinen viesti
sapettaa
Mua suorastaan vi***aa se, että joka nurkalla on joku ruinaamassa ja kerjäämässä. Kauppojen edessä on "musikantteja" hattuineen, kauppojen auloissa istuu pyörätuolissa joku kehitysvammainen rahanruinauskippo pitkällä. Kadun varret oksentavat silmille jos jonkunmoista syyllistämismainosta suurisilmäisine nälkäkurkikakaroineen. Et saa yhtäkään elokuvaa katsottua rauhassa ilman että mainoskatkoilla ei tuputettaisi mahdollisuutta AUTTAA! Ja nyt vielä tämä. Edes omalta tililtä ei voi käydä nostamassa rahaa ilman huonon omantunnon-tyrkytys painiketta.

Siis V***U!!!!! Eikö se riitä, että niitä sotivia, oman elämänsä ihan itse pilanneita mamuja roudataan riemurinnoin tänne, pitääkö meidän vielä syytää rahaa niille, jotka sinne jäivät!?!? Seuraavaksi varmaan autoihin asennetaan laite, joka verottaa kympin joka käynnistyksestä jonkun ambomaan hyväksi.
 
"qwer"
Mä en kyllä uskaltais käyttää pankkiautomaattia sokkona, eli ihan vaan vanhasta muistista nappuloita painellen. Kun tosta viimekskin painettiin jos halusi sitä sun tätä. Kyllä mä joka kerta katon mitä sen nappulan kohdalla lukee. Ihan niinkuin luen jokaisen paperinkin johon nimeni alle laitan.
 
Jos vanhus on oikeesti ihan pihalla, eikä kykene käyttään pankkiautomaattia, niin hän todella tarvitsee apua! Jos teillä on vanhempia, jotka selviävät asioista niinkuin sanotte "rutiinilla", mutta sekoilevat heti, kun joku muuttuu totutusta, niin sellainen vanhus tarvitsee apua. Ette vissiin yhtään välitä.
 
mmilia08 harmaana
En ainakaan minä. Suu auki kyllä hetken katsoin, kun tuollainen lahjoitusteksti ruudulle pamahti. Mutta osasin sen lukea, ja sitten valita, että ei kiitos tällä kertaa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23514680:
No mä oon 152 cm enkä ole kyllä ikinä törmännyt tilanteeseen, ettei automaatille ylety.
mä olen 163 cm ja useasti tulee eteen automaatteja jotka on laitettu liian korkealle. että älä viitti jauhaa paskaa.

ja etkö sä tajua sitä että ihmiset on erilaisia, me ollaan myös vanhuksina erilaisia. yksi 75-vuotias mummeli käyttelee tietokonetta, uusimpia elektronisia laitteita ja nettiä kun vettä vaan mutta toisaalla samanikänen menee ihan sekaisin kaikesta uudesta tiedosta eikä edes ymmärrä mikä on netti. niimpä, me ollaan erilaisia. sen näkee täällä palstallakin että joillekin ei ole annettu edes sitä alkeellisinta ajatuskykyä kun kysellään välillä ihan itsestäänselviä asioita.

ja mitä tulee siihen että kenenkään talous ei kaadu siihen yhteen euroon niin kyllä se vaan voi kaatua. esim. vanhus jolla on tilillään 20 euroa (ja seuraava eläkeä tulee 10 päivän päästä) ja hän menee nostamaan sen 20 euroa että pärjää sillä rahalla siihen saakka kun eläke tulee. no kappas vaan kun epähuomiossa lahjoittaa sen yhden euron tililtään ja tilille jääkin 19 euroa. milläs tämä vanhus sitten ostaa itselleen maitoa, leipää, perunoita? häh?

vittu että ihan itkettää teidänkaltaiset ihmiset. toivottavasti olette joskus ite vanhuksina siinä jamassa että opitte ennen sitä pietarin porttia ottamaan muutkin ihmiset huomioon! pölyesterikin leikkii niin vanhurskasta ja eikö teidänkin lahkonne opeta että vanhemmista pitää pitää huolta? ja täällä vaan ilkut sille miten "tyhmä" voi olla jos ei tajua lukea... voi jumalauta...
 
alastulo harmailee..
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23514744:
Jos vanhus on oikeesti ihan pihalla, eikä kykene käyttään pankkiautomaattia, niin hän todella tarvitsee apua! Jos teillä on vanhempia, jotka selviävät asioista niinkuin sanotte "rutiinilla", mutta sekoilevat heti, kun joku muuttuu totutusta, niin sellainen vanhus tarvitsee apua. Ette vissiin yhtään välitä.
Opitko sä ajamaan autolla heti ekalla kerralla? Opitko käyttämään kännykkää ja kirjoittamaan tekstiviestejä heti kun sait luurin käteesi? Kirjoitatko tietokoneella nykyisin "ihan vaan rutiinilla"? Mun osaa isovanhemmat ajaa autoa, käydä kaupassa jne. mutta tietyt tekniset asiat tuottaa ongelmia, koska ne ei tule selkärangasta kun niihin ei ole vielä oppinut kunnolla.
 
Opitko sä ajamaan autolla heti ekalla kerralla? Opitko käyttämään kännykkää ja kirjoittamaan tekstiviestejä heti kun sait luurin käteesi? Kirjoitatko tietokoneella nykyisin "ihan vaan rutiinilla"? Mun osaa isovanhemmat ajaa autoa, käydä kaupassa jne. mutta tietyt tekniset asiat tuottaa ongelmia, koska ne ei tule selkärangasta kun niihin ei ole vielä oppinut kunnolla.
Kun vanhuksella menee muisti, niin hän osaakin ne vanhat asiat... Ootko miettinyt, miten voisit olla avuksi? Koska apua ilmeisesti tarvitsevat.
 
"vieras"
Mua suorastaan vi***aa se, että joka nurkalla on joku ruinaamassa ja kerjäämässä. Kauppojen edessä on "musikantteja" hattuineen, kauppojen auloissa istuu pyörätuolissa joku kehitysvammainen rahanruinauskippo pitkällä. Kadun varret oksentavat silmille jos jonkunmoista syyllistämismainosta suurisilmäisine nälkäkurkikakaroineen. Et saa yhtäkään elokuvaa katsottua rauhassa ilman että mainoskatkoilla ei tuputettaisi mahdollisuutta AUTTAA! Ja nyt vielä tämä. Edes omalta tililtä ei voi käydä nostamassa rahaa ilman huonon omantunnon-tyrkytys painiketta.
olen ihan täsmälleen samaa mieltä tästä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23514744:
Jos vanhus on oikeesti ihan pihalla, eikä kykene käyttään pankkiautomaattia, niin hän todella tarvitsee apua! Jos teillä on vanhempia, jotka selviävät asioista niinkuin sanotte "rutiinilla", mutta sekoilevat heti, kun joku muuttuu totutusta, niin sellainen vanhus tarvitsee apua. Ette vissiin yhtään välitä.
Tunnetko sä yhtään vanhusta? Ootko ikinä törmännyt tilanteeseen että he esim. yrittävät viimeiseen asti peitellä lähisukulaisiltaan altzheimeria myöten vaivojansa etteivät olisi "vaivoiksi" ja säilyttäisivät itsenäisyytensä hoitaen puolisoaankin viimeiseen asti ilman apua, jos mahdollista. Siinä vaiheessa kun sukulaisille valkenee silmänpohjan kunto, voi olla aika monta euroa mennyt.
Et kai sä vaan vähän turhan pikaseen vilkuile asioiden tilaa niillä sinisillä silmissäs? On muitakin kuin musta ja valkoinen tai jokotai.
 
Viimeksi muokattu:
alastulo harmailee..
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23514798:
Kun vanhuksella menee muisti, niin hän osaakin ne vanhat asiat... Ootko miettinyt, miten voisit olla avuksi? Koska apua ilmeisesti tarvitsevat.
Ei heillä kyllä oo menny muisti, eivätkä tarvii apua ihan normaaleissa asioissa. Tietty autan esim. saunan pesussa jne. Mikä ei mummilta onnistu kun hän ei kyykkyyn enää pääse, mutta jos mä menisin sanomaan, että mä hoidan heidän kauppa-asiat tmv. niin ei tarvis enää kylään mennä. Sä et sitäpaitsi vastannut kysymykseen? Kuinka kauan sulla meni harjoitella esim. autolla ajamista, sitten voit miettiä kuinka kauan vanhuksella menee aikaa harjoitella pankkiautomaatin käyttämistä, kun sitä käyttää n. 2 kertaa/kk ja ensimmäisiä kertoja JOUTUNUT käyttämään vasta lähiaikoina.
 
auttakaa
Mua suorastaan vi***aa se, että joka nurkalla on joku ruinaamassa ja kerjäämässä. Kauppojen edessä on "musikantteja" hattuineen, kauppojen auloissa istuu pyörätuolissa joku kehitysvammainen rahanruinauskippo pitkällä. Kadun varret oksentavat silmille jos jonkunmoista syyllistämismainosta suurisilmäisine nälkäkurkikakaroineen. Et saa yhtäkään elokuvaa katsottua rauhassa ilman että mainoskatkoilla ei tuputettaisi mahdollisuutta AUTTAA! Ja nyt vielä tämä. Edes omalta tililtä ei voi käydä nostamassa rahaa ilman huonon omantunnon-tyrkytys painiketta.

Siis V***U!!!!! Eikö se riitä, että niitä sotivia, oman elämänsä ihan itse pilanneita mamuja roudataan riemurinnoin tänne, pitääkö meidän vielä syytää rahaa niille, jotka sinne jäivät!?!? Seuraavaksi varmaan autoihin asennetaan laite, joka verottaa kympin joka käynnistyksestä jonkun ambomaan hyväksi.
Näinpä!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;23514823:
Tunnetko sä yhtään vanhusta? Ootko ikinä törmännyt tilanteeseen että he esim. yrittävät viimeiseen asti peitellä lähisukulaisiltaan altzheimeria myöten vaivojansa etteivät olisi "vaivoiksi" ja säilyttäisivät itsenäisyytensä hoitaen puolisoaankin viimeiseen asti ilman apua, jos mahdollista. Siinä vaiheessa kun sukulaisille valkenee silmänpohjan kunto, voi olla aika monta euroa mennyt.
Et kai sä vaan vähän turhan pikaseen vilkuile asioiden tilaa niillä sinisillä silmissäs? On muitakin kuin musta ja valkoinen tai jokotai.
Ilmeisesti en vilkuile turhan pikaiseen. Taitaa olla niin, että moni muu pitää ihan normaalina pankkiautomaatilla sekoilua, eikä näin ollen dementit saa apua.
Ja kyllä mä tunnen vanhuksia. Isäni ja äitini ovat vanhuksia.
 
Ei heillä kyllä oo menny muisti, eivätkä tarvii apua ihan normaaleissa asioissa. Tietty autan esim. saunan pesussa jne. Mikä ei mummilta onnistu kun hän ei kyykkyyn enää pääse, mutta jos mä menisin sanomaan, että mä hoidan heidän kauppa-asiat tmv. niin ei tarvis enää kylään mennä. Sä et sitäpaitsi vastannut kysymykseen? Kuinka kauan sulla meni harjoitella esim. autolla ajamista, sitten voit miettiä kuinka kauan vanhuksella menee aikaa harjoitella pankkiautomaatin käyttämistä, kun sitä käyttää n. 2 kertaa/kk ja ensimmäisiä kertoja JOUTUNUT käyttämään vasta lähiaikoina.
Minkä takia vasta lähiaikoina joutunut ensimmäisiä kertoja käyttämään automaatteja? Miksi ei ole aiemmin haluttu opetella?
 
ja omena se ei kauas putoa
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23514872:
Ilmeisesti en vilkuile turhan pikaiseen. Taitaa olla niin, että moni muu pitää ihan normaalina pankkiautomaatilla sekoilua, eikä näin ollen dementit saa apua.
Ja kyllä mä tunnen vanhuksia. Isäni ja äitini ovat vanhuksia.
Kai sä oot järkänny ne osastolle etteivät pääse sotkemaan normaalien ihmisten elämää sekoiluillaan?
 
alastulo harmailee..
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23514879:
Minkä takia vasta lähiaikoina joutunut ensimmäisiä kertoja käyttämään automaatteja? Miksi ei ole aiemmin haluttu opetella?
Vanhat ihmiset yleensä tekevät asiat miten ovat aina tottuneet tekemään, esim. maksavat ne laskut siellä pankissa sisällä ja nostavat ne rahat sieltä pankista. Vaan on nuo palvelumaksut nousseet niin paljo, ettei sillä pienellä eläkkeellä todellakaan enää makseta niitä palvelumaksuja, pienet pankit on lopetettu ja asiat tarvis mennä hoitamaan monen kymmenen kilometrin päähän isompaan pankkiin, joten pakon edessä joutuvat käyttämään sitä pankkiautomaattia. Eivätpä he olisi kännykkääkään joskus halunneet, mutta me nuoremmat ostimme vanhuksille kännykän ja pakotettiin opettelemaan sen käyttö, koska käyvät kuitenkin marjametsällä syksyisin ja siellä kun oikeesti voi jotakin sattua niin saa sitten apua ainakin soitettua jos jotakin käy.
 
kuinka on?
..jos sinulla on tilillä vaikka 20,75€, aiot nostaa 20€ ja painat epähuomiossa tätä "nosta 20€ ja lahjoita 1€"-painiketta niin mitä tapahtuu? Automaatti ilmoittaa varmaankin että kate ei riitä valittuun toimintoon, mutta toteuttaako se sen osan toiminnosta johon kate riittää eli tämän 1€ lahjoituksen vai peruuttaako koko toiminnon?
 
Kai sä oot järkänny ne osastolle etteivät pääse sotkemaan normaalien ihmisten elämää sekoiluillaan?
Aika vihamielisiä osaatte kyllä olla. Varmasti alkaisimme siskon ja veljen kanssa miettiä, mitä pitäis tehdä, jos vanhemmilla alkais olla vaikeuksia hoitaa normaali asioita. Jos eivät saisi esimerkiksi laskuja maksettua, vaan painelisivat nappeja automaatilla ikäänkuin sokkona. Muutenkin, asun lähellä ja autan, jos tarvitaan.

Minun pointtini on se, että henkilö, joka ei osaa automaattia käyttää, tarvitsee siihen apua, tai tarvitsee ehkä ihmisen, joka valvoo hänen etuja ja ehkä talousasioitakin, varsinkin, jos talous on niin tiukilla, että euron menetys on on iso juttu. Jos siinä ruudulla on tekstiä, eikä tekstiä lueta, kyse on viitsimättömyydestä, tai sitten ihan oikeasta ongelmasta.
 
alastulo harmailee..
..jos sinulla on tilillä vaikka 20,75€, aiot nostaa 20€ ja painat epähuomiossa tätä "nosta 20€ ja lahjoita 1€"-painiketta niin mitä tapahtuu? Automaatti ilmoittaa varmaankin että kate ei riitä valittuun toimintoon, mutta toteuttaako se sen osan toiminnosta johon kate riittää eli tämän 1€ lahjoituksen vai peruuttaako koko toiminnon?
Täältä yhdestä ketjusta sain sen käsityksen että menee tuo 1 euro, jolloin ei saakaan nostettua enää sitä 20€, kun onkin tilillä enää 19,75€
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23514549:
Lukea kai jokainen osaa? Jos ei, niin kaipaa apua varmasti. Jos ei pärjää, tarvitsee apua. Nyt peräänkuulutat vanhusten auttamista, vaikka toisaalta olet sitä mieltä, että heidän pitäisi pärjätä pankkiautomaatillakin ikäänkuin sokkona. Huhhuh.
Mä pärjään pankkiautomaatilla ikäänkuin sokkona. Ilman laseja en näe, mitä siinä ruudulla lukee, mutta muistan ulkoa, mitä nappeja mun pitää painaa rahaa nostaakseni. Kiitos palstan, olen nyt tietoinen siitä, että vanhalla rutiinilla saattaisin lahjoittaa rahojani huomaamatta, mitä tapahtui. Mä sentään voin kaivaa käsilaukusta ne silmälasitkin, mutta tunnen näkövammaisia, joilla lasit eivät auta. Hekin ovat oppineet käyttämään pankkiautomaattia täysin sokkona ja muistamaan, mitä nappeja missäkin järjestyksessä painetaan.

Minäkään en pidä tästä keräystavasta, koska se aiheuttaa sekaannusta ja taloudellista haittaa sellaisille ihmisille, joille muutoinkin on tavallista haastavampaa selviytyä tässä yhteiskunnassa, mutta jotka sinnikkäästi silti yrittävät.
 
"vieras"
Mua suorastaan vi***aa se, että joka nurkalla on joku ruinaamassa ja kerjäämässä. Kauppojen edessä on "musikantteja" hattuineen, kauppojen auloissa istuu pyörätuolissa joku kehitysvammainen rahanruinauskippo pitkällä. Kadun varret oksentavat silmille jos jonkunmoista syyllistämismainosta suurisilmäisine nälkäkurkikakaroineen. Et saa yhtäkään elokuvaa katsottua rauhassa ilman että mainoskatkoilla ei tuputettaisi mahdollisuutta AUTTAA! Ja nyt vielä tämä. Edes omalta tililtä ei voi käydä nostamassa rahaa ilman huonon omantunnon-tyrkytys painiketta.

Siis V***U!!!!! Eikö se riitä, että niitä sotivia, oman elämänsä ihan itse pilanneita mamuja roudataan riemurinnoin tänne, pitääkö meidän vielä syytää rahaa niille, jotka sinne jäivät!?!? Seuraavaksi varmaan autoihin asennetaan laite, joka verottaa kympin joka käynnistyksestä jonkun ambomaan hyväksi.
ONNEKSI mä en tunne yhtään sinun kaltaistasi ihmistä! Kuvittele toki rauhassa, että sun hyväosaisuutesi on pelkästään omaa ansiotasi ja että ihmisellä ei voi olla asiat huonosti ilman omaa syytä. Toivo myös ihan helvetin kovasti, ettet koskaan rysähdä alas tuosta omahyväisyytesi pilvilinnasta ja tarvitse jonkun toisen apua selvitäksesi, sillä silloin sun kohdallesi saattaakin osua vain yhtä tunnevammaisia tyyppejä kuin itse olet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23514872:
Ilmeisesti en vilkuile turhan pikaiseen. Taitaa olla niin, että moni muu pitää ihan normaalina pankkiautomaatilla sekoilua, eikä näin ollen dementit saa apua.
Ja kyllä mä tunnen vanhuksia. Isäni ja äitini ovat vanhuksia.
No pankkiautomaatilla ihmisillä saattaa olla kynnys pyytää tai tarjota apua koska kyse on henk.kohtaisista raha-asioista.
Ja vanhuksia munkin vanhemmat tavallaan on. Mutsin silmänpohjassa on rappeumaa, mutta ei sen perässä ole mitään juoksemista. Sota siitä syttyisi. Hyväpalkkainen ihminen sivuuttaa automaattimokansa ihan sillä että ei euro haittaa. Isoisovanhemmat... No 85-v ajaa autoa, mutta ei hänkään salli kenenkään kävellä koko aikaa perässään holhoamassa. Ja tuo altzheimerpotilas vetää turpaan jos joku muu kuin oma rakas puoliso tulee asioitaan urkkimaan. Tietysti monikin yrittää auttaa, mutta jos vanhus ei halua, niin ei sitämväkisinkään voi.
 
samaa miettinyt
..jos sinulla on tilillä vaikka 20,75€, aiot nostaa 20€ ja painat epähuomiossa tätä "nosta 20€ ja lahjoita 1€"-painiketta niin mitä tapahtuu? Automaatti ilmoittaa varmaankin että kate ei riitä valittuun toimintoon, mutta toteuttaako se sen osan toiminnosta johon kate riittää eli tämän 1€ lahjoituksen vai peruuttaako koko toiminnon?
samaa olen miettinyt. Miten tämä oikein menee?
 
Näin se vaan on
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23514918:
Aika vihamielisiä osaatte kyllä olla. Varmasti alkaisimme siskon ja veljen kanssa miettiä, mitä pitäis tehdä, jos vanhemmilla alkais olla vaikeuksia hoitaa normaali asioita. Jos eivät saisi esimerkiksi laskuja maksettua, vaan painelisivat nappeja automaatilla ikäänkuin sokkona. Muutenkin, asun lähellä ja autan, jos tarvitaan.

Minun pointtini on se, että henkilö, joka ei osaa automaattia käyttää, tarvitsee siihen apua, tai tarvitsee ehkä ihmisen, joka valvoo hänen etuja ja ehkä talousasioitakin, varsinkin, jos talous on niin tiukilla, että euron menetys on on iso juttu. Jos siinä ruudulla on tekstiä, eikä tekstiä lueta, kyse on viitsimättömyydestä, tai sitten ihan oikeasta ongelmasta.
Jos avuksi pitää ottaa toinen ihminen, niin voipipa hyvinkin olla että tililtä lähtee euroja vielä isommissa määrin jonkun muun taskuun???
 

Yhteistyössä