Montako kuukautissuojaa sinulta kuluu kuukautisten aikana?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Tamponeja menee paketillinen, maksaakohan nuo jotain 3€/pkt, ja siteitä paketillinen, maksaa 1€, tamponien kans lisänä pikkuhousunsuoja, niihin menee 50snt. Eli noin 4,5€/menkat. Vähän yli viisikymppiä siis vuodessa.
 
kuppi
Kuppi on maailman paras keksintö. Tuntuu kuin menkkoja ei olisi ollenkaan. Ei hiosta, hierrä, rapise ja pystyy käyttämään mitä alushousuja tahansa.

Kun vaihdan kupin niin kaadan veren pois ja pesen kupin kuumalla vedellä. Menkkojen jälkeen keitän noin 5 minuuttia. Kuppi on paljon hygieenisempi siteisiin verrattuna, joita käytin aiemmin. Ei tee enää ollenkaan mieli siteisiin. Kupin kanssa monelle tulee yllätyksenä miten vähän loppujen lopuksi menkkaverta vuotaa, mutta kun se pieni määrä levähtää siteeseen ja leviää siinä niin moni tulee yllättymään kupin kanssa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22450244]menkat on just loppumassa joten laskin että tässä maanantaista tähän iltaan on mennyt 4 paketillista siteitä, eli minulla runsas vuoto :([/QUOTE]

Mul oli itellä samanlaiset niagarat aikanaan. Onko sulta tutkittu hormonihäiriöit? Itellä sit löydettiin kilpirauhasen vajaatoiminta.
 
"höh"
En jaksa laskea mutta menee yösiteitä ainakin 8 (runsaat menkat, runsaat 2 päivää, normaalit 2 päivää ja niukat 1 päivää) + yleensä 4-5 tamponia + ohuempia siteitä 5-8. Meniskö rahaa sitten 5 e/kuukautiset? Vajaat paketti yösiteitä, tavallinen sidepaketti ja tamponit kestää useammat menkat. Eli 12 x tuo 60 e. Käytän libressen yösiteitä, mutta noi ohuemmat on milloin mitäkin, vuokkosia, lidlin jne.
 
"hmm"
minulla menee sellaisesta tamponipaketista jossa kaksi laatikkoa toinen laatikko per kuukautiset, maksavat 3 euroa paketti eeeli niihin 18 euroa vuodessa. jos menisi jotain 200 euroa vuodessa(herranjumala) niin harkitsisin vakavasti kuukupin ostoa - nyt käytän mieluummin kertakäyttöisiä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;22449698:
Yök. Kiva tunkea jatkuvasti likainen kuppi rööriinsä. Jos mä kuppeilisin, niin hommaisin vähintään kaksi, jotta voisin aina laittaa puhtaan tilalle, pestä vanhan ja keittää kotona, siis jos on jossain mestoilla. Nyt eletään kuitenkin aika sivistyneessä yhteiskunnassa, eikä olla kuin elukat konsanaan jotka kuseksii sinne tänne.
Mutta eihän se emätinkään ole alkuunkaan steriili. kuukuppiin tarttuneet mikrobit ovat luultavammin emättimestä tulleita, ja sinne joutuessaan ei aiheuta infektiota. Tampooni taas mahdollistaa mikrobien kasvamisen, kuivattaa emättimen limakalvija ja näin mikrobit pääsevät helpommin emättimen epiteelipintojen läpi aiheuttaen infektion. Kuukupin pinnalla toki voi kasvaa mikrobeja, mutta ei siinä määrin mitä tampoonissa, siteestä puhumattakaan. Siteessä mikrobit saavat myös happea, ja kasvu kiihtyy.
Sormista voi myös kulkeutua mikrobeja kuukupin mukana emättimeen, mutta emättimen oma mikrobikanta pitää huolen vähäisistä kontaminaatioista. Eihän epästeriilin siittimenkään työntäminen emättimeen aiheuta tulehdusta, vai keitätkö mahdollisen kumppanin siittimen aina ennen käyttöä? :D
Tuntuu että et ymmärrä mikrobiologiasta mitään...
 
hoppps
Ennen kuppia mulla meni varmaan kaks tai kolme pakettia yösiteitä kuukautisten aikana. Muita en käyttänytkään, kun ne oli tarpeeksi (tosin välillä liian lyhyitä) pitkiä. Ja yksin hirmumenkkojen aikaan meni noita yösiteitä melkein paketti päivässä ja ne hirmumenkat kestikin vielä 23 päivää :(

Mutta nyt on kuppi ja tyytyväinen olen :) Kestositeet vielä varmistuksena etenkin öisin, onneksi vuoto on kuitenkin rauhoittunut...
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;22449807:
Mitäs sitten pesette vikana päivänäkään, kun muka niin taitavasti saatte pestyä jollain hailakalla vedellä ja saippualla? lol.
No sillä hailakalla vedellä ja saippualla ne peniksetkin pestään yhdyntäkertojen välissä. Ja sitten se aina tungetaan takaisin emättimeen, ilman sen kummempia tulehduksia. Sinulla on varmasti autoklaavi jossa steriloit munat, dildot ym. 121 astetta 15 minuuttia. lol
 
"Killi"
Ekaa vuotopäivää edeltävänä iltana menee 1 vähän kevyempi side, se riittää yöksi. Sitten seuraavina 3 päivänä menee neljä imukykyisempää per päivä, eli yht. 12. Neljäntenä ja viidentenä päivänä riittää ehkä kolme kevyempää sidettä/päivä, eli yht. 6 sidettä. Sitten vielä viidennen ja kuudennen päivän väliseksi yöksi laitan kevyemmän siteen. Eli 12 "raskasta" ja 8 kevyttä. Eli yks paketti "neljän tipan" siteitä ja vajaa paketti "kolmen tipan" siteitä. Oisko ne sitten normaalihintaisena suunnilleen 70 € vuodessa. Aika paljon pyrin ostamaan tarjouksesta, kun niitä kuitenkin menee, töissä pitää olla yks paketti ja laukussa pitää kuljettaa mukana muutamaa. Käytän joko Libresseä tai Alwaysia, milloin mitäkin, vähän tarjousten mukaan.
 
"mää"
No musta tuntuu että menee ehkä joku 5-10 euroa vuodessa. Menkat on niin niukat että pärjään pelkillä pikkuhousunsuojilla, yksi paketti kestää monta kuukautta. Tokana päivänä menee ehkä yksi tai kaksi sidettä ja pari tamponia. Eli aika paljon halvemmalla pääsen kun tuon lehtijutun 200 eurolla.
 
"vieras"
Mulla menee alle 5 euroa vuodessa. Käytän enimmäkseen itse ompelemiani pestäviä kestositeitä. En laske niiden pesua miksikään menoeräksi, koska ne eivät juuri koneesta muun pyykin seasta tilaa vie. Jos olen reissussa tai pyöräilen muutamaa kilometriä pidempään, laitan kertakäyttösiteen ja minulla on niitä myös laukussa ja töissä kaiken varalta jos menkat alkaa yllättäen. Niitä ei kulu montaakaan pakettia vuodessa.

Normaalisti mulla menisi vajaa paketillinen siteitä ja muutamia pikkuhousunsuojia yksien kuukautisten aikana, joten ei siitä kovin montaa kymppiä tulisi, vaikka käyttäisin aina kertakäyttösiteitä ja vielä jotain kalliimpaa merkkiä. Tosin olen huomannut, että kertissiteet ovat sitä huonompia, mitä enemmän ne maksavat. Hiostavan muovin ja turhien hajusteiden tai muun härpäkkeen, joka vaan ärsyttää ihoa turhaan, määrä lisääntyy. X-trat mitä käytän, ovat oikeasti mielestäni parhaita kaikista siteistä, vaikka maksavatkin vain 0,90e paketti.

Kuukautiskuppi on myös ja joskus muutama vuosi sitten sitä käytinkin pääsääntöisesti. Enää en ole jaksanut, en oikeastaan tykännyt siitä monestakin syystä, joten on nyt jäänyt kaappiin pölyttymään. Tällä hetkellä en kierukan takia voisi käyttää sitä muutenkaan ennenkuin menen lyhennyttämään langat, mutta enpä ole jaksanut vaivautua.
 
Laskin tuossa, että siteiden, tamponien ja pikkuhousunsuojien kans yht. 14 kpl/kk.

Sitten kun laskin, että montako kutakin menee suunnilleen kuukaudessa ja kun otetaan huomioon, että ne ovat eri hintaisia, niin sanoisin, että mulla menee siteisiin, tampooneihin ja pikkuhousunsuojiin yhteensä 2,3e/kk. Ei paljon mitään.

2,3e x 12kk = 27,60e/vuosi.
Vaikka sen pyöristäis 30 euroon ni se on mulle ihan se ja sama. Menee mikä menee. Ostanki kyllä aina kaikkein halvinta, paitsi Ob:n tamponit.

Pestävät kuukautissiteet olis muuten ihan ok keksintö, mutta niiden säilytys pesuun asti inhottaa. Verisiä, haisevia lötkyjä pitää jossain kaapissa odottelemassa, että kuukautiset loppuu. Sitten toivoa, että kukaan vieras ei niitä löydä sieltä jos se käy vessassa. =)

Pesisin kaikki siteet kerralla kuukautisten loputtua esipesun kans 95 asteessa vaikka lakanoiden kans samaan aikaan. Veri lähtee ja bakteerit kuolee kunnolla vasta kun ne keittää. Eli 95 aste on lähinnä tätä. Ja rasva lakanoista.

Jos joutuu tosiaan odottamaan vaikka 7 päivää ennen kun on tarpeeksi 90-asteeseen meneviä lakanoita tms. oheispyykkiä, ni ne kestositeet kuhisee pöpöjä. Yäk. Eikä niitä saa puhtaiksikaan muuten kuin 90 asteessa sen jälkeen kun veri on pinttynyt. Ja jos niitä pesee aikaisemmin 40:ssä, ni niistä ei tule valkoisia. Haluan, että siteet ois puhtaan valkoisia seuraavalla kerralla kun käytän niitä. Siitä tulee siisti olo.
 
30kpl about. En käytä tamppooneja koska mulla tulee niistä paha olo. Joka kerta tulee vatsa kipeäksi ja ihan kuumeinen olo ja oksettaa. :O
Ei voi olla sattumaa kun olen monesti käyttänyt ja aina tulee.
 
"mää"
No enpä jaksa laskeskella, mutta mulla kierto on jotain 21 päivää, ja kesto 5 päivää. Pari päivää pitäisi käyttää tuplasuojaa, sillä tamponista saattaa tulla läpi puolessa tunnissa, ja usein onkin lätäkkö housuissa ja alla kun tulvahtaa. Pyyhkeitä kandee käyttää alla myös.
Halpistamponeista ei ole juuri mihinkään, tarttee olla imukykyisintä ob:tä.
 
"vieras"
Käytän 0-2 sidettä kuukautisten aikana. Ja yleensä ne siteet on ihan turhia kun mulla on niukkaakin niukempi vuoto (mutta saatan käyttää varmuuden vuoksi esim. töissä). Joskus saatan käyttää lisäksi pikkuhousunsuojia tai niitä pelkästään. Mutta useimmiten ei tarvitse käyttää yhtään mitään suojia. Nämä melkein olemattomat kuukautiset kestää kaksi päivää.
 
[QUOTE="vieras";26529521]Käytän 0-2 sidettä kuukautisten aikana. Ja yleensä ne siteet on ihan turhia kun mulla on niukkaakin niukempi vuoto (mutta saatan käyttää varmuuden vuoksi esim. töissä). Joskus saatan käyttää lisäksi pikkuhousunsuojia tai niitä pelkästään. Mutta useimmiten ei tarvitse käyttää yhtään mitään suojia. Nämä melkein olemattomat kuukautiset kestää kaksi päivää.[/QUOTE]
Vaihetaanko! :xmas:
 
tiiteni harmaana
Kuppi on käytössä ja kestositeet varmistuksena. Yleensä sama kestoside pysyy puhtaana koko päivän, mutta joskus saattaa kuppi tulvia runsaimpina päivinä ja silloin kestiskin menee vaihtoon. Pesen kestositeet vauvan kestovaippojen kanssa 2-3 päivän välein. Pikkutuhrut annan kuivahtaa ja esikäsittelen sappisaippualla vasta ennen koneeseen laittoa. Kunnon loraukset liotan heti kylmässä vedessä ja pistän kuivumaan ja osottamaan pesua. Vaatiihan se tietynlaista viitseliäisyyttä, mutta kaikkeen tottuu kun roskaa säästyy ja iho kiittää.
 
"vieras"
Vaihetaanko! :xmas:
No minusta se oli ihan puhdistava olo kun nuorempana tuli reilummin vuotoa. Toki esim. tahrat lakanoissa oli ikäviä. Niukat vuodot ovat siinä mielessä hyvä ettei tule ylivuotoja ja melkein aina pääsee unohtumaan, että mullahan on muutes menkat nyt. Eli unohdan melkein aina sen suojankin laittaa, jonka voisi laittaa varmuuden vuoksi.
 
12v tyttö
Mulla menee kolme pakettia alwys siteitä joissa on neljä tippaa.....ja ja mun kuukautiset kestää noin kymmenen päivää ja on runsasta....mutta ne on viel epäsäännölliset ni kai se on tavallista....ärsyttää ku aina koulun päättäjäisten lähipäivinä alkavat ja joudun vaihtaan siteen 2-3 tunnin välein että ei tuu ylivuotoja reunoilta....en oo kovin itsevarma niin aikoin ku koko ajan pelottaa että ei tuu yli... :(
 

Yhteistyössä